In Namur is de Aldi wel wat ver weg, je moet het met de fiets doen, maar de slager is zo goed, dat het de moeite loont. Een lekkere steak en dan frietjes bij de brug halen, wat salade en smullen maar. De citadel bezoeken is de moeite waard, maar ga dan met het busje en neem de trip waarbij je kunt uitstappen waar je wil. Bij terugkomst een Westmalle pakken op het pleintje in het oudste café van Namen, 1643! is een goede afsluiting van de dag. Didi gedag zeggen en de trossen los voor de tocht naar Dinant. Wel een paar sluizen, maar al met al gaat het snel. Dinant heeft veel te bieden, tenminste als je de moeite neemt even te kijken. Het Sax museum, zie de saxefoons op de brug, de grotten, de Leffe Brouwerij, de citadel met een ongekende gratis rondgang. Als je de tijd neemt kan je met de bus naar de grotten van Han. Nog één dagje varen en wij zijn in Frankrijk. Na de sluis van Anseremme passeer je de jachthaven, een aanrader voor de terugweg. Je passeert het kasteel Freyer met een goede aanlegplaats, de haven van Waulsort, ook een aanrader en bij Les 4 Cheminées haal je de zapper op. Het vignet heb je al via internet gekocht met de voorverkoopkorting, nu 17% 24.05 Givet met een matige haven, de vingers zijn te kort en de steigers liggen teveel in de stroom. De stad is leuk om te bezoeken en de citadel vraagt ook te worden bekeken. Maar wij gaan door naar de eerste Franse sluis!!!! Gelijk na de sluis de tunnel Ham ca 860 mtr lang en onverlicht! Het is beter de bimidi te laten zakken. Dan weer een sluis en na nog één sluis ligt de weg naar Vireux-Wallerand open. Deze aanlegplaats, waar Marianne de scepter zwaait, heeft weinig te bieden. Een goede Kebab of Pizza en als je gas nodig hebt, rijdt Marianne je even naar de Inter. Frankrijk, we zijn er! Het weer is goed en nu eens kijken welke havens we kunnen of gaan aandoen.Het vaarwater, de Maas, is mooi en na 13 km komen wij in Haybes, een mooie plek, goede steiger, wat lastig stroom te krijgen. Fumay, ligt om de hoek en heeft wat meer te bieden. Na nog eens 12 km en een hoge sluis waarna je terug moet varen richting barrage, komt je Revin, voor ons het begin van de vakantie. Een prachtige aanlegplaats met veel bloemen, goede douches en wasmachine. Katrien of Patricia ontvangen je met 3 of 4 kussen en zijn blij je weer te zien. Hier ontmoet de "club" elkaar weer en blijven wij minstens 5-7 dagen.Boodschappen doen bij de Intermarché, diesel aanvullen en onderdelen kopen bij de Brico, alles wat je wilt. Probeer eens met het treintje naar Charleville te gaan, je zult er geen spijt van hebben TIP: blijf je voor een aantal maanden in Frankrijk en wil je internetten, koop dan bij Orange een stick met 3G abonnement voor 35,00 6 maanden geldig! Denk eraan, je kunt via Skype ook bellen, zo ontlast je de kosten voor de gsm. Je blijft 18 maanden in het systeem van Orange, dus het volgend jaar hoef je alleen te updaten en alles marcheert weer.
Nieuwe reizen van de OUZO II in Frankrijk 2012 -2013-2014
De blog heeft even stilgelegen, maar er blijkt zoveel vraag naar te zijn, dt we weer met info beginnen. Niet direct met vaaruren, maar meer algemene info over vaarwegen, havens en uitgaansmogelijkheden.
In 2012 zijn wij vertrokken uit onze nieuwe thuishaven TWV Tilburg. Eigenlijk en specifieke winterhaven met een gezellige club. De boot had in de winter op de kant gestaan en op de één of andere manier was er een beste bult water onder in de boot gelopen. Dat was even schrikken, de waterpomp stond onder water en alle gewichten waren door roest aangetast. Een hele klus om het schoon te krijgen. Gelukkig was de motor gespaard. Op advies van de verzekering werden de slangen van het koelsysteem vernieuwd en dat was geen gelukkige keuze. De monteur had vergeten de bouten goed vast te draaien en wij verloren regelmatig koelvloeistof. Op 07.05.2012 zijn wij van Tilburg naar Aerle Rixtel gegaan en hebben daar de nacht doorgebracht. Daarna zijn we doorgegaan naar den Bosch en op 09.05 over de Maas naar Maasbommel.
Het weer was niet best, af en toe hevige buien. In Maasbommel inkopen gedaan bij de Spar, toch wel een eind lopen. van Maasbommel via Boxmeer door naar Venlo, allemaal tochten van ca 6 uur; sluizen inclusief. Op 13.05 kwamen wij in Roermond waar ik merkte, dat geen harder in een plastic bak moet doen! Deze was gesmolten en over een bak met 5 ltr bilgeverg gelopen, na ook deze bak te hebben doen smelten! Alles door de bak met met verf, onderhoudsmiddelen, geloof mij, je wordt er niet vrolijk van. Na bij de Hubo in de stad nieuw planken en deksels laten zagen, alle verf te hebben weggeschraapt, konden wij een borrel drinken op de afloop. Bij de havenmeester gevraagd of wij wat dichter bij de uitgang konden liggen. Nee, daar lag een bateljon Linssen Yachten, klaar voor een tocht naar Frankrijk! Toch eens even praten met de captain van een kleiner schip en deze vertelde geen notie te hebben wat hem te wachten stond. André de voortrekker had alles uitgewerkt en zij zouden wel volgen. Had hij kaarten van Frankrijk? Neen, Wist hij dat de sluizen in Frankrijk maar door twee bootjes konden worden genomen? Neen, Wist hij, dat als 2x9 boten op reis gingen en hij als laatstse binnen kwam, hij drie dik moest liggen en dat André de beste plaats zou hebben? Neen. Hoe laat gaan julle weg? 09.00 uur. OK, moeder, dan gaan wij om 08.00!!! Wat een schrik, toen wij om 08.00 losgooiden en daar de Linssen als garnalenvloot kwam aanzetten! Allemaal de sluis in en de sluismeester vragen de deuren dicht te doen, of hij wel wist wat voor een kapitaal er in de sluis lag? Nee dikke nek, maar als jij dat vindt, kan je ook even wachten. Eén van de schepen had nog nooit een sluis gedaan en de lijnen goed vastgemaakt. Naast hem een nieuw schip. De sluis liep vol en hij kreeg zijn lijnen niet meer los, dus snijden maar. Met een klap schoot hij omhoog en veroorzaakte een goede schade bij de nieuwe buurman. Deze was "not amused" Het uitvaren ging drie dik met vol gas. Vragen over de marifoon of zij de bus moesten halen,werden beantwoord met de middelvinger omhoog. Wij hebben de gashandle terug gezet en lieten de élite voorgaan. Wat een rust. Na Maastricht door naar Luik, waar de dag ervoor de Linssen kolonie was vertrokken met een spoor van kommentaar. Iedereen moest weg, zij hadden gereserveerd! Sommigen deden het nog ook! Stroom? nee hoor, niet nodig. Nadat de havenmeester vertrokken was, gingen snel de stekkers in de dozen. Luik was warm en gezellig op Hemelvaart. Veel muziek en optochten Wij wisten toen nog niet, dat er vrijdags een broquante was aan de overkant van de haven en wel een zeer grote. Dat is voor een volgend keer. In de sluis Ivoz-Ramet werden wij door de politie gekontroleerd op papieren, landvasten, brandblussers, reddingsvesten, enz. De beroeps in de sluis kreeg er genoeg van en riep de sluismeester op: Alléz manneke, ofwel gaan de deuren open, ofwel ik vaar ze eruit! Zij gingen open. Na Wanze kwamen wij op 19.05 in Namur, waar wij een paar dagen bleven. Op zaterdag is er in de stad een grote markt, minstens zo groot als in Luik, maar meer produkten. Zondag een kleine broquante aan de haven Jambes.
In Revin is op dinsdag een kleine markt net over de brug en loop je door naar beneden het Spaanse Huis, een museum met informatie uit de streek. Na alle vaarmaatjes gedag te hebben gezegd, gooien wij de trossen los en gaan verder richting Charleville-Mézières, zo'n 40 km. Je komt voorbij aan Laifour, alle voorzieningen, wel betalen tegenwoordig, Monthermé, een heel nieuwe haven met veel capaciteit, Bogny met een goed restaurant en het Witte Paard boven op de berg. De supers zijn met de fiets 5minuten rijden richting de sluis.Bij Braux is tegenwoordig ook een aanlegplaatsje met stroom en water. Charleville wacht op u, of aan de steiger buiten op de Maas of binnen in de haven. Betalen is een hekel punt, als je zelf niet gaat, komt er niemand langs. Rustig afwachten maar. Over de passerelle naar het centrum, waar een mooie markt met draaimolen en veel café's en restaurantjes het geheel gezellig maken. Loop nog een stukje door en je ziet een Carrefour City en nog wat leuke plekjes. De Intermarché ligt tegen de berg op en is met de fiets (aan de hand) te bereiken. 07.06 We gaan de Maas verder op en komen bij Sedan, tegenwoordig met 1 steiger. Het is de moeite waard hier aan te leggen en een bezoek te brengen aan het Fort uit Europa, meerdere malen versterkt en verhoogd en bijna niet in te nemen. Je kunt een wandeling maken met een koptelefoon in je eigen taal van anderhalf uur en je zult er genieten. Zaterdag's is er een grote markt, vooral kleding. Wil je van Charleville verder varen, kan dat, in één keer naar Mouzon. De stad is klein, de kerk mooi, het voormalig klooster heeft een prachtige tuin, er is een Spar in de stad met gasflessen en over de brug een Leader Price. Verder niente. Stenay daarentegen heeft zijn eigen charme. Als er plek is, ga dan zoveel mogelijk naar achteren om goed tv te ontvangen. De havenmeester heeft een lekker lokaal biertje hel of donker vor 2.20 Het biermuseum is een must en je bent er een paar uur bezig. Van de capitainerie krijg je één gratis entreebiljet. Vooral aan het eind van de rondgang is het de moeite waard, het proeven van de verschillende bieren. Vergeet vooral niet een Kaboutetje/Chouffe te drinken, Kasteeltje, Orval, Chiney en je kan rollend naar de boot worden gebracht. Er is een super in de stad, maar heeft niet veel, de grotere supers zijn met de fiets goed te doen op ca 15 min afstand. Vergeet ook niet even naar de oude sluis aan de andere kant van de brug te lopen en de wasplaats. 17.06 Dun sur Meuse hebben we overgeslagen, wij wilden naar Verdun. Zeker een goede haven met wasmachine. Een bekende afmeerplaats is Consevoye, waar je om de hoek een plekje kunt zoeken, eventueel aan de overkant. Er is niets, zij het dan, dat er een Kebab is en een goed café. Na 3 pinten is de club weer happy en tevreden. 18.06 Na nog een paar sluisjes en wat kilometers en we varen onder de brug door naar de aanlegplaatsen in Verdun. Rechts de steiger voor de kleinere jachten (normaal gesproken) , links de kade voor de "woonboten" Gelukkig was er overal voldoende plaats. Denk er om, er is maar 6 Amp stroom, dus geen wasmachine aanzetten! Winkelen kun je bij de Intermarche en Lidl, een paar honderd meter terug langs het water. Verdun is een stad, waar je zeker enkele dagen moet blijven. Een vreselijke eerste Wereldoorlog geschiedenis. Er is een monument boven aan de trappen bij de haven en loop dan gelijk door naar de catherdaal, een juweeltje. Zak dan af via een Parijsachtige trap naar beneden, ga rechts af naar de Citadel en bezoek hier de grot In een treintje met een koptelefoon in je eigen taal, rijd je door de gangen en zie je hoeveel mensen hier leefden onder slechte omstandigheden Ook hoe de generaals dachten over de soldaten en hoeveel er dood gingen. Ja, oorlog was hard natuurlijk Neem eene rondrit naar het Knekelhuis, de loopgraven, de bunkers en je krijgt een idee wat daar allemaal is gebeurd Ben je op de goede tijd daar, vraag dan naar een uitvoering van Son et Lumière, een spektakel over de oorlog, net buiten de stad Denk niet dat je de enige zult zijn, zeker 1000 bezoekers per avond! Het begint laat, het moet donker zijn, maar het maakt een diepe indruk.
Verdun heeft ook een aardige markt en boven aan de trappen diverse restaurantjes. De prijzen zijn niet te hoog en het eten is goed. Vraag een pichet wijn er bij en je maaltijd is kompleet. 23.06 We gaan weer eens verder. Na 11 km na de handbediende sluis ligt Dieu s/Meuse, een aanlegplaats met schuine kant, maar zeker te doen. Vroeger stonden er veel campers en was er altijd een discussie vor wie de stroom was: campers of boten. De burgermeester heeft nu, in zijn wijsheid, besloten alles af te sluiten. Resultaat: iedereen vaart of rijdt door, de middenstand is de dupe. Dus nog 24 km en een paar sluizen door en daar ligt de steiger van St.Mihiel. Gelukkig plaats en hier blijf je zeker een aantal dagen. Niet alleen de stad is mooi, je kunt er goed inkopen, de Lidl over de brug rechts, Carrefour ca 10 min op de fiets, hier kun je ook diesel kopen. De plantenbakken p de brug zijn prachtig, ook het washuis aan de overkant en het plantsoen. In het centrum is een wasserette en de markt is niet groot, maar leuk om even over te lopen, als je er toch bent. Als het goed weer is, smaakt een bbq goed en boven staan een tafel en ronde banken. wat een luxe. Ben je uitgekeken in St.Mihiel, gooi je de trossen weer los en na de eerste sluis nog 20 km naar Consevoye. Hier is een steiger voor 4 jachten van ca.10 mtr en stroom en water via een automaat. Als er geen grote boot licht, is dit een goede plek. De automaat werkt met jetons, 3,00 voor 8 uur. Als je een beetje kan rekenen, heb je er twee nodig tot de volgende dag. Ook hier weer een Aldi onder de brug en Lidl over de brug rechts. Toch even de stad inlopen! Het chateau de Commercy, vroeger de redidentie van Koning Stanislas, huisvest nu het gemeenthuis, touristenbureau en museum. Aan de andere kant op het plein is een koekjesbakkerij, de "Madeleines" die als delictesse vroeger aan de Koning werden gepresenteerd voor zijn gasten. Het uitzicht over het kanaal is mooi, kijk naar het huis met het rieten dak. Dan nog één trip met verschillende mogelijkheden. Na 10 km komt de afslag naar ht Canal de la Marne au Rhin Ouest en is Void de eerste plaats. Verder de Maas op komt Pagny, een plaatsje waar veel grotere schepen de kade bezetten en je meestal moet doorvaren. Jammer! Dan is er gelukkig ook nog Lay-St.Remy een leuke aanlegplaats, die meer en meer wordt gebruikt. Er schijnt een bakkertje te zijn. Dan naar het Souterrain de Foug, oftewel de tunnel, ca 700 mtr en redelijk verlicht. Na het verlaten van de tunnel moet je om een soort eilandje naar de sluizen. Deze hebben een verval van 6.5 mtr en het verhalen is slecht. Soms is de sluis bemand en wordt een lijn aangenomen. Trapje varen wordt nu een gewoonte, de sluizentrap naar Toul, 11 stuks naar beneden, allemaal ca.2.60 mtr en automatisch. Dan de laatste voor de haven en kan je al zien of er plaats is. Soms laat een gek zijn boot even alleen, steekt de drukke weg over om te kijken of er plek aan de ekant is! Ja hoor, doe de deuren maar open! Toul is ook weer zo'n plaats, waar je een aantal dagen doorbrengt. Natuurlijk de gezellige haven, wasmachines (het wordt weer tijd) het stadscentrum met kerken en cathedraal (met lichtshow) kapper (ook belangrijk) Lidl, Intermarche, Cora. Loop eens rond de stad langs de stadsmuren en ervaar hoe groot alles wel is en goed verdedigd. Ook hier is de architect Vauban weer actief geweest. Wil je eens lekker gaan Chinesen, ga dan naar het centrum, bij de rotonde de tweede zijstraat en kies voor een Chinese fondu, of alleen vis (6 soorten) of vlees en vis (2x6 soorten) met groente, taugee, 2 soorten bouillon. Een lekkere witte wijn erbij en je geniet met volle teugen. Als je het omrekent per persoon, ben je zeker niet meer kwijt dan een 3 gangen menu! In de basiliek is in het seizoen een lichtspel. Het is mooi, zeker de verlichting van de ramen, maar als je echts iets goeds wil zien op dit gebied, moet je absoluut naar Nancy gaan. Dat is echt de MAX. Mocht je problemen hebben met je boot en behoefte aan hulp of onderdelen, volg dan het kanaal richting de Moezel (je kan er langs fietsen) en je komt uit bij Duncan, een winterstalling. Het telefoonummer staat vermeld op het toiletgebouw. Hij is ook vaak op de haven te zien. Nou ja, zien, het is een iel manneke! Heb je mazzel, zijn er feesten, soms wordt de haven gedeeltelijk afgezet, kan je voor een paar euro eten en drinken en is het er bar gezellig.
Vanwege het vele reizen naar o.a.onze dochter en schoonzoon in Australie, hadden wij wat veel energie gebruikt en besloten op ons gemak terug te varen en al die andere aanlegplaatsen eens te proberen. Al met al waren wij toch pas 13.09 weer in onze thuishaven Tilburg en zijn daar nog een paar dagen gebleven.
Deze reis zou diverse verrassingen brengen. Op 9 mei vertrokken wij uit Tilburg, nu het Wilhelminakanaal op richting Helmond. De bruggen werden geregeld door de centrale Tilburg tot brug Houtem en vandaar door de centrale Helmond. Om 09.00 uur vertrokken en al om 15.45 aan de kant onder de sluis. Toch 15 bruggen en 2 sluizen! De volgende halte werd Neeroeteren in Belgie en inmiddels waren wij op de Zuid-Willemsvaart beland. Het vaargebied is wijds, maar niet spectaculair en eigenlijk een verplicht nummer, zonder dat het nu ook weer vervelend was. Er zijn best wel aanlegplaatsen, maar ja, je wilt naar Frankrijk en niet naar Boerenkoolstrokelaarsdeel. BinPK 62 stuurboord uit naar sluis 15. Hier is en goede wachtplaats! Door naar Weert, waar zeker een goede haven is, vlak aan de brug en vlak in het centrum! Vergeet na de brug niet te tanken bij Gert-Jan Lingen, die Belgische prijzen voor de diesel regelt en ook een watersportwinkel erop na houdt. Na het Belgisch vignet te hebben gekocht ( de laatste keer, want in 2015 kost dit 40,00 voor 4 sluizen) kwamen wij om 16.30 aan bij het eilandje, de aanlegplaats. De volgende dag stortte de hemel in. Bij het controleren van de motor, bleek ca 6 liter olie in het motorruim te liggen! Einde verhaal, zonder olie draait de motor niet. Pietje Paniek. Corrie op de wal, een heer aangesproken en de toestand uitgelegd. Komt daar een bonk van een kerel aan boord, kijkt eens naar de zooi en zegt: GEEN PANIEK. Nou dat had hij beter niet kunnen zeggen, want die was er al. Eerst eens kijken waar die troep vandaan komt, ik zal wel helpen. De olie weggepompt en dan eens voelen aan de rechterkant. Alles droog! Achterkant, alles droog, voorkant, o jé, als het de distributieriem maar niet is, dan heb je een probleem. Plat ging ik! Nee, gelukkig ook droog. Ja maat, dan kan het alleen de linkerkant zijn. Met zo'n grote klauw langs het oliefilter en grommend kwam hij overeind. Bingo, het oliefilter lekt. Daar gaan we eens wat aan doen, maar wij gaan erst koffie drinken. Daar kwamen wij weer wat tot rust en vertelde (ook) Wim, dat hij een grondverzetbedrijf had, waar zeker 24 wagens met den DAF 575 rondreden, hij kende ze dus wel. Alle gedemonteerd, schoongemaakt, olie toegevoegd (hij had nog wat staan!) nieuw filter erin (had ik nog op voorraad) pakking vernieuwd en alles dichtgemaakt. Néé, niet starten, laat alles maar harden, morgen zien we verder. Na een pintje zijn we afgemat naar bed gegaan. De volgende dag 13.05 kwam hij persoonlijk de motor starten, liet hem een poos lopen en zei: schipper, gooi de trossen maar los, alles is droog! Toen ik vroeg wat de schade was, werd hij boos en zei: Als schippers elkaar niet kunnen helpen, is de lol van het varen weg. We zien je zeker nog wel een keer! Een stevige hand en weg waren wij, opweg naar Luik. In Maasmechelen nog alles eens nagekeken, maar alles was droog. In Luik lag de Grutte Bolle, maar deze ging in de middag weer verder. Na Luik weer naar Wanze, waar ons gas op was.We hebben een tweede fles, dus niets aan de hand. De rit naar Namur ging als vanouds, behalve de laatste, Grands Malades. Er lagen 7 jachten in en na het openen van de deuren had ieder zo'n haast, dat ze drie naast elkaar in de sluis al volgas gaven! Een Deen, Duitser, Belg en dan Nederlanders. Bekijk het maar, gas terug en rustig naar de haven gevaren. Toen hadden we moeten opletten, de stroom was behoorlijk en er lagen weinig schepen in de haven. Wij zochten een plek uit, ik zou naar de stuurboordkant sturen en als Corrie daar niet kon aanhaken, lieten wij de boot afzakken naar bakboordkant. Dat afzakken werd een klap! Goed dat wij fenders hadden om de klap op te vangen
Zo, ik kan weer verder gaan! Waarom die klap? Wij keken naar de sluis en de barrage en merkten, dat er een gigantische stroom stond.Vandaar dat de rest aan de kade aan de overkant ging liggen, dan maar geen stroom! (tegenwoordig 2014 wel!) Wij hebben hier van 16-21 mei gelegen. Ten eerste moesten wij de voorraden weer aanvullen, Noël en Marninette haalde ons af met en Suzukki Jeepje en wij deden ons inkopen bij de Aldi. Marinette ook en niet zo weinig ook. De vraag was dan ook gerechtvaardigd, hoe pro je dat alles in zo'n minivan? Tussen de benen, tussen de mensen, op je hoofd, overal waar maar eene gaatje was. Het lukte toch. Met de Namourette de stad ingeweest en info gehaald over de bus naar de citadel. Zaterdag de markt bezocht en het blijkt, dat 3 kg asperges, 1 kg druiven en 1 mud aardappelen in je rugzak zwaar weegt! In de middag 2 pintjes met kaas en hesp in het oudste café 1660 in de vette zon! Zondag de brocante bezocht, maar hij was klein vanwege werkzaamheden. In de middag naar het centrum gelopen en met de Citybus de citadel op.Met de bus kom je toch op plekken, die je lopend niet doet en afgestegen bij de top zijn wij door de gangen, waar vroeger de soldaten leefden en "werkten" 285 naar beneden gegaan. Allerlei uitzichten op de Maas, schietgaten, munitieopslagplaatsen, kantine's en slaapplaatsen. Het bleek bijzonder moeilijk in het fort binnen te dringen. Kan ook niet anders, het was door "Hollanders" gebouwd, net als Dinant. Weer regen, water getankt en een nieuwe TV gekocht (kon er nog wel bij). Om 14.30 uur was er een Corso met muziek en veel drankwagens, erg gezellig. Aan het eind van de dag klaarde het op. 21.05 Het wegvaren gaf veel problemen. De stroom was zo erg, dat de oude truc, voor spring, vooruit, stuur bak, loskomen, dan de motor in de achteruit en weg van de kant, niet werkte. Tegen de tijd dat ik de motor in de achteruit had, lag ik weer tegen de steiger. Dan maar brute kracht, volle kracht achteruit, jawel, met een kras over de bijna volle lengte. We merkten goed dat er stroom stond, gemiddeld maar 7,5 - 8.0 km/h. De sluizen gingen vlot. De sluismeester geeft door hoeveel schepen er aan komen en er wordt op de laatste gewacht. Wij voeren op met een Duitser, die schijnbaar watervrees had en niet boven de 5 km/h kwam. Hij bleef helemaal achter in de sluis en nam zijn tijd om eruit te varen. Toen ik hem erop aansprak, kreeg ik de wind van voren, had hem liever van achter gehad, gingen wij wat sneller. De hufter haakte af en eindelijk na 6 uur kwamen wij in Dinant aan lege steigers. Na veel geklooi vastgemaakt aan bakboordkant, maar het water stroomde zo snel, dat het schip geen moment stil lag. We hebben eens rond gekeken en aan de andere kant aan de houten steiger lag je precies uit de stroming. Trossen los en oversteken. Makkelijker gezegd dan gedaan. We werden een eind terug gezet, maar met wat meer motorvermogen kwamen wij toch op de goede plaats uit. Het was er zo stil, dat we besloten volgende dag door te varen. 22.05 Er konden wel wat paardenkrachten bij! Snelheid tussen 4.8 -7.2 km/h afhankelijk van een sluis of barrage in de buurt. Anseremme gepasseerd, Falmigoul laten liggen, Waulsort in zicht en zie daar, hardstikke vol! Veel mensen op de kant aan het zwaaien, armen kruisend en wuivend terug te komen. Echt niet, wij willen naar Frankrijk! Echt wel, over de marifoon, terug, alles is gespert van Toul tot Givet! De haven ingedraaid en een plekkie gevonden waar wij zelfs tv konden ontvangen. Noël vond het maar niets en ging aan het eind van de steiger liggen. Zijn probleem. Het bleek dat Briare, Decize, Saône, Marne Rhin, alles dicht was. Het water stroomde over de sluizen en veel landerijen stonden onderwater. Dat zag er niet best uit. 23.05 Corrie is jarig en bij gebrek aan beter in de Taverne Bruchettes gegeten, een soort pizza, maar dan op brood. Noël en Marinette deden mee en met een glaasje wijn was er toch wel sfeer. Alleen Noël bleef zeuren wanneer de sluizen weer open gingen en wij vonden het tijd worden alleen verder te varen. Iedere dag belde hij de sluis van Givet en maakte de man gek. Op de buitensteiger ontmoetten wij Marc Lazarus, een Australiër uit Melbourne die wij later zijn gaan opzoeken! Op 24.05 was de sluis weer open, er stond nog veel stroom en naast de 18 schepen vanuit Waulsort gingen ook nog 10 uit Givet op weg naar de tunnel. Je kunt nagaan, dat werd dringen. Laten gaan, wij wachten nog twee dagen. De eerste plaats waar je inkopen kon doen was Hastières ca 5 km fietsen. Vooruit dan maar, het weer was goed, dus waarom niet. In de Spar de eerste pastis gekocht en de markt bezocht. Toen we terug waren, moesten wij onze kont zoeken, dat waren we duidelijk niet gewend. De volgende dag weer regen en Corrie ging maar aan de was. Normaal rekent de pontbaas dat af, maar hij was met zijn pontje naar huis en alles vergeten. Eindelijk op 28.05 zijn we vertrokken. Bij Les 4 Cheminez de zapper gehaald en info ontvangen over de situatie op de Maas en naar de eerste kleine sluis gegaan. Alles ging vlot, wij waren alleen, dan de tunnel, bimidi naar beneden, ook vlot en d an de volgende 2 sluizen naar Vireux, waar de kade leeg was. Marianne was zo lief naar de Intermarché te rijden om de gasfles om te ruilen. De Kebab was open en weer eens goed gegeten! 29.05 door naar Revin. Bij Fumay vroeg Corrie wat er met de motor aan de hand was? Geen idee, waarom? Kijk eens naar de kant, de mensen lopen sneller dan wij varen, hoe kan dat? Wat denk je zelf ma!