De Ouzo II in Frankrijk en Duitsland in 2011
wat hebben wij nu weer beleefd?
Nieuwe avonturen met de Ouzo II
Inhoud blog
  • Euro Disney Parijs 29.06
  • Verder de Marne op
  • verder naar de Marne
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    23-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.voorbereiding voor een lange tocht
    Na onze reizen in Nederland en Belgie, zie http://ouzo2.blogspot.com, hebben wij veel ervaring opgedaan met bruggen als wel met sluizen.
    Daar waren grote bij met een behoorlijk verval. In 2010 willen wij onze droom waarmaken en Frankrijk (ons wel bekend over de weg!)
    ontdekken.

    De planning is te vertrekken ergens begin april, afhankelijk van het weer, vanuit de Heen, onze thuishaven, naar Antwerpen. Overleg plegen betreffende het getij en dan besluiten of wij in de jachthaven gaan liggen, of al door de Royerssluis en aan het eiland gaan liggen.

    Van Antwerpen naar Gent en daar een paar dagen rondkijken. Via de Leie naar Kortijk, Bosuit naar Cambrai. Wij moeten Fluviakaart 24 nog ontvangen om de goede route te kiezen. Cambrai Compiegne, door naar Parijs. Dan door naar Briare en Digoin, of Auxerre naar Digoin.
    Dat is nog aftasten welke route de mooiste bezienswaardigheden geeft.

    Digoin naar Chalons-sur-Saone (dit kennen wij al vanwege een huurboot) richting Toul, Verdun, Namur en Maastricht.

    Dit is snel geschreven, maar vraagt heel wat sluizen en vaaruren.

    Is er iemand die al ervaring heeft, dan graag een mail naar: wim.dendaas@skynet.be

    Wij zijn al volop bezig na te gaan welke reserve onderdelen wij op de boot moeten meenemen en hoe het onderweg is gesteld met Wifi
    diesel en boodschappen.

    Ons schip is een Zwaluwkruiser, 10.50 x 3.30 x 1.10 cm, hoogte max.3.20 cm

    Tot een volgend keer


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (5 Stemmen)
    23-11-2009, 12:55 geschreven door ouzo II  
    03-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.detailvoorbereiding voor de
    Namens Corrie en mij (Wim) de allerbeste wensen voor 2010 en een goede gezondheid. Veel vaarplezier en veel nieuwe plekken aandoen!

    Het is best wel moeilijk aan kaarten te komen. Fluviacarte is gedeeltelijk uitverkocht tot juni en Navicarte heeft alles weer beschikbaar in januari.
    kopen in Nederland/Belgie is wel veel duurder dan direct in Frankrijk, maar als je de kaarten wilt hebben is de keus klein.

    Bijkomstig punt is dat wij op 19 januari vertrekken naar onze dochter en schoonzoon in Australie voor 6 weken.

    Voor terugkomst willen wij zoveel mogelijk op de rit hebben.

    Gezien de ervaring in 2009 met de fietsen, geen versnelling, heuvel op en af, hebben wij besloten nieuwe fietsen te kopen met 6 versnellingen en een makkelijk instapbaar frame.

    Als zekerheid, mochten wij toch op plaatsen komen waar geen stroom is en wij toch voor langere tijd willen blijven, wordt een aggregaat van 2,5 kw gekocht.

    Ook een nieuwe dieptemeter lijkt geen overbodige luxe. Die wordt gemonteerd als de boot begin april uit het water gaat om het onderwaterschip
    na te zien.

    Om het probleem van de tunnels op te lossen denken wij aan 2 breedstralers 12 V van een auto. Simpel en niet te duur.
    Ook een ruitenwisser bij de buitenbesturing moet er komen. Er was nog zo'n ding in een kist, dus deze komt goed van pas.

    Nog wat extra fenders en het meeste is wel gedaan.

    Mocht iemand een tip hebben, ons e.mailadres is: wim.dendaas1@gmail.com. Heeft u een reisadvies, wij wachten erop.

    Wij hebben her reisverslag van de Zeester gevolgd, mensen, wat legden die afstanden af in korte tijd en wat een sluizen. Iets gezien hebben, zullen zij  niet veel. 

    Wij laten alles nu even rusten tot begin maart en komen dan terug.
    Een foto van ons en ons schip kunt u zien op http://ouzo2.blogspot.com

    Groeten

    Corrie en Wim
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2010, 00:00 geschreven door ouzo II  
    09-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug van down-Under
    Op donderdag 4 maart zijn wij terug gekomen uit Australie na een enerverende (rond)reis vanuit Brisbane.
    Het temperatuursverschil was enorm en wij zijn dan ook  fiks verkouden. Wij hadden gehoopt dat de winter voorbij zou zijn, maar dat was mis gerekend.

    Voorlopig blijft het bij voorbereidingen oo papier, alhoewel wij morgen al onze fietsen gaan halen.

    Via onze andere website en zoeken op internet hebben bij contact met Jan en Harm en hebben al goede adviezen gekregen.

    Het grote probleem zal het tijdig verkrijgen van goede kaarten zijn. Zeker kaart 24 van de Picardi, welke wij nodig gaan hebben.

    Zodra de vorst uit de lucht is gaan wij naar de boot en beginnen te ruimen. Om van de tuinstoelen af te zijn, hebben wij in het stuurhuis een goede draaistoel gekocht, buiten op het stuurdek maken wij dit vlak zodat de stoelen niet meer wiebelen en voor Corrie is een bureaustoel bijgekocht om ook comfortable te zitten. (Aldi heeft goeie stoelen tegen een redelijke prijs)

    De dieptemeter annex log is besteld en wordt geplaatst als de boot eruit is in april, ook voor anti-fouling en inspectie.

    Na zo'n groot avontuur in Australie is het moeilijk omschakelen naar het nieuwe avontuur Frankrijk, maar wees gerust, wij zien er naar uit deze trip te maken. Nogmaals, wij hebben al zeer goede tips binnen, maar schroom niet ons te kontakteren op: wim.dendaas@skynet.be en alhoewel in Belgie woonachtig een echte Nederlander.

    Tot een volgend keer
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (3 Stemmen)
    09-03-2010, 14:08 geschreven door ouzo II  
    05-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pasen 2010
    Het weer is niet wat je zou willen, zeker niet om in de haven met de maten te praten over wat te gaan doen dit jaar. Zelfs niet om onderhoud te plegen.
    Onze voorbereidingen verlopen stroef. In tegenstelling tot vorig jaar, toen was de boot technisch in orde en zijn wij weggegaan. De route was redelijk bekend en we zagen wel.
    Nu, een plan om tot midden september door Frankrijk te gaan varen, vraagt andere dingen.Ten eerste de nodige vaarkaarten! Waarom moet nu Navicarte.Fluviacarte net failliet gaan? Toch heb ik de meeste kaarten kunnen aanschaffen op nr.24 na, wel een heel belangrijke. Op internet gezocht en in kontakt gekomen met Jacob Vlieland uit Katwijk. Hij schreef een boek wat zeker een aanrader is en in één keer wordt uitgelezen.
    Kijk op www.kankerlos.nl. Na diverse mailtjes berichtte hij mij deel 24 te willen uitlenen! Ik was er stil van , nooit persoonlijk ontmoet en dan zo'n geste. Maak je niet vaak mee!
    Dan blijkt dat je niet zo maar kunt starten en we zien wel! Eerste probleem; Antwerpen naar Gent over de Schelde. Wanneer is het laag water, kom ik op tijd door de bruggen bij het Willemdok en dan de Royerssluis? Eén uur voor de kentering en dan tij mee is dat voldoende of toch maar het alternatief Hansweert, Terneuzen naar Gent.
    Via de Leie naar Cambrai. Als bij ingeving gezocht naar mogelijke stremmingen in Frankrijk en ja hoor! daar waren er een par op onze route, maar gelukkig niet onoverkomenlijk.
    Veel gelezen dat vanaf Conflans tot Parijs eigenlijk geen passende haven is en je in één keer door moet. Maar dat is tenminste 75 km, goede dag.
    Op 10 april gaat de boot eruit voor onderhoud onderhoud onder de waterlijn en de montage van een nieuwe dieptemeter.
    Nog wat bijschilderen en verdere aanpassingen aanbrengen. Om toch minder op de kaarten te hoeven kijken heb ik een overzicht gemaakt van de km.punten met aanlegplaatsen waar water/stroom/diesel is en bv.Aldi en Lidl. Dat valt allemaal wel mee.
    Vooral het verkrijgen van diesel werd nogal eens negatief weergegeven.
    Wij gaan weer aan de slag en melden ons weer als de boot in het water ligt.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    05-04-2010, 11:32 geschreven door ouzo II  
    25-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klaar voor vertrek
    Het is zondagochtend en wij genieten van een croissant. De boot ligt te wachten, alles is gedaan en het ziet er goed uit.
    Nog wat diesel tanken en dan kunnen wij woensdag de touwen losgooien. De weersvoorspellingen zijn goed en de eerste etappe gaar naar Antwerpen, het Willemdok. De volgende dag de bruggen van 10.00 en 10.30 uur en dan hopen dat de Royersslsuis ons terwille is om snel tre schutten om het ij mee te hebben naar Gent.
    Als wij daar zijn en er is wifi zullen wij de blog aanvullen.
    Cross your fingers, we gaan ervoor.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    25-04-2010, 08:27 geschreven door ouzo II  
    01-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alle begin is moelijk!
    Urenteller: 1873 vertrek: de Heen, tijd 08.30  aankomst Antwerpen 17.45  urenteller 1878
    Op woensdag 28 april om 08.30 uur vetrokken uit de Heen. Het was een stil vertrek, niemand in de haven.  Het weer was goed en wij waren snel door de sluis Benedensas. Op het Schelde-Rijn kanaal was het redelijk druk, maar na 21/2 uur waren wij Tholen voorbij en hadden de Kreekrak in zicht. Door verschillende grote schepen duurde het lang voordat ieder op zijn plaats lag en verloren wij een dik uur.
    Ook door de dokken was inspannend, zeer druk met grote schepen die allemaal dachten dat zij voor ons moesten gaan en dat was ook zo.
    Het verhaal van de Siberia en London brug dat daar een vete is tussen de brugwachters en boten uren lieten wachten, is apentaal. Er is maar 1 brugwachter en deze is coulant om je zo vlug mogelijk door te laten!
    Wij moesten wel tot 17.30 wachten voordat de Londonbrug kon draaien en wij het Willemdok in konden. Wij waren bekaf, hebben lekker gegeten en zijn onder de wol gegaan.

    Urenteller 1878 vertrek Antwerpen tijd 08.15  aankomst Merelbeke 19.30 urenteller 1884
    Donderdag 29 april de grote trip over de Schelde! Laag water was om ca.12.00 uur, maar vanwege de verplichte sluitingstijd van de Londonbrug
    zijn wij om 08.30 door de brug gegaan, hadden de Siberia om 08.45 en de Royerssluis om 09.00 uur. Goed hè!
    Dan ben je natuurlijk veel te vroeg, dus dan maar wachten aan de overzijde bij de Palingplaat, aan de achterkant om de golven kwijt te spelen.
    Zelfs de beroepsvaart ligt hier te wachten op beter tij!
    Om 12.00 uur weg en wij hadden toch nog stroom tegen, met 7 km/u onderweg, maar al snel liep dit op naar 12 km/u.
    Het was vrij rustig en al snel waren wij op de splitsing naar de Ruppel en de grote Zeesluizen. Dan wordt alles wat smaller en onoverzichtelijker.
    Er is nog wel betonning, maar super is het niet. Door het ontbreken van goede vaarkaarten is het gokken waar je uithangt. Dan zie je Temse, een mooi gezicht, onder de brug en dan verder naar Dendermonde. De betonning is inmiddels opgehouden en je mag het zelf uitzoeken. Wij waren blij met de informatie: houdt de buitenbochten aan, anders loop je vast!! Na 4 uur varen kom je aan Dendermonde en moet je nog 28 km varen.
    De jachthaven stelt niets voor en is niet de moeite om te blijven liggen. Je moet door!  Dan denk je dat je in Melle bent, is het Distelbergen, weer mis, nog een uur. Blij met de nieuwe dieptemeter, het werd een manie, kijken op de meter, waar zit ik op de rivier, wat loop dat ding snel op, 13, 10, 8, 5, 1,2, dat moet niet verder gaan, toch maar naar de kant sturen, ja hoor, daar gaat hij weer, 4n 5n 7,5, gelukkig, weer goed.
    De snelheid was aanvankelijk 14 km/u, liep terug naar ca.10 en later naar 12 km. Dan komen de verlossende bruggen, hoi, bakboord uit, de ringvaart zuid in naar de sluis Merelbeke, die open stond. Wij moesten daat het vaarvignet kopen, vertelden dat wij naar Yachting Merelbeken gingen en vrijdag wel zouden komen. Hollanders hè!! Na ca. 500 mtr stuurboord uit, door het kleine witte sluisje en dan ligt de jachthaven voor je. Een hartelijke ontvangst en een goede plek om te liggen, wel even draaien maat! Kun je denken, na 11 uur onderweg om in een smal kanaal te draaien tussen de jachten! Wel het ging goed. Corrie had soep gemaakt en na de trappist zijn wij in bed gevallen.
    De Schelde moet jee één keer gedaan hebben, maar dan niet meer.

    Vrijdag 30 april rustdag. Stroom aangesloten, tv-schotel gericht en Koninginnendag gekeken. Toch wel leuk. De haven ligt aan een uitgestrekt park en wij hebben de fietsen gepakt en een mooie tocht gemaakt, tevens gekeken naar een winkel. Gezien de weersvoorspelling besluiten wij tot maandag te blijven, ook om eens goed tot rust te komen.

    Zaterdag 1 mei. Een dag om niet snel te vergeten! De openingsdag van het seizoen van de yachtclub en wat voor één!
    Ook de gasten waren uitgenodigd om mee te doen. Tenten waren opgesteld en er kwam zelfs en heuse fanfare, St.Cecilia uit Merelbeke.
    De leden waren in  hun beste outfit gekomen, wat toch cachet aan de opening gaf, de burgemeester was erbij en een jachthaven uit Antwerpen.
    Je krijgt een goed beeld van de betekenis van deze haven met meer dan 1000 overnachtingen per seizoen! En dat voor een schappelijke prijs, met gratis stroom, douchen, wasserette. De voorzitter vroeg de burgemeester een toelage om de blauwe vlag te bemachtigen en, zeer on Belgisch, er werd serieus opin gegaan!
    Dan de opening en het volkslied. Ja, even niet, dit werd onderbroken door Admiraal Nelson die klacht neerlegde tegen twee leden, Freddy Hall en Luc Sedeyn. Zij zouden hun beloften gebroken hebben om vooral nederig te zijn en grote schepen te hebben gekocht! Joh toch! Nelson in authentieke kleding! De tween werden door de gendarmen aan de ketting gelegd. Kaptiein Fletcher was het daarmee niet eens en schetste welke verdienste deze mensen voor de vereniging hadden en dat zij, voor eigen rekening, een tocht door Frankrijk en Belgie zouden maken ter lering van de vrije schippers! Bij handopsteking werden zij vrijgesproken. De voorzitter van de rechtbank, de burgemeester in heuse toog, sloeg zo hard met de houten hamer op de tafel, dat deze het verder met een extra gat zal moeten doen.  Dan toch het volkslied en vergeet niet, het Vlaamse volkslied.
    En dan? Je kan het niet denken, broodjes met allerlei lekker beleg, champy of jus, à la volonté! Toch een  bourgondisch leven zeker. Een uitgelezen sfeer deze vereniging zeker waardig. Toen moest er nog naar Maldegem worden gevaren en geloof mij, er waren Bob's, gelukkig maar, want na 6-7 drankjes weet je niet meer wat stuur- of bakboord is.
    Wij mogen zeggen, een hele belevenis en wij kunnen deze haven dan ook van harte aanbevelen.

    Foto's zullen worden toegevoegd zodra de kaar zijn.  Op naar de volgende plaats, het zal Deinze zijn.  
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    01-05-2010, 17:02 geschreven door ouzo II  
    13-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het heeft even geduurd, geen internet en we hebben veel te vertellen.
    Door het ontbreken van internet hebben we alles moeten opsparen.

    04/05 Merelbeke
    urenteller 1884 vertrek Merelbeke 09.30  urenteller 1887,5 aankomst Deinze 13.30
    Na de festiviteiten en een verregende dag en boodschappen doen (bij de Aldi) zijn we verder gegaan. Over de Leie naar Deinze. Een mooie bochtig riviertje waarbij je duidelijk op de bochten moest letten om niet vast te lopen. Dank Rob, de dieptemeter doet het goed.
    Onderweg zijn verschillende aanlegplaatsen maar de steigers zijn zo krakkemikkig dat je maar doorvaart.
    Veel grote luxe huizen met bootjes voor de deur. Mooie landhuizen en kastelen.
    Dan eindelijk Deinze, een vernieuwde jachthaven waar de havenmeester al snel aankwam met de codes voor de douche en uitgang.
    Boodschappen gedaan in de enige hoofdstraat en lekker gegeten.

    05/05 Deinze
    urenteller 1887,5 vertrek Deinze 09.00 urenteller 1890 aankomst Kortrijk 13;30
    Deze tocht ging verder over de Leie en gaat meestal recht door. Alleen 2 sluizen waarbij het water van onder komt en het vastleggen op de middenbolder minder is, resultaat: de boot helemaal dwars. En maar lachen die sluisawchter! Wij zaten achter een beroeps, Nederlands, die maar niet wou doorvaren of ons voorbij laten. Gingen wij 10 km dan hij ook. Gelukkig sloeg hij af naar Roeselare en konden wij verder naar Kortrijk.
    Daar was een stuk waar je moest wachten wegens werkzaamheden, maar al snel konden wij verder. In de almanak stond Oude Leie na de brug, dus wij daarheen. Blijkt het een lange steiger te zijn midden in de stad, met stroom (aparte stekker van de havenmeester) en niet te duur. Verder was er niets, ja water! Kortrijk is een mooie stad met vooral de oude huizen en nonnenverblijfplaats met een kapelletje, zeer intiem!
    Op voorhand zijn wij bij de "sluizen" van kanaal Bossuit-Kortijk wezen kijken en je gelooft nooit dat je erin kunt.
    Ik heb naar Fresnes in Frankrijk gebeld of die staking nu eindelijk voorbij was en ja hoor, die morgen was alles weer vrij en wij konden door.

    07/05 Kortrijk
    urenteller 1890 vertrek Kortrijk 08.30  urenteller 1984,5 aankomst Antoing 17.30
    Een lange dag! Wij moesten vroeg in de kleine sluizen ligger, met drie schepen, om op tijd de laatste sluis in Bossuit te halen. Deze ging maar om de drie uur open. De sluismeester hadden wij de vorige dag al gezien en hij was blij ons door te laten, alles met de hand! Op de fiets naar de volgende sluis en hetzelfde rituëel. Na een fooi namen wij afscheid, waarschijnlijk voor het laatst, deze drie sluizen gaan komend jaar ook vervangen worden door 1 grote. Net als de volgende 3 al zijn vervangen, hetgeen ons toch tijd scheelde. Tegen het gebruik in draaide de sluis in Bossuit om 11.30 uur, niet te geloven en wij kwamen op de Boven Schelde uit, richting Tournai. Een vrij rustige vaart met in totaal 8 sluizen en 1 brug, die op tijd draaiden. Nog steeds met 3 schepen. Vppr Tournai moet je wachten, er is éénrichtingverkeer, geleid door een stoplicht.
    Door de stad is fantastisch, je zieet veel mooie oude gebouwen. Midden in de stad is een goede aanlegsteiger. (In één van de watersportbladen gaan de mensen "even" de stad in. De stad is zo mooi dat je wel een hele dag kan rondlopen) Dan nog even varen en daar ligt de bunkerboot bij Antoing. Het viel mee, 102 ltr na de Heen, de prijs was minder. Dan bakboord uit de kom in en gelukkig nog een goede aanlegplaats aan de kant, bij de trap naar de ALDI, ja hoor! De hele meute ging nog even gauw inkopen doen, wij ons trappistje weer en nog een borrel, dan eten en naar bed. Het was een lange dag. Voor de liefhebben, ca 15 min verder en 1 sluis en je hebt de jachthaven Péronne!

    08/05 Antoing
    urenteller 1984,5 vertrek Antoing 10.15 urenteller 1898,7
    Na vertrek uit Antoing is het varen naar Frankrijk, alles wordt wat smaller en dan bij Montagne du Nord ga je verder de Schelde op.Na 12 km krijg je de sluis bij Fresnes, waar de staking was en daar kregen zij de "zapper" mee voor de volgende tig sluizen. De deuren waren open en zoals wij gewend waren, legde Corrie de boot vast op de middenbolder. De sluismeester zei niets, trok aan de blauwe stang, de dueren gingen dicht en het water storte naar binnen en drukte ons omhoog. Door deze kracht kon Corrie de lijn niet meer houden en hield er twee grote brandblaren aan over. De boot schoot naar voren en ondanks de motor vol achteruit, deed hij niets. Eindelijk was het niveau gelijk en konden wij uitvaren.
    Reactie van de sluiswachter: je moet de boot met twee lijnen vastleggen en grijnsde. Hij had geluk dat wij beneden lagen, anders had ik hem zijn eigen sluis ingeschopt. Had hij toch ook eerder kunnen zeggen! Na twee sluizen omlaag kwamen wij door Valenciennes, een grote plaats, en gingen door naar Denain, na weer 3 sluizen, waar we de truc onder de knie kregen. Na de sluis was een goede aanlegplaats en hebben wij overnacht.

    09/05 Denain
    urenteller 1898,7 vetrek 10.15 urenteller 1900,8 aankomst Cambrai 13,30 uur
    Je vaart op mooi water en komst langs interessante plaatsen. eigen is het net als met de auto, je laat zeker 75% liggen wat het bezoeke waard is.
    Neuville, Bouchain, Hordain, Estrun. Na 6 sluizen, stijgend, kwamen wij in Cambrai, een grote haven waar veel verbouwde vrachtboten de winter doorbrachten en de plaatsen voor de passanten bezet hielden. Toch een plekje gevonden en ergens stroom vandaan gehaald. De havenmeester was zeer religieus en werkte op zondag niet en om het af te leren, bleef hij maandag ook maar thuis. Dus geen service, geen douches, niets, alleen een Lidl! Cambrai is ook een mooie oude stad met in één van de kerken een tentoonstelling over de tunnen en alles daaromheen. Zeer de moeite waard. Na met de diverse Nederlanders, Engelsen en Australiërs gesproken te hebben, hebben wij ons plan voor de komende dagen getrokken en zijn gaan slapen. Het weer was nog steeds slecht, nat en koud. Zelfs het thermisch ondergoed is weer uit de kast gehaald. De kachtel deed goede dienst. Oliepeil gecontroleerd en verbruik was niets. Goed hè Rob!

    11/05 Cambrai
    urenteller 1900,8 vetrek Cambrai 09.15, urenteller 1903,5 aankomst Nonnecoirt 15,00
    Op naar de tunnel, doorvaart achter een trekker om 09.30 en 17.00 uur. Gezien de doorvaart naar St.Quentin kozen wij voor 09.30 uur, hetgeen inhield dat we een stop onderweg moesten maken.
    Het vaargebied is beslist mooi, maar wordt verstoord door de 14 sluizen die wij moesten nemen en af en toe in goede regen. Arme Corrie, voorop en Willempie droog onder de bimidi. Bij de meeste sluizen ging het goed, enkele lagen wij dwars vanwege onverwachte stroom. Het water staat zo hoog, dat het aan de voor- of achtgerkant gewoon over de dueren loopt en je alle kanten heen duwt. Met de motor bijsturen, de pikhaak aan de andere kant afduwen en je ligt waar je hem hebben wilt. Kan Corrie weer niet bij de stang en even vooruit, trekken en dan hoor je weer van vooraf:  komt die!!!, vasthouden!
    Na de sluis Honnecourt s Escaut hebben wij vastgemaakt met nog een engelsman en hebben daar overnacht. 's-Ochtend door een echte haan gewekt om 06.00 uur om door te gaan naar de tunnel.

    12/05 Honnecourt
    urenteller 1903,5 vertrek Honnecourt 07.00 urenteller 1906,1 aankomst St.Quentin 14.30 uur
    Nog snel even drie sluisjes pakken en 5 km varen en dan lig je voor de tunnel te wachten. Drie schepen dit maal, een plezierboot met een Australische familie, 11/2 op  rondreis met gezien en af en toe familie uit Australie. Hij had de gewenste vlag met de kangaro! Een bekende Australische gitarist doet hierin Jan!
    De tweede was een engelse boot. Wij kwamen achter die grote bak, maar tegen het gebruik in werden de lijnen van 30 mtr niet gekruisd, maar op één bolder gezet. Dat was niet praktsich en we werden dan ook goed heen en weer geslingerd tegen de muur of het looppad. Verf eraf natuurlijk, maar geen grote schade. Van de ca. 6 km hebbn wij er 4 de boot van de kant moeten houden en zelfs af en toe de  motor bijgezet, met toestelling overigens. Werd er verteld dat de tunnel geheel donker is, wij speciaal een lamp gekocht, niet dus, is er TL verlichting!
    We waren blij dat het erop zat. Het was een aparte ervaring, maar voor ons hoeft het niet meer.  Lekker dan, na  7km varen komt er nog één, deze mag je op eigen kracht varen en is 1 km lang. Nou, daar ging ik dan met 9 km doorheen de schijnwerpen aan voor een mogelijke tegenligger en rammen met die hap! We hadden de zapper ingeleverd en tot St.Quentin waren en geautomatiseerde sluizen, je vaart door een straal en hup, daar gaan de deuren open. Binnen eerst vast maken, aan de stang trekken en zakken met die hap. Ja we gingen 5 sluizen van ca 2,20 mtr naar beneden tot aan St.Quentin. Een goede plaats in de haven, stroom, douches, internet. Hemelvaartsdag skypen met de kinderen en de weblog bijwerken. Uitrusten en morgen de stad in, boodschappen doen en sightseeing.
    Ik zal de foto's op de laptop zetten en zien dat ik er wat bij kan doen.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    13-05-2010, 12:07 geschreven door ouzo II  
    20-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alles weg moeten wij het nog maar eens doen!
    St Quentin is een mooie stad en wij zijn er lopend en met de fiets door gegaan. Naast kerken die verwaarloosd zijn, zijn er ook prachtige gebouwen. Het internettenis zeer populair en en er zaten wel 4 families De haven op zich is goed en er is een goede service.

    16/05
    urenteller 1906.1 vertrek St.Quenitn 08.30 urenteller 1909.8 aankomst Chauny 14.30 13sluizen afgaand.
    De tocht op zichn is mooi en het begint erop te lijken.  Aankomst in Chauny, een haven op stroom met een box waariin wij achteruit wilde insteken ging toch goed en wij lagen goed. Iedereen was verkleed en wij vroegen wat er loos was. Een défilé, afsluitend aan 4 dagen feesten!
    Om 15.00 uur gingen wij de "stad" in en zochten een plaatsje langs de route. Na een kwartier kreeg Corrie pijn in haar .... en zocht een terrasje.
    Geloof het of niet, binnen de kortste tijd had zij een goede verhouding met de eigenaresse Netta en zat achter een pils.
    Veel verwachten wij niet van de optocht en gezien het muziekcorps en een blauwe bus, zou het niet lang duren. Toen de bus voorbij was, begon het pas goed! muziekcorpsen met shows, wielrenners, clowns, snoep, confetticanon, praalwagens, het kon niet op! Meer dan twee uur lang en natuurlijk weer bier. Wij konden ook eten bij Netta! Nu, om 18.30 was de optocht voorbij en hadden wij trek. Vooraf een ricard, dan charcuterie en de geconfijte eend. Netta vroeg of hij goed was en ik beloonde hqaar mat twee dikke zoenen. (op de wang) Het dessert en dan koffie, natuurlijk met rum. Dan nog zien thuis te komen, hetgeen lukte. Een zeer geslaagde dag in Frankrijk.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    20-05-2010, 16:54 geschreven door ouzo II  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wifi is leuk, vooral als het ieder keer misgaat!
    17/05
    urenteller 1908.8 vertrek Chauny 08.45 urenteller 1913,1 aankomst Compiegne 14.15 uur 4 sluizen
    Met een houten kop is het ook best varen. De omgeving wordt als maar mooier, het weer is goed en de korte broek en sandalen zijn uhit de kast gehaald. Thourette is een mooue plaats en geeft voor het eerst een beeld hoe Frankrijk kan zijn.
    De haven van Compiegne is een kommetje onder de brug door, dan kan je pas zien of er plaats is of niet. Er was nog een plek en na veel manouevreren lagen wij vast. Boodschappen doen bij de Intermarché, ca 10 minuten met de fiets lukt aardig. De stad heeft veel te bieden en wij maken de tweede dag een trip met de fiets, gaan overal kijken en nuttigen een heerlijke lunch bij het kasteel. Voor de wijn hebben wij waarschijnlijk toch teveel betaald.
    Zeker de moeite waard om een dag te blijven, als je fut hebt kan je ook grotere fietstochten maken, o.a. naar de spporwagon waarin Hitller de vrede tekende!

    19/05
    urenteller 1913.1 vertrek Compiegne 09.00  urenteller 1916,2 aankomst Creil 14.00  4 sluizen.
    Wij hebben eerst getankt, gasflessen gekocht en speciale fenders om de achterkant te beschermen. De streek wordt als maar mooier en het is geen genoegen te varen in dekorte broek met de bimidi omlaag.
    Creil had en slechte naam om te overnachten, maar wij hadden geen last. Zijn wat boodschappen wezen doen en de stad bezichtigd.
    Er zijn nog al wat Nederlanders onderweg en we komen elkaar ieder keer weer tegen. Toch een vaste regel, geen vaste ,kontakten en iedereeen vaart zijn eigen reis!

    20/05
    urenteller 1916,2 vertrek Creil
    Het is een genot om te varen en met stroom mme gaan wij  11.7 km/hr bij 1400 toeren. Veel aanlegplaatsen zijn er niet, zoals wel aangegeven in de diverse bladen en wij gaan rustig door de vier sluizen, deels met beroeps, deels met plaisanciers.
    De aankomst in Cergy is een verrassing! Het lijkt sprekend op Port Grimaud in Zuid Frankrijk en het blijkt dat de architect dezelfde is.
    Het is een havenkom, die vol ligt en wij kozen voor een plaats buiten de haven met alle voorzieningen. Na een bezoek aanCergy en een stokbrood gaan wij aan boord om te eten en de volgende dag door te nemen.Gaan wij in keer door naar Parijs of maken zij  nog een stop. On verra.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-05-2010, 17:46 geschreven door ouzo II  
    22-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindelijk in Parijs na een lange tocht.
    20/05
    urenteller 1916,2 vertrek Creil 08,15 urenteller 1920,2 aankomst Cergy 14,30 na stop Isle Adam
    4 sluizen
    Dit was een mooi stuk varen en wij krijgen hoe langer hoe meer het gevoel in Frankrijk te zijn. Mooie heuvels op de achtergrond en plaatsjes om van te snoepen. Regelmatig komen wij de "oude" club weer tegen, maar wij varen toch het liefst alleen. De sluizen reageerden op onze oproep door de deuren vast open te zetten en wij bedankten iedere keer de sluismeester(es) voor de service.De Oise werd allerdings breder en er was een matige beroepsvaart. De "goeie" vroegen zelfs of wij wilden oplopen om ons niet te belemmeren.
    Er zijn veel zaken die geschreven zijn, die anders uitpakken, gelukkig maar. Onze spanning begint weg te ebben en plaats te maken voor rust en een gevoel lekker onderweg te zijn.
    Dat gevoel kwam tot uiting bij het passeren van Isle Adam, een plaatje van een stadje, wij maakten rechtsomkeert en legden aan. Na een stevige wandeling naar het kasteel en het stadje hebben wij geluncht en zijn weer verder gegaan.
    Bij aankomst in Cergy, een havenkom, waren de twee zeeuwen al aan het manouvreren om een plaatsje te vinden. Voor de ingang van de haven lag een passantensteiger met alle voorzieningen, vastmaken en klaar!!
    De havenkom van Cergy leek veel op de haven van Port Grimaud in het zuiden van Frankrijk. Bij navraag bij de havenmeester bleek dat dezelfde architect dit had ontworpen. Heel mooi, ik zal proberen de foto's op de weblog te krijgen, tot nog toe lukt dat niet.(eerst even Australia vragen!)
    Na een stokbroodje en salades lekker onder de wol gegaan.

    21/05 urenteller 1920,2 vertek Cergy 08,45 urenteller 1927,5 aankomst Parijs 18,45
    Wat een tocht. Wat veel mensen vergeten en het is ze niet aan te praten, dat je nog 9 km moet varen voordat je op de Seine komt bij Conflans.Je hebt dan nog een beetje stroom mee, maar dat verandert snel bij het opvaren van de Seine, van 11,5 naar 8,9! De angst voor de Seine werd snel weggenomen, je kan het vergelijke met de Maas, wel wat mooier. Twee sluizen te nemen en die bij Surennes was niet makkelijk, maar met zo'n goede partner goed te doen. Aanlegplaatsen, zoals vermeld in het havenboek, zijn er wel, maar niet om over naar huis te schrijven. Of zij zijn vol met grote boten die er permanent liggen, of alles is zo krakkemikkig dat je maar door gaat. De afraderPort van Gogh bleek toch een goede oplossing te zijn, maar moeder wilde dan toch maar door, nog maar 2 uur.
    Hier beginnen de bruggen, je moet een paar keer van vaarkant wisselen en je kunt stuurboord uit langs een eiland varen, wat wij deden. De zeeuwen keken hun ogen uit dat wij ca 1 km voor hen uit dat deel kwamen. Dan zie je de Eifeltoren en de moeheid verdwijnt! De prachtige gebouwen en dan eindelijk Ile de la Cité met de Notre Dame. Wij hebben de smalle doorvaart genomen, een plaatje, de boekenstalletjes van de achterkant. Als je zo lang gevaren hebt en moe bent, ergeren de rondvaartboten je vreselijk. Opvaren verboden, niet voor hen, zo dicht langs je heen, dat je bijnq ertegen wordt gezogen. Zijn ze voorbij, gaan ze draaien en komen nog een s lekker dicht langs je heen.
    Dan de sluis door bij Arsenal. De havenmeeste gebeld en hij gaf door dat om ca 18.00 uur een schip naar buiten kwam en hij de deuren voor ons open liet. Het was zo. Na het binnenvaren aan stuurboorkant aan lullige haken vast gemaakt, komt een plons water naar binnen en je gaat ca 3 mtr omhoog. Het was niet eenvoudig. Ik keek eens rond in de sluis en merkte dat aan bakboordkant meegaande bolders zijn, dat is balen!!
    Na het aanmelden op 83 geland, gegeten, de champagne geopend, wij waren in Parijs en naar bed gegaan.
    Een fantastische tocht met heel wat kilometers. Morgen is moeders jarig en moeten wij wat verzinnen.
    Op de steiger vanmorgen werden wij aangesproken door een koppel met wie we kontakt hadden via internet over onze reisplannen. Bereleuk elkaar dan zo te ontmoeten.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    22-05-2010, 11:09 geschreven door ouzo II  
    Archief per week
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 23/11-29/11 2009
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs