Lopen wij even achter, niet te filmen! 11.07 (zo te zien is het stuk Roanne niet toegevoegd.
11.07 In Digoin hebben wij alles verkend wat mogelijk was. Een leuk plaatsje met in het centrum de kerk, daarop een groot ooievaarsnest met de ooievaar en de ooiemoer. Had de vaar even geen aandacht, ging hij stevig klepperen, keek naar beneden en verwachtte een applaus. Kreeg hij niet, dan vloog hij maar weg. Warm, warm, warm. Dan naar Roanne.
29/06 urenteller 1967,1 vertrek Digoin 08,45 urenteller 1696,9 aankomst Artaix 14,45 8 sluizen Weer over het aquaduct en na een paar honderd meter links af het canal Digoin/Roanne, 56 km met 10 sluizen. Het kanaal was in het begin mooi, links de Loire in diverse bochten. Het hoogteverschil was ook imposant. Voordat wij een geschikte aanlegplaats konden vinden, moesten wij 7 sluizen door, waarvan 3 met een hoogteverschil van 6.00 mtr. Van laag naar hoog, waarbij de lijnen werden aangenomen, tenminste op de heenweg! Op een van de sluizen stond een stagiaire die niet goed was voorgelicht! Als je 7 mtr hoog staat in een klokjurkje weet je wel hoe laat het is. Toen ze dat door had, draaide ze de kleppen zo hard open, dat de golven door de sluis gingen. Boven gekomen, bleek ze ook nog eens een erg klein shirtje aan te hebben en zat er meer buiten dan binnen. Je zal het maar hebben en dan met dat weer. De opgegeven aanlegplaatsen voldeden geen van alle. Bij de laatste sluis van die dag vroegen wij de sluismeester een goede aanlegplaats met stroom. Wel, na 3 km in de kom van Artaix, onder de bomen en er zou stroom zijn. Het was er beredruk! 1 boot! Waar was de stroom? Corrie zag wat hangen aan een paal en geloof het of niet, ergens kwam een vierwegstekker uit met 220 V. Toiletten waren er ook en een koude douche. Dorpjes in de omgeving zijn met de fiets te doen, lopend niet.
30/06 urenteller 1969,6 vertrek Artaix 08.30 urenteller 1972,5 aankomst Roanne 13.00 3 sluizen Nu zie je Artaix liggen, een gehucht, maar wel leuk. Het vaarwater is behoorlijk vuil en ondiep. Op bepaalde plaatsen had ik maar 0,30 cm onder de kiel! Je vaart ook hele stukken door een haag van bomen zonder uitzicht. Wel fris, maar niet leuk. Iquerande was een aardige aanlegplaats, maar de campers nemen de stroom in bezit en probeer dat maar eens uit een wagen te trekken. Briennon van het zelfde, alleen een grotere plaats. Je bent dan al zo dicht bij Roanne dat je maar door gaat. Bij de voorlaatste sluis was een boom afgebroken en lag in het water. wij konden er net langs. Bij de sluis stond al een equippe klaar om dat probleem op te lossen. In de sluis voor Roanne hebben wij gewacht tot het tijd was en aangelegd bij de meldsteiger. De havenmeester Pételet kwam om 14.00 uur en vond dat wij maar moesten blijven liggen. Zo druk was het niet. Douche en toilet voor de deur. In eerste instantie dachten wij de volgende dag weer terug te gaan, toch wat teleurgesteld. Bij nader inzien was er een groot park,Roanne Plage met allerlei spelmogelijkheden, koude douches en redelijk volk. Met de ouderen was er snel kontakt en het was echt gezellig. Achter de straat liep de Loire in al zijn glorie met prachtige vergezichten. Het is toch een grotere stad dan gedacht en heeft veel oude gebouwen, de meeste hebben wij bezocht. Natuurlijk was er een markt, maar voor kleding en er liepen veel jurken rond. Wij hoorden dat de volgende dag het Roanne plage werd geopend en dat er een journalist kwam voor een interview met ons? En er zou ook muziek zijn. Na boodschappen te hebben gedaan bij de super om de hoek, de fietsen doen weer hun dienst, kwam een juffrouw van de krant vrangen hoe wij over Roanne dachten, de haven, het vaarwater. Na wat veren in een bepaald onderdeel te hebben gestoken, moesten wij nog op de foto en zaterdag in de krant. De muziek 's-avonds was duidelijk anders dan verwacht, een walsmusette orkest uit Parijs bracht allerlei chansons en rustige muziek, waarop, natuurlijk, de oudere garde danstte. Om 21.00 uur was het gedaan, helaas en ging iedereen te bedde. Toch de moeite waard, eventueel als overwinteringsplaats voor de boot. Na Pételet gedag te hebben gezegd, de rekening was lager, als dank voor het interview, weer terug naar Digoin.
03/07 urenteller 1972,5 vertrek Roanne 08,30 urenteller 1975,1 aankomst Artaix 13.00 3 sluizen Verhaal bekend, echter nu waren wij alleen met een camper. Na geintalleerd te zijn, werd gdronken en gebabbeld en het was snel avond.
04/07 urenteller 1975,1 vetrek Artaix 08,45 urenteller 1977,9 aankomst Digoin 15.00 8 sluizen, bekend verhaal bekend. De oude plaats was vol en wij meerden af om de hoek. Ook goed. Even lekker bijkomen en de volgende dag zouden wij grof gaan inkopen bij de Aldi en Intermarche. Eerst moesten wij verhalen, de eigenaar van de plaats kwam terug. Wij dus terug naar onze oude plek en de TV afgesteld. Even langs de huurboten en vragen wat de diesel kosste; 1,60, of ze het uit haar bek kon krijgen? Bij de supers 1,15 Dan niet. Onze voorraad was weer op peil. Corrie was weer aan het bijkomen, gelukkig en de dag erop zouden wij weer verder gaan. Je gaat meer en meer bekenden zien, vooral engelsen, canadezen, nieuw-zeelanders, australiers, o ja, een nederlander. Vooral het stel uit nieuw-zeeland was op de praatstoel! We werden zelfs vrienden, op de foto en daar gingen wij. Tot ergens!
06/07. urenteller 1977,9 vertrek Digoin 08.30 urenteller 1979,1 aankomst Paray le Morail 11.00 3 sluizen Een betrekkelijk korte tocht door een mooi canal du centre! De ligplaatsen waren mmoi, aan de kade, met uitzicht op de kathedraal en de parken. Stroom en water aanwezig. Nu wilde ik toch wel diesel hebben. De Avia aan de overkant wilde het niet brengen, de Intermarche was te ver en de Total gaf geen antwoord. Wat te doen? De "Vrouwe Dirkje" bracht uitkomst. U weet wel, de kotter die door heel Frankrijk vaart en waar Ton en Dicky Wilhem op wonen. Ton wilde wel naar de Intermarche rijden om de yerrycans te vullen. Zo gebeurde het. Alles weer vol. Een flesje witte wijn was niet nodig, maar toch! 's-Middags een wandeling gemaakt door de stad en de kerk is inderdaad zeer mooi. Maar je ziet zoveel kerken, dat op een gegeven moment het licht uit gaat. De oude binnenstad was gezellig en redelijk vol met Nederlanders. De Vrouwe Dirkje nodigde ons voor voor een borrel en dat hebben wij in dank aangenomen. Je krijgt veel info over het varen in Frankrijk, overwinteren, zelf en de boot, welke instanties je moet benaderen en wat de kosten zijn. Geïnteresseerd? reageer maar! Het was een prettig bezoek. Ook Ton was bezorgd over de terugloop van bezoekers, ook uit Nederland en was daar middels de organisatie mee bezig. Het onderhoud aan de waterwegen is ronduit slecht een er zijn onvoldoende aanlegplaatsen, en zo ze er zijn, geen faciliteiten. De 2 dikke nekken (nederlanders) maakten snel los toen de havenmeester aankwam om 11,00 te innen. De sluis zou al open staan! Nou ja, een bril van Hans Anders zou niet misstaan.
07/07 urenteller 1979,1 vertrek Paray 09.00 urenteller 1981,1 aankomst Genelard 12.30 7 sluizen, automatisch, tussen de middag open! Een mooie havenkom voor de sluis met stroom en water. De Milanko, Belgie, lag er ook weer en ja hoor, de 2 dikke nekken. Genelard stelt weinig voor, 1 hoofdstraat, ergens verstopt een kerk en een landhuis. Wat ik vergeet te vertellen, en daar is deze weblog voor, de doorvaart van Palinges is groots, een mooi stadje. Le Mottet slaat dit echter. Net in een bocht, waar je zeker niemand moet tegenkomen, net de Oude Gracht, hoge wallen, mooie huizen, plaatjes! Tot nog toe bevalt het canal du centre best! Sluizen automatisch, je komt er snel door.
08/07 urenteller 1981,1 vertrek Genelard 09.00 urenteller 1983,0 aankomst Montceau les Mines 12,45 7 sluizen en 3 bruggen (ja , je leest her goed!) De D974 loopt langs het kanaal en druk dat het was! File met veel vrachtverkeer en Corrie had voorop de volle aandacht! Wij gingen sneller met de boot dan zij met de auto. Montceau is een grote plaats met een historie als producent van cokes. De hele stad is er omheen gebouwd. Er is een echte haven met vlonders en een havenkantoor en een uitnodiging voor een borrel vrijdagavond. Corrie vond uit dat er een goed middagmenu was en dat wij dat maar moesten doen. Eend, anders nooit, maar nu wel. En hij was verrukkelijk! Wat rondgekeken en vanwege de warmte weinig gedaan. Bij het aanmelden werd verteld dat er zaterdag een grote markt was. Dus blijven, dan ook maar zondag vanwege de voetbal. De stad is verkend, maar geeft niet veel nieuws. Dan weer inslaan bij de Aldi en LeClerc en tot Chalons hebben wij genoeg aan boord! De Jay uit Engeland is er ook weer en het weerzien is feestelijk. Het wordt leuk in de serie. Canada nodigde ons uit voor een fondue op de boot en dat was een topper. Nog een Canadees er bij en alles was kompleet. Vooral toen één van honden het kattevoer opvrat en de kat "not amused" was en de hond een veeg gaf. Deze sprong naar buiten, liep Laura omver, die alle wijn over haar en anderen heen gooide! Feest, Feest. De fondue was zeer geslaagd. Ook hier hoor je weer veel over het verblijf aan boord en dat op een gegeven moment je niet weet of je door moet of blijven liggen. Je hebt toch geen haast? De markt was echt groot, op verschillende parkeerplaatsen en een groete keuze aan produkten. Wij hebben voor tussen de middag een kippetje gekocht, smaakte goed. Verder fruit en groente ingeslagen. Ook hiet zijn wij gesteld. De avondborrel bij de capitainerie was gezellig, al die nationaliteiten samen, verschillende wijnen proeven en met buikpijn naar de boot gaan. Vanavond Nederland - Spanje kijken en dan verder. De 14 juli zijn de sluizen dicht, wij moeten een goed plan maken waar wij blijven. Zo, we zijn weer bij.