Inhoud blog
  • Ik verhuis naar een andere blogsite!!!
  • De mystiek achter de tweede komst van Jezus
  • Luz de Maria 24/4
  • Zalig de armen van geest
  • Aanbidden in geest en waarheid
  • 3.33 uur 's ochtends
  • De kracht van 1 Weesgegroet
  • Ze komen eraan
  • Vreemde en grote donkere wezens zullen spoedig overal binnendringen
  • Een volgende lockdown
  • Boodschap aan Anna Shelley 24/4
  • De devotie van de 7 smarten van OLVrouw
  • Toewijdingsgebeden aan God de Vader, het H. Hart van Jezus en het Onbevlekt Hart van Maria
  • Gebeden van toewijding van ziekte, lijden en levenslasten
  • De betekenis van Pinksteren - 4
  • Om een baby uit een miskraam en geaborteerde baby's te dopen
  • Exorcismegebed over je woning en grond en toewijdingsgebed
  • Gebeden van zegening en bescherming
  • Het is eindelijk aangebroken
  • Wat God me toonde over aanstootgevende kledij...
  • Wat God me toonde over feminisme
  • De betekenis van Pinksteren - 3
  • Einde van Satans invloed in zicht
  • Red de planeet, ga CO2 uitstoten
  • Over de verliezen aan Westerse kant wordt gezwegen
  • Boodschappen aan Eduardo Ferreira
  • Boodschappen aan Pedro Regis
  • Boodschappen van OLVrouw di Zaro 8/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Boodschappen aan Valeria Copponi (tot 19/4)
  • Instorting van economie, en munteenheden
  • De uitval
  • Over Poetin
  • Zal dit het einde veroorzaken?
  • Een miraculeuze foto van de Gekruisigde Jezus
  • Boodschap aan Anna Shelley 20/4
  • Luz de Maria 20/4
  • Rusland wordt verder uitgedaagd
  • De 3 daagse duisternis
  • De 9 cirkels van de Hel
  • In de Hel wegens echtscheiding
  • Meteoor op California
  • 23 april
  • De komst van de asteroide
  • Massale afname van bevolking in Europa komt eraan
  • Repost: Genezingsgebed van God de Vader
  • Opwarming van het klimaat? Niet dus.
  • Let op voor cosmetica en dergelijke producten
  • De uitleg van het merkteken van het beest door de Heer
  • De volgende pandemie
  • Over Obama: hij kan de Antichrist worden, door bezetenheid
  • Luz de Maria 16/4
  • Boodschap aan Anna Shelley 19/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Een zombievirus
  • Nano chip
  • VK zal getroffen worden
  • Dit zal gebeuren door Hem
  • Het is reeds begonnen
  • Hoe de Antichrist zal werken door AI en Biotechnologie
  • Ze komen voor onze kinderen
  • Vernietiging van 3 landen
  • Bloedmanen als waarschuwend teken
  • 5 tekenen dat je een Uitverkorene bent
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • OLVrouw van Smarten
  • Adviezen om de duivel te bevechten
  • Het sociaal kredietsysteem
  • NEEM GEEN VACCINS!!! GEEN ENKELE!!!
  • BID TEGEN ABORTUS!!!
  • De betekenis van Pinksteren - 2
  • De betekenis van Pinksteren - 1
  • Goede raad: wees niet afhankelijk van de staat
  • De plannen van de wereldelites
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Bijhorende afbeelding bij de boodschap van Lorena
  • Nog eens nieuws van de Antichrist/Maitreya
  • Boodschap aan Pedro Regis 11/4
  • Luz de Maria 12/4
  • Boodschap aan Lorena 8/4
  • Chaga
  • Dit is de waarheid
  • Boodschap aan Anna Shelley 14/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 9
  • Janet Klasson - 9/2 Licht van de wereld in de Goddelijke Wil
  • Geheim van gedrevenheid
  • Kom, H. Geest, kom!
  • 3 middelen die Satan gebruikt om je ziek te maken
  • Gezegend zij
  • Gods Barmhartigheid is grenzeloos
  • Boodschap aan Anna Shelley 13/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 7 en 8
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • De Emmaüsgangers
  • Mummie
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 6
  • Op weg naar de microchip
  • Nog steeds kunnen we het tij keren - Niburu
  • Boodschap aan John Mariani
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 5
  • Boodschappen aan Jennifer
  • 28/3 Plaats dit in je huis en land (The Unsealed Message)
  • Maria Simma openbaart 7 geheimen
  • Het Gezicht van Jezus
  • Opruimen van de wereldbevolking was altijd het doel - Niburu
  • 11 april
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 4
  • Boodschappen aan John Leary - rest van maart
  • Boodschap aan Mary of Divine Mercy
  • Grote schudding 8/4
  • Luz de Maria: Paaszondag 9/4
  • Afbraak van immuunsysteem door vaccins
  • Luz de Maria: Stille Zaterdag 8/4
  • Luz de Maria: Goede Vrijdag 7/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 2 en 3
  • Boodschap aan Anna Shelley 6/4
  • Zalig Pasen!!!
  • Boodschap aan Anna Shelley 8/4 DRINGEND!!!
  • Gebed op vrijdag voor de Arme Zielen
  • Boodschap aan Eduardo Ferreira 24/3
  • Droom van J. Frances 3/4
  • Boodschap aan Manuela te Sievernich (25/3)
  • Het echte gevaar van het einde van de dollar
  • Schildklier en jodium
  • Boodschap aan Manuela te Sievernich (21/3)
  • Boodschappen aan Valentina Papagna
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 1
  • Boodschap aan Marco Ferrari 26/3
  • Boodschap aan Gisella Cardia 3/4
  • De Kruisweg
  • 15 doodzonden in het Katholieke Geloof
  • Luz de Maria: Witte Donderdag 6/4
  • Het bankroet van Europa
  • Boodschap aan Anna Marie - Houston 11/2
  • Plaats terug brood op je huisaltaar
  • Boodschappen aan Pedro Regis
  • Palmzondag-rede van Vigano
  • Luz de Maria: Heilige Woensdag 5/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Het Communisme zal opgelegd worden door de elite
  • Boodschap aan Ned Dougherty 26/3
  • Boodschap aan Anna Shelley (3/4)
  • Het verraad van Judas Iscariot (2)
  • Het verraad van Judas Iscariot (1)
  • Luz de Maria: Heilige Dinsdag 4/4
  • Luz de Maria: Palmzondag 2/4
  • Luz de Maria: Heilige Maandag 3/4
  • Interview met Luz Maria de Bonilla
  • Grafeenoxide in vaccins
  • Boodschap aan Lorena 14/3
    Zoeken in blog

    ALLES GAAT VOORBIJ, BEHALVE GOD !
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Mijn favorieten
  • Mijn bibliotheek
  • Nieuwe blogsite
  • Archief per maand
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 11--0001
    Levend geloof 9

    25-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dagelijkse Bijbellezingen met Pr. Luigi M. Epicoco

    Niet statisch, niet verborgen, niet in rust in de Hemel: hoe is deze Liefde echt? - Pr. Luigi Maria Epicoco - 24/6/22

    Er is zoveel dat we zouden kunnen zeggen, maar misschien is het enige dat we vandaag in gedachten moeten houden dit: Gods Liefde is geen statische liefde...

    Lukas 15:3-7: Jezus vertelde hun toen deze gelijkenis: Als iemand van u 100 schapen heeft waarvan er 1 verloren is geraakt, laat hij dan niet de 99 andere in de woestijn achter om naar het verdwaalde dier op zoek te gaan tot hij het gevonden heeft? En als hij het gevonden heeft, legt hij het vol vreugde op zijn schouders en gaat hij naar huis. Daar roept hij zijn vrienden en buren bijeen en zegt tegen hen: Deel in mijn vreugde, want ik heb het schaap gevonden dat verdwaald was. Ik zeg u: zo zal er in de Hemel meer vreugde zijn over 1 zondaar die tot inkeer komt dan over 99 rechtvaardigen die geen inkeer nodig hebben.

    Jezus heeft een Hart, en dit zou ons al veel stof tot nadenken moeten geven. Het Evangelie openbaart ons ook wat er in het Hart van Jezus is en hoe het denkt. Het lijkt erop dat het Lucasevangelie, meer dan de andere, bedoeld is om ons een goed begrip te geven van de dynamiek van Jezus' Hart. Om deze reden vertelt de Evangelist ons veel verhalen over Barmhartigheid.

    De tekst van vandaag is er één van, en het vertelt de gelijkenis van het verloren schaap. Er is zoveel dat we zouden kunnen zeggen, maar misschien is het enige dat we vandaag in onze gedachten moeten houden dit: Gods Liefde is geen statische liefde, geen Liefde die ergens in de Hemel blijft rusten. Het is een dynamische Liefde, Gods Liefde zoekt ons!

    Hij houdt niet alleen van ons, maar Hij houdt ervan ons te komen zoeken waar we zijn. En het maakt weinig uit of onze situatie hemels of hels is. Zijn Hart is erop gericht om ons tot Zich te verzamelen, waar we ook eindigen. Er is geen situatie of zonde die buiten het bereik van Gods Liefde ligt, een situatie of zonde waaruit Hij ons niet kan uittrekken.

    Vandaag is de viering van zo'n Liefde. Hoe kunnen we geen vreugde en dankbaarheid voelen voor dit alles? Het is dezelfde vreugde als die van de herder:

    En als hij het gevonden heeft, legt hij het vol vreugde op zijn schouders en gaat hij naar huis. Daar roept hij zijn vrienden en buren bijeen en zegt tegen hen: Deel in mijn vreugde, want ik heb het schaap gevonden dat verdwaald was.

    Op deze manier kunnen we begrijpen waarom 'de vreugde van de Heer onze kracht is'.

    Jezus' onromantisch realisme - Pr. Luigi Maria Epicoco - 21/6/22

    Jezus ernstig nemen is geen wandeling in het park; in plaats daarvan is het een moeilijke weg, maar het is de enige weg die ergens heen leidt.

    Matteüs 7:6,12-14: Geef wat Heilig is niet aan de honden en gooi je parels niet voor de zwijnen; die zouden ze maar met hun poten vertrappen, zich omkeren en jullie verscheuren. Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten. Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang. Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.

    Het verzoek dat Jezus vandaag in het Evangelie doet, lijkt misschien een beetje minachtend:

    Geef wat Heilig is niet aan de honden en gooi je parels niet voor de zwijnen; die zouden ze maar met hun poten vertrappen, zich omkeren en jullie verscheuren.

    Achter dit onromantische beeld schuilt echter een pragmatisch realisme dat we nooit uit het oog mogen verliezen: niet iedereen kan onze manier van leven begrijpen of waarin we geloven. Dit vergeten is een zonde van vindingrijkheid en betekent dat we hetgeen wat ons dierbaar is blootstellen aan publieke spot. We moeten altijd zorgvuldig kiezen wat we zeggen, wanneer we het zeggen en tegen wie we het zeggen.

    Jezus gaat een stap verder en vervolgt: "Doe met anderen wat je wilt dat ze met jou doen", de gouden regel die ons eraan herinnert dat we heel vaak het goede van anderen verwachten, maar niet bereid zijn het te geven als het onze beurt is.

    Een laatste realistische opmerking uit het evangelie van vandaag is te vinden in deze laatste waarschuwing:

    Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang. Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.

    Jezus ernstig nemen is geen wandeling in het park; in plaats daarvan is het een moeilijke weg, maar het is de enige weg die ergens heen leidt. De andere wegen zijn daarentegen comfortabeler maar leiden altijd tot kosmische leegte. Ik ken veel mensen die deze leegte ervaren, en geen zin meer in het leven vinden omdat ze de zin in hetgeen ze doen niet meer inzien. Het Evangelie is veeleisend, maar geeft in ruil daarvoor een gevoel van betekenis dat het hele leven vult, in elk aspect, tot het einde en daarna.

    De verachtelijke oververeenvoudiging die we eindeloos omarmen - Pr. Luigi Maria Epicoco - 20/6/22

    Niemand vindt het leuk om geoordeeld te worden, maar dit is hetgeen we het vaakst doen.

    Matteüs 7:1-5: Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden. Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? Hoe kun je tegen hen zeggen: “Laat mij de splinter uit je oog verwijderen”, zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit je oog van je broeder of zuster te verwijderen.

    Het Evangelie van Matteüs van vandaag herinnert ons aan een waarheid die we vaak vergeten: het oordeel doodt mensen, verlamt ze in veroordeling, reduceert ze tot een verachting die een te grote vereenvoudiging van de werkelijkheid is, en dwingt hen om niet meer op te staan.

    Niemand vindt het leuk om geoordeeld te worden, maar het is wat we het vaakst doen in het leven. Als er één ding is waaraan we met de grootste inspanning moeten werken, dan is het juist om te stoppen met het veroordelen van anderen. En dit heeft een dubbel effect in ons leven: anderen bevrijden, maar ook onszelf genezen.

    Achter onze meedogenloze oordelen over anderen gaan vaak meedogenloze oordelen schuil die we in het geheim op onszelf toepassen. We werpen ze tegen anderen omdat we niet de moed hebben om ze tegen onszelf te zeggen. Maar oordelen om te veroordelen is altijd verkeerd, zowel wanneer het met anderen te maken heeft, als wanneer het met onszelf te maken heeft.

    Als we er echt om geven de wereld te veranderen, moeten we goed onthouden waar die verandering moet beginnen:

    Hoe kun je tegen hen zeggen: “Laat mij de splinter uit je oog verwijderen”, zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit je oog van je broeder of zuster te verwijderen.

    Dit is waar we ons moeten voor inspannen: hetgeen verwijderen wat het leven, vreugde, geluk, de doorgang van licht belemmert.

    Veroordelen is nooit genezen, maar alleen een steriele observatie die nergens toe leidt. Als we ons daarentegen inzetten voor bekering, komt dit het dichtst in de buurt van bekering waarover in het Evangelie wordt gesproken. Om eerlijk te zijn, het berust niet zozeer op ons eigen initiatief, maar op die suggestie die de H. Geest aan ieder van ons geeft, en ons de waarheid vertelt zonder ons het ooit als veroordeling te laten zien.

    Hoe moet je ‘keer een ander je andere wang toe’ ernstig nemen? - Fr. Luigi M. Epicoco 13/6/2022

    Dit soort verzoeken behoudt een romantische uitstraling wanneer het in abstracte wordt voorgesteld... maar wanneer het ons werkelijke leven raakt en het echt lijden veroorzaakt in ons leven, dan verandert alles.

    Matteüs 5:38-42: Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: Een oog voor een oog en een tand voor een tand. En Ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren. Als iemand je dwingt een mijl met hem mee te gaan, loop er dan twee met hem op. Geef aan wie iets van je vraagt, en keer je niet af van wie geld van je wil lenen.

    De geschiedenis heeft een dwingende redenering voor dit gedrag voortgebracht: "oog om oog, tand om tand." Het is een spiegelmoraal die ervoor zorgt dat we ons gedragen volgens wat we ervaren: als ik iets goeds ontvang, geef ik iets goeds; als ik iets slechts ontvang, reageer ik in ook zo.

    Jezus verbrijzelt deze spiegel en wijst op een nieuwe manier van denken, een nieuwe manier van kiezen:

    En Ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren. Als iemand je dwingt een mijl met hem mee te gaan, loop er dan twee met hem op. Geef aan wie iets van je vraagt, en keer je niet af van wie geld van je wil lenen.

    Dit soort verzoeken behoudt een romantische uitstraling wanneer het in het abstracte, door hypothetische verhalen en met denkbeeldige mensen wordt voorgesteld, maar wanneer het ons werkelijke leven raakt en het echt lijden veroorzaakt in ons leven, dan verandert alles: de romantiek wordt absurditeit, en we beginnen als een onrecht te zien wat vroeger een bewonderenswaardig verzoek leek.

    Menselijk gesproken hebben we gelijk, maar het verzoek van Jezus kan alleen worden begrepen in het licht van de gave van de H. Geest. Hoe meer we in ons ruimte maken voor een spiritueel leven, hoe meer onze beoordelingsstandaard en de manier waarop we onze keuzes maken zullen veranderen. We beginnen te redeneren en te kiezen zoals Jezus dat wil. Om deze tekst uit het evangelie ernstig te nemen, moeten we onszelf geen geweld aandoen, maar in onszelf ruimte maken voor steeds meer spirituele ervaring. Dan komt de rest vanzelf.

    Waarom ‘geen kwaad doen’ niet genoeg is - Fr, Luigi M. Epicoco 9/6/2022

    Jezus vraagt Christenen om te "overtreffen" in menselijke deugd en niet genoegen te nemen met wat alleen voldoende is.

    Matteüs 5:20-26: Want Ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zullen jullie zeker het Koninkrijk van de Hemel niet binnengaan.

    Jullie hebben gehoord dat destijds tegen het volk is gezegd: Pleeg geen moord. Wie moordt, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht. En Ik zeg zelfs: ieder die in woede tegen zijn broeder of zuster tekeer gaat, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht. Wie tegen hen ‘Nietsnut!’ zegt, zal zich moeten verantwoorden voor het Sanhedrin. Wie ‘Dwaas!” zegt, zal voor het vuur van de Gehenna komen te staan. Wanneer je dus je offergave naar het altaar brengt en je je daar herinnert dat je broeder of zuster je iets verwijt, laat je gave dan bij het altaar achter; ga je eerst met die ander verzoenen en kom daarna je offer brengen. Leg een geschil snel bij, terwijl je nog met je tegenstander onderweg bent, anders levert hij je uit aan de rechter, draagt de rechter je over aan de gerechtsdienaar en word je gevangengezet. Ik verzeker Ik je: dan kom je niet vrij voor je ook de laatste cent hebt betaald.

    Het zou gemakkelijk genoeg zijn voor een Christen om een ​​goede Christen te zijn als de enige vereiste zou zijn om geen kwaad te doen, om een ​​goed mens te zijn in redelijke termen: eerlijk, betrouwbaar, oprecht, vriendelijk... Maar Jezus vraagt C​christenen om te "overtreffen" in menselijk deugd en geen genoegen nemen met wat alleen voldoende is:

    Want Ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zullen jullie zeker het Koninkrijk van de Hemel niet binnengaan.

    Jullie hebben gehoord dat destijds tegen het volk is gezegd: Pleeg geen moord. Wie moordt, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht. En Ik zeg zelfs: ieder die in woede tegen zijn broeder of zuster tekeer gaat, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht. Wie tegen hen ‘Nietsnut!’ zegt, zal zich moeten verantwoorden voor het Sanhedrin. Wie ‘Dwaas!” zegt, zal voor het vuur van de Gehenna komen te staan. “Ik zeg u, tenzij uw gerechtigheid die van de schriftgeleerden en Farizeeën overtreft, zult u het Koninkrijk der hemelen niet binnengaan.

    Het lijkt misschien alsof Jezus overdrijft, maar als we er goed over nadenken, is het niet overdreven, maar het "gepaste verschil" met de logica van de wereld. Daarom moeten we met veel nederigheid naar onszelf kijken en ons afvragen hoe we ons leven “anders” proberen te beleven dan de rest van de wereld. Als we geen verschil vinden, is er iets mis.

    Jezus biedt een lakmoesproef, een soort verificatie van onze innerlijke staat: het vermogen om bereid te zijn om te vergeven:

    Wanneer je dus je offergave naar het altaar brengt en je je daar herinnert dat je broeder of zuster je iets verwijt, laat je gave dan bij het altaar achter; ga je eerst met die ander verzoenen en kom daarna je offer brengen.

    De ander verwelkomt onze poging tot verzoening misschien niet noodzakelijkerwijs, maar het zou absurd zijn voor Christenen om er geen prioriteit van te maken in hun verlangens in het leven.

    Ja zeggen aan Christus, maar nee aan de Kerk, betekent dat we Jezus niet begrijpen - Pr. Luigi M. Epicoco 8/6/2022

    Wat Jezus in twijfel trekt, is helemaal niet de Wet, maar de interpretatie van die Wet en het rigide gebruik van traditie.

    Matteüs 5:17-20: Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. Ik verzeker jullie: zolang de Hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke titel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leeft datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het Koninkrijk van de Hemel. Wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het Koninkrijk van de Hemel in hoog aanzien staan. Want Ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet grote is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zullen jullie zeker het Koninkrijk van de Hemel niet binnengaan.

    Er is een misverstand dat gepaard gaat met een groot deel van het openbaar leven van Jezus: het is het idee dat Hij de wet betwistte, als een soort ketter die op een gevaarlijke manier de mensen en de traditie in gevaar bracht. In de Evangelietekst van vandaag legt Jezus voor eens en voor altijd Zijn ware rol uit: “Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af ​​te schaffen; Ik ben niet gekomen om af te schaffen, maar om te vervullen.”

    Wat Jezus in twijfel trekt, is helemaal niet de Wet die God aan Mozes gaf of de eeuwenlange traditie die bepalend was voor het volk van Israël. Wat Hij ter discussie stelt, is de interpretatie van die wet en het rigide gebruik van traditie.

    Daarom vinden we geen afschaffing maar vervulling in de leer van Christus. In de wereld van vandaag kunnen ook wij in de verleiding komen te denken dat een waar Christelijk geloof geen behoefte heeft aan theologie, moraal, liturgie of instellingen. De waarheid is dat hoewel al deze dingen zeker kunnen leiden tot ervaringen die, in plaats van een ontmoeting met Christus te bevorderen, deze in de weg staan, de oplossing niet ligt in de afschaffing ervan, maar in het juiste gebruik en de vervulling ervan.

    Zeggen: "Ja tegen Christus maar nee tegen de Kerk", betekent dat we Jezus niet hebben begrepen. Zeggen: "Liefde, ja, maar zonder regels", betekent dat we Liefde niet hebben begrepen. Zeggen: "Een relatie met God, ja, maar zonder enige liturgie", betekent een doe-het-zelf-mentaliteit verwarren met de waarheid van de dingen.

    We moeten altijd erg op onze hoede zijn voor degenen die, om ons iets nieuws te vertellen, het oude schrappen - gewoonlijk wanneer de waarheid echt waar is, het ons begrip van het oude vernieuwt in zijn ware licht en het helemaal niet hoeft weggegooid te worden.

    3 elementen van Maria, als Moeder van de Kerk - Fr Luigi M. Epicoco 6/6/2022

    Het is echt veelbetekenend dat het feest van Maria, Moeder van de Kerk, werd gekozen om precies op de dag na Pinksteren te vallen, alsof het ieder van ons eraan wil herinneren dat de Kerk wordt geboren door de H. Geest en niet door menselijke planning. Maar het evangeliegedeelte dat ons de betekenis ervan uitlegt, is een intense beschrijving van de laatste momenten van Jezus’ leven. Dat is inderdaad het moment waarop het zaad van de Kerk wordt gezaaid, dat later op de Pinksterdag zal ontkiemen.

    Drie dingen vallen op in dit relaas: de verbreding van de roeping van Maria, aangezien zij onder het Kruis Moeder wordt van alle gelovigen en niet alleen van Jezus; de intense dorst van Christus, die gedurende het hele verhaal blijft hangen; en zijn doorboorde zijde, waaruit bloed en water voortkomt.

    Inderdaad, de Kerk is - net als Maria - een schoot waarin nieuw leven kan worden herboren. Degenen die de Kerk binnenkomen, doen dat door de wateren van het Doopsel, en het leven dat eruit voortvloeit is niet langer alleen biologisch leven, maar eeuwig leven dat op mysterieuze wijze in ons opwelt. Ons geestelijk leven is inderdaad het eeuwige leven dat door ons heen stroomt.

    Het tweede kenmerk van de Kerk is de dorst van Christus ernstig te nemen. Deze dorst wordt verlengd in de concrete behoeften van onze broeders en zusters, namelijk de dorst van Jezus om bemind te worden, een dorst naar wederkerigheid. Het Christelijk geloof is niet alleen Gods actie, maar de wederzijdse actie van twee vrije wilsuitingen die elkaar ontmoeten: de mijne en die van God.

    Het derde kenmerk van de Kerk zijn de sacramenten, die uit de zijde van Christus vloeien en ons herinneren aan de prijs van Liefde. We zijn geliefd tegen een hoge prijs; dat wil zeggen, we zijn kostbaar in Zijn ogen, en beleven het leven van de sacramenten, wat betekent deze kostbare liefde te ervaren.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs