Op donderdag 4 maart zijn wij terug gekomen uit Australie na een enerverende (rond)reis vanuit Brisbane. Het temperatuursverschil was enorm en wij zijn dan ook fiks verkouden. Wij hadden gehoopt dat de winter voorbij zou zijn, maar dat was mis gerekend.
Voorlopig blijft het bij voorbereidingen oo papier, alhoewel wij morgen al onze fietsen gaan halen.
Via onze andere website en zoeken op internet hebben bij contact met Jan en Harm en hebben al goede adviezen gekregen.
Het grote probleem zal het tijdig verkrijgen van goede kaarten zijn. Zeker kaart 24 van de Picardi, welke wij nodig gaan hebben.
Zodra de vorst uit de lucht is gaan wij naar de boot en beginnen te ruimen. Om van de tuinstoelen af te zijn, hebben wij in het stuurhuis een goede draaistoel gekocht, buiten op het stuurdek maken wij dit vlak zodat de stoelen niet meer wiebelen en voor Corrie is een bureaustoel bijgekocht om ook comfortable te zitten. (Aldi heeft goeie stoelen tegen een redelijke prijs)
De dieptemeter annex log is besteld en wordt geplaatst als de boot eruit is in april, ook voor anti-fouling en inspectie.
Na zo'n groot avontuur in Australie is het moeilijk omschakelen naar het nieuwe avontuur Frankrijk, maar wees gerust, wij zien er naar uit deze trip te maken. Nogmaals, wij hebben al zeer goede tips binnen, maar schroom niet ons te kontakteren op: wim.dendaas@skynet.be en alhoewel in Belgie woonachtig een echte Nederlander.
Namens Corrie en mij (Wim) de allerbeste wensen voor 2010 en een goede gezondheid. Veel vaarplezier en veel nieuwe plekken aandoen!
Het is best wel moeilijk aan kaarten te komen. Fluviacarte is gedeeltelijk uitverkocht tot juni en Navicarte heeft alles weer beschikbaar in januari. kopen in Nederland/Belgie is wel veel duurder dan direct in Frankrijk, maar als je de kaarten wilt hebben is de keus klein.
Bijkomstig punt is dat wij op 19 januari vertrekken naar onze dochter en schoonzoon in Australie voor 6 weken.
Voor terugkomst willen wij zoveel mogelijk op de rit hebben.
Gezien de ervaring in 2009 met de fietsen, geen versnelling, heuvel op en af, hebben wij besloten nieuwe fietsen te kopen met 6 versnellingen en een makkelijk instapbaar frame.
Als zekerheid, mochten wij toch op plaatsen komen waar geen stroom is en wij toch voor langere tijd willen blijven, wordt een aggregaat van 2,5 kw gekocht.
Ook een nieuwe dieptemeter lijkt geen overbodige luxe. Die wordt gemonteerd als de boot begin april uit het water gaat om het onderwaterschip na te zien.
Om het probleem van de tunnels op te lossen denken wij aan 2 breedstralers 12 V van een auto. Simpel en niet te duur. Ook een ruitenwisser bij de buitenbesturing moet er komen. Er was nog zo'n ding in een kist, dus deze komt goed van pas.
Nog wat extra fenders en het meeste is wel gedaan.
Mocht iemand een tip hebben, ons e.mailadres is: wim.dendaas1@gmail.com. Heeft u een reisadvies, wij wachten erop.
Wij hebben her reisverslag van de Zeester gevolgd, mensen, wat legden die afstanden af in korte tijd en wat een sluizen. Iets gezien hebben, zullen zij niet veel.
Wij laten alles nu even rusten tot begin maart en komen dan terug. Een foto van ons en ons schip kunt u zien op http://ouzo2.blogspot.com
Na onze reizen in Nederland en Belgie, zie http://ouzo2.blogspot.com, hebben wij veel ervaring opgedaan met bruggen als wel met sluizen. Daar waren grote bij met een behoorlijk verval. In 2010 willen wij onze droom waarmaken en Frankrijk (ons wel bekend over de weg!) ontdekken.
De planning is te vertrekken ergens begin april, afhankelijk van het weer, vanuit de Heen, onze thuishaven, naar Antwerpen. Overleg plegen betreffende het getij en dan besluiten of wij in de jachthaven gaan liggen, of al door de Royerssluis en aan het eiland gaan liggen.
Van Antwerpen naar Gent en daar een paar dagen rondkijken. Via de Leie naar Kortijk, Bosuit naar Cambrai. Wij moeten Fluviakaart 24 nog ontvangen om de goede route te kiezen. Cambrai Compiegne, door naar Parijs. Dan door naar Briare en Digoin, of Auxerre naar Digoin. Dat is nog aftasten welke route de mooiste bezienswaardigheden geeft.
Digoin naar Chalons-sur-Saone (dit kennen wij al vanwege een huurboot) richting Toul, Verdun, Namur en Maastricht.
Dit is snel geschreven, maar vraagt heel wat sluizen en vaaruren.
Is er iemand die al ervaring heeft, dan graag een mail naar: wim.dendaas@skynet.be
Wij zijn al volop bezig na te gaan welke reserve onderdelen wij op de boot moeten meenemen en hoe het onderweg is gesteld met Wifi diesel en boodschappen.
Ons schip is een Zwaluwkruiser, 10.50 x 3.30 x 1.10 cm, hoogte max.3.20 cm