26 april Alles naar de boot gebracht en zo goed mogelijk geïnstalleerd
27 april boodschappen gedaan en Corrie heeft alles in de kasten gekregen. Nog de drie jerrycans met diesel vullen en wij waren gesteld.
28 april de auto terug gebracht en alles afgesloten. Luc heeft ons in de middag naar de boot gebracht, klaar voor vertrek
29 april stand vertrek 2096 stand aankomst 2101 de Heen - Oosterhout 09.30 - 15.00 Alles ging goed, de laatste keer door de Vliet, de bimidi en mast naar beneden anders konden wij nit onder de bruggen door. De oliedruk leek te hoog en na een telefoontje met Rob hebben wij 's-avonds de sensor schoongemaakt en weer aangesloten. Alles god In Oosterhout was het druk en om even tot rust te komen zijn wij op Koninginnedag maar gebleven. Was maar goed ook, leuke plekjes met koffie en koek, veel muziek en spelen te doen. De stad had een rode loper voor de gezelligheid. Corrie vond raapsteeltjes op de markt, met spekkies 's-avonds gesmuld. 's-Nachts heeft het erg geonweerd en geregend, maar de volgende dag was alles eer goed.
01 mei stand vertrek 2101 stand aankomst 2105,4 Oosterhout -Oirschot 08.45 - 16.00 Het Wilhelminakanaal is goed te varen, niet te breed en mooi om te zien . 12 bruggen en 4 sluizen die vlot gedraaid werden. Sluis 3 moest nog eens zakken omdat er iets niet goed was. Bij aankomst in Oirschot bleek er zelfs een echte jachthaven te zijn, met een zeer kleine ingang, wat wij maar niet deden. Bovendien weer een systeem met creditcards waar je beroerd van wordt. Zeker geen reclame om te gaan liggen. Iets verder door varen en je kunt zo aan de kant.
02 mei stand vertrek 2105,4 stand aankomst 2111.8 Oirschot - Maasbracht 08.00 - 17.15 De Zuid-Willemsvaart is minder gezellig om te varen, maar het schiet wel op. 10 bruggen en 6 sluizen, wij zijn weer onderweg! De laatste sluis had een verval van 8.5 mtr maar weinig plekken om de boot te verhalen. Dan maar laten drijven, we komen er wel. Op de Maas stond een harde wind en wij kozen voor de JH Koeweide. Gebeld een box 244 konden wij in. Achter het restaurant en dan maar even kijken. Er was geen enkele aanduiding waar deze box was. De passantenhaven ingevaren, veel ruimte om te keren was er niet en na veel geschreeuw (vanwege de wind) wisten wij waar 244 was. Maar toen was het al te laat. Dwars tegen de dwarssteiger! Schade aan de zijkant en zij een deuk in de trap. Toch aangelegd en het is absoluut een mooie haven en dat voor 12,00 per nacht, stroom en douches incl. Wij zijn dus ,og maar een dag gebleven. Er is een bunkerboot en de prijs van de diesel was dezelfde als in Maastricht (even gebeld) Er ging een best slok in, 94 ltr, toch goed dat wij geen risico genomen hadden.
04 mei stand vertrek 2111.8 stand aankomst 2115.4 Maasbracht - Maastricht 09.15 - 14.15 Het Julianakanaal is zeker niet prettig varen vanwege de vele beroeps, die gewoon doordouwen. De 2 sluizen namen toch ook wat tijd, ook al konden wij er snel invaren. Bij Maastricht kon ik Corrie overtuigen dat wij beter aan de kaai konden blijven en boodschappen gaan doen. Er lagen nog twee schepen, dus druk was het er niet. Ook een goede test om met de omvormer te werken en de tweede koelkast op gas te testen of hij aanbleef. Bij Jumbo aan de andere kant van de brug inkopen gedaan en nog even de markt op ge weest. 's-Avonds was het rustig
05 mei stand vertrek 2115.4 stand aankomst 2118.1 Maastricht - Luik 09.00 - 13.45 Wij waren laat opgestaan, haast hadden wij niet,maar om 09.00 waren wij toch al onderweg. Het stukje naar Lanayen was zo afgelegd, maar wij moesten op de volgende schutting wachten. Drie beroeps en drie jachten. Het ging er maar net in en wij moesten vastmaken aan een beroeps, dat goed ging. Her stuwwater was heftig en wij hadden alle kracht nodig om vast te blijven. Geen papieren meer!, je kon zo door. Iedereen probeerde het eerst bij de bocht te zijn, maar aangezien wij het op 9 km houden waren wij de laatste. Het Albert kanaal blijft "kloten" om te varen vanwege de vele beroeps en golfslag. Bovendien is en weinig te zien. Eindelijk Luik in zicht en de jachthaven binnen. Ja, zoek maar een plek aan de steiger. Welke steiger, alles was vol. Dan maar door tot het eind van de haven en dwars tegen de muur/ Stroom gekregen, er is een hek met code, ook nieuw, en internet, een kaar voor 2,00 voor 2 uur en douches, en dat alles voor 8,50 Een geel jacht, dat ook in de sluis lag, blijkt ook naar Toul te gaan en dan de Moezel op, Sarre terug, ongeveer de zelfde route als wij. Je ziet maar weer, kontakten zijn snel gelegd. Corrie had contact met mensen die de Ouzo wel kenden, maar waarvan dan ook weer? Natuurlijk, in Port Arsenal, de zeilboot, borreltje drinken en verder de Seine op! De wereld is klein. De basis is gelegd, het vervelende stuk zit er op, nog naar Huy en Namur en dan begint het volgende avontuur. Tot morgen
06 mei Luik, geen vertrek of aankomsttijd. Alle voorbereidingen en varen over het Julianakanaal en Alberkanaal vroegen om een tussentijdse stop. Wij liggen hier lekker en het is nog winterseizoen hier. We hebben wat info over de stad gehaald en vanmiddag gaan wij op ontdekking. Allerlei leuke straatjes, citadel, oude gebouwen en stenen met een ketting erom, we gaan het zien. Het blijkt ook, dat er veel kastelen zijn tussen Luik en de Franse grens. We gaan zeker in Huy kijken naar Fond l'Evêque, een boedistisch gebgeuren enTihange. Net na Dinant aan sturboordkant kasteel Freyer. En Namur natuurlijk de citadel. De haven is open van 08.00 - 09.00 en 16.00 - 17.00, er is 1 douche en 1 toilet. Verder is iedereen vriendelijk en krijg je vast een kaart om te in ternetten. Betalen komt vanmiddag wel.
07/08 mei Nog steeds in Luik, wij hebben folders gehaald en gemerkt dat er veel te zien valt in Luik. Wij hebben een tour uitgezocht en zijn gaan lopen. Wat opvalt, is, dat er veel politie in de stad loopt. Schijnbaar toch niet zo veilig! De Place Lambert moest de start zijn en via een paar omwegen, waarbij een groot winkelcentrum, zijn we er toch gekomen. Het grote paleis van de Prins-Bisschop is imposant en het Place Lambert met zijn vele terrassen is leuk. Ergens tussen de bomen staat de Fontain de Tradition uit 1719. De Leffe ernaast smaakte goed. Een standbeeld van Johannes de Doper zeg niet veel, alleen dat je water op je kop krijgt. Langs Hors Chateau is de trap met 372 treden naar de citadel. Wij zijn er maar niet opgegaan. De schooljeugd moet boven naar school en loopt dat gebeuren twee keer per dag. Verborgen zijn er de kleine doodlopende straatjes met leuke huisjes. La Batte is de zondagsmarkt tussen zo'n 4 bruggen. Druk, druk, druk, groente, kaas, vlees en een kippetje ( dood) levend zijn ze er ook! Veel kleding en vooral eten en drinken. Wel gezellig, maar je moet ook weer 4 bruggen terug, dus halverwege zijn we terug gegaan en hebben groente en fruit ingekocht. De haven is nu wat leger, de meesten zijn al door. Wij doen het rustig aan, de gezondheid gaat voor!