19-05 vertrek Fumay 10.20 teller 2131.8 aankomst Revin 12.30 teller 2133.2 3 slu izen en 1 tunnel verlicht Henk en Corrie, al 11 jaar onderweg in Frankrijk, kwamen ons uitleggen hoe wij de sluisjes moesten nemen. Wij verwezen naar onze weblog en vertelden dat wij dachten het wel ongeveer te weten. Wel een positief geluid, maak een grote lus aan een landvast, bevestig een dun touwtje op 1/4 van de lus, deze hangt dan open nar beneden en zo kun je in de sluis de lus over de bolder laten glijden! Na aankomst in Revin hebben wij met de fransen/belgen/nederlanders stevig geborreld en besloten 's-avonds te gaan barbequeën. Ricard, chips, worst, wijn (bordeaux 2007) speklapjes, 3 soorten worstjes, hamburgers, sla, aardappels, tomaten, koffie, taart, amourette, port, tot 22.35 uur, dikke mik! 3 lam, 2 aangeschoten, rest moe, geslapen dat wij hebben! Corrie was geroerd, Domi en André hdden een Maltezer die, maar dan ook precies, leek op pluis en dezelfde streken had. En ja hoor, hij moest iedere keer in zijn mand, maar was te vinden aan Corrie haar voeten.
20-05 diesel gehaald bij de super, 106 ltr, de tank weer vol en de yerrycans ook. Boodschappen gedaan, bier, wijn, groente, kaas, vlees voor 5 dagen, wij waren weer gesteld. Om 4 uur begon de borrel weer en wij hebben de restjes van de vorige dag opgemaakt. Smaakte goed en wij hadden er genoeg aan. Gerda begon te zingen van het café aan de haven, maar er zat een barst in haar plaat! De volgende dag ook maar blijven liggen, het is er een paradijs! Prachtige bloembakken, enorm modern sanitair en een goeie ambiance. Nog wat aanvullende boodschappen gedaan en verder rustig gehouden.
22-05 Morgen door naar Charlesvilles-Mézières! Ja, maar dan is Corrie jarig! Daar moeten wij wat aan doen, zeiden de maten! Gérard en Gerda waren stil vertrokken, jammer. Corrie, wat dacht je van eend met champignons, salade, kaas, vooraf, André kookt! Vooraf een champy met kaasjes en chips, dan de eend en deze was voortreffelijk!!!! Het vlees viel zo van het bot, met een sauce en champignons om te zuigen! Salade. Kaas toe, deze rook erg doordringend en werd snel buiten gelegd. Hij smaakte wel goed. Taart en koffie en dan enog een likeur. Corrie voelde zich zeer verwend en ze verdient het! Wat hebben we geslapen, geloof dat maar. Het is erg gezellig als je goede maatjes vind en samen de dag gezellig kan maken.
23.05 Corrie, van harte, nu niet feesten maar varen! vertrek Revin 09.00 teller 2133.2 aankomst Charleville 15.00 teller 2137.2 7 sluizen, waarvan 1 met een stroring. Wij keken ervan op dat Noël in Laifour bleef liggen en wij hebben André ook niet meer gezien. Jammer, wij gingen door om ook onze bestemming te halen. Mooi vaarwater, prachtige bossen en leuke plaatsjes onderweg. Zeker enkele om op de terugweg aan te doen. Wij liggen aan de steiger aan de buitenkant, de haven is leeg! en hebben samen een champy gdronken op Corrie. Zo jullie zijn weer bij en wij melden ons weer zo snel mogelijk. Het weer is goed en wij genieten. De Ouzo doet het toch maat weer!
dat was weer even geleden, jullie hebben ons vast gemist!
Door het ontbreken van internet heeft het wat geduurd voordat wij weer konden schrijven wat wij hebben meegemaakt.
10-05 vertrek Luik 08.00 teller 2118.1 aankomst Huy 14.00 teller 2121.3 2 sluizen over dit stuk valt weinig te zeggen, doel in Huy een winterplaats te regelen, hetgeen gebeurd is. 's-Avonds gegeten in het restaurant in de haven, erg lekker, met zeer grote porties, die ik deze keer niet op kon!
11-05 vertrek Huy 08.30 teller 2121.3 aankomst Namur 14.00 teller 2124.3 2 sluizen, erg druk met wei nig info van de sluismeester, eigenlijk moet je brutaal maar naar binnen varen. Namur is ons bekend en wij hebben voornamelijk inkopen gedaan bij de Aldi en de slager, met zeer goed vlees. Een dikke biefstuk met frites smaakt natuurlijk goed! Wat wij niet wisten, was, dat er in Namur p zaterdag een grote markt is in het hele centrum van de stad, die niet onder doet voor Luik! Fruit en groente ingeslagen en genoten van een drankje. Weer dezelfde schepen tegen gekomen. Gezien de lengte van mijn haar, ben ik ook nog naar de kapper geweest.
14.05 vertrek Namur 09.00 teller 2124.3 aankomst Dinant 13.30 teller 2127.0 6 sluizen, ging allemaal vlot In tegenstelling tot wat wordt gezegd, dat Dinant onrustig liggen is, hebben wij genoten! In de middag zijn wij de citadel opgegaan met de lift en hebben de rondleiding gevolgd. Dit moet u zeker doen!! Kosten 2,00 De gids verteld op een boeiende wijze over de geschiedenis en stelt daarover ook vragen. Over Karel de Stoute, Lodewijk de XIV mdm de Maintenon, hoeveel mensen er in de Maas zijn gegooid (800) allemaal koperslagers. Het belang van de 5 bruggen, Givet, Dinant, Namur, Huy en Luik. De diverse oorlogen met de bijbehorende wapens. Duur ca kwartier en absoluut de moeite waard! Verder is Dinant een dooie stad waar je niet eens een frietje kunt kopen.
17-05 vertrek Dinant 08.30 teller 2127.0 aankomst Vireux-Wallerand 14.45 teller 2130.5 7 sluizen bij de eerste moesten wij het billet voor Frankrijk kopen. Wij stonden in de computer, dus het ging vlot. De tunnel van Ham zorgde voor spanning. Vorig jaar het doek van de bimidi stuk gevaren. Nu de lamp geplaatst en getest, alles in orde. Nu nog de tweede fout ervaren! Ik was veel te snel binnen gevaren. Met een snelheid van ca. 3 km gaat het hard genoeg en blijf je rustig achter je voorganger. Met een zucht van verlichting kwamen wij goed de tunnel uit. Vireux is een leuk stadje met Intermarché, waar wij een gasfles hebben geruild à 15.30 Liggeld was laag en douches prima. Een gezellige dikke havenmeester, die je ook meeneemt naar de supermarkt. Aan te bevelen!
18-05 vertrek Vireux 09.25 teller 2130.5 aankomst Fumay 11.45 teller 2131.8 3 sluizen, een mooie jachthaven met alle voorzieningen. Wij lagen hier met een viertal boten met wie we al zijn opgevaren. Serenety met André en Domi, Belg met Noël en Mareille, en Holland met Gerrit en Gerda, (later Gérard) Wij zouden nog een dag blijven, echter Henk en Corrie uit Hellevoet meldden dat er een fors aantal schepen onderweg waren, vanwege een sluisprobleem bij Luik, dat wij besloten door te gaan naar Revin.
07/08 mei Nog steeds in Luik, wij hebben folders gehaald en gemerkt dat er veel te zien valt in Luik. Wij hebben een tour uitgezocht en zijn gaan lopen. Wat opvalt, is, dat er veel politie in de stad loopt. Schijnbaar toch niet zo veilig! De Place Lambert moest de start zijn en via een paar omwegen, waarbij een groot winkelcentrum, zijn we er toch gekomen. Het grote paleis van de Prins-Bisschop is imposant en het Place Lambert met zijn vele terrassen is leuk. Ergens tussen de bomen staat de Fontain de Tradition uit 1719. De Leffe ernaast smaakte goed. Een standbeeld van Johannes de Doper zeg niet veel, alleen dat je water op je kop krijgt. Langs Hors Chateau is de trap met 372 treden naar de citadel. Wij zijn er maar niet opgegaan. De schooljeugd moet boven naar school en loopt dat gebeuren twee keer per dag. Verborgen zijn er de kleine doodlopende straatjes met leuke huisjes. La Batte is de zondagsmarkt tussen zo'n 4 bruggen. Druk, druk, druk, groente, kaas, vlees en een kippetje ( dood) levend zijn ze er ook! Veel kleding en vooral eten en drinken. Wel gezellig, maar je moet ook weer 4 bruggen terug, dus halverwege zijn we terug gegaan en hebben groente en fruit ingekocht. De haven is nu wat leger, de meesten zijn al door. Wij doen het rustig aan, de gezondheid gaat voor!
06 mei Luik, geen vertrek of aankomsttijd. Alle voorbereidingen en varen over het Julianakanaal en Alberkanaal vroegen om een tussentijdse stop. Wij liggen hier lekker en het is nog winterseizoen hier. We hebben wat info over de stad gehaald en vanmiddag gaan wij op ontdekking. Allerlei leuke straatjes, citadel, oude gebouwen en stenen met een ketting erom, we gaan het zien. Het blijkt ook, dat er veel kastelen zijn tussen Luik en de Franse grens. We gaan zeker in Huy kijken naar Fond l'Evêque, een boedistisch gebgeuren enTihange. Net na Dinant aan sturboordkant kasteel Freyer. En Namur natuurlijk de citadel. De haven is open van 08.00 - 09.00 en 16.00 - 17.00, er is 1 douche en 1 toilet. Verder is iedereen vriendelijk en krijg je vast een kaart om te in ternetten. Betalen komt vanmiddag wel.
26 april Alles naar de boot gebracht en zo goed mogelijk geïnstalleerd
27 april boodschappen gedaan en Corrie heeft alles in de kasten gekregen. Nog de drie jerrycans met diesel vullen en wij waren gesteld.
28 april de auto terug gebracht en alles afgesloten. Luc heeft ons in de middag naar de boot gebracht, klaar voor vertrek
29 april stand vertrek 2096 stand aankomst 2101 de Heen - Oosterhout 09.30 - 15.00 Alles ging goed, de laatste keer door de Vliet, de bimidi en mast naar beneden anders konden wij nit onder de bruggen door. De oliedruk leek te hoog en na een telefoontje met Rob hebben wij 's-avonds de sensor schoongemaakt en weer aangesloten. Alles god In Oosterhout was het druk en om even tot rust te komen zijn wij op Koninginnedag maar gebleven. Was maar goed ook, leuke plekjes met koffie en koek, veel muziek en spelen te doen. De stad had een rode loper voor de gezelligheid. Corrie vond raapsteeltjes op de markt, met spekkies 's-avonds gesmuld. 's-Nachts heeft het erg geonweerd en geregend, maar de volgende dag was alles eer goed.
01 mei stand vertrek 2101 stand aankomst 2105,4 Oosterhout -Oirschot 08.45 - 16.00 Het Wilhelminakanaal is goed te varen, niet te breed en mooi om te zien . 12 bruggen en 4 sluizen die vlot gedraaid werden. Sluis 3 moest nog eens zakken omdat er iets niet goed was. Bij aankomst in Oirschot bleek er zelfs een echte jachthaven te zijn, met een zeer kleine ingang, wat wij maar niet deden. Bovendien weer een systeem met creditcards waar je beroerd van wordt. Zeker geen reclame om te gaan liggen. Iets verder door varen en je kunt zo aan de kant.
02 mei stand vertrek 2105,4 stand aankomst 2111.8 Oirschot - Maasbracht 08.00 - 17.15 De Zuid-Willemsvaart is minder gezellig om te varen, maar het schiet wel op. 10 bruggen en 6 sluizen, wij zijn weer onderweg! De laatste sluis had een verval van 8.5 mtr maar weinig plekken om de boot te verhalen. Dan maar laten drijven, we komen er wel. Op de Maas stond een harde wind en wij kozen voor de JH Koeweide. Gebeld een box 244 konden wij in. Achter het restaurant en dan maar even kijken. Er was geen enkele aanduiding waar deze box was. De passantenhaven ingevaren, veel ruimte om te keren was er niet en na veel geschreeuw (vanwege de wind) wisten wij waar 244 was. Maar toen was het al te laat. Dwars tegen de dwarssteiger! Schade aan de zijkant en zij een deuk in de trap. Toch aangelegd en het is absoluut een mooie haven en dat voor 12,00 per nacht, stroom en douches incl. Wij zijn dus ,og maar een dag gebleven. Er is een bunkerboot en de prijs van de diesel was dezelfde als in Maastricht (even gebeld) Er ging een best slok in, 94 ltr, toch goed dat wij geen risico genomen hadden.
04 mei stand vertrek 2111.8 stand aankomst 2115.4 Maasbracht - Maastricht 09.15 - 14.15 Het Julianakanaal is zeker niet prettig varen vanwege de vele beroeps, die gewoon doordouwen. De 2 sluizen namen toch ook wat tijd, ook al konden wij er snel invaren. Bij Maastricht kon ik Corrie overtuigen dat wij beter aan de kaai konden blijven en boodschappen gaan doen. Er lagen nog twee schepen, dus druk was het er niet. Ook een goede test om met de omvormer te werken en de tweede koelkast op gas te testen of hij aanbleef. Bij Jumbo aan de andere kant van de brug inkopen gedaan en nog even de markt op ge weest. 's-Avonds was het rustig
05 mei stand vertrek 2115.4 stand aankomst 2118.1 Maastricht - Luik 09.00 - 13.45 Wij waren laat opgestaan, haast hadden wij niet,maar om 09.00 waren wij toch al onderweg. Het stukje naar Lanayen was zo afgelegd, maar wij moesten op de volgende schutting wachten. Drie beroeps en drie jachten. Het ging er maar net in en wij moesten vastmaken aan een beroeps, dat goed ging. Her stuwwater was heftig en wij hadden alle kracht nodig om vast te blijven. Geen papieren meer!, je kon zo door. Iedereen probeerde het eerst bij de bocht te zijn, maar aangezien wij het op 9 km houden waren wij de laatste. Het Albert kanaal blijft "kloten" om te varen vanwege de vele beroeps en golfslag. Bovendien is en weinig te zien. Eindelijk Luik in zicht en de jachthaven binnen. Ja, zoek maar een plek aan de steiger. Welke steiger, alles was vol. Dan maar door tot het eind van de haven en dwars tegen de muur/ Stroom gekregen, er is een hek met code, ook nieuw, en internet, een kaar voor 2,00 voor 2 uur en douches, en dat alles voor 8,50 Een geel jacht, dat ook in de sluis lag, blijkt ook naar Toul te gaan en dan de Moezel op, Sarre terug, ongeveer de zelfde route als wij. Je ziet maar weer, kontakten zijn snel gelegd. Corrie had contact met mensen die de Ouzo wel kenden, maar waarvan dan ook weer? Natuurlijk, in Port Arsenal, de zeilboot, borreltje drinken en verder de Seine op! De wereld is klein. De basis is gelegd, het vervelende stuk zit er op, nog naar Huy en Namur en dan begint het volgende avontuur. Tot morgen
Er ging nogal wat de mist in deze week. Een laptop die crashed, afspraken verkeerd begrepen enz. Ik heb zelf de ruimte vrijgemaakt voor de koelkast in de kajuit, wat een zooi kwam overal uit. Pennen om in de grond te slaan hoeven wij niet meer te kopen, er lagen er maar 6. Een onderstel gemaakt voor de koelkast, waardoor hij hoger komt te staan en het vloerdeel boven de accu's eruit kan. De rugleuning op maat gemaakt en een kastje ingekort. Nu nog aansluiten op 12V en gas en klaar is hij. Ja, maar Rob vond het niet wijs om dit te doen zonder goede afvoer, dus dit moet dan maar gebeuren. Dan de motor. Daarop was niet gerekend! De slangen van het koelsysteem vervangen, ja of nee? Nee, uiteindelijk toch maar ja. Eens een slang losmaken, gelukkig had ik drie emmers om ca. 15 ltr koelvloeistof op te vangen. Dus toch nieuwe slangen, de gezeefde vloeistof weer erin, aanvullen en alles is als nieuw. Olie verversen, filters vernieuwen en dan is dat klaar. Nog wat punten doorsmeren. De buitenramen zijn weer geplaatst en moeten wat worden bijgewerkt. De bimidi is door Corrie vernieuwd na de aanvaring in de tunnel bij Givet en ziet e goed uit. Maandag de boot schoonmaken en zien wat er nog nu geverfd moet worden of wat onderweg kan worden gedaan. Streefdatum is nu 28 april
Zaterdag 2 april. Wij zijn gisteren teruggekeerd van een 10 weekse reis naar Australie en moeten nog bijkomen van het tijdsverschil. Onze technisch genie Rob, u wel bekend, belde, dat de boot verhaald moest worden. Natuurlijk laat je hem dat niet alleen doen, dus stond ik om 09.00 uur weer aan het roer. De motor startte goed en liep weer als een zonnetje en dat na 5 maanden rust. De komende weken gaan wij wat aanpassingen doen om niet meer gebonden te zijn aan jachthavens. Koelkasten allebei op gas en 12/240 V voor mijn slaap apparaat. Een ruitenwisser buiten, een nieuw doek op de bimidi en practische aanpassingen binnen. De bedoeling is 27 april te gaan varen, waarbij wij de Heen verlaten om er niet meer terug te keren. Via de Zuid-Willemsvaart en het Wilhelmina kanaal naar Roermond, verder Maastricht, Luik, Namur, Verdun naar Toul.
Zodra wij klaar zijn voor vertrek zullen wij het melden
12 september 2010 Wij hebben de boot al uitgeruimd en zijn weer thuis. Het is best wel wennen, de één is blij lekker in haar huisje te zijn, de ander is nog met zijn gedachten bij het varen. Maar, het was goed en genoeg, eerst de koppetjes leegmaken, alles wat gebeurd is overlopen en dan denken aan wat komend jaar, bij een goede gezondheid, mogelijk kan zijn.
Onze droom is een tocht geworden met veel ups and downs, waarbij vooral de "downs" gezien moeten worden als leerschool. Alle verhalen in bladen en op internet geven de indruk dat heel veel Nederlanders in Frankrijk maanden rondvaren. Wij zijn nog lang niet overal geweest, maar wel op de meeste "kruispunten" en waters die als heen- of terugreis worden gebruikt. Er zijn twee catagoriën: de vakantievaarders, ca. 3-5 weken die Parijs aandoen en zij die de Maas afvaren tot Verdun. De twee catagorie is de groep die ergens in maart/april vertekken, wel zien waar zij heengaan en ergens in september terug denken te zijn. Wij denken dat deze groep niet groter is dan max.40-50 schepen. Je vaart regelmatig met elkaar op, in alle vrijheid en deelt de ervaringen. Onze ervaring is, dat de boot het beste in Frankrijk kan blijven in de winter, het spaart minstens 4-6 weken heen- en terugreis uit. Een goede mogelijkheid kan Pont a Bar zijn, op de scheiding van Canal des Ardennes en de Maas. Problemen met diesel en water hebben wij niet gehad. Een aantal yerrycans is aan te bevelen. De prijs van diesel in de havens of bij de verhuurbedrijven is veel hoger dan aan de pomp! Boodschappen doen ligt wat moeilijker. Een fiets is zeker nodig om regelmatig groot in te kopen. Heb je een laptop en wifi (McDonald) kijk dan of er een Aldi, Lidl of Ecomarché in één van de volgende plaatsen is. Meestal is er een aanlegplaats en kan je de voorraad goed op peil brengen. Wij denken het komend jaar minder ver te gaan, maar wel langer op één plaats te blijven en met de fiets of zelfs openbaar vervoer de omgeving te gaan verkennen. De minder prettige dingen vergeten wij snel, de goede herinneringen blijven en daar hebben wij het de hele winter nog wel over. Heeft u een reactie? Wij zien ze graag tegemoet op: wim.dendaas@skynet.be