Hoe kunnen wij de blauwe vlag in Sarregeumines vergeten?
Zaterdag 2 juli zou de blauwe vlag worden uitgereikt aan de haven. Alle passanten waren uitgenodigd voor een dronk. De hele omgeving werd nog eens extra schoongemaakt en de tafels gedekt. Er verscheen allerlei volk in een schoon kloffie, behalve de gasten en daar kwam de loco burgemeester om een speech te houden over het hoe en waarom. Hoe is het mogelijk dat zo'n kleine jachthaven zoveel personeel heeft? De voorzitter en een assistent, de havenmeester en assistent, de technische man en assistent, de schoonmaker, enz. Halverwege de speech werd de loco onderbroken en de havenmeester fluisterde wat in zijn oor. O ja, ook de nederlandse, belgische en duitse gasten waren van harte welkom. Na een dankwoord van de havenmeester werd de vlag gehesen. Dat dacht de loco, want hoe hard hij ook trok, er ging niets omhoog. Wat bleek, er stond een knulletje aan de andere kant en hield stevig de lijn vast. Dat had men hem gezegd. Na uitleg dat de vlag omhoog moest, liet hij de lijn gaan. Daarna de champy en deze was aan ons goed besteed. Al weer een glas? ja waarom niet! Alweer een broodje, waarom niet. Het werd dan toch nog gezellig.
03.07 vertrek Sarregeumines 08.45 teller 2184.2 aankomst Harskirchen 15.15 teller 2187.7 10 sluizen, diesel getankt na de 1st sluis tegen een redelijke prijs. Het vaarwater is erg mooi en afwisselend. Plaatsen als Wittring, Sarralbe zijn leuk om langs te varen en er zijn vele aanlegmogelijkheden. Harskirchen is een dorpje met een heel mooie aanlegplaats, stroom voor 12 uur en wat winkels. Gezien de vaartijd zijn wij niet ver weg geweest.
04.07 vertrek Harskirchen 09.00 teller 2187.7 aankomst Mittersheim 11.15 teller 2198.1 10 sluizen gezien de afstand en het aantal sluizen is het toch snel te varen. Een aantal sluizen zijn manueel, maar alles viel mee. Je komt langs veel meren met prachtige vergezichten. Het is een nieuwe haven met een muntautomaat voor de stroom en het dorp is vlak bij. Er waren 3 tegenliggers, waarvan 1 uit den Bosch die wij vorig jaar in Parijs zijn tegen gekomen.
05.07 vertrek Mittersheim 09.00 teller 2198.1 aankomst Port du Houillon 14.00 teller 2191.3 13 sluizen De sluizen werden bediend door de VNF die meereden. Er werden studenten opgeleid om vakantiewerk te doen. Bij sluis 4 vertelde de sluismeester dat om 12.00 uur geluncht werd. Daar alles met ons zo snel ging, veranderde hij van mening en ging door tot sluis 2 waar wij m 12.15 waren. Ieder 5,00 en een blik bier en hij was het baasje! Wij waren nu wel alle wachtenden voor en konden om 13.00 uur de laatste sluis door om naar de jachthaven te gaan. Weer langs veel meren en het blijft mooi varen. De jachthaven is goed, vriendelijke mensen en 's-morgens bestel je je brood. Verder was er niets te doen.
06.07 vertrek Port du Houillon 09.00 teller 2191.3 aankomst Niderviller 11.30 teller 2193.0 geen sluizen!!! mooi varen en eindelijk eens tempo. Je bent van het Saarkanaal af en vaart nu op het canal Mrne au Rhin Est.Het wordt alleen maar mooier en plaatsjes als Hetzing, Héming, Xouaxange, Hesse, zijn leuk om te zien. Redelijk veel aanlegplaatsen. In Niderviller zijn 2 havens, 1 verhuurhaven waar alles is en 2e een kleine haven met uitzicht op de kleine tunnel. Corrie heeft de was gedaan tegen een prijs per machine van 2,50! Na 200 mtr lopen vanaf de haven is een gezellig restaurant waar je in de middag zeker het dagmenu niet mag laten staan. Een 3 gangen menu voor 10,00 Wij zijn nog op de fiets naar het dorp geweest maar daar is niet veel.
07.07 vertrek Niderviller 09.00 teller 2193.0 aankomst Lutzelbourg 11.15 teller 2194.34 5 sluizen, 1 tunnel 486 mtr en 1 tunnel 2800 mtr en 1 hellend vlak 4 mtr. In één woord fantastisch, de tunnels zijn redelijk verlicht en alles is goed geregeld. Het hellend vlak geeft een mooi beeld van de omgeving en je bent in een paar minuten beneden. Je vaart nu in de Alsace met zeer mooie bergen en bossen. Lutzelbourg heeft 2 aanlegmogelijkheden, de verhuurhaven, waar je voor 12,00 ligt met alles erin, of de vrije aanlegplaats door de sluis met een stroomautomaat die gek is op 2 euromunten. Je kan er naast blijven staan. Geen wonder dat de ligplaats gratis is. 2,00 voor 3 uur stroom. Het regende die middag en wij zijn op de boot gebleven.
08.07 vertrek Lutzelbourg 08.15 teller 2194.3 aankomst Saverne 11.15 teller 2195.5 10 sluizen 1 met een verval van 5,80 mtr Na een enerverende vaart door mooi gebied komt je bij de stad en vaar je door een soort gracht, bocht naar links en dan zie je de sluis à la Muiden. Bloembakken, terrasjes en mensen die bootjes keken. Het ziet er heel leuk uit. Bij het uitvaren van de sluis weer in een kanaal en dan rechts om de grote haven in. Plaaats was er genoeg en wij gingen tegen de kant. Stroom en water aanwezig en douchen bij de verhuur. Tegenover de haven een geweldig mooi gebouw met daarnaast de kerk met aanbouw. Gezien de voorraden op waren hebben wij eerst maar boodschappen gedaan bij de Super U, een grote. Winkels zat, Aldi, Lidl, Match; Simply enz.
Om niet weer alles te moeten overdoen alles in 2 delen!
Zaterdag zijn wij naar het station geweest om de treinen te vragen naar Strasbourg, waar wij zondag heen wilden. Verder nog wat rondgewandeld en genoten van alle huurboten, die capriolen uithalen, je wilt het niet weten.
Zondag met de trein van 10.11 naar Strasbourg, je komt uit op een groot plein en loopt in c 15 minuten naar het centrum, wat wil zeggen, de cathedraal. Het is erg gezellig lopen langs de vakwerkhuizen, de leuke winkels en restaurantjes. Het bleek dat er een dienst was in de kerk, dus eerst maar met de rondvaartboot. Lekker warm (nog) een een vaart door het oude en nieuwe gedeelte. Het chateau de Rohan met museum, de Petit France, bruggen met veem bloemen. Je gaat zelfs door een sluis, waarnaast watermolens zijn, waar vroeger de was werd gedaan. De brug van Vauban, waar komt hij niet voor in Frankrijk? Ook kmt de boot langs het Europees parlement en dat is me een gebouw met allerlei bij bouwsels, niet te filmen. De Kammerzell, de pleinen, je komt ogen te kort. Na de boottocht zijn wij een stukje gaan eten en je bent echt niet de enige. Tarte Flambé en Zuurkool zijn de hoofdgerechten. Wij kozen voor een piza met een wijntje en een paté vooraf. Dan het treintje in, het was begonnen te miezeren. Eigenlijk ongeveer de zelfde tocht als de boot, maar dan de achteraf straatjes. Heel mooi Na al dat geloop zijn wij naar het station teruggegaan en hebben de trein weer naar Saverne genomen. Wat een dag. Daar hoef je niet met je boot heen te varen, je kan beter de trein pakken.
Maandag nog wat aanvullende boodschappen gedaan en de stad in geweest. Daar ben je eigenlijk toch wel snel door, maar het is toch wel de moeite waard. Het was aardig vol geworden en de huurboten verstaan de kunst hun schip zelfs tegen een spijker te leggen, moet het er wel een van 15 mtr zijn.
12.07 vertrek Saverne 07.00 teller 2195.5 aankomst Lutzelbourg 13.00 teller 2197.5 10 sluizen veel huurboten onderweg en problemen bij en in de sluizen. Zij trekken overal aan en gaan als een botsauto de sluis in en uit. Wij zijn in de verhuurhaven gaan liggen, waar het rustig was en niet te ver van het dorp. Ad van de Andante was er al en had voor ons een baguette gekocht en kwam deze persoonlijk brengen. Is dat nog eens service. Het ging weer regenen, wat heet. Aarde donker, hagelstenen als duiveneieren, windstoten, donder en bliksem, bakken water. Bij het kijken hoe het er buiten bijstond, besloot ik de bimidi te laten zakken, die kon het water niet meer op tijd lozen. Voordeel losgemaakt en gedraaid, bimidi zakken, maar dan sta je zelf in de regen!! Stoelen afgedekt en drijfnat naar binnen. Zelfs de kabel van de tv losgemaakt, ook daar kwam water door de kier van het raam, weer nat. Wij blijven liggen de volgende dag, zeker weten. Ad en Anneke kwamen 's-middags bijkletsen en een wijntje drinken en wij zagen morgen wel.
13.07 gebeld door Anneke, wij denken toch verder te gaan, het is nu droog en wij willen wel richting Nancy gaan. OK, start de motoren, wij zien wel. vertrek Lutzelbourg 10.00 teller 2197.5 aankomst Nidervillir 13000 teller 2198.9 3 sluizen, hellend vlak en weer de 2 tunnels. De sluizen gingen vlot al was het af en toe wel even wachten. Hellend vlak moest zo nodig een rondvaartboot er in en het duurde weer een half uur. Dan nog een huurboot er bij gepropt, vooruit maar. Het begon te regenen, de bimidi was naar beneden voor de tunnel, wij stonden dus onder de douche! Wachten bij de tunnel, er kwamen er nog een paar uit. Nou ja, in de tunnel was het droog. De terugreis door de tunnel ging makkelijker dan heen, waarschijnlijk omdat het gangpad aan de goede kant zat. Een fors tempo en we waren er snel door. Nog steeds regenen, wat heet! nog 1 km naar de volgende tunnel en daar moesten wij ook weer wachten. Wij waren echt verzopen katten. Nu nog 3km naar de haven en dan was de ellende geleden
Totaal overzicht tot heden: bruggen 23 sluizen 181 tunnels 1x 866 2 x 486 2 x 2800 mtr hellend vlak 2 x 45 mtr motoruren 102.7 vaaruren 166