Het weer is niet wat je zou willen, zeker niet om in de haven met de maten te praten over wat te gaan doen dit jaar. Zelfs niet om onderhoud te plegen. Onze voorbereidingen verlopen stroef. In tegenstelling tot vorig jaar, toen was de boot technisch in orde en zijn wij weggegaan. De route was redelijk bekend en we zagen wel. Nu, een plan om tot midden september door Frankrijk te gaan varen, vraagt andere dingen.Ten eerste de nodige vaarkaarten! Waarom moet nu Navicarte.Fluviacarte net failliet gaan? Toch heb ik de meeste kaarten kunnen aanschaffen op nr.24 na, wel een heel belangrijke. Op internet gezocht en in kontakt gekomen met Jacob Vlieland uit Katwijk. Hij schreef een boek wat zeker een aanrader is en in één keer wordt uitgelezen. Kijk op www.kankerlos.nl. Na diverse mailtjes berichtte hij mij deel 24 te willen uitlenen! Ik was er stil van , nooit persoonlijk ontmoet en dan zo'n geste. Maak je niet vaak mee! Dan blijkt dat je niet zo maar kunt starten en we zien wel! Eerste probleem; Antwerpen naar Gent over de Schelde. Wanneer is het laag water, kom ik op tijd door de bruggen bij het Willemdok en dan de Royerssluis? Eén uur voor de kentering en dan tij mee is dat voldoende of toch maar het alternatief Hansweert, Terneuzen naar Gent. Via de Leie naar Cambrai. Als bij ingeving gezocht naar mogelijke stremmingen in Frankrijk en ja hoor! daar waren er een par op onze route, maar gelukkig niet onoverkomenlijk. Veel gelezen dat vanaf Conflans tot Parijs eigenlijk geen passende haven is en je in één keer door moet. Maar dat is tenminste 75 km, goede dag. Op 10 april gaat de boot eruit voor onderhoud onderhoud onder de waterlijn en de montage van een nieuwe dieptemeter. Nog wat bijschilderen en verdere aanpassingen aanbrengen. Om toch minder op de kaarten te hoeven kijken heb ik een overzicht gemaakt van de km.punten met aanlegplaatsen waar water/stroom/diesel is en bv.Aldi en Lidl. Dat valt allemaal wel mee. Vooral het verkrijgen van diesel werd nogal eens negatief weergegeven. Wij gaan weer aan de slag en melden ons weer als de boot in het water ligt.