Wat is
het Zwarte Vasten gedurende de Vastentijd? - Philip Kosloski 18/3/2022
Het Zwarte Vasten is een strikte vorm van vasten waarbij je
je onthoudt van vlees, eieren, boter, kaas en melk, met slechts één maaltijd
per dag.
Van de vele verschillende soorten vasten die de kerk door
de eeuwen heen heeft aangenomen, is één van de strengste vasten het zwarte
vasten.
Het Zwarte Vasten was vooral populair in middeleeuws Europa
en wordt vandaag de dag nog steeds door sommige Christenen beoefend.
De Katholieke Encyclopedie geeft een korte beschrijving van
dit type vasten.
In de eerste plaats was meer dan één maaltijd strikt verboden. Bij deze maaltijd werden vlees, eieren, boter, kaas en melk verboden
... Naast deze beperkingen werd onthouding
van wijn, speciaal tijdens de vastentijd, opgelegd ... Verder bestond de
kost tijdens de Goede Week uit brood,
zout, kruiden en water... Tenslotte
was deze maaltijd niet toegestaan tot zonsondergang.
De Kerk moedigde dit strenge type van vasten aan tijdens de
vastentijd, evenals ter voorbereiding op elke belangrijke gebeurtenis in
iemands leven.
De regels voor vasten werden door de eeuwen heen
geleidelijk versoepeld, maar Oosterse Christenen houden zich nog steeds aan een
soortgelijk vasten, hoewel de specifieke regels verschillen per lokale
traditie.
Zoals met elke vasten, moet men er niet aan deelnemen
zonder een geestelijk leidsman en een arts te raadplegen om ervoor te zorgen
dat je de juiste voeding krijgt en geen ernstige schade aan je lichaam
toebrengt.
Is het mogelijk om per ongeluk in zonde te vervallen?
Is het
mogelijk om per ongeluk in zonde te vervallen? - Philip Kosloski 13/3/2022
Hoewel
we zeggen dat we "in zonde vervallen", moet er altijd een vrije keuze
zijn om schuldig te zijn.
Katholieken praten vaak over het idee om in zonde te vervallen.
Op het eerste gezicht zou dit kunnen lijken te betekenen dat we op de een of
andere manier in zonde belanden, zonder dat we ons zelfs maar realiseren wat er
gebeurde.
Het is alsof we in een gat van zonde zijn gevallen, zonder
te kijken waar we heen gingen.
Tot op zekere hoogte kan er enige waarheid in die
verklaring zitten. We kunnen door onze acties onverwachts tot zonde worden
geleid.
Misschien hebben we bijvoorbeeld een schandalige
advertentie gezien tijdens het surfen op internet en er per ongeluk op geklikt.
In eerste instantie zouden we geen schuld hebben als we er per ongeluk op
klikken. Als we er echter voor kiezen om daar te blijven en interactie te
hebben met de inhoud van de website, dan zouden we een zonde begaan.
De Catechismus van de Katholieke Kerk legt uit hoe aan de
wortel van elke ernstige zonde een vrije
keuze ligt.
CKK 1859: Doodzonde vereist: volle
kennis en volledige instemming. Ze veronderstelt de kennis van het
zondig karakter van de daad, van zijn strijdigheid met de wet van God. Ze veronderstelt ook een voldoende vrije
instemming om een persoonlijke keuze te zijn. Voorgewende onwetendheid en
verharding van het hart verminderen het vrijwillig karakter
van de zonde niet, maar vergroten dit.
CKK 1874: Het weloverwogen, dat wil zeggen willens en wetens, kiezen voor iets
dat ernstig indruist tegen de goddelijke wet en de uiteindelijke bestemming van
de mens, dat is doodzonde. Deze vernietigt in ons de liefde, en zonder de
liefde is de eeuwige zaligheid niet mogelijk. Zonder berouw leidt ze tot de eeuwige dood.
CKK
1860:Onvrijwillige onwetendheidkan de toerekenbaarheid van een zware fout verminderen of zelfs wegnemen.
Maar iedereen wordt verondersteld de principes van de morele wet te kennen, die
geschreven staan in het geweten van elke mens. Emotionele impulsen, hartstochten
kunnen het vrijwillig en bewuste karakter van de fout verminderen, zoals ook
druk van buitenaf of pathologische stoornissen. Een zonde uit slechtheid, door
een bewuste keuze voor het kwaad, is de zwaarste zonde.
God schreef de morele orde in ons hart, dus zelfs als we
niet alle wetten van de Kerk of zelfs de 10 Geboden kennen, kunnen we nog
steeds een aangeboren gevoel hebben van wat goed of kwaad is.
Het is aan ons geweten ten tijde van de zonde om te weten
of wat we hebben begaan een vrije keuze was, of dat het onopzettelijke
onwetendheid was.
In zonde vallen is misschien mogelijk, maar als we echt
zondigen tegen God, moet onze actie vrij zijn en niet iets dat we per ongeluk
doen. We moeten verantwoordelijkheid nemen voor onze daden en als we een
gewoonte hebben om te zondigen, moeten we loskomen van die verslaving en de
prachtige genade van God ervaren.
Gebed van lofprijzing en aanbidding om eventuele
overtredingen tegen de Eucharistie te herstellen.
Ik aanbid U diep, mijn Jezus,
het ware Brood van eeuwige leven; en door deze daad van aanbidding wil ik U eerherstel
brengen voor alle wonden waarmee Uw Heilig Hart dagelijks bloedt om de
ontheiliging te zien van die kerken waarin U verblijft onder de sacramentele gedaante,
om liefde en aanbidding van Uw volk te ontvangen. Ik bied U, als eerherstel
voor al die oneerbiedigheden, dat Kostbaarste Bloed aan dat U hebt vergoten en
ik zeg elk moment: Gezegend en geprezen
zij op elk moment het Allerheiligste en Goddelijke Sacrament.
Zullen zielen in de Hel herrezen lichamen ontvangen?
Zullen
zielen in de Hel herrezen lichamen ontvangen? - Philip Kosloski 26/9/2021
De Katholieke Kerk leert dat iedereen een
herrezen lichaam zal ontvangen, wat het lijden van de Hel zou kunnen
accentueren.
Hoewel de Kerk vaak de glorierijke
opstanding van het lichaam benadrukt voor degenen in de Hemel, vergeten we soms
wat er zal gebeuren met iemand die ervoor kiest om naar de Hel te gaan.
Ook zij zullen een herrezen
lichaam ontvangen, maar niet op dezelfde manier als degenen in de Hemel.
De Catechismus van de Katholieke Kerk legt deze leer uit.
CKK 998: Wie zal verrijzen?Alle mensen die gestorven zijn: ´Dan zullen zij die het goede deden,
uit de graven te voorschijn komen tot de opstanding ten leven, maar die het
kwade deden, tot de opstanding ten oordeel¡ (Joh. 5,29).
Fr. William Saunders borduurt voort op dit Geloof in een
artikel over de opstanding van de doden uit de Arlington Catholic Herald.
Hoe zit het met de herrezen lichamen van de zielen van de
verdoemden in de Hel? Deze lichamen zullen identiteit, heelheid en
onsterfelijkheid hebben, maar niet onze transcendente kwaliteiten. Zij zullen
de noodzakelijke voorwaarde hebben om de eeuwige straf van de Hel te ondergaan,
maar niet de verheerlijking van de Heer die gedeeld wordt door degenen in de Hemel.
Voor iedereen die ervoor kiest om naar de Hel te gaan om
van God gescheiden te worden, betekent dit alleen maar lijden, zoals Jezus vaak
in het Evangelie vermeldt.
CKK 1034: Jezus spreekt vaak over de ´gehenna¡ van het ´vuur dat nooit dooft¡,
bestemd voor hen die tot hun levenseinde weigeren te geloven en zich te
bekeren, een plaats waar zowel de ziel als het lichaam verloren kunnen gaan. Jezus
kondigt in strenge bewoordingen aan dat Hij ´zijn engelen zal uitzenden, die
allen die tot zonde verleiden en ongerechtigheid bedrijven (...) bijeen zullen
brengen om hen in de vuuroven te werpen¡ (Mt. 13,41-42), en dat Hij de
veroordeling zal uitspreken: ´Gaat weg van Mij, vervloekten, in het eeuwig
vuur¡ (Mt. 25,41).
Toch moet worden opgemerkt dat de "hoofdstraf van de Hel
de eeuwige scheiding van God is, in Wie alleen de mens het leven en geluk kan
bezitten waarvoor hij werd geschapen en waarnaar hij verlangt."
Het fysieke lijden zal zeker groot zijn, maar het zal niet
opgewassen zijn tegen het gevoel van isolement van God, een isolement dat deze
zielen aan het einde van hun leven vrijelijk hebben gekozen.
Onthoud dat niemand ooit naar de Hel wordt
"gestuurd". Het is een vrije keuze van degenen die hun hele leven
onthecht van God leven en die, aan het einde van de dood, liever geïsoleerd
zijn dan in gemeenschap met God.
CKK1058: De kerk bidt dat niemand verloren gaat: ´Heer, sta niet toe dat ik ooit
van U gescheiden word¡ . Als het waar is dat niemand zichzelf kan redden, dan
is het ook waar dat ´God wil dat alle mensen gered worden¡ (1 Tim. 2,4) en dat
voor Hem ´alles mogelijk is¡ (Mt. 19,26).
Werd
de H. Maagd Maria geboren op 8 september? - Philip Kosloski 8/9/2021
Er is weinig bekend over de oorsprong van het
feest, maar het gaat terug tot de 6e eeuw.
De Bijbel zwijgt over de
geboorte van de H. Maagd Maria, maar de Kerk viert het jaarlijks op 8
september.
Deze dag wordt universeel
gevierd in zowel het Oosten als het Westen, oorspronkelijk te vinden in de
kalenders van Oosterse Christenen.
Volgens de Catholic
Encyclopedia: ¥Het vroegste document ter herdenking van dit feest stamt uit de 6e
eeuw. De H. Romanus, de grote kerkelijke tekstschrijver van de Griekse Kerk,
componeerde er een hymne voor... Het feest kan ergens in Syrië of Palestina
zijn ontstaan in het begin van de 6e eeuw, toen na het Concilie van Efeze,
onder invloed van de 'Apocriefen', de cultus van de Moeder van God enorm werd geïntensiveerd,
vooral in Syrië.¡
De Romeinse ritus nam dit feest
over in de 7e eeuw en sommigen beweren dat de datum van 8 september afkomstig
was van een bepaald visioen in Frankrijk.
De kerk van Angers in Frankrijk
beweert dat de H. Maurilius dit feest in Angers instelde naar aanleiding van
een openbaring omstreeks 430. In de nacht van 8 september hoorde een man de
engelen zingen in de Hemel, en toen ze hem naar de reden vroegen, vertelden ze
hem dat ze verheugd waren omdat de Maagd in die nacht werd geboren.
Er is echter weinig bewijs om
deze legende te ondersteunen.
Aan de andere kant is er een
andere traditie dat de H. Maagd Maria op een zaterdag werd geboren, volgens het
19e-eeuwse boek ‘De Pelgrim van OLVrouw van Martelarenÿ.
Volgens een oude traditie werd
ze geboren op een sabbatdag, vandaar dat de sabbat of zaterdag door de
vroomheid van de gelovigen werd opgedragen aan de Heilige Maagd, een toewijding
die de goedkeuring van de Kerk heeft gekregen.
Dit feest van 8 september werd
gevierd voordat de Kerk Maria's Onbevlekte Ontvangenis op 8 december vereerde.
Om die dag te berekenen, telde de Kerk eenvoudigweg 9 maanden terug om op de
dag van haar conceptie te komen.
Wat de realiteit ook is achter
deze datum, het is waar dat de H. Maagd Maria werd geboren en dat haar geboorte
de weg vrijmaakte voor de komst van Jezus Christus.
De
noveen van 3 Weesgegroeten van de H. Antonius van Padua - Philip Kosloski
16/8/2021
St. Antonius van Padua moedigde zijn volgelingen aan om een
noveen van drie Weesgegroeten te bidden voor hun intenties.
Gedurende zijn hele bediening had de H. Antonius van Padua
een diepe toewijding aan de H. Moeder. Er wordt gezegd dat hij zijn volgelingen
aanspoorde om dagelijks een noveen van drie Weesgegroeten te bidden.
De praktijk van deze devotie was eenvoudig en bestond uit
het bidden van drie opeenvolgende Weesgegroeten. Vaak zou dit verband houden
met een intentie van zuiverheid, hoewel het niet beperkt is tot die intentie.
Het was vooral een devotie die het vaakst in de avonduren
werd gebeden, zoals de Katholieke Encyclopedie uitlegt.
Het lijdt geen twijfel dat de gewoonte om 's avonds ergens
rond zonsondergang drie Weesgegroeten te bidden in heel Europa algemeen was
geworden in de eerste helft van de 14e eeuw en dat het werd aanbevolen en
aanvaard door Paus Johannes XXII in 1318 en 1327.
De H. Antonius van Padua hield ervan de naam van Maria te
bidden en zei de volgende woorden over deze oefening:
De
naam van Maria is zoeter voor de lippen dan honing, meer voor het oor dan de
zoetste muziek, heerlijker voor het hart dan de puurste vreugde.
Als je op zoek bent naar een eenvoudige manier om Gods
zegen in je leven af te roepen, probeer dan drie keer het Weesgegroet te
reciteren ter ere van de Drie-eenheid en vertrouw op zijn geweldige plan.
Vraag de H. Teresa Benedicta van het Kruis om voorspraak
voor de wereld, opdat iedereen Jezus Christus mag kennen.
De H. Teresa Benedicta van het Kruis zocht haar hele leven
naar God en bracht vele jaren door als atheïstische filosoof.
Toch vond ze Jezus Christus. en toen ze dat deed, ontdekte
ze de rust die haar ziel nodig had.
Hier is het openingsgebed voor het feest van de H. Teresa
Benedicta van het Kruis, waarin wordt gevraagd dat de hele wereld zich tot
Jezus Christus bekeert en blijvende vrede vindt.
God van onze Vaders, die de Martelares H. Teresa Benedicta
van het Kruis Uw gekruisigde Zoon heeft laten leren kennen en Hem tot in de
dood navolgde, verleen door haar voorspraak, dat het hele menselijke ras
Christus als zijn Verlosser mag erkennen en door Hem komt om U voor eeuwig te
aanschouwen. Die met U leeft en heerst in de eenheid van de H. Geest, God, voor
eeuwig en altijd. Amen.
Hoe
Jezus' openbare leven gevoed werd door eenzaamheid - Philip Kosloski 18/7/2021
Jezus'
bediening werd ondersteund door Zijn intense gebedsleven.
Jezus was een populaire spirituele figuur van Zijn tijd, en
veel mensen wilden Zijn aandacht.
Als Hij dat had gewild, had Jezus elk uur van de dag kunnen
besteden aan het prediken van het Evangelie en het onderwijzen van Zijn
discipelen over het geloof.
Jezus bracht Zijn tijd echter niet altijd door in de
openbare bediening. Hij zou pas in het openbaar praten nadat Hij enige tijd in
eenzaamheid had doorgebracht.
Dit blijkt duidelijk uit de 40 dagen die hij in gebed
doorbracht in de woestijn, maar daar bleef het niet bij.
In feite werd het een probleem voor Zijn discipelen, die
vaak naar Jezus op zoek waren, zonder te weten waar hij was.
Matteüs
14:22-23: Toen liet Hij de discipelen in de boot stappen en hem
voorgaan naar de andere kant, terwijl Hij de menigte wegzond. Daarna ging Hij alleen
de berg op om te bidden. Toen het avond was, was Hij daar alleen.
Marcus
1:35: Heel vroeg voor zonsopgang stond Hij op, vertrok en ging
naar een verlaten plek, waar Hij bad.
Lucas
4:42: Bij het aanbreken van de dag ging Jezus weg en ging naar
een verlaten plek. De menigte ging Hem zoeken.
Lucas
6:12: In die dagen vertrok Hij naar de berg om te bidden en
bracht de nacht door in gebed tot God.
Jezusÿ voorbeeld herinnert ons eraan dat hoeveel goede en
heilzame activiteiten we ook ondernemen, ze stevig geworteld moeten zijn in een
gebedsleven.
Als we
het leven van Jezus echt willen navolgen en Zijn evangelie willen prediken,
moeten we van gebed een prioriteit maken.
Geliefd volk van onze Koning en Heer Jezus Christus:
Ontvang
de zegen van de H. Harten en Kracht voor degenen die deze Harten willen
verwelkomen.
Een groot deel van de mensheid blijft inert voor de
Oproepen van Onze Koning en Heer Jezus Christus. Deze Oproepen zullen weer
waarde krijgen in het geheugen van de mensen wanneer de opgesomde
gebeurtenissen de ene na de andere voor de mensheid worden getoond.
De
ongehoorzaamheid van de mensheid is het wapen van de duivel waarmee hij de mens
in staat stelt om tegen de H. Drie-eenheid op te staan.
Op dit moment zal de ongehoorzaamheid bijna totaal zijn. De
mens wil nergens aan ondergeschikt zijn en verkondigt zijn vrije wil, waardoor
hij wegzinkt in zijn ijdelheid, arrogantie en liberalisme.
Ik
moet je zeggen dat wie zijn handelingen en werken niet verandert en niet
handelt in de richting van broederlijkheid, ten prooi zal vallen aan de
duisternis. Trots, egoïsme, het zich opdringen en arrogantie zijn de
kleinere tentakels waarmee de Duivel te veel schade aanricht en ik, als Prins
van de Hemelse Legioenen, zal niet toestaan dat het Volk van Mijn Koning en
Heer Jezus Christus Hem ondermijnt.
De
Heilige Geest stort Zijn gaven en deugden uit (1 Kor 12:11) op de nederigen
zodat ze het Woord prediken, niet op de hoogmoedigen zodat ze hun vrije wil
verheffen.
Volk van Onze Koning en Heer Jezus Christus, de dag van
gebed die ik aan jullie heb gevraagd, is als kostbare wierook naar de
Vaderlijke Troon gekomen. Ik moet jullie meedelen dat elke gebedsdag God
volkomen behaagde en dat jullie erin geslaagd zijn de grote aardbeving die de
mensheid zal ondergaan tot op zekere hoogte te verzachten.
Zonder jullie van streek te maken, moet ik jullie meedelen
dat de komende gebeurtenissen de ene na de andere zullen plaatsvinden, zonder
ophouden. De aardbevingen zullen van grotere intensiteit zijn, waardoor de
aarde haar compacte staat verliest en de hoge bergen instorten.
Volk van Onze Koning en Heer Jezus Christus, het land dat
wordt vertegenwoordigd door de beer (Rusland) , zal een onverwachte reactie
hebben waardoor de wereld in vrees zal blijven en sommige landen snel zullen reageren.
Wanneer
je een onbekend geluid hoort, verlaat dan je huis of plaats waar je je bevindt
niet, ga niet weg voordat je orders hebt ontvangen om te mobiliseren. Als er
een sterk en onbekend licht verschijnt, kijk er dan niet naar, integendeel,
houd je hoofd naar de grond gericht en kijk niet totdat het licht verdwijnt en
ga niet weg van de plek waar je bent. (Noot Claudia: dit zal waarschijnlijk een
nucleaire bom zijn die zorgt voor een lichtflits en een EMP-golf)
Bewaar voedsel in je woning, zonder water, gezegende
druiven, sacramentaliën te vergeten en wat nodig is voor het kleine altaar dat
jullie op een bepaald moment in je woning moet voorbereiden.
Let op,
geliefd Volk van God, let op. Wees waakzaam voor het aandringen van het kwaad
dat je ten val wil brengen. Bezwijk niet!
Ik verdedig jullie met Mijn Zwaard. Wees niet bang.
H. Aartsengel Michaël
3 X
WEES GEGROET ONBEVLEKTE MARIA, ZONDER ZONDE ONTVANGEN
Luz de Maria
Broeders en zusters:
De H. Aartsengel Michaël waarschuwt ons hoe te handelen op
cruciale momenten, dat wij als deel van de mensheid nog niet eerder hebben beleefd,
en daarom kennen of herkennen we ze niet. Laten we deze waarschuwingen van de
H. Aartsengel Michaël zeer ter harte nemen voor onze eigen bestwil.
Wanneer de mensheid voelt dat ze een klein beetje uitstel
heeft, zal dat zijn wanneer ze het dichtst in de buurt komt van wat is
aangekondigd.
Broeder en zusters, laten we, gezien de noodzaak om een
plaats van meditatie in ons huis te hebben, niet vergeten dat de Hemel ons
heeft aangegeven een klein altaar in huis te hebben waar we onze knieën kunnen
buigen om te smeken om Goddelijke Barmhartigheid.
De nuttige dienaar doet onmiddellijk wat zijn meester hem
zegt te doen. De nutteloze dienaar zegt: ik zal wachten... Dat wachten maakt
een groot verschil.
24/6 Degenen die veranderd zijn zullen het rijk van de Antichrist inluiden
24/6 Degenen die veranderd zijn zullen het rijk
van de Antichrist inluiden
Jezus: Laat
vermoeidheid niet omslaan in moedeloosheid. Kom en word terug vervuld in mijn
Heilig Hart. Vertrouw op Mijn kracht om je door deze laatste dagen te dragen.
Ik heb jullie niet in de steek gelaten, Mijn geliefden. Blijf Mij trouw en weet
dat Mijn liefde en ondoordringbare bescherming jullie omringt, altijd de
duisternis die tegen je opkomt, uitdrijft. Wees moedig Mijn geliefden, want Ik
heb jullie geen geest van angst gegeven. Mijn onvoorwaardelijke Liefde voor jullie
is oneindig. Zo spreekt de Heer.
Als de vederen van vleugels mij overschaduwen, hoor ik de H. Aartsengel Michaël zeggen: Geliefden
van Onze Heer en Redder, ontvang de zegeningen die voortkomen uit Zijn Heilig
Hart, Zegeningen van Genade, Barmhartigheid en Kracht, voor deze laatste
momenten die jullie nu binnengaan. Krachten van het kwaad komen op de mens af.
Plannen voor de wereldheerschappij zijn begonnen terwijl de ruiters van de
Apocalyps worden losgelaten. Wereldoorlog, hongersnoden en epidemieën
verwoesten de landen terwijl ze plaats maken voor de gruwel der verwoesting en
zijn teken van verdoemenis.
Een merkteken om te kopen en te verkopen, een merkteken dat
onder het mom van gemak komt. Degenen die veranderd zijn zullen het rijk van de
Antichrist inluiden met hun aanbidding van zijn beeld. Geliefden van Onze Heer
en Verlosser, sta moedig in de hele wapenrusting van God, handelend met je
geestelijke wapens in biddende handen. Verlaat de Rozenkrans van Licht van Onze
Gezegende Moeder niet. Volk van God, bid onophoudelijk, bid voor je land, bid
voor elkaar, bid voor de bekering van zondaars, bid voor de verloren zielen,
die in gevaar zijn, omdat ze op een dwaalspoor worden gebracht door wolven in
schaapskleren. Volk van God, het einde is er nog niet, maar vordert snel, in de
tijd van de Apocalyps.
WEES NIET BANG, GELIEFDEN VAN ONZE HEER EN REDDER
omdat ik klaar sta met menigten Engelen om jullie te
verdedigen tegen de slechtheid en valstrikken van de duivel, wiens dagen maar
weinig zijn. Zo spreekt je Waakzame Verdediger.
Noot Claudia: degenen die veranderd zijn, zijn degenen die het merkteken genomen hebben en wiens DNA veranderd is en gecontroleerd worden door de Antichrist. Dit zijn de willoze slaven. Het zijn degenen die omwille van het vooruitzicht niet te kunnen deelnemen aan het maatschappelijk leven, de microchip laten injecteren. Eens de instorting van de munt en de economie een feit is, zullen de slechten de microchip aanbevelen/opdringen.
Je lichaam is geen 'omhulsel' voor je geest - Philip
Kosloski 17/9/2021
Een veel voorkomend misverstand is dat je
lichaam een omhulsel is en dat alleen je geest voor altijd zal voortleven.
Het kan verleidelijk zijn om ons
lichaam te zien als slechts een voertuig voor onze ziel, iets dat een
"noodzakelijk kwaad" is. Dit valse geloof is door de geschiedenis
heen te vinden en komt vandaag de dag nog steeds voor.
Helaas kan het een negatieve invloed
hebben op de manier waarop we ons leven leiden en is het een filosofie die
lijnrecht ingaat tegen de leer van de Katholieke Kerk.
De Catechismus van de Katholieke
Kerk stelt duidelijk dat zowel lichaam als ziel een grote waardigheid hebben en
bedoeld zijn om verenigd te zijn.
CKK 364: Het lichaam
van de mens heeft deel aan de waardigheid van ´het beeld van God¡: het is een menselijk
lichaam; juist omdat het bezield wordt door een geestelijke ziel en het de
menselijke persoon die in zijn geheel bestemd is om in het lichaam van Christus
de tempel van de Geest te worden: Als een eenheid van lichaam en ziel verenigt de
mens in zich, juist door zijn lichamelijkheid, de elementen van de stoffelijke
wereld, zodat deze door hem hun hoogtepunt bereiken en hun stem verheffen om in
vrijheid de Schepper te prijzen. De mens mag dus zijn lichamelijk leven niet
minachten, integendeel, hij moet zijn lichaam als door God geschapen en door
Hem bestemd voor de verrijzenis op de laatste dag, waarderen en eerbiedigen.
Opstanding van het lichaam
Het is belangrijk op te merken dat Katholieken in de opstanding van het lichaam geloven. Dit
betekent dat we na onze dood uiteindelijk voor
eeuwig met ons lichaam herenigd zullen worden.
CKK 997: Bij de dood, die de scheiding
is van lichaam en ziel, gaat het lichaam van de mens tot ontbinding over,
terwijl zijn ziel God tegemoet gaat in de verwachting van de hereniging met
haar verheerlijkt lichaam. God zal in zijn almacht het onvergankelijk leven
definitief aan ons lichaam teruggeven door het krachtens de verrijzenis van
Jezus met onze ziel te verenigen.
De dood is iets onnatuurlijks, omdat het scheidt wat
verenigd zou moeten zijn. Dit is één van de redenen waarom Jezus' opstanding 'goed nieuws' werd genoemd. Het betekende dat onze zielen niet langer
geïsoleerd zouden zijn van ons lichaam, maar dat ze aan het einde der tijden
voor alle eeuwigheid herenigd zullen worden.
Hoe
dit Geloof ons dagelijks leven beïnvloedt
Als we ons lichaam zien als slechts een omhulsel, dan
kunnen we ermee doen wat we willen! Onze gezondheid doet er niet toe, en het
maakt ook niet uit of we met ons lichaam zondigen.
Katholieken geloven echter dat ons lichaam een grote
waardigheid heeft en dat wat we met ons lichaam doen ook onze ziel aantast.
We zijn niet zomaar dieren, die niet gebonden zijn aan
morele wetten. Wij zijn kinderen van God, bestemd voor eeuwige gelukzaligheid bij
onze Hemelse Vader.
Mogen we leven als kinderen van een liefhebbende Vader, ons
lichaam met zorg behandelen, wetende dat het voor alle eeuwigheid bij ons zal
zijn (in een verheerlijkte staat).
Waarom
Satan gekend is als de aanklager. - Philip Kosloski 26/10/2021
Satan probeert ons te beschuldigen en neer te
halen, door ons voortdurend te vertellen dat we waardeloos zijn.
Eén van Satans voornaamste doelstellingen
is om ons te beschuldigen en al onze zonden voor ons neer te leggen in de hoop
dat we dieper in wanhoop zullen verzinken.
Openbaring 12:9-11: De grote draak werd op de aarde gegooid. Hij is de
slang van weleer, die duivel of Satan
wordt genoemd en die de hele wereld misleidt. Samen met zijn engelen werd
hij op de aarde gegooid. Toen hoorde ik een luide stem in de Hemel zeggen: Nu
zijn de redding, de macht en het koningschap van onze God werkelijkheid
geworden, en de heerschappij van zijn Messias. Want de aanklager van onze broeders en zusters, die hen dag en nacht bij
onze God aanklaagde, is ten val gebracht. Zij hebben hem dankzij het Bloed
van het Lam en dankzij hun getuigenis overwonnen. Zij waren niet aan het
leven gehecht en hebben hun dood aanvaard.
Satans verlangen om ons te beschuldigen staat in schril
contrast met de Advocaat, de Heilige Geest.
Het is de Advocaat die ons probeert op te bouwen en
letterlijk pleit voor onze zaak voor de Hemelse rechtbank.
Simpel gezegd, de
Advocaat vertegenwoordigt Gods Barmhartige Liefde jegens ons, terwijl Satan
de aanklager onze ondergang zoekt door onze zonden.
God wil ons vergeven, terwijl Satan ons wil veroordelen.
De H. Ignatius van Loyola legde in zijn spirituele
oefeningen uit dat Satans stem er een is die ons en onze vrede probeert te
verstoren.
Hij merkt op: Als in de loop van onze gedachten, hij
gedachten brengt, en ze in iets slechts eindigen, of ze een afleidende neiging
zijn, of minder goed zijn dan wat de ziel eerder had voorgesteld te doen, of als
de ziel verontrusten of verstoren, de
eerdere vrede, rust en stilte wegnemen, is het een duidelijk teken dat het
voortkomt uit de boze geest, vijand van onze eeuwige redding.
Bovenal wil Satan onze vrede wegnemen en ons dieper tot
wanhoop drijven.
Laten we alles doen wat we kunnen om Satans beschuldigingen
te ontvluchten en onszelf te begraven in de liefdevolle armen van onze
Barmhartige Vader.
Satan
is slimmer dan wij - Pr Pawel Rytel-Andrianik 5/3/2022
Lukas
4:1-13: Vervuld van de H. Geest trok Jezus weg van de Jordaan, en geleid
door de H. Geest zwierf Hij 40 dagen rond in de woestijn, waar Hij door de
duivel op de proef werd gesteld. Al die tijd at Hij niets, en toen de 40 dagen
verstreken waren, had Hij grote honger. De duivel zei tegen Hem: Als u de Zoon
van God bent, beveel die steen dan in een brood te veranderen. Maar Jezus
antwoordde: Er staat geschreven: De mens leeft niet van brood alleen. Toen
bracht de duivel Hem naar een hooggelegen plaats en liet Hem in een en
hetzelfde ogenblik alle koninkrijken van de wereld zien.
De duivel zie tegen Hem: Ik geef u de macht over dat alles
en ook de roem die ermee gepaard gaat, want ik kan daarover beschikken en ik
geef het aan wie ik wil; als u in aanbidding voor mij neervalt, zal dat
allemaal van u zijn. Maar Jezus antwoordde: Er staat geschreven: Aanbid de
Heer, uw God, vereer alleen Hem. De duivel bracht Jezus naar Jeruzalem en zette
Hem op het hoogste punt van de tempel, en hij zei tegen Hem: Als u de Zoon van
God bent, spring dan naar beneden. Want er staat geschreven: Zijn engelen zal
Hij opdracht geven om over u te waken.
En ook: Op hun handen zullen zij U dragen, zodat U Uw voet
niet zult stoten aan een steen. Maar Jezus antwoordde: Er is gezegd: Stel de
Heer, uw God, niet op de proef. Toen de duivel Jezus aan al deze beproevingen
had onderworpen, ging hij voor een tijd bij Hem vandaan.
1.
Verleiding – de schijn van het goede
Satan doet alsof hij 'beter dan God' is, toont zich een
vriend en hij is een meester in illusie. Hij is veel intelligenter dan de mens.
Hoe moeten we daarom reageren op zijn verleidingen die de schijn van het goede
hebben? Jezus geeft ons een voorbeeld.
2. Jezus
werd bekoord door de duivel
Als Jezus bekoord werd, dan worden wij allen bekoord, en
zullen wij allen nog bekoord worden. Bekoringen verbergen zich onder het mom
van goedheid. En het meest perverse aspect is dat Satan ons zelfs aanspreekt
met citaten uit de H. Schrift. Deze bekoringen treffen God en de mens, die, als
hij erin valt, zichzelf en zijn leven vernietigt.
Jezus geeft ons een voorbeeld van hoe we op verleidingen
moeten reageren. Het belangrijkste principe is om te voorkomen dat je in een
dialoog met een boze geest wordt getrokken. Jezus' antwoord bestaat uit het
eenvoudigweg aanhalen van de H. Schrift. Jezus voert zelf geen enkel argument
aan. Hij citeert alleen de Bijbel. Op deze manier houdt Jezus vast aan God de
Vader, Zijn geïnspireerde Woord. Hij vertrouwt niet op Zijn eigen wijsheid,
maar op God.
Dit is het tegenovergestelde van wat Eva deed in Eden toen
ze een dialoog aanging met de boze geest en in zonde verviel. Daarbij deed ze
zichzelf, haar man en haar kinderen pijn.
3.
Vandaag
Soms maken we een fout en in bekoring isoleren we ons,
beschaamd voor God, beschaamd om Hem om hulp te vragen. Maar dat is juist het
moment wanneer we niet alleen mogen worden gelaten met de boze geest, want we
zullen zeker verliezen. Dit is wanneer we God het meest nodig hebben. Hij zal
ons helpen als we het Hem maar vragen.
Raad van Andre Bessette over hoe doorheen elke moeilijkheid te geraken
De H.
André Bessette's raad over hoe doorheen elke moeilijkheid te geraken - Philip
Kosloski 6/1/2022
De H. André Bessette, ook wel bekend als de 'Wonderman van
Montreal', leefde van 1845 tot 1937. In die tijd was hij getuige van de
verwoestingen van de Eerste Wereldoorlog, een zeer besmettelijke pandemie van
de Spaanse griep en het lijden van velen tijdens de Grote Depressie.
Toch behield hij ondanks alles zijn Geloof in God en wijdde
hij zich nog meer toe aan de H. Jozef.
Wat
was zijn geheim?
Volgens Paus Benedictus XVI in zijn homilie voor de
heiligverklaring van de H. André, "betekende geloven voor hem het zich vrij
en door liefde gedreven onderwerpen aan de Goddelijke Wil. Geheel bewoond door
het mysterie van Jezus, beleefde hij de zaligheid van een zuiver hart, die van
persoonlijke rechtschapenheid.¡
Hij had een eenvoud van hart die alles kon dragen, wetende
dat God erachter zat.
Paus Benedictus XVI citeert een opmerkelijke uitspraak van de
H. André die zijn raad over het doorstaan van een storm in het leven het
beste samenvat.
Zoek niet
dat je beproevingen worden weggenomen, maar vraag liever om genade om ze goed
te dragen.
Paus Benedictus XVI vervolgt: Voor hem sprak alles van God en van Gods aanwezigheid.
Voor de H. André ging het er niet om God te vragen een
obstakel weg te nemen, maar om de genade om dat obstakel te doorstaan, het te
aanvaarden alsof het uit Gods hand kwam.
Dit kan heel moeilijk te aanvaarden zijn, omdat het onze
natuurlijke neiging is om te proberen om van elk ongemak af te komen. Vaak
kunnen we een beproeving echter niet elimineren, en moeten we die in plaats
daarvan omarmen en God om genade vragen om ze goed te kunnen dragen.
De
twee redenen waarom totalitaire staten de Kerk verafschuwen - Fr Robert Mc Teigue
SJ - 11/2/2022
Deze nieuwe vorm van wreedheid heeft een bijzondere haat
tegen het Christendom.
Mark Twain zei ooit: "Iedereen klaagt over het weer,
maar niemand doet er ooit iets aan!" Iets soortgelijks kan worden gezegd
over culturele waarnemers. We kunnen heel goed zijn in het identificeren van
problemen, tekortkomingen en teleurstellingen. We hebben een scherp oog voor
tegenspraak, hypocrisie en mislukking. Dat is prima - voor zover het gaat. Het
is goed om een brandalarm te hebben, maar het is belangrijker om een
functionele brandweer te hebben. Er moet
iemand komen met een oplossing.
De afgelopen weken heb ik geschreven over de Christelijke
cultuur in crisis, gebruikmakend van het interessante boek van de Britse auteur
Hilaire Belloc, "Overleven en Nieuwe opkomst: de oude en nieuwe vijanden
van de Katholieke Kerk." Het boek, vele decennia oud, is nog steeds
actueel. Zowel toen en nu, schelden slechte oude dwalingen en hun huidige
voorstanders op de Christelijke cultuur in het algemeen en de Katholieke Kerk in
het bijzonder.
Er is een relatief nieuwe vijand van de Christelijke
cultuur die het resultaat is van enkele oude dwalingen en zonden. Jezus werd
geboren onder het bewind van tirannen. Sinds de oprichting van de Kerk hebben Christenen
geleden onder elke vorm van gewelddadigheid, junta, despoten, dictators en
megalomanen.
Maar in de 20e eeuw ontstond er een nieuwe vorm van
wreedheid, namelijk totalitarisme. Andere soorten regimes hebben helaas in
grote aantallen gedood en afgeslacht! Alleen totalitaire regimes proberen alles
te controleren. Cultuur, taal, gedrag, religie, economie, opvoeding, gezin,
conceptie, geboorte, leven en dood - allemaal onderworpen aan de voorschriften
van de absolute staat. Zo'n staat kan niet alleen gevangen nemen of doden, maar
ook uitwissen. Het kan een persoon uit zijn huis doen 'verdwijnen' en er dan op
aandringen dat iedereen erkent dat de persoon een niet-persoon was geworden,
nooit had bestaan. Geen enkele sfeer van het menselijk leven, geen enkele
menselijke gebeurtenis is buiten het bereik van de totalitaire staat - alles en
iedereen is gedefinieerd in of buiten het bestaan.
Waarom de Kerk haten?
Dat is een brutaliserende en ontmenselijkte context om in
te leven. Het hangt af van de bevordering van isolement, angst, wanhoop en
afhankelijkheid. Weerstand, onafhankelijkheid en het vormen van een gemeenschap
zijn uitgesloten. Een dergelijke context wekt een bijzondere haat op tegen de Katholieke
Kerk en de Christelijke beschaving. Waarom?
Totalitariërs
weten, althans intuïtief, dat de Katholieke Kerk een effectieve oplossing biedt
tegen totalitarisme.
Ten eerste biedt de Kerk gemeenschap aan. De Kerk biedt
banden van bevestiging, liefdadigheid, gerechtigheid, barmhartigheid,
mededogen, eenheid, identiteit en gemeenschappelijkheid aan die de totalitaire
staat niet kan tolereren. De Kerk herinnert in haar dagelijkse gemeenschapsleven
iedereen eraan dat elke persoon uniek en kostbaar is, en dat alle personen
waardevol zijn in Gods ogen. De Kerk koestert een liefde die de totalitaire
staat niet kan toestaan, want liefde en gemeenschappelijkheid zijn
onverenigbaar met het volledig isolement en afhankelijkheid die een dergelijke
staat aanmoedigt en afdwingt.
De tweede oplossing is een nog grotere bedreiging voor de totalitaire
staat, en dat is aanbidding. Ware aanbidding vertegenwoordigt een activiteit
met het laagste nut en de hoogste waarde. Aanbidding is niet productief voor de
totalitaire staat; het is niet ontworpen om de macht van de totalitaire staat
uit te breiden. Het is van de grootste waarde omdat het laat zien dat de
menselijke ziel verder reikt dan deze wereld, wijzend op en een beroep doend op
werkelijkheden die de wereld niet kan bevatten en die zelfs een totalitaire
staat niet kan beheersen.
Aanbidding verkondigt een Liefde en een Geliefde die de
wereld niet kan evenaren, bevatten, beheersen, vervangen of wegnemen.
Aanbidding omvat een reactie van menselijke individuen en gemeenschappen op een
initiatief dat van het Goddelijke komt en niet van de staat. Het is een reactie
op een Hemels gebod en niet een aards bevel. Totalitariërs haten de Kerk omdat
Haar aanbidding de staat relativeert - aanbidding plaatst elke burgerlijke
staat op zijn juiste plaats en verwerpt de absolute aanspraken van de
totalitaire staat.
Aanbidding, tegelijk van Goddelijk oorsprong en Goddelijk
georiënteerd weerstaat de aanspraak van de totalitaire staat om te definiëren
en uit te wissen. Katholieken weten dat de eredienst, in het bijzonder het
Heilig Misoffer, door Christus aan de Kerk werd toevertrouwd. Diezelfde Mis werd
overgedragen over de hele wereld gedurende vele eeuwen, door heldhaftigheid en
ijver van apostelen, martelaren, mystiekers, strijders, dichters, kunstenaars,
families en kloosters. De Katholieke eredienst weigert het Katholieke verleden
te vergeten omdat het verleden de link is naar de Katholieke toekomst.
Met andere woorden, de Heiligen die vóór ons in de tijd
aanbaden zoals Christus ons heeft opgedragen, wenken ons vanuit onze toekomst
om in hun voetsporen te treden. De Heiligen uit het verleden zijn nu de
bevolking van de Hemel, ons enige echte Thuis, waar onze Vader al een bruiloftsmaal
voor ons heeft klaargemaakt. Ze roepen ons naar voren en vragen ons om al ons
erfgoed mee te nemen. Christelijke gemeenschap en Katholieke eredienst - dit
zijn de onmisbare elementen van de oplossing voor de oude en nieuwe kwalen van
onze gevallen wereld.
Dagelijkse Bijbellezingen met Pr. Luigi M. Epicoco
Niet
statisch, niet verborgen, niet in rust in de Hemel: hoe is deze Liefde echt? - Pr.
Luigi Maria Epicoco - 24/6/22
Er is zoveel dat we zouden kunnen zeggen, maar misschien is
het enige dat we vandaag in gedachten moeten houden dit: Gods Liefde is geen
statische liefde...
Lukas
15:3-7: Jezus vertelde hun toen deze gelijkenis: Als iemand van u 100
schapen heeft waarvan er 1 verloren is geraakt, laat hij dan niet de 99 andere
in de woestijn achter om naar het verdwaalde dier op zoek te gaan tot hij het
gevonden heeft? En als hij het gevonden heeft, legt hij het vol vreugde op zijn
schouders en gaat hij naar huis. Daar roept hij zijn vrienden en buren bijeen
en zegt tegen hen: Deel in mijn vreugde, want ik heb het schaap gevonden dat
verdwaald was. Ik zeg u: zo zal er in de Hemel meer vreugde zijn over 1 zondaar
die tot inkeer komt dan over 99 rechtvaardigen die geen inkeer nodig hebben.
Jezus heeft een Hart, en dit zou ons al veel stof tot
nadenken moeten geven. Het Evangelie openbaart ons ook wat er in het Hart van
Jezus is en hoe het denkt. Het lijkt erop dat het Lucasevangelie, meer dan de
andere, bedoeld is om ons een goed begrip te geven van de dynamiek van Jezus' Hart.
Om deze reden vertelt de Evangelist ons veel verhalen over Barmhartigheid.
De tekst van vandaag is er één van, en het vertelt de
gelijkenis van het verloren schaap. Er is zoveel dat we zouden kunnen zeggen,
maar misschien is het enige dat we vandaag in onze gedachten moeten houden dit:
Gods Liefde is geen statische liefde, geen Liefde die ergens in de Hemel blijft
rusten. Het is een dynamische Liefde, Gods Liefde zoekt ons!
Hij houdt niet alleen van ons, maar Hij houdt ervan ons te
komen zoeken waar we zijn. En het maakt weinig uit of onze situatie hemels of
hels is. Zijn Hart is erop gericht om ons tot Zich te verzamelen, waar we ook
eindigen. Er is geen situatie of zonde die buiten het bereik van Gods Liefde
ligt, een situatie of zonde waaruit Hij ons niet kan uittrekken.
Vandaag is de viering van zo'n Liefde. Hoe kunnen we geen
vreugde en dankbaarheid voelen voor dit alles? Het is dezelfde vreugde als die
van de herder:
En als hij het gevonden heeft, legt hij het vol vreugde op
zijn schouders en gaat hij naar huis. Daar roept hij zijn vrienden en buren
bijeen en zegt tegen hen: Deel in mijn vreugde, want ik heb het schaap gevonden
dat verdwaald was.
Op deze manier kunnen we begrijpen waarom 'de vreugde van
de Heer onze kracht is'.
Jezus' onromantisch realisme- Pr. Luigi Maria Epicoco - 21/6/22
Jezus ernstig nemen is geen
wandeling in het park; in plaats daarvan is het een moeilijke weg, maar het is
de enige weg die ergens heen leidt.
Matteüs
7:6,12-14: Geef wat Heilig is niet aan de honden en gooi je parels
niet voor de zwijnen; die zouden ze maar met hun poten vertrappen, zich omkeren
en jullie verscheuren. Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze
jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten. Ga door de nauwe
poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar
velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang. Nauw is de poort naar het
leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.
Het verzoek dat Jezus vandaag in het Evangelie doet, lijkt
misschien een beetje minachtend:
Geef wat Heilig is niet aan de honden en gooi je parels
niet voor de zwijnen; die zouden ze maar met hun poten vertrappen, zich omkeren
en jullie verscheuren.
Achter dit onromantische beeld schuilt echter een
pragmatisch realisme dat we nooit uit het oog mogen verliezen: niet iedereen
kan onze manier van leven begrijpen of waarin we geloven. Dit vergeten is een
zonde van vindingrijkheid en betekent dat we hetgeen wat ons dierbaar is
blootstellen aan publieke spot. We moeten altijd zorgvuldig kiezen wat we
zeggen, wanneer we het zeggen en tegen wie we het zeggen.
Jezus gaat een stap verder en vervolgt: "Doe met
anderen wat je wilt dat ze met jou doen", de gouden regel die ons eraan
herinnert dat we heel vaak het goede van anderen verwachten, maar niet bereid
zijn het te geven als het onze beurt is.
Een laatste realistische opmerking uit het evangelie van
vandaag is te vinden in deze laatste waarschuwing:
Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die
velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar
de ondergang. Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en
slechts weinigen weten die te vinden.
Jezus ernstig nemen is geen wandeling in het park; in
plaats daarvan is het een moeilijke weg, maar het is de enige weg die ergens
heen leidt. De andere wegen zijn daarentegen comfortabeler maar leiden altijd
tot kosmische leegte. Ik ken veel mensen die deze leegte ervaren, en geen zin
meer in het leven vinden omdat ze de zin in hetgeen ze doen niet meer inzien. Het
Evangelie is veeleisend, maar geeft in ruil daarvoor een gevoel van betekenis
dat het hele leven vult, in elk aspect, tot het einde en daarna.
De
verachtelijke oververeenvoudiging die we eindeloos omarmen - Pr. Luigi Maria
Epicoco - 20/6/22
Niemand vindt het leuk om geoordeeld te worden, maar dit is
hetgeen we het vaakst doen.
Matteüs
7:1-5: Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt.
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en
met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden. Waarom kijk je
naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je
eigen oog niet opmerkt? Hoe kun je tegen hen zeggen: Laat mij de splinter uit
je oog verwijderen, zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? Huichelaar,
verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om
de splinter uit je oog van je broeder of zuster te verwijderen.
Het Evangelie van Matteüs van vandaag herinnert ons aan een
waarheid die we vaak vergeten: het oordeel doodt mensen, verlamt ze in
veroordeling, reduceert ze tot een verachting die een te grote vereenvoudiging
van de werkelijkheid is, en dwingt hen om niet meer op te staan.
Niemand vindt het leuk om geoordeeld te worden, maar het is
wat we het vaakst doen in het leven. Als er één ding is waaraan we met de
grootste inspanning moeten werken, dan is het juist om te stoppen met het
veroordelen van anderen. En dit heeft een dubbel effect in ons leven: anderen
bevrijden, maar ook onszelf genezen.
Achter onze meedogenloze oordelen over anderen gaan vaak
meedogenloze oordelen schuil die we in het geheim op onszelf toepassen. We werpen
ze tegen anderen omdat we niet de moed hebben om ze tegen onszelf te zeggen.
Maar oordelen om te veroordelen is altijd verkeerd, zowel wanneer het met
anderen te maken heeft, als wanneer het met onszelf te maken heeft.
Als we er echt om geven de wereld te veranderen, moeten we
goed onthouden waar die verandering moet beginnen:
Hoe kun je tegen hen zeggen: Laat mij de splinter uit je
oog verwijderen, zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? Huichelaar,
verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om
de splinter uit je oog van je broeder of zuster te verwijderen.
Dit is waar we ons moeten voor inspannen: hetgeen
verwijderen wat het leven, vreugde, geluk, de doorgang van licht belemmert.
Veroordelen is nooit genezen, maar alleen een steriele
observatie die nergens toe leidt. Als we ons daarentegen inzetten voor
bekering, komt dit het dichtst in de buurt van bekering waarover in het Evangelie
wordt gesproken. Om eerlijk te zijn, het berust niet zozeer op ons eigen
initiatief, maar op die suggestie die de H. Geest aan ieder van ons geeft, en ons
de waarheid vertelt zonder ons het ooit als veroordeling te laten zien.
Hoe moet je keer een ander je andere wang toe ernstig
nemen? - Fr. Luigi M. Epicoco 13/6/2022
Dit soort verzoeken behoudt een romantische
uitstraling wanneer het in abstracte wordt voorgesteld... maar wanneer het ons
werkelijke leven raakt en het echt lijden veroorzaakt in ons leven, dan
verandert alles.
Matteüs 5:38-42: Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: Een oog voor een oog en een
tand voor een tand. En Ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet,
maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren. Als iemand
je dwingt een mijl met hem mee te gaan, loop er dan twee met hem op. Geef aan
wie iets van je vraagt, en keer je niet af van wie geld van je wil lenen.
De geschiedenis heeft een
dwingende redenering voor dit gedrag voortgebracht: "oog om oog, tand om
tand." Het is een spiegelmoraal die ervoor zorgt dat we ons gedragen
volgens wat we ervaren: als ik iets goeds ontvang, geef ik iets goeds; als ik
iets slechts ontvang, reageer ik in ook zo.
Jezus verbrijzelt deze spiegel
en wijst op een nieuwe manier van denken, een nieuwe manier van kiezen:
En Ik zeg jullie je niet te
verzetten tegen wie kwaad doet, maar wie je op de rechterwang slaat, ook de
linkerwang toe te keren. Als iemand je dwingt een mijl met hem mee te gaan,
loop er dan twee met hem op. Geef aan wie iets van je vraagt, en keer je niet
af van wie geld van je wil lenen.
Dit soort verzoeken behoudt een
romantische uitstraling wanneer het in het abstracte, door hypothetische
verhalen en met denkbeeldige mensen wordt voorgesteld, maar wanneer het ons
werkelijke leven raakt en het echt lijden veroorzaakt in ons leven, dan verandert
alles: de romantiek wordt absurditeit, en we beginnen als een onrecht te zien
wat vroeger een bewonderenswaardig verzoek leek.
Menselijk gesproken hebben we
gelijk, maar het verzoek van Jezus kan alleen worden begrepen in het licht van
de gave van de H. Geest. Hoe meer we in ons ruimte maken voor een spiritueel
leven, hoe meer onze beoordelingsstandaard en de manier waarop we onze keuzes
maken zullen veranderen. We beginnen te redeneren en te kiezen zoals Jezus dat
wil. Om deze tekst uit het evangelie ernstig te nemen, moeten we onszelf geen
geweld aandoen, maar in onszelf ruimte maken voor steeds meer spirituele
ervaring. Dan komt de rest vanzelf.
Waarom
geen kwaad doen niet genoeg is - Fr, Luigi M. Epicoco 9/6/2022
Jezus vraagt Christenen om te
"overtreffen" in menselijke deugd en niet genoegen te nemen met wat
alleen voldoende is.
Matteüs 5:20-26: Want Ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die
van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zullen jullie zeker het Koninkrijk van
de Hemel niet binnengaan.
Jullie hebben gehoord dat
destijds tegen het volk is gezegd: Pleeg geen moord. Wie moordt, zal zich
moeten verantwoorden voor het gerecht. En Ik zeg zelfs: ieder die in woede
tegen zijn broeder of zuster tekeer gaat, zal zich moeten verantwoorden voor
het gerecht. Wie tegen hen Nietsnut! zegt, zal zich moeten verantwoorden voor
het Sanhedrin. Wie Dwaas! zegt, zal voor het vuur van de Gehenna komen te
staan. Wanneer je dus je offergave naar het altaar brengt en je je daar
herinnert dat je broeder of zuster je iets verwijt, laat je gave dan bij het
altaar achter; ga je eerst met die ander verzoenen en kom daarna je offer
brengen. Leg een geschil snel bij, terwijl je nog met je tegenstander onderweg
bent, anders levert hij je uit aan de rechter, draagt de rechter je over aan de
gerechtsdienaar en word je gevangengezet. Ik verzeker Ik je: dan kom je niet
vrij voor je ook de laatste cent hebt betaald.
Het zou gemakkelijk genoeg zijn voor een Christen om een
goede Christen te zijn als de enige vereiste zou zijn om geen kwaad te doen,
om een goed mens te zijn in redelijke termen: eerlijk, betrouwbaar, oprecht,
vriendelijk... Maar Jezus vraagt Cchristenen om te "overtreffen" in
menselijk deugd en geen genoegen nemen met wat alleen voldoende is:
Want Ik zeg jullie: als jullie
gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën,
zullen jullie zeker het Koninkrijk van de Hemel niet binnengaan.
Jullie hebben gehoord dat
destijds tegen het volk is gezegd: Pleeg geen moord. Wie moordt, zal zich
moeten verantwoorden voor het gerecht. En Ik zeg zelfs: ieder die in woede
tegen zijn broeder of zuster tekeer gaat, zal zich moeten verantwoorden voor
het gerecht. Wie tegen hen Nietsnut! zegt, zal zich moeten verantwoorden voor
het Sanhedrin. Wie Dwaas! zegt, zal voor het vuur van de Gehenna komen te
staan. Ik
zeg u, tenzij uw gerechtigheid die van de schriftgeleerden en Farizeeën
overtreft, zult u het Koninkrijk der hemelen niet binnengaan.
Het lijkt misschien alsof Jezus overdrijft, maar als we er
goed over nadenken, is het niet overdreven, maar het "gepaste
verschil" met de logica van de wereld. Daarom moeten we met veel nederigheid
naar onszelf kijken en ons afvragen hoe we ons leven anders proberen te beleven
dan de rest van de wereld. Als we geen verschil vinden, is er iets mis.
Jezus biedt een lakmoesproef, een soort verificatie van
onze innerlijke staat: het vermogen om bereid te zijn om te vergeven:
Wanneer je dus je offergave naar
het altaar brengt en je je daar herinnert dat je broeder of zuster je iets
verwijt, laat je gave dan bij het altaar achter; ga je eerst met die ander
verzoenen en kom daarna je offer brengen.
De ander verwelkomt onze poging tot verzoening misschien
niet noodzakelijkerwijs, maar het zou absurd zijn voor Christenen om er geen
prioriteit van te maken in hun verlangens in het leven.
Ja
zeggen aan Christus, maar nee aan de Kerk, betekent dat we Jezus niet begrijpen
- Pr. Luigi M. Epicoco 8/6/2022
Wat Jezus in twijfel trekt, is helemaal niet de
Wet, maar de interpretatie van die Wet en het rigide gebruik van traditie.
Matteüs 5:17-20: Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik
ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. Ik
verzeker jullie: zolang de Hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke
titel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. Wie dus ook maar een
van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leeft datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het Koninkrijk van de Hemel. Wie
ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het Koninkrijk van de Hemel in
hoog aanzien staan. Want Ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet grote is
dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zullen jullie zeker het
Koninkrijk van de Hemel niet binnengaan.
Er is een misverstand dat gepaard gaat met een groot deel
van het openbaar leven van Jezus: het is het idee dat Hij de wet betwistte, als
een soort ketter die op een gevaarlijke manier de mensen en de traditie in
gevaar bracht. In de Evangelietekst van vandaag legt Jezus voor eens en voor
altijd Zijn ware rol uit: Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten
af te schaffen; Ik ben niet gekomen om af te schaffen, maar om te vervullen.
Wat Jezus in twijfel trekt, is helemaal niet de Wet die God
aan Mozes gaf of de eeuwenlange traditie die bepalend was voor het volk van
Israël. Wat Hij ter discussie stelt, is de interpretatie van die wet en het
rigide gebruik van traditie.
Daarom vinden we geen afschaffing maar vervulling in de
leer van Christus. In de wereld van vandaag kunnen ook wij in de verleiding
komen te denken dat een waar Christelijk geloof geen behoefte heeft aan theologie,
moraal, liturgie of instellingen. De waarheid is dat hoewel al deze dingen
zeker kunnen leiden tot ervaringen die, in plaats van een ontmoeting met
Christus te bevorderen, deze in de weg staan, de oplossing niet ligt in de
afschaffing ervan, maar in het juiste gebruik en de vervulling ervan.
Zeggen: "Ja tegen Christus maar nee tegen de
Kerk", betekent dat we Jezus niet hebben begrepen. Zeggen: "Liefde,
ja, maar zonder regels", betekent dat we Liefde niet hebben begrepen.
Zeggen: "Een relatie met God, ja, maar zonder enige liturgie",
betekent een doe-het-zelf-mentaliteit verwarren met de waarheid van de dingen.
We moeten altijd erg op onze hoede zijn voor degenen die,
om ons iets nieuws te vertellen, het oude schrappen - gewoonlijk wanneer de
waarheid echt waar is, het ons begrip van het oude vernieuwt in zijn ware licht
en het helemaal niet hoeft weggegooid te worden.
3 elementen
van Maria, als Moeder van de Kerk - Fr Luigi M. Epicoco 6/6/2022
Het is echt veelbetekenend dat
het feest van Maria, Moeder van de Kerk, werd gekozen om precies op de dag na
Pinksteren te vallen, alsof het ieder van ons eraan wil herinneren dat de Kerk
wordt geboren door de H. Geest en niet door menselijke planning. Maar het
evangeliegedeelte dat ons de betekenis ervan uitlegt, is een intense
beschrijving van de laatste momenten van Jezus leven. Dat is inderdaad het moment
waarop het zaad van de Kerk wordt gezaaid, dat later op de Pinksterdag zal
ontkiemen.
Drie dingen vallen op in dit relaas: de verbreding van de roeping van Maria, aangezien
zij onder het Kruis Moeder wordt van alle gelovigen en niet alleen van Jezus;
de intense dorst van Christus, die gedurende het hele verhaal blijft hangen; en
zijn doorboorde zijde, waaruit bloed en water voortkomt.
Inderdaad, de Kerk is - net als
Maria - een schoot waarin nieuw leven kan worden herboren. Degenen die de Kerk
binnenkomen, doen dat door de wateren van het Doopsel, en het leven dat eruit
voortvloeit is niet langer alleen biologisch leven, maar eeuwig leven dat op
mysterieuze wijze in ons opwelt. Ons geestelijk leven is inderdaad het eeuwige leven
dat door ons heen stroomt.
Het tweede kenmerk van de Kerk is de dorst van Christus ernstig
te nemen. Deze dorst wordt verlengd in de concrete behoeften van onze broeders
en zusters, namelijk de dorst van Jezus om bemind te worden, een dorst naar
wederkerigheid. Het Christelijk geloof is niet alleen Gods actie, maar de
wederzijdse actie van twee vrije wilsuitingen die elkaar ontmoeten: de mijne en
die van God.
Het derde kenmerk van de Kerk zijn de sacramenten, die uit
de zijde van Christus vloeien en ons herinneren aan de prijs van Liefde. We
zijn geliefd tegen een hoge prijs; dat wil zeggen, we zijn kostbaar in Zijn
ogen, en beleven het leven van de sacramenten, wat betekent deze kostbare
liefde te ervaren.
Waarom
dragen sommige Katholieken kleine kettingen rond hun pols? - Philip Kosloski
28/4/2022
De H. Louis Marie Grignion de Montfort raadt aan om kleine
kettingen te dragen om de toewijding van een persoon aan Jezus door middel van
Maria te symboliseren.
Aan het einde van Montfort's Ware toewijding aan Maria,
stelt hij voor om kleine kettingen te dragen om een persoon te herinneren aan
hun toewijding aan Jezus door middel van Maria.
Het is geen vereiste van de toewijding, zoals hij opmerkt:
"Het is volkomen waar, deze uiterlijke tekenen zijn niet essentieel en
kunnen heel goed worden weggelaten door degenen die deze toewijding hebben
gedaan. Toch kan ik niet anders dan de warmste goedkeuring geven aan degenen
die ze dragen.¡
Vervolgens somt hij
verschillende redenen op waarom het dragen van kleine kettingen de ziel van een
persoon die door Maria aan Jezus is toegewijd, ten goede kan komen.
1 Herinnering aan het Doopsel
Deze kleine kettingen zijn een prachtig hulpmiddel bij het
herinneren aan de ketenen van zonde en slavernij van de duivel waarvan het doopsel de
persoon heeft bevrijd. Tegelijkertijd herinneren ze de persoon aan zijn
afhankelijkheid van Jezus, dat hij beloofde bij het Doopsel en hij deze
toewijding bekrachtigde toen hij door de toewijding deze beloften hernieuwde.
Hoe komt het dat zoveel Christenen niet aan hun doopgeloften denken en zich net
zo ongebonden gedragen als ongelovigen die niets aan God hebben beloofd? Een verklaring is dat ze geen uitwendig teken dragen
om hen aan deze geloften te herinneren.
2 Uiterlijk teken van een dienaar van Jezus te
zijn
Deze ketting bewijst dat ze zich er niet voor schamen dienaar
van Jezus te zijn en dat ze de dodelijke slavernij van de wereld, van het
vlees, van zonde en van de duivel afwijzen.
3 Bescherming tegen de duivel
Ze zijn een garantie en bescherming tegen slavernij door
zonde en de duivel. Want we moeten er noodzakelijkerwijs voor kiezen om ofwel
de ketenen van zonde en verdoemenis te dragen, ofwel de ketenen van liefde en
verlossing.
Terwijl velen deze kleine kettingen om hun polsen dragen,
dragen sommigen ze onder hun sokken om hun enkels, of anderen dragen een meer
gestileerde ketting.
Simpel gezegd, de ketting is een uiterlijke herinnering aan
iemands toewijding om een Heilig leven te leiden en ervoor te zorgen dat ze
de beloften die ze aan God hebben gedaan niet vergeten.
Hieronder is een kort gebed van het Kleine Kroontje van het
Onbevlekt Hart van Maria, waarin Maria wordt gevraagd ons dichter bij haar hart
te brengen, zodat we Jezus mogen liefhebben met dezelfde Liefde die zij had.
O Maria, Mystieke Roos, wiens liefdevolle hart, brandde met
het levende vuur van naastenliefde. U nam ons op als uw zonen en dochters aan
de voet van het Kruis. Zo werd U onze tedere Moeder. Laat me de zoetheid van uw
Moederhart voelen en Uw kracht bij Jezus, dat wanneer ik bedreigd word door de gevaren
van dit sterfelijk leven, en vooral in het gevreesde uur van de dood, mijn hart,
verenigd moge zijn met het uwe, en mijn
Jezus dan en in alle eeuwigheid moge liefhebben. Amen.
4 dingen die elke huwelijkspreek zou moeten bevatten
4 Dingen
die elke huwelijkspreek zou moeten bevatten - Tom Hoopes 2/5/2022
Met
één zin gaf Pr Hughes Sundeme een remedie tegen 90% van de huwelijksproblemen
Het huwelijk heeft een paar zware weken in het nieuws
gehad, van Johnny Depp en Amber Heard tot de scheiding van de spraakmakende
religieuze schrijver Rod Dreher.
Ik kan hun huwelijk niet diagnosticeren, maar met één zin
gaf Pr Hughes Sundeme een remedie tegen 90% van de huwelijksproblemen: "Als je niet kunt vergeven, trouw dan
niet", zei de Priester op de bruiloft van mijn dochter. "Als je
mensen 30, 40, 50 jaar samenzijn hoort vieren, vieren ze vergeving."
Pr Sundeme komt uit Ghana, maar is voorlopig hier in Kansas
en bedient verschillende parochies. Hij deelde enkele van de meest wijze
adviezen die ik ooit heb gehoord in een huwelijkspreek. Nu, ik heb het gevoel
dat elke huwelijkspreek het zou moeten bevatten.
Ten
eerste zei hij dat de pijn van het huwelijk het punt van het huwelijk is.
"Het huwelijk is een bediening van belediging",
zei hij. Mensen lachten ongemakkelijk, daarom legde hij zijn stelling uit.
"God geeft ons een huwelijk zodat we elkaar kunnen beledigen en elkaar
nederig en vergevingsgezind kunnen maken."
Het kostte me 30 jaar om dat te leren, maar het is absoluut
waar. De gebreken en fouten van het huwelijk zijn geen ongelukkige hinderpaal
voor het echte punt van het huwelijk, namelijk vrede en harmonie; zij zijn het
punt van het huwelijk. Onze gebreken en fouten vernietigen elkaars egoïsme en
dwingen ons om te leren liefhebben zoals Jezus doet: offers brengen voor
onvolmaakte mensen.
"Er zullen meningsverschillen, ruzies, misverstanden,
gekwetste gevoelens en misschien harde woorden zijn", zei hij. ´Deze
verschillen kunnen je liefde bederven of vernietigen, of deze versterken en
verdiepen. Als je je snel verzoent, snel wonden heelt, zal je liefde naar een
nieuw niveau stijgen en zal je vreugde toenemen.¡
Ten
tweede waarschuwde hij de ouders dat hun rol in het huwelijk van hun kinderen kleiner
is dan ze denken.
´Een man verlaat zijn vader en moeder en raakt gehecht aan zijn
vrouw. Laat alle gehechtheden aan je zoon/dochter los¡, zei hij. Hij werd
streng en herhaalde het resoluut: "Geef raad, maar bemoei je er niet
mee."
Absoluut. Ik ben eeuwig dankbaar voor de raad die mijn
ouders en schoonouders graag hebben gegeven. Ik ben nog dankbaarder voor de
raad die ze achterhielden. De ouders van mijn openbare-schoollerares twijfelden
waarschijnlijk aan de doeltreffendheid van mijn manier van thuisonderwijs; maar
dat zeiden ze niet. Mijn schoonvader, een belastingdeskundige, gaf zeer nuttige
raad, maar drong zich nooit aan op mijn "natuurlijke financiële
planning"-manieren of bemoeide zich er nooit mee.
We kennen allemaal voorbeelden van hoe de raad van ouders
averechts werkt, van het delen van gedachten over luiers, tot netheidsnormen,
tot hoe aardappelen moeten worden gekookt.
Ten
derde waarschuwde hij de geloofsgemeenschap dat hun rol in het huwelijk van het
paar groter is dan ze denken.
"Voor ons allen, moge onze aanwezigheid hier hen
helpen om te groeien en niet om ze te vernietigen", zei hij. "We
vernietigen soms het huwelijk van mensen" door een slechte getuigenis te
geven en te roddelen, zei hij. ´We zeggen: ‘Kijk eens naar deze persoon. Hij is
getrouwd, maar kijk eens wat hij doet!'¡
Mensen zijn geprogrammeerd voor een gemeenschap. Mensen volgen
na wat ze zien. Als we worden omringd door positieve groepsdruk, worden we
beter. Als we worden omringd door negatieve groepsdruk, worden we slechter. Onze
trouw aan onze huwelijksgeloften helpt degenen die niet trouw zijn. Onze
ontrouw doet ons meer pijn dan onze eigen familie. Zoals het nieuws ons heeft
laten zien, is het huwelijk een openbare zaak, en dat maakt echtscheiding ook
openbaar.
Als laatste vertelde hij hun dat Jezus hen zou uitsturen
zoals Hij Zijn oorspronkelijke discipelen uitzond.
¥Toen Jezus zijn apostelen uitzond
om het Goede Nieuws te verkondigen, zond Hij ze twee aan twee¡, zei hij.
"Jullie zijn ook met tweeën gezonden door het Sacrament van het Huwelijk
om het Evangelie te prediken en te getuigen met jullie leven."
Ik hou van die manier van denken
over mijn eigen huwelijk. We zijn klein in vergelijking met de wereld, maar
machtig met Christus in het Sacrament.
Gebed
om God om genade te vragen om naar Zijn liefdevolle omhelzing terug te keren
O meest tedere en meest liefdevolle van alle vaders! U bent
bereid dit verloren kind te ontvangen, om mijn ellende te veranderen in vreugde
en ellende in geluk. Wie kan zulk een overdaad aan goedheid voldoende bewonderen!
Ik walg van mijn ziel in mijn vroegere wanordelijkheden.
Ik heb oprecht spijt voor mijn vroegere wanordelijkheden en
smeek u om genade. Ik zal trachten door mijn liefde, respect en onderwerping, te
boeten voor mijn ondankbaarheid en opstandigheid. Ik verlang oprecht naar U
terug te keren, mijn Vader. Op deze dag zullen al mijn gedachten, genegenheden,
verlangens en daden dienen als zoveel stappen op weg naar mijn terugkeer naar U.
Morgengebed om je lijden aan God aan te bieden
Aan U, mijn God, bied ik alles aan wat ik zal doen, alles
wat ik kan lijden gedurende de dag die nu is begonnen. Ik verenig al mijn daden
en lijden met het lijden van Jezus en Maria.
Gebed
om kracht en wijsheid om de juiste keuzes te maken in het dagelijks leven
O Almacht van de Vader, help mijn zwakheid en red me uit de
diepten van ellende.
O Wijsheid van de Zoon, richt al mijn gedachten, mijn
woorden en mijn daden.
O Liefde van de Heilige Geest, wees de bron van alle acties
van mijn geest, opdat ze altijd gelijkvormig mogen zijn aan Gods welbehagen. Amen.
Gebed
om een sterk verlangen om Jezus te ontvangen in de H. Communie
Jezus, mijn koning, mijn God en mijn alles, mijn ziel
verlangt naar U, mijn hart verlangt ernaar U te ontvangen in de H. Communie.
Kom, Brood des Hemels, kom, Voedsel der Engelen, om mijn ziel te voeden en
vreugde in mijn hart te brengen. Kom, meest beminnelijke Bruidegom van mijn
ziel, om mij te ontsteken met zoveel Liefde voor U, dat ik U nooit meer
aangenaam ben, nooit meer door zonde van U gescheiden ben.
Korte
toewijding aan het H. Hart van Jezus
Heilig Hart van Jezus, gevuld met oneindige liefde, gebroken
door mijn ondankbaarheid, doorboord door mijn zonden, maar die toch nog steeds
van me houdt, aanvaard de toewijding die ik aan U maak, met alles wat ik ben en
alles wat ik heb.
Neem elk vermogen van mijn ziel en lichaam, en breng mij,
dag na dag, steeds dichter bij Uw Heilige Zijde, en leer mij daar Uw gezegende
wegen. Amen.
Dagelijkse
toewijding aan de H. Maagd
Mijn Koningin en mijn Moeder, ik geef mezelf helemaal aan U;
en om mijn toewijding aan U te tonen, wijd ik U deze dag toe, met mijn ogen,
mijn oren, mijn mond, mijn hart, en mijn hele wezen zonder voorbehoud. Daarom,
goede moeder, zoals ik de Uwe ben, bewaar mij, als Uw eigendom en bezit. Amen.
Gebed
van aanbidding aan de H. Drie-eenheid (H. Elisabeth van de H. Drie-eenheid)
O mijn God, H. Drie-eenheid die ik aanbid, help me mezelf
helemaal te vergeten opdat ik in U kan worden gevestigd, stil en vredig alsof
mijn ziel zich reeds in de eeuwigheid bevindt. Geef vrede aan mijn ziel; maak
het tot Uw Hemel, Uw geliefde woning en Uw rustplaats. O mijn Drie-eenheid,
mijn Alles, mijn Zaligheid, oneindige Eenzaamheid, Onmetelijkheid waarin ik
mezelf verlies, ik geef me over aan U, totdat ik vertrek om in Uw Licht de
afgrond van Uw grootsheid te aanschouwen. Amen.
Gebeden aan Jezus en Maria, wanneer je bekoord wordt
tot het slechte
Als je in de verleiding komt om boos te worden, zeg dan: Mijn Jezus, geef me geduld. Zegen mij,
Maria, mijn Moeder!
Als er slechte gedachten in je opkomen, zeg dan snel: Jezus en Maria, help me!
Herhaal het Weesgegroet of een ander gebed totdat je de
bekoringen hebt uitgebannen.
Gebed voor de zieken
Genees uw dienaren, O Heer, die ziek zijn en op U
vertrouwen. Zend hen hulp, O Heer, en troost hen vanuit Uw Heilige plaats. O Almachtige
en Eeuwige God, hoor ons namens Uw zieke dienaren; voor wie we nederig om de
hulp van uw genade smeken; opdat, wanneer hun gezondheid wordt hersteld, ze U kunnen
danken. Amen.
Gebed
om je te bevrijden van seksuele zonden
Breek, O Heer, de ketenen van onze zonden; opdat wij U dit offer
van lofprijzing mogen aanbieden in volmaakte vrijheid en met een zuivere geest.
Herstel in ons datgene wat U eerder hebt verleend; en red ons door Uw genade.
Wij die U ooit door Uw genade hebt gered.
Mogen onze harten en lichamen weer bloeien met de kracht
van zuiverheid en de frisheid van kuisheid. Mogen wij door Uw liefdevolle goedheid
gereinigd worden van alle verleidingen. Door Christus onze Heer. Amen.
Gebed
tot het H. Hart op de eerste vrijdagen
Ik aanbid U, ik hou van U, ik
prijs U, ik roep U om genade, ik betuig U dank, ik aanroep U en vertrouw mezelf
geheel aan U toe, O Allerheiligste en Aanbiddelijkste Hart van mijn Heer en
Redder Jezus Christus, die voor de redding van ons allen Uzelf hebt onderworpen
aan de ontberingen van Goddelijke Gerechtigheid. U hebt vrijwillig een geboorte
aanvaard die gepaard gaat met armoede, verdriet en minachting. U hebt een leven
van arbeid en tegenstrijdigheden aanvaard, een schandelijke dood, verwarring en
verdriet, en toch goedheid betuigd aan allen, kortom uit liefde voor hen die
gered willen worden door Uw goddelijke naastenliefde, en U die tot het einde
der tijden in het Heilig Sacrament van het altaar blijft.
O
alleraanbiddelijkste Hart, vervul Uw wensen in mijn arme en ellendige hart, die
ik voor altijd aan U opdraag en toewijd. Sta toe dat mijn ellendige hart moge
leven in de gevoelens van Liefde en dankbaarheid die het U verschuldigd is, dat
het te allen tijde alleen Uw eer en glorie mag ademen, zodat het moge sterven
in de wateren van volmaakt berouw. Amen.
Een gebed voor zielen in het Vagevuur die niemand
hebben die voor hen bidt
O Almachtige Heer God, ik bid U,
door het Kostbaar Bloed dat Uw Goddelijke Zoon Jezus in de Hof van Olijven
vergoot, dat U de zielen in het Vagevuur verlost, en vooral de ziel onder hen
allen die het meest verstoken is van geestelijke hulp; en sta garant om deze
ziel tot Uw heerlijkheid te brengen, om U daar voor altijd te prijzen en te
zegenen. Amen.
Kroontje van het H. Gelaat
Kruis: O God, kom mij te hulp, O Heer haast
U mij te helpen. - Glorie zij
1e
grote kraal: Mijn Jezus, genade. Glorie zij
Ter ere van de tastzin van Onze Heer: 6 x Sta op, O Heer,
en verstrooi Uw vijanden, en laat allen die U haten vluchten voor Uw Gelaat.
2e
grote kraal: Mijn Jezus, genade. Glorie zij
Ter ere van het gehoor van Onze Heer: 6 x Sta op, O Heer,
en verstrooi Uw vijanden, en laat allen die U haten vluchten voor Uw Gelaat.
3e grote kraal: Mijn Jezus,
genade. Glorie zij
Ter ere van het gezichtsvermogen
van Onze Heer: 6 x Sta op, O Heer, en verstrooi Uw vijanden, en laat allen die
U haten vluchten voor Uw Gelaat.
4e grote kraal: Mijn Jezus, genade. Glorie zij
Ter ere van de reukzin van Onze
Heer: 6 x Sta op, O Heer, en verstrooi Uw vijanden, en laat allen die U haten
vluchten voor Uw Gelaat.
5e grote kraal: Mijn Jezus, genade. Glorie zij
Ter ere van de smaakzin van Onze
Heer: 6 x Sta op, O Heer, en verstrooi Uw vijanden, en laat allen die U haten
vluchten voor Uw Gelaat.
6e grote kraal: Mijn Jezus, genade. Glorie zij
Ter ere van het openbaar leven
van Onze Heer: 3 x Sta op, O Heer, en verstrooi Uw vijanden, en laat allen die
U haten vluchten voor Uw Gelaat.
Medaille van het H. Gelaat: God
de Vader, onze Beschermer, kijk naar ons en werp Uw blik op het Gelaat van Uw
Christus.
Gouden
pijlgebed:
Moge de Allerheiligste, Aanbiddelijkste,
meest onbegrijpelijke en onuitsprekelijke Naam van God altijd worden geprezen,
gezegend, bemind, aanbeden en verheerlijkt worden, in de Hemel, op aarde en
onder de aarde, door alle schepselen van God en door het Heilig Hart van Onze
Heer Jezus Christus in het Allerheiligst Sacrament van het Altaar. Amen.
Als Jezus God niet is, dan moet Hij een idioot zijn: hier is het waarom
Als
Jezus God niet is, dan moet Hij een idioot zijn: hier is het waarom - Pr.
Patrick Briscoe OP 13/2/2022
CS Lewis leverde een meesterlijke argumentatie
door te zeggen dat we Jezus eenvoudigweg niet kunnen zien als louter een goede
morele leraar.
Het Christendom wordt vaak als
een van 's werelds grootste religies beschouwd. In deze benadering van Geloof
wordt Jezus gepresenteerd naast andere oude denkers en leraren, zoals Plato,
Aristoteles, Mozes en Cicero.
Het lijkt onschuldig genoeg.
Christenen geloven dat we anders leven vanwege een morele code die Christus ons
heeft gegeven. We horen een deel van die manier van leven in het evangelie van
deze zondag:
Lukas
6:20-23: Gelukkig jullie die arm zijn, want van jullie is het
Koninkrijk van God. Gelukkig jullie die honger hebben, want je zult verzadigd worden.
Gelukkig wie nu huilt, want je zult lachen. Gelukkig zijn jullie wanneer de
mensen jullie omwille van de Mensenzoon haten en buitensluiten en beschimpen en
je naam door het slijk halen. Wees verheugd als die dag komt en spring op van blijdschap,
want jullie zullen rijkelijk beloond worden in de Hemel.
En toch is de persoon van Jezus Christus niet eenvoudig te
herleiden tot een morele code of een manier van leven. Paus Benedictus XVI
schrijft in Deus Caritas Est: "Christen zijn is niet het resultaat van een
ethische keuze of een verheven idee, maar de ontmoeting met een gebeurtenis,
een persoon, die het leven een nieuwe horizon en een beslissende richting
geeft."
Een discipel van Jezus zijn betekent niet eenvoudigweg een
reeks regels of wetten naleven, maar gelijkvormig zijn aan de Meester. Christen
zijn betekent Christus ervaren als Heer.
Het
Trilemma
Vijftig jaar voordat Paus Benedictus zijn meesterlijke
encycliek schreef over de liefde van God, dacht een andere Christelijke
geleerde na over dezelfde vraag over de aard van Christus en het leven met Hem.
C.S. Lewis schreef het volgende in zijn bestseller, Mere
Christianity:
Ik probeer te voorkomen dat iemand het echt dwaze ding zegt
dat mensen vaak over Hem zeggen: "Ik ben klaar om Jezus te accepteren als
een grote morele leraar, maar ik aanvaard Zijn bewering dat hij God is, niet."
Dat is het enige wat we niet mogen zeggen. Een mens die slechts een mens was en
het soort dingen zei dat Jezus zei, zou geen groot moreel leraar zijn. Hij zou
ofwel een gek zijn - op hetzelfde niveau als de mens die zegt dat hij een
gepocheerd ei is - of hij zou de duivel van de hel zijn. Je moet je keuze maken.
Voor Lewis klopt het gewoon niet om te zeggen dat Jezus een
groot moreel leraar is. Slechts een paar hoofdstukken nadat Lukas ons deze
versie van de zaligsprekingen heeft gegeven, vermeldt Lukas Jezus' grote bewering
God te zijn. Lucas 10:22 vertelt ons: Alles is Mij toevertrouwd door Mijn
Vader, en niemand dan de Vader weet wie de Zoon is, en wie de Vader is weet
alleen de Zoon en iedereen aan wie de Zoon het wil openbaren.
Te vaak in de Schrift beweert Jezus Zelf rechtstreeks God
te zijn.
Hoe het argument werkt
Jezus kan niet gewoon een groot
moreel leraar zijn en alle beweringen over Zijn eigen Goddelijkheid hebben
gedaan die het Nieuwe Testament bevat. Je zou natuurlijk de betrouwbaarheid van
de H. Schrift kunnen betwisten, maar op dat moment moet je je afvragen: waarom
de morele leer geloven? Met andere woorden, als de tekst onbetrouwbaar is,
waarom ze dan gebruiken? Voor C.S. Lewis zijn de redelijke opties uit het Evangelie
dus: (1) Jezus is een gek, (2) Jezus is een leugenaar, of (3) Jezus is Heer.
1. Een gek. Alleen een werkelijk idiote persoon, zo luidt deze gedachtegang, zou
beweren God te zijn. In deze lezing bedoelde Jezus het goed, maar Hij bedroog Zichzelf.
Dit bewaart Zijn morele integriteit, veronderstel ik, maar brengt opnieuw de
legitimiteit van Zijn morele leer in twijfel. Immers: wie zou zijn leven
inrichten naar de manier van leven van iemand die psychisch gestoord is?
2. Een leugenaar. Volgens dit argument loog Jezus gewoon over wie Hij
was. Hij was een man, gewoon een man, en de keren dat Hij beweert een
Goddelijke identiteit te hebben, zijn gewoon leugens. Volgens dit voorstel zie
ik echter niet in hoe men de morele leer zou kunnen volgen die gebaseerd is op
een bedrieglijke meester.
3. Heer. Deze versie van de oplossing van de moeilijkheid houdt eenvoudigweg in
dat Jezus is wie Hij zegt dat Hij is. Hij biedt een morele leer, maar Hij is
niet zomaar een morele leraar onder andere morele leraren. Jezus Christus is de
eniggeboren Zoon van de Vader. Hij is onze Heer.
C.S. Lewis neemt geen blad voor de mond als hij dit
argument aanvoert. Hij besluit,
Ofwel was en is deze man de Zoon van God, ofwel een gek of
iets ergers. Je kunt Hem de mond snoeren voor een dwaas, je kunt naar hem
spugen en hem doden als een demon; of je kunt aan Zijn voeten vallen en Hem
Heer en God noemen. Maar laten we niet komen met enige neerbuigende nonsens
over het feit dat Hij een groot menselijke leraar is. Hij heeft dit niet voor
ons opengelaten. Dat was Hij niet van plan.
Wat moeten we, geconfronteerd met dit argument, geleid door
de Christelijke apologeet C.S. Lewis, besluiten? Wat is dan redelijk om over
Christus te denken?
We zouden op onze knieën moeten vallen en de Heer aanbidden.
Dit is geen God die onhandelbare lasten oplegt. Dit is niet een God die het
onmogelijke regelt. Jezus Christus heeft ons een manier van leven gegeven en Hij
wandelt onder ons en geeft ons de kracht om trouw te blijven, door te gaan, te
streven naar geluk en vrede.
Jezus Christus, onze Heer, is Zelf onze manier van leven.
Laten we ons met elke vezel van ons wezen aan Hem vastklampen, laten we Hem
prijzen bij elke ademhaling. Laten we met alle Engelen en Heiligen door de
eeuwen heen verkondigen: "Jezus Christus is Heer!"
Waarom
heft de Priester de Hostie en de Kelk op tijdens de Mis? - Philip Kosloski
14/6/2022
De Priester heft de Hostie en de Kelk op
tijdens de Mis zodat de mensen Jezus kunnen zien en aanbidden die aanwezig is
in de nieuw ingewijde elementen.
Bij het bijwonen van een Katholieke
Mis is het de gewoonte geworden dat de Priester na de consecratiewoorden de
eucharistische Hostie en de Kelk opheft. Dit was niet altijd het geval en het
duurde tot de 13e eeuw om deel uit te maken van de Mis.
Gedurende een groot deel van de
kerkgeschiedenis was de Priester gewend om het altaar in dezelfde richting als
de mensen te kijken. Dit betekende dat wanneer de Priester het eucharistisch
gebed bad, de hostie en de kelk aan het zicht werden onttrokken.
Aanvankelijk vormde dit geen
enkel probleem voor de mensen, maar tegen de 13e eeuw zochten veel heiligen
naar manieren om het eucharistische geloof van de mensen te verdiepen.
Het was bijvoorbeeld tijdens de
13e eeuw dat de H. Juliana van
Cornillon (H. Juliana van Luik) aandrong op de universele viering
van het feest van het H. Sacrament of Corpus Christi.
Volgens de Katholieke Encyclopedia
was het Odo van Parijs of zijn opvolger in het begin van de 13e eeuw die
¥verordende dat zijn Priesters de Hostie aan het zicht moesten onttrekken
totdat deze was gewijd en deze vervolgens ter Aanbidding moesten oprichten¡.
Dit decreet was waarschijnlijk
een antwoord op verzoeken van leken, die Jezus wilden zien en aanbidden in de
Eucharistie.
Zelfs na het Tweede Vaticaans
Concilie, toen Priesters de Mis mochten vieren met het gezicht naar het volk,
bleef de instructie in het Romeins missaal voor Priesters gelden om "de
gewijde Hostie aan het volk te tonen... en in aanbidding te knielen".
De gewoonte om de Hostie en de Kelk aan het volk te
tonen, is een centraal onderdeel van de Mis geworden en bevestigt het diepe
mysterie dat plaatsvindt bij de consecratie, waar Jezus Zelf aanwezig wordt in
het brood en de wijn die op het altaar worden aangeboden.
Wat
moet je doen bij de Verheffing in de Mis: buigen of naar de H. Hostie kijken? -
Philip Kosloski 16/6/2022
Wat je ook doet, overweeg om een handeling
van eerbied uit te voeren wanneer Jezus aanwezig is in het gewijde brood en wijn.
Bij een Rooms-Katholieke Mis
wordt de wijding van het brood en de wijn typisch gekenmerkt door de verheffing
van de hostie en de kelk, vaak vergezeld van het luiden van bellen.
Bovendien is er vaak een korte
periode van stilte, wanneer de Priester geen woorden meer zegt en gewoon de
hostie of de kelk optilt zodat iedereen het kan zien. Na elke verheffing knielt
de Priester.
Moet je buigen of omhoog kijken naar de verheffing
in de Mis?
Nadat de hostie en de kelk in de
13e eeuw in de Mis waren verheven, was één van de meest voorkomende reacties van
de mensen om hun hoofden eerbiedig te buigen. Het was een actie om de
werkelijke tegenwoordigheid van Jezus in de Eucharistie te erkennen en de komst
van de Koning der koningen te erkennen.
In de 16e eeuw werd dit gebaar
door verschillende concilies voorgeschreven en werd het een standaardantwoord.
De H. Pius X stelde echter een
ander antwoord voor, door de gelovigen aan te moedigen op te kijken en de
eucharistische Hostie of Kelk te aanbidden.
De H. Pius X gaf een aflaat aan
iedereen die met geloof, vurigheid en liefde bidt: "Mijn Heer en Mijn God...¡,
terwijl ze naar het Heilig Sacrament kijken, hetzij tijdens de verheffing in de
Mis, of wanneer blootgesteld op het altaar. Veel Katholieken bidden dit gebed
in stilte terwijl ze naar de verheven Hostie staren, en bidden "Mijn
Jezus, genade" bij de verheffing van de kelk. We kunnen onze hoofden
buigen als de Priester na elke verheffing knielt.
Beide gebaren kunnen met Geloof
worden gedaan en kunnen leiden tot een toename van Liefde voor God.
Er is geen "juist"
gebaar, omdat het volledig afhangt van het Geloof van de persoon en welk gebaar
het beste hun relatie met God vertegenwoordigt.
Wat je ook doet, overweeg om een
handeling van eerbied uit te voeren wanneer Jezus aanwezig is in de geconsacreerde
brood en wijn.