Inhoud blog
  • Home sweet home
  • Het zit er bijna op!
  • De laatste loodjes (gevonden aan een visdraad aan onze schroefas)
  • Het lek is gedicht!
  • Alles komt goed!
    Zoeken in blog

    Mira-Ceti
    Met ons varend woonschip op de Franse wateren
    13-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Derde keer, goede keer

    Dag beste lezer,

    Precies weer een tijdje geleden hé?

    We zijn dus gisteren vertrokken uit Monthermé.

    Als je denkt na het lezen van deze zin, dat je een déjà-vu hebt of dement aan het worden bent. Niets van dit alles, het is gewoon echt de derde keer dat we uit Monthermé vertrekken. En derde keer, goede keer!

    Ik weet niet meer precies wat ik al allemaal verteld heb, dus misschien val ik hier wel in herhaling. Nadat we vast gevaren zijn, is alles gecontroleerd door een technieker en  hij heeft geen schade kunnen vaststellen. Sowieso besluiten we pas na het weekend verder te varen richting Charlesville- Mézières.

    Eenzaam is het niet geweest, eerst Peter zijn nicht en haar man komen aanmeren  met hun Hoop doet Leven en een paar dagen later hebben 2 buren uit Brugge (Mimosa en Joie de Vivre) ons een dagje gezelschap gehouden.

    Maar maandag is het zover, onze motor laten warmdraaien en weg zijn we, althans we tuffen toch een kilometertje lekker tegen stroom. Dan valt onze schroef even stil en begint ons schip te trillen. Dus draaien die handel en terug naar Monthermé, ons plaatsje is er toch nog warm. 

    Er komen duikers langs om te kijken wat er aan de hand is, maar we moeten geduld hebben tot woensdag, want die mannen moeten eerst nog wat containers uit het kanaal van Willebroek halen. Ik ga hun firmanaam vernoemen, om drie redenen: ze hebben een touw uit onze schroef verwijderd, hun firmanaam is hetzelfde als de vorige naam van ons schip en vooral, ze hebben ervoor gezorgd dat ons roer niet meer piept (jaren heeft dat ding gezorgd dat ze ons van ver horen aankomen). Hij heeft de reden gevonden en met WD40 (voorlopig) opgelost. L.M. Diving Service uit Oudenaarde. Need a diver? Call them!

    En we willen meteen ook onze verzekering bedanken, zij hebben vanop afstand letterlijk alles geregeld, techniekers, duikers, contact met VNF. Scheepsverzekeringen Lecour & Co. Need a good insurer? Call them!

    Vandaag liggen we in Sedan.  De tocht hier naartoe is niet de plezantste uit onze carrière, de schrik om iets tegen te komen zit er nog goed in. Stressvol dagje geweest gisteren, iedere geluidje, iedere trilling is goed voor een mini paniekaanval.  Komt er nog bij dat we bijna 50 kilometer ofte meer dan 9 uur moeten varen hebben om (g)een ligplaats te vinden.

    De eerste ligplaats is Charleville-Mézières, maar daar zijn we al 2 keer naar toe geweest vanuit Monthermé (1x bus, 1x fiets) en het is al de godganse dag aan het regenen, dus ik heb geen zin om daar maar te liggen om te liggen.  Dus we besluiten om verder te varen naar Lumes.  Daar is een 100 meter lang ponton om aan te meren. Als we er aan komen liggen er een vijftal jachten, allemaal met dezelfde vlag op het achterdek, ik vermoed dat je daar gratis kan liggen. Ze liggen vrij strategisch, er kan hier en daar nog een ander jacht van 10 of 12 meter bij, maar 23 meter in één keer is geen optie.  En de jacht eigenaars die we spotten zijn super geïnteresseerd in de grond (als we niet opkijken kan die dikzak (Mira-Ceti) geen tekens naar ons doen dat we wat moeten opschuiven!).

    Andere mogelijkheden zijn om aan te meren in Pont à Bar (Canal des Ardennes) of verder varen naar Glaire, vlak voor Sedan. De kans bestaat, als we besluiten om de sluis te nemen naar Pont à Bar, we doorvaren naar Parijs. En dat is uiteindelijk niet de bedoeling. Dus bijten we door en varen we naar Glaire. Soms moeten we snoeischaar spelen, het soms smalle vaarwater na de sluizen is overgroeid met lentefris groen, soms heb je zelfs geen 5 meter meer, dus af en toe moeten we echt letterlijk door de takken varen.

    Eindelijk aangekomen in Glaire zien we dat er geen pontons (meer) aanwezig zijn. En we zijn ook te laat om te versassen in de sluis van Sedan. Dat is zo’n moment waarop we onze investering in de spudpalen zijn geld waard vinden.  Paaltjes naar beneden en wachten op de eerste schutting de zaterdag naar de halte fluviale in Sedan.

    Hier in Sedan is het net zoals in Brugge: de woensdag en zaterdag marktdag. We profiteren ervan om in een stralend ochtendzonnetje de markt af te struinen.  Je kan hier kleren kopen van 3 tot 20 euro, en voor wie dit teveel vindt, er zijn ook kraampjes met tweedehandskleren op een hoop gesmeten, daar kan je al voor een euro een koopje doen.  Wij hebben enkel lekkere, verse marktproducten gekocht. Gisteren bijna niets gegeten, dus vandaag gaan we onze schade meer dan inhalen 😊.

    We zijn al anderhalve maand op weg en uiteindelijk flirten we nog steeds met de Belgische grens. Sedan ligt op een 15-tal kilometer van Bouillon. We denken, als het morgen mooi weer is (nu al een paar uur onweders) en de kermis ons niet uit onze slaap houdt, we een nachtje langer gaan blijven liggen en de stad eens deftig gaan verkennen. Jullie lezen het wel in ons volgende verslag.

    We wensen jullie een fijn weekend en beter weer!

    Groetjes,

    Peter & Conny


     Datum  Vertrek Aankomst  KM   HR Sluis  Vaarwegen   Overnachting
     12/05    Monthermé             Sedan (voor sluis)     48,4     9u20   8  Maas                       Op spudpalen voor sluis Sedan      
     13/05  Sedan (voor sluis)  Sedan  1  0u30  1  Maas  Halte Fluviale, Sedan. Water en elektra aanwezig















    13-05-2023 om 14:21 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Back on line, back on track!

    Dag beste lezer,

    Bloggen.be heeft er een weekje uitgelegen, dus kon ik jullie niet op de hoogte houden. We hebben wel enkele foto’s en een beetje info op Facebook gezet.

    Wat een week, we liggen nu voor de negende dag in Monthermé, normaal gezien houden we het nergens langer dan een dag of 3 vol, dus we liggen hier niet zomaar.

    Zoals al verteld op Facebook, Murphy heeft ons een weekje compagnie gehouden.

    Maar goed, buiten dat het hier nu oude wijven regent, valt alles langzaam weer in de juiste plooi.

    En uiteindelijk gaat het hier om materiële zaken, aan het thuisfront heeft de familie Maas het nu een pak lastiger met de veel te vroege dood van een zus, moeder, grootmoeder. Onze oprechte deelneming.

    Voor de niet Facebook gebruikers een kleine update: generator kapot, juist met het lange weekend van 1 mei, dus sowieso wachten tot de dinsdag.  Woensdag drie kilometer gevaren en vastgelopen en gelukkig ook weer losgetrokken of we lagen er nog 😊. Gisteren nog een foto ontvangen van de plek waar het verkeerd ging, op krak dezelfde plek vaart er een jacht, met oneindig veel meer geluk voorbij!

    Eigenlijk wil ik dit allemaal niet vermelden, maar komen er toch 2 woonboten af die ook in Brugge liggen zeker, bye bye het in de doofpot steken 😊.

    Maar het is niet allemaal kommer en kwel, we hebben hier bierfeesten gehad, mooie wandelingen en fietstochten gemaakt.

    Peter zijn nicht en haar man hebben een tandje bij gestoken om ons een hart onder de riem te steken. Merci, was leuk bijpraten (en plagen – ze hadden een oude postkaart mee van de plek waar we omhooggelopen zijn, de snoodaards 😊).  Ze hebben trouwens ook ontdekt dat er een vrij cruciale boei (voor ons toch) weg is, nog te zien op Google, maar helaas niet meer in het echt.

    Even heb ik overwogen om rechtsomkeer te maken en het voor bekeken te houden hier in Frankrijk. Vakantie mag geen stresssituatie zijn maar pure ontspanning. Maar dit is een reactie in the heat of the moment, zovelen hebben het voor ons gedaan, het zal ons ook wel lukken zeker.

    De sluizen zijn nu nog 5,70 meter breed, dus we hebben nog 35 cm speling aan beide zijden. Maar binnenkort worden ze meer dan een halve meter smaller en passen we er (in de breedte) juist in. Zal zo een beetje zijn als een (te) smalle jeansbroek aan trekken zeker?

    We houden jullie uiteraard op de hoogte.

    Vanmiddag eten we spaghetti, want we zijn het eten van de friterie hier een beetje beu 😊. We hebben al meer dan gezond voor ons is, frieten gegeten, die frietkoten staan iedere keer vlak aan de kade, probeer die geur dan maar eens te weerstaan, moeilijk!  Maar eerst aperitieven, ik overweeg om een glühwein te drinken met dit weer 😊

    Santé en tot de volgende lezing

    Peter & Conny


    Datum   Vertrek Aankomst   KM HR  Sluis   Vaarwegen Overnachting 
     28/4  Laifour          Monthermé       9,40         2u  2  Maas                     Monthermé, alle voorzieningen aanwezig     














    07-05-2023 om 11:50 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Coucou, c'est nous!

    Dag beste lezer,

    We zijn dus nu in Frankrijk!  

    Maar we gaan ons verhaal van deze week starten in België, kwestie dat jullie niets missen van onze omzwervingen. 

    Vorige donderdag, kwakkelweer, maar toch niet zo slecht dat we niet te voet naar Dinant (en terug = 11 km) stappen, dat kan perfect langs de oevers van de Maas, we hebben er geen last van verkeer. 

    Dinant in hartje zomer of Dinant op een grijze dag, een wereld van verschil, er valt weinig of niets te beleven op of naast het water, een gezellig terrasje doen is geen optie.  Dan maar de Onze-Lieve-Vrouwekerk bezoeken, bij iedereen bekend door zijn opvallende peervormige klokkentoren. Er valt hier heel wat te bezien, maar het meest indrukwekkend is toch het glasraam.  Verder hebben we ook nog de plaats bezocht waar Adolph Sax "ongeveer" geboren is.

    Vrijdag, een mooi-weer-dag. Ideaal om onze gasten uit te nodigen voor een vaartochtje op de Maas tot in Heer Agimont.  We liggen er nog maar goed vast of er stoppen 2 vrachtwagens van de gemeente naast ons schip. Ze halen een grote boomstam uit het water en met den enen breken ze ook het bord van de douane af (grens België - Frankrijk).  We hebben dus eigenlijk een historisch feit meegemaakt.  Na de lunch vertrekken Roland en Dorine met de fiets terug richting Anseremme om hun camper op te halen. En geloof het of niet, uit Frankrijk komt er een luxemotor met Zwitserse vlag aanleggen.  De mevrouw stapt van boord en vraagt waar het douanekantoor is.  Waarschijnlijk samen met het bord afgebroken 😊.

    Zaterdag steken we de grens over, we krijgen ons eerste "bakje" om zelf de sluizen te bedienen.

    Wij zijn fan van die zelfbediening, je kan alles op eigen tempo doen, wel rekening mee houden dat je pas om 9 uur door de sluis mag. Tweemaal weigert een sluis dienst, dan moet je bellen en komen ze alles resetten.  We hebben wel de pech dat dit telkens op het middaguur gebeurt. Karma, ik heb het zelf ook tig keer gezegd toen ik nog een werkende mensch was: "tussen 12 en 1 eet iedereen", ze hanteren hier duidelijk hetzelfde principe. 

    Onze eerste stop in Frankrijk is Vireux Wallerand. Tot hier volgen onze vrienden met de camper. Reizen op 4 wielen gaat iets sneller vooruit, zo hebben ze alle tijd om ons op te wachten aan de tunnel van Ham-sur-Meuse, ze horen van ver onze boeg- en hekschroef, dus ze hebben alle tijd om hun camera in de aanslag te houden, brengt wel mooi film- en fotomateriaal op.

    De zondag keren Roland en Dorine terug naar hun heimat, wij blijven een extra dagje liggen ... niksen en wachten tot de friterie open gaat 😊.

    Maandag wordt onze bestemming Fumay. Hier zoek ik nog eens de blog over de Estée S (was er eentje waar we alle dagen een reisverslag deden). Hier waren we slechts (of al) acht jaar geleden, maar er is al heel wat uit ons geheugen gewist.  Zo blijkt dat we zowel in Vireux Wallerand als in Fumay overnacht hebben, toch lijkt alles weer nieuw voor ons.  Goed dat we dat weten, kunnen we iedere 8 jaar dezelfde trip doen en denken dat we nieuwe horizonten ontdekken 😊. Acht jaar geleden wisten we te vertellen dat er hier in het stadje veel leegstand was, dat is anno 2023 precies niet veel veranderd. Heeft allemaal te maken het sluiten van de leisteengroeve in de jaren 70 van vorige eeuw. Als de mensen geen werk meer hebben, zoeken ze andere, meer welvarende oorden op. Het weer belooft weinig goeds, toch besluiten we om een wandeling te maken naar een uitkijkpunt. Mooie wandeling, tijdens het afdalen zetten ze echter de watersluizen vollen bak open, het water stroomde in beekjes door de straten.

    Als 2 verzopen waterkiekens zijn we weer aan boord gestapt. Van kiekens gesproken. In Heer Agimont zijn we met Roland en Dorine gaan eten.  Peter bestelt coucou de Malines ofte Mechelse koekoek. Ik vind het vrij duur voor een stuk kip, maar het vlees is "fijn van vezel, mals en sappig", dus zijn geld waard.  Krijgt hij daar zijn mooi gedresseerd bord met 2 stukjes witachtige worst (zonder uiteinden), een soort gemalen iets in een darm gepropt. Hilariteit alom.  Als we buiten gaan, krijgt hij als enige een hand van de kok ...omdat hij het aangedurfd heeft om dit op te eten? 😊

    We varen tegen de stroom in, dus we halen geen spectaculaire snelheden en we doen geen te grote afstanden, volgende halte wordt dan Revin.  Eerst nog eens een tunneltje door, niet erg lang, we hebben zelfs onze schijnwerpers niet geïnstalleerd en dan demi-tour naar de jachthaven van Revin, een aanrader. Ook hier blijven we twee nachten. En ze voorspellen mooi weer, dus kunnen we eens een mooie wandeling maken zonder regenjas.  We beginnen aan een klimmetje op de Malgré-Tout, toch een helling van 458 meter.  De bedoeling is om langs de asfalt heen en terug te gaan, goed voor een kilometer of 7. Maar ik keer niet graag langs dezelfde weg terug en op de top zien we een wandelpad dwars door te bossen, dus besluiten we langs daar af te dalen.  Op een splitsing moeten we een beslissing nemen, Peter vindt dat we geen risico’s mogen nemen en op onze stappen moeten terugkeren, maar Maasje overtuigt hem met al haar charmes om wat avontuurlijker te zijn en te kiezen voor het bospad. Na lange tijd komen we terug aan de Maas, op 5 kilometer van Revin! Dus al bij al is dat toch goed meegevallen, 21 kilometer later zijn we moe maar voldaan terug op de Mira-Ceti 😊. Volgende keer toch maar luisteren naar Peter of een wandelkaart meenemen.

    Vandaag, al opnieuw donderdag, varen we naar een klein (er wonen maar 500 mensen), typisch Ardens dorpje: Laifour. Misschien weinig te beleven, maar zo heerlijk rustig. Prachtig weer, dus keuze tussen op ons terras een aperitiefje drinken of een wandelingetje maken.  We hebben het allebei gedaan 😊. Nog even een lastige "berg" beklimmen, zo voelt het na gisteren toch aan. En wijselijk langs dezelfde weg teruggekeerd, goed voor bijna 5 kilometer 😊.

    Zo jullie weten weer waar we uithangen, tot volgende week!

    Groetjes,

    Peter en Conny


    Datum  Vertrek  Aankomst   KM     HR Sluis  Vaarwegen   Overnachting
     21/4  Anseremme  Heer Agimont  16   2u45  2 Maas  Kade Heer, geen voorzieningen
     22/4  Heer Agimont  Vireux Wallerand       15  4u20  4 Maas  Stadskade, 16 Amp elektriciteit, 
     24/4  Vireux Wallerand       Fumay  13  3u45  3 Maas  Stadskade, (nog) geen voorzieningen                 
     25/4  Fumay  Revin  14  4u  3 Maas  Jachthaven Revin, aanrader
     27/4  Revin  Laifour  10  2u20  2 Maas  Kade, (nog) geen voorzieningen















    27-04-2023 om 18:14 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar is de lente, waar is de zon?

     Dag beste lezer,

    We zijn dus ´en route¡ naar Frankrijk!  We zijn er bijna, maar nog niet helemaal, volg maar mee …

    Vorige vrijdag zijn we van Luttre tot aan de sluis in Mornimont gevaren. Zeven sluizen waren ons deel, allemaal gedeeld met de Deep Tought. Deze woonboot ligt ook in Brugge in de winter, maar zonder bemanning, dus nu kunnen we gezichten plakken bij de boot 😊. Deep Tought, vaart voorop, zij roepen de sluismeesters op en wij moeten enkel volgen, helemaal zen, gedachteloos, genietend.

    Ons stukje Samber begint in Charleroi, deze stad is sterk aan het veranderen, het absolute grauwe, zoals vroeger is er toch een beetje uit aan het gaan, maar de prijs voor mooiste stad van België zal ze nog niet direct winnen.

    Zaterdag hebben we de 3 laatste sluizen op de Samber gedeeld met een oud ijzer marchand.  We roepen de sluismeester op om te schutten, maar we moeten wachten op de beroepsvaart om dan samen te versassen. Ik vraag of dit wel mogelijk is. Tja, of ik lijd aan grootheidswaanzin of wiskunde is mijn sterkste vak niet, maar de sassenier heeft het perfect uitgelegd, zijn kolk is 112 meter, het vrachtschip is 80 meter en wij 23 meter, dus schiet er nog 9 meter over.

    We zijn vrij vroeg in de stad waar de Samber in de Maas uitkomt, Namen.

    Hier blijven we 3 nachten.

    Het weer: van zonnig tot ijskoud.

    Het eten: van lekker naar veel en heel veel.

    Cultuur: van museum gesloten voor restoratie (Félicien Rops) tot op en top folklore, we hebben onder andere een folkloristische markt en stoet gezien.

    De Citadel bezocht, te voet uiteraard, want we zijn nog jonge springers 😊.

    En we hebben gratis en voor niets kunnen meegenieten van de muziek (enfin de bastonen toch) van het feestje dat tot 4 uur ‘s morgens aan de gang was in het Casino. We hebben nog even overwogen om in datzelfde Casino een gokje te wagen, maar we hebben ons geld ingezet op de Lotto, kwijt zijn we het toch 😊.

    Het leven aan boord: de havenmeester van Namen geeft nog niet thuis, dus we moeten het hier ook doen met onze zonnepanelen en onze stroom generator ofte aggregaat, qua geluidsoverlast valt die gelukkig wel mee en met de constante verkeerstroom naast ons deur valt het bijna niet op dat de groep draait. Maar ik zou dat hier allemaal niet zitten uitleggen als er geen addertje onder het gras zou schuilen. Deze winter hebben we de machinekamer een beetje toonbaar gemaakt, zo zijn alle kabels netjes in een kabelbaan gestoken. Maar door deze manipulatie is er blijkbaar iets veranderd aan de omvormer en valt de elektriciteit vlugger uit en bovendien was er één van onze batterijen uit balans.  Snappen jullie het nog een beetje?  The bottom line: Peter moet een kot in de nacht uit zijn bed om de groep te starten.  Als hij de volgende morgen eens goed wil uitzoeken wat er eigenlijk aan de hand is, valt alles uit, niets meer. Laat ons zeggen dat de spanning die er dan nog is, niet van den elektriek komt, Peter ziet het eventjes niet meer zitten, maar na een uurtje heeft hij alles weer aan de praat gekregen.

     

    Op dinsdag zijn we naar de volgende plaats gevaren, deze keer waar de Lesse in de Maas uitkomt, Anseremme.

    Dinant ligt vlakbij en misschien bezoeken we dit nog met de fiets, maar we hebben behoefte aan een rustige slaapplaats en deze vind je hier aan de ´quai van Geert¡ (Zjeert wordt dat hier uitgesproken 😊). Ik dacht dat er hier een of andere Vlaming zijn stempel had gedrukt, maar het blijkt vernoemd te zijn naar Prosper Van Geert, waarschijnlijk een plaatselijke beroemdheid, want we vinden er niets van terug op het internet. Maar het maakt ons allemaal niet uit, het is hier zalig liggen met zicht op de rotsen van Moniat en de Maas.

    Woensdag hebben we compagnie gekregen van Roland en Dorine. Dat is bijpraten bij een aperitiefje, eens lekker gaan eten en een kaartje leggen.

    Wat we vandaag, donderdag, gaan doen, zal afhangen van het weer.  Maar de avondactiviteiten staan al vast. Peter en Roland hebben besloten om voetbal te kijken, wij hebben geen Telenet, maar onze buren in de camper wel 😊.

    We wensen jullie alvast een prettig weekend en tot volgende week.

    Groetjes,

    Peter en Conny


    Datum  Vertrek  Aankomst   KM HR  Sluis  Vaarwegen   Overnachting
     14/4  Luttre  Mornimont  40  7u50  7  Canal Bruxelles-Charleroi, (Basse) Sambre   Sluis Monrnimont, geen voorziening 
     15/4  Mornimont  Namur  17 2u50   3  Sambre - Maas  Henri Hallet, Namur
     18/4  Namur  Anseremme  31,5  6u20  7  Maas  Yacht Club Anseremme, Quai de Geert













    20-04-2023 om 07:48 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op weg naar beter weer

    Dag beste lezer,

    We zijn dus ‘en route’ naar Frankrijk!  Maar zoals in ons vorig verslag geschreven, er kunnen hindernissen zijn onderweg. We hebben de eerste al te pakken! Onze bedoeling was om de Samber af te varen tot het Canal de St. Quentin en zo verder te tuffen richting Reims. Toen Peter gisterenavond de reisweg ingaf op de VNF website (dat is de Franse tegenhanger van de Vlaamse Waterweg) kon hij op een bepaald punt niet meer verder. Dus deze morgen gebeld naar “de bevoegde instanties” en effectief, in Chauny is er vanaf 17 april tot 15 augustus geen doorvaart mogelijk.   

    Over naar plan B (wat eigenlijk initieel plan A was Laughing) langs de Maas (Namur en Dinant) de Franse grens oversteken in Givet. De genoegwater god zal dan in augustus wel beslissen of we alsnog langs de Samber kunnen terugkeren.

    Maar goed, first things first, onze huidige ligplaats: Luttre, aan het kanaal Brussel-Charleroi. Deze kade met damplanken heeft exact 2 bolders, maar daar hangen versleten touwen aan van een al even versleten, uitgeleefd, onbewoond jacht. Normaal gezien varen we hier voorbij, maar vorig jaar hebben we geleerd dat de er bij damplanken een  (niet zichtbare) baar is waar we ons kunnen aan vastmaken. We liggen vlak aan een supermarkt, dus volop proviand getankt.

    We hebben al verschillende berichten gekregen dat jullie ons niet kunnen volgen, hou jullie vast aan de takken van de bomen, dat zal nog dikwijls gebeuren op deze reis. In het Waalse landsgedeelte en in veel delen van Frankrijk (zeker daar waar geen beroepsvaart is) wordt ons AIS signaal niet opgevangen.

    We proberen jullie regelmatig op de hoogte te houden via deze blog.

    De vorige dagen hebben we het Canal du Centre afgevaren. Onze eerste stop is Pommeroeul, op aanraden van Peter zijn nicht (allez eigenlijk haar man heeft het idee geopperd). Want jawel, ook dit jaar hebben we blijkbaar dezelfde plannen, maar zijn we elkaar al iets eerder tegengekomen op de reis. Met Pasen zijn we bij hen gaan aperitieven in Antoing, het was een aangenaam weerzien.

    Pommeroeul, haar naam te danken aan de vele appelboomgaarden die er vroeger waren en de omliggende moerassen van Harchies hebben we niet bezocht. Het was met rotweer en harde wind geen weer om te gaan fietsen met dat kind. Jammer, want we hadden hier graag enkele RAVel routes gedaan (de Waalse tegenhanger van onze fietsknooppunten). Dus zijn we te voet naar Ville-Pommeroeul gewandeld. Van stad is er niet veel sprake, een slaapdorpje, nergens een café te bespeuren om even onze verkleumde botten op te warmen aan een koffietje of streekbiertjeRazz.

    In Mons kunnen we met onze schuit niet terecht, enkel jachten tot 20 meter.  Dus de dag nadien zijn we naar Strépy gevaren. Dat is helemaal onze meug, we hebben zicht op de nieuwe scheepslift en op een van de oudere, terug werkzame (voor pleziervaart) hydraulische scheepsliften.  De moderne lift mag dan een prestigieus kunstwerk zijn, onze voorkeur gaat uit naar deze reuzegrote meccano, waarvan de bouwwerken gestart zijn in 1888! Al geven we grif toe dat we gemakshalve toch in de bak van de nieuwste versie zijn gevaren om te versassen.

    In Strépy een fikse wandeling gemaakt, langs Thieu, Maurage tot Strépy-Bracquegnies en dan terug langs het historisch centrumkanaal. En wat hebben ze daar geleerd? Ze zijn hier zot van carnaval en van wijlen koningin Astrid, quasi alles in Maurage is naar haar vernoemd. En van zot gesproken, even dacht ik dat Peter een regenslag gekregen had, want plots ziet hij een kameel staan. Maar hij heeft gelijk, er staat effectief een tweebulter te grazen aan de overkant. Blijkt dat er een circus zijn tenten heeft opgeslagen Rolling Eyes. Ik dacht dat dit niet meer mocht in België, maar na wat opzoekwerk mogen enkel wilde dieren niet meer gebruikt worden, varkens en kamelen mogen wel nog Cool

    Zo, nu zijn jullie terug mee. Wij moeten nu een keuze maken, een kaarsje branden voor beter weer of een aperitiefje drinken. We gaan het zekere voor het onzekere nemen Wink.

    Groetjes uit Luttre en tot de volgende keer.

    Peter & Conny

     

    Datum

     Vertrek

     Aankomst

     KM 

     HR 

     Sluis 

     Vaarwegen        

    Overnachting

    10/04

          Péronnes           

     Pommeroeul

     21

     3u15

     1

    Le Grand Large, Canal Nimy-Blaton-Péronnes

    Wachtsteiger sluis Pommeroeul (kade wordt momenteel vernieuwd)

    11/04          

     Pommeroeul

     Strépy 

     27

     4u

     2

    Canal Nimy-Blaton-Péronnes, Canal du Centre              

    Voor sluis naar historisch kanaal in Thieu, geen voorzieningen

    13/04

     Strépy 

     Luttre

     25,5

     4u15

     1

    Canal du Centre, Canal Bruxelles-Charleroi

     Aan damplanken thv Intermarché in Luttre, geen bolders, geen voorzieningen









    13-04-2023 om 18:49 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pasen in Péronnes

    Dag beste lezer,

    We zijn "en route" naar Frankrijk!  Ons schip is gemaakt om te zwerven in de Franse wateren. Dus hoog tijd dat we het zelf ook eens uittesten. We zijn er helemaal klaar voor, ondanks alle horrorverhalen van te weinig water, stakingen en algen. We zien wel wat er op ons pad komt.

    Dinsdag, vertrekdag.  Kapitein Jan is er deze keer niet bij, maar er zijn wel 2 matrozen aan boord: Alex en Sarah-An. Ze hadden boules de Berlin en croissants mee, symbolischer kan bijna niet.

    Onderweg, in Aalter, nog zo dicht mogelijk naar de kant gevaren om een vergeten trui aan de schoonzoon terug te bezorgen, waar een pikhaak allemaal goed voor is.  Achteraf heeft hij ons een filmpje doorgestuurd dat hij over deze transactie gemaakt had, hilarisch! Laughing

    Het was een prachtige dag, dus hebben we 100% genoten van onze tocht naar Deinze. We hebben al onze eerste visser misnoegd gekregen, zou in het visreglement moeten staan: vissers welkom op aanlegkades voor schepen, maar als een schip wil aanmeren, gewoon met een sportieve glimlach opkrassen 😊

    De dag nadien naar Oudenaarde op een heel traag tempo. Ligt vooral aan ondergetekende, de iets gemakkelijkere stukken op de oude Leie heb ik voor mijn rekening genomen, maar ik vaar zeer traag in de bochten en vergeet dan wat gas bij te geven op de rechtere stukken (heb dat met de auto ook, ik schakel zelden, rij bijna altijd in vijfde Embarassed). Ook de brugwachter is nog niet in "vaarseizoenmodus" we hebben een half uur moeten wachten omdat hij zijn gsm niet bij hem had Shocked.

    's Avonds lekkere asperges gaan eten in Oudenaarde met Vincent en Gerd.

    Donderdag nog een lange vaartocht voor de boeg, naar Péronnes.  De jachthaven is in principe gesloten voor bezoekers, ze zijn volop het restaurant en het sanitair aan het vernieuwen. Als ik het goed begrepen heb zal alles in september afgewerkt moeten zijn.  Maar we mogen toch aan de nieuwe, zeer fraaie bezoekerssteiger liggen.  Zalig rustig toch Péronnes, hier blijven we lekker genieten (ook al is het weer nog volop in aprilse grillen houding) tot paasmaandag. 

    Beste lezer, fijne Pasen en tot de volgende lezing. Och ja, mensen vragen hoe ze kunnen reageren op deze blog, helaas dat lukt al enkele jaren niet meer. Vinden we ook echt jammer.

    Groetjes van Peter & Conny

     

    Datum 

     Vertrek

     Aankomst

     KM 

     HR 

     Sluis 

     Vaarwegen

    Overnachting

     4 april

     Brugge           

     Deinze

     48

     6u

     0

     Kanaal Gent-Oostende, Afleidingskanaal, Leie 

     Stadskaai Deinze, geen voorzieningen 

     5 april

     Deinze

     Oudenaarde 

     52

     9u10

     2

     Oude Leie, Ringvaart, Bovenschelde              

     Stadskaai Oudenaarde, gratis elektro

     6 april

     Oudenaarde 

     Péronnes

     52

     9u

     4

     Bovenschelde, Le Grand Large

     Marina Antoing, Péronnes

     









    08-04-2023 om 09:48 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 april fopt men wie men wil
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag beste lezer,

    Ik zie dat jullie massaal onze blog raadplegen omdat het onze vertrekdag is.
    We vertrekken niet, het is 1 april hé, het is een grapje. 

    We vertrekken pas op 4 april, een paar dagen later dan voorzien want ... de Ronde van Vlaanderen start morgen in Brugge.

    Dus we gaan eerst die pas geschoren, met olie ingesmeerde kuiten van dichtbij bewonderen. Euh, ik bedoel de mooi gepoetste koersvelookes inspecteren aan de start.

    Vanaf dinsdag kiezen we het ruime sop richting (duchtig stakend) Frankrijk. 
    De verslagen van onze avonturen kunnen jullie dan weer regelmatig volgen.
    Tot dan?

    Alvast een fijn weekend gewenst!
    Peter en Conny 


    01-04-2023 om 06:52 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-10-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ooievaars in de mist

    Dag beste lezer,

    We liggen hier nu te blinken in Brugge zie, onze winterbestemming.  Ons Mira gaat een maandje of 6 op haar lauweren rusten. Ze is hier wel graag, ze valt hier bijlange niet op tussen al haar grote broers en zussen.

    Peter en Conny gaan ook een maand of 6 in winterslaap. We gaan jullie ons laatste reisverslag uiteraard niet onthouden, samen uit, samen thuis 😊.

    Zaterdagmorgen, 8/10 zijn we naar Zierikzee gevaren. Ons wel bekend van de fietstocht Eeklo-Zierikzee-Eeklo, ooit die 150 kilometer gedaan op één dag met mijn - toen nog niet elektrisch - fietsje. Het varen ging ons gemakkelijker af, maar we hadden toch af te rekenen met een stevige tegenwind (4 à 5 Bft) en nog wat tegenstroom op de koop toe.   In Zierikzee mochten we met onze zout overladen schuit bij de beroepsvaart gaan liggen van de havenmeester, onze portemonnee was hem dankbaar 😊.  In de late namiddag zijn Roland en Dorine langs gekomen, we konden nog ene drinken op ons eigenste terras, temperaturen waren nog heel aangenaam in het najaarszonnetje.

    De dag nadien hebben we ook samen doorbracht op het Veerse Meer.  Boot of camper, toch gemakkelijk als je overal je eigen bed mee kan verhuizen. Camper gaat wel iets vlugger, wij moesten toch meer dan 3 uur varen om onze steiger te bereiken. Eerst proberen aanleggen aan de buitenkant van de steiger, maar dat was niet ons beste idee, het was vrij ondiep en de bodem was beenhard, onze spudpalen hadden geen grip. Uiteindelijk aan een andere steiger en aan de binnenkant aangemeerd. Helder water dat het daar is, zo helder dat onze buurvrouw van het zeiljacht haar badpak heeft aangetrokken en een flink eind is gaan zwemmen.  Daar hadden wij geen oren naar, veel te koud water en veel te grote, kleurrijke kwallen daar.  Laat ons maar lekker buiten van het zonnetje genieten, en van een natje en een droogje, dat ook 😊.

    Maandagmorgen onze motor gestart om onze laatste stopplaats in Nederland aan te doen: Middelburg. Gelukkig was er nog plek aan de kaaimuur, want maandag werkt (vanaf oktober) de havenmeester niet en dus worden de bruggen ook niet gedraaid. Middelburg al een paar keer bezocht met schip of auto, dus vrij bekend terrein daar. Om onze reis af te sluiten nog eens een culinair hoogstandje verorberd: kibbelingen  😊.

    Dinsdag, 11 oktober voorspelden ze een windstille, mooie dag. En de voorspelling is uitgekomen, ideaal weertje om de Westerschelde over te steken. Anoniem kan dat niet, we zijn gespot vanuit een appartement in Breskens 😊. Wijzelf hebben een 50-tal zeehondjes gespot, we zien er altijd wel bij de overvaart, maar zo’n bende zonnekloppers samen hadden we nog niet gezien. Overnachting op de Moervaart, where else? De laatste keer genieten van de stilte en de natuur (relatief natuurlijk in een havengebied).

    Woensdag was het zover, onze laatste reis dit jaar (normaal gezien toch, met ons weet je nooit 😊). We moesten ons vertrek wel een tijdje uitstellen, teveel mist. Het eerste wat we zagen als de mist optrok was een stuk of 10 ooievaars aan de overkant.  We hebben veel tijd (die we eigenlijk in overvloed hebben) goedgemaakt in de sluis van Evergem, we konden direct mee schutten. En we blijven tradities in ere houden, kapitein Jan is onderweg aan boord gestapt, om het laatste stuk te varen en ons Mira in achteruit in de jachthaven binnen te voeren. Hij heeft ons netjes geparkeerd tussen een Pool en een Engelsman, onze buren deze winter. En zoals altijd wacht Trees haar kapitein Jan op om hem veilig terug thuis te brengen.

    En dat is het, beste lezer, ons reisverslag naar Berlijn zit er bij deze op. We hebben, bij benadering, een 2500 kilometer afgelegd (zo'n 360 motoruren). Hier gaan de boeken toe of beter gezegd open, want we hebben ons al lid gemaakt van de Brugse bibliotheek 😊.  Als jullie meer vaaravonturen willen lezen van ons, dan kunnen jullie 1 april 2023 in jullie agenda aanstippen, want dan gaan kiezen we weer het ruime sop  naar een nieuwe bestemming.

    Bedankt om met ons mee te reizen

    Groetjes,

    Peter en Conny

     

    Afgelegd traject:

    Datum: 08/10

    Vaarroute:  Steenbergse Vliet -Volkerak – Krammersluis – Oosterschelde – Zeelandbrug door naar Zierikzee

    Vaaruren: 4u30  

    Overnachting: Zierikzee, bij de vissersboten

     

    Datum: 09/10

    Vaarroute:  Zierikzee -  Oosterschelde  - Zandkreeksluis – Veerse Meer (Geersdijk)

    Vaaruren: 3u30  

    Overnachting: Veerse Meer – geen voorzieningen

     

    Datum: 10/10

    Vaarroute:  Veerse Meer – Sluis Veere – Kanaal door Walcheren - Middelburg

    Vaaruren: 2u30  

    Overnachting: Middelburg.  Opgelet vanaf oktober op maandag geen havenmeester, dus niet zeker of er een ligplaats vrij is.

     

    Datum: 11/10

    Vaarroute:  Middelburg - Kanaal door Walcheren – sluis Vlissingen – Westerschelde (via Breskens en de Bol) – sluis Terneuzen – Kanaal Gent-Terneuzen – Moervaart

    Vaaruren: 7u45  

    Overnachting:  Op spudpalen in de Moervaart

     

    Datum: 12/10

    Vaarroute:  Moervaart - Kanaal Gent-Terneuzen – Ringvaart – sluis Evergem – Brugse Vaart – Brugge  

    Vaaruren: 6u15  









    13-10-2022 om 16:05 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-10-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sire er zijn nog belgen

    Dag beste lezer,

    Dat blijft een lekker weertje hé, dat is genieten zulle.

    Zullen we nog eens onze wedervaren vertellen?  Alles rustig zulle, we varen op bekende wateren, dan weten we min of meer wat we mogen verwachten, alhoewel …

    Zo is er het brugje aan de Noorderplassen in Almere, zelfbediening, genre druk 10 seconden op knop, wacht tot de hefboom voor de voetgangers naar beneden is, druk 60 seconden op de knop tot de brug open is, druk 10 seconden voor groen licht.  Eens door de brug, zelfde procedure om de brug te sluiten.  Enkele jaren geleden was ik vergeten om op het knopje te duwen om de brug weer te sluiten. Ocharme die voetgangers, toen, die moesten wachten tot er weer een jacht passeerde. Ik heb het deze keer goed gemaakt, het licht ging niet direct op groen, dus heb ik de brug nog eens dichtgedaan om de voetgangers en fietsers door te laten  Bij de tweede poging konden we veilig doorvaren.

    Zo is er de vaargeul naar de Grote Zeesluis (niet te veel voorstellen van Grote Zeesluis, 2 van onze soort kunnen er niet in).  Peter had een route ingegeven om buiten de betonning te varen op het Ijmeer,  maar ik had geen zin om op een lijntje te varen, dus heb ik een kleine omweg gedaan om tussen de boeien te kunnen varen.  Dat uitstel van een kwartiertje had wel gevolgen in de vaargeul.  Er was juist een zeilwedstrijd in voorbereiding. Alle zeilbootjes waren druk bezig met hun zeilen op te trekken, dan hebben ze geen oog voor tegenliggend verkeer. Peter naderde stapvoets (genre stappen met een rollator) en mijn vinger lag op 1,3 cm van de knop van de hoorn om in geval van nood eens van ons te laten horen. Alles is vlot verlopen, maar volgende keer luister ik naar Peter als hij een beslissing neemt, volgende keer wel …. Misschien……. 😊.

    Zo is er de Vecht.  Wat is het daar rustig buiten het seizoen, het rijk voor ons alleen.  Dit watertje vinden we een van de mooiste in Nederland (en eigenlijk staat het bij ons boven de Oude Leie, wat toch ook een toppertje is). In Maarssen hebben we van onze buurman een advies gekregen: wees lief voor elkaar. Als dat geen goed raad is 😊.

    Zo is er de overnachtingsplaats aan de jachtensluis van de Volkerak.  Steigers kunnen niet meer betreden worden (voor het ogenblik), we lagen achter tralies (hekwerk die belette dat we op de steigers zouden stappen). Veilig is het wel, er kan zeker niemand aan boord, gezellig was het niet. Normaal gezien gingen we door de Biesbosch naar de Dintel varen, maar vanaf oktober is dat sluisje aan Werkendam maar sporadisch open, we moesten twee uur wachten.  Ik heb eens gekeken in mijn woordenboek en het woord ‘geduld’ heb ik niet gevonden 😊. Dan maar besloten rond te varen: langs de Amer naar de Dintel.  Maar dan zag ik de brug van de Moerdijk , en dan maar, voor de derde keer op een dag besloten om onze reisroute aan te passen en over het Hollands diep naar de Volkerak te varen.

    Zo is er de Steenbergse Vliet, rustig liggen op onze palen, net buiten het woelige water van de Volkerak. En daar hebben we nog eens Belgen ontmoet (met de boot).  Behalve Peter zijn nicht en haar echtgenoot zijn we in Duitsland geen enkel ander Belgisch jacht tegengekomen en ook hier in Nederland kunnen we ze op één hand tellen. Maar vandaag dus 2 stuks.  Peter heeft hier een goede zaak gedaan. Eerst kwam er een zeiljacht langszij, ze vroegen of ze even langszij mochten liggen om te picknicken. Zijn goede daad heeft hem 2 Orvals opgebracht als beloning 😊.  Iets later kwam er een motorjacht langs, genre golvenmaker eerste klas, maar deze kwam stilletjes ons huisje voorbij.  Met reden, hij wou ons iets vragen/zeggen.  Of ons schip een Vennekens was die een jaar of 18 geleden gebouwd was?  De man was van Mechelen en deze sympathieke manenblusser had ons Mira weten bouwen.

    We merken het aan alles, we naderen onze stal 😊.

    Maar eerst gaan we nog een paar dagen genieten van het zoute water hier (Zierikzee, Veerse Meer, Vlissingen) om dan hoogstwaarschijnlijk dinsdag ons laatste zoute buiswater te slikken op de Westerschelde. We houden jullie op de hoogte.

     

    Fijn weekend en veel groetjes van ons.

     

    Afgelegd traject:

    Datum: 02/10

    Vaarroute:  Lage Vaart: Dronten – Almere Noorderplassen

    Vaaruren:  6 uur (rustig gevaren aan 7 km/u)

    Overnachting: Almere Noorderplassen, spudpalen, geen voorzieningen.

     

    Datum: 03/10

    Vaarroute:  Almere Noorderplassen

    Vaaruren:  5 uur

    Overnachting:  Passantensteiger Nederhorst den Berg, geen voorzieningen.

     

    Datum: 04/10

    Vaarroute:  Nederhorst den Berg – Maarssen (Vecht)

    Vaaruren:  3u15

     Overnachting:  Passantensteiger Maarssen (1 euro/meter + elektriciteit).

     

    Datum: 05/10

    Vaarroute:  Maarssen – Arkel (via Amsterdam-Rijnkanaal), Vianen (Merwedekanaal).

    Vaaruren:  5u15

    Overnachting: Passantenplaats Arkel,  spudpalen, geen voorzieningen (zelfs geen bolders).

     

    Datum: 06/10

    Vaarroute:  Arkel – Volkerak (Gorinchem – Nieuwe Merwede – Hollands Diep)

    Vaaruren:  5 u 15 [PVL1] 

    Overnachting: Aan jachtensluis Volkerak, geen voorzieningen.

     

    Datum: 07/10

    Vaarroute:  Volkerak – Steenbergse Vliet

    Vaaruren:  ongeveer 2 uur (nog diesel gaan tanken in Dinteloord, tijd niet opgenomen)

    Overnachting: Steenbergse Vliet, spudpalen, geen voorzieningen.

     


     [PVL1]







    07-10-2022 om 00:00 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-10-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Giethoorn, hoorn des overvloed (drank/regen/wind)

    Dag beste lezer,

    We beginnen onze stal te ruiken zulle, we liggen al in Flevoland. Hier rap eens onze avonturen van de voorbije dagen neerpennen.

    Het toertje van Groningen naar Burgum was bekend terrein, altijd rechtdoor op het Van Starkenborghkanaal. Dit vaarwater is vernoemd naar Edzard Tjarda Van Starkenborgh Stachouwer, een Nederlands politicus. Alsjeblief, dit kan tellen als wistjedatje. Stel je voor, een waterloop dat naar jou vernoemd wordt. Moest een waterloop naar mij vernoemd worden, ik zou de voorkeur geven aan een echte rivier, met een bron en een monding, dat zou dan de Maas heten, klinkt bijlange niet slecht, vind ik 😊😊.

    De maandag, speciale dag: a small step for man, but a giant leap for Peter.  Bijna 5 maanden in pensioen en voor het eerst heeft hij kunnen vissen (en dan nog wel op een van onze favoriete stopplaatsen in Friesland: de Grutte Kritte). En de visjes (laten we zeggen dat hier de kwantiteit belangrijker was dan de kwaliteit 😊) waren al even content om hem terug te zien 😉.  Dit is Friesland, er stond behoorlijk veel wind, maar we lagen goed beschermd in onze baai.

    Ook de dinsdag terug op een Marrekrite, terug een plekje uit de wind gezocht. De rest van de dinsdag was opnieuw visdag. Ik vond het tijd om onze tafel nog eens in te oliën, enkele hardnekkige vlekken afgeschuurd met veel te grof schuurpapier, niet zo’n schitterend resultaat.  Hulplijn Peter zegt dat hij het wel kan fixen en het is hem uiteraard ook gelukt.

    De woensdag hebben we het kortste tochtje uit onze carrière gevaren, een groot half uur.  We zagen een mooi plekje en we dachten, hier moeten we ook eens aanleggen 😊.  Met de stilte en het mooie nazomerweertje hebben we een paar uur buiten genoten van alles wat de omgeving te bieden had (vogels, hertjes, en natuurlijk zijn ook de vissen weer langs de haak gepasseerd 😊).

    De donderdag hebben we eens een nieuw stukje Friesland uitgeprobeerd, we zijn langs de Scharsterrijn gevaren. Op een bepaald moment vaar je onder de autostrade, wij kunnen er onder … voor jachten met een hogere opbouw, geen probleem, leggen ze gewoon het razend drukke verkeer stil en wordt er een brug geopend. Dit kan volgens ons alleen in Nederland.

    Vrijdag, 30 september, hoog tijd om Friesland te verruilen voor de provincie Overijssel. Zoals al een paar maal vermeld, we hebben regelmatig met veel wind af te rekenen, het is natuurlijk ook al herfst. We besluiten het IJsselmeer links (eigenlijk rechts) te laten liggen en langs ‘binnen’ onze weg te vervolgen, dus via Ossenzijl, Steenwijk en Giethoorn richting Randmeren. Een paar jaar geleden konden we niet via Ossenzijl, hoog tijd om ons Mira langs daar te sturen. Op een paar kilometer van daar zien we dat er nog niets veranderd is, boten langer dan 20 meter en breder dan 4,5 meter mogen nog altijd niet passeren. Wat een domper op de feestvreugde. Peter heeft dan zijn stoute schoenen aangetrokken en gebeld naar de sluis of we toch niet verder konden. Driewerf hoera, we mochten doorvaren, weliswaar op eigen risico. Overschot had Peter niet, maar met hek-en boegschroef heeft hij netjes, de hindernis  genomen. Ik fier op mijn maatje, maar toen ik de grijns op zijn smoeltje zag, merkte ik dat hij minstens even content was van zijn prestatie 😊. In Giethoorn wachtte ons nog een aangename verrassing, in Steenwijk ligt de Flâneur, en Ann en Noël waren dit weekend toevallig ter plaatse, dus hebben ze ons verblijd met een bezoekje. Ik bedenk me juist dat we mijn verjaardag al in de drie verschillende Venetiës hebben gevierd.  Al eens in de enige echte in Italië, een paar jaar geleden in Brugge: het Venetië van het Noorden en nu in Giethoorn ofte Hollands Venetië. Volgend jaar wordt het pizzeria Venezia, zeker weten 😊.

    Plan was om vandaag door te stomen naar Midden-Nederland,  naar de Randmeren (Drontermeer, Veluwemeer, Eemmeer, Gooimeer). Er zijn daar tal van eilandjes waar je kan aanmeren. Maar tussen droom en daad staan wetten in de weg. Bij de eerste sluis hadden we al iets om over te schrijven.  Er was een MOB (man over board – speciaal voor Rita een verduidelijking van het vakjargon 😊). De man was iets te enthousiast met het proberen zijn touw over de bolder te leggen, maar zijn armen waren te kort, een frisse duik in de sluis, een nat pak en een beschadigd ego waren daarvan het gevolg. Beste lezer, de term WOB ofte woman over board bestaat niet 😊. In mijn geval heb ik geluk, Peter zorgt er altijd voor dat ik mij niet moet forceren, hij stopt altijd mooi aan het aanlegpaaltje, hij bespaart mij een fris bad 😊. Verder was het pittig varen, er stond een iets meer dan stevige bries (windkracht 4-5 op het Ketelmeer), ik heb even genoeg  buiswater gezien vandaag 😊. Toen we eindelijk in rustiger vaarwater kwamen, kregen we te horen van de centrale meldpost Ijsselmeer dat er een sluis gestremd is op de Randmeren tot 07 oktober.  Onze kar dan maar gekeerd om langs de Lage Vaart in Flevoland naar Muiden te varen. En voilà, mijn verstelske is uit, we liggen nu in Dronten.

    In Dronten, op onze luie konten, we hebben kunnen varen zonder affronten, wat zijn we toch een bofkonten 😉.

    Geniet van de mooie najaarsdagen en tot binnenkort.

    Groetjes,

    Peter en Conny

     

    Afgelegd traject

    Datum: 25/09

    Vaarroute:  Groningen – Vanstarkenborghkanaal - Burgermeer (De Meeuwen/Burgum)

    Vaaruren: 6 uur  

    Overnachting: Marrekritesteiger De Meeuwen

     

    Datum:  26/09

    Vaarroute: Burgermeer – Wijde Ee – Prinses Margrietkanaal – Lange Sloot (Earnewald) – Grutte Kritte  

    V aaruren: 2u15

    Overnachting: Marrekritesteiger Grutte Kritte

     

    Datum: 27/09

    Vaarroute:  Grutte Kritte – Earnewald – Prinses Margrietkanaal – Grouw – Terherne – Sneekermeer – Goëngarijpster Poelen (Goaiingarypster Puollen)

    Vaaruren: 3 uur 

    Overnachting: Marrekritesteiger Goëngarijp

     

    Datum: 28/09

    Vaarroute: Goëngarijpster Poelen – Frijgersleat (Gudskop)

    Vaaruren:  20 minuutjes

    Overnachting: Marrekriteplaats Gudskop

     

    Datum: 29/09

    Vaarroute: Frijgersleat (Gudskop) – Noorder-Oudeweg – Langweerder Wielen – Scharsterrijn (of Nieuwe Rijn) - Tjeukermeer

    Vaaruren: 3 uur 

    Overnachting: Marrekritesteiger Tjeukermeer (Vogeleiland)

     

    Datum: 30/09

    Vaarroute:  Tjeukermeer – Pier-Christiaansloot – Jonkers of Helomavaart – Linde (Ossenzijl) – Kanaal Steenwijk-Ossenzijl – Kanaal Beulakerwijde-Steenwijk - Giethoorn

    Vaaruren: 6 uur 

    Overnachting: Giethoorn – Aan/Uit ligplaats: 1,30 €/meter - elektriciteit extra betalen

     

    Datum: 01/10

    Vaarroute:  Giethoorn – Kanaal Beulerwijde – Meppeler Diep (Zwartsluis) – Zwarte Meer – Ketelmeer – Ketelhaven – Lage Vaart - Dronten

    Vaaruren: 6u30 

    Overnachting: Passantenplaats Dronten Brejenbarg (geen voorzieningen)

     

     

     







    01-10-2022 om 17:02 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ze spreken hier weer ons taaltje (ongeveer toch)

    Dag beste lezer,

    Ons Duitsland avontuur zit er op! We liggen sinds gisterenavond, na drie maanden, terug in Nederland.

    Maar onze laatste indrukken van ginder gaan we uiteraard delen 😊.

    We moesten dus het juiste getij en weer afwachten om de Eems af te varen. Maar we hebben onze tijd goed kunnen invullen in Haren/Ems.  We hebben gemerkt dat Haren/Ems veel met de scheepvaart te maken heeft: er is een scheepswerf, een scheepvaartmuseum, veel rederijen, er wonen ook veel schippers (gemakkelijk te herkennen aan hun anker of schroef in de tuin 😊) en er zijn havenfeesten.  Of toch feesten aan de haven, want er waren vooral schuttersverenigingen (met hun fanfares), een ambachtenmarkt en uiteraard ook een paar historische schepen aanwezig.  Het weer zat niet mee, maar er waren echt massaal veel boogschutters ter plekke, allemaal in het groen (en allemaal zat), dat het toch nog een gezellige bedoening was.  Voor alle duidelijkheid, wij waren in het blauw gekleed en hebben niet meer dan 2 biertjes gedronken 😊. De zaterdagavond konden we nog vanuit onze privéloge (ook stuurhut genoemd) genieten van een prachtig vuurwerk. De zondag konden we nog erwtensoep met haring uitproberen, maar die kelk hebben we aan ons voorbij laten gaan. Uiteraard hebben we een paar oude schuiten bezocht en het was ook opendeurdag aan de sluis.  Voortaan ga ik me niet meer direct opwinden als de brugwachter/sluismeester niet onmiddellijk antwoord aan de marifoon. In Haren/Ems moet de man 11 kunstwerken (3 sluizen en 8 bruggen) bedienen, dus is het soms begrijpelijk dat hij niet direct antwoordt of …. Of het kan ook zijn dat de brave man gewoon ligt de slapen (toen we de zondag binnen gluurden in het lokaal was de sluismeester ingeslapen, waarschijnlijk had hij de avond voordien teveel gefeest 😊).

    Enfin, de maandag zijn we vertrokken naar onze voorlaatste ligplaats, een zijtak van het Dortmund-Eemskanaal. Op dat stukje komt er geen kat, het is er pikkedonker, liggen we met ons Mira half in de bomen (anders te diep voor onze spudpalen) en genieten we van de absolute ruste en stilte (soms onderbroken door roffelende regen op ons dak 😊).

    Dinsdagnamiddag op ons dooie gemakje doorgevaren naar een jachthaventje net voor de sluis van Herbrum. We hebben toch zeker 1 maatje achtergelaten in Duitsland, want de bunkerboot passeerde ons, amai, hij krijgt van ons de prijs van meest enthousiaste Duitser, zo toeteren en zwaaien 😊.  De havenmeester in Herbrum gaf niet thuis, dus hebben we dubbel genoten van onze laatste avond in Duitsland 😊. Het was een mooi afscheid, schitterend weer, fantastisch uitzicht en genieten van een heerlijk glaasje wijn buiten op ons prachtige terras tot het zonnetje onderging en er een (welk superlatief moet ik hier nu uit mijn hoed toveren) magistrale sterrenhemel boven onze knappe koppen verscheen 😊😊😊.

    De woensdag was het menens, om 11u was het hoogtij, dus hoog tijd om richting Nederland te varen. Eerst vonden we het jammer dat het zo laat het goede tij was, maar toen we opstonden, waren we content dat het niet vroeger was, want alles zat weer potdicht van de mist.  Rond een uur of 9u30 was de smoor opgetrokken, juist in tijd om te versassen.  Maar we vermoeden dat de sluiswachter ook daar lag te slapen 😊 want we waren pas om 11u uit de sluis, wat betekende dat we sowieso toch een stukje tegenstroom zouden moeten varen.  Maar dat viel uiteindelijk supergoed mee, de laatste 4 kilometer moesten we een beetje bij steken, de rest gingen we mooi mee met de flow.  En als het goed gaat , varen we door en door, tot in Groningen.  Sluis, bruggen, alles liep zo lekker in Nederland dat we juist voor het donker aangekomen zijn op onze bestemming.

    En vandaag, donderdag 22/09 hebben we gewinkeld.  Eerst naar de supermarkt, wat een geluk dat we alles te voet moeten afleggen en dus maar een bepaalde hoeveelheid kunnen dragen. Ik kon maar niet begrijpen dat Belgen die pakweg in Australië wonen, lekkernijen of specialiteiten van hun thuisland missen. Wij hebben niet echt iets gemist (misschien mosselen wel een beetje, we zaten ook niet buiten Europa) maar de vertrouwde producten (ja wij winkelden in België bij Sas Van Gent bij den Albert) terug vinden in de rekken, deed ons toch serieus watertanden.  Peter zijn armen zijn 10 centimeter langer geworden, de zakken puilden een ietsepietsie uit 😊. We kunnen een tijdje voort met onze proviand.  In de namiddag de stad ingetrokken, weer boekhandels waar de boeken in onze moedertaal zijn.  Daar zijn we gelijk een klein kind in een bollenwinkel, we krijgen er maar niet genoeg van om er in rond te struinen.  Maar in tegenstelling tot vroeger, komen we nu wegens plaatsgebrek, met (zo goed als) lege handen buiten.

    Zo jullie zijn weer mee met ons belevenissen.  We wensen jullie nog een prettig weekend en tot de volgende keer.

     

    Groetjes,

    Peter & Conny

     

    Afgelegd traject:

    Datum: 19/09

    Vaarroute: Haren/Ems - Steinbild

    Vaaruren: 4u30 

    Overnachting: Zijarm Dortmund-Eems kanaal  (op onze spudpalen)

     

    Datum: 20/09

    Vaarroute: Steinbild - Herbrum

    Vaaruren: 2u

    Overnachting: Jachthaventje (elektriciteit, geen water)

     

     

    Datum: 21/09

    Vaarroute: Herbrum – Groningen (Nederland)

    Vaaruren: 10 u

    Overnachting: Oosterhaven, stadshaven (1,70 €/m)





    22-09-2022 om 18:52 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het was een prachtige zomer

    Dag beste lezer,

     

    Precies lang geleden hé. Er valt eigenlijk ook niet zo heel veel te vertellen deze keer.

    Zaterdag, 10 september hebben we uiteindelijk het Mittellandkanaal verlaten. Het is even wennen om terug op het Dortmund-Ems kanaal te varen, smaller, weer veel sluizen, minder ligplaatsen. En door de lage waterstand op de Rijn, een pak meer vrachtverkeer dan in het doorgaan.  Normaal gezien gingen we na een tweetal uur varen, blijven liggen aan een sluis, maar het ging zo lekker vooruit dat we besloten door te stomen naar Lingen. Maar vlot varen betekent toch nog 8u30 achter ons stuur zitten voor een traject van om en bij de 44 kilometer. En toen we in Lingen aankwamen, waren er nog voldoende ligplaatsen … voor jachten tot 20 meter.  Dus hebben we onze trossen vastgemaakt enkele kilometers verder in Altenlingen. Vlakbij een restaurant, ferm gemakkelijk, niet meer moeten koken na onze dagtaak 😊.

    De zondag had zijn naam niet gestolen, toen we opstonden was er wat ‘smoke on the water’, de voorbode voor een zonnige dag. Alleen tijdens het varen werd de mist alsmaar hardnekkiger, tot het zicht niet meer dan enkele meters bedroeg. Ergens aanleggen is geen optie op het kanaal. Dus op de tast, het is te zeggen, zo dicht mogelijk bij de oever varen en onze AIS goed in het oog houden. We zouden dan aan de sluis betere tijden afwachten. Veilig aan de sluis geraakt, maar er waren geen voorzieningen voor jachten. We hebben ons even vastgelegd aan een paal, maar ons Mira-Ceti dacht even dat ze een paaldanseres was, ze probeerde altijd maar rond dat ding te draaien (aan een sluis beweegt het water net iets meer), het was gewoon niet te doen.  Dus zijn we maar mee geschut  met een vrachtschip. Met zo een grote baken voor ons, was het bijlange niet lastig varen.  Tegen dat we aan de volgende sluis waren was de mist opgetrokken.  

    En nu liggen we al sinds die dag in Haren/Ems.  De bedoeling was om hier een dag of twee te vertoeven. We moesten dringend bijtanken, bijtanken zoals in diesel, water en drank. En dan eens bestuderen wanneer we het best konden oversteken naar Delfzijl.  Maar het getij zit niet mee, de eerste dagen was het hoogtij voor zonsopgang, vrijwillig gaan we niet vertrekken bij donker (of in de mist 😊).  Als de uren dan wel meezaten, hadden we af te rekenen met een andere natuurkracht: de wind.  Het waait hier stevig, genre najaarsstorm. Als we het weerbericht mogen geloven zal het volgende woensdag de beste dag zijn om ons te laten meevoeren in de chocolademelk (het bruine sopje van de Eems, we kijken er al naar uit 😊). Wij hebben één alternatief, maar dan vaar je in drie dagen naar Groningen, heb je gemiddeld om de 200 meter een brug (brugopeningen tussen de 5,10 en 6 meter) en wordt mijn haar nog een tikkeltje grijzer 😊.  Neuh, we blijven lekker liggen, beetje keuvelen met de Engelsen (boeiende mensen, Fred, heeft o.a. een boek geschreven over de herkomst van de Engelse woorden, een turf van 992 bladzijden…) en morgen zijn het hier havenfeesten met vuurwerk (als het zo blijft waaien zal daar niet veel van in huis komen), drank-en eet kraampjes, optredens…  Ons schoon kostuum hangt al klaar 😊.

    Och ja, dat bijtanken is intussen gebeurd, de diesel is verschrikkelijk duur, de drank is hier goedkoper dan in België. Maar helaas, we hebben toch meer diesel dan drank gekocht 😊.

    We wensen jullie nog een fijn weekend.

    Groetjes,

    Peter en Conny

     

    Afgelegd traject:

    Datum: 10/09

    Vaarroute: Hörstel (Mittellandkanaal) naar Altenlingen (Dortmund-Ems kanaal)

    Vaaruren:  8u30 

    Overnachting: Altenlingen (vlakbij restaurant, anders geen voorzieningen)

     

    Datum: 11/09

    Vaarroute: Altenlingen – Haren/Ems

    Vaaruren: 5u15

    Overnachting:  Jachthaven WSH-Haren/Ems - alle voorzieningen. Rustige haven, ligt op anderhalve kilometer van het centrum.







    16-09-2022 om 14:53 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noch mossel noch vis

    Dag beste lezer,

    Hier het vervolg van ons Duits avontuur, onze trip op het Mittellandkanaal zit er bijna op, we liggen nog een goede 4 kilometer van de splitsing met het Dortmund-Eemskanaal.

    Zaterdagmorgen, 3/9 hebben we de trossen los gegooid, tijd om van een drukke stad zoals Hannover terug naar een groene, rustige ligplaats te varen. Na een goeie 20 kilometer hadden we die gevonden in Haste, vlakbij de laagste brug over het Mittellandkanaal. Konden we goed observeren hoe de schippers op het laatste nippertje hun stuurhut hydraulisch lieten zakken. Zouden we ook nog wel willen, leuk gadget 😊.  We begrijpen nu ook beter hoe het komt dat er af en toe een dak wordt afgevaren aan een brug, als de techniek even hapert, is er geen ontkomen meer aan.

    De zondag hebben we, zoals het een wielertoerist betaamt, een ritje gedaan met de fiets.  Peter had me daar een pittig parcourske van 50 kilometer uitgestippeld! Er waren redelijk wat hoogtemeters te overwinnen.  Onze gepensioneerde doet dat nog goed, hij kan nog altijd een stukje klimmen.  Ik had het wel een pak gemakkelijker met mijn gemotoriseerd tweewielertje. Echt zalig fietsen hier in Duitsland, we kunnen kilometers onze trappers geselen zonder ook maar een huis tegen te komen.  Wat we wel in grote getale gezien hebben (Peter zegt 20, ik heb er maar 17 geteld 😊) zijn rode wouwen.  Die waren allemaal aan het rond cirkelen op een pas gemaaid veld.  Best indrukwekkend.

    Na het weekend zijn we in Minden beland. Deze stad hadden we in het doorgaan al bezocht, dus moesten we hier eigenlijk niet meer stoppen. Maar toen we zagen dat het mooiste plaatsje van het Mittellandkanaal vrij was (er voer juist een groot jacht weg), vonden we dat we hier ook moesten van genieten.  Een plaatsje met zicht op de sluis en de aquaduct en op een verloederd zeiljachtje bewoond door een anarchist (zijn woorden), dat ook 😊. De brave man ligt al maanden aan de kade waar je maar 72 uur mag liggen, maar hij heeft zijn motor onklaar gemaakt en hij heeft geen geld om het te herstellen, dus kan hij daar gewoon blijven liggen op deze pracht locatie.

    En uiteindelijk zitten we toch in de computer van de polizei . Na het stadsbezoek, dachten we nog even te genieten van ons prachtige uitzicht, maar het werd ons niet echt gegund.  De anarchist had al gezegd dat de scheepvaartpolitie foto’s genomen had van ons schip en dat we ze nog wel mochten verwachten. En er zit een arsenaal aan foefjes in zijn trukendoos. Hij zei dat we een fles wijn moesten boven halen (ik denk dat hij hoopte om mee te mogen drinken 😉) op die manier kon de politie ons niet meer het kanaal op sturen.  Wij, met ons glas wijn in onze hand,  maar turen naar een politieboot, maar ze kwamen met de auto, aanval in de rug 😊.  Het verhaal is te lang om in detail te vertellen, ik zal proberen de ‘hoogtepunten’ weer te geven.  

    Ze vroegen ons logboek. Hebben we uiteraard niet.  Dan vroegen ze ons vaarbewijs.  Ons internationaal vaarbewijs hadden ze nog nooit gezien, dus vroegen ze Peter zijn professioneel vaarbewijs. Ze konden maar niet geloven dat iemand die niets met de scheepvaart te maken heeft, een type schip gelijk onze Mira-Ceti koopt 😊. Ze konden zelfs niet bevatten dat ons woonbootje enkel voor pleziervaart gebouwd is. Uiteindelijk zijn ze met al onze papieren naar de auto gegaan om te bekijken of we met ons vaarbewijs wel mochten varen in Duitsland.  De uitkomst: met ons vaarbewijs mogen we een jaar in Duitsland varen, daarna moeten we een Duitse versie aanvragen! Maar over ons schip waren ze duidelijk, langer dan 20 meter is geen plezierjacht meer! Met die extra drie meter is het geen jacht, maar ook te kort voor een peniche, het is eigenlijk noch mossel noch vis (hun woorden). Omdat het zo’n twijfelgeval is, hebben ze geen proces verbaal opgemaakt (350 euro) maar komen we er vanaf met een verwittiging (50 euro). We mogen dus niet meer aanmeren op plaatsen van de pleziervaart, maar bij de beroepsvaart.  Ik voorspelde die agent dat dit niet in dank ging afgenomen worden, daarvoor moet je geen madame Soleil zijn.  En de dag nadien was het al van dat, waar voorheen de schippers naar ons zwaaiden, krijgen we nu een middelvinger als groet.  We begrijpen hun reactie, komen ze, na een ganse dag varen, aan bij een ligplaats en ligt er daar een plezierbootje vrolijk aangelijnd (en het ergste was dat er bij de pleziervaart wel nog vrije plaats was). Hoeveel begrip we  er ook voor hebben, het gedrag van één schipper was ronduit bedreigend, de man was zo woedend en kwam kort langszij varen en liet dan zijn schroef volle bak draaien. Met zo’n dolgedraaide zot in uw buurt slaap je (allez ik toch niet) niet al te gerust.

    Maar ik loop een beetje vooruit op de feiten, de dag nadien, dat was Bad Essen. Wat een leuk plaatsje, blij dat we daar gestopt waren.  Het is een kuuroord (maar vooral voor medische behandelingen), gelegen aan een natuurgebied en aan een gebergte.  Prachtige vakwerkhuizen, stemmige pleintjes, mooie wandelpaden.  Als je in de buurt bent, zeker eens bezoeken 😊. Normaal gezien gingen we hier nog een nacht blijven liggen, maar gezien onze populariteit bij de medeschippers zijn we maar naar rustigere oorden gevaren. Peter wou blijven liggen, maar ik had geen zin om nog meer middelvingers of verwijten te krijgen.

    Gisteren hebben we ook besloten om de winter terug in België door te brengen. Ik hoorde van doorgewinterde toervaarders dat ze na het vaarseizoen in een jachthaven in eigen land  overwinteren.  Ik kon maar niet begrijpen dat je die vrijheid opgeeft om opnieuw 6 maanden vast te liggen op één plek.  Na een maand of drie, begrepen we het al een stuk beter. Rondtoeren is prachtig, maar om dit dag in dag uit te doen is het mentaal toch vrij belastend.  Je blijft uiteindelijk maar kort op dezelfde plaats, waar je moet uitzoeken waar de winkel of apotheek (of zelfbouwmarkt is 😊) en dit moeten we iedere keer opnieuw doen. Je kijkt dan uit voor een volgende ligplaats, maar je weet nooit op voorhand of er plaats is. Is er geen plaats moet je al direct minstens een uur verder varen.  We hadden toen al besloten om een jachthaven in Frankrijk te zoeken.  Maar nu krijgen we van verschillende mensen berichten dat het voor het moment geen cadeau is om ginder te vertoeven. Er zou, door de prachtige zomer, enorm veel groene planten in het water, jolig tieren, waardoor sommige kanalen onbevaarbaar zijn.  We hebben momenteel 2 ooggetuigen in Frankrijk zitten, die ons gaan bevestigen of dit inderdaad ook het geval is  😊. We hebben gisteren dan maar de knoop doorgehakt en besloten om niet te veel hooi op onze vork te nemen en te luisteren naar de kenners: 6 maanden toeren en dan naar de homebasis terug, waar de vrienden en familie wonen, waar ze de moedertaal spreken, waar ze mosselen met friet hebben 😊.

    Zo beetje lang verslag, maar ook zoveel te vertellen 😉.

    Beste lezer, alvast een prettig weekend en tot de volgende keer, misschien nog uit Duitsland, misschien ook niet.

    Groetjes,

    Peter en Conny


     Afgelegd traject:

    Datum: 03/09

    Vaarroute: KM 161,2 (Hannover)  – KM 138,3 (Haste)

    Vaaruren:   2u30

    Overnachting: Haste (geen voorzieningen)

     

    Datum: 05/09

    Vaarroute: KM 138,3 (Haste) – KM 101,6 (Minden)

    Vaaruren:   4u

    Overnachting: Minden (geen voorzieningen, anderhalve kilometer van het centrum).

     

    Datum: 06/09

    Vaarroute: KM 101,6 (Minden) – KM 61,6 (Bad Essen)

    Vaaruren:   4u

    Overnachting: Bad Essen (geen voorzieningen).

     

    Datum: 07/09

    Vaarroute: KM 61,6 (Bad Essen) – KM 4,4 (Hörstel)

    Vaaruren:   6u15

    Overnachting: Hörstel (geen voorzieningen).







    08-09-2022 om 19:20 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A red thin line

    Dag beste lezer,

    Vandaag berichten we vanuit Hannover.  Geen klein stadje, vanaf onze ligplaats moesten we nog 6 kilometer de pedalen teisteren vooraleer we in het centrum geraken. Dat was ei zo na een dure grap geweest.  Op een bepaald moment was het niet duidelijk waar het fietspad was, maar we waren klaarblijkelijk niet langs de juiste kant aan het bollen want we werden tegengehouden door de politie. We moesten even wachten want er werden al twee andere fietshooligans beboet. Peter heeft met zijn charmes (en zijn beste Engels) de dames kunnen overtuigen dat het geen slechte wil was, maar dat het niet altijd evident is om te weten langs welke kant je moet fietsen. De agente heeft hem alle mogelijke verkeersborden getoond op haar GSM 😊.  Enfin hij (en zij) heeft (hebben) ons toch 40 euro’s bespaard 😊.

    In Hannover centrum hadden we geen problemen meer om de goede zijde te nemen, want we gaan én te voet én we moeten maar de rode lijn volgen. Dat is een 4,2 kilometer rode streep die langs de belangrijkste bezienswaardigheden loopt.  Zo krijgen we van alles voorgeschoteld: kerken, oude stadsmuur, historische gebouwen, stemmige pleintjes, winkels. Vooral het stadshuis is een indrukwekkend bouwwerk.

    Nu even terug naar waar we gebleven waren 😊.  De zondag (28/8) zijn we naar de grens tussen het voormalige Oost- en West Duitsland gevaren.  Aangemeerd en terug gaan eten in het Grieks/Italiaans restaurant.  Helena, de niet meer zo jonge dienster, herkende Peter nog na 8 weken (waarschijnlijk omdat hij de enige is die daar een fles rode wijn besteld 😊). Grappige madame trouwens, ik had satés besteld, en ik at ze niet volgens de regels van de kunst volgens haar, ik heb haar moeten tegenhouden of zij deed het vlees zelf van de stokjes 😊. En ze bleef maar (gratis) ouzo uitschenken. Het was trouwens een topdag voor Peter, er kwamen 2 weduwen (dametjes met rollator) bij ons aan tafel zitten en ze waren hem ook aan het overladen met complimentjes.  Hij zag er nog lang geen 60 uit, zijn horoscoop was ook ok, het was zo een grote man, blablabla … 😊😊😊.  Het was best gezellig, maar we hebben ze dan toch maar achter gelaten toen ze hun lever met frietjes kregen 😊.  Onze weduwen waren niet te spreken van Wolfsburg, ze vonden het maar een stad van niks.

    We wilden dit uiteraard met onze eigen ogen bekijken, dus zijn we naar ginder gefietst, en gelijk hadden ze.  Wolfsburg is een relatief jonge stad, gesticht door de nazi’s. De autofabriek, toen KdF nu VW (in oorlogstijd werden er militaire voertuigen en zelfs vliegtuigen gemaakt) is daar nog steeds de grootste werkgever.  Het stadje kon ons niet bekoren, we waren vrij vlug terug op ons schipke.

    De dinsdag (30/8) zijn we  naar Sophiental/Wendeburg gevaren (dit plaatsje hadden we op de heenreis ook al aangedaan), want we wilden ’s anderendaags van daaruit met onze Fahrrad naar Peine fietsen. En niet via de kortste weg maar langs gravelpaden, een heerlijk, maar vermoeiend tochtje (ik had pein in de beine 😊) van 50 kilometer.  Peine is een leuk plaatsje, niet indrukwekkend wel rustig. Wat wel opviel was dat er enorm veel low budget winkels (genre Action) waren.

    Op de eerste schooldag ofte 1 september moesten we een vrij grote afstand overbruggen om in Hannover te geraken.  Maar onderweg kwamen we de Bertillac tegen (Engelsen op een woonboot die we ook al in Brandenburg ontmoet hebben). Ze vertrokken juist van een jachthaven in Sehnde en ze zeiden dat het daar goed liggen was. We zagen dat wel zitten om onze trip in 2 keer te doen, dus onze touwen lagen daar rap rond die boldertjes. Veel hebben we niet meer gedaan, juist nog met de fietsen van de jachthaven (ik denk dat met een tank rijden simpeler is 😊) gaan winkelen.  De havenmeester wist ons te zeggen dat er Belgisch bier te koop was in de Lidl. Voor de rest geluierd op ons bootje.

    En zo zijn we dus vandaag 2 september in Hannover beland, weer een stukje van het Mittellandkanaal bedwongen 😊.

    Over het varen zelf valt er nu niet veel te vertellen, het is tenslotte tuffen op een breed kanaal, altijd rechtdoor en heel soms moeten we door een sluis (op het Mittellandkanaal zijn er dat welgeteld 2).  

    Dag beste lezer, nog een prettig weekend gewenst en voor degenen die de blog na het weekend lezen (de maandagochtend lezers 😊), fijne werkweek.

    Peter & Conny

     

     

    Afgelegd traject:

    Datum: 28/08

    Vaarroute:  Bergfrieden (KM 258,6) naar Rühen (KM 256) - Mittellandkanaal

    Vaaruren:  1u30

    Overnachting: aan Grieks/Italiaans restaurant, geen andere voorzieningen, rustig liggen

     

     Datum: 30/08

    Vaarroute:  Rühen (KM 256) naar Wendeburg (KM 213) - Mittellandkanaal

    Vaaruren:  6u

    Overnachting: geen voorzieningen, rustige ligplaats

     

    Datum:  01/09

    Vaarroute:  Wendeburg (KM 213)  - Sehnde (KM 185) - Mittellandkanaal

    Vaaruren:  3u15

    Overnachting: Jachthaven, zeer vriendelijke havenmeester, ter beschikking: elektriciteit, fietsen, Wifi, wasmachine.  Liggeld: 1,5 euro/meter

     

    Datum:  02/09

    Vaarroute:  Sehnde (KM 185) – Hannover (KM 161,2) - Mittellandkanaal

    Vaaruren: 3 u

    Overnachting: Hannover (in de week lawaai van havenbedrijvigheid, in het weekend rustig) – geen voorzieningen.











    02-09-2022 om 16:56 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per maand
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 11--0001



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs