In Anseremme hebben wij lekker mosseltjes gegeten en laten zwemmen in een witte wijn. Het weer zag er niet goed uit en wij waren wat moe en zijn nog een dag blijven liggen. Richting Anseremme en Dinant gewandeld, het is erg mooi daar.
27/08
urenteller 2063,3 vertrek Anseremme 08,45 urenteller 2065,3 aankomst Namur 13,45
7 sluizen
De grote sluizen in Belgie vragen beduidend meer tijd dan in Frankrijk. Het vaargebied is mooi en de doorvaart in Dinant aardig. Ons idee om vanuit Namen naar Dinant te gaan met de trein is beter dan erheen te varen.
Het weer is matig en er zijn opeens veel boten die naar huis gaan. Bij de sluizen is het dringen en ik trap in de val dat iedereen in dezelfde box wil.
In plaats van de stroom af te varen en om te keren en rustig de box in te gaan, draai is halverwege om en kom vol op de boot in de andere kant van de box. Gelukkig was hij groter en sterker en was er geen schade. Het aanleggen ging ook niet optimaal omdat er geen kikkers waren op plaatsen waar het zinvol is vast te maken. Eindelijk liggen wij vast en moet ik bij Corrie wat goed maken. Na een drankje de fietsen gepakt en naar de Aldi gegaan om wat inkopen te doen. Vooral trappistenbier en een borrel. Namur is ons bekend en wij zijn verder niet de stad meer in geweest. Het weer was er ook niet naar.
28/08
urenteller 2065,3 vertrek Namur 09,00 urenteller 2067,7 aankomst Huy/Wanze 13.00
2 sluizen
Het blijft een mooi stuk, maar voor ons is het naar huis en verder niets.
De sluizen duren een eeuwigheid en er is ook nog veel beroepsverkeer.
Wanze lag redelijk vol, maar is altijd een prettige haven met een goede ontvangst.
In totaal 2105 km gevaren met 482 sluizen
29/09
urenteller 2067,7 vertrek Wanze 08,15 urenteller 2070,6 aankomst Luik 12,45
2 sluizen
Het is bewolkt maar gelukkig blijft het droog. Bij de laatste sluis horen wij dat er een stremming is van 13.15 tot 17.00 uur maar waarover het gaat weten wij niet. Dat leren wij pas als wij een beroeps inhalen die over de marifoon aangeeft dat wij nog niet weten wat er loos is. Een politiebootje komt op ons af en aan de kant zwaait iedereen dat wij moeten stoppen. Bericht begrepen en wij meren af. Wat er aan de aan hand is? Roeiwedstrijden, je gelooft het niet, het komplete vaarverkeer stilgelegd vanwege een paar roeiboten.
Na een 20 minuten mogen wij verder en vooral een Engels schip trekt de gashendels open of hij de brug moet halen.
Hij gaat voor de haven bakboord uit om vast te leggen. Wij draaien achter hem om om binnen te varen en opeens gaat hij achteruit om ook naar binnen te gaan. Ondanks ons getoeter vaart hij gewoon door en blokkeert ons de weg. Later zij hij doodleuk: je zag toch dat ik achteruit ging!
In de haven lagen wij achter de Viva la Vie met wie wij rond Mammes en Briare opgevaren zijn en zij wilden, bij goed weer, de volgende dag door naar Maastricht. De volgende dag besloten wij om mee te gaan met grote gevolgen!!!
Om 09,30 was het kantoor dicht en betalen konden wij niet. Geen probleem, wij zouden bellen en vragen een faktuur te sturen, wij stonden immers in het systeem! Aan het begin van het Albertkanaal, voor de sluis van Monsin, rijdt een rijkswachtauto naast ons en wijst dat wij naar binnen moeten. Denkend dat wij teveel in het midden varen gaan wij meer naar de kant en steken de duim op. Schijnbaar is dat niet de bedoeling. Hoei, hoei, de sirene loeit en weer de verwijzing naar de kant te gaan. Opeens over de marifoon: Ouzo wilt u aanleggen, dringend!
Bij de sluis van Monsin is een plaats en wij leggen aan. Daar komen de flikken en zeggen: U heeft niet betaald in Luik! Verstomd stonden wij daar en vroegen of zij menen ons helemaal te zijn nagereden vanwegen het niet voldoen van 8,50. Jazeker. Ik heb uitgelegd dat het kantoor dicht was en er dan niks te betalen valt. Ook gemeld dat wij een faktuur verwachten welke zal worden betaald. Wij staan in het systeem!
Er wordt druk gebeld met de haven en wij krijgen te horen, als wij onze gegevens vermelden, dat wij verder kunnen. Ondertussen ligt de boot tegen de kant te klotsen en ik zeg als er schade ontstaat wij de flikken en de haven aansprakelijk stellen. Nu houden de flikken de boot keurig van de kant en gaan wij verder.
Bij de sluis van Lanaye moet je boven de papieren afgeven en zo doen wij. Boven gekomen kijkt een struise dame bij beschuldigend aan en geeft de papieren door aan de buurman. Deze zegt dat wij de sluis niet in mogen omdat er een klacht ligt dat wij de havengelden in Luik niet betaald hebben. Nu breekt de pleuris uit! De vraag is welke jurische rechten zij denken te hebben om een schip te stoppen. Dat er al kontakt is geweest met de rijkswacht en het probleem is opgelost! Dan zal ik even bellen, met de rijkswacht? de ouzo is hier. Na veel ge-uh komt het verlossende
woord: alles is o.k. en wij mogen door. Ik stel een laatste vraag: is het nud duidelijk dat er in Belgie nog geen regering is als in dit apenland een jachthaven in staat is de rijkswacht te mobiliseren en een sluis dicht te houden voor een bedrag van 8,50. Er ligt een beroeps te wachten door al dat gezever. Maastricht is in zicht.
30/09
urenteller 2070,6 vetrek Luik 09,30 urenteller 2073,3 aankomst Maastricht 14,30
3 sluizen
de reis is boven al beschreven, dus nu het verblijf in Maastricht.
Het zijn niet onze beste dagen. 't Bassin, daar moet je een keer gelegen hebben. Inderdaad, één keer en nooit meer. Steigers uit het jaar nul, zeer wankel, met ringen (uit de vorige eeuw) Stroom aansluiten, maar geen stroom. Even bellen naar de havenmeester. Deze verwijst ons naar een kast on het kantoor. Dan daar maar heen. Alles komputer: lengte schip, aantal dagen, personen, service kaart? Wat is dat nu weer? Servicekaart, 5,00
dan nog opwaarderen voor stroom 4,50, totaalbedrag voor een verblijf 25,50. Keer maar om en ga naar een andere haven. Uit een gesprek blijkt dat de nieuwe manager vreemde ideeën heeft over het voeren van een jachthaven. Hij heeft gelijk, er liggen al 4 schepen, lekker druk. Om 04,00 slaat de stroom af en kan ik in onderbroek met de kaart alles weer opstarten. Nog wat boodschappen gedaan bij Jumbo, waar de roltrap het niet deed (wet van Murphy). Gelukkig maakte Corrie een heerlijk maal met een goede wijn.
31/08
urenteller 2073,3 vertrek Maastricht 09,15 urenteller 2077,5 aankomst Roermond 15,30
3 sluizen
Eerst nog tanken bij de bunkerboot en dan ca. 10,00 op weg. Het is wel even wennen, breed water en geen bergen meer. Toch wel mooi.
De sluizen zijn ons goed gezind en wij zijn er snel door, weer met de Calypso. Roermond wordt gebeld en er is weinig plaats. Naar A8 die is voor ons gereserveerd. Aan het eind van de haven tegenover het restaurant. Wij gaan weer naar de Jumbo om wat bier in te slaan en een borrel en hebben het dan wel weer gehad. De volgende dag blijven wij liggen, even de markt bezoeken, koffie met vlaai en kleinigheden inslaan. Wat een verrassing de Dientje te zien liggen, Piet, die even verrast is. Hij is met een kleinkind een paar dagen aan het varen en gaat weer terug naad de Heen. De Calypso is toch vertrokken en hopenlijk zien wij ze volgend jaar weer terug.
02/09
urenteller 2077,5 vertrek Roermond 09,45 urenteller 2079,9 aankomst Venlo/Blerick
2 sluizen
Een dikke mist en het was niet verantwoord weg te gaan. Om 09.30 leek de mist weg en wij trokken aan onze latten. Echter voor de sluis was de pijl niet eens te zien. Snel aan de kant en de skuismeester bericht dat wij bleven liggen. De sluis was intussen open en bleef dat todat wij na ca 20 min. verder konden. Waarom weet ik niet, maar iets zat even niet goed bij ondergetekende en wij besloten niet door te gaan naar Wanssum, maar bij Venlo binnen te lopen en eerst op verhaal te komen.
Hier liggen wij nu, weer met Piet van de Dientje.
Morgen misschien beter.
|