Lopen wij even achter, niet te filmen! 11.07 (zo te zien is het stuk Roanne niet toegevoegd.
11.07 In Digoin hebben wij alles verkend wat mogelijk was. Een leuk plaatsje met in het centrum de kerk, daarop een groot ooievaarsnest met de ooievaar en de ooiemoer. Had de vaar even geen aandacht, ging hij stevig klepperen, keek naar beneden en verwachtte een applaus. Kreeg hij niet, dan vloog hij maar weg. Warm, warm, warm. Dan naar Roanne.
29/06 urenteller 1967,1 vertrek Digoin 08,45 urenteller 1696,9 aankomst Artaix 14,45 8 sluizen Weer over het aquaduct en na een paar honderd meter links af het canal Digoin/Roanne, 56 km met 10 sluizen. Het kanaal was in het begin mooi, links de Loire in diverse bochten. Het hoogteverschil was ook imposant. Voordat wij een geschikte aanlegplaats konden vinden, moesten wij 7 sluizen door, waarvan 3 met een hoogteverschil van 6.00 mtr. Van laag naar hoog, waarbij de lijnen werden aangenomen, tenminste op de heenweg! Op een van de sluizen stond een stagiaire die niet goed was voorgelicht! Als je 7 mtr hoog staat in een klokjurkje weet je wel hoe laat het is. Toen ze dat door had, draaide ze de kleppen zo hard open, dat de golven door de sluis gingen. Boven gekomen, bleek ze ook nog eens een erg klein shirtje aan te hebben en zat er meer buiten dan binnen. Je zal het maar hebben en dan met dat weer. De opgegeven aanlegplaatsen voldeden geen van alle. Bij de laatste sluis van die dag vroegen wij de sluismeester een goede aanlegplaats met stroom. Wel, na 3 km in de kom van Artaix, onder de bomen en er zou stroom zijn. Het was er beredruk! 1 boot! Waar was de stroom? Corrie zag wat hangen aan een paal en geloof het of niet, ergens kwam een vierwegstekker uit met 220 V. Toiletten waren er ook en een koude douche. Dorpjes in de omgeving zijn met de fiets te doen, lopend niet.
30/06 urenteller 1969,6 vertrek Artaix 08.30 urenteller 1972,5 aankomst Roanne 13.00 3 sluizen Nu zie je Artaix liggen, een gehucht, maar wel leuk. Het vaarwater is behoorlijk vuil en ondiep. Op bepaalde plaatsen had ik maar 0,30 cm onder de kiel! Je vaart ook hele stukken door een haag van bomen zonder uitzicht. Wel fris, maar niet leuk. Iquerande was een aardige aanlegplaats, maar de campers nemen de stroom in bezit en probeer dat maar eens uit een wagen te trekken. Briennon van het zelfde, alleen een grotere plaats. Je bent dan al zo dicht bij Roanne dat je maar door gaat. Bij de voorlaatste sluis was een boom afgebroken en lag in het water. wij konden er net langs. Bij de sluis stond al een equippe klaar om dat probleem op te lossen. In de sluis voor Roanne hebben wij gewacht tot het tijd was en aangelegd bij de meldsteiger. De havenmeester Pételet kwam om 14.00 uur en vond dat wij maar moesten blijven liggen. Zo druk was het niet. Douche en toilet voor de deur. In eerste instantie dachten wij de volgende dag weer terug te gaan, toch wat teleurgesteld. Bij nader inzien was er een groot park,Roanne Plage met allerlei spelmogelijkheden, koude douches en redelijk volk. Met de ouderen was er snel kontakt en het was echt gezellig. Achter de straat liep de Loire in al zijn glorie met prachtige vergezichten. Het is toch een grotere stad dan gedacht en heeft veel oude gebouwen, de meeste hebben wij bezocht. Natuurlijk was er een markt, maar voor kleding en er liepen veel jurken rond. Wij hoorden dat de volgende dag het Roanne plage werd geopend en dat er een journalist kwam voor een interview met ons? En er zou ook muziek zijn. Na boodschappen te hebben gedaan bij de super om de hoek, de fietsen doen weer hun dienst, kwam een juffrouw van de krant vrangen hoe wij over Roanne dachten, de haven, het vaarwater. Na wat veren in een bepaald onderdeel te hebben gestoken, moesten wij nog op de foto en zaterdag in de krant. De muziek 's-avonds was duidelijk anders dan verwacht, een walsmusette orkest uit Parijs bracht allerlei chansons en rustige muziek, waarop, natuurlijk, de oudere garde danstte. Om 21.00 uur was het gedaan, helaas en ging iedereen te bedde. Toch de moeite waard, eventueel als overwinteringsplaats voor de boot. Na Pételet gedag te hebben gezegd, de rekening was lager, als dank voor het interview, weer terug naar Digoin.
03/07 urenteller 1972,5 vertrek Roanne 08,30 urenteller 1975,1 aankomst Artaix 13.00 3 sluizen Verhaal bekend, echter nu waren wij alleen met een camper. Na geintalleerd te zijn, werd gdronken en gebabbeld en het was snel avond.
04/07 urenteller 1975,1 vetrek Artaix 08,45 urenteller 1977,9 aankomst Digoin 15.00 8 sluizen, bekend verhaal bekend. De oude plaats was vol en wij meerden af om de hoek. Ook goed. Even lekker bijkomen en de volgende dag zouden wij grof gaan inkopen bij de Aldi en Intermarche. Eerst moesten wij verhalen, de eigenaar van de plaats kwam terug. Wij dus terug naar onze oude plek en de TV afgesteld. Even langs de huurboten en vragen wat de diesel kosste; 1,60, of ze het uit haar bek kon krijgen? Bij de supers 1,15 Dan niet. Onze voorraad was weer op peil. Corrie was weer aan het bijkomen, gelukkig en de dag erop zouden wij weer verder gaan. Je gaat meer en meer bekenden zien, vooral engelsen, canadezen, nieuw-zeelanders, australiers, o ja, een nederlander. Vooral het stel uit nieuw-zeeland was op de praatstoel! We werden zelfs vrienden, op de foto en daar gingen wij. Tot ergens!
06/07. urenteller 1977,9 vertrek Digoin 08.30 urenteller 1979,1 aankomst Paray le Morail 11.00 3 sluizen Een betrekkelijk korte tocht door een mooi canal du centre! De ligplaatsen waren mmoi, aan de kade, met uitzicht op de kathedraal en de parken. Stroom en water aanwezig. Nu wilde ik toch wel diesel hebben. De Avia aan de overkant wilde het niet brengen, de Intermarche was te ver en de Total gaf geen antwoord. Wat te doen? De "Vrouwe Dirkje" bracht uitkomst. U weet wel, de kotter die door heel Frankrijk vaart en waar Ton en Dicky Wilhem op wonen. Ton wilde wel naar de Intermarche rijden om de yerrycans te vullen. Zo gebeurde het. Alles weer vol. Een flesje witte wijn was niet nodig, maar toch! 's-Middags een wandeling gemaakt door de stad en de kerk is inderdaad zeer mooi. Maar je ziet zoveel kerken, dat op een gegeven moment het licht uit gaat. De oude binnenstad was gezellig en redelijk vol met Nederlanders. De Vrouwe Dirkje nodigde ons voor voor een borrel en dat hebben wij in dank aangenomen. Je krijgt veel info over het varen in Frankrijk, overwinteren, zelf en de boot, welke instanties je moet benaderen en wat de kosten zijn. Geïnteresseerd? reageer maar! Het was een prettig bezoek. Ook Ton was bezorgd over de terugloop van bezoekers, ook uit Nederland en was daar middels de organisatie mee bezig. Het onderhoud aan de waterwegen is ronduit slecht een er zijn onvoldoende aanlegplaatsen, en zo ze er zijn, geen faciliteiten. De 2 dikke nekken (nederlanders) maakten snel los toen de havenmeester aankwam om 11,00 te innen. De sluis zou al open staan! Nou ja, een bril van Hans Anders zou niet misstaan.
07/07 urenteller 1979,1 vertrek Paray 09.00 urenteller 1981,1 aankomst Genelard 12.30 7 sluizen, automatisch, tussen de middag open! Een mooie havenkom voor de sluis met stroom en water. De Milanko, Belgie, lag er ook weer en ja hoor, de 2 dikke nekken. Genelard stelt weinig voor, 1 hoofdstraat, ergens verstopt een kerk en een landhuis. Wat ik vergeet te vertellen, en daar is deze weblog voor, de doorvaart van Palinges is groots, een mooi stadje. Le Mottet slaat dit echter. Net in een bocht, waar je zeker niemand moet tegenkomen, net de Oude Gracht, hoge wallen, mooie huizen, plaatjes! Tot nog toe bevalt het canal du centre best! Sluizen automatisch, je komt er snel door.
08/07 urenteller 1981,1 vertrek Genelard 09.00 urenteller 1983,0 aankomst Montceau les Mines 12,45 7 sluizen en 3 bruggen (ja , je leest her goed!) De D974 loopt langs het kanaal en druk dat het was! File met veel vrachtverkeer en Corrie had voorop de volle aandacht! Wij gingen sneller met de boot dan zij met de auto. Montceau is een grote plaats met een historie als producent van cokes. De hele stad is er omheen gebouwd. Er is een echte haven met vlonders en een havenkantoor en een uitnodiging voor een borrel vrijdagavond. Corrie vond uit dat er een goed middagmenu was en dat wij dat maar moesten doen. Eend, anders nooit, maar nu wel. En hij was verrukkelijk! Wat rondgekeken en vanwege de warmte weinig gedaan. Bij het aanmelden werd verteld dat er zaterdag een grote markt was. Dus blijven, dan ook maar zondag vanwege de voetbal. De stad is verkend, maar geeft niet veel nieuws. Dan weer inslaan bij de Aldi en LeClerc en tot Chalons hebben wij genoeg aan boord! De Jay uit Engeland is er ook weer en het weerzien is feestelijk. Het wordt leuk in de serie. Canada nodigde ons uit voor een fondue op de boot en dat was een topper. Nog een Canadees er bij en alles was kompleet. Vooral toen één van honden het kattevoer opvrat en de kat "not amused" was en de hond een veeg gaf. Deze sprong naar buiten, liep Laura omver, die alle wijn over haar en anderen heen gooide! Feest, Feest. De fondue was zeer geslaagd. Ook hier hoor je weer veel over het verblijf aan boord en dat op een gegeven moment je niet weet of je door moet of blijven liggen. Je hebt toch geen haast? De markt was echt groot, op verschillende parkeerplaatsen en een groete keuze aan produkten. Wij hebben voor tussen de middag een kippetje gekocht, smaakte goed. Verder fruit en groente ingeslagen. Ook hiet zijn wij gesteld. De avondborrel bij de capitainerie was gezellig, al die nationaliteiten samen, verschillende wijnen proeven en met buikpijn naar de boot gaan. Vanavond Nederland - Spanje kijken en dan verder. De 14 juli zijn de sluizen dicht, wij moeten een goed plan maken waar wij blijven. Zo, we zijn weer bij.
18/6 Nog blijven liggen in Nevers om het een en ander te bekijken. Het blijft een mooie stad.
21/6 urenteller 1957,2 vertrek Never 08,45 urenteller 1960,5 aankomst Decize 14,45 aantal sluizen 7 deze tocht verliep goed en het landschap is wisselend. Voordat iedereen wakker was, waren wij al het embranchement in gegaan en aan het koord van de sluis getrokken. Twee medevaarders liepen wij hierdoor mis, ook bij de volgende sluizen. Fleury pk81 waar wij wilden gaan liggen, was niet zo geweldig, dus doorgaan. Veel grotere schepen leggen aan voor de lunch en nemen alle plaats in voor 2 of 3 jachtjes. Decize weer door de sluis en naar een plaats in de verhuurhaven. Geen probleem! Het plaatsje is in een middag te bekijken, wat we ook gedaan hebben. De volgende dag ben ik naar het ziekenhuis geweest met enorme rugklachten. Na een consult en de nodiuge foto's bleek het artrose te zijn, pillen dus en verder afzien. Door de hevige regenval in het zuiden van Frankrijk was de Loire zo gezwollen dat het buitenom varen naar de sluis van het canal de Nivernais niet mogelijk was. Veel boten moesten wachten of een andere route nemen. 's-Avonds uit eten geweest, een voortreffelijke maaltijd tegen een goede prijs.
23/6 urenteller 1960,5 vertrek Decize 08,45 urenteller 1962,1 aankomst Ganny 12,15 5 sluizen Op weg naar Beaulon voor de volgende stop. We hadden de sluizen mee en de laatste wilde ons zelfs na 12.00 nog helpen! Bij het uitvaren van de sluis werden wij even stil. Een aanlegplaats, zo mooi, dat wij er direct gingen liggen en zijn gebleven. Bomen, pic nic plaatsen, restaurant, douches, stroom en water. Wij besloten te gaan lunchen, 11,50. Wij konden onze ogen en maag niet geloven. Vooraf een charcuterie, dan carbonaatjes (hij vond het zo weinig, dat hij er nog een halve bij deed) met doppers en worteltjes en arrdappelcake. Pichet wijn, deze was snel leeg! Een kaasplank met een keuze uit 6 kazen, neem mùaar zoveel je wilt, de rest is voor de Engelsen achter je. Die hadden gezeurd over een stukje vis en stonden gelijk achter in de rij. Dan nog een tarte au pommes en een koffie toe. Het was een gezellige boel en tot laat in de avond hebben wij buiten gebabbeld. Dit moet het Franse idee zijn, niet.
24/6 urenteller 1962,1 vertrek Gannay 08,30 urenteller 1964,5 aankomst Dompierre 12,30 5 sluizen Dit was een rampenplan. De tocht was mooi, met de sluizen hebben wij een goede verhouding, ze staan open als wij komen, wij helpen de sluismeester met draaien en binnen 10 minuten zijn wij er weer uit. Rechtsaf naar de haven van Dompierre, een sloot waar je met je fiets niet eens door kon. Diepte 1,20 (dit had ik niet gezien, eigen schuld) na 2,5 km bruggetjes waar je net onderdoor kon, zonder bimidi, breed 3,50 aan iedere kant dus 10 cm, kwamen wij in de haven, 3 steigers, verder was alles aanwezig. Het dorp was niets, kermis over een paar dagen en Corrie en ik zijn dan maar naar de kapper gegaan.
25/6 urenteller 1964,5 vertrek Dompierre 08,30 urenteller 1967,1 aankomst Digoin 13,30 6 sluizen en een aquaducht 330 mtr. Ook deze tocht ging in rap tempo, de belangrijke sluizen voor 12.00 uur en de laatste voor het aquaduct om 13.00 uur. Over dit aquaduct varen is een belevenis, zeker zo mooi als Briare en op de achtergrond de stad met de torens. De jachthaven ligt verder in het kanaal aan stuurboordkant en wij vonden snel een plek. Alles voorhanden. Vanwege de warmte deden wij het even kalm aan, behalve het bier. Kennis gemaakt met wat Engelsen en een Amerikaan en over de vaarmogelijkheden gesproken. Of wij nog boodschappen moesten doen? Ja, o.k. ga dan maar met de auto mee, hoef je niet te sjouwen. Op naar de Aldi, jazeker, wijn, weib und gesang ingekocht, wij zitten weer voor 2 weken goed. Of wij nog diesel nodig hadden? Bij het verhuurbedrijf 1,40, bij Leclerc 1,14. De yerrycans geleegd, tank vol en met de auto diesel halen, scheelt toch weer geld. Morgen is er markt, of wij daar komen is de vraag. De Yank gaar naar een grote markt in Parray met de boot en denkt er over dat wij zijn auto daarheen brengen. Hij brengt ons dan wel terug. We zien het wel. Nog één stuk naar Roanne en dan zijn wij op ons verste punt. Heeft iemand eens een reactie, wij zouden het leuk vinden.
Wij waren even zonder wifi, maar hier zijn wij weer
Briare was een bekend gebied voor ons, 34 jaar geleden waren wij hier met de kinderen, wachtend op de autopapieren die thuis lagen. Onder het spelen hebben de jongens de camping zonder stroom gezet. De jachthaven bestaat uit twee delen, het oude voor de brug bij de capitainerie en de grotere door de kleine sluis met uitzicht op het park.Het stadje op zich is niet veel veranderd, de kerk staat er nog steeds, alleen het postkantoor is verbouwd. De supermarkt was wat ver rijden, Lidl en Intermarché, de berg op in zijn 1, naar beneden met de ankers uit. Wijn, water en bier ingekocht voor 3 weken. Een bezoek gebracht aan het aquaduct, het blijft imposant. Na een paar dagen beslotgen wij weer verder te gaan.
11/06 urenteller 1947,0 vertrek Briare 09.00 urenteller 1949,7 aankomst Belleville 13,45 4 sluizen en 1 aquaduct. De eerste 2 sluizen heb je al vanaf de haven naar het canal de Briare, ondiep vaarwater, 0,4 mtr onder de kiel en dan langs de port de commerce over het aquaduct. Wat een uitzicht! Wij voeren helemaal alleen, wat toch wel prettig is. Het vaargebied is niet te breed en er zijn veel mooie plaatsjes te zien. Met de huurboten moet( je wel rekening houden, zowel in het kanaal, zeker in de sluizen. Belleville is een plaatsje waar van alles niets is, behalve bij de Info een heerlijk ruikende rozenpoort en op loopafstand een grote supermarkt. Stroom en water in overvloed, zonnetje, dus goed toeven.
12/06 urenteller 1949,7 vertrek Belleville 09.00 urenteller 1951,4 ankomst St.Thibault 13,00 4 sluizen. St.Thibault, St.Satur en Sancerre behoren bij elkaar. Ondanks het advies verderop langs de kaai te gaan liggen, hebben wij toch gekozen voor de haven St.Thibault en maar goed ook. Onder een bruggetje in een sloot diep 1.50 mtr. met een schuine kant. Kom je aan, staat de havenmeester al klaar je een plaats te geven en te helpen met aanleggen. Hij zorgt ook voor autobanden aan de zijkant van de boot om beschadiging te voorkomen. Het water loopt naar een sluisje dat in verbinding staat met de Loire, prachtig uitzicht. Electriciteit, water en liggeld was nogal duur, maar over de prijs kan je onderhandelen. St.Satur heeft een paar mooie gebouwen en is leuk door te lopen, maar vooral Sancerre is the place to be! Middelpunt van de wijnen, vooral witte, gelegen op de berg, met een prachtig uitzicht, kasteel, uitzichttoren en oude kerken, zeker de moeite waard eens lekker rond te struinen. Op een terrasje wat nuttigen. Natuurlijk konden wij hier niet met de fiets heen, te steil, maar de havenmeester had hiervoor een oplossing; de shuttle, 7,00 p.p. halen en brengen. Doen toch! Er is een grote supermarkt op ca 1,5 km.Wij zijn toch een paar dagen gebleven met redelijk goed weer.
15/06 urenteller 1951,4 vertrek St.Thibault 08,45 urenteller 1954,5 aankomst Marseilles les Aubigny 15,15 9 sluizen, geen markt Vandaag een wat langere tocht dan gepland. Te wijtenaan de plaatsen die de huurboten innemen voor een paar uur! Water tanken, boodschappen doen en dan verder om aan de kant te gaan liggen. Toch wel vlot gevaren en de sluismeester hielp ons aan een ligplaats. Wij zouden 2 nachten blijven vanwege de markt? Bij navraag was de vraag: welke markt? nooit van gehoord. Weer één van de vele missers in het boek. Op de winkel met 6 rekken was er verder niets. Dan de volgende dag maar door.
16/06 urenteller 1954,5 vertrek Marseilles A. 08.30 urenteller 1957,2 aankomst Nevers 12,15 3 sluizen en 1 dubble sluis, verval 9,2 mtr Vroeg vertrokken om de anderen voor te zijn bij de komende sluis, ca 7 kmn hetgeen lukte. Mooie omgeving met afwisselend bomen, vergezichten,dorpjes. De sluis le Guetin was zeer apart. Een massief blok voor je, de wanden schuin oplopend. Bij het binnenvaren heeft degene die voorop staat zeker een lijn nadig van 20 mtr. De lijn wordt keurig aangepakt, Corrie had wat moeite met omhoog kijken, gelukkig ging alles goed. Het water wordt rustig binnengelaten en je gaat ruim 4,5 mtr omhoog. Dan gaan de deuren open en kan je de volgende sluis is, hier zijn de muren weer recht. Eenmaal boven heb je een fantatisch uitzicht op het kanaal beneden, waar de Duitsers net de sluis misten! en boven het aquaduct over de Allier van 330 mtr. Oude kastelen/schuren/huizen, genieten. Bij PK101 moet je bakboord uit om de sluis in te gaan naar Nevers. Hij is automatisch, maar waar zitten de lichten. Niet dus! Er staat aan bakboordkant een galg met een touw. Trekken maar en ja de sluis gaat open. 11.50 uur, redden wij het nog? Ja hoor. Hij maakt de cyclus af en om 12.05 waren wij er door, gelijk de lichten uit tot 13.00 uur. Om 12.15 legden wij vast in de haven aan een steiger. Redelijk groot met een vriendelijke havenmeester die je helpt aanleggen. Betalen komt wel een keer.
17/06 Nevers ingeweest en boodschappen gedaan bij Carrefour. De kortste weg genomen, tegen het verkeer in, maarja dat is Frankrijk. Op de rotonde je hand uitsteken en eenvoudig de bocht nemen, in de hoop dat ze voor je stoppen. Tot nog toe hadden wij geluk. Na de boodschappen eerst naar de Espace Bernadette. De kerk waar Bernadette uit Lourdes ligt opgebaard in een glazen sarc. Er was net een dienst voor Italiaanse bezoekers. Het lichaam is daar opgegraven en was in goede staat en opgebaard in deze glazen kast. Daarna afgezakt naar het centrum en rondeglopen. Morgen gaan wij weer naar boven. Wat een avonturen maken wij mee! Het koppetje is er aardig vol van. Tussendoor af en toe voetballen kijken. Wat een misèrie
05/06 urenteller 1944,0 vertrek Colginy 08.45 urenteller 1945,3 aankomst Rogny 12.00 afstand 10 km 2 x 3sets sluizen met groot verval. Het wordt hoe langer hoe mooier varen en wij komen lekker tot rust. Het sluizen vraagt wel aandacht, maar het systeem is bekend en je wordt goed geholpen met lijnen aanpakken. Rogny heeft 2 havens, 1 daarvan is voor de verhuur en daar ben je niet welkom. De andeze is langs de kade met stroom en water. Wij zijn onder de bomen gaan liggen, het was ca. 30° en dan in de volle zon ben je zo gebraden. Rogny is een leuk plaatsje, als er wat te doen is. En dat was er! Twee nautical days met allerlei activiteiten. Lopen over het water, zwemmen, van de brug springen met kleren aan (wat een lol) modelboten, van speedboten, vliegdekschip tot boot met dansende mensen in klederdracht. De koek en zopie was bijzonder: witte wijn 1, bier 1, frites 2 worstjes 1, je kunt je maag vullen voor een paar euro en dat hebben wij dan ook gedaan, wel in een stortbui. De volgende dag was het droog maar bewolkt en minder warm. De brandweer gaf een demonstratie hoe iemand die van 7 mtr in een sluis was gevallen, in dit geval de oude 7 traps sluis, naar boven werd getransporteerd. Iedereen vroeg zich af, hoe iemand die van die haagte op de stenen pletterd nog leeft en hoe die dan zelf aan een touw langs de muur naar boven wandelt? Ook een hond moest naar boven, maar die wilde niet in zijn netje. De enige kruidenier 20m² was snel uitverkocht.
07/06 urenteller 1945,3 vertrek Rogne 08.45 urenteller 1947,5 aankomst Briare 14.30 afstand 17 km aantal sluizen 16!! Zes sluzen omhoog, met hulp bij de lijnenn de rest naar beneden. Het ging razend snel. De zes sluizen binnen het uur. Om 12.00 oo afgemeerd in Ouzouer, een leuk plaatsje met alle gratis voorzieningen, alleen geen straat vlak, dus niets voor ons.Dan maar door naar Briare, waar we een mooie plaats hebben en eerst eens gaan douchen, de was doen en boodschappen. Nu skypen met Nicole en Jan Marcel onze zoon is vandaag jarig en om 08.00 hebben wij gebeld en gezongen.
04/06 urenteller 1941.1 vertrek Montargis 08.45 urenteller 1944.1 aankomst Chantillon Coligny 13.45 weer 8 sluizen gedaan, waarvan 4 een trappensluis met een verval van 4 mtr waarbij wij geholpen werden door de sluismeester met het aannemen van de mandvasten. De service in de sluizen is hoe dan ook correct en zeer prettig. Wat wel helpt is, de mensen te bedanken voor de hulp en een "bon journée" te wensen. We zitten inmiddels op het canal de Briare, diepgang gezakt tot 1.80 mtr! Het blijft mooi. Rockanje bleef liggen op een mooie plaats voor de sluis van Ch.C. en wij gingen door naar de plaats zelf, waar een echte haven is met alle voorzieningen. Zelfs douches, die helaas om 19.00 dicht gingen. dan maar wachten tot morgen 07.00 uur. Het plaatsje hebben wij doorgewandeld en is zeer interessant. De geschiedenis met het huis van oranje, Louise de Colygny en andere mensen is imposant. Na een heerlijke maaltijd gaan wij ons voorbereiden op Rogny, de 7 sluizentrap, morgen.
31/05 urenteller 1935,9 vertrek St.Mammès 09.00 urenteller 1938,0 aankomst Nemours 12.00 De Seine af en de Loing op, een groot verschil. Van een brede rivier naar een kanaal waar je beide kanten bijna kan raken; diepgang van ca. 2 mtr of minder. Wij hadden 7 sluizen waarbij wij geholpen hebben de deuren te sluiten. Het varen is een verademing, hiervoor ben je gekomen. De vergezichten, dorpjes en oude huizen, het is snoepen. In Nemours zijn wij eerst naar de oude haven gegaan, een mooie plek, maar de voorzieningen werkten niet. De VNF gebeld en deze kwam ons vertellen waar we heen moesten. Minder mooi, wel stroom en water, geen douches en dicht bij de winkels. De aftakking die door Nemours loopt geeft een mooi beeld hoe het vroeger is geweest. Om alles na te lopen heb je wel wat tijd nodig, maar die heb je dan ook.
01/06 urenteller 1938.0 vertrek Nemours 09.00 urenteller 1940.0 aankomst Chateau Landon 12.00 Weer 7 sluizen gedaan, de Loing is erg mooi en af en toe lom je een péniche tegen, je moet dan ver de kant in. Souppes s.L werd afgeraden, maar had best wel een goeie plek met stroom en water en is een leuk dorp. Wij zijn na de sluis Chateau Landon aan de kant gegaan met de boot van Rockanje en daar blijven liggen. Met de fiets naar het dorp wat er leuk uitzien. Het kasteel is nu bejaardenhuis. 's-Nachts hevige regen gehad en vanaf toen begon het beter te worden.
02/06 urenteller 1940.0 vertek Cchateau Landon 09.00 urenteller 1941,7 aankomst Montargis 13.30 Waarom weg om 9.00 uur? dan gaan de sluizen draaien, van 09.00/12.00 en 13.00/19.00 10sluizen gedaan en vertel Corrie nu niets meer over een sluis, Toppie Joppie. Bij het binnenvaren van Montargis, te vergelijken met Utrecht, besloten wij gelijk een dag extra te blijven. een mooie ligplaats met water en stroom en vlak bij het centrum. De Ricard was toch wel even voordeliger dan St.Mammès, maar ga je dan terug? De diverse stroompjes die weer samen kwamen, onder bruggen, overlopen, een feest om te zien. Boodschappen gedaan en de groenteboer leeg gekocht, vooral fruit. 's-Avonds met de boot uit Rockanje bbq opgezet en heerlijk gegeten. Vooral de aardappelsla was lekker en de wijn. Wat een leven toch!
30.05 Er kwam gisteren zowaar een Belg binnen. Alléén! Meerder keurig af, zat keurig in de kleren, kwam uit Zelzate en was op weg naar het zuiden van Frankrijk. Dat was alles wat wij uit hem kregen en vanmorgen om 08.30 was hij al weer weg naar Auxerre. Moet een Oost Vlaming geweest zijn. De Engelsen liggen er nog en gaan vanmiddag weg, ook over de Loing, vanwege de diepgang van de boot. Onderweg naar Port Louis en dan de mast omhoog en naar Corsica. En dan terug eind september, je moet er maar zin in hebben. Wij hebben de moederkensmarkt bezocht en lekker fruit en groeten gekocht. Veel kleding, lekker vlees, gebraden en al en kruiden, groente. Voor zo'n klein stadje toch een groete markt. Weet u dat de assistente van de havenmùeester, maître du port, de maîtresse du port is? Weer wat geleerd. Morgen willen wij de loing opgaan naar Nemours. We melden ons weer als er wifi is
25.05 Het was erg warm en wij besluiten boodschappen te doen en 's-middags naar iets te gaan, waar niet iedereen heengaat. De begraafplaats Père Lachaise. Hier liggen veel beroemdheden begraven, zoals Chopin, Jim Morrisson, Edith Piaf, Yves Montand. Het is onderhand een hele stad en nogal heuvelachtig. Veel graven zijn in een soort huisje en het ziet er verzorgd uit.
26.05 Urenteller 1927,5 vertrek Parijs 10.00 urenteller 1931,0 aankomst Port Saintry 14,30 Na afscheid te hebben genomen van de havenmeester en gevraagd de sluis voor ons klaar te maken zijn wij weer op de Seine gekomen. De beloofde bunkerboot was er niet dus dan maar door. Na ca. 4 km gaat de Marne links door en buigt de Seine af naar het zuiden. Eerst nog wat industrie, daarna wordt het mooier. Na ca een uur varen, in de eerste sluis, barste er een onweer los met bliksem en Corrie stond daar aardig nat te worden. Niet alleen regen maar grote hagelstenen donderden op ons neer, wij hebben zelfs de boordlichten aangedaan. Het duurde toch zeker een half uur en het was niet prettig. De diverse aanlegplaatsen die er zijn moesten, waren er niet en na ca. 5 uur en 3 sluizen vonden wij Port Saintry. Dit bleek echter een privé haven te zijn. De eigenaar begreep dat wij moe waren en gaf toestemming voor één nacht te blijven. Voorzieningen waren er niet. Wij kwamen langs enkele mooie stadjes en eigenlijk zou je hier moeten blijven!
27.05 Urenteller 1931,0 vertrek Port Saintry 08.00 urenteller 1935,9 aankomst St.Mammès 16,00 Het weer verbeterde wat, maar wij hadden toch een paar buien. Het blijft mooi onderweg met mooie plaatsen langs de kant. Dit keer hadden wij vier sluizen te mannen, alle met maar 1 bolder halverwege en 1 boven op de kade. De sluistrap bracht vaak uitkomst. Met de motor bij was het te doen, maar veel mannen moeten respect hebben voor de matroos voor, die alles maar moet doen! St.Mammès ligt op de scheiding van de Seine en de Loing en de doorblik geeft onvoldoende zicht of er plaats is in Moret. Dan maar afmeren in St.Mammès. De havenmeester had zijn vrije dag en dan is er aan geen stroom te komen. Wij hebben hem gebeld en via de gemeente hoor je dan dat er die dag niemand beschikbaar is. La douce France! Nadeel van St.Mammès is dat er regelmatig schepen langsvaren, als zij leeg zijn en ca 15 km/u varen nogal wat golfslag geven die je boot bijna op de kant zet.
28.05 Eerst wezen tanken en weer nieuwe handschoenen voor Corrie gekocht. Die slijt zeg! Dan weer vast gemaakt, inmiddels van de havenmeester stroom gekregen en alles geregeld. Douchen zou in een naast gelegen party boot moeten, maar dat moest aan de kapitein gevraagd worden en die sliep. Op de fiets naar Moret-sur-Loing gegaan, meestal over de stoep, de fiets gestald en lopend door het stadje gegaan. Absoluut de moeite waard, met veel water wat uit allerlei gaten komt, via watermolens loopt, watervalletjes. Prachtig om te zien. Het weer klaarde op en na een babbel met inmiddels gearriveerde engelsen het bed opgezocht.
29.05 De casino leeg gekocht. Deze lig taan de haven en hoef je niet met allerlei zware zaken te sjouwen. Iemand vroeg of wij dorst hadden, na 18 flessen wijn en een paar pakken bier en limonade. Vanmiddag gaan wij Mammès in en houden het verder rustig. We hebben wel met andere nederlanders, die bekend zijn hier, gesproken over het varen op de Loing. We hebben de kaart bestudeerd en gezien dat je eigenlijk maar 5 - 8 km per dag kan doen, waarbij dan tussen 4 - 8 sluizen. De sluizen draaien van 09.00/12.00 en 13.00/19.00 Je maakt dan korte trips en kan iedere dag een plaatsje bezoeken. Of deze theorie ook praktijk wordt vernemen julli in de volgende uitgave.
22.05 Zaterdag hebben wij boodschappen gedaan met de fiets! Het is toch wel lang geleden dat wij in Parijs waren en zo waar, er zijn goede en veilige fietspaden gekomen. Ook kan je op veel plaatsen een fiets uit een rek trekken, natuurlijk tegen betaling en terugplaatsen waar je wil. De supermarkten die op het formulier stonden waren kledingwinkels en de andere kilometers verder. Maar wij zijn er toch in geslaagd te kopen wat wij nodig hadden. 's-Middags, op loopafstand, naar de Notre Dame, over Ile St.Louis, waar wij konden zien waar wij gevaren hadden. dan naar La Cité, waar wij perplex stonden van de massa mensen die in de rij stonden om de toren op te gaan of de kerk in te gaan. Wachttijd van ca.1 uur, dat geloof je toch niet. Vroeger veel Nederlanders, nu Japanners, Koreanen, Oostblokkers en ander volk. Vlak bij de Notre Dame heb je de bloemenmarkt. Overal politie en dat scheelt wel. Over de Pont Neuf naar het Quartier Latin, waar hele groepen achter dames met een vlaggetje liepen om toch vooral maar niets te missen. Vanaf 16.00 uur is het Happy Hour, alles tegen de halve prijs en dan loopt de straat leeg! Effe tanken! Via de Sorbonne en het Pantheon terug naar de boot om te genieten van een pintje van de buurman. Ineens was de boot vol, want ook andere meedevaarders hadden ons (en de buurman) ontdekt en het werd een gezellige boel. Er werd druk besproken hoe lang de diverse routes zouden duren en beslissingen genomen.
23.05 Nicole bedankt! Om 00.30 uur sms sen en je moeder te feliciteren met haar verjaardag. Zij sliep door, maar ik kon de pieper uitzetten. Corrie een jaar ouder. Hoe oud? vraag het haar zelf, zij zal zeggen 37! Croissants met een ei en dan op sjouw. Goed weer en wij naar Gare Austerlitz om met de Metro naar de Eiffeltoren te gaan. Alhoewel de fietspaden goed zijn, blijft de vraag, waar laat je je fiets en vind je hem nog terug? Bij het uitkomen van de Metro bleven wij verstomd staan. Waar kwamen al die mensen vandaan? Net een kazerne die op vrijdag leeg loopt, allemaal naar de toren, waar rijen stonden van honderden meters lang. Je werd overspoeld met souvenirsverkopers, alemaal zwart, zelfs nederlands sprekend. Overgestoken naar Trocadero waar het minder druk was, de bomen mooi in bloei stonden en de fonteinen prachtig waren. Een broodje gegeten en Corrie en zakdoek gegeven om haar gezicht af te drogen. Deze geste werd bijna duur, ik trok nl.alle metrokaartjes ook uit mijn zak. Toen ik daar achter kwam, wij waren nog niet zo ver weg, ben ik terug gelopen en ja hoor, ze lagen onder de bank. Van Trocadero met de metro naar Franklin Rooseveld (Champsalysé) dat bijna geheel was afgezet vanwege een presentatie van alle regio's in Frankrijk op gebied van wijnen, fruit, groente, enz. Je kon wat af proeven. Vroeg je aan de inschenker of hij die mop van die man met het ene been kende? Nee, hij had er twee, dus bijschenken nog maar. Over de Concorde weer de metro in naar Montmartre. Ook wel druk maar toch niet zo. De schilders waren druk bezig en de portrettekenaars hadden veel te doen. Ook was er een antiekmarktje met laarzen met een kunstbeen erin of een doodskist waarop stond: allen voor beneden! Een echter karakteristieke Franse artiestenkop op de foto gezet. (het lukt maar niet om ze op de weblog te krijgen, ik blijf proberen) Dan de Sacre-Coeur, toch wel de mooiste kerk in Parijs, wat een rust. Dan afzakken naar de straatjes met de eethuizen en kijken of wij ons oude restaurantje nog konden vinden. Dat lukte en de kontakten waren snel weer gelegd. Ricardje vooraf, of twee? Heerlijk voorafje en steak om u tegen te zeggen met frites én boontjes. Ik had verteld dat Corrie jarig was en bij de ricard kregen wij al een schaal olijven. Na het kaasplankje kwamen ze met drie man met een ijsschotel met 2 kaarsjes erop en begonnen te zingen: Bonne anniversaire madame, happy birthday to you an ook nog een in het spaans! Dat was wel een verrassing. Een paar dikke zoenen en wij waren voor eeuwig vrienden. Terug naar de Blvd Rochechouart op de metro bij Barbes naar Gare du Nord, overstappen na 18 trappen en een lift en dan met de 5 naar quia de la rappée. We waren weer thuis, kei kapot, maar wij wisten wat wij weten wilden. Toen bleek de andere buurvrouw ook jarig te zijn en dan ben je klaar. What a day of teh wel quel jour.
24.05 Het is weer warm, Corrie doet de was (eigenlijk de machine) we gaan nog wat wandelen en rusten verder uit. Morgen gaan wij verder de Seine op en op naar ons volgend avontuur.
20/05 urenteller 1916,2 vertrek Creil 08,15 urenteller 1920,2 aankomst Cergy 14,30 na stop Isle Adam 4 sluizen Dit was een mooi stuk varen en wij krijgen hoe langer hoe meer het gevoel in Frankrijk te zijn. Mooie heuvels op de achtergrond en plaatsjes om van te snoepen. Regelmatig komen wij de "oude" club weer tegen, maar wij varen toch het liefst alleen. De sluizen reageerden op onze oproep door de deuren vast open te zetten en wij bedankten iedere keer de sluismeester(es) voor de service.De Oise werd allerdings breder en er was een matige beroepsvaart. De "goeie" vroegen zelfs of wij wilden oplopen om ons niet te belemmeren. Er zijn veel zaken die geschreven zijn, die anders uitpakken, gelukkig maar. Onze spanning begint weg te ebben en plaats te maken voor rust en een gevoel lekker onderweg te zijn. Dat gevoel kwam tot uiting bij het passeren van Isle Adam, een plaatje van een stadje, wij maakten rechtsomkeert en legden aan. Na een stevige wandeling naar het kasteel en het stadje hebben wij geluncht en zijn weer verder gegaan. Bij aankomst in Cergy, een havenkom, waren de twee zeeuwen al aan het manouvreren om een plaatsje te vinden. Voor de ingang van de haven lag een passantensteiger met alle voorzieningen, vastmaken en klaar!! De havenkom van Cergy leek veel op de haven van Port Grimaud in het zuiden van Frankrijk. Bij navraag bij de havenmeester bleek dat dezelfde architect dit had ontworpen. Heel mooi, ik zal proberen de foto's op de weblog te krijgen, tot nog toe lukt dat niet.(eerst even Australia vragen!) Na een stokbroodje en salades lekker onder de wol gegaan.
21/05 urenteller 1920,2 vertek Cergy 08,45 urenteller 1927,5 aankomst Parijs 18,45 Wat een tocht. Wat veel mensen vergeten en het is ze niet aan te praten, dat je nog 9 km moet varen voordat je op de Seine komt bij Conflans.Je hebt dan nog een beetje stroom mee, maar dat verandert snel bij het opvaren van de Seine, van 11,5 naar 8,9! De angst voor de Seine werd snel weggenomen, je kan het vergelijke met de Maas, wel wat mooier. Twee sluizen te nemen en die bij Surennes was niet makkelijk, maar met zo'n goede partner goed te doen. Aanlegplaatsen, zoals vermeld in het havenboek, zijn er wel, maar niet om over naar huis te schrijven. Of zij zijn vol met grote boten die er permanent liggen, of alles is zo krakkemikkig dat je maar door gaat. De afraderPort van Gogh bleek toch een goede oplossing te zijn, maar moeder wilde dan toch maar door, nog maar 2 uur. Hier beginnen de bruggen, je moet een paar keer van vaarkant wisselen en je kunt stuurboord uit langs een eiland varen, wat wij deden. De zeeuwen keken hun ogen uit dat wij ca 1 km voor hen uit dat deel kwamen. Dan zie je de Eifeltoren en de moeheid verdwijnt! De prachtige gebouwen en dan eindelijk Ile de la Cité met de Notre Dame. Wij hebben de smalle doorvaart genomen, een plaatje, de boekenstalletjes van de achterkant. Als je zo lang gevaren hebt en moe bent, ergeren de rondvaartboten je vreselijk. Opvaren verboden, niet voor hen, zo dicht langs je heen, dat je bijnq ertegen wordt gezogen. Zijn ze voorbij, gaan ze draaien en komen nog een s lekker dicht langs je heen. Dan de sluis door bij Arsenal. De havenmeeste gebeld en hij gaf door dat om ca 18.00 uur een schip naar buiten kwam en hij de deuren voor ons open liet. Het was zo. Na het binnenvaren aan stuurboorkant aan lullige haken vast gemaakt, komt een plons water naar binnen en je gaat ca 3 mtr omhoog. Het was niet eenvoudig. Ik keek eens rond in de sluis en merkte dat aan bakboordkant meegaande bolders zijn, dat is balen!! Na het aanmelden op 83 geland, gegeten, de champagne geopend, wij waren in Parijs en naar bed gegaan. Een fantastische tocht met heel wat kilometers. Morgen is moeders jarig en moeten wij wat verzinnen. Op de steiger vanmorgen werden wij aangesproken door een koppel met wie we kontakt hadden via internet over onze reisplannen. Bereleuk elkaar dan zo te ontmoeten.
17/05 urenteller 1908.8 vertrek Chauny 08.45 urenteller 1913,1 aankomst Compiegne 14.15 uur 4 sluizen Met een houten kop is het ook best varen. De omgeving wordt als maar mooier, het weer is goed en de korte broek en sandalen zijn uhit de kast gehaald. Thourette is een mooue plaats en geeft voor het eerst een beeld hoe Frankrijk kan zijn. De haven van Compiegne is een kommetje onder de brug door, dan kan je pas zien of er plaats is of niet. Er was nog een plek en na veel manouevreren lagen wij vast. Boodschappen doen bij de Intermarché, ca 10 minuten met de fiets lukt aardig. De stad heeft veel te bieden en wij maken de tweede dag een trip met de fiets, gaan overal kijken en nuttigen een heerlijke lunch bij het kasteel. Voor de wijn hebben wij waarschijnlijk toch teveel betaald. Zeker de moeite waard om een dag te blijven, als je fut hebt kan je ook grotere fietstochten maken, o.a. naar de spporwagon waarin Hitller de vrede tekende!
19/05 urenteller 1913.1 vertrek Compiegne 09.00 urenteller 1916,2 aankomst Creil 14.00 4 sluizen. Wij hebben eerst getankt, gasflessen gekocht en speciale fenders om de achterkant te beschermen. De streek wordt als maar mooier en het is geen genoegen te varen in dekorte broek met de bimidi omlaag. Creil had en slechte naam om te overnachten, maar wij hadden geen last. Zijn wat boodschappen wezen doen en de stad bezichtigd. Er zijn nog al wat Nederlanders onderweg en we komen elkaar ieder keer weer tegen. Toch een vaste regel, geen vaste ,kontakten en iedereeen vaart zijn eigen reis!
20/05 urenteller 1916,2 vertrek Creil Het is een genot om te varen en met stroom mme gaan wij 11.7 km/hr bij 1400 toeren. Veel aanlegplaatsen zijn er niet, zoals wel aangegeven in de diverse bladen en wij gaan rustig door de vier sluizen, deels met beroeps, deels met plaisanciers. De aankomst in Cergy is een verrassing! Het lijkt sprekend op Port Grimaud in Zuid Frankrijk en het blijkt dat de architect dezelfde is. Het is een havenkom, die vol ligt en wij kozen voor een plaats buiten de haven met alle voorzieningen. Na een bezoek aanCergy en een stokbrood gaan wij aan boord om te eten en de volgende dag door te nemen.Gaan wij in keer door naar Parijs of maken zij nog een stop. On verra.
St Quentin is een mooie stad en wij zijn er lopend en met de fiets door gegaan. Naast kerken die verwaarloosd zijn, zijn er ook prachtige gebouwen. Het internettenis zeer populair en en er zaten wel 4 families De haven op zich is goed en er is een goede service.
16/05 urenteller 1906.1 vertrek St.Quenitn 08.30 urenteller 1909.8 aankomst Chauny 14.30 13sluizen afgaand. De tocht op zichn is mooi en het begint erop te lijken. Aankomst in Chauny, een haven op stroom met een box waariin wij achteruit wilde insteken ging toch goed en wij lagen goed. Iedereen was verkleed en wij vroegen wat er loos was. Een défilé, afsluitend aan 4 dagen feesten! Om 15.00 uur gingen wij de "stad" in en zochten een plaatsje langs de route. Na een kwartier kreeg Corrie pijn in haar .... en zocht een terrasje. Geloof het of niet, binnen de kortste tijd had zij een goede verhouding met de eigenaresse Netta en zat achter een pils. Veel verwachten wij niet van de optocht en gezien het muziekcorps en een blauwe bus, zou het niet lang duren. Toen de bus voorbij was, begon het pas goed! muziekcorpsen met shows, wielrenners, clowns, snoep, confetticanon, praalwagens, het kon niet op! Meer dan twee uur lang en natuurlijk weer bier. Wij konden ook eten bij Netta! Nu, om 18.30 was de optocht voorbij en hadden wij trek. Vooraf een ricard, dan charcuterie en de geconfijte eend. Netta vroeg of hij goed was en ik beloonde hqaar mat twee dikke zoenen. (op de wang) Het dessert en dan koffie, natuurlijk met rum. Dan nog zien thuis te komen, hetgeen lukte. Een zeer geslaagde dag in Frankrijk.
Het heeft even geduurd, geen internet en we hebben veel te vertellen.
Door het ontbreken van internet hebben we alles moeten opsparen.
04/05 Merelbeke urenteller 1884 vertrek Merelbeke 09.30 urenteller 1887,5 aankomst Deinze 13.30 Na de festiviteiten en een verregende dag en boodschappen doen (bij de Aldi) zijn we verder gegaan. Over de Leie naar Deinze. Een mooie bochtig riviertje waarbij je duidelijk op de bochten moest letten om niet vast te lopen. Dank Rob, de dieptemeter doet het goed. Onderweg zijn verschillende aanlegplaatsen maar de steigers zijn zo krakkemikkig dat je maar doorvaart. Veel grote luxe huizen met bootjes voor de deur. Mooie landhuizen en kastelen. Dan eindelijk Deinze, een vernieuwde jachthaven waar de havenmeester al snel aankwam met de codes voor de douche en uitgang. Boodschappen gedaan in de enige hoofdstraat en lekker gegeten.
05/05 Deinze urenteller 1887,5 vertrek Deinze 09.00 urenteller 1890 aankomst Kortrijk 13;30 Deze tocht ging verder over de Leie en gaat meestal recht door. Alleen 2 sluizen waarbij het water van onder komt en het vastleggen op de middenbolder minder is, resultaat: de boot helemaal dwars. En maar lachen die sluisawchter! Wij zaten achter een beroeps, Nederlands, die maar niet wou doorvaren of ons voorbij laten. Gingen wij 10 km dan hij ook. Gelukkig sloeg hij af naar Roeselare en konden wij verder naar Kortrijk. Daar was een stuk waar je moest wachten wegens werkzaamheden, maar al snel konden wij verder. In de almanak stond Oude Leie na de brug, dus wij daarheen. Blijkt het een lange steiger te zijn midden in de stad, met stroom (aparte stekker van de havenmeester) en niet te duur. Verder was er niets, ja water! Kortrijk is een mooie stad met vooral de oude huizen en nonnenverblijfplaats met een kapelletje, zeer intiem! Op voorhand zijn wij bij de "sluizen" van kanaal Bossuit-Kortijk wezen kijken en je gelooft nooit dat je erin kunt. Ik heb naar Fresnes in Frankrijk gebeld of die staking nu eindelijk voorbij was en ja hoor, die morgen was alles weer vrij en wij konden door.
07/05 Kortrijk urenteller 1890 vertrek Kortrijk 08.30 urenteller 1984,5 aankomst Antoing 17.30 Een lange dag! Wij moesten vroeg in de kleine sluizen ligger, met drie schepen, om op tijd de laatste sluis in Bossuit te halen. Deze ging maar om de drie uur open. De sluismeester hadden wij de vorige dag al gezien en hij was blij ons door te laten, alles met de hand! Op de fiets naar de volgende sluis en hetzelfde rituëel. Na een fooi namen wij afscheid, waarschijnlijk voor het laatst, deze drie sluizen gaan komend jaar ook vervangen worden door 1 grote. Net als de volgende 3 al zijn vervangen, hetgeen ons toch tijd scheelde. Tegen het gebruik in draaide de sluis in Bossuit om 11.30 uur, niet te geloven en wij kwamen op de Boven Schelde uit, richting Tournai. Een vrij rustige vaart met in totaal 8 sluizen en 1 brug, die op tijd draaiden. Nog steeds met 3 schepen. Vppr Tournai moet je wachten, er is éénrichtingverkeer, geleid door een stoplicht. Door de stad is fantastisch, je zieet veel mooie oude gebouwen. Midden in de stad is een goede aanlegsteiger. (In één van de watersportbladen gaan de mensen "even" de stad in. De stad is zo mooi dat je wel een hele dag kan rondlopen) Dan nog even varen en daar ligt de bunkerboot bij Antoing. Het viel mee, 102 ltr na de Heen, de prijs was minder. Dan bakboord uit de kom in en gelukkig nog een goede aanlegplaats aan de kant, bij de trap naar de ALDI, ja hoor! De hele meute ging nog even gauw inkopen doen, wij ons trappistje weer en nog een borrel, dan eten en naar bed. Het was een lange dag. Voor de liefhebben, ca 15 min verder en 1 sluis en je hebt de jachthaven Péronne!
08/05 Antoing urenteller 1984,5 vertrek Antoing 10.15 urenteller 1898,7 Na vertrek uit Antoing is het varen naar Frankrijk, alles wordt wat smaller en dan bij Montagne du Nord ga je verder de Schelde op.Na 12 km krijg je de sluis bij Fresnes, waar de staking was en daar kregen zij de "zapper" mee voor de volgende tig sluizen. De deuren waren open en zoals wij gewend waren, legde Corrie de boot vast op de middenbolder. De sluismeester zei niets, trok aan de blauwe stang, de dueren gingen dicht en het water storte naar binnen en drukte ons omhoog. Door deze kracht kon Corrie de lijn niet meer houden en hield er twee grote brandblaren aan over. De boot schoot naar voren en ondanks de motor vol achteruit, deed hij niets. Eindelijk was het niveau gelijk en konden wij uitvaren. Reactie van de sluiswachter: je moet de boot met twee lijnen vastleggen en grijnsde. Hij had geluk dat wij beneden lagen, anders had ik hem zijn eigen sluis ingeschopt. Had hij toch ook eerder kunnen zeggen! Na twee sluizen omlaag kwamen wij door Valenciennes, een grote plaats, en gingen door naar Denain, na weer 3 sluizen, waar we de truc onder de knie kregen. Na de sluis was een goede aanlegplaats en hebben wij overnacht.
09/05 Denain urenteller 1898,7 vetrek 10.15 urenteller 1900,8 aankomst Cambrai 13,30 uur Je vaart op mooi water en komst langs interessante plaatsen. eigen is het net als met de auto, je laat zeker 75% liggen wat het bezoeke waard is. Neuville, Bouchain, Hordain, Estrun. Na 6 sluizen, stijgend, kwamen wij in Cambrai, een grote haven waar veel verbouwde vrachtboten de winter doorbrachten en de plaatsen voor de passanten bezet hielden. Toch een plekje gevonden en ergens stroom vandaan gehaald. De havenmeester was zeer religieus en werkte op zondag niet en om het af te leren, bleef hij maandag ook maar thuis. Dus geen service, geen douches, niets, alleen een Lidl! Cambrai is ook een mooie oude stad met in één van de kerken een tentoonstelling over de tunnen en alles daaromheen. Zeer de moeite waard. Na met de diverse Nederlanders, Engelsen en Australiërs gesproken te hebben, hebben wij ons plan voor de komende dagen getrokken en zijn gaan slapen. Het weer was nog steeds slecht, nat en koud. Zelfs het thermisch ondergoed is weer uit de kast gehaald. De kachtel deed goede dienst. Oliepeil gecontroleerd en verbruik was niets. Goed hè Rob!
11/05 Cambrai urenteller 1900,8 vetrek Cambrai 09.15, urenteller 1903,5 aankomst Nonnecoirt 15,00 Op naar de tunnel, doorvaart achter een trekker om 09.30 en 17.00 uur. Gezien de doorvaart naar St.Quentin kozen wij voor 09.30 uur, hetgeen inhield dat we een stop onderweg moesten maken. Het vaargebied is beslist mooi, maar wordt verstoord door de 14 sluizen die wij moesten nemen en af en toe in goede regen. Arme Corrie, voorop en Willempie droog onder de bimidi. Bij de meeste sluizen ging het goed, enkele lagen wij dwars vanwege onverwachte stroom. Het water staat zo hoog, dat het aan de voor- of achtgerkant gewoon over de dueren loopt en je alle kanten heen duwt. Met de motor bijsturen, de pikhaak aan de andere kant afduwen en je ligt waar je hem hebben wilt. Kan Corrie weer niet bij de stang en even vooruit, trekken en dan hoor je weer van vooraf: komt die!!!, vasthouden! Na de sluis Honnecourt s Escaut hebben wij vastgemaakt met nog een engelsman en hebben daar overnacht. 's-Ochtend door een echte haan gewekt om 06.00 uur om door te gaan naar de tunnel.
12/05 Honnecourt urenteller 1903,5 vertrek Honnecourt 07.00 urenteller 1906,1 aankomst St.Quentin 14.30 uur Nog snel even drie sluisjes pakken en 5 km varen en dan lig je voor de tunnel te wachten. Drie schepen dit maal, een plezierboot met een Australische familie, 11/2 op rondreis met gezien en af en toe familie uit Australie. Hij had de gewenste vlag met de kangaro! Een bekende Australische gitarist doet hierin Jan! De tweede was een engelse boot. Wij kwamen achter die grote bak, maar tegen het gebruik in werden de lijnen van 30 mtr niet gekruisd, maar op één bolder gezet. Dat was niet praktsich en we werden dan ook goed heen en weer geslingerd tegen de muur of het looppad. Verf eraf natuurlijk, maar geen grote schade. Van de ca. 6 km hebbn wij er 4 de boot van de kant moeten houden en zelfs af en toe de motor bijgezet, met toestelling overigens. Werd er verteld dat de tunnel geheel donker is, wij speciaal een lamp gekocht, niet dus, is er TL verlichting! We waren blij dat het erop zat. Het was een aparte ervaring, maar voor ons hoeft het niet meer. Lekker dan, na 7km varen komt er nog één, deze mag je op eigen kracht varen en is 1 km lang. Nou, daar ging ik dan met 9 km doorheen de schijnwerpen aan voor een mogelijke tegenligger en rammen met die hap! We hadden de zapper ingeleverd en tot St.Quentin waren en geautomatiseerde sluizen, je vaart door een straal en hup, daar gaan de deuren open. Binnen eerst vast maken, aan de stang trekken en zakken met die hap. Ja we gingen 5 sluizen van ca 2,20 mtr naar beneden tot aan St.Quentin. Een goede plaats in de haven, stroom, douches, internet. Hemelvaartsdag skypen met de kinderen en de weblog bijwerken. Uitrusten en morgen de stad in, boodschappen doen en sightseeing. Ik zal de foto's op de laptop zetten en zien dat ik er wat bij kan doen.
Urenteller: 1873 vertrek: de Heen, tijd 08.30 aankomst Antwerpen 17.45 urenteller 1878 Op woensdag 28 april om 08.30 uur vetrokken uit de Heen. Het was een stil vertrek, niemand in de haven. Het weer was goed en wij waren snel door de sluis Benedensas. Op het Schelde-Rijn kanaal was het redelijk druk, maar na 21/2 uur waren wij Tholen voorbij en hadden de Kreekrak in zicht. Door verschillende grote schepen duurde het lang voordat ieder op zijn plaats lag en verloren wij een dik uur. Ook door de dokken was inspannend, zeer druk met grote schepen die allemaal dachten dat zij voor ons moesten gaan en dat was ook zo. Het verhaal van de Siberia en London brug dat daar een vete is tussen de brugwachters en boten uren lieten wachten, is apentaal. Er is maar 1 brugwachter en deze is coulant om je zo vlug mogelijk door te laten! Wij moesten wel tot 17.30 wachten voordat de Londonbrug kon draaien en wij het Willemdok in konden. Wij waren bekaf, hebben lekker gegeten en zijn onder de wol gegaan.
Urenteller 1878 vertrek Antwerpen tijd 08.15 aankomst Merelbeke 19.30 urenteller 1884 Donderdag 29 april de grote trip over de Schelde! Laag water was om ca.12.00 uur, maar vanwege de verplichte sluitingstijd van de Londonbrug zijn wij om 08.30 door de brug gegaan, hadden de Siberia om 08.45 en de Royerssluis om 09.00 uur. Goed hè! Dan ben je natuurlijk veel te vroeg, dus dan maar wachten aan de overzijde bij de Palingplaat, aan de achterkant om de golven kwijt te spelen. Zelfs de beroepsvaart ligt hier te wachten op beter tij! Om 12.00 uur weg en wij hadden toch nog stroom tegen, met 7 km/u onderweg, maar al snel liep dit op naar 12 km/u. Het was vrij rustig en al snel waren wij op de splitsing naar de Ruppel en de grote Zeesluizen. Dan wordt alles wat smaller en onoverzichtelijker. Er is nog wel betonning, maar super is het niet. Door het ontbreken van goede vaarkaarten is het gokken waar je uithangt. Dan zie je Temse, een mooi gezicht, onder de brug en dan verder naar Dendermonde. De betonning is inmiddels opgehouden en je mag het zelf uitzoeken. Wij waren blij met de informatie: houdt de buitenbochten aan, anders loop je vast!! Na 4 uur varen kom je aan Dendermonde en moet je nog 28 km varen. De jachthaven stelt niets voor en is niet de moeite om te blijven liggen. Je moet door! Dan denk je dat je in Melle bent, is het Distelbergen, weer mis, nog een uur. Blij met de nieuwe dieptemeter, het werd een manie, kijken op de meter, waar zit ik op de rivier, wat loop dat ding snel op, 13, 10, 8, 5, 1,2, dat moet niet verder gaan, toch maar naar de kant sturen, ja hoor, daar gaat hij weer, 4n 5n 7,5, gelukkig, weer goed. De snelheid was aanvankelijk 14 km/u, liep terug naar ca.10 en later naar 12 km. Dan komen de verlossende bruggen, hoi, bakboord uit, de ringvaart zuid in naar de sluis Merelbeke, die open stond. Wij moesten daat het vaarvignet kopen, vertelden dat wij naar Yachting Merelbeken gingen en vrijdag wel zouden komen. Hollanders hè!! Na ca. 500 mtr stuurboord uit, door het kleine witte sluisje en dan ligt de jachthaven voor je. Een hartelijke ontvangst en een goede plek om te liggen, wel even draaien maat! Kun je denken, na 11 uur onderweg om in een smal kanaal te draaien tussen de jachten! Wel het ging goed. Corrie had soep gemaakt en na de trappist zijn wij in bed gevallen. De Schelde moet jee één keer gedaan hebben, maar dan niet meer.
Vrijdag 30 april rustdag. Stroom aangesloten, tv-schotel gericht en Koninginnendag gekeken. Toch wel leuk. De haven ligt aan een uitgestrekt park en wij hebben de fietsen gepakt en een mooie tocht gemaakt, tevens gekeken naar een winkel. Gezien de weersvoorspelling besluiten wij tot maandag te blijven, ook om eens goed tot rust te komen.
Zaterdag 1 mei. Een dag om niet snel te vergeten! De openingsdag van het seizoen van de yachtclub en wat voor één! Ook de gasten waren uitgenodigd om mee te doen. Tenten waren opgesteld en er kwam zelfs en heuse fanfare, St.Cecilia uit Merelbeke. De leden waren in hun beste outfit gekomen, wat toch cachet aan de opening gaf, de burgemeester was erbij en een jachthaven uit Antwerpen. Je krijgt een goed beeld van de betekenis van deze haven met meer dan 1000 overnachtingen per seizoen! En dat voor een schappelijke prijs, met gratis stroom, douchen, wasserette. De voorzitter vroeg de burgemeester een toelage om de blauwe vlag te bemachtigen en, zeer on Belgisch, er werd serieus opin gegaan! Dan de opening en het volkslied. Ja, even niet, dit werd onderbroken door Admiraal Nelson die klacht neerlegde tegen twee leden, Freddy Hall en Luc Sedeyn. Zij zouden hun beloften gebroken hebben om vooral nederig te zijn en grote schepen te hebben gekocht! Joh toch! Nelson in authentieke kleding! De tween werden door de gendarmen aan de ketting gelegd. Kaptiein Fletcher was het daarmee niet eens en schetste welke verdienste deze mensen voor de vereniging hadden en dat zij, voor eigen rekening, een tocht door Frankrijk en Belgie zouden maken ter lering van de vrije schippers! Bij handopsteking werden zij vrijgesproken. De voorzitter van de rechtbank, de burgemeester in heuse toog, sloeg zo hard met de houten hamer op de tafel, dat deze het verder met een extra gat zal moeten doen. Dan toch het volkslied en vergeet niet, het Vlaamse volkslied. En dan? Je kan het niet denken, broodjes met allerlei lekker beleg, champy of jus, à la volonté! Toch een bourgondisch leven zeker. Een uitgelezen sfeer deze vereniging zeker waardig. Toen moest er nog naar Maldegem worden gevaren en geloof mij, er waren Bob's, gelukkig maar, want na 6-7 drankjes weet je niet meer wat stuur- of bakboord is. Wij mogen zeggen, een hele belevenis en wij kunnen deze haven dan ook van harte aanbevelen.
Foto's zullen worden toegevoegd zodra de kaar zijn. Op naar de volgende plaats, het zal Deinze zijn.
Het is zondagochtend en wij genieten van een croissant. De boot ligt te wachten, alles is gedaan en het ziet er goed uit. Nog wat diesel tanken en dan kunnen wij woensdag de touwen losgooien. De weersvoorspellingen zijn goed en de eerste etappe gaar naar Antwerpen, het Willemdok. De volgende dag de bruggen van 10.00 en 10.30 uur en dan hopen dat de Royersslsuis ons terwille is om snel tre schutten om het ij mee te hebben naar Gent. Als wij daar zijn en er is wifi zullen wij de blog aanvullen. Cross your fingers, we gaan ervoor.
Het weer is niet wat je zou willen, zeker niet om in de haven met de maten te praten over wat te gaan doen dit jaar. Zelfs niet om onderhoud te plegen. Onze voorbereidingen verlopen stroef. In tegenstelling tot vorig jaar, toen was de boot technisch in orde en zijn wij weggegaan. De route was redelijk bekend en we zagen wel. Nu, een plan om tot midden september door Frankrijk te gaan varen, vraagt andere dingen.Ten eerste de nodige vaarkaarten! Waarom moet nu Navicarte.Fluviacarte net failliet gaan? Toch heb ik de meeste kaarten kunnen aanschaffen op nr.24 na, wel een heel belangrijke. Op internet gezocht en in kontakt gekomen met Jacob Vlieland uit Katwijk. Hij schreef een boek wat zeker een aanrader is en in één keer wordt uitgelezen. Kijk op www.kankerlos.nl. Na diverse mailtjes berichtte hij mij deel 24 te willen uitlenen! Ik was er stil van , nooit persoonlijk ontmoet en dan zo'n geste. Maak je niet vaak mee! Dan blijkt dat je niet zo maar kunt starten en we zien wel! Eerste probleem; Antwerpen naar Gent over de Schelde. Wanneer is het laag water, kom ik op tijd door de bruggen bij het Willemdok en dan de Royerssluis? Eén uur voor de kentering en dan tij mee is dat voldoende of toch maar het alternatief Hansweert, Terneuzen naar Gent. Via de Leie naar Cambrai. Als bij ingeving gezocht naar mogelijke stremmingen in Frankrijk en ja hoor! daar waren er een par op onze route, maar gelukkig niet onoverkomenlijk. Veel gelezen dat vanaf Conflans tot Parijs eigenlijk geen passende haven is en je in één keer door moet. Maar dat is tenminste 75 km, goede dag. Op 10 april gaat de boot eruit voor onderhoud onderhoud onder de waterlijn en de montage van een nieuwe dieptemeter. Nog wat bijschilderen en verdere aanpassingen aanbrengen. Om toch minder op de kaarten te hoeven kijken heb ik een overzicht gemaakt van de km.punten met aanlegplaatsen waar water/stroom/diesel is en bv.Aldi en Lidl. Dat valt allemaal wel mee. Vooral het verkrijgen van diesel werd nogal eens negatief weergegeven. Wij gaan weer aan de slag en melden ons weer als de boot in het water ligt.
Op donderdag 4 maart zijn wij terug gekomen uit Australie na een enerverende (rond)reis vanuit Brisbane. Het temperatuursverschil was enorm en wij zijn dan ook fiks verkouden. Wij hadden gehoopt dat de winter voorbij zou zijn, maar dat was mis gerekend.
Voorlopig blijft het bij voorbereidingen oo papier, alhoewel wij morgen al onze fietsen gaan halen.
Via onze andere website en zoeken op internet hebben bij contact met Jan en Harm en hebben al goede adviezen gekregen.
Het grote probleem zal het tijdig verkrijgen van goede kaarten zijn. Zeker kaart 24 van de Picardi, welke wij nodig gaan hebben.
Zodra de vorst uit de lucht is gaan wij naar de boot en beginnen te ruimen. Om van de tuinstoelen af te zijn, hebben wij in het stuurhuis een goede draaistoel gekocht, buiten op het stuurdek maken wij dit vlak zodat de stoelen niet meer wiebelen en voor Corrie is een bureaustoel bijgekocht om ook comfortable te zitten. (Aldi heeft goeie stoelen tegen een redelijke prijs)
De dieptemeter annex log is besteld en wordt geplaatst als de boot eruit is in april, ook voor anti-fouling en inspectie.
Na zo'n groot avontuur in Australie is het moeilijk omschakelen naar het nieuwe avontuur Frankrijk, maar wees gerust, wij zien er naar uit deze trip te maken. Nogmaals, wij hebben al zeer goede tips binnen, maar schroom niet ons te kontakteren op: wim.dendaas@skynet.be en alhoewel in Belgie woonachtig een echte Nederlander.
Namens Corrie en mij (Wim) de allerbeste wensen voor 2010 en een goede gezondheid. Veel vaarplezier en veel nieuwe plekken aandoen!
Het is best wel moeilijk aan kaarten te komen. Fluviacarte is gedeeltelijk uitverkocht tot juni en Navicarte heeft alles weer beschikbaar in januari. kopen in Nederland/Belgie is wel veel duurder dan direct in Frankrijk, maar als je de kaarten wilt hebben is de keus klein.
Bijkomstig punt is dat wij op 19 januari vertrekken naar onze dochter en schoonzoon in Australie voor 6 weken.
Voor terugkomst willen wij zoveel mogelijk op de rit hebben.
Gezien de ervaring in 2009 met de fietsen, geen versnelling, heuvel op en af, hebben wij besloten nieuwe fietsen te kopen met 6 versnellingen en een makkelijk instapbaar frame.
Als zekerheid, mochten wij toch op plaatsen komen waar geen stroom is en wij toch voor langere tijd willen blijven, wordt een aggregaat van 2,5 kw gekocht.
Ook een nieuwe dieptemeter lijkt geen overbodige luxe. Die wordt gemonteerd als de boot begin april uit het water gaat om het onderwaterschip na te zien.
Om het probleem van de tunnels op te lossen denken wij aan 2 breedstralers 12 V van een auto. Simpel en niet te duur. Ook een ruitenwisser bij de buitenbesturing moet er komen. Er was nog zo'n ding in een kist, dus deze komt goed van pas.
Nog wat extra fenders en het meeste is wel gedaan.
Mocht iemand een tip hebben, ons e.mailadres is: wim.dendaas1@gmail.com. Heeft u een reisadvies, wij wachten erop.
Wij hebben her reisverslag van de Zeester gevolgd, mensen, wat legden die afstanden af in korte tijd en wat een sluizen. Iets gezien hebben, zullen zij niet veel.
Wij laten alles nu even rusten tot begin maart en komen dan terug. Een foto van ons en ons schip kunt u zien op http://ouzo2.blogspot.com
Na onze reizen in Nederland en Belgie, zie http://ouzo2.blogspot.com, hebben wij veel ervaring opgedaan met bruggen als wel met sluizen. Daar waren grote bij met een behoorlijk verval. In 2010 willen wij onze droom waarmaken en Frankrijk (ons wel bekend over de weg!) ontdekken.
De planning is te vertrekken ergens begin april, afhankelijk van het weer, vanuit de Heen, onze thuishaven, naar Antwerpen. Overleg plegen betreffende het getij en dan besluiten of wij in de jachthaven gaan liggen, of al door de Royerssluis en aan het eiland gaan liggen.
Van Antwerpen naar Gent en daar een paar dagen rondkijken. Via de Leie naar Kortijk, Bosuit naar Cambrai. Wij moeten Fluviakaart 24 nog ontvangen om de goede route te kiezen. Cambrai Compiegne, door naar Parijs. Dan door naar Briare en Digoin, of Auxerre naar Digoin. Dat is nog aftasten welke route de mooiste bezienswaardigheden geeft.
Digoin naar Chalons-sur-Saone (dit kennen wij al vanwege een huurboot) richting Toul, Verdun, Namur en Maastricht.
Dit is snel geschreven, maar vraagt heel wat sluizen en vaaruren.
Is er iemand die al ervaring heeft, dan graag een mail naar: wim.dendaas@skynet.be
Wij zijn al volop bezig na te gaan welke reserve onderdelen wij op de boot moeten meenemen en hoe het onderweg is gesteld met Wifi diesel en boodschappen.
Ons schip is een Zwaluwkruiser, 10.50 x 3.30 x 1.10 cm, hoogte max.3.20 cm