H. Moeder, in de Goddelijke Wil, met de
heerlijkheden en de verdiensten van uw krachtig Fiat, kom ons te hulp.
Gebed voor degenen die het Coronavirus hebben :
Ik smeek jullie te stoppen met jullie
bezigheden op dit moment en te bidden wat Moeder Teresa het Vliegend Memorare
noemde: 9 Memorare-gebeden op een rij voor een intentie. Kort, krachtig en Mariaal.
Denk aan wat in het Evangelie staat, vooraleer Jezus een
genezing bewerkte vroeg Hij specifiek: Wat is het wat je wil?
Met dat in gedachten, bid alsjeblieft zeer specifiek dat de
longen van___ (naam) zich zullen
zuiveren en beginnen zelf te ademen. Bid dat God verheerlijkt wordt door een
volledig herstel van de gezondheid van de persoon.
Memorare
Liefdevolle Maagd Maria,
gedenk (memorare) dat men nooit heeft gehoord,
dat iemand die tot u zijn toevlucht nam,
verlaten is geworden.
Aangemoedigd door dit vertrouwen,
komen wij tot u,
met onze zonden en onze zorgen.
Versmaad onze gebeden niet,
maar neem ze goedgunstig aan
en wil ons verhoren,
o lieve maagd Maria. Amen.
Lieve kinderen! Ik ben reeds
al die jaren bij je om je naar de weg van verlossing te leiden. Keer terug naar
mijn Zoon; keer terug naar gebed en vasten. Kleine kinderen, laat God tot je
hart spreken, want Satan regeert en wil je leven en de aarde waarop je loopt,
vernietigen. Wees moedig en kies voor heiligheid. Jullie zullen bekering zien gebeuren
in jullie hart en gezin; het gebed zal worden gehoord; God zal je smeekbeden
horen en je vrede geven. Ik ben bij jullie en zegen jullie allemaal met mijn Moederlijke
zegen. Bedankt dat je op mijn oproep hebt gereageerd.
Mijn lieve kinderen, waarom zijn
jullie bezorgd om de doden? Weten jullie niet dat jullie ook moeten denken aan
goed te leven, in heiligheid? Voor jullie doden kunnen jullie alleen bidden,
maar jullie, mijn kinderen, hoe reageren jullie op dit alles?
Weten jullie niet dat
beproevingen zouden moeten doorstaan worden met veel moed? Bid dan, en laat
anderen meer bidden. Help je naasten in moeilijkheden. Bemin degenen die nog
niet in staat zijn te beminnen.
De beproevingen zijn pas begonnen
voor jullie. Wees moedig. Handel altijd in waarheid en in de Naam van jullie
Schepper. Dit is het moment van het uitdragen van jullie getuigenis. Ik heb dit
reeds enige tijd aan jullie gevraagd, maar nu, meer dan ooit, moeten jullie je
geloof tonen.
Beproevingen zijn nooit
tevergeefs, laat dit duidelijk zijn. Ze geven jullie een manier om jullie ware
identiteit te tonen en bedenk dat het niet degenen zijn die zeggen Heer, Heer,
die in het Koninkrijk van de Hemel zullen binnenkomen, maar degenen die de Wil
van God doen.
Lieve kinderen, dit is het moment van Zijn Wil kenbaar te
maken. Het is het uur om jullie bezorgd te maken om de dingen van God, met
oprechtheid en kracht van geest. Nu zullen uiteindelijk de plannen van God
vervuld worden.
Voor jullie, die Mijn Woord volgen, is jullie taak de
volgende: breng meer broeders en zusters naar de Ware Woonplaats, daar waar er
geen geween of gejammer meer zullen zijn. Wees rustig, Ik zeg het jullie: waar
er twee of meer verzameld zijn in Mijn Naam, ben Ik aanwezig.
Jullie werden niet geschapen om te lijden, maar het
Paradijs te genieten, met al de Heiligen. Ik zeg jullie, verheug jullie, omdat
jullie bevrijding nabij is. Bid
met veel zekerheid en vertrouwen, twijfel niet. De goedheid van God is groter,
superieur aan de kwaadaardigheid van Satan.
Ik bemin jullie, lieve kinderen. Ik volg jullie stap voor
stap. Jullie kunnen niet struikelen.
Jezus, Gekruisigd en Verrezen
18/3 Maria, Jullie Moeder
Ja, mijn kinderen,
Maranatha. Bid bid bid en mijn Zoon zal zich niet langer laten wachten. Jullie
zonden hebben de aarde bezoedeld en jullie, wat denken jullie dat jullie nog
kunnen doen? Wanneer komt jullie
bekering?
(Noot : maranata of maranatha is de transliteratie van een
Aramese zinsnede, maran at(h)a, die eenmaal voorkomt in het Nieuwe Testament.
De apostel Paulus gebruikt de term aan het einde van zijn Eerste brief aan de
Christenen van Korinthe (1 Korintiërs 16 vers 22) als een afscheidsgroet. De
meest waarschijnlijke betekenis van maranata is "Onze Heer, Kom!". De
term werd door de eerste christenen waarschijnlijk gebruikt als groet.
Lieve kinderen, zonder God zullen jullie nooit ver geraken.
Jullie hebben zoveel dingen ontdekt in deze tijd maar jullie hebben nog niet
begrepen dat jullie nooit in staat zullen zijn iets te scheppen.
De Ene alleen is Schepper en vroeg of laat zullen jullie je
moeten onderwerpen aan Zijn wil als jullie willen actie ondernemen tegen alles
wat jullie vernietigen. De bewijzen dat alleen God kan scheppen, hebben jullie
veel gekregen. Maar jullie zijn
zo vol trots dat jullie nooit al jullie nederlagen zullen toegeven.
Heb berouw en bekeer jullie. Jullie hebben nog steeds tijd
om te herstellen wat jullie eigenhandig hebben vernietigd. Beslis om vergeving
te vragen voor al jullie zonden en Jezus zal bemiddelen voor Zijn Vader voor
jullie allen.
Ik wil nog steeds in jullie geloven. Kniel voor Jezus in
het H. Sacrament en vraag vergeving uit de grond van jullie hart.
Jullie weten goed dat de goddelijke gerechtigheid zal
handelen in zijn totaliteit en voor degenen die hun fouten niet willen toegeven
en geen vergeving willen vragen vanuit hun hart, zal dit het einde zijn. De
duivel speelt zijn laatste mogelijkheden uit; omwille van deze reden is hij
jullie aan het uitroeien.
Ik beloof jullie, als jullie gebeden meer zijn dan wat
jullie ontbreekt, zullen we van Satan al zijn macht afnemen. Bid, mijn lieve
kinderen. Genees jullie zonden met de biecht en jullie zullen in staat zijn om
tot genieting te komen met ons.
Moge Jezus jullie zegenen in de Naam van de Drie-eenheid.
Maria, Jullie Moeder
Ik waarschuw jullie zodat jullie niet verrast worden. Goddelijke
Liefde is oneindig en onvergelijkbaar, maar jullie moeten beslissen, jullie
moeten volgens de Goddelijke weg leven en niet volgens de wereldse weg, jullie moeten gehoorzaam zijn aan de
Goddelijke Oproepen zodat jullie de slechte gewoonten stoppen die jullie
voorheen aanhielden en die niet het pad van Heiligheid zijn.
De mensheid worstelt met zijn eigen fouten, met zijn
slechte beslissingen, met zijn losbandigheid en het resultaat is catastrofaal.
Alles
is in versnelling, de ontmoeting van de mens met de grote gebeurtenissen is nabij,
en om deze reden roep ik jullie op tot geloof, tot onwankelbaar geloof, tot
berouw en bekering, om dapper te zijn als kinderen van God, om voorzieningen te
treffen. Maar om niet te falen moeten jullie het geloof brandend houden, anders
zullen de stormen jullie overweldigen.
Leef in volle daglicht, waarbij in de zenit de Goddelijke
Zon schijnt en iedereen verlicht, iedereen verwarmt, waar duisternis niet
bestaat, waar er alleen Licht is en de Koningin en Moeder van Hemel en Aarde,
die gekroond is door elk van jullie, Haar kinderen, die de Goddelijke Wil
vervullen, zonder te vergeten dat de
Vrouwe die bekleed is met de zon en de maan onder haar voeten (zie Openb 12:1)
de Moeder van de Mensheid is.
Houd
Christus, Koning dichter bij jullie, zonder te vergeten dat de communie
verlengd is en in jullie verlengd is in elke werk en in elke daad.
En in vereniging met de Goddelijke Wil.
WIE IS
ALS GOD? NIEMAND IS ALS GOD!
H. Aartsengel Michael
3 X
WEES GEGROET ONBEVLEKTE MARIA, ZONDER ZONDE ONTVANGEN
Luz de
Maria
Broeders en zusters:
Samen met de woorden van de H. Aartsengel Michael, kin ik
de visioenen herhalen die ik heb gekregen door Gods genade, waar ik momenten
heb gezien die gelijkaardig waren aan deze. Gelijkaardig omdat ze erger zijn,
pijnlijker en waarin de mensen zullen spijt hebben omdat ze God en Onze Lieve
Vrouw, Onze Moeder hebben beledigd tot walgens toe.
En tot overmaat van ramp werd de mens aangekondigd hoeveel
hij zou te lijden krijgen, maar hij geloofde het niet tot hij het beleefd en er
zijn er zelfs die het minachtend bekijken.
Het heeft de demonstratie van macht van de Wereldorde in
gang gezet, de kracht van de Wereldregering over de mensheid en van nu af aan
zal er niets meer hetzelfde zijn als voordien, niets.
We moeten bidden uit het hart, uit Geloof en deze kracht
zal niet stoppen, maar laat ons herinneren dat een volk dat bid niet wordt
genegeerd en met dit Geloof bidden we met al onze kracht zodat de Goddelijke
zegen ons bereikt. Amen.
20/3
Jezus: Mijn geliefd volk: jullie zijn Mijn oogappels. Ontvang Mijn zegen,
die Ik als een liefdevolle Vader aan jullie breng.
Mijn geliefd
volk: jullie staan er niet alleen voor, jullie blijven op de weg die elk kiest
en op die weg vergezel Ik jullie.
Open de deur van jullie hart voor Mij zodat Ik jullie in
Mijn Armen kan houden en jullie bevrijden van de ketenen van de verdrukking van
het kwaad.
Mijn geliefden, jullie zijn de stormachtige en woelige
wateren ingetreden, de wateren die de mensheid heeft aangetrokken als een
magneet.
Veertig dagen en veertig nachten hebben de wateren uit de
Hemel de Zondvloed veroorzaakt
Veertig dagen heeft het Volk van Israël in de woestijn
gelopen
Veertig dagen en veertig nachten bevond Ik Mij in de
woestijn (Gen 7:17; Jos 5:6; Matt 4:1-11), en vandaag moet deze generatie huisarrest houden, veertig dagen en
veertig nachten, temidden van de Vastentijd.
Het is Mijn wens dat deze tijd liefde brengt in de
gezinnen.
Moge deze tijd er een zijn van eenheid, naastenliefde,
vergeving, begrip omdat de geest van het kwaad ronddwaalt om jullie te bekoren
en verdeeldheid te zaaien onder degenen die vechten voor het gemeenschappelijk
goed.
Moge deze Vastentijd die verlengd zal worden, bevorderlijk
zijn voor gezinnen om elkaar terug in de ogen te kijken en met elkaar te delen
wat ze hebben opgehouden te delen, omdat het komen en gaan (de sleur) hen had
gescheiden.
Moge deze tijd jullie aanzetten om jezelf innerlijk te
onderzoeken, het leven te waarderen, zodat jullie het tegengestelde denken wat
deze generatie doet en dat het niet van voorbijgaande aard is, omdat dit moment geschreven staat in
onuitwisbare inkt.
Jullie
hebben met eigen ogen de gebeurtenissen gezien gebeuren in een versneld tempo.
Zonder een woord hebben jullie je hoofd gebogen en gehoor gegeven aan de
instructies die door de hoge machtige koepelorganen van de mensheid zijn opgelegd.
Jullie kijken alleen naar het moment, jullie zijn niet in staat verder te kijken.
Jullie moeten de epidemie gehoorzamen, en er zullen nog
heviger woeden, maar op dit moment heeft de wereldelite de reactie van de
mensheid bewezen en de heersers zullen dit virus gebruiken om hun macht over de
mensheid te baseren.
Ik heb Mij op het Kruis gegeven (zie Lucas 23:46; Ef 5:2)
en Ik heb jullie geroepen door Mijn Liefde, Ik heb jullie geroepen door Mijn
profeten en niets is geldend voor jullie, alleen als het jullie leven bedreigd,
waar zelfs Geloof voor jullie tevergeefs is.
Ik heb jullie geroepen om alles te geven uit liefde, maar
jullie vergeven niet (zie Matt 6:14; Ef 4:32). Jullie zijn nog steeds
opgesloten in jullie menselijk ego, en het zal dat ego zijn dat jullie ten
val zal brengen, om besmet te raken, omdat als het hart niet zuiver is, dan is
het lichaam zwak.
Ik heb jullie geroepen om je niet te verwijderen van Mij,
zodat jullie geen gemakkelijke prooi zijn voor het kwaad.
Ik roep jullie op om waarachtig te zijn, om je over te
geven aan de Liefde, voor Mijn Liefde, voor die Liefde die je onderscheidt als
Mijn kinderen.
Ik roep jullie op om je voor te bereiden in de geest; neem
geen andere wegen, wees eerlijk in werken en handelen. Wie wrok koestert,
blijft met kettingen aan zijn ego gebonden en met zijn ego vergaat hij.
Mensen
begrijpen de ernst van Mijn Woorden niet
Mensen
begrijpen niet dat ze zich moeten voorbereiden op de WAARSCHUWING
Mensen
begrijpen niet dat Ik tegelijk Barmhartigheid ben en Rechter
Mensen
begrijpen niet dat het lijden van de mensheid zal voortduren
De aarde beeft van het ene extreme naar het andere en het
lijden zal niet alleen veroorzaakt worden door een virus, maar door
verschillende gebeurtenissen en Mijn Woord zal vervuld worden. Gebeurtenissen
zullen zich blijven voordoen en zullen niet toelaten dat jullie elkaar helpen.
Mensen hebben er geen geloof aan gehecht, maar het moment
dat ze beleven wat Ik heb aangekondigd, zijn ze geroerd, voelen ze angst,
dringt angst in hen binnen en het geloof dat ze niet bezitten, kan hen niet
ondersteunen.
Ik lijd met het lijden van Mijn kinderen, maar ze zijn niet
zachtmoedig of nederig, maar ze zijn hoogmoedig en ongehoorzaam, ze kijken naar
voorspellingen, niet Mijn Woord, om zich te bekeren.
De gebeurtenissen laten niet op zich wachten, ze zullen elkaar
overlappen. De mens zal armoede kennen, zelfs degenen die zich veilig voelen
door geld. Het zal nutteloos zijn en Ik zal hen zeggen:
Geef
aan de Keizer wat van de Keizer is, en aan God van wat God is (Lucas 20:25)
En wat
ga je Mij geven? Wat heb je Mij gegeven? Twijfels, leugens, spot, ongeloof,
trots, ongehoorzaamheid.
Bid,
Mijn kinderen. Bid voor de hele mensheid zodat elk naar zichzelf kijkt, en met
liefde voor zijn naaste, zijn naaste respecteert op dit moment waarin jullie
getroffen worden door een epidemie.
Bid,
Mijn kinderen. Bid dat jullie je bewust worden van de kracht dat getoond wordt
door degenen die de mensheid leiden. Dit is de gemakkelijke weg om hem te
domineren, dan zal de Antichrist komen als de redder van de mensheid.
Bid,
Mijn kinderen. Bid, de oorlog komt en zal de mensheid in beroering brengen.
Bid,
Mijn kinderen. Bid voor de komende aardbevingen. Bid voor de VS, Italië, Japan,
Puerto Rico, Centraal-Amerika, Chili.
Bid
voor elkaar, iedereen zal lijden.
Kinderen, Mijn Moeder heeft jullie de medicijnen gegeven
van Onze Wil. Mensen blijven de menselijke zaken zoeken en niet wat Wij door
Goddelijke Wil aan de mensheid gegeven hebben. Ga niet onnodig jezelf
blootstellen, bid in de plaats in jullie woonplaatsen op dit moment.
Ik zegen jullie met Mijn Liefde.
Ik zegen elk.
Ik zegen jullie met Mijn Kruis van Glorie.
Jullie Jezus
3 X
WEES GEGROET ONBEVLEKTE MARIA, ZONDER ZONDE ONTVANGEN
Luz de Maria
Broeders en zusters:
OLHeer Jezus Christus herhaalt de oproep om te gehoorzamen op de weg naar
bekering. Als bekering het lichaam niet immuniseert, immuniseert het wel de
ziel en door genade kunnen we het Eeuwig Leven bereiken.
We beleven een soort beproeving van wat kan worden gegeven vóór de komst van de
Antichrist. De vraag is: hoe zal de mens weerstand bieden wanneer hij wordt
geconfronteerd met het gebrek aan het essentiële om te overleven?
Zoals OLHeer zegt, heeft een virus het lijden van de mensheid begonnen, het
lijden dat werd verwacht en niet kwam...
De Engelen weeklagen voor de Aarde... (zie Openb 8:13)
We zien hoe een wereldmacht, eigenaar van de wereld, zonder de plaag te
minimaliseren die de mensheid treft, de mens verlamt. Wat zal de Antichrist dan
aanrichten met de macht van de Duivel zelf?
Broeders, we hebben tijd, laten ons elke dag bekeren. We moeten de grillen, de
wrok, het slechte dat we doen, de slechte beslissingen achter ons laten, en DE
WEG VAN BEKERING nemen. Amen.
Effectief
stormgebed tot de H. Aartsengel Michael vertaald door Wout Smets
H. Aartsengel Michael, kom me alstublieft ter hulp. Help me
in het gevecht tegen de goddeloosheid en de vervolgingen van Satan.
Jij bent mijn bescherming. God, de Vader in de Hemel, laat
Uw macht voelen en beveel de H. Aartsengel Michael tot strijd tegen de demonen,
daarom bid ik tot u in de naam van Jezus, die zei: Wat je de Vader ook vraagt
in mijn naam, Hij zal het je geven.
Maar jij, Prins van de Hemelse legerscharen, trouwe dienaar
van God, trouwe dienaar van Maria, H. Engel van het geloof, in de naam van
Jezus, in de naam van Maria, ik smeek U, maak me onzichtbaar, onaantastbaar,
onkwetsbaar voor al mijn onzichtbare en zichtbare vijanden, zodat ze mijn ziel,
geest en lichaam niet kunnen schaden.
Bind Satan en alle andere boze geesten vast, zodat zij
niets tegen mij kunnen doen, dat zij mij op geen enkele wijze kunnen schaden;
zodat zij even machteloos en blind voor mij zijn, dat zij niets kunnen zien,
horen of meenemen.
Ik overhandig u al mijn vijanden (som hier al uw zorgen
op). Maar jij, vorst van de Hemelse legerscharen, werp Satan en alle andere
boze geesten, die door de wereld gaan voor de vernietiging van de zielen, in de
afgrond van de Hel, door de kracht die U van God hebt ontvangen.
Door de Onbevlekte Maagd en Moeder van God, Maria. Door uw
Onbevlekte Ontvangenis, door Uw Onbevlekte Ontvangenis, door uw Onbevlekte
Ontvangenis. Amen.
Pastor Enoc 23/3 - Gebeurtenissen die eraan komen, BEREID JE VOOR
Bereid jullie daarom
voor, zodat jullie kunnen beginnen door de woestijn van zuivering te wandelen;
bemin en hulp elkaar, zodat jullie de beproevingen kunnen doorstaan; leef zoals
kinderen van licht, met jullie lampen die branden met gebed, zodat jullie de
duisternis verlichten die reeds boven de aarde hangt! 23/3/2020
Boodschap van Jezus, de Goede Herder aan Zijn
Kudde Boodschap aan Enoch
Schapen van Mijn Kudde, mijn Vrede zij met
jullie.
Mijn kudde, pandemieën zullen
zich intensiveren, voor een tijd zal de mensheid geplaagd worden door
ziektevirussen. Virussen die zijn gecreëerd door de menselijke wetenschap die
ten dienste staat van mijn tegenstander, wiens doel het is een groot deel van
de wereldbevolking te doen sterven. Duizenden ziektevirussen, velen van hen die
reeds uitgeroeid zijn, zullen opnieuw verschijnen en meer resistent en dodelijk
worden. Vrees niet Mijn kudde, de kracht van Mijn Bloed en Mijn Psalm 91 zullen
jullie bevrijden van alle virussen, plagen en pandemieën, als jullie deze
bidden met geloof.
Bedenk dat Ik jullie reeds goed
op voorhand de komst van deze virussen, pandemieën en beproeving heb
aangekondigd door onze boodschappers. Geloven jullie het nu? Jullie hebben Mijn
waarschuwingen als een spelletje gezien en jullie hebben geen acht geslagen op Mijn
oproepen. Waarlijk, Ik zeg jullie, allen die zich van Mij verwijderen zullen
verloren gaan. Ik heb de komst van grote beproevingen aangekondigd zodat jullie
zouden voorbereid zijn, maar jullie hebben Mijn waarschuwingen genegeerd.
Vandaag zeg Ik jullie opnieuw: de oorlog, het schisma en de economische crisis
zullen de volgende beproeving zijn dat jullie zullen moeten overwinnen. Wanneer
jullie je meer in zorgen bevinden, zal Mijn waarschuwing onverwacht komen.
Vele naties zullen bankroet gaan
en de geldgod zal op de grond rollen en nooit meer opnieuw opstaan. De gezanten
van het kwaad die in het geheim over het lot van deze wereld regeren en zich de
Illuminati (Verlichten) noemen, willen reeds de wereldeconomie doen wankelen,
om de implementering van het Merkteken van het Beest, de Microchip te starten.
Virussen, Plagen, Pandemieën, Schaarste, Hongersnood, de Val van de economie,
de Oorlog en het Schisma, zullen het begin van pijn betekenen dat de mensheid
zal moeten doorstaan.
Wat voel Ik Mij verdrietig te
weten dat al deze calamiteiten jullie ten deel zullen vallen en dat het
overgrote deel van de mensheid nog steeds verdoofd is door zonde en ongeloof! O
ondankbare en zondige mensheid! Dachten jullie dat alles een mythe was en dat
er jullie niet zou overkomen? Kijk vandaag naar de bestaande paniek, de
pandemie van angst, samen met de pandemie van virussen die jullie in zijn greep
hebben. De pijnen zijn pas begonnen en de eerste weeklachten worden reeds
gehoord. Waarlijk, Ik zeg jullie: Als jullie niet verenigd blijven met Mij,
zoals (ranken aan) de Wijnstok, zullen jullie verloren gaan.
Let op de oproepen van de Hemel,
die we jullie kenbaar maken door Onze Profeten van de huidige tijd, zodat
jullie de beproevingen kunnen overwinnen die eraan komen. Mijn boodschappen van
Redding zullen jullie door de woestijn van zuivering loodsen; volg ze op en
breng ze in praktijk, zodat jullie de dagen van ellende en wanhoop die eraan
komen, kunnen dragen. Vrees niet, Mijn Kudde, Ik, jullie Eeuwige Herder, ga
voor jullie uit, en effen de weg voor jullie. Luister naar Mijn Stem door Mijn
oproepen en Ik verzeker jullie dat er geen haar op je hoofd verloren zal gaan in
de doortocht van Mijn Goddelijke Gerechtigheid. Waarlijk, Ik zeg jullie: Wie
zijn leven wil redden, zal het verliezen, maar wie het verliest om Mijnentwil,
zal het vinden, omdat zonder Mij, jullie niets zijn.
Bereid jullie daarom voor, Mijn
kudde, zodat jullie kunnen beginnen wandelen door de woestijn van zuivering;
bemin en help elkaar, zodat jullie de beproevingen kunnen doorstaan. Leef zoals
Kinderen van het Licht, met jullie lampen brandend met gebed, zodat jullie de
duisternis verlichten dat reeds over de aarde hangt. Hemel en Aarde zullen
verdwijnen; maar mijn Woorden zullen niet verdwijnen. Alles staat op het punt
vervuld te worden in zijn geheel; word wakker, Mijn Kudde, verzamel jullie in
gebed, vasten en boete, en laat het bidden van Mijn Moeders Rozenkrans niet na,
omdat het de kompas is dat jullie veilig naar de deuren van Mijn Nieuwe
Schepping zal brengen, waar Ik op jullie zal wachten.
Vrede laat Ik jullie, Mijn vrede
geef Ik jullie. Heb berouw en bekeer jullie, want het Koninkrijk van God is
nabij.
Jullie Leraar en Herder, Jezus,
de Goede Herder van alle tijden.
Maak Mijn boodschappen kenbaar
aan de hele mensheid, Schapen van Mijn Kudde.
Boodschap van het Kindje Jezus van Praag
in Sievernich op zaterdag 21 maart 2020
Het Kindje Jezus verscheen, zoals ik het
ken, als Kindje Jezus van Praag met een kroon, het gewaad en mantel in Zijn
Kostbaar Bloed, geborduurd met rood- en goudbrokaat. Het Kindje verscheen met
een opgerolde witte doek en het Gouden Boek. Het Kindje spreidde de doek uit en
gaf teken dat ik erop moest knielen en het Onze Vader bidden. Daarna zegende
het Kindje me met een kruisteken op mijn voorhoofd. Ik moest hierbij bidden: In
de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. Het Kindje keek in mijn
ogen. Het hield mijn kin een tijdje vast, dat wil zeggen, Zijn hand lag onder
mijn kin.
Toen
sprak het Kindje:
'Ik
laat toe dat Mijn volk, de hele mensheid, een tijd van boete moet meemaken,
zoals Ik het jou vaak heb aangekondigd. Ze zijn Mij, hun Heer, vergeten. Ik sta
toe dat jullie het zonder Mijn Lichaam, Mijn Vlees en Bloed moeten stellen.
Mijn Wil is dat jullie vragen dat Ik geestelijk tot jullie kom.Dagelijks dag heb Ik Mij als slachtoffer
aan de mensheid gegeven. Hebben jullie Mijn Offer gewaardeerd? Afgoden zijn in Mijn plaats in Mijn
heiligdom gekomen. Mijn Woord werd niet meer geleefd en naar believen
uitgelegd. De H. Schrift werd door jullie veranderd. Een tijd van boetedoening
en bezinning zal Mijn getrouwen versterken. Voor de mensheid is het een oproep
tot bekering van hun zonden. Ik ben bij jullie en verlaat jullie niet. Vraag om
Mijn hulp, heilig jullie in gebed. Dit is een tijd van vragen. De tijd van
jullie verzoeken is voorbij.
Als de
mensheid zich niet bekeert na deze tijd van berouw, zal Ik Mijn scepter naar de
mensheid buigen. Dit is Mijn oproep aan jullie, niet om jullie te straffen. Ik
wil jullie redden voor het eeuwige leven. Er is zoveel gebeurd, Ik keek naar de
mensheid, naar Mijn Kerk. Mijn Allerheiligste Moeder zond Ik naar jullie en
Haar woord werd afgewezen, net zoals Mijn lichaam werd verworpen. Mijn Lichaam
wens Ik in geheiligde handen, en jullie (priesters) geven het zoals een
maaltijd, een stuk brood dat iedereen kan bekomen.
Ik ben
zelf de Hogepriester van de Eeuwige Vader en heb het priesterschap ingesteld.
Jullie moesten het jullie hele leven bewaren over alle generaties heen. Hoe
gaan jullie om met Mijn nalatenschap? Bewaren jullie het priesterschap in Mijn
naam? Niet de wereld heeft het priesterschap ingesteld. Daarom kan het nooit
van de wereld zijn. Ik heb het in de wereld ingesteld zodat Ik door Mijn
priesters bij jullie ben en jullie worden gesterkt in de sacramenten van Mijn
Kerk. Het priesterschap is niet wereldlijk te verwerven. Maar veel mensen
willen alles naar eigen wensen vormen.
Ik heb
wegens de grote misdrijven, het groot wangedrag van Mijn gewijde priesters hun
vernederingen toegelaten. Ik heb gezien hoe de vlam van Mijn liefde in hun hart
is gedoofd. Het is een gruwel voor Mij als Mijn priesters verwereldlijken. Zij
mogen maar één Heer, Mij dienen. Ik heb de tijd van bekering en berouw
toegelaten zodat jullie tot inkeer komen en inzien, overdenken dat jullie God
niet zijn.
Het Kindje Jezus komt nu met Zijn gelaat
dicht bij mijn gezicht.
'Jullie
zonden schreeuwen ten Hemel', zegt het Kindje, 'jullie gebrek aan eerbied, de
moord op de allerkleinsten in jullie lichaam, de uitbuiting van mensen en Mijn
schepping, de oorlogen, al jullie liefdeloosheid, slechts gebaseerd op jullie
hardvochtigheid.’
Val op jullie knieën in jullie huizen en bid de rozenkrans.
Bid tot Mijn Kostbaar Bloed. Bid een akte van volmaakt berouw. Jullie kunnen
door jullie boete, berouw en bekering de wereld redden. Bekeer jullie!"
Het Kindje Jezus kust
me op het voorhoofd en zegent me. Dan zie ik het Kindje niet meer.
De duivel bij de menswording van Jezus door Maria - deel 11
De duivel bij de menswording van Jezus door Maria
Gedurende de tijd van zijn
prediking in deze Spaanse koninkrijken begunstigde de grote Koningin de H.
Jacobus, naast het tonen van vele tekenen van liefde, twee maal door een
persoonlijk bezoek, om hem te verdedigen bij zijn beproevingen en in zijn
gevaren. In Zaragossa had een van deze verschijningen plaats, die even zeker
geschied is als dat ze beroemd geworden is in de wereld; die niet ontkend kan
worden dan door een welbekend feit geweld aan te doen, bevestigd als het is
door grote wonderen en tradities gedurende 1600 jaren. Ik weet niet of er in
Spanje iets meer bekend is over het tweede wonderbaarlijke bezoek, want dit
geschiedde niet zo openlijk. Mij werd geopenbaard dat dit in Granada op de
volgende wijze plaats vond: De Joden hadden in die stad enige synagogen die
stamden uit de eerste tijd, dat zij van Palestina naar Spanje waren gekomen,
want wegens de vruchtbaarheid van de grond en het eenvoudig bereikbaar zijn van
Palestina via de zee konden zij daar beter leven. Toen de H. Jacobus in Granada
begon te prediken, wisten zij reeds alles af van wat Christus, onze Heiland,
betrof. Hoewel er enigen waren, die met deze leer en de principes daarvan
wilden kennis maken, was het grootste aantal toch daartegen gekant. Zij waren
door de duivel beïnvloed om niet te geloven; zijn leer te verwerpen en niet toe
te staan dat zijn leerstellingen aan de heidenen werden gepredikt, omdat ze
tegen de godsdienstige gebruiken van de Joden en Mozes indruisten en omdat ze
het Jodendom in gevaar zouden brengen, indien de heidenen deze leer zouden
aannemen. Aangezet door dit duivels bedrog beletten de Joden het verspreiden
van het geloof onder de heidenen die wisten, dat Jezus Jood was en zagen hoe
zijn mede-Joden Hem vervolgden als een valse verrader en aarzelden om zich aan
te sluiten in dit eerste begin van de Kerk.
Toen de H. Jacobus in Granada
begon te prediken, begonnen de Joden hun oppositie door hem als een avonturier
af te schilderen, die zich ophield met bedrog, met het stichten van valse
sekten, als een handige goochelaar en oplichter. De H. Jacobus bracht 12
leerlingen met zich mee, in navolging van zijn Meester. Aangezien allen bleven
prediken, nam de haat van de Joden en van hun volgelingen toe, zodat ze
besloten de leerlingen te doden. En in feite doodden zij er een, die in zijn
brandende ijver de Joden weerstreefd had; maar aangezien de H. Apostel en zijn
leerlingen niet bevreesd waren voro de dood, maar het lijden om Christus Naam
liefhadden, zetten ze hun prediking met steeds groter ijver voort. Na vele
dagen op deze wijze gewerkt te hebben en vele ongelovigen uit die stad en uit
de provincie bekeerd te hebben, laaide de woede van de Joden hoger op. Zij
pakten ze allen op, leidden hen gebonden en gekneveld buiten de stadsmuren en
ketenden daar hun voeten, omdat ze hen beschouwden als tovenaars en goochelaars
die niet geketend- zeker zouden ontsnappen. Daar hun vijanden voorbereidingen
troffen om hen allen onmiddellijk te onthoofden, bad de H. Apostel doorlopend
tot de Allerhoogste en tot Zijn maagdelijke Moeder met de woorden:
Allerheiligste Maria, Moeder
van mijn Heer en Verlosser Jezus Christus, strek Uw hulp in dit uur uit naar Uw
nederige dienaar. Bid voor mij, lieflijke en tedere Moeder, en voor deze trouwe
belijders van het geloof. Indien het de wil is van de Allerhoogste, dat wij
hier onze levens geven voor de glorie van Zijn H. Naam, vraag dan, Vrouwe, dat
mijn ziel door Hem zal ontvangen worden. Gedenk mij, zachtmoedige Moeder en
zegen mij in de naam van Hem, die U uitkoos onder alle schepselen. Ontvang als
een offer mijn berusting in het ongeluk, dat ik U niet meer zal zien, indien
dit de laatste dag van mijn leven is. O Maria! O Maria!
Deze laatste woorden werden door
de H. Jacobus meerdere malen herhaald. Maar vanuit Haar bidvertrek in het
Cenakel, waar Zij begunstigd werd met een bijzonder helder visioen, hoorde en
zag de grote Koningin alles wat er met Haar geliefde Apostel Jacobus
geschiedde. Zij werd met teder medelijden vervuld door de rampspoedige
gebeurtenissen, die Haar dienaar overkwamen en door zijn hulpgeroep. Zij
ondervond nog meer verdriet door het feit, dat Zij zo ver weg was. Zij wist
echter, dat niets onmogelijk is aan de goddelijke macht en hoopte, dat de
Apostel in zijn gevaar geholpen en verdedigd zou worden. Daar Zij wist, dat
deze Apostel de eerste zou zijn, die zijn bloed voor Haar goddelijke Zoon zou
storten, nam Haar medelijden toe. Maar Zij vroeg niet aan de Heer of aan de
Engelen, Haar naar de plaats te brengen, waar de H. Jacobus toen was, omdat
Haar bewonderenswaardige voorzichtigheid Haar verhinderde een dergelijke vraag
te stellen. Want Zij wist, dat de goddelijke Voorzienigheid geen aanmoediging
van Haar nodig had en zeker niet zou falen, indien Haar hulp ergens nodig was.
Bij het vragen om zulke wonderen gedurende Haar leven beoefende Zij de hoogste
bescheidenheid en reserve, terwijl Zij steeds Haar wensen ondergeschikt maakte
aan die van de Heer.
Maar Haar Zoon en ware God, die
de wensen van zulk een Moeder achtte, omdat ze heilig, rechtvaardig en vol
medelijden waren, beval onmiddellijk de duizend Engelen van Haar lijfwacht om
Haar te helpen en de wil van hun Koningin en Vrouwe te vervullen. Zij allen
vertoonden zich aan Haar in zichtbare gedaante en deelden Haar mee, wat de Heer
bevolen had. Zonder talmen plaatsten ze Haar op een troon, gemaakt van een
schone wolk en droegen Haar naar de akker in Spanje, waar de H. Jacobus en zijn
metgezellen hun martelaarschap, in boeien geklonken, afwachtten. Hun vijanden
hadden hun zwaarden reeds ontbloot om ze te onthoofden. Alleen de Apostel zag
de Koningin des Hemels in de wolken, waaruit Zij tot hem sprak in allertederste
woorden zeggend:
Jacobus, mijn Zoon en liefste
vriend van Mijn Heer Jezus Christus, vat goede moed en wees eeuwig gezegend
door Hem Die u geroepen heeft en u tot Zijn goddelijk licht bracht. Sta dan op,
trouwe dienaar van de Allerhoogste en wees bevrijd van uw ketenen en knevels.
De Apostel had zich, voorzover
hem dat met zijn boeien mogelijk was, op de grond geworpen. Bij de woorden van
de machtige Koningin vielen hem en zijn metgezellen de boeien en knevels af en
voelden ze zich bevrijd. De Joden echter, die daar gestaan hadden met getrokken
zwaarden, vielen ter aarde en bleven daar, zonder enig gevoel in hun ledematen,
uren liggen. De duivels die hen begeleid en opgejaagd hadden, werden in de
diepe krocht gedreven, zodat de H. Jacobus en zijn metgezellen in vrijheid
achterbleven en de Almachtige voor deze weldaad dankten. De Apostel dankte op
de meest vurige wijze de Hemelse Moeder en deed dit in grote nederigheid en met
jubel in zijn hart. Zijn leerlingen begrepen het wonder, hoewel zij de Koningin
van de Engelen niet gezien hadden. De Apostel lichtte hen in over enige
bijzonderheden, waardoor hun geloof, hoop en liefde voor de allergezegendste
Maria bevestigd werd.
De Hemelse Koningin breidde deze
gunst nog meer uit, want Zij behoedde niet slechts de H. Jacobus voor een
dreigende dood, maar wenste dat geheel Spanje zou profiteren van zijn prediking
en onderricht. Zij beval hem, zijn reis van Granada af te vervolgen, dirigeerde
honderden Engelen om hem te vergezellen, zijn weg te effenen van de ene plaats
naar de andere, hem en zijn leerlingen te verdedigen tegen alle gevaren en hem
uiteindelijk, nadat hij alle provincies van Spanje doorkruist had, naar
Zaragossa te brengen. De honderden Engelen begonnen aan de opdracht, die hun
Koningin hen gegeven had, terwijl de rest Haar terugbracht naar Jeruzalem. In
dit Hemelse gezelschap en met deze lijfwacht reisde de H. Jacobus veiliger door
het hele Spaanse Rijk dan de Israëlieten door de woestijn. In Granada liet hij
enige van zijn leerlingen achter, die later het martelaarschap ondergingen; en
met de anderen en degenen die hij later verwierf, vervolgde hij zijn missiereis
in vele delen van Andalusië. Later, na korte reizen te hebben gemaakt naar
verschillende plaatsen, arriveerde hij in Rioja, waarna hij via Lograno en
Tudela in Zaragossa aankwam. Tijdens zijn rondzwervingen liet de H. Jacobus in
verschillende Spaanse steden leerlingen als bisschop achter, die het geloof
brachten en de godsdienst instelden. Zo groot en verbazingwekkend waren de
wonderen, die hij in dit koninkrijk verrichtte, dat degenen waarover wij
berichten hebben niet uitzonderlijk genoemd kunnen worden in vergelijking met
degenen, waarover wij niets weten, want die zijn nog veel wonderbaarlijker. De
vrucht van zijn prediking in Spanje was omvangrijk in verhouding tot de korte
tijd van zijn verblijf. Het zou een grote fout zijn, als wij het aantal
bekeringen dat hij maakte, gering achtten, want in alle plaatsen waar hij heen
ging, vestigde hij het geloof en consacreerde hij vele bisschoppen om de
kinderen, die hij voor de Kerk van Christus in dit koninkrijk verwekte, te
besturen.
Onderricht van de
Koningin van de Hemel, de allerheiligste Maria
Mijn dochter, het wonder van
Mijn verheffing naar de soevereine troon van God door de goddelijke macht,
opdat Ik daar kon spreken over de decreten van Zijn goddelijke Wijsheid en wil,
is zo groot en uitzonderlijk, dat het menselijk bevattingsvermogen in dit leven
daartoe niet toereikend is. Slechts in de eeuwige heerlijkheid en in het zalig
schouwen zullen de mensen dit sacrament met bijzondere vreugde en de daarbij
horende glorie onderkennen. Daar deze weldaad, dit wonderschone privilege, het
effect en de beloning was voor de allervurigste liefde, waarmee Ik het hoogste
Goed bemind had en bemin en voor de nederigheid, waarmee Ik Mij als Zijn slaaf
beschouwde, en daar deze deugden Mij waarlijk op de troon van de Godheid
brachten en Mij daar nederzetten, terwijl Ik nog in het menselijk vlees was,
wens Ik, dat gij een meer intieme kennis van dit mysterie krijgt dat zonder
enige twijfel één van de meest verheven wonderen was die in Mij door de
goddelijke Almacht gewrocht werden en de grootste verwondering teweegbracht in
Engelen en Heiligen. Het is Mijn wens dat gij uw eigen bewondering laat leiden
naar een grote zorg en een allerlevendigst verlangen om Mij na te volgen in de
deugden, waardoor Ik deze uitverkiezing genoot.
Overweeg dan, Mijn liefste, dat
Ik niet slechts eenmaal, maar vele malen werd opgeheven naar de troon van de
allerheiligste Drie-eenheid, in sterfelijk vlees, in de periode tussen de
nederdaling van de H. Geest en Mijn Opname ten Hemel. Elke keer dat de machtige
rechterhand van de Allerhoogste Mij deze gunst verleende, ondervond Ik zeer
overvloedige effecten aan genaden en gaven, in overeenstemming met de
verschillende facetten van de goddelijke Almacht en in overeenstemming met Mijn
onuitsprekelijke, grenzeloze capaciteit tot deelname in de goddelijke
volmaaktheden. Soms zei de Eeuwige Vader Mij, terwijl Hij Mij deze genaden deed
toekomen:
Mijn Dochter en Bruid, Uw
liefde en trouw verbindt Ons hechter aan U dan aan welk ander schepsel en
vervult Ons met volledige genoegdoening. Stijg op naar Onze troon, zodat Gij
geabsorbeerd wordt in de afgrond van Onze Godheid en in deze Drie-eenheid de
vierde plaats kunt bezetten, voor zover ditmogelijk is aan een gewoon schepsel. Neem bezit van Onze Heerlijkheid,
waarvan Wij de schatten in Uw hand plaatsen. De Hemelen, de aarde en alle spelonken
zijn van U. Geniet in dit sterfelijk leven van alle privileges van de zaligen,
voller en groter dan ze door alle Heiligen genoten worden. Laat alle naties en
schepselen, die Wij tot het bestaan geroepen hebben, U dienen; laten de machten
der Hemelen U gehoorzamen; laat de hoogste serafijn aan U ondergeschikt zijn en
laat alle weldaden naar U toevloeien in Onze Raadskamer. U wordt geïnstrueerd
door de grote raadsbesluiten van Onze Wijsheid en goddelijke wil en neem deel
aan Onze decreten, want Uw wil is zeer rechtvaardig en getrouw. Dring door in
de redenen van alles wat Wij in rechtvaardigheid en heiligheid besluiten; en
laten Uw wil en Uw motieven gelijk zijn aan de Onze, in alles wat Wij voor Onze
heilige Kerk beslissen.
De Allerhoogste was op
onuitsprekelijke wijze heer en meester van Mijn wil, waardoor ze geheel werd
gevormd naar de Zijne en er niets in de Kerk geschiedde zonder dat Ik daartoe
besloten had, steeds geheel in overeenstemming met het besluit van de Heer,
aangezien Hij de juiste en gepaste redenen en motieven voor elk van de decreten
van Zijn eeuwige raadsbesluiten wist. Ik zag in, dat het Mij onmogelijk was
alle lijden en bezoekingen van de Kerk en in het bijzonder die van de Apostelen
op Mij te nemen, zoals Ik dit gewenst had. Deze liefdevolle wens was geen
afwijking van de goddelijke wil, hoewel ze niet ingewilligd kon worden, maar
was Mij ingegeven door God als een teken en getuige van grenzeloze liefde, waarmee
Ik Hem beminde. Want het was juist wegens de liefde van de Heer voor de mensen,
dat Ik wenste de bezoekingen en het lijden van alle mensen op Mij te nemen. En
omdat van Mijn kant deze liefde waar was en Mijn hart bereid was, deze
liefdedienst te bewijzen en daar Ik werkelijk verdriet had, omdat Ik niet voor
allen kon lijden, was dit zo aanvaardbaar in de ogen van de Heer en beloonde
Hij Mij alsof Ik inderdaad dit alles geleden had. Daaruit kwam Mijn medelijden
voor het martelaarschap en de kwellingen van de Apostelen en de anderen, die
vervolgd werden om Christus. In hen allen en met hen allen werd Ik bezocht en
gekweld en op bepaalde wijze deelde Ik in hun dood. Zo groot was de liefde, die
Ik had voor Mijn trouwe kinderen, en het lijden uitgesloten- is het nu nog
steeds zo, hoewel de Christenen niet vermoeden of weten, hoezeer Mijn liefde
hun dankbaarheid verdient.
De duivel bij de menswording van Jezus door Maria - deel 10
De duivel bij de menswording van Jezus door Maria
Gedurende
dit gebed werd de grote Koningin opgericht in goddelijke extase, waarin Zij
Haar Eniggeborene aan de rechterhand van de Eeuwige Vader zag zitten. De Vader
vroeg Hem alle smekingen van Zijn allergezegendste Moeder toe te staan en Hij
stelde nogmaals, dat Zij Zijn ware Moeder was, geheel aangenaam in de ogen van
Godheid en waard aanhoord te worden in al Haar gebeden. Zij zag ook ,dat de
Eeuwige Vader instemde met dit verzoek en dat Hij, terwijl Hij Haar aanzag zei:
Maria,
Mijn Dochter, kom hogerop.
Bij
dit verzoek van de Allerhoogste daalde een ontelbare menigte Engelen van
verschillende hiërarchieën uit de Hemel; zij omringden Haar en richtten Haar op
van de aarde, waarop Zij neerlag. Daarna droegen zij Haar met ziel en lichaam
naar de hoogste Hemel en zetten Haar neer voor de troon van de allerheiligste
Drie-eenheid, Die Zich aan Haar openbaarde in een zeer verheven, niet intuïtief
maar imaginair visioen. Zij wierp Zich voor de troon en aanbad God in de drie
Personen met de meest diepe nederigheid en eerbied, terwijl Ze tegelijkertijd
Haar goddelijke Zoon dankte voor het doorgeven van Haar smeking aan de Eeuwige
Vader en Hem vroeg Hem terug, dit nogmaals te doen. De goddelijke Heer, gezeten
aan de rechterhand van Zijn Vader, erkende Haar als Zijn waardige Moeder en
Koningin van de Hemel. Hij wilde de gehoorzaamheid, die Hij Haar bewezen had op
aarde, niet vergeten, (Lc 2:51) maar hernieuwde in het bijzijn van alle
hovelingen in de Hemel de erkenning van Zijn kinderlijke verplichtingen en bood
opnieuw de wensen en gebeden aan de Vader aan van Zijn allergezegendste Moeder.
De Eeuwige Vader antwoordde in deze woorden:
Mijn
Zoon, in wie Mijn wil de volheid van genoegdoening aantreft, Mijn oren
luisteren nauwlettend naar de smekingen van Uw Moeder en Mijn barmhartigheid is
Haar wensen en petities goedgezind.
Daarna
keerde Hij zich naar de allergezegendste Maria en zei: Mijn liefste Dochter,
naar Mijn welbehagen gekozen uit talloze vrouwen. Gij zult het instrument van
Mijn Almacht en de Schatkamer van Mijn liefde zijn. Wees gerust en zeg Mij,
Dochter, wat Gij vraagt, want Uw wensen en petities zijn heilig in Mijn ogen en
Mijn wil is deze goed gezind.
Na op
deze wijze verlof te hebben ontvangen, antwoordde Maria:
Mijn
eeuwige Vader en allerhoogste God, Die de Schepper en Bewaarder zijt van de
hele wereld. De H. Kerk is het voorwerp van Mijn zorgen en gebed. Herinner U in
Uw beminnelijkheid dat ze het werk is van Uw Eniggeborene, die mens werd, Haar
verwierf van plantte door Zijn eigen bloed (Hand 20:28). Opnieuw staan de helse
draak en al Uw vijanden, zijn medestanders, op tegen haar en trachten ze de
ondergang en verdoemenis van alle gelovigen te bewerkstelligen; van degenen die
de vruchten zijn van de Verlossing van Uw Zoon. Verijdel de kwaadaardige
raadsbesluiten van de oude slang en verdedig Uw dienaren, de Apostelen en de
andere gelovigen van Uw Kerk. Opdat zij bevrijd zullen zijn van de aanvallen en
de woede van deze vijanden, verzoek Ik U al hun aanvallen tegen Mij te willen
richten, indien dit mogelijk is. Ik, Mijn Heer, ben slechts een arm schepsel en
Uw dienaren zijn veel in aantal; laat hun Uw gunsten en Uw vrede genieten,
zodat ze Uw verheerlijking en Uw glorie zullen kunnen verhogen en laat Mij de
bezoekingen ondergaan die hen belagen. Laat Mij vechten tegen Uw vijanden en
Gij, door de kracht van Uw arm, zult hen verslaan en hun boosaardigheid in
verwarring doen verkeren.
De
Eeuwige Vader antwoordde: Mijn Bruid en Geliefde, Uw wensen zijn aanvaardbaar
in Mijn ogen en Ik zal Uw gebed, voor zo ver mogelijk, verhoren. Ik zal Mijn
dienaren verdedigen in alles wat juist en dienstbaar is voor Mijn glorie en hen
toestaan te lijden in wat noodzakelijk is voor hun kroon. Opdat Gij de geheimen
van Mijn wijsheid, waardoor deze geheimen vervulling krijgen, zult begrijpen,
zal Ik U omhoog heffen tot Mijn troon, waar Uw vurige liefde U een plaats
verdiend heeft in het consistorie (raadskamer) van onze grote raadsvergaderingen
en in de deelname aan onze goddelijke vermogens. Kom, Mijn Geliefde, Gij zult
onze geheimen inzake het bestuur van de Kerk, haar groei en bloei begrijpen; en
U zult Uw wil, die nu ook de Onze is, volgen en aan U geopenbaard zien.
Door
de kracht van deze lieflijke woorden, voelde Maria Zich opgeheven tot de troon
van de Godheid en geplaatst aan de rechterhand van Haar Zoon tot bewondering en
vreugde van alle zaligen, die de stem en de wil van de Almachtige erkenden. En
waarlijk, het was prachtig en nieuw voor de Engelen en Heiligen om een Vrouw te
zien in sterfelijk vlees, geroepen en opgeheven tot de troon en de raadszaal
van de gezegende Drie-eenheid om daar ingelicht te worden omtrent de voor de
anderen verborgen geheimen, die besloten zijn in het Hart van God en betrekking
hebben op het bestuur van de Kerk.
( ) Aan de ene kant begon moeder
Eva, in haar onwetendheid met het vernietigen van het paleis van deze wereld,
dat God bouwde, en aan de andere kant door de allergezegendste Maria, die vol
wijsheid was, de Moeder van Wijsheid, werd het terug opgebouwd en door Haar
onvergelijkelijke voorzichtigheid herbouwd. Daarom werd Zij waardig bevonden om
de raadsvergaderingen van de allerheiligste Drie-eenheid, waar deze herbouw aan
de orde was, bij te wonen.
Daar werd Haar nogmaals
gevraagd, welke gunsten Zij vroeg en wenste voor Haarzelf, de Kerk en in het
bijzonder voor de Apostelen en leerlingen van de Heer. De allervoorzichtigste
Moeder herhaalde Haar vurigste wensen voor de glorie en de verheerlijking van
Gods H. Naam en voor terugdringing van de vervolging, die de vijanden van de
Heer zouden ondernemen tegen de gelovigen. Hoewel de Drie Personen van de
allerheiligste Drie-eenheid al Haar wensen kenden, bevalen Ze toch de grote
Vrouwe om deze aan Hen voor te leggen, om Hun goedkeuring en vreugde uit te
lokken en Haar meer geschikt te maken voor nieuwe geheimen van Hun goddelijke
wijsheid en de voorbeschikking van de uitverkorenen. Tot uitleg van hetgeen mij
getoond werd van dit sacrament, wil ik slechts zeggen dat, omdat de wil van de
allerheiligste Maria zeer rechtvaardig, heilige en in alle dingen aangenaam en
gelijk was aan die van de allergezegendste Drie-eenheid, het scheen dat God
niet iets wilde, dat in tegenspraak was met deze allerzuiverste Vrouwe; want
Hij werd in de richting van Haar heiligheid gebogen en werd gewond door het
haar en de ogen van zulk een geliefde Bruid (Hoogl 4:9), zo uitzonderlijk onder
alle schepselen. En aangezien de Vader op Haar neerzag als op Zijn Dochter, de
Zoon als Zijn Moeder en de H. Geest als Zijn Bruid en aangezien alle Drie Haar
de Kerk in vol vertrouwen in bewaring hadden gegeven, wensten de drie Personen
geen besluiten te nemen, zonder, als het ware, de wijsheid en het welbehagen
van de Koningin van de Schepping te hebben geraadpleegd.
Opdat de wil van de
Allerhoogste, in deze decreten, zou overeenstemmen met die van de
allergezegendste Maria, was het nodig dat de grote Vrouwe een nieuwe mate van
kennis en inzicht in de meest verborgen raadsbesluiten van Zijn Voorzienigheid
zou ontvangen, waardoor duidelijk zou worden, hoe alle zaken van Zijn schepselen
geregeld worden in gewicht en maat (Wijsheid 11:21) en al hun middelen en
doelstellingen aan de hoogste mate van rechtvaardigheid en gepastheid worden
getoetst. Tot dit doel ontving de allerheiligste Maria bij deze gelegenheid een
zeer duidelijk inzicht in alles wat in de strijdende Kerk moest gedaan worden
en was voorzien door de goddelijke macht. Zij zag:
·De meest verborgen
reden voor alles wat gedaan moest worden;
·Hoeveel en welke
Apostelen zouden steven, voordat Zij uit dit leven zou verscheiden;
·De werken die zij op
zich zouden nemen voor de Naam van de Heer;
·De reden waarom dit
alles zo moest zijn, in overeenstemming met de geheime raadsbesluiten van God
en de voorbeschikking van de Heiligen;
·En waarom zij hun
bloed voor de verbreiding van de Kerk moesten vergieten op dezelfde wijze als de
Heer en Verlosser Zijn Bloed vergoten had in Zijn Lijden en Zijn Dood.
Zij begreep ook, hoe Zij door
Haar eigen medelijden en smart bij het aanschouwen van het lijden van de
Apostelen en de volgelingen van Christus, genoegdoening zou kunnen verkrijgen
over het niet verkrijgen van toestemming hun lijden op Zich te mogen nemen,
zoals Zij gewild had; want dit voorbijgaande lijden kon hun niet bespaard
worden, indien ze de eeuwige beloning die voor hen was weggelegd, zouden willen
bereiken (2 Kor 4:17). Om de grote Vrouwe voor dit soort verdiensten de
gelegenheid te geven, werd Haar meegedeeld, da de H. Jacobus (de Meerdere) dicht
bij zijn einde was en dat de H. Petrus gevangen was genomen, maar Haar werd
niets verteld over zijn bevrijding door een Engel. Zij begreep ook dat de Heer
aan de Apostelen en de gelovigen het soort lijden of martelaarschap zond, dat
het meest met de genadetoestand en de zielesterkte van elk individu
overeenkwam.
Om de brandende liefde van deze
allerzuiverste Moeder een kans te geven, zich volkomen uit te leven, liet de
Heer toe, dat Zij opnieuw gevechten aanging met de draken uit de hel en over
hen te zegevieren op een wijze, die nimmer bereikt zal worden door de rest van
de stervelingen. Zij verpletterde hun koppen en vernederde hun trots, Zij deed
hun krachten afnemen en brak hun kracht, die ze ingezet hadden tegen de
gelovigen. God hernieuwde in Haar al Zijn giften en deelname aan Zijn
goddelijke eigenschappen en elk van de Drie Personen gaf Haar Zijn zegen. De H.
Engelen brachten Haar terug naar het Cenakel op dezelfde wijze als Zij naar de
hoge Hemelen gekomen was. Zodra Zij uit Haar extase ontwaakt was, wierp Zij
zich met Haar gelaat, in de vorm van een kruis op de grond en dankte de
Almachtige onder gevoelige tranen en ongelooflijke nederigheid voor deze nieuwe
weldaad die Haar, in antwoord op Haar deemoedige smekingen, geschonken was.
Gedurende enige tijd besprak Zij met Haar H. Engelen de mysteries van de Kerk
en alles wat voor deze Kerk noodzakelijk was, opdat Zij de meest dringende
zaken het eerst kon afhandelen. Het scheen raadzaam de Apostelen voor te
bereiden op de komende moeilijkheden, want de vijand zou zijn hoofdaanval op
hen richten. Tot dit doel sprak Zij tot de H. Petrus, de H. Johannes en de rest
in Jeruzalem, hen raad gevend, tot in details, over wat hen en de hele Kerk te
wachten stond, het bericht over de bekering van de H. Paulus bevestigend en hen
mededeling doende over de ijver waarmee hij de Naam van zijn Meester en Heer
predikte.
Aan de Apostelen en leerlingen,
die niet in Jeruzalem waren, zond Zij Engelen, om hen de bekering van de H.
Paulus mee te delen en hen voor te bereiden en moed in te spreken met dezelfde
goede raadgevingen, die Zij aan de in Jeruzalem verblijvenden gegeven had. Zij
zond een van Haar Engelen met een bijzondere opdracht naar de H. Paulus om hem
te waarschuwen tegen de voorgenomen aanvallen van de duivel en om hem op te
wekken en te bevestigen door hem vertrouwen te geven in de goddelijke bijstand
bij zijn bekoringen. De Engelen vervulden al deze opdrachten op snelle wijze,
die zij gewoon waren. Zij verschenen aan de Apostelen en leerlingen in
zichtbare vorm. Deze waren allen uitzonderlijk getroost en bemoedigd door deze
gunsten van de allergezegendste Maria en allen antwoordden door dezelfde
boodschappers, door nederige toezeggingen te doen en zich op te offeren om te
sterven voor de eer van hun Verlosser en Meester. De H. Paulus toonde zijn
dankbaarheid op bijzondere wijze in zijn antwoord, want zijn verlangen om zijn
Beschermster te zien en te danken, zetten hem aan om zijn toewijding op
allervurigste wijze te uiten. Hij was toen in Damascus, preekte en
discussieerde er in de synagogen, hoewel hij spoedig daarna naar Arabië zou
gaan om te prediken. Maar daar vandaan kwam hij later terug naar Damascus voor
een tweede keer.
De H. Jacobus de Meerder was
verder weg dan alle anderen. Hij was de eerste die Jeruzalem verliet om, na
enige dagen in Judea gepredikt te hebben, naar Spanje vertrok. Om deze reis aan
te vatten scheepte hij in te Joppe, dat Jaffa genoemd wordt, in het jaar 35, in
de maand augustus, Sextilis genaamd, 1 jaar en 5 maanden na het lijden van de
Heer, 8 maanden na het martelaarschap van de H. Stefanus en 5 maanden vóór de
bekering van de H. Paulus. De H. Jacobus vertrok van Jaffa, deed Sardinië aan
en kwam in de haven van Cartagena in Spanje aan. Daar begon hij zijn prediking.
Hij bleef slechts korte tijd in Cartagena en geleid door de H. Geest ging hij
naar Granada, waar het hem duidelijk werd, dat de oogst groot was en de
gelegenheid gunstig om de werken voor Zijn Meester te beginnen. En dit werd
bewaarheid.
De H. Jacobus was een van de
meest intieme en geliefde leerlingen van de grote Meesteres van deze wereld.
Hoewel hij in familie-relatie tot Haar stond, evenals de H. Johannes, zijn
broer, kon er niet veel van Haar voorliefde in Haar gedrag gezien worden, wegens
de onpartijdigheid van de voorzichtige Vrouwe. Wat betreft de H. Johannes lagen
de zaken anders. Het hele Apostolische College wist, dat de Heer hem als de
zoon van Zijn allerzuiverste Moeder had aangewezen, waardoor de
allervoorzichtigste Vrouwe zich niet hoefde te beperken in Haar uitwendige
tekenen van liefde jegens de H. Johannes, zoals dit wel het geval was tegenover
de H. Jacobus en de andere Apostelen. Maar innerlijk beminde de gezegende
Vrouwe de H. Jacobus met bijzondere tederheid. Zij openbaarde dit in bijzondere
gunsten die Zij hem deed toekomen gedurende zijn leven tot aan zijn
martelaarschap. De H. Jacobus verdiende deze gunsten wegens zijn bijzondere
devotie en genegenheid tot Maria, waarin hij zich van alle anderen
onderscheidde. Hij had de bescherming van de grote Koningin nodig, omdat hij
een edelmoedig en dapper hart had en een vurige geest, waardoor hij zich bij
voortduring geneigd zag, om zichzelf op te offeren in hard werk en grote
gevaren. Daarom was hij ook de eerste die uittrok om het geloof te verkondigen
en de eerste Apostel, die het martelaarschap verwierf. Op zijn missionerende
reizen was hij inderdaad gelijk aan een bliksemstraal, als een zoon van de
donder, zoals hij genoemd en aangemerkt werd door zijn broeders, toen hij het
Apostolaat binnentrad (Mc 3:17).
Gedurende zijn werken in Spanje
deden de duivels door de ongelovige Joden ongekende vervolgingen ontstaan. Maar
ook de bezoekingen die hij later in Italië en Klein-Azië, waarheen hij terugkeerde
om zijn martelaarschap te ondergaan en te lijden voor zijn Heer, ondervond,
waren zeker niet minder zwaar. Hij vond de dood in Jeruzalem, na de weinige
jaren van zijn Apostelschap door vele vreemde landen gereisd te hebben.
Aangezien het niet mijn doel kan zijn, alles te verhalen wat de H. Jacobus op
zijn vele reizen te lijden had, zal ik mij beperken tot wat meer direct te
maken heeft met deze geschiedenis. In het algemeen heb ik daaruit begrepen dat
de grote Koningin des Hemels met bijzondere liefde over hem waakte wegens
genoemde redenen en dat Zij hem door Haar Engelen verdedigde en uit vele grote
gevaren redde, hem meermaals troostte, hem inlichtingen en raad deed toekomen,
waaraan hijmeer behoefte had dan de
andere Apostelen, ondanks zijn korte levensduur. Vele malen zond Christus, onze
Heiland, Zijn Engelen uit de Hemel om deze grote Apostel te verdedigen en hem
van de ene streek naar de andere over te brengen gedurende zijn missiereizen.
Middelen tot bestrijding van calamiteiten - deel 8
Eeuwigdurende Eucharistische aanbidding
Eeuwige aanbidding is de
praktijk van de voortdurende uitstalling en aanbidding van de Eucharistie, 24
uur per dag. Vergelijkbaar met de 'eeuwigdurende rozenkrans' waarin de
rozenkrans ononderbroken wordt opgezegd door een wisselende groep mensen, werd
deze praktijk populair onder Rooms Katholieken in het 19e-eeuwse Frankrijk en
is sindsdien verspreid om Katholieken in parochies over de hele wereld te
leggen.
Tijdens Eeuwigdurende aanbidding
verrichten twee personen aanbidding gedurende een periode van 1 uur of langer,
dus er zijn altijd 2 personen aanwezig die elke dag en nacht aanbidding
verrichten. Dat gebeurt op beurtrol. Tijdens de H. Mis moet het Heilig
Sacrament echter worden teruggeplaatst en na de H. Mis opnieuw worden uitgestald.
De enige andere keer dat
eeuwige aanbidding niet wordt verricht, is tijdens de drie dagen van het
Paastriduum.
Vroege tradities
Eeuwige aanbidding van God
door psalmen en gebed is al sinds de oudheid een traditie onder Christenen. In
het Oosters Christendom bijvoorbeeld, sinds het jaar 400, toen de Acoemetae-monniken
dag en nacht een kerkdienst hielden; en in het Westerse Christendom waar monniken
in het klooster van Agaunum voortdurende gebeden verrichten sinds de oprichting
ervan in 522 door Koning Sigismund.
De eerste geregistreerde Eeuwige
Aanbidding begon formeel in Avignon, op 11 september 1226. Als dank voor de
overwinning op de Albigenzen in de latere veldslagen van de kruistocht tegen de
Albigenzen, vroeg Koning Louis VIII of het H. Sacrament zou uitgestald worden
in de Kapel van het H. Kruis. Het overweldigend aantal aanbidders bracht de
plaatselijke bisschop Pierre de Corbie ertoe te suggereren de uitstalling voor
onbepaalde tijd verder te zetten. Met toestemming van Paus Honorius III werd
het idee goedgekeurd en ging de aanbidding daar praktisch ononderbroken door
totdat de chaos van de Franse Revolutie een eind maakte aan de Aanbidding vanaf
1792.
Op 25 maart 1654 richtte
Moeder Mechtilde van het Heilig Sacrament een Benedictijnse gemeenschap op die
voor dat doel werd opgericht. Moeder Mechtilde was een pionier in de eeuwige
aanbidding van de Eucharistie op verzoek van Père Picotte. Père Picotte was de
biechtvader van Anne van Oostenrijk die hem vroeg om een gelofte om Frankrijk
te bevrijden van oorlog. Er werd een gemeenschap gevormd als reactie op die
gelofte. Er werd een klein huis gekocht in de Rue Feron te Parijs en er werd een
Benedictijns klooster opgericht voor dit doel, en op 25 maart 1654 begon daar
de Eeuwigdurende Aanbidding, een of meer nonnen knielden elk uur van de dag en
nacht voor het altaar in aanbidding. De eenvoudige Benedictijnse regels waarmee
de nonnen begonnen, werden gewijzigd en de formele goedkeuring voor de Eeuwigdurende
Aanbidding werd verleend door de Camera
Apostolica in Rome in 1705.
Vóór de 19e
eeuw werden er verschillende Rooms-Katholieke gemeenschappen en ordes opgericht
met als doel de Eeuwigdurende Aanbidding te beoefenen, bijvoorbeeld de Eeuwige
Aanbidders van het H. Sacrament (1659 in Marseille), de Congregatie van de H. Harten
van Jezus en Maria en van de Eeuwigdurende Aanbidding (gevormd in 1768 in
Parijs) en de Religieuzen van de Eeuwigdurende Aanbidding (1789 in
Zwitserland).
Aan het begin van de 19e
eeuw, begonnen in zowel Frankrijk als elders in Europa, sterke stromingen op te
komen ten gunste van de Eucharistische devotie en aanbidding. Predikers zoals
Prosper Guéranger, Pierre Julien Eymard en Jean Baptiste Vianney waren zeer
effectief in de vernieuwing van deze devoties.
De 19e eeuw was getuige
van een snelle groei in de Eeuwigdurende Aanbiddingsverenigingen, en enkele
bestaande ordes (bijv. de Zusters van de Eeuwigdurende Aanbidding (1845 in
Bretagne), Arme Klaren van de Eeuwigdurende Aanbidding (ook in 1854), Religieuzen
van de Eeuwigdurende Aanbidding (1857 in Brussel), Dienaressen van het Heilig
Sacrament (1858 in Parijs), Zusters van de H. Franciscus van de Eeuwiddurende
Aanbidding (1863 in Olpe, Duitsland), Aanbidders van de Heilige Geest (1896 in
Nederland). Ook in de VS werden een aantal Eeuwigdurende Aanbiddingsordes
gevormd.
De arme Klaren van het
klooster van de H. Maria van de Engelen van Eeuwigdurende Aanbidding in
Drumshanbo, Ierland, vestigden voor het eerst de Eeuwigdurende Aanbidding op 25
maart 1870, en hebben de praktijk tot op vandaag onafgebroken voortgezet.
20e en 21e eeuw
In
de 20e eeuw verspreidde de praktijk van Eeuwigdurende Aanbidding zich van
klooster tot klooster en van kloosters tot Katholieke parochies in het
algemeen, en wordt nu ook beoefend door leken. De Eeuwigdurende Aanbiddingskapel
in de Sint-Pietersbasiliek werd in 1981 ingewijd door Paus Johannes Paulus II
en een aantal van de belangrijkste basilieken in Rome is ook in de 20e eeuw
begonnen met de Eeuwigdurende Aanbidding.
Om
een "eeuwige aanbiddingskapel" in een parochie op te richten, moet
de plaatselijke Priester toestemming van zijn Bisschop verkrijgen door een
verzoek in te dienen samen met de vereiste informatie door de plaatselijke
"Eeuwigdurende Aanbiddingsvereniging". Aan het begin van de 21e eeuw
waren er in de katholieke parochies over de hele wereld meer dan 2500 Eeuwigdurende
Aanbiddingskapellen.
Middelen tot bestrijding van calamiteiten - deel 7
Akte van Toewijding aan het H. Hart van Jezus
Paus Leo XIII
Allerzoetste Jezus, Verlosser van ons mensen, zie ons in
alle nederigheid voor Uw altaar. Wij behoren U toe, en wij willen U ook
toebehoren : maar om inniger met U verenigd te zijn, wijdt ieder zich
vrijwillig aan U toe. Zovelen die U nooit gekend hebben, zovelen die U hebben
afgestoten door het veronachtzamen van Uw geboden.
Allerbarmhartigste Jezus, heb medelijden met hen allen en
trek hen tot Uw Heilig Hart.
O Heer, wees Koning, niet enkel over de getrouwen, die
nooit van U zijn afgeweken, maar ook over die zondige kinderen welke U hebben
verlaten; doe hen spoedig terugkeren tot het huis van hun Vader. Wees Koning
over hen, die door dwaling misleid, ofwel door scheuring van ons gescheiden
zijn en roep hen terug tot de poort van de Waarheid en de eenheid van Geloof.
Zodat het één schaapstal en één herder wordt.
Wees Koning over allen die nog leven in de duisternis van
andere religies en trek hen allen tot het licht van Uw Rijk. Richt ook een blik
vol barmhartigheid op de kinderen van dat volk, dat zolang Uw uitverkoren volk
was.
Schenk, Heer, aan Uw Kerk volkomen vrede en vrijheid;
schenk aan alle volkeren rust en maak, dat over geheel de aarde deze éne kreet
weerklinkt : Eer zij het goddelijk Hart, dat voor ons de zaligheid heeft
verworven! Eer, lof en glorie in alle eeuwen! Amen.
5 x ter ere van Jezus Vijf heilige Wonden: Heilig Hart
van Jezus, dat Uw Rijk kome!
Deze hele serie over het Heilig Uur kwam uit 21
verschillende methodes om het Heilig Uur te houden van de Congregatie van de H.
Harten (1926) **
Sinds de middeleeuwen
wordt de praktijk van Eucharistische Aanbidding buiten de H. Mis aangemoedigd
door de Pausen. Tijdens het Tweede Vaticaans Concilie, op 3 september 1965, een
paar dagen voor de opening van de vierde sessie, vaardigde Paus Paulus VI de
Encycliek Mysterium fidei uit, waarin hij aandrong op de dagelijkse mis en de
communie en zei: En de gelovigen mogen
niet vergeten een bezoek te brengen overdag aan het Allerheiligste Sacrament die
zich op de zeer speciale ereplaats bevindt in kerken in overeenstemming met de
liturgische wetten, aangezien dit een bewijs van dankbaarheid en een belofte
van liefde is en een blijk van Aanbidding die verschuldigd is aan Christus de
Heer die daar aanwezig is. De H. Paus Pius X zei altijd: De dagelijkse aanbidding of het bezoek aan
het Heilig Sacrament is de praktijk die de bron vormt van alle devotionele
werken.
In Dominicae Cenae zei de Paus Johannes Paulus II: De Kerk en de wereld hebben grote behoefte aan Eucharistische Aanbidding.
Jezus wacht op ons in dit Sacrament van liefde. Laten we royaal zijn met onze
tijd om Hem te ontmoeten in aanbidding en in contemplatie, vol geloof. En
hij voegde eraan toe in Ecclesia de Eucharistia: De Eucharische Aanbidding buiten de H. Mis is van onschatbare waarde
voor het leven van de Kerk... Het is de verantwoordelijkheid van priesters om deze
praktijk van Eucharistische Aanbidding en uitstalling van het H. Sacrament aan
te moedigen, ook door hun persoonlijke getuigenis.
Vanaf zijn vroege jaren
had de Eucharistie een centrale plaats in de theologie van Joseph Ratzinger en
in zijn rol als Paus Benedictus XVI. In zijn boek God is nabij ons: de
eucharistie, het hart van het leven moedigde hij de Eucharistische Aanbidding
sterk aan.
Katholieke gebeden tot het H. Sacrament
Een van de bekendere eerherstelgebeden
tot het Heilig Sacrament wordt toegeschreven aan de Engel van Portugal, die verscheen
in Fatima aan de 3 herderskinderen: Jacinta en Francisco Marto en Lucia dos
Santos.
O Allerheiligste Drie-eenheid, Vader, Zoon en Heilige
Geest, ik aanbid U diepgaand. Ik bied U het Allerkostbaarste Lichaam, Bloed,
Ziel en Goddelijkheid van Jezus Christus aan, dat aanwezig is in alle Tabernakels
van de wereld, als eerherstel voor de wreedheden, heiligschennissen en
onverschilligheid waarmee Hij wordt beledigd. Door de oneindige verdiensten van
het Heilig Hart van Jezus en het Onbevlekt Hart van Maria, smeek ik U om de
bekering van zondaars.
Kort Bezoek aan het Heilig
Sacrament door de H. John Henry Newman:
Ik plaats mij voor Uw geïncarneerde Aanwezigheid. Ik
aanbid U, o mijn Heiland, hier aanwezig als God en Mens, in Ziel en Lichaam, waarlijk
Vlees en Bloed. Ik kniel voor Uw Heilige Mensheid, die werd ontvangen Marias
schoot, en aan Haar boezem lag; die opgroeide tot het landgoed van de mens, en
aan het Meer van Galilea, de Twaalf Apostelen aanstelde, wonderen verrichtte en
Woorden van wijsheid en vrede sprak; die te zijner tijd aan het Kruis hing, werd
begraven en opstond uit de dood en nu heerst in de Hemel. Ik prijs en zegen U,
en geef mij geheel aan U, Die het ware Brood van mijn ziel is, en mijn eeuwige
vreugde.
Middelen tot bestrijding van calamiteiten - deel 5
Voorbeeld van gebeden tijdens het Heilig Uur
Oorsprong van het Heilig Uur
De oefening van het H. Uur staat rechtstreeks in verband
met de openbaringen van Paray-le-Monial, en vindt haar oorsprong in het Hart
zelf van Jezus Christus.
De H. Margareta-Maria was geknield in gebed voor het
uitgestalde Allerheiligste, toen de Zaligmaker, stralend van hemelse glorie,
Zich aan haar vertoonde en, terwijl Hij haar Zijn Hart openbaarde, beklaagde
Hij Zich over de ondankbaarheid waarmee de zondaars Hem verdriet deden. Jij
dan, tenminste, voegde Hij eraan toe, schenk Mij de voldoening, voor zover je
daartoe in staat bent, hun ondankbaarheid aan te vullen. En Hij duidde de
middelen aan welke daartoe het meest geschikt waren : veelvuldige communie,
communie op de eerste vrijdag van de maand en het Heilig Uur.
Alle nachten tussen donderdag en vrijdag, sprak Jezus tot
haar, zal Ik je doen deelnemen aan de dodelijke droefheid, welke Ik zelf in de Hof
van Olijven heb doorstaan. Die droefheid zal je, zonder dat je het kunt
begrijpen, in een doodstrijd wikkelen, erger dan de dood zelf. En om Mij te
vergezellen in het nederig gebed, dat Ik midden Mijn benauwdheden aan de Vader
aanbood, zal je tussen 23u en 24 uur opstaan en gedurende één uur je met Mij
plat ter aarde neerwerpen, zowel om de goddelijke toorn te bedaren door
barmhartigheid af te smeken voor de zondaars, als om enigszins het bittere van
verlatenheid te dragen, welke Ik van de kant van Mijn Apostelen moest
ondergaan, zodat Ik hun zelfs moest verwijten dat zij niet één enkel uur met
Mij konden waken. En gedurende dat Uur zult je doen hetgeen Ik je zal leren.
Beoefening
1 Het Heilig Uur moet een mediterend gebed zijn. Een gebed
met punten van rust of onderbrekingen om stille ingetogenheid te aan te duiden.
2 De oefening van het Heilig Uur kan men gezamenlijk, of
alleen, in de kerk of elders verrichten, op donderdagavond van 23u tot 24u.
Ofwel vroeger op donderdag : vanaf 16u.
Bij de aanvang van het H. Uur zou men eerst de bijzondere
intenties moeten bepalen waarvoor men het Heilig Uur wil opdragen.
3 Ofwel in de kerk ofwel thuis voor de beeltenis van Jezus
Christus.
Voorbeeld om een Heilig Uur te houden :
De ware zon van vrede, hoop en liefde, die in deze tijd
voor ons allen oprijst, is Jezus H. Hart, vlammend in de Hostie. Glorie zij
Jezus Christus in de hemel. Hem en Hem alleen zij glorie op aarde!
Adveniat, Adveniat, Adveniat regnum tuum! Zijn Rijk kome op
aarde zoals in de hemel!
Voor de heerschappij van het H. Hart is deze tijd een
uitgangspunt voor nieuwe triomfen.
Laten wij ons in Zijn tegenwoordigheid stellen door een
akte van diep geloof en aanbidding. De Meester is daar. Hij wil met ons
spreken.
Laat ons luisteren naar Zijn machtige en rijke stem, wiens
klank de vreugde van de eeuwigheid volmaakt.
Jezus : Pax vobis! Mijn vrede zij
met jullie, Mijn kinderen. Ik breng jullie Mijn vrede voor jullie zielen in
droefheid en strijd gedompeld en toch zo gewillig. Vrede! voor je gezin door
leed geveld, gevangen door miserie, vruchteloos zoekend naar aardse toevlucht.
Vrede! voor de samenleving waarin je vertoeft : zij heeft zon behoefte te
worden doordrongen van Mijn evangelie, meer in waarheid Mijn erfdeel te zijn.
Vrede! voor je vaderland : laat jullie geroep Mij bewegen het te verkiezen tot
Mijn Jeruzalem, het Sion dat Mij met palmtakken toewuifde op de dag van Mijn
intocht. Vrede! mijn machtige, zegevierende vrede voor Mijn vervolgde Kerk. Bid
dat zij de schuren van Mijn hemelse Vader met een rijke en overvloedige oogst
moge vullen.
Vrees niet zoals de apostelen : kom dichter tot bij je
Koning, je Broeder, je Vriend... je Jezus. Nog dichter. Ik wil dat je de wonden
betast van Mijn handen, van Mijn voeten en vooral de wonde van Mijn Zijde. Leg
daar je hand in. Kom allen daarbinnen, blijf in die woning, t is de jouwe voor
deze tijd, en als je wil, de jouwe voor de eeuwigheid.
Ik ben Jezus, geloof in Mij, dezelfde goede, tedere,
barmhartige Jezus, geboren uit de Maagd Maria. Ik ben haar Zoon : jullie zijn
Mijn broeders... Vrees Mij dan ook niet!
En nu, Mijn kinderen, aanvaard in dank en volgzaamheid als
geschenk van Mijn liefde, een diepe, goddelijke gedachte : Ik zou er het
uitganspunt van willen maken voor dit gedeelte van je levensweg... Werp alle
aardse gedachten naar buiten : laat alles zwijgen in jullie zielen om deze
ernstige les van Mijn evangelie te ontvangen. Overweeg, Mijn welbeminden, dit
woord van jullie God : elk jaar dichter bij jullie eeuwige bestemming!
Overdenk, Mijn getrouwen, de vergankelijkheid van alles, van alles wat Ik niet
ben.
(langzaam en met tussenpozen)
Vergankelijkheid van de bloem der jeugd, die verwelkt.
Vergankelijkheid van de rook van dwaze heerszucht, die
heenvliegt.
Vergankelijkheid van het oplaaien van vluchtige vreugde,
die uitdooft.
Vergankelijkheid van verblindend fortuin, die ineenstort.
Vergankelijkheid van een schitterende carrière, die
wegzinkt.
Vergankelijkheid van het zwijmelen van genot, dat
vergiftigt en heengaat.
Vergankelijkheid van aardse schoonheid en harmonie, die
verdwijnt.
Vergankelijkheid van menselijke liefde, die wankelt en
vergeet.
Vergankelijkheid van menselijk vernuft, dat bedriegt en
afstompt.
Vanitas! Alles is ijdelheid, behalve U, Jezus.
Luister, Mijn kinderen, naar de stem van de eeuwen : hun
grootste geschiedenis van glorie en leugen spreekt uit hun graf. Naar de stem
van de volkeren, die waren, maar niet meer zijn. Zij roepen met Mij jullie toe,
dat alles hier op aarde ijdelheid is, behalve Jezus! Zoveel miljoenen,
weggerukt door de storm en het vuur van oorlog, roepen jullie met
welsprekendheid uit de eenzaamheid van hun vergeten as : Vanitas! alles is
ijdelheid hier op aarde, behalve U, Jezus! En van hen die vielen, de moeders,
de bruiden, de wezen, voortstappend in een eindeloze stoet van ramp en ellende,
met lood in het hart en stukgereten ziel, zij roepen jullie toe in schrijnend
geweeklaag : Vanitas! Alles is ijdelheid hier op aarde, behalve Jezus.
(pauze)
Maar stel paal en perk aan jullie ontsteltenis : schep moed
Mijn kinderen; indien de wereld slechts ijdelheid is, Ik, Ik heb die wereld
overwonnen door de goddelijke werkelijkheid van Mijn Liefde. Moed dus : De
harten omhoog! want voor de trouwe zielen op aarde blijf Ik de eeuwige,
goddelijke Werkelijkheid ! De enige, grote blijvende Werkelijkheid, dat ben Ik
en die Werkelijkheid is voor jullie voldoende! Geloven jullie dat? O, Mijn
welbeminden, gun Mij, jullie God, altijd achteruit geduwd op de tweede, neen,
op de laatste plaats, gun Mij die onzegbare voldoening, jullie aan de voet van
Mijn altaar te horen verklaren : Jij, o Jezus, bent de Werkelijkheid!
Vrienden van Mijn hart : denk steeds aan de
vergankelijkheid van de jeugd, die een ochtend bloeit en dan sterft. Wat
verwacht je in de plaats?
De Werkelijkheid, die Jij zelf bent, o Jezus!
Troosters van Mijn Hart, denk steeds aan de ijdelheid van
de lokkende en gevaarlijke heerszucht, die vervliegt. Wat verlangt je in de
plaats?
De Werkelijkheid, die Jij zelf bent, o Jezus!
Apostels van Mijn Hart : denk je steeds aan de
vergankelijkheid van de wereldse vreugde, een dauwdruppel, die verdampt. Wat
verlang je in de plaats?
De Werkelijkheid, die Jij zelf bent, o Jezus!
Vertrouwelingen van Mijn hart, denk je steeds aan de
vergankelijkheid van fortuin, die verbrokkelt en ineenstort. Wat verlang je in
de plaats?
De Werkelijkheid, die Jij zelf bent, o Jezus!
Leerlingen van Mijn Hart, denk steeds aan de
vergankelijkheid van genot, dat vergiftigt en heenvliegt. Wat verlang je in de
plaats?
De Werkelijkheid, die Jij zelf bent, o Jezus!
Aanbidders van Mijn Hart, denk ieder ogenblik aan de
vergankelijkheid van geschapen schoonheid, die verwelkt en teniet gaat. Wat
verlang je in de plaats?
De Werkelijkheid, die Jij zelf bent, o Jezus!
Eerherstellers van Mijn Hart, denk dag en nacht aan de
vergankelijkheid van de aardse liefde, die twijfelt en verraadt. Wat verlangt
je in de plaats?
De Werkelijkheid, die Jij zelf bent, o Jezus!
Kinderen van Mijn Hart, denk zonder ophouden aan de
vergankelijkheid van de menselijke wijsheid, die dwaalt en tekort schiet. Wat
verlang je in de plaats?
De Werkelijkheid, die Jij zelf bent, o Jezus!
Ja, Heer! Jij en Jij alleen, bent die zoete en eeuwige
Werkelijkheid. Met haar wordt ons leven, zo arm aan vrede en schoonheid, zo
rijk aan puin, doornen en graven, nog draaglijk en zoet. Maar alleen met Jou, o
Jezus!
Het beangstigt ons niet de komende tijden, ondanks de
benauwende onzekerheid. Maar alleen naast Jou, o Jezus!
Het aards Paradijs bestaat niet meer, maar wat maakt dat ui
! Wij bezitten duizendmaal meer: Jouw Hart, dat licht en leven en sterkte
schenkt voor de eeuwigheid. Ons Paradijs hier beneden ben Jij, o Jezus!
(pauze)
De zielen: Het Heilig Uur is het uur van de vertrouwelijke
samenspraak. Laat ons dan, Jezus, Jou alles zeggen, Jij die al onze gedachten
blootlegt; want wij voelen een innige behoefte om onze ziel uit te storten voor
Jouw heilig tabernakel, Heer! zoals de slaven van roem en zinnelijk genot, de
schimmen van hun dromen najagen langs de puinen van hun dwaasheid. Wij, door
Jouw onmetelijke Barmhartigheid boven zovele anderen begenadigd en uitverkoren
zijn. Wij belijden hier dat Jij alleen voor ons genoeg bent!
Steunend op Jouw aanbiddelijk Hart, willen wij de komende
tijden afkerig zijn voor de wereld, haar goederen en bedrieglijk genot.
Vanaf nu nemen wij een nieuwe stap naar de eeuwigheid toe,
die ons voorgoed in Jouw armen zal werpen. Wij beloven Jou, Heer, dat wij
alleen Jou zullen nastreven, Jezus!
Jou alleen zullen wij nastreven, Jezus!
Vanaf heden vragen wij Jou: kom ons bezoeken, o Heer: Wij
beloven Jou in armoede of in rijkdom alleen Jou te zullen zegenen, Jezus!
Jou alleen zullen wij zegenen, Jezus!
Vanaf heden, kom ons bezoeken, o Heer: Wij beloven Jou in
droefheid en in vreugde alleen Jou te zullen zoeken, Jezus!
Jou alleen zullen wij zoeken, Jezus!
Vanaf heden, kom ons bezoeken, o Heer: Wij beloven Jou in
voorspoed en in kruisen alleen Jou te zullen aanbidden, Jezus!
Jou alleen zullen wij aanbidden, Jezus!
Vanaf heden, kom ons bezoeken, o Heer: Wij beloven Jou in
leven en dood alleen Jou te zullen liefhebben, Jezus!
Jou alleen zullen wij liefhebben, Jezus!
Jou alleen zullen wij liefhebben, Jezus!
Jou alleen zullen wij liefhebben, Jezus!
(pauze)
De goede Meester laat niet vergeefs op zich wachten. Hij is
hier vlak bij ons. Het borrelend leven van Zijn Hart wil Hij overgieten in het
onze. Laat ons naar Zijn levend woord luisteren:
Middelen tot bestrijding van calamiteiten - deel 4
Paus Johannes Paulus II
sprak tijdens een driedaags bezoek aan Ierland tot de menigte in Phoenix Park
in 1979: Het bezoek aan het Heilig Sacrament is een grote schat van het Katholieke
geloof. Het voedt liefde tot de naaste en geeft ons mogelijkheden tot
aanbidding en dankzegging, voor herstel en smeking. De zegening, uitstalling en
Aanbidding van het H. Sacrament, het Heilig Uur en de sacramentsprocessies zijn
eveneens kostbare elementen van uw erfgoed - geheel in overeenstemming met de leer
van het Tweede Vaticaans Concilie.
Wat betreft de manier
waarop de Eucharistische Aanbidding wordt uitgevoerd, staat in de
"Instructies": Zelfs een korte uitstalling van het H. Sacrament, ...
moet zo worden geregeld dat er vóór de zegening met het H. Sacrament een
redelijke tijd is voorzien voor de Schriftlezingen, hymnes, gebeden en stil
gebed, als de omstandigheden het toelaten. Hoewel psalmen, schriftlezingen en liederen
deel uitmaken van de liturgische dienst, hebben stille contemplatie en overweging
in het algemeen de overhand.
Waar eucharistische aanbidding
gedurende een ononderbroken uur door een individu wordt gedaan, staat dit
bekend als een heilig uur. De inspiratie voor het Heilig Uur is Matteüs 26:40
wanneer Jezus in de Tuin van Gethsemane de nacht voor zijn kruisiging vraagt
aan Petrus: "Kon je niet eens één uur met mij waken?".
Eerste
eeuwen
Hoewel het houden van de
Aanbidding van het H. Sacrament buiten de H. Mis vanaf het begin deel lijkt te
zijn geweest van de Christelijke praktijk om zieken en stervenden te bedienen
(zowel Justinianus de Martelaar als Tertullius verwijzen ernaar), begon de praktijk
van aanbidding iets later. Een eerste mogelijke verwijzing naar de aanbidding
van het H. Sacrament vindt men in het leven van de H. Basilius (gestorven 379
n.Chr.). Basilius zou het Eucharistische brood in drie delen hebben verdeeld
toen hij de goddelijke Liturgie in het klooster vierde. Het ene deel at hij op,
het tweede deel gaf hij aan de monniken en het derde deel plaatste hij in een
gouden duifvormige doos die boven het altaar hing. Dit aparte deel was
waarschijnlijk bedoeld om het sacrament te reserveren voor uitreiking aan de
zieken die de liturgie niet konden bijwonen.
In het oosters Christendom
heeft de aanbidding die zich in het Westen heeft ontwikkeld, nooit deel
uitgemaakt van de Oosterse liturgie die de H. Basilius vierder, maar er bestaat
een liturgie voor aanbidding onder de Oosterse Katholieke kerken met psalmen en
het plaatsen van een overdekte diskos met het H. Brood op de altaar. Dit past
bij de Oosterse gewoonte om de gewijde zaken voor mensenogen te verbergen.
Middeleeuwen
De theologische basis voor
de aanbidding werd in de 11e eeuw gelegd door Paus Gregorius VII, die een
belangrijke rol speelde bij het bevestigen van de leerstelling dat Christus
aanwezig is in de Geconsecreerde Hostie. In 1079 eiste Gregorius van Berengar
van Tours een geloofsbelijdenis:
Ik geloof vast in mijn
hart en verklaar openlijk dat het brood en de wijn die op het altaar worden
geplaatst, door het mysterie van het H. gebed en de instellingswoorden van de
Verlosser, substantieel zijn veranderd in het ware Levengevende Vlees en Bloed
van Jezus Christus, Onze Heer, en dat ze na de wijding het ware Lichaam van
Christus zijn.
Deze geloofsbelijdenis
begon een "Eucharistische Heropleving" in de kerken van Europa. Volgens
het Franciscaans archief was het de H. Franciscus van Assisi (die stierf in
1226) die de Eucharistische Aanbidding in Italië startte. Vervolgens
verspreidde het zich van Umbrië naar andere delen van Italië.
In 1264 stelde Paus
Urbanus IV het feest van Corpus Christi ("het Lichaam van Christus")
in met de publicatie van de pauselijke bul Transiturus.
Hij vroeg de Dominicaanse theoloog Thomas van Aquino om de teksten te schrijven
voor de H. Mis en de instelling van het feest. Dit omvatte een beroemde hymne
als Panis angelicus en Verbum Supernum Prodiens, waarvan de
laatste twee strofen de zegeningshymne O
Salutaris Hostia vormen. De laatste twee verzen van Pange Lingua worden gezongen als de hymne Tantum Ergo, dat ook wordt gebruikt bij de zegening.
Vanaf de 14e eeuw begonnen
devoties in de Westerse Kerk zich te concentreren op de Eucharistische gaven
als objectieve aanwezigheid van de verrezen Christus en de Hostie werd omhoog
geheven tijdens de liturgie met het oog op aanbidding, en ze werd ook als
aanbidding gezien door de gelovigen omdat de priester in dezelfde richting stond,
voor het altaar.
16e tot 18e eeuw
In de 16e eeuw vormde
protestantse Reformatie een uitdaging voor verschillende kwesties uit met
betrekking tot de H. Eucharistie en als reactie daarop benadrukte het Concilie
van Trente sterk de aanwezigheid van Christus in de Eucharistie, de theologische
basis voor Eucharistische Aanbidding.
De verklaring van Trente
was de belangrijkste theologische component van de Eucharistische leer sinds
het apostolische tijdperk. De verklaring omvatte het volgende: De andere sacramenten hebben niet de heiligende
kracht totdat er gebruik van gemaakt wordt, maar in de H. Eucharistie is juist
de Auteur van alle heiligheid aanwezig vooraleer het Sacrament wordt gebruikt.
Want voordat de Apostelen de Eucharistie uit de handen van Onze Heer ontvingen,
vertelde Hij hen dat het Zijn Lichaam was dat Hij hun gaf.
De Raad verklaarde toen Eucharistische
Aanbidding als een vorm van latria: De
eniggeboren Zoon van God zal aanbeden worden in het H. Sacrament van de
Eucharistie met de aanbidding van "latria", inclusief uiterlijke
aanbidding. Het Sacrament moet daarom geëerd worden met buitengewone
feestelijke vieringen (en) plechtig van plaats naar plaats gedragen worden in
processies volgens de universele ritus en gewoonte van de H. Kerk. Het Sacrament
moet geopenbaard worden voor de aanbidding van het volk.
Na het Concilie van Trente bevorderden figuren als de H. Carolus Borromeüs en
de H. Alain de Solminihac de Eucharistische devotie en aanbidding. Als
onderdeel van de versobering van het kerkinterieur en het belang van het H. Sacrament
te benadrukken, begon Carolus Borromeüs met de praktijk om de Tabernakel op een
hogere, centrale locatie achter het hoofdaltaar te plaatsen. Naarmate de Eucharistische
Aanbidding en zegening in de 17e eeuw wijdverbreid raakten, werd het altaar
gezien als het "huis van het H. Sacrament" waar het zou worden
aanbeden.
Een veel voorkomende
vroege aanbidding, bekend als Quarantore (letterlijk 40 uur), begon in de 16e
eeuw. Het is een devotie waarbij continu wordt gebeden gedurende 40 uur vóór
het uitgestalde H. Sacrament. Deze praktijk begon in Milaan in de jaren 1530 en
1540 door Capucijnen zoals Giuseppe da Fermo, die lange perioden van aanbidding
bevorderde. Vanuit Noord-Italië werd het door de Capucijnen en Jezuïeten naar andere
plaatsen in Europa verspreid.
De praktijk van de Eeuwigdurende
Aanbidding van het H. Sacrament begon in Napels in 1590 in de Orde van de Minderbroeders,
opgericht door de H. Franciscus Caracciolo, Pr. Augustinus Adorno en Pr.
Fabrizio Caracciolo. Deze praktijk werd gewijzigd in Eeuwigdurende Aanbidding
gedurende de dag vanwege het beperkte aantal religieuzen in de statuten van de
Orde van 1597 met goedkeuring van Paus Clemens VIII. Later zou de Orde
terugkeren naar haar eerdere regel van Eeuwigdurende Aanbidding, maar alleen
binnen gemeenschappen van maar tenminste 20 religieuzen. De andere
gemeenschappen kregen de optie daartoe als het hun dienst niet zou hinderen.
In de 18e eeuw waren grote
aantallen mensen aangetrokken tot stille aanbidding van de Eucharistie en
priesters zoals Alfonsus van Liguori moedigden de praktijk aan. Hij schreef een
boek Bezoeken aan het H. Sacrament en hij legde uit dat een bezoek aan het H.
Sacrament de "praktijk van het liefhebben van Jezus Christus" is,
aangezien vrienden die van elkaar houden regelmatig op bezoek komen. Benedictus
Jozef Labre, een dakloze bedelaar en Franciscaan van de Derde Order, was een
bekende figuur in Rome en stond bekend als de "Heilige van de 40 uur"
(of Quarant 'Erts) vanwege zijn devotie tot de Eucharistische Aanbidding.
19e en 20e eeuw
De Franse Revolutie had de praktijk van de Eucharistische
Aanbidding gehinderd, maar bij het begin van de 19e Eeuw was er een sterke
nadruk op Eucharistische piëteit, devoties en aanbiddingen. In 1829 brachten de
inspanningen van het Broederschap van Grijze Boetelingen de Eucharistische
aanbidding terug in Frankrijk. Twintig jaar later, richtte de Zalige Leo Dupont
de nachtelijke aanbidding van het H. Sacrament in te Tours in 1849, vanwaar de
devotie zich verspreidde in Frankrijk. De H. Antonius Maria Claret, de belijder
van Isabella II van Spanje en stichter van de Claretanen, was ook een fervente
ijveraar voor de Eucharistische devotie en aanbidding en introduceerde de
praktijk in Cuba, waar hij gezonden was als Aartsbisschop.
De aanbiddingvan de H. Eucharistie groeide in deze periode in
Frankrijk en er waren enthousiaste toegewijden die de praktijk verspreidden
zoals Leo Dupont, H. Jean-Baptiste Vianney en H. Pierre Julien Eymard die in
1858 de Congregatie van het H. Sacrament vormde. Ook werd er een vrouwelijke
tak gevestigd, Dienaressen van het H. Sacrament.
Eveneens in 1858 vormden
Eymard, bekend als de apostel van de eucharistie, en zuster Marguerite Guillot
de Dienaressen van het H. Sacrament, dat nu huizen heeft op verschillende
continenten waar EeuwigdurendeEucharistische
Aanbidding plaatsvindt.
Het eerste informeel
georganiseerde Eucharistische congres vond plaats in 1874, dankzij de inspanningen
van Marie-Marthe Tamisier uit Tours. In 1881 keurde Paus Leo XIII het eerste
formele Eucharistische congres goed, dat werd georganiseerd door Louis-Gaston
de Ségur in Lille. In 1905 vond het plaats
in Rome en Paus Pius X zat het voor.
De praktijk van Eeuwigdurende
Eucharistische Aanbidding verspreidde zich ook naar de VS in de 19e eeuw en H.
John Neumann, de Aartsbisschop van Philadelphia, begon daar de 40 uur durende Aanbidding,
waar het tot op vandaag voortduurt.
Roomse Katholieken
De katholieke leer stelt
dat op het moment van consecratie de elementen van brood en wijn (substantieel)
worden veranderd in het Lichaam, Bloed, Ziel en Goddelijkheid van Christus
terwijl de verschijning (de gedaante of vorm) van de elementen blijven bestaan.
In de leer van transsubstantiatie of Ware aanwezigheid, op het moment van consecratie,
is de handeling die plaatsvindt een dubbel wonder:
1)dat Christus aanwezig is in een fysieke vorm
2)en dat het brood en de wijn werkelijk Jezus ' Lichaam en
Zijn Bloed zijn geworden.
Omdat Katholieken geloven
dat Christus echt aanwezig is (lichaam, bloed, ziel en goddelijkheid) in de H.
Eucharistie, dient het gereserveerde sacrament als een brandpunt van
Aanbidding. De Catechismus van de Katholieke Kerk stelt dat: "De Eucharistische
Aanwezigheid van Christus begint op het moment van de consecratie of wijding en
duurt zolang de Eucharistische gedaante blijft bestaan."
De H. Faustina Kowalska
verklaarde dat ze op 7-jarige leeftijd geroepen was tot het religieuze leven
tijdens het bijwonen van de Uitstalling van het H. Sacrament. Bekende voorbeelden
van bekering zijn de H. Elizabeth Ann Seton en H. John Henry Newman, die beiden
bekeerd werden van het Anglicanisme, en de Eerbiedwaardige Hermann Cohen (Carmeliet),
O.C.D., van het Jodendom, na de Eucharistische Aanbidding. Cohen
hielp verder aan de verspreiding van de praktijk van de nachtelijke Aanbidding.
De praktijk van een
"dagelijks Heilig Uur" van Aanbidding wordt aangemoedigd in de
katholieke traditie. Moeder Teresa van Calcutta hield elke dag een Heilig Uur
en alle leden van haar Missionarissen van Liefde volgden haar voorbeeld.