De laatste loodjes. Nog even doorzetten en het zit er op
04/09 urenteller 2083,0 vertrek Boxmeer 08,30 urenteller 2085,4 aankomst Ravenstein 11,30 1 sluis Piet was nog niet in Ravenstein geweest en wilde dat wel eens zien. Hij vaart wat sneller dan wij en lag al aan de kant toen wij aankwamen. Het was er druk, maar wij vonden toch een vrije box. Wat bleek? De volgende dag was er een grote rommelmarkt! Bij het boodschappen doen bleek dat het zeker een grote markt zou worden, een aantal straten stonden vol met stands. Het was lekker weer en een pintje ging er wel in. De volgende dag ging Piet al vroeg naar de markt, wij zouden blijven liggen. Toen wij de markt wilde verkennen, kwam Piet net erug en vertelde dat het niet zo interessant wasn het weer veranderde en hij voorstelde maar door te gaan naar Heusden, de volgende stop.
05/09 urenteller 2085,4 vertrek Ravensten 10.00 urenteller 2088,9 aankomst Heusden 14,30 1 sluis (Corrie vond er niets aan!) Het ging erg vlot, stroom en wind mee en zelfs de Ouzo deed 11 km. Het varen was echter geen plezier! Het was goed weer en dat gedeelte Maas is voor de snelle jongens en die hebben dat laten weten. Drie dik scheurden ze ons voorbij en je hoefde je eieren niet te klutsen, dat ging wel vanzelf. Deze mensen hebben geen benul wat ze aanrichten. Bij binnenkomst belde ik Gerard van de haven en deze vertelde: Ja, de Dientje ligt al op jouw plaats, je moet de groeten hebben, ga jij maar naar box 204, vlak erbij. Zo gedaan en Piet kwam al een lijntje aanpakken. Het was weer warm en de pintjes vielen op hun plaats. Wijnkregen toch wel trek en zijn Heusden ingegaan om een frietje te kopen. Een onvoorstelbare drukte in de havens en op de kant. Iedereen stond te kijken in de kom hoe blonde Truus in haar bikini mooi lag te zijn! De weersvoorspellingen waren minder en wij besloten de volgende dag vroeg weg te gaan.
06/09 urenteller 2088,9 vertrek Heusden 08,00 urenteller 2091,9 aankomst Terheyde 12,30 1 sluis ( Corrie dankte haar sluishandschoenen voor de bewezen diensten en zal ze inlijsten) Ik had mij vergist in de afstand, waardoor wij vroeger aankwamen. De wind trok behoorlijk aan en in de haven moesten wij een spring bijzetten. Van de gereserveerde plaatsen was eer één bezet en Piet stelde voor langszij te komen, wat we gedaan hebben. Na de bodem voor het avondeten te hebben gelegd zijn wij bijtijds gaan slapen. Hiervoor kwam onze grote vriend Toon de havenmeester en begroette ons met veel geluid. Dat was lang geleden, dat moet je niet meer doen. Hij klom zomaar aan boord van de Dientje, ging zitten en zijn kaken waren niet meer op elkaar te krijgen. Eindelijk de vraag: Toon, wat zijn we je schuldig. Ja, kijk eens, hoe lang is de boot? Toon, vandaag mag jij dat zelf bepalen! Toon: ik denk toch zeker wel 7 mtr. Als jij dat denkt, zijn wij het er voor deze keer mee eens. Ja, maar dan de andere boot? Hij ligt er toch naast en ziet er net zo groot uit? Natuurlijk, dom van mij, dat ziet toch iedereen. 5,99 was niet teveel voor een hoop lol.Wij zien hem graag weer terug.
07/09 urenteller 2091,9 vertrek Terheyde 08,30 urenteller 2095,3 aankomst de Heen 13,30 1 spoorburg Het stortregende en de vooruitzichten waren niet goed. Toen het even droger werd, besloten wij los te gooien en te gaan varen. Het was toch geen breed vaarwater en het zou wel los lopen. Het werd gelukkig al droger en ik belde de spoorbrug in Zevenbergen. Even een paar treinen laten passeren en dan draaien. Er lag een beroeps voor en de lichten stonden op rood/groen. Even gassen en alle drie konden door de brug, dat scheelde een hoop tijd. In het Markvlietkanaal lagen wij achter een beroeps die nog geen 6 km deed. Afdraaien naar Steenbergen en terug op de mooie vliet. Toch waren er nog veel boten onderweg. De bimidi en mast naar beneden en door de sluis, waar een aantal lieden in kano's aan het donderen waren en proberen onder ons schip door te gaan. Gelukkig ging alles goed. Nu nog het tunneltje en dan alles weer omhoog. Het is toch wel met een brok in onze keel dat wij de haven invoeren. Wie had kunnen denken dat Corrie en Wim met hun Ouzootje een dergelijk tocht konden maken? Wees een eerlijk? Niemand toch. Grote dank aan Rob Stutje, die alles voor ons dermate bedrijfsklaar heeft gemaakt dat wij 2504 km en 495 sluizen zonder één storing hebben kunnen doen!!! Olie bijvullen? Nog geen liter. Wij hebben veel geleerd hoe en wat voor aanpassingen wij wensen om, bij goede gezondheid, komend jaar nieuwe dingen te gaan ontdekken.
Nu even rust, de boot opruimen en de volgende week rond ik deze reis af met een aantal gegevens, waarvan ik denk dat anderen er wat aan hebben. Dank ook aan Piet voor de gezellige dagen en respect voor zijn varen!
Zodra ik weet hoe ik foto's moet verkleinen, komen deze er nog bij en zal ik alles eens printen.
Eerste nieuwtje in de haven; Jan: wij lagen op de Grevelingen en daar lag een bootje uit Goes. Komen jullie ook uit de Heen? Wij lagen in Parijs naast de Ouzo uit de Heen. Zij gingen nog verder naar het zuiden. Je ziet maar!!
12 september 2010 Wij hebben de boot al uitgeruimd en zijn weer thuis. Het is best wel wennen, de één is blij lekker in haar huisje te zijn, de ander is nog met zijn gedachten bij het varen. Maar, het was goed en genoeg, eerst de koppetjes leegmaken, alles wat gebeurd is overlopen en dan denken aan wat komend jaar, bij een goede gezondheid, mogelijk kan zijn.
Onze droom is een tocht geworden met veel ups and downs, waarbij vooral de "downs" gezien moeten worden als leerschool. Alle verhalen in bladen en op internet geven de indruk dat heel veel Nederlanders in Frankrijk maanden rondvaren. Wij zijn nog lang niet overal geweest, maar wel op de meeste "kruispunten" en waters die als heen- of terugreis worden gebruikt. Er zijn twee catagoriën: de vakantievaarders, ca. 3-5 weken die Parijs aandoen en zij die de Maas afvaren tot Verdun. De twee catagorie is de groep die ergens in maart/april vertekken, wel zien waar zij heengaan en ergens in september terug denken te zijn. Wij denken dat deze groep niet groter is dan max.40-50 schepen. Je vaart regelmatig met elkaar op, in alle vrijheid en deelt de ervaringen. Onze ervaring is, dat de boot het beste in Frankrijk kan blijven in de winter, het spaart minstens 4-6 weken heen- en terugreis uit. Een goede mogelijkheid kan Pont a Bar zijn, op de scheiding van Canal des Ardennes en de Maas. Problemen met diesel en water hebben wij niet gehad. Een aantal yerrycans is aan te bevelen. De prijs van diesel in de havens of bij de verhuurbedrijven is veel hoger dan aan de pomp! Boodschappen doen ligt wat moeilijker. Een fiets is zeker nodig om regelmatig groot in te kopen. Heb je een laptop en wifi (McDonald) kijk dan of er een Aldi, Lidl of Ecomarché in één van de volgende plaatsen is. Meestal is er een aanlegplaats en kan je de voorraad goed op peil brengen. Wij denken het komend jaar minder ver te gaan, maar wel langer op één plaats te blijven en met de fiets of zelfs openbaar vervoer de omgeving te gaan verkennen. De minder prettige dingen vergeten wij snel, de goede herinneringen blijven en daar hebben wij het de hele winter nog wel over. Heeft u een reactie? Wij zien ze graag tegemoet op: wim.dendaas@skynet.be