De citadel zijn wij niet op, maar in geweest. Hier is een verslag van de ellende in de 1st wereldoorlog in en rond Verdun. Je gaat in een wagentje langs allerlei dingen die in die tijd zijn gebeurd. Vooral het enorme aantal mensen dat in de citadel verbleef, men spreekt van 10.000, wel dan niet gewond. Brood werd ter plaatse gemaakt, dubbele bedden maar dan ook boven elkaar. Er was een stukje loopgraaf waar een bombardement plaats vond. Wat een waanzin. vechten voor je vaderland krijgt daar wel een heel aparte betekenis. Rondom Verdun is veel gevochten en er zijn veel oorlogsgraven. Wij zijn er maar niet heengegaan. Je komt zowiezo niet vrolijk uit de Citadel.
Dan wat vrolijkers! Achter ons aan de kade lag een motorbootje. Er kwamen nog al wat boten binnen en ieder wilde toch graag aan de kant of dubbel. Eén van de boten legde aan achter de dreut, maar vond dat hij te dicht bij de brug lag en wilde graag wat naar voren. Daarvoor was ruimte genoeg. Aangezien de schipper er niet was, besloten wij het kleintje te verhalen. De landvasten waren bijna los, toen een gehuil en geschreeuw van de kade kwam: (ik vertaal) wie geeft jullie het recht om aan mijn boot te komen? dat is mijn plaats en er gebeurd niets! ik bel de politie, dat is braak en aan andermans eigendom komen. Springend en bekken trekkend deed hij zijn beklag. Wij legden hem uit, dat het een ongeschreven wet is, dat, als er ruimte is en anderen kunnen aanleggen, de boten opschuiven. Is de eigenaar er niet, wordt dit met de grootste zorg gedaan. Bij hem niet, hij werkte niet mee. Wij hadden toch de touwen losgemaakt en het schip wat naar voren gedaan. De politie werd gebeld en ja hoor, na 20 min. kwamen 2 geuniformeerde dames aanlopen. Louis erop af en druk vertellend wat er aan de hand was, springend en al. De dames hoorden hem aan en vroegen nu onze mening. Allereerst legitimeerde onze buurman zich als hoofdinspecteur van politie en vroeg of zij deze man konden kalmeren. Ik, zei de gek, mocht de uitleg doen en de dames begrepen niet waarom deze hijsa nu was. Als iedereen nu opschoof was toch alles geregeld. Opeens stond daar Maigret, met paraplui, namens de VNF en liet zich het verhaal ook nog een doen. Wat is dat voor dikke zeven? Opschuiven en vastmaken, moet je daarvoor nu de politie bellen, die hebben wel wat anders te doen. Louike droop af, zijn bootje werd verlegd en wij stonden hartelijk te lachten. Dat naderhand iemand een dubbelstekker bij hem instak en zo ook stroom had, zag hij pas de volgende morgen. Na boodschappen bij de Lidl te hebben gedaan, klaar gemaakt om verder te gaan.
19/08 urenteller 2042,7 vertrek Verdun 08,00 urenteller 2046,7 aankomst Dun sur Meuse 14,30 10 sluizen Wij zijn vroeg vertrokken omdat de eerste sluis 6km verder lag en wij verwachtten dat anderen ook doorgingen. Behalve de laatste sluis, zijn alle sluizen nog manueel. Je krijgt toch de indruk dat je er sneller doorheen bent dan de automatische. Het is een prachtig vaarwater met mooie vergezichten en dorpjes. Consevoy zou een goede aanlegplaats moeten zijn, is het niet. Zo af en toe komt de maas uit in het kanaal en dan vaar je echt op de maas. De vele watervallen zien er mooi uit en het leuk te zien hoe de maas langs het kanaal kronkelt. Dun sur Meuse is een steiger met stroom en water en je kunt er douchen. Dun op zicht stelt weinig voor en de kerk lig op de berg en aangezien hij niet naar ons wenste te komen, hebben wij hem er maar gelaten.
20/08 urenteller 2046,7 vertrek Dun 08,00 urenteller 2049,8 aankomst Mouzon 13,30 7 sluizen Na het vertrek blijkt dat onder de brug een verhuurbedrijf is waar je diesel kunt tanken. Je komt meer en meer op de echte maas, een beetje stroom mee en waar het diep genoeg is kan je weer snelheid maken. Wat niet interessant leek, maar zeker is, is Stenay. Een haventje in de kom onder de brug door in een leuk dorp. Voor de volgende keer. Na een paar lange rechte stukken ga je kronkelen en dit vraag wel aandacht omdat het niet overal even diep is. Weer hele stukken op de maas, hij wordt ook breder en het is er prachtig. Dan bij de afwateringen wordt alles weer smaller tot de volgende samenvloeing. Het is wel een goed gevoel eens lekker een uur te kunnen varen zonder een sluis. Deze zijn nu weer automatisch, wij varen alleen, dus het gaat snel. Bij binnenkomst in Mouzon staat een groot bord: port de plaisance 1200 mtr. Dan moet je het verder zelf uitzoeken. Ineens zie je een motorboot, stroomkolommen en steigers, hier zal het wel zijn. Inderdaad, geheel vernieuwd en zeker plaats voor 12 boten enkel. Nu komen ook de andere boten binnen en ligt de club weer bij elkaar om morgen verder te gaan. Mouzon heeft een oud centrum, kerken hebben wij nu wel gezien. Er is wel een mooi park bij het treiterhuis (batiment de retraite-oudjes) Na wat inkopen te hebben gedaan, drinken wij een glaasje witte wijn en rusten uit. Morgen weer een lange dag naar Charville Mézieres. Wij willen nu toch wel terug.
10/08 urenteller 2033,5 vertrek Toul 09,00 urenteller 2036,8 aankomst Commercy 15,15 17 sluizen en 1 tunnel 866 mtr In Toul lag nog de Anastasia uit Amsteram. De eigenaars waren een week naar huis. De haven ligt vol planten en ook het kanaal ligt er vol van. Het is niet aangenaam als je een tegenligger hebt of voor een sluis moet wachten met behoorlijke zijwind. De sluizentrap bij Toul ging vlot, je zakt en binnen 6 minten lig je weer buiten. Het canal is oms erg smal of er hangen veel bomen over. Ook de diepte is verschillend en je moet toch oppassen. De dieptemeter is een zegen maar ook af en toe een pest. Bij Foug staat een dubbele sluis aangegeven, deze zie je echter pas als je de bocht om bent. Eén van de sluizen staat wel open, verval 6,15 mtr. Als je de sluis uitgaan staat ook het licht voor de tunnel op groen en kan je invaren. Redelijk verlicht en toch weer leuk om te doen.Lay-s-Rémy en Pagny s Meuse hebben haakse bochten en het is daar oppassen, zeker als er zo'n grote joekel de hoek komt omzetten. Dan de splitsing Canal Marne au Rhin en Canal de la Meuse. Nog 272 km tot aan Givet, we gaan aftellen! Veel aanlegplaatsen zijn er niet en er zijn veel waterplanten. Commercy komt in zicht en er zijn twee aanlegplaatsen. Eén voor de brug, waar onze schaduws ligger, zonder voorzieningen en na de brug aan een ponton. Wij mogen aanleggen naast een engels schip en de stroom wordt geregeld dmv een creditcard waarbij je een aantal uren kan kiezen. Dit is dan ook je liggeld! Mooi stadje met ook hier weer de Lidl, die je vanaf nu meer tegen komt. Het Chateau de Commercy is een soort plein, met daaromheen veel gebouwen en natuurlijk weer de kerk. Corrie loopt bijna met een mijter op, ze krijgt er wat van. Na een toch wel lange reis, lekker gegeten en in bed.
11/08 urenteller 2036,8 vetrek Commercy 08,45 urenteller 2038,9 aankomst St.Mihiel 12,15 4 sluizen Een betrekkelijke korte tocht waarbij je langs aardige plaatsjes komt. Tot St.Mihiel zijn de sluizen met een zapper, daarna manueel. Ik had toch graag wat diesel en vroeg iemand op de brug waar ik een tankstation kon vinden. Hij legde uit dat er verschillende opties waren maar alle 4 och vrij ver weg. Of wij met de auto waren, neen, met de boot en dze deed het niet zo best op de weg. Goede raad is duur, met de fiets was het ook niet en lopen zou ca. 2 uur kosten. Hij stelde voor met zijn auto te gaan! Ja, hoor, ik had er weer één! Corrie, portemonai en 2 bidons en ik was vertrokken. Dikke pech, de Castorama was dicht tussen de middag, dan naar Intermarché, dik 2,5 km aan de andere kant uit het dorp. Weer dikke pech, deze pakte geen buitenlandese creditcard. Wat nu te doen. De goedheid van de chauffeur kende geen grenzen. Of wij ook cash geld hadden. Natuurlijk! Opgelost dan, met zijn card getankt en in baar terug betaald. Voor de boot afgezet en van dank wilde hij niet weten. Is dat super of is dat super? Wij zijn nog een dag gebleven en Corrie heeft alles was gedaan. Nou ja, de machine dan en gedroogd. Ik wilde naar de kapper, maar die waren alle besproken. Naar de l'eglise Saint Michel gelopen met de bijbehorende gebouwen en weer genoten van de oude cultuur. Je kunt hele routes van mensen volgen. Wat ook prettig overkomt zijn de bloembakken op de bruggen.
13/08 urenteller 2038,9 vertrek St.Mihiel 08,30 urenteller 2041,2 aankomst Dieu s Meuse 4 sluizen De aankomst was anders dan verwacht, een strook langs de kade, schuine kanten en dikke betonnen bolders. Toch aan de kant gekomen, de fenders ver laten zakken en niet te vast gelegd. Stroom was er wel, maar nu begint het gedeelte met franse stekkers, geen euro! Er stonden ook weer de nodige campers die onze stroompunten pikken. Dan maar een dubbele euro erin bij een camper en alles was weer geregeld. Het was er snel vol en de meesten gingen door naar Verdun. Uit veiligheid diesel gehaald bij de Euromarche. Een van de schepen wees de weg en gaf een karretje mee, waarvoor onzen dank. Je bent toch wel 1 uur onderweg, maar hebben is hebben! Het dorp stelt niets voor dus bleven wij aan boord. De volgende morgen waren een paar fransen begonnen een speenvarken te braden op het spit. Zo maar een lekkere hap met vrienden! Moeten wij in de haven ook eens doen. Rob, doe je mee?
14/08 urenteller 2041,2 vertrek Dieu s Meuse 08,45 urenteller 2042,7 aankomst Verdun 11,15 5 sluizen manueel Tot op heden 1815 km gevaren! Zogezegd eeb korte trip. Snel door de sluizen, de sluisvrouwen worden jonger en mooier en als je even meehelpt gaat het snel. Het vaarwater is afwisselend maar weer die waterplanten. De binnenkomst in Verdun is speciaal. Je komt door een soort tunnel in de sluis en daarna door een gracht de grote haven van Verdun in. Is er plaats? Het is nogal druk onderweg. Ja gelukkig aan stuurboordkant aan de kade met stroom. Water is er niet maar dat komt. De stad ziet er indrukwekkend uit. We gaan eerst wat eten op terras, wandelen langs de andere kant van de haven en zien daar weer oude bekenden liggen. O.a.de Anastasia uit Amsterdam en ik word aangesproken door de schipper. Zijn zoon Gerard had gebeld over het stukje in mijn weblog en hij vond het wel leuk? Nou, fijn dan. 's-Middags de trap naar het vrijheidsmonument opgegaan. zeer indrukwekkend. Daarna achterom naar de cathedraal gelopen. Deze is buitengewoon mooi en we genoten van het orgelspel. Ook de kloosterhof is mooi. Moe van het klimmen zijn wij wat gaan drinken. In de namiddag kwamen de engelsen naast ons liggen en wij moesten wat gaan drinken. Het begon echter te hozen en dat doet het tot maandag 11,41 uur nog steeds. Wij willen nog de Citadel op en blijven tot woensdag liggen. Daarna willen wij in wat grotere etappes door naar Givet. Zo weer even bijgepraat, tot de volgende keer.
Na het eten met de fiets de oudstad ingegaan. Absoluut de moeite waard, met de cathedraal, de oude rondgangen met veel bloemperken, de oude gevels waar de oude aristicratie heeft gewoond: comtesse hier, gravin daar. Vroeger misschien rijkeluis huizen, tegenwoordig ziet het er maar gewoontjes uit. In de Moezel kon je de forellen zien zwemmen, je mag ze ook vissen. Daar heb je een goed maal aan. Douchen was een beste! 1 sleutel te verkrijgen bij de bar tegen een borg van 10,00. Iemand had de sleutel maar gehouden, hoefde hij niet heen en weer te lopen.
04/08 urenteller 2022,6 vertrek Epinal 08,30 urenteller 2025,7 aankomst Charmes 14,45 aantal sluizen 16 wij hebben er nu 400 gehad!!!
Charmes ligt tegen een heuvel en ziet er goed uit. Voldoende plaats voor veel schepen en nog meer plaats voor campers! Er waren er wel 60. Het bezoek aan Charmes had twee kanten. De oude kern is vrij klein, je bent er snel doorheen, de stoepen zijn er hoog en je vergeet wel eens een tree te nemen. Ik ging danook vol op mijn bek, schaafde mijn linker been bij de knie en pols. Dat kwam hard aan. De dag ernaa bleek dat ik op mijn fototoestel gevallen was en alle foto's vanaf Corre, ca 60 stuk waren gewist. Dat was stevig balen. Ik heb de chip eruit gehaald, misschien kan een expert in Belgie ze nog vinden. Het vaargebied is mooi, met afwisselend smalle gangen met bomen, dan weer een dorp. Aanlegplaatsen zijn er weinig.
05/08 urenteller 2025,7 vertrek Charmes 08,45 urenteller 2029,8 aankomst Richardménil 17.00 !!! aantal sluizen 16 Je komt hier de Moesel steeds weer tegen, met grote plassen en mooie dorpjes. De sluizen gaan makkelijk met de zapper en je schiet goed op.Bij Mangoville begon de ellende. Een groot schip uit Groningen maakte los en ging de sluis in. Duurde dat even! Nog een keer mikken, vastmaken en steigen. Uitvaren scheen een onmogelijke toer te zijn en zij trokken de boot met de hand eruit. Dan is het wachten op het sluiten van de deuren, het vol lopen van de sluis en weer openen van de deuren aan onze kant. Duur ca 15 m. Normaal vaart een dergelijk groot schip ca 6km en kan je vragen of je voorbij mag. Deze hufter ging in de smalle rakken meer dan 10 km met een diepgang van 2 mtr, waarbij de modder aan alle kanten omhoog kwam. Voor de sluizen weer het zelfde tafereel, wat een getrut. Eindelijk maakten wij vast in Richardménil en vroegen wie de kapitein was van de Groninger. Hij maakte zich bekend en stelde: als je haast hebt in Frankrijk kan je beter thuis blijven. Onze reactie was: als je met een groot schip niet kan varen wordt dan buschauffeur. Je verwacht een haven, het blijkt een lange grindkade te zijn met bolders ca 1 mtr uit de kant, iedereen valt op zijn bek, stroom en water. Je keek uit op Richardménil tegen de berg. Hier was de supermarkt die bij aankoop boven 30,00 de boodschappen bezorgde. Over de brug vroegen wij de weg naar de super en dat was zeer steil berg op. De hoofdstraat verder en daar was hij. Terug zouden wij de normale weg nemen. Deze was minder steil maar Corrie had de strepen in de broek staan zo hard ging het. Later kwam er een soort vlot binnen met Duitsers erop. Een tent erboven en een paar stoelen, buitenboord motor en hopsasa. Schijten deed je in de bosjes, waarmee de havenmeester beslist niet blij was. Wij zijn een dag extra gebleven om wat bij te komen en wat boten voor te laten gaan. Prachtige omgeving.
07/08 urenteller 2029,8 vertrek Richardménil 08,45 urenteller 2033,5 aankomst Toul 15,30 7 sluizen en 1 brug Ook deze tocht was weer heftig. Twee hollandse schepen die regematig achter ons aan zaten maakten er een potje van. De eerste twee sluizen waren klein en werden 2 x 2 genomen. Daarna kwamen erna 2 grote voor de beroeps. Je bent als 4 aangemeld en gaat als groep door. Tot de laatste grote sluis de twee ineens weg waren. Ik had ons weer aangemeld voor de grote, zij gingen naar de kleine. Wat een kleine geest. Ik kon dus weer terug en moest ook door de kleine, daar lag de Ernst op ons te wachten en vertelde dat de hollanders dit hadden afgesproken. De Moezel is hier zeer mooi en wijds, maar ook veel rotzooi in het water. Door al dat geklooi waren wij weer laat in de haven die vol met waterplanten zit. Code douches gevraagd en klaar waren Corrie en Wim. De volgende dag Toul ingegaan. Wij waren zo vaak voorbij gereden en zagen nu wat we lagen liggen. Een mooi centrum met cathedraal, pleinen oude straatjes en vestingswal. 's-Avond heerlijk gegeten en tijdig te bedde gegaan. Om boodschappen te doen blijven wij nog een dag liggen. Ook Corrie moet bijkomen. De Intermarché ligt op de berg en het is hard werken boven te komen. Het lukt toch en wij suizen met de boodschappen naar beneden. Dan naar het internetcafeé, scypen met Nicole (Jan heeft haar het verschil tussen benzine en diesel uitgelegd) bank nakijken en weblog bijwerken. Nu terug naar de boot, garnalen eten en dan nog met de fiets Toul in. Morgen verder naar Commercy, 12 sluizen (trap) en tunnel.
Dat is even geleden, Frankrijk zit vol verrassingen en niet altijd leuk!
26/07 urenteller 2008,1 vertrek Pont s.Saone 08,15 urenteller 2011,7 aankomst Corre 14,00 4 sluizen Een mooi stuk varen met vergezichten. Het blijft wennen om op de rivieren en kanalen te varen met grote ondiepten en niet overal even breed.Bij Conflandey zou een kasteel moeten zijn op een eiland, verstopt in het bos! Fouchecourt zag er redelijk uit, maar wij moesten verder. Sommige afkortingen zijn zo smal, dat je blij bent niemand tegen te komen. Bij Corre moesten we kiezen, of de jachthaven ov de verhuurplaats. De sluiswachter had de lichten al op rood/groen gezet. Wij hebben toch maar voor de jachthaven gekozen en de sluis afgezegd. Een moderne haven met goede anlegplaatsen, de havenmeesteres ontvangt je zelf en helpt bij het aanleggen. Over een stalen brug ga je naar de capitainerie, waar ook de douches en toiletten zijn. Het land van uitersten! Douches van 3 x 4 mtr, waarschijnlijk groepsdouche voor alle gasten om 20.00 uur! De Ecomarché was 800 mtr weg en wij besloten groot in te kopen. Hoe dat te vervoeren. Optie 1: een dubbele fiets met baagagerek, te klein. Optie 2, lopen en sjouwen, echt niet, Optie 3: de havenmeesteres bracht ons met de auto en zou ons na een half uur ophalen. Optie 3 aangepast, de autosleutel gevraagd en zelf de auto maar meegenomen. Had je Corrie's gezicht moeten zien! 's-Avonds kwam zij zeggen dat sluis 37 richting Fontenoy zou sluiten voor reparatie en wij echt de volgende dag weg moesten. Corre zelf stelt niets voor.
29/07 urenteller 2011,7 vertrek Corre 09,00 urenteller 2014,8 aankomst Fontenoy 15,30 11 sluizen Fontenoy is één van die plaatsen die zijn uitgestorven. Er zijn wat Nederlanders die goedkoop een huis hebben gekocht en daar met de boot overwinteren. Er is 1 supermarkt met 6 rekken en die zijn zo leeg. Het binnenvaren van Fontenoy is spectaculair: door een soort gracht met hoge muren naar de sluis en dan opeens de haven, iets breder dan het kanaal, ziet er wel goed uit. Het was ons al opgevallen dat er zoveel huurboten ons tegemoet kwamen. Duidelijk, door het sluiten van de sluis 37 konden deze niet verder en werden daarom doorgestuurd! Corre stuurde ook nog andere jachten door om de afsluiting te ontlopen. Het was dus vol. Diesel geregeld en kennis gemaakt met Ernst en Marlene. Wij besloten vroeg naar bed te gaan, het zou druk worden aan de sluis morgen en wij wilden toch wel vroeg er bij zijn
30/07 urenteller 2014,8 vertrek Fontenoy 08,45 urenteller 2017,1 aankomst sluis 21 14,00 14 sluizen Met Ernst en Marlene, 2 duitse gasten van 74 jaar, opgevaren en dat ging redelijk snel. Wij in het midden van de sluis aan de stang trekken, Ernst helpen met sluisje draaien. De omgeving is best wel mooi, maar je leeft gescheiden van tafel en bed! Corrie voorop, de sluizen liggen vrij kort na elkaar, en ik achterop, sturen en met de motor spelen in de sluizen. Na sluis 21 waren wij het zat, er was een mooie aanlegplaats met steiger en wij besloten daar te overnachten. Geen service, dan maar niet. Wat met de sluismeester gepraat over de reparatie van zo'n deur. Hiervoor moet een heel kanaaldeel worden drooggemaakt! Wij hebben Sajnie en Ton van de Grutte Bollen hierover in gelicht en zij zouden een andere route nemen.
31/07 urenteller 2017,1 vertrek sluis 21 08,45 urenteller 2019,8 aankomst Girancourt 15,30 20sluizen, ja je leest het goed 20 sluizen. Corrie ben je er nog? Hier was de Ecomarché om de hoek en hebben wij weer goed ingeslagen. Bier en dergelijke! Ook vlees voor een paar dagen. Girancourt is ook weer leeg, je kan het stuwmeer voor de sluizen bezoeken, 14 km fietsen heuvel op. Corrie zei néé. Toch een dag blijven liggen om bij te komen en dat was wel nodig. De boot geverfd, op sommige plekken was dat wel nodig en het gangboord vlak gemaakt. Motor nagekeken en een beetje olie bijgedaan. In de avond een grandiose onweersbui, gebrek aan water zou er niet meer zijn, dachten wij.
02/08 urenteller 2019,8 vertrek Girancourt 09,00 urenteller 2022,6 aankomst Epinal 13,30 15 sluizen waarvan 14 in een sluizentrap neerwaards! Je bent eigenlijk boven op het plateau bij Epinal en maakt een bocht om dat plateau heen en zakt met de sluizentrap omlaag. Het is wel schrikken als je na de eerste sluis in een soort tunnel komt, vrij weinig water, muren aan beide kanten en aardig donker! Bij Chaumoussy wordt dat beter, maar bij Bois l'Abbé is er weer zo'n haakse bocht met een vernauwing. Dan de sluizentrap, je kan je niet beter wensen! Na de eerste sluis uit, staat de volgende open en gemiddeld ben je 10 min. kwijt per sluis. Maar toch, dat is 10 x 14 sluizen. Dan verwacht je een brede toevaart naar Epinal, de haven was weer open! Stuurboord uit, weer een soort tunnel in, met af en toe 20 cm onder de kiel, na 40 min. eindelijk de haven, breed met goede aanlegplaatsen. Stroom om de koelkasten weer koud te krijgen en 1 douche om schoon te worden. Sleutel halen in het restaurant, maar niemand weet waar die is. Epinal een een redelijk grote stad waar wij vanmiddag gaan kijken. Nu zijn wij bij McDonald om met Nicole te scypen en de weblog aan te vullen. Eerst chinesen en dan de stad in. Vannacht weer hevige regen, nu schijnt de zon weer. De haven is wel duur! 4,50 per nacht alles in.
23.07 Op de vraag of er een restaurant in de buurt was, werd gelijk gebeld en gereserveerd! Afhalen om 19.30 naar een sterrenrestaurant. Het menu, de prijs houden wij voor ons, een amuse, vooraf geitenkaas of grote scampi's, hoofdmaaltijd entrecôte bison bleu met allerlei lekkers, kaasplateau, tarte banane ( een stuk waar een gezin van kan eten), ijs en koffie toe. Alles gespoeld met een rode wijn. Na 22.00 werden wij terug gebracht en binnen 2 minuten waren wij in slaap. 's-Middags zijn we nog gaan fietsen, maar de heuvels waren redelijk stijl en de lucht zag er niet goed uit.
24/07 urenteller 2004,8 vertrek Savoyeux 08.45 urenteller 2008,1 aankomst Pont-sur-Saone 14,15 7 sluizen en 1 tunnel In Frankrijk is het een gekke zaak. Je meld je bij de havenmeester, vraagt of er wifi is, ja, je gaat zitten, bent bezig en drinkt een koffie. Hij weet waar je ligt, belt voor een reservering voor het eten, maar inschrijven en havelgeld vragen, ho maar! Dus vanmorgen alles dicht, jammer dan, wij gaan weg. Dit stuk van 40 km is mooi, veel dorpjes op de achtergrond en mooie landerijen. Ook de doorvaart door dorpjes is spannend. Sluizen waar je ze niet verwacht, in een bocht, en de draaislang om alles in gang te krijgen. Corrie is er erg handig in, geloof mij maar. Verval 0,70 cm, blijkt 3,70 te zijn, veel aanbiedingen van wijn en honing, zelfs sla en komkommer in de sluizen. Allerlei afsnijdingen waarbij de dieptes nogal eens variëren en je moet donders opletten. Hierdoor hebben wij de Eifeltoren bij Soin gemist, ik ga toch niet terug! De tunnel van Saint Albin, 680 mtr is weer zo'n lekker ding. De toevaart is één en al bocht, gelukkig kan je niemand tegen komen. Dan, ineens, daar is het gat, donker denk je, maar nee, een laatste bocht en je ziet de lampen hangen. In de tunnel wordt aangegeven hoe ver je bent en alles verloopt vlot. Nu nog 2 sluizen en wij zijn in Pont-sur-Saone, waar wij 2 nachten blijven liggen. Misschien moetgen wij verkassen, dat zien wij dan wel weer. Best wel een mooi stuk, wij zijn best tevreden. Het stadje ligt op loopafstand en wij gaan het zeker zien.
Wij zijn toch wat langer gebleven in Chalons. Vanaf de Saone lopen een paar straten als een mijter, samenkomend in een punt. Op zoek naar de vrijdagmarkt bleek deze precies in de punt te zijn. Helaas alleen maar kleding en vooral voor dames. De winkelstraatjes zijn gezellig. Op de terugweg werden wij aangeklampt door een paar jonge dames. Zij hielden ons een schrijfplaat voor met daarop de vraag of wij hun doven/spraak centrum wilden ondersteunen. Graag een handtekening, waar wij vandaan kwamen en of wij dan 20,00 wilden betalen. Daar wij zonder geld waren weggegaan, kon dat niet. Toen wij dat duidelijk maakten, voltrok zich het wonder! In onvervalst frans maakte zij duidelijk dat een klein centje toch best zou gaan, zo erg was het ook weer niet! Ons antwoord bleek zij ook te verstaan en maakte dat zij wegkwam. Verder in de straat zagen wij de politie te fiets en legde de situatie uit. Grote actie!! Het bleek een bende te zijn, die jonge meiden op pad stuurde om geld te innen en de postcode te krijgen. Anderen probeerden dit te localiseren en kijken of er wat te halen was. Zondag naar de markt geweest en geitenkaas, fruit en groente gekocht. Wij waren weer vol voor een paar dagen.
19/07 urenteller 1991,6 vetrek Chalons 08.00 urenteller 1995,4 aankomst Seurre 13.00 1 sluis! Het weer was goed en gezien de vroege openingstijden van de sluizen zijn we vroeg weggegaan. De Saone is hier een brede rivier waarbij je toch moet opletten de buitenbochten te houden. Het uitzicht is redelijk, je vaart veel tussen de bomen. Verdun-sur-le-Doubt varen wij voorbij, het is er lastig aanleggen en wij hadden even geen zin in weer een kerk of kasteel.In Seurre hebben wij aangelgd aan een nieuwe steiger en Corrie was blij eindelijk weer eens de was te kunnen doen. De havenmeester speelde de zot en deed de was erin, draaide de knop op hol en riep: draaien maar! Douchen was bij de was inbegrepen, maar dan wel voor 18.00 uur. Corrie en later ik ook, waagden ons aan een zwempartij in de Saone, die behoorlijk schoon leek. Je koelt er lekker van af. Een gedeelte van de was ging aan de reling en binnen een uur was dit droog. Hoe kan het anders met 37°?
20/07 urenteller 1995,4 vetrek Seurre 07.30 urenteller 1998,3 aankomst Auxonne 12,30 1 sluis! Tot aan St.Jean de Losne was het redelijk varen. Hier hebben wij diesel getankt, een nieuw station aan de Saone. Wij kenden deze plaats nog van een aantal jaren terug en zijn doorgegaan. Deze 20 km waren saai! Eén grote laan tussen de bomen en wij waren blij dat we er waren. De afmeerplaats was goed, de stroom ging via mastercard, waarmee je gelijk het liggeld betaald had. Nam je geen stroom, lag je gratis. Auxonne is een leuk plaatsje en na het kasteel te hebben gezien waar een museum is over Napoleon met veel gegevens en beelden, zijn wij de binnenstad ingegaan. Het was alweer bereheet. Aan de steiger was het een geplas van kinderen, die plonsden om een beetje af te koelen. Ook hier hebben wij gezwommen.
21/07 urenteller 1998,3 vertrek Auxonne 08.00 urenteller 2002,4 aankomst Gray 14,30 3 sluizen Onze trouwdag, 43 jaar geleden! Dank u voor de goede wensen, wij nemen er één op! Weer hetzelfde beeld, veel water tussen veel bomen. Pontaillier lag te ver van de haven en wij wilden toch wat km afleggen. Gray was verwarrend! Voor de sluis aan stuurboord een afmeerplaats echter maar 1 mtr diep, dus niet. Door de sluis de verhuurboten, daar zijn wij gaan liggen en alles is goed, als je maar niets vraagt. Stroom, water, douche, alles aanwezig. Naar het kasteel geklommen, de baseliek bekeken, beide mooi en naar beneden gestrompeld. Toen begon het te regenen. Dat duurde tot donderdagmiddag toe en niet zo weinig ook. Dus de Tour kijken en een borrel drinken. Toen het even droog was bij de Lidl de voorraad aangevuld en de gascube omgeruild bij de Casino. Wat verdienen die shops aan de haven daar aan!!! Een verschil van 6,00 is toch niet niets. Het motorluik weer eens omhoog gedaan en alles overlopen. Zag er nog goed uit, sluiten maar weer. Er is niemand om aan te betalen, dan zo maar verder
23/07 urenteller 2002,4 vetrek Gray 08,45 urenteller 2004,8 aankomst Savoyeux 12,30 3 sluizen en 1 tunnel van 643 mtr. Deze tocht was beter, mooie vergezichten en veel afwisseling. De eerste sluis was na een klein uur. Ook hier was het goed opletten en de buitenbochten nemen. Er zijn veel huurboten die alle kanten uitgaan, behalve de goede. Het schijnt mode te zijn met je voeten te sturen en te kijken als een aap in een kooi. Vooruit dan maar. Rigny ligt te ver weg, Prantigny is klein en bij Vereux kan je niet aanleggen. Dan de sluis voor de tunnel. Paniek, de deur klemt, drie huurboten binnen die niet weten aan te leggen, verval meer dan drie mtr.Het duurt wat en we drijven maar. Eindelijk naar binnen en dan blijkt dat er weer sluitingstijd is tussen de middag. Wij zijn net op tijd. Er zijn 2 schepen in de tunnel die denken dat je niet harder mag dan 3 km. Niet ongeduldig worden Wim, alles heeft zijn tijd nodig. Dan "groen" knallen met die hap, de tunnel is verlicht en wij gaan er met 8 km door. Het ziet er goed uit, verlicht en voorzien van een touw langs de kant, voor het geval dat! Het betrekt en wij besluiten in Port de Savoyeux te blijven. Plaats zat, een bar/capitainerie waar ik nu de weblog bijwerk. Vanovond uit eten om beide feesten te vieren, ik ben ook nog jarig, 67 jaar en de volgende keer meer. Het heeft geregend toen wij binnen kwamen, maar nu schijnt de zon weer.
12/07 urenteller 1983,0 vertrek Montceau 08,45 urenteller 1985,6 aankomst St.Julien 15.00 17 sluizen Omdat onze twee Limburgse vrienden ook plannen hadden vroeg weg te gaan, zijn wij een kwartier eerder naar de sluis gegaan. Deze stond open en wij naar binnen! Ja hoor, daar kwamen zij maar wilden niet mee, waarop de sluiswachtersvrouw de dueren maar dicht deed en wij door konden. Het canal du centre is echt mooi en de sluisjes zijn snel te nemen. Om drie uur waren wij het zat en in St.Julien was een mooie havenkom waar wij rustig konden liggen. Al die tijd zijn wij met de Jay opgevaren, waarbij de dames nogal nat werden. Af en toe was er een lekker buitje. Het contact leidde tot de vraag of een whisky zou smaken, nou dat hoef je geen twee keer te vragen. Voordat de fles leeg was en met Norma en Graham over veel vaarproblemen was gesproken, bleek het bijna 8 uur te zijn en moest er nog worden gekookt.
13/07 urenteller 1985,6 vertrek St.Julien 08.30 urenteller 1987,1 aankomst St.Léger sur Dheune 12.00 10 sluizen. Graham en Norma bleven liggen, wij gingen verder. Je ziet hiet al de wijnvelden en prachtige vergezichten. De sluisjes gaan vanzelf en voordat wij het wisten waren wij er. Toen begon het drama pas! De hele haven leeg, dus plaats zat. Ja, dat dachten wij. Verschillende mensen kwamen aangerend en stuurden ons terug. Er was vuurwark vanavond en de haven moest leeg blijven! Waar dan heen, verder op? daar was geen stroom. Naderhand bleek dat er wel te zijn. Wat te doen. Er lag een omgebouwde spits met een groot gezin aan boord en wij vroegen of wij daarnaast mochten. Ja hoor, geen probleem, alleen ook zij moesten later terug. Nadat dat geregeld was en de stroom aangesloten, zijn wij maar eens gaan kijken. Het vuurwerk zag er groots uit voor een dorp met 2100 inwoners. Het bleek ook zo te zijn. Vanaf 23.00 gingen alle knallen de lucht in en alle rotzooi kwam over de boten heen. Uit voorzorg hadden wij de bimidi omlaag gedaan. Zullen er 300 toeschouwers geweest zijn, was het veel. Toch mooi. De volgende dag de boot verhaald naar de haven waar niemand was, dus ook niet betalen. Het was drukkend warm. De brandweer was een aantal tenten aan het opzetten voor spelletjes en eten/drinken. Het bleek voor de pompiers zelf te zijn. Wij konden wel drankjes kopen en geloof mij, het bier was ijskoud. Er stond merguez met frites op het menu, met een fromage blanc en chocoladeijsje toe. De band was juist gestart met een liet met 36 coupletten. De weetgoden waren hierdoor best verstoord en de lucht werd zwart, het begon te stormen en het water viel met bakken uit de hemel. Als een speer de band in de auto, wij terug naar de boot waar de bimidi alle kanten opging. Neer dus, de hoezen over de stoelen en binnen afwachten. Aan alle kanten bliksem en hevige winden (buiten) Na ca 1 uur werd het minder en gingen de mensen voorzichtig weer naar buiten. De frituur en barbeque stonden onder de tent en je zal geen pompier zijn als je niet gewoon doorgaat. Wij plaatsten onze bestelling en het gesprek met de "kok" was enerverend, met diverse schuine opmerkingen. Het werd er wel gezellig op. Of wij rosé lustten? Nee, het zal niet zijn, laat de kan maar staan. Het was zo lekker, en friet hadden wij al tijden niet meer gegeten, dat wij nog een portie vroegen en kregen. Ook de rosé was weer van de partij. Bij het afrekenen ontstond een probleem. Wij hadden 2 x het menu gehad en dat extra hoorde daar bij. Het was à la volonté. We hebben het bedrag naar boven afgerond voor de pompierskas en zijn met een dikke buik naar de boot gegaan. Corrie had geen zin meer 's-avond te koken, gek hè.
15/07 urenteller 1987,1 vertrek St.Léger sur Dheune 09.30 urenteller 1991,6 aankomst Chalons sur Saone 18.00!!! 16 sluizen waarvan de laatste met een verval van 10.50 mtr. Dit werd een gedenkwaardige dag. De 2 dikke nekjes lagen al voor de sluis te wachten, zij wilden iedereen voorzijn. Ik ben toch even naar de sluis geweest om te vragen of wij geprogrammeerd stonden voor 09.30. nee dus, werd alsnog geregeld. Er ging verder niemand meen dus lekker rustig. Het water lag vol afgewaaide takken en je moest staande varen om geen brokken te maken. De eerste vier sluizen waren met een klein verval. De vergezichten waren geweldig en we schoten lekker op. Bij Santanay kan je aanleggen om de wijnkelders te bekijken en te kopen. Er waren toch wel veel huurboten die, vooral bij de sluizen, aan het stunten waren. Bij Chagny ging het fout. Je komt door een smal kanaal en vaart onder de bomen. Er liggen veel "woonboten" afgemeerd en het is dus schipperen om er door te komen, ook nog eens een boom in het water en de sluis geblokkeerd! Wij lagen achter een oud stalen jacht, 21 x 5 mtr waarschijnlijk nog van capitein Nemo. Bij het wachten voor de sluis lag hij afgemeerd met twee landvasten aan één bolder. Door het vollopen van de sluis ontstond er stroom en trok de kolos de bolder uit de grond! Het kanaal is zeker uitgediept vanwege de enorme schroefslag. Dan de sluis in! Eerst de deuren rammen, dan de boot tegen de kant, dan moesten wij er ook nog in. De volgende sluis idem dito. Echter wij dachten dat hij ging aanleggen en gingen hem voorbij. Hij was duidelijk not amused. Ook de huurboten hadden moeite tussen door te varen. Na het binnen varen in de sluis, deze keer met een meegaande bolder, liep hij stevig te mopperen. Ik heb gezegd dat ik dacht dat hij ging afmeren en daarop voorbij gevaren ben. OK, al goed. Op naar de volgende sluis, 1 km verder, wij lagen al vast en hadden koffie op, ja hoor daar kwam hij ook weer. Bang tegen de sluis, bang tegen de muur. Zijn maten liepen zich het vuur uit de sloffen. Kapitein!, je bent zo breed, je hoeft niet vast te leggen, motor bij en alles komt goed. Nooit van gehoord. De volgende sluis was ook weer onteregeld, maar middels de melder konden wij dat oplossen. Hij wilde weer voor! Echt niet. Na deze sluis was er een stuk van 3 km en een brug met een vernauwde doorgang. Hier sloegen wij onze slag. Motor op "high speed" en volle kracht door de engte en de sluis in. Een minuut wachten, touwtje trekken en dicht de deuren. Ja hoor, daar kwam hij om de hoek voor dichte deuren. Ben je in 7 sluizen toch 1,5 uur verloren! De aanlegmogelijkheden bij Fragnes, onze bestemming, bleek nihil te zijn. Alles was vol en niemand wilde wat opschuiven. De kanten waren te ondiep om toch te proberen, dus door naar Chalons, nog eens 6 km en de grote sluis. Om het eiland heenvaren en aanleggen. Na een stevige ricard en een lekkere maaltijd naar bed. Vrijdag de eerste boodschappen gedaan in de super juist achter de jachthaven, waar ook McDonald is om te internetten. Nog een paar keer inkopen doen om vol te zitten en dan zondag verder. Eerst nog de stad in. Tot de volgende keer.
Boodschap voor Rob: de serviceaccu liep leeg. Alles nagezocht. Blijkt ald de koelkast bijstaat op 12 V en je ligt voor een sluis of erin en de motor draai stationnair, de accu wordt ontladen. Bij het gasgeven zie je de naald weer oplopen. Oorzaak gevonden en rekening mee gehouden, alles weer kits.
Lopen wij even achter, niet te filmen! 11.07 (zo te zien is het stuk Roanne niet toegevoegd.
11.07 In Digoin hebben wij alles verkend wat mogelijk was. Een leuk plaatsje met in het centrum de kerk, daarop een groot ooievaarsnest met de ooievaar en de ooiemoer. Had de vaar even geen aandacht, ging hij stevig klepperen, keek naar beneden en verwachtte een applaus. Kreeg hij niet, dan vloog hij maar weg. Warm, warm, warm. Dan naar Roanne.
29/06 urenteller 1967,1 vertrek Digoin 08,45 urenteller 1696,9 aankomst Artaix 14,45 8 sluizen Weer over het aquaduct en na een paar honderd meter links af het canal Digoin/Roanne, 56 km met 10 sluizen. Het kanaal was in het begin mooi, links de Loire in diverse bochten. Het hoogteverschil was ook imposant. Voordat wij een geschikte aanlegplaats konden vinden, moesten wij 7 sluizen door, waarvan 3 met een hoogteverschil van 6.00 mtr. Van laag naar hoog, waarbij de lijnen werden aangenomen, tenminste op de heenweg! Op een van de sluizen stond een stagiaire die niet goed was voorgelicht! Als je 7 mtr hoog staat in een klokjurkje weet je wel hoe laat het is. Toen ze dat door had, draaide ze de kleppen zo hard open, dat de golven door de sluis gingen. Boven gekomen, bleek ze ook nog eens een erg klein shirtje aan te hebben en zat er meer buiten dan binnen. Je zal het maar hebben en dan met dat weer. De opgegeven aanlegplaatsen voldeden geen van alle. Bij de laatste sluis van die dag vroegen wij de sluismeester een goede aanlegplaats met stroom. Wel, na 3 km in de kom van Artaix, onder de bomen en er zou stroom zijn. Het was er beredruk! 1 boot! Waar was de stroom? Corrie zag wat hangen aan een paal en geloof het of niet, ergens kwam een vierwegstekker uit met 220 V. Toiletten waren er ook en een koude douche. Dorpjes in de omgeving zijn met de fiets te doen, lopend niet.
30/06 urenteller 1969,6 vertrek Artaix 08.30 urenteller 1972,5 aankomst Roanne 13.00 3 sluizen Nu zie je Artaix liggen, een gehucht, maar wel leuk. Het vaarwater is behoorlijk vuil en ondiep. Op bepaalde plaatsen had ik maar 0,30 cm onder de kiel! Je vaart ook hele stukken door een haag van bomen zonder uitzicht. Wel fris, maar niet leuk. Iquerande was een aardige aanlegplaats, maar de campers nemen de stroom in bezit en probeer dat maar eens uit een wagen te trekken. Briennon van het zelfde, alleen een grotere plaats. Je bent dan al zo dicht bij Roanne dat je maar door gaat. Bij de voorlaatste sluis was een boom afgebroken en lag in het water. wij konden er net langs. Bij de sluis stond al een equippe klaar om dat probleem op te lossen. In de sluis voor Roanne hebben wij gewacht tot het tijd was en aangelegd bij de meldsteiger. De havenmeester Pételet kwam om 14.00 uur en vond dat wij maar moesten blijven liggen. Zo druk was het niet. Douche en toilet voor de deur. In eerste instantie dachten wij de volgende dag weer terug te gaan, toch wat teleurgesteld. Bij nader inzien was er een groot park,Roanne Plage met allerlei spelmogelijkheden, koude douches en redelijk volk. Met de ouderen was er snel kontakt en het was echt gezellig. Achter de straat liep de Loire in al zijn glorie met prachtige vergezichten. Het is toch een grotere stad dan gedacht en heeft veel oude gebouwen, de meeste hebben wij bezocht. Natuurlijk was er een markt, maar voor kleding en er liepen veel jurken rond. Wij hoorden dat de volgende dag het Roanne plage werd geopend en dat er een journalist kwam voor een interview met ons? En er zou ook muziek zijn. Na boodschappen te hebben gedaan bij de super om de hoek, de fietsen doen weer hun dienst, kwam een juffrouw van de krant vrangen hoe wij over Roanne dachten, de haven, het vaarwater. Na wat veren in een bepaald onderdeel te hebben gestoken, moesten wij nog op de foto en zaterdag in de krant. De muziek 's-avonds was duidelijk anders dan verwacht, een walsmusette orkest uit Parijs bracht allerlei chansons en rustige muziek, waarop, natuurlijk, de oudere garde danstte. Om 21.00 uur was het gedaan, helaas en ging iedereen te bedde. Toch de moeite waard, eventueel als overwinteringsplaats voor de boot. Na Pételet gedag te hebben gezegd, de rekening was lager, als dank voor het interview, weer terug naar Digoin.
03/07 urenteller 1972,5 vertrek Roanne 08,30 urenteller 1975,1 aankomst Artaix 13.00 3 sluizen Verhaal bekend, echter nu waren wij alleen met een camper. Na geintalleerd te zijn, werd gdronken en gebabbeld en het was snel avond.
04/07 urenteller 1975,1 vetrek Artaix 08,45 urenteller 1977,9 aankomst Digoin 15.00 8 sluizen, bekend verhaal bekend. De oude plaats was vol en wij meerden af om de hoek. Ook goed. Even lekker bijkomen en de volgende dag zouden wij grof gaan inkopen bij de Aldi en Intermarche. Eerst moesten wij verhalen, de eigenaar van de plaats kwam terug. Wij dus terug naar onze oude plek en de TV afgesteld. Even langs de huurboten en vragen wat de diesel kosste; 1,60, of ze het uit haar bek kon krijgen? Bij de supers 1,15 Dan niet. Onze voorraad was weer op peil. Corrie was weer aan het bijkomen, gelukkig en de dag erop zouden wij weer verder gaan. Je gaat meer en meer bekenden zien, vooral engelsen, canadezen, nieuw-zeelanders, australiers, o ja, een nederlander. Vooral het stel uit nieuw-zeeland was op de praatstoel! We werden zelfs vrienden, op de foto en daar gingen wij. Tot ergens!
06/07. urenteller 1977,9 vertrek Digoin 08.30 urenteller 1979,1 aankomst Paray le Morail 11.00 3 sluizen Een betrekkelijk korte tocht door een mooi canal du centre! De ligplaatsen waren mmoi, aan de kade, met uitzicht op de kathedraal en de parken. Stroom en water aanwezig. Nu wilde ik toch wel diesel hebben. De Avia aan de overkant wilde het niet brengen, de Intermarche was te ver en de Total gaf geen antwoord. Wat te doen? De "Vrouwe Dirkje" bracht uitkomst. U weet wel, de kotter die door heel Frankrijk vaart en waar Ton en Dicky Wilhem op wonen. Ton wilde wel naar de Intermarche rijden om de yerrycans te vullen. Zo gebeurde het. Alles weer vol. Een flesje witte wijn was niet nodig, maar toch! 's-Middags een wandeling gemaakt door de stad en de kerk is inderdaad zeer mooi. Maar je ziet zoveel kerken, dat op een gegeven moment het licht uit gaat. De oude binnenstad was gezellig en redelijk vol met Nederlanders. De Vrouwe Dirkje nodigde ons voor voor een borrel en dat hebben wij in dank aangenomen. Je krijgt veel info over het varen in Frankrijk, overwinteren, zelf en de boot, welke instanties je moet benaderen en wat de kosten zijn. Geïnteresseerd? reageer maar! Het was een prettig bezoek. Ook Ton was bezorgd over de terugloop van bezoekers, ook uit Nederland en was daar middels de organisatie mee bezig. Het onderhoud aan de waterwegen is ronduit slecht een er zijn onvoldoende aanlegplaatsen, en zo ze er zijn, geen faciliteiten. De 2 dikke nekken (nederlanders) maakten snel los toen de havenmeester aankwam om 11,00 te innen. De sluis zou al open staan! Nou ja, een bril van Hans Anders zou niet misstaan.
07/07 urenteller 1979,1 vertrek Paray 09.00 urenteller 1981,1 aankomst Genelard 12.30 7 sluizen, automatisch, tussen de middag open! Een mooie havenkom voor de sluis met stroom en water. De Milanko, Belgie, lag er ook weer en ja hoor, de 2 dikke nekken. Genelard stelt weinig voor, 1 hoofdstraat, ergens verstopt een kerk en een landhuis. Wat ik vergeet te vertellen, en daar is deze weblog voor, de doorvaart van Palinges is groots, een mooi stadje. Le Mottet slaat dit echter. Net in een bocht, waar je zeker niemand moet tegenkomen, net de Oude Gracht, hoge wallen, mooie huizen, plaatjes! Tot nog toe bevalt het canal du centre best! Sluizen automatisch, je komt er snel door.
08/07 urenteller 1981,1 vertrek Genelard 09.00 urenteller 1983,0 aankomst Montceau les Mines 12,45 7 sluizen en 3 bruggen (ja , je leest her goed!) De D974 loopt langs het kanaal en druk dat het was! File met veel vrachtverkeer en Corrie had voorop de volle aandacht! Wij gingen sneller met de boot dan zij met de auto. Montceau is een grote plaats met een historie als producent van cokes. De hele stad is er omheen gebouwd. Er is een echte haven met vlonders en een havenkantoor en een uitnodiging voor een borrel vrijdagavond. Corrie vond uit dat er een goed middagmenu was en dat wij dat maar moesten doen. Eend, anders nooit, maar nu wel. En hij was verrukkelijk! Wat rondgekeken en vanwege de warmte weinig gedaan. Bij het aanmelden werd verteld dat er zaterdag een grote markt was. Dus blijven, dan ook maar zondag vanwege de voetbal. De stad is verkend, maar geeft niet veel nieuws. Dan weer inslaan bij de Aldi en LeClerc en tot Chalons hebben wij genoeg aan boord! De Jay uit Engeland is er ook weer en het weerzien is feestelijk. Het wordt leuk in de serie. Canada nodigde ons uit voor een fondue op de boot en dat was een topper. Nog een Canadees er bij en alles was kompleet. Vooral toen één van honden het kattevoer opvrat en de kat "not amused" was en de hond een veeg gaf. Deze sprong naar buiten, liep Laura omver, die alle wijn over haar en anderen heen gooide! Feest, Feest. De fondue was zeer geslaagd. Ook hier hoor je weer veel over het verblijf aan boord en dat op een gegeven moment je niet weet of je door moet of blijven liggen. Je hebt toch geen haast? De markt was echt groot, op verschillende parkeerplaatsen en een groete keuze aan produkten. Wij hebben voor tussen de middag een kippetje gekocht, smaakte goed. Verder fruit en groente ingeslagen. Ook hiet zijn wij gesteld. De avondborrel bij de capitainerie was gezellig, al die nationaliteiten samen, verschillende wijnen proeven en met buikpijn naar de boot gaan. Vanavond Nederland - Spanje kijken en dan verder. De 14 juli zijn de sluizen dicht, wij moeten een goed plan maken waar wij blijven. Zo, we zijn weer bij.
18/6 Nog blijven liggen in Nevers om het een en ander te bekijken. Het blijft een mooie stad.
21/6 urenteller 1957,2 vertrek Never 08,45 urenteller 1960,5 aankomst Decize 14,45 aantal sluizen 7 deze tocht verliep goed en het landschap is wisselend. Voordat iedereen wakker was, waren wij al het embranchement in gegaan en aan het koord van de sluis getrokken. Twee medevaarders liepen wij hierdoor mis, ook bij de volgende sluizen. Fleury pk81 waar wij wilden gaan liggen, was niet zo geweldig, dus doorgaan. Veel grotere schepen leggen aan voor de lunch en nemen alle plaats in voor 2 of 3 jachtjes. Decize weer door de sluis en naar een plaats in de verhuurhaven. Geen probleem! Het plaatsje is in een middag te bekijken, wat we ook gedaan hebben. De volgende dag ben ik naar het ziekenhuis geweest met enorme rugklachten. Na een consult en de nodiuge foto's bleek het artrose te zijn, pillen dus en verder afzien. Door de hevige regenval in het zuiden van Frankrijk was de Loire zo gezwollen dat het buitenom varen naar de sluis van het canal de Nivernais niet mogelijk was. Veel boten moesten wachten of een andere route nemen. 's-Avonds uit eten geweest, een voortreffelijke maaltijd tegen een goede prijs.
23/6 urenteller 1960,5 vertrek Decize 08,45 urenteller 1962,1 aankomst Ganny 12,15 5 sluizen Op weg naar Beaulon voor de volgende stop. We hadden de sluizen mee en de laatste wilde ons zelfs na 12.00 nog helpen! Bij het uitvaren van de sluis werden wij even stil. Een aanlegplaats, zo mooi, dat wij er direct gingen liggen en zijn gebleven. Bomen, pic nic plaatsen, restaurant, douches, stroom en water. Wij besloten te gaan lunchen, 11,50. Wij konden onze ogen en maag niet geloven. Vooraf een charcuterie, dan carbonaatjes (hij vond het zo weinig, dat hij er nog een halve bij deed) met doppers en worteltjes en arrdappelcake. Pichet wijn, deze was snel leeg! Een kaasplank met een keuze uit 6 kazen, neem mùaar zoveel je wilt, de rest is voor de Engelsen achter je. Die hadden gezeurd over een stukje vis en stonden gelijk achter in de rij. Dan nog een tarte au pommes en een koffie toe. Het was een gezellige boel en tot laat in de avond hebben wij buiten gebabbeld. Dit moet het Franse idee zijn, niet.
24/6 urenteller 1962,1 vertrek Gannay 08,30 urenteller 1964,5 aankomst Dompierre 12,30 5 sluizen Dit was een rampenplan. De tocht was mooi, met de sluizen hebben wij een goede verhouding, ze staan open als wij komen, wij helpen de sluismeester met draaien en binnen 10 minuten zijn wij er weer uit. Rechtsaf naar de haven van Dompierre, een sloot waar je met je fiets niet eens door kon. Diepte 1,20 (dit had ik niet gezien, eigen schuld) na 2,5 km bruggetjes waar je net onderdoor kon, zonder bimidi, breed 3,50 aan iedere kant dus 10 cm, kwamen wij in de haven, 3 steigers, verder was alles aanwezig. Het dorp was niets, kermis over een paar dagen en Corrie en ik zijn dan maar naar de kapper gegaan.
25/6 urenteller 1964,5 vertrek Dompierre 08,30 urenteller 1967,1 aankomst Digoin 13,30 6 sluizen en een aquaducht 330 mtr. Ook deze tocht ging in rap tempo, de belangrijke sluizen voor 12.00 uur en de laatste voor het aquaduct om 13.00 uur. Over dit aquaduct varen is een belevenis, zeker zo mooi als Briare en op de achtergrond de stad met de torens. De jachthaven ligt verder in het kanaal aan stuurboordkant en wij vonden snel een plek. Alles voorhanden. Vanwege de warmte deden wij het even kalm aan, behalve het bier. Kennis gemaakt met wat Engelsen en een Amerikaan en over de vaarmogelijkheden gesproken. Of wij nog boodschappen moesten doen? Ja, o.k. ga dan maar met de auto mee, hoef je niet te sjouwen. Op naar de Aldi, jazeker, wijn, weib und gesang ingekocht, wij zitten weer voor 2 weken goed. Of wij nog diesel nodig hadden? Bij het verhuurbedrijf 1,40, bij Leclerc 1,14. De yerrycans geleegd, tank vol en met de auto diesel halen, scheelt toch weer geld. Morgen is er markt, of wij daar komen is de vraag. De Yank gaar naar een grote markt in Parray met de boot en denkt er over dat wij zijn auto daarheen brengen. Hij brengt ons dan wel terug. We zien het wel. Nog één stuk naar Roanne en dan zijn wij op ons verste punt. Heeft iemand eens een reactie, wij zouden het leuk vinden.
Wij waren even zonder wifi, maar hier zijn wij weer
Briare was een bekend gebied voor ons, 34 jaar geleden waren wij hier met de kinderen, wachtend op de autopapieren die thuis lagen. Onder het spelen hebben de jongens de camping zonder stroom gezet. De jachthaven bestaat uit twee delen, het oude voor de brug bij de capitainerie en de grotere door de kleine sluis met uitzicht op het park.Het stadje op zich is niet veel veranderd, de kerk staat er nog steeds, alleen het postkantoor is verbouwd. De supermarkt was wat ver rijden, Lidl en Intermarché, de berg op in zijn 1, naar beneden met de ankers uit. Wijn, water en bier ingekocht voor 3 weken. Een bezoek gebracht aan het aquaduct, het blijft imposant. Na een paar dagen beslotgen wij weer verder te gaan.
11/06 urenteller 1947,0 vertrek Briare 09.00 urenteller 1949,7 aankomst Belleville 13,45 4 sluizen en 1 aquaduct. De eerste 2 sluizen heb je al vanaf de haven naar het canal de Briare, ondiep vaarwater, 0,4 mtr onder de kiel en dan langs de port de commerce over het aquaduct. Wat een uitzicht! Wij voeren helemaal alleen, wat toch wel prettig is. Het vaargebied is niet te breed en er zijn veel mooie plaatsjes te zien. Met de huurboten moet( je wel rekening houden, zowel in het kanaal, zeker in de sluizen. Belleville is een plaatsje waar van alles niets is, behalve bij de Info een heerlijk ruikende rozenpoort en op loopafstand een grote supermarkt. Stroom en water in overvloed, zonnetje, dus goed toeven.
12/06 urenteller 1949,7 vertrek Belleville 09.00 urenteller 1951,4 ankomst St.Thibault 13,00 4 sluizen. St.Thibault, St.Satur en Sancerre behoren bij elkaar. Ondanks het advies verderop langs de kaai te gaan liggen, hebben wij toch gekozen voor de haven St.Thibault en maar goed ook. Onder een bruggetje in een sloot diep 1.50 mtr. met een schuine kant. Kom je aan, staat de havenmeester al klaar je een plaats te geven en te helpen met aanleggen. Hij zorgt ook voor autobanden aan de zijkant van de boot om beschadiging te voorkomen. Het water loopt naar een sluisje dat in verbinding staat met de Loire, prachtig uitzicht. Electriciteit, water en liggeld was nogal duur, maar over de prijs kan je onderhandelen. St.Satur heeft een paar mooie gebouwen en is leuk door te lopen, maar vooral Sancerre is the place to be! Middelpunt van de wijnen, vooral witte, gelegen op de berg, met een prachtig uitzicht, kasteel, uitzichttoren en oude kerken, zeker de moeite waard eens lekker rond te struinen. Op een terrasje wat nuttigen. Natuurlijk konden wij hier niet met de fiets heen, te steil, maar de havenmeester had hiervoor een oplossing; de shuttle, 7,00 p.p. halen en brengen. Doen toch! Er is een grote supermarkt op ca 1,5 km.Wij zijn toch een paar dagen gebleven met redelijk goed weer.
15/06 urenteller 1951,4 vertrek St.Thibault 08,45 urenteller 1954,5 aankomst Marseilles les Aubigny 15,15 9 sluizen, geen markt Vandaag een wat langere tocht dan gepland. Te wijtenaan de plaatsen die de huurboten innemen voor een paar uur! Water tanken, boodschappen doen en dan verder om aan de kant te gaan liggen. Toch wel vlot gevaren en de sluismeester hielp ons aan een ligplaats. Wij zouden 2 nachten blijven vanwege de markt? Bij navraag was de vraag: welke markt? nooit van gehoord. Weer één van de vele missers in het boek. Op de winkel met 6 rekken was er verder niets. Dan de volgende dag maar door.
16/06 urenteller 1954,5 vertrek Marseilles A. 08.30 urenteller 1957,2 aankomst Nevers 12,15 3 sluizen en 1 dubble sluis, verval 9,2 mtr Vroeg vertrokken om de anderen voor te zijn bij de komende sluis, ca 7 kmn hetgeen lukte. Mooie omgeving met afwisselend bomen, vergezichten,dorpjes. De sluis le Guetin was zeer apart. Een massief blok voor je, de wanden schuin oplopend. Bij het binnenvaren heeft degene die voorop staat zeker een lijn nadig van 20 mtr. De lijn wordt keurig aangepakt, Corrie had wat moeite met omhoog kijken, gelukkig ging alles goed. Het water wordt rustig binnengelaten en je gaat ruim 4,5 mtr omhoog. Dan gaan de deuren open en kan je de volgende sluis is, hier zijn de muren weer recht. Eenmaal boven heb je een fantatisch uitzicht op het kanaal beneden, waar de Duitsers net de sluis misten! en boven het aquaduct over de Allier van 330 mtr. Oude kastelen/schuren/huizen, genieten. Bij PK101 moet je bakboord uit om de sluis in te gaan naar Nevers. Hij is automatisch, maar waar zitten de lichten. Niet dus! Er staat aan bakboordkant een galg met een touw. Trekken maar en ja de sluis gaat open. 11.50 uur, redden wij het nog? Ja hoor. Hij maakt de cyclus af en om 12.05 waren wij er door, gelijk de lichten uit tot 13.00 uur. Om 12.15 legden wij vast in de haven aan een steiger. Redelijk groot met een vriendelijke havenmeester die je helpt aanleggen. Betalen komt wel een keer.
17/06 Nevers ingeweest en boodschappen gedaan bij Carrefour. De kortste weg genomen, tegen het verkeer in, maarja dat is Frankrijk. Op de rotonde je hand uitsteken en eenvoudig de bocht nemen, in de hoop dat ze voor je stoppen. Tot nog toe hadden wij geluk. Na de boodschappen eerst naar de Espace Bernadette. De kerk waar Bernadette uit Lourdes ligt opgebaard in een glazen sarc. Er was net een dienst voor Italiaanse bezoekers. Het lichaam is daar opgegraven en was in goede staat en opgebaard in deze glazen kast. Daarna afgezakt naar het centrum en rondeglopen. Morgen gaan wij weer naar boven. Wat een avonturen maken wij mee! Het koppetje is er aardig vol van. Tussendoor af en toe voetballen kijken. Wat een misèrie
05/06 urenteller 1944,0 vertrek Colginy 08.45 urenteller 1945,3 aankomst Rogny 12.00 afstand 10 km 2 x 3sets sluizen met groot verval. Het wordt hoe langer hoe mooier varen en wij komen lekker tot rust. Het sluizen vraagt wel aandacht, maar het systeem is bekend en je wordt goed geholpen met lijnen aanpakken. Rogny heeft 2 havens, 1 daarvan is voor de verhuur en daar ben je niet welkom. De andeze is langs de kade met stroom en water. Wij zijn onder de bomen gaan liggen, het was ca. 30° en dan in de volle zon ben je zo gebraden. Rogny is een leuk plaatsje, als er wat te doen is. En dat was er! Twee nautical days met allerlei activiteiten. Lopen over het water, zwemmen, van de brug springen met kleren aan (wat een lol) modelboten, van speedboten, vliegdekschip tot boot met dansende mensen in klederdracht. De koek en zopie was bijzonder: witte wijn 1, bier 1, frites 2 worstjes 1, je kunt je maag vullen voor een paar euro en dat hebben wij dan ook gedaan, wel in een stortbui. De volgende dag was het droog maar bewolkt en minder warm. De brandweer gaf een demonstratie hoe iemand die van 7 mtr in een sluis was gevallen, in dit geval de oude 7 traps sluis, naar boven werd getransporteerd. Iedereen vroeg zich af, hoe iemand die van die haagte op de stenen pletterd nog leeft en hoe die dan zelf aan een touw langs de muur naar boven wandelt? Ook een hond moest naar boven, maar die wilde niet in zijn netje. De enige kruidenier 20m² was snel uitverkocht.
07/06 urenteller 1945,3 vertrek Rogne 08.45 urenteller 1947,5 aankomst Briare 14.30 afstand 17 km aantal sluizen 16!! Zes sluzen omhoog, met hulp bij de lijnenn de rest naar beneden. Het ging razend snel. De zes sluizen binnen het uur. Om 12.00 oo afgemeerd in Ouzouer, een leuk plaatsje met alle gratis voorzieningen, alleen geen straat vlak, dus niets voor ons.Dan maar door naar Briare, waar we een mooie plaats hebben en eerst eens gaan douchen, de was doen en boodschappen. Nu skypen met Nicole en Jan Marcel onze zoon is vandaag jarig en om 08.00 hebben wij gebeld en gezongen.
04/06 urenteller 1941.1 vertrek Montargis 08.45 urenteller 1944.1 aankomst Chantillon Coligny 13.45 weer 8 sluizen gedaan, waarvan 4 een trappensluis met een verval van 4 mtr waarbij wij geholpen werden door de sluismeester met het aannemen van de mandvasten. De service in de sluizen is hoe dan ook correct en zeer prettig. Wat wel helpt is, de mensen te bedanken voor de hulp en een "bon journée" te wensen. We zitten inmiddels op het canal de Briare, diepgang gezakt tot 1.80 mtr! Het blijft mooi. Rockanje bleef liggen op een mooie plaats voor de sluis van Ch.C. en wij gingen door naar de plaats zelf, waar een echte haven is met alle voorzieningen. Zelfs douches, die helaas om 19.00 dicht gingen. dan maar wachten tot morgen 07.00 uur. Het plaatsje hebben wij doorgewandeld en is zeer interessant. De geschiedenis met het huis van oranje, Louise de Colygny en andere mensen is imposant. Na een heerlijke maaltijd gaan wij ons voorbereiden op Rogny, de 7 sluizentrap, morgen.
31/05 urenteller 1935,9 vertrek St.Mammès 09.00 urenteller 1938,0 aankomst Nemours 12.00 De Seine af en de Loing op, een groot verschil. Van een brede rivier naar een kanaal waar je beide kanten bijna kan raken; diepgang van ca. 2 mtr of minder. Wij hadden 7 sluizen waarbij wij geholpen hebben de deuren te sluiten. Het varen is een verademing, hiervoor ben je gekomen. De vergezichten, dorpjes en oude huizen, het is snoepen. In Nemours zijn wij eerst naar de oude haven gegaan, een mooie plek, maar de voorzieningen werkten niet. De VNF gebeld en deze kwam ons vertellen waar we heen moesten. Minder mooi, wel stroom en water, geen douches en dicht bij de winkels. De aftakking die door Nemours loopt geeft een mooi beeld hoe het vroeger is geweest. Om alles na te lopen heb je wel wat tijd nodig, maar die heb je dan ook.
01/06 urenteller 1938.0 vertrek Nemours 09.00 urenteller 1940.0 aankomst Chateau Landon 12.00 Weer 7 sluizen gedaan, de Loing is erg mooi en af en toe lom je een péniche tegen, je moet dan ver de kant in. Souppes s.L werd afgeraden, maar had best wel een goeie plek met stroom en water en is een leuk dorp. Wij zijn na de sluis Chateau Landon aan de kant gegaan met de boot van Rockanje en daar blijven liggen. Met de fiets naar het dorp wat er leuk uitzien. Het kasteel is nu bejaardenhuis. 's-Nachts hevige regen gehad en vanaf toen begon het beter te worden.
02/06 urenteller 1940.0 vertek Cchateau Landon 09.00 urenteller 1941,7 aankomst Montargis 13.30 Waarom weg om 9.00 uur? dan gaan de sluizen draaien, van 09.00/12.00 en 13.00/19.00 10sluizen gedaan en vertel Corrie nu niets meer over een sluis, Toppie Joppie. Bij het binnenvaren van Montargis, te vergelijken met Utrecht, besloten wij gelijk een dag extra te blijven. een mooie ligplaats met water en stroom en vlak bij het centrum. De Ricard was toch wel even voordeliger dan St.Mammès, maar ga je dan terug? De diverse stroompjes die weer samen kwamen, onder bruggen, overlopen, een feest om te zien. Boodschappen gedaan en de groenteboer leeg gekocht, vooral fruit. 's-Avonds met de boot uit Rockanje bbq opgezet en heerlijk gegeten. Vooral de aardappelsla was lekker en de wijn. Wat een leven toch!
30.05 Er kwam gisteren zowaar een Belg binnen. Alléén! Meerder keurig af, zat keurig in de kleren, kwam uit Zelzate en was op weg naar het zuiden van Frankrijk. Dat was alles wat wij uit hem kregen en vanmorgen om 08.30 was hij al weer weg naar Auxerre. Moet een Oost Vlaming geweest zijn. De Engelsen liggen er nog en gaan vanmiddag weg, ook over de Loing, vanwege de diepgang van de boot. Onderweg naar Port Louis en dan de mast omhoog en naar Corsica. En dan terug eind september, je moet er maar zin in hebben. Wij hebben de moederkensmarkt bezocht en lekker fruit en groeten gekocht. Veel kleding, lekker vlees, gebraden en al en kruiden, groente. Voor zo'n klein stadje toch een groete markt. Weet u dat de assistente van de havenmùeester, maître du port, de maîtresse du port is? Weer wat geleerd. Morgen willen wij de loing opgaan naar Nemours. We melden ons weer als er wifi is
25.05 Het was erg warm en wij besluiten boodschappen te doen en 's-middags naar iets te gaan, waar niet iedereen heengaat. De begraafplaats Père Lachaise. Hier liggen veel beroemdheden begraven, zoals Chopin, Jim Morrisson, Edith Piaf, Yves Montand. Het is onderhand een hele stad en nogal heuvelachtig. Veel graven zijn in een soort huisje en het ziet er verzorgd uit.
26.05 Urenteller 1927,5 vertrek Parijs 10.00 urenteller 1931,0 aankomst Port Saintry 14,30 Na afscheid te hebben genomen van de havenmeester en gevraagd de sluis voor ons klaar te maken zijn wij weer op de Seine gekomen. De beloofde bunkerboot was er niet dus dan maar door. Na ca. 4 km gaat de Marne links door en buigt de Seine af naar het zuiden. Eerst nog wat industrie, daarna wordt het mooier. Na ca een uur varen, in de eerste sluis, barste er een onweer los met bliksem en Corrie stond daar aardig nat te worden. Niet alleen regen maar grote hagelstenen donderden op ons neer, wij hebben zelfs de boordlichten aangedaan. Het duurde toch zeker een half uur en het was niet prettig. De diverse aanlegplaatsen die er zijn moesten, waren er niet en na ca. 5 uur en 3 sluizen vonden wij Port Saintry. Dit bleek echter een privé haven te zijn. De eigenaar begreep dat wij moe waren en gaf toestemming voor één nacht te blijven. Voorzieningen waren er niet. Wij kwamen langs enkele mooie stadjes en eigenlijk zou je hier moeten blijven!
27.05 Urenteller 1931,0 vertrek Port Saintry 08.00 urenteller 1935,9 aankomst St.Mammès 16,00 Het weer verbeterde wat, maar wij hadden toch een paar buien. Het blijft mooi onderweg met mooie plaatsen langs de kant. Dit keer hadden wij vier sluizen te mannen, alle met maar 1 bolder halverwege en 1 boven op de kade. De sluistrap bracht vaak uitkomst. Met de motor bij was het te doen, maar veel mannen moeten respect hebben voor de matroos voor, die alles maar moet doen! St.Mammès ligt op de scheiding van de Seine en de Loing en de doorblik geeft onvoldoende zicht of er plaats is in Moret. Dan maar afmeren in St.Mammès. De havenmeester had zijn vrije dag en dan is er aan geen stroom te komen. Wij hebben hem gebeld en via de gemeente hoor je dan dat er die dag niemand beschikbaar is. La douce France! Nadeel van St.Mammès is dat er regelmatig schepen langsvaren, als zij leeg zijn en ca 15 km/u varen nogal wat golfslag geven die je boot bijna op de kant zet.
28.05 Eerst wezen tanken en weer nieuwe handschoenen voor Corrie gekocht. Die slijt zeg! Dan weer vast gemaakt, inmiddels van de havenmeester stroom gekregen en alles geregeld. Douchen zou in een naast gelegen party boot moeten, maar dat moest aan de kapitein gevraagd worden en die sliep. Op de fiets naar Moret-sur-Loing gegaan, meestal over de stoep, de fiets gestald en lopend door het stadje gegaan. Absoluut de moeite waard, met veel water wat uit allerlei gaten komt, via watermolens loopt, watervalletjes. Prachtig om te zien. Het weer klaarde op en na een babbel met inmiddels gearriveerde engelsen het bed opgezocht.
29.05 De casino leeg gekocht. Deze lig taan de haven en hoef je niet met allerlei zware zaken te sjouwen. Iemand vroeg of wij dorst hadden, na 18 flessen wijn en een paar pakken bier en limonade. Vanmiddag gaan wij Mammès in en houden het verder rustig. We hebben wel met andere nederlanders, die bekend zijn hier, gesproken over het varen op de Loing. We hebben de kaart bestudeerd en gezien dat je eigenlijk maar 5 - 8 km per dag kan doen, waarbij dan tussen 4 - 8 sluizen. De sluizen draaien van 09.00/12.00 en 13.00/19.00 Je maakt dan korte trips en kan iedere dag een plaatsje bezoeken. Of deze theorie ook praktijk wordt vernemen julli in de volgende uitgave.
22.05 Zaterdag hebben wij boodschappen gedaan met de fiets! Het is toch wel lang geleden dat wij in Parijs waren en zo waar, er zijn goede en veilige fietspaden gekomen. Ook kan je op veel plaatsen een fiets uit een rek trekken, natuurlijk tegen betaling en terugplaatsen waar je wil. De supermarkten die op het formulier stonden waren kledingwinkels en de andere kilometers verder. Maar wij zijn er toch in geslaagd te kopen wat wij nodig hadden. 's-Middags, op loopafstand, naar de Notre Dame, over Ile St.Louis, waar wij konden zien waar wij gevaren hadden. dan naar La Cité, waar wij perplex stonden van de massa mensen die in de rij stonden om de toren op te gaan of de kerk in te gaan. Wachttijd van ca.1 uur, dat geloof je toch niet. Vroeger veel Nederlanders, nu Japanners, Koreanen, Oostblokkers en ander volk. Vlak bij de Notre Dame heb je de bloemenmarkt. Overal politie en dat scheelt wel. Over de Pont Neuf naar het Quartier Latin, waar hele groepen achter dames met een vlaggetje liepen om toch vooral maar niets te missen. Vanaf 16.00 uur is het Happy Hour, alles tegen de halve prijs en dan loopt de straat leeg! Effe tanken! Via de Sorbonne en het Pantheon terug naar de boot om te genieten van een pintje van de buurman. Ineens was de boot vol, want ook andere meedevaarders hadden ons (en de buurman) ontdekt en het werd een gezellige boel. Er werd druk besproken hoe lang de diverse routes zouden duren en beslissingen genomen.
23.05 Nicole bedankt! Om 00.30 uur sms sen en je moeder te feliciteren met haar verjaardag. Zij sliep door, maar ik kon de pieper uitzetten. Corrie een jaar ouder. Hoe oud? vraag het haar zelf, zij zal zeggen 37! Croissants met een ei en dan op sjouw. Goed weer en wij naar Gare Austerlitz om met de Metro naar de Eiffeltoren te gaan. Alhoewel de fietspaden goed zijn, blijft de vraag, waar laat je je fiets en vind je hem nog terug? Bij het uitkomen van de Metro bleven wij verstomd staan. Waar kwamen al die mensen vandaan? Net een kazerne die op vrijdag leeg loopt, allemaal naar de toren, waar rijen stonden van honderden meters lang. Je werd overspoeld met souvenirsverkopers, alemaal zwart, zelfs nederlands sprekend. Overgestoken naar Trocadero waar het minder druk was, de bomen mooi in bloei stonden en de fonteinen prachtig waren. Een broodje gegeten en Corrie en zakdoek gegeven om haar gezicht af te drogen. Deze geste werd bijna duur, ik trok nl.alle metrokaartjes ook uit mijn zak. Toen ik daar achter kwam, wij waren nog niet zo ver weg, ben ik terug gelopen en ja hoor, ze lagen onder de bank. Van Trocadero met de metro naar Franklin Rooseveld (Champsalysé) dat bijna geheel was afgezet vanwege een presentatie van alle regio's in Frankrijk op gebied van wijnen, fruit, groente, enz. Je kon wat af proeven. Vroeg je aan de inschenker of hij die mop van die man met het ene been kende? Nee, hij had er twee, dus bijschenken nog maar. Over de Concorde weer de metro in naar Montmartre. Ook wel druk maar toch niet zo. De schilders waren druk bezig en de portrettekenaars hadden veel te doen. Ook was er een antiekmarktje met laarzen met een kunstbeen erin of een doodskist waarop stond: allen voor beneden! Een echter karakteristieke Franse artiestenkop op de foto gezet. (het lukt maar niet om ze op de weblog te krijgen, ik blijf proberen) Dan de Sacre-Coeur, toch wel de mooiste kerk in Parijs, wat een rust. Dan afzakken naar de straatjes met de eethuizen en kijken of wij ons oude restaurantje nog konden vinden. Dat lukte en de kontakten waren snel weer gelegd. Ricardje vooraf, of twee? Heerlijk voorafje en steak om u tegen te zeggen met frites én boontjes. Ik had verteld dat Corrie jarig was en bij de ricard kregen wij al een schaal olijven. Na het kaasplankje kwamen ze met drie man met een ijsschotel met 2 kaarsjes erop en begonnen te zingen: Bonne anniversaire madame, happy birthday to you an ook nog een in het spaans! Dat was wel een verrassing. Een paar dikke zoenen en wij waren voor eeuwig vrienden. Terug naar de Blvd Rochechouart op de metro bij Barbes naar Gare du Nord, overstappen na 18 trappen en een lift en dan met de 5 naar quia de la rappée. We waren weer thuis, kei kapot, maar wij wisten wat wij weten wilden. Toen bleek de andere buurvrouw ook jarig te zijn en dan ben je klaar. What a day of teh wel quel jour.
24.05 Het is weer warm, Corrie doet de was (eigenlijk de machine) we gaan nog wat wandelen en rusten verder uit. Morgen gaan wij verder de Seine op en op naar ons volgend avontuur.
20/05 urenteller 1916,2 vertrek Creil 08,15 urenteller 1920,2 aankomst Cergy 14,30 na stop Isle Adam 4 sluizen Dit was een mooi stuk varen en wij krijgen hoe langer hoe meer het gevoel in Frankrijk te zijn. Mooie heuvels op de achtergrond en plaatsjes om van te snoepen. Regelmatig komen wij de "oude" club weer tegen, maar wij varen toch het liefst alleen. De sluizen reageerden op onze oproep door de deuren vast open te zetten en wij bedankten iedere keer de sluismeester(es) voor de service.De Oise werd allerdings breder en er was een matige beroepsvaart. De "goeie" vroegen zelfs of wij wilden oplopen om ons niet te belemmeren. Er zijn veel zaken die geschreven zijn, die anders uitpakken, gelukkig maar. Onze spanning begint weg te ebben en plaats te maken voor rust en een gevoel lekker onderweg te zijn. Dat gevoel kwam tot uiting bij het passeren van Isle Adam, een plaatje van een stadje, wij maakten rechtsomkeert en legden aan. Na een stevige wandeling naar het kasteel en het stadje hebben wij geluncht en zijn weer verder gegaan. Bij aankomst in Cergy, een havenkom, waren de twee zeeuwen al aan het manouvreren om een plaatsje te vinden. Voor de ingang van de haven lag een passantensteiger met alle voorzieningen, vastmaken en klaar!! De havenkom van Cergy leek veel op de haven van Port Grimaud in het zuiden van Frankrijk. Bij navraag bij de havenmeester bleek dat dezelfde architect dit had ontworpen. Heel mooi, ik zal proberen de foto's op de weblog te krijgen, tot nog toe lukt dat niet.(eerst even Australia vragen!) Na een stokbroodje en salades lekker onder de wol gegaan.
21/05 urenteller 1920,2 vertek Cergy 08,45 urenteller 1927,5 aankomst Parijs 18,45 Wat een tocht. Wat veel mensen vergeten en het is ze niet aan te praten, dat je nog 9 km moet varen voordat je op de Seine komt bij Conflans.Je hebt dan nog een beetje stroom mee, maar dat verandert snel bij het opvaren van de Seine, van 11,5 naar 8,9! De angst voor de Seine werd snel weggenomen, je kan het vergelijke met de Maas, wel wat mooier. Twee sluizen te nemen en die bij Surennes was niet makkelijk, maar met zo'n goede partner goed te doen. Aanlegplaatsen, zoals vermeld in het havenboek, zijn er wel, maar niet om over naar huis te schrijven. Of zij zijn vol met grote boten die er permanent liggen, of alles is zo krakkemikkig dat je maar door gaat. De afraderPort van Gogh bleek toch een goede oplossing te zijn, maar moeder wilde dan toch maar door, nog maar 2 uur. Hier beginnen de bruggen, je moet een paar keer van vaarkant wisselen en je kunt stuurboord uit langs een eiland varen, wat wij deden. De zeeuwen keken hun ogen uit dat wij ca 1 km voor hen uit dat deel kwamen. Dan zie je de Eifeltoren en de moeheid verdwijnt! De prachtige gebouwen en dan eindelijk Ile de la Cité met de Notre Dame. Wij hebben de smalle doorvaart genomen, een plaatje, de boekenstalletjes van de achterkant. Als je zo lang gevaren hebt en moe bent, ergeren de rondvaartboten je vreselijk. Opvaren verboden, niet voor hen, zo dicht langs je heen, dat je bijnq ertegen wordt gezogen. Zijn ze voorbij, gaan ze draaien en komen nog een s lekker dicht langs je heen. Dan de sluis door bij Arsenal. De havenmeeste gebeld en hij gaf door dat om ca 18.00 uur een schip naar buiten kwam en hij de deuren voor ons open liet. Het was zo. Na het binnenvaren aan stuurboorkant aan lullige haken vast gemaakt, komt een plons water naar binnen en je gaat ca 3 mtr omhoog. Het was niet eenvoudig. Ik keek eens rond in de sluis en merkte dat aan bakboordkant meegaande bolders zijn, dat is balen!! Na het aanmelden op 83 geland, gegeten, de champagne geopend, wij waren in Parijs en naar bed gegaan. Een fantastische tocht met heel wat kilometers. Morgen is moeders jarig en moeten wij wat verzinnen. Op de steiger vanmorgen werden wij aangesproken door een koppel met wie we kontakt hadden via internet over onze reisplannen. Bereleuk elkaar dan zo te ontmoeten.
17/05 urenteller 1908.8 vertrek Chauny 08.45 urenteller 1913,1 aankomst Compiegne 14.15 uur 4 sluizen Met een houten kop is het ook best varen. De omgeving wordt als maar mooier, het weer is goed en de korte broek en sandalen zijn uhit de kast gehaald. Thourette is een mooue plaats en geeft voor het eerst een beeld hoe Frankrijk kan zijn. De haven van Compiegne is een kommetje onder de brug door, dan kan je pas zien of er plaats is of niet. Er was nog een plek en na veel manouevreren lagen wij vast. Boodschappen doen bij de Intermarché, ca 10 minuten met de fiets lukt aardig. De stad heeft veel te bieden en wij maken de tweede dag een trip met de fiets, gaan overal kijken en nuttigen een heerlijke lunch bij het kasteel. Voor de wijn hebben wij waarschijnlijk toch teveel betaald. Zeker de moeite waard om een dag te blijven, als je fut hebt kan je ook grotere fietstochten maken, o.a. naar de spporwagon waarin Hitller de vrede tekende!
19/05 urenteller 1913.1 vertrek Compiegne 09.00 urenteller 1916,2 aankomst Creil 14.00 4 sluizen. Wij hebben eerst getankt, gasflessen gekocht en speciale fenders om de achterkant te beschermen. De streek wordt als maar mooier en het is geen genoegen te varen in dekorte broek met de bimidi omlaag. Creil had en slechte naam om te overnachten, maar wij hadden geen last. Zijn wat boodschappen wezen doen en de stad bezichtigd. Er zijn nog al wat Nederlanders onderweg en we komen elkaar ieder keer weer tegen. Toch een vaste regel, geen vaste ,kontakten en iedereeen vaart zijn eigen reis!
20/05 urenteller 1916,2 vertrek Creil Het is een genot om te varen en met stroom mme gaan wij 11.7 km/hr bij 1400 toeren. Veel aanlegplaatsen zijn er niet, zoals wel aangegeven in de diverse bladen en wij gaan rustig door de vier sluizen, deels met beroeps, deels met plaisanciers. De aankomst in Cergy is een verrassing! Het lijkt sprekend op Port Grimaud in Zuid Frankrijk en het blijkt dat de architect dezelfde is. Het is een havenkom, die vol ligt en wij kozen voor een plaats buiten de haven met alle voorzieningen. Na een bezoek aanCergy en een stokbrood gaan wij aan boord om te eten en de volgende dag door te nemen.Gaan wij in keer door naar Parijs of maken zij nog een stop. On verra.
St Quentin is een mooie stad en wij zijn er lopend en met de fiets door gegaan. Naast kerken die verwaarloosd zijn, zijn er ook prachtige gebouwen. Het internettenis zeer populair en en er zaten wel 4 families De haven op zich is goed en er is een goede service.
16/05 urenteller 1906.1 vertrek St.Quenitn 08.30 urenteller 1909.8 aankomst Chauny 14.30 13sluizen afgaand. De tocht op zichn is mooi en het begint erop te lijken. Aankomst in Chauny, een haven op stroom met een box waariin wij achteruit wilde insteken ging toch goed en wij lagen goed. Iedereen was verkleed en wij vroegen wat er loos was. Een défilé, afsluitend aan 4 dagen feesten! Om 15.00 uur gingen wij de "stad" in en zochten een plaatsje langs de route. Na een kwartier kreeg Corrie pijn in haar .... en zocht een terrasje. Geloof het of niet, binnen de kortste tijd had zij een goede verhouding met de eigenaresse Netta en zat achter een pils. Veel verwachten wij niet van de optocht en gezien het muziekcorps en een blauwe bus, zou het niet lang duren. Toen de bus voorbij was, begon het pas goed! muziekcorpsen met shows, wielrenners, clowns, snoep, confetticanon, praalwagens, het kon niet op! Meer dan twee uur lang en natuurlijk weer bier. Wij konden ook eten bij Netta! Nu, om 18.30 was de optocht voorbij en hadden wij trek. Vooraf een ricard, dan charcuterie en de geconfijte eend. Netta vroeg of hij goed was en ik beloonde hqaar mat twee dikke zoenen. (op de wang) Het dessert en dan koffie, natuurlijk met rum. Dan nog zien thuis te komen, hetgeen lukte. Een zeer geslaagde dag in Frankrijk.