Eeuwigdurende Eucharistische aanbidding
Eeuwige aanbidding is de
praktijk van de voortdurende uitstalling en aanbidding van de Eucharistie, 24
uur per dag. Vergelijkbaar met de 'eeuwigdurende rozenkrans' waarin de
rozenkrans ononderbroken wordt opgezegd door een wisselende groep mensen, werd
deze praktijk populair onder Rooms Katholieken in het 19e-eeuwse Frankrijk en
is sindsdien verspreid om Katholieken in parochies over de hele wereld te
leggen.
Tijdens Eeuwigdurende aanbidding
verrichten twee personen aanbidding gedurende een periode van 1 uur of langer,
dus er zijn altijd 2 personen aanwezig die elke dag en nacht aanbidding
verrichten. Dat gebeurt op beurtrol. Tijdens de H. Mis moet het Heilig
Sacrament echter worden teruggeplaatst en na de H. Mis opnieuw worden uitgestald.
De enige andere keer dat
eeuwige aanbidding niet wordt verricht, is tijdens de drie dagen van het
Paastriduum.
Vroege tradities
Eeuwige aanbidding van God
door psalmen en gebed is al sinds de oudheid een traditie onder Christenen. In
het Oosters Christendom bijvoorbeeld, sinds het jaar 400, toen de Acoemetae-monniken
dag en nacht een kerkdienst hielden; en in het Westerse Christendom waar monniken
in het klooster van Agaunum voortdurende gebeden verrichten sinds de oprichting
ervan in 522 door Koning Sigismund.
De eerste geregistreerde Eeuwige
Aanbidding begon formeel in Avignon, op 11 september 1226. Als dank voor de
overwinning op de Albigenzen in de latere veldslagen van de kruistocht tegen de
Albigenzen, vroeg Koning Louis VIII of het H. Sacrament zou uitgestald worden
in de Kapel van het H. Kruis. Het overweldigend aantal aanbidders bracht de
plaatselijke bisschop Pierre de Corbie ertoe te suggereren de uitstalling voor
onbepaalde tijd verder te zetten. Met toestemming van Paus Honorius III werd
het idee goedgekeurd en ging de aanbidding daar praktisch ononderbroken door
totdat de chaos van de Franse Revolutie een eind maakte aan de Aanbidding vanaf
1792.
Op 25 maart 1654 richtte
Moeder Mechtilde van het Heilig Sacrament een Benedictijnse gemeenschap op die
voor dat doel werd opgericht. Moeder Mechtilde was een pionier in de eeuwige
aanbidding van de Eucharistie op verzoek van Père Picotte. Père Picotte was de
biechtvader van Anne van Oostenrijk die hem vroeg om een gelofte om Frankrijk
te bevrijden van oorlog. Er werd een gemeenschap gevormd als reactie op die
gelofte. Er werd een klein huis gekocht in de Rue Feron te Parijs en er werd een
Benedictijns klooster opgericht voor dit doel, en op 25 maart 1654 begon daar
de Eeuwigdurende Aanbidding, een of meer nonnen knielden elk uur van de dag en
nacht voor het altaar in aanbidding. De eenvoudige Benedictijnse regels waarmee
de nonnen begonnen, werden gewijzigd en de formele goedkeuring voor de Eeuwigdurende
Aanbidding werd verleend door de Camera
Apostolica in Rome in 1705.
Vóór de 19e
eeuw werden er verschillende Rooms-Katholieke gemeenschappen en ordes opgericht
met als doel de Eeuwigdurende Aanbidding te beoefenen, bijvoorbeeld de Eeuwige
Aanbidders van het H. Sacrament (1659 in Marseille), de Congregatie van de H. Harten
van Jezus en Maria en van de Eeuwigdurende Aanbidding (gevormd in 1768 in
Parijs) en de Religieuzen van de Eeuwigdurende Aanbidding (1789 in
Zwitserland).
Aan het begin van de 19e
eeuw, begonnen in zowel Frankrijk als elders in Europa, sterke stromingen op te
komen ten gunste van de Eucharistische devotie en aanbidding. Predikers zoals
Prosper Guéranger, Pierre Julien Eymard en Jean Baptiste Vianney waren zeer
effectief in de vernieuwing van deze devoties.
De 19e eeuw was getuige
van een snelle groei in de Eeuwigdurende Aanbiddingsverenigingen, en enkele
bestaande ordes (bijv. de Zusters van de Eeuwigdurende Aanbidding (1845 in
Bretagne), Arme Klaren van de Eeuwigdurende Aanbidding (ook in 1854), Religieuzen
van de Eeuwigdurende Aanbidding (1857 in Brussel), Dienaressen van het Heilig
Sacrament (1858 in Parijs), Zusters van de H. Franciscus van de Eeuwiddurende
Aanbidding (1863 in Olpe, Duitsland), Aanbidders van de Heilige Geest (1896 in
Nederland). Ook in de VS werden een aantal Eeuwigdurende Aanbiddingsordes
gevormd.
De arme Klaren van het
klooster van de H. Maria van de Engelen van Eeuwigdurende Aanbidding in
Drumshanbo, Ierland, vestigden voor het eerst de Eeuwigdurende Aanbidding op 25
maart 1870, en hebben de praktijk tot op vandaag onafgebroken voortgezet.
20e en 21e eeuw
In
de 20e eeuw verspreidde de praktijk van Eeuwigdurende Aanbidding zich van
klooster tot klooster en van kloosters tot Katholieke parochies in het
algemeen, en wordt nu ook beoefend door leken. De Eeuwigdurende Aanbiddingskapel
in de Sint-Pietersbasiliek werd in 1981 ingewijd door Paus Johannes Paulus II
en een aantal van de belangrijkste basilieken in Rome is ook in de 20e eeuw
begonnen met de Eeuwigdurende Aanbidding.
Om
een "eeuwige aanbiddingskapel" in een parochie op te richten, moet
de plaatselijke Priester toestemming van zijn Bisschop verkrijgen door een
verzoek in te dienen samen met de vereiste informatie door de plaatselijke
"Eeuwigdurende Aanbiddingsvereniging". Aan het begin van de 21e eeuw
waren er in de katholieke parochies over de hele wereld meer dan 2500 Eeuwigdurende
Aanbiddingskapellen.
|