De drie trappen van verdichting
Om Gods godenkinderen, de mensheid, te kunnen begeleiden op hun
ontwikkelingsweg naar geestelijke volwassenheid, door zelf hun vermogens tot
ontwikkeling te brengen, drukt God zichzelf uit in Gods engelen. Deze
engelen zijn een weergave van de eigenschappen van de goddelijke vermogens. Zij
zijn voor het geestesoog zichtbaar als een gedaante, de geestgedaante, die de
menselijke gestalte heeft.
Deze drievoudigheid is er ook de oorzaak van dat er van God uit drie stappen
van verdichting zijn die voeren tot de menselijke geest die als de algeestvonk
op aarde is.
Langs drie trappen van
verdichting, drie trappen van vermindering van de geestelijke
trillingssnelheid, kunnen Gods engelen, Gods krachten, tot de menselijke,
kinderlijke geestesgesteldheid afdalen en zich met de groei van de mens
bezighouden. Dat doen zij door met gedachten en gevoelens op de mens in te
werken en zo langzaam maar zeker, door de werkzaamheid van hun eigen eigenschappen
op de mens over te brengen, het overeenkomstige in de mens zelf tot leven te
wekken; waarbij overigens de keuzevrijheid van de mens gewaarborgd blijft.
Verder laten zij de omstandigheden op aarde zodanig verlopen, dat zich in de
tijd als stroom van gebeurtenissen steeds leerzame ervaringen aan de mens
voordoen.
Door
middel van de engelen als Gods eigen krachten houdt God zelf zich al denkend en
voelend met de loop van de schepping bezig. God leidt de schepping op
onmerkbare wijze door die gebeurtenissen te laten ontstaan, die noodzakelijk zijn
voor de groei van de menselijke geest. In het Grieks wordt daarom gesproken van
'angelos', wat boodschapper betekent, terwijl in het Hebreeuws wordt gesproken
van 'malak Jahweh', dat 'kracht Gods' betekent.
Samengevoegd is hier dus sprake van een 'bewuste kracht' die van God uitgaat.
Door middel van Gods engelen is God als de goddelijke algeest overal in de
eeuwige oneindigheid van zichzelf werkzaam aanwezig, maar toch onmerkbaar om de
mens de gelegenheid te geven op eigen kracht zijn eigen zelfstandigheid te verwerkelijken.
1. In de eerste stap van verdichting doet de goddelijke werkzaamheid zich voor
in het eerste drietal engelen als de Ofanim, het waarnemen-willen, de Serafim,
het voelen en de Cherubim, het denken.
Het Hebreeuwse 'ofan' betekent namelijk handelen; 'seraf' betekent branden van
liefde (De serafijnen zijn de 'vlammen-geesten' volgens Jesaja 6, 1 vv) en
'cherub' betekent grijpen of begrijpen.
De ofanim worden in het visioen van Ezechiël beschreven als 'wielen' (met de
betekenis kracht, bewegen, handelen) die 'ogen' bezitten. M.a.w. deze 'wielen
met ogen' verzinnebeelden: een kracht, die zich door waar te nemen van iets
bewust kan zijn.
De ofanim
zijn weliswaar een eenheid, maar bestaan toch uit de genoemde tweeheid: de
tweeheid als de bewuste kracht die de geest is. Zodoende zijn zij er de oorzaak
van dat God in werkzame toestand zich weliswaar in de vorm van de drieëenheid
van drie engelen aan ons voordoet, maar tegelijkertijd ook door een viervoudige
werkzaamheid wordt gekenmerkt: die van de vier geestelijke vermogens
(waarnemen-willen, denken, voelen).
2. De daarop volgende stap van verdichting is het drietal van de Machten,
Heerschappijen en Krachten.
De Machten heten in het Grieks Exousiai, afkomstig van Grieks 'ousia':
huisgezin en 'ous': gehoor. De machten helpen bij het verzoenen van
tegenstellingen en bewerken overeenstemming, saamhorigheid en vrede binnen
groepen mensen. Zij zijn een uitdrukking van het goddelijke voelen.
De Heerschappijen heten in het
Grieks Kyriotetes, afkomstig van Grieks 'kurioo': bepalen, besluiten,
beheersen. De heerschappijen helpen bij het vormen van een oordeel en het nemen
van besluiten. Zij zijn een uitdrukking van het goddelijke denken.
De Krachten heten in het Grieks Dynamis, afkomstig van Grieks 'dunameis':
macht, kracht, sterkte. De krachten helpen bij de worsteling om inzicht
(kennis, waarnemen) en bij het overwinnen van moeilijkheden (willen). Zij zijn
een uitdrukking van het goddelijke waarnemen en willen.
3. De laatste stap van verdichting is die der Beschermengelen, Aartsengelen en
Engelenvorsten. De eersten houden zich in het bijzonder bezig met de mens als
persoon, terwijl de anderen zich bezig houden met groepen, steden of volkeren
en alleen in sommige gevallen (met name bij mystici) met personen.
De Beschermengelen heten in het Grieks Angeloi: boodschappers. Zij begeleiden
en ondersteunen het aardse bestaan van de mens als persoon, gedreven door
liefde en mededogen. Zij zijn een uitdrukking van het goddelijke voelen.
De Aartsengelen heten in het
Grieks Archangeloi: aartsengelen. Zij begeleiden het aardse bestaan van steden.
De Engelenvorsten heten in het Grieks Archai: oerkrachten. Zij worden
gekenmerkt door werkdrang en willen daardoor een werk aanvangen, ondernemen.
Zij begeleiden het aardse bestaan van volken. Zij zijn een uitdrukking van het
goddelijke willen.
Deze antieke icoon Salus Populi Romani betekent Beschermster
en Redding van het Romeinse Volk. De legende wil dat het originele icoon in de
basiliek Santa Maria Maggiore te Rome geschilderd werd door de H. Lukas de
evangelist en door de H. Helena in de 4de eeuw naar Rome werd
gebracht. Het zou de stad verlost hebben van de pest in de 6de eeuw.
De pausen brengen er geregeld hulde. Ook Paus Franciscus die als een van de
eerste plaatsen van bedevaart naar haar toeging de dag na zijn verkiezing tot
Paus.
Er zal
welstand zijn en rust; de volken krijgen hoop op een betere toekomst. Maar de
mensen zullen deze vredestijd niet gebruiken om gerechtigheid op de aarde te
vestigen. Zij leven zorgeloos en vallen gemakkelijk ten prooi aan de komende
Antichrist. In het tijdperk van het vale paard zal deze veel schade berokkenen
aan de weerloze christenen.
In die
tijd doet de Godszoon in de hemel voorspraak voor Ecclesia, zijn Bruid.
Christus herinnert de Vader aan Zijn eeuwige Raadsbesluit. Er breekt dan een
tijd aan waarin vele wonderen gebeuren onder de christelijke volken. Een grote
schare heidenen zal zich aansluiten bij de christenheid. Maar eenmaal binnen
hun gemeenschap, keren zij zich tegen de christenen.
Voorzegd
wordt dan, dat het machtige roomse imperium zal verzwakken, verbrokkelen en
zelfs verdwijnen. Ook de bisschopswaardigheid zal ondermijnd worden; de
apostolische Stoel van Rome zal afbrokkelen. Er zullen vele dwaalleraren
optreden, die verwarring zaaien onder de gelovigen.
Met het
tijdperk van het zwijn verschijnt de Antichrist in de gedaante van de Zoon des
Verderfs. In het visioenbeeld is dat als het ware te zien in de stormachtige
beweging in het rad. Deze tijd brengt een grote geloofscrisis, waardoor
gelovigen massaal afvallen van de Kerk. Dit is de tijd waarvan de apostel
Paulus schreef: Laat niemand u in verwarring brengen of vrees aanjagen, noch
door een geest(verschijning) noch door een prediking, noch door een brief die
van ons zou zijn, alsof de Dag des Heren (reeds) aanbrak. (2 Tessalonicenzen
2:2). De Zoon des Verderfs zal zich dan manifesteren met allerlei duivelskunsten
en velen verleiden. Maar ook zullen er wonderen en tekenen geschieden in de
naam van gerechtigheid. Vele getrouwe volgelingen van Christus zullen het
martelaarschap lijden, zodat het gouden getal der bloedgetuigen vol wordt.
De Liefde
(Caritas) die in het rad zittend verscheen, komt pas weer ter sprake in het
tijdperk van de grijze wolf. Dan is de nood van de christenheid zo groot, dat
de Mensenzoon de Vader bezweert, de tijd te bekorten omwille van het bloed der
martelaren. Dan zegt de Zoon: Vader, zie toch Uw Liefde, waarmee U mij in de
wereld gezonden hebt! Daarna breekt werkelijk de eindtijd aan. Henoch en Elia,
die op de aarde teruggekeerd en door de Zoon van het Verderf gedood zijn,
verrijzen en worden in de hemel opgenomen. In grote woede ontstoken, verzamelt
de Verderver zijn volgelingen en tracht met hen de hemel te bestormen. Maar hij
wordt met geweldige kracht teruggeworpen in de afgrond, waar hij stikt in de
stank van zwavel en pek. Dan totaal verslagen, zal de oude slang
knarsetandend toegeven: Nu zijn wij geheel teschande geworden. Nu zal het ons
niet meer mogelijk zijn, de mensen zo te onderdrukken als wij tot nu toe gedaan
hebben. Verwerkelijkt wordt zo, hetgeen de apostel Paulus heeft geschreven:
En dan wordt deze wetteloze (iniquus) openbaar, wie de Heer Jezus vernietigen
zal met de adem van zijn mond (2 Tessalonicenzen 2:8).
Allen die
getrouw gebleven zijn aan de Godszoon, zullen dan God roemen en roepen: Nu is
geschied het heil en de kracht en de heerschappij van onze God en de macht van
Zijn Gezalfde. (Openbaring 12:10).
De stem
uit het levende Licht zegt: Daarom, verheugt u, die in de hemel en die op de
aarde uw woning hebt. Na de val van de Antichrist zal de heerlijkheid van de
Zoon Gods zich in haar volle omvang tonen!
Uit : 10e
visioen van Hildegard van Bingen Liber Divinorum Operum
4468
Boodschap van OLV Koningin van Vrede, 13 mei 2017 door Pedro Regis te Anguera
(Brazilie)
Lieve
kinderen, herdenk vandaag Mijn Aanwezigheid in de Cova da Iria en de Oproepen
die ik gedaan heb aan de mensheid. Ik vraag jullie om de vlam van geloof
brandend te houden. Als de mensen zouden luisteren naar Mijn Oproepen, zou de
mensheid geestelijk genezen worden. De mensen hebben zich afgesloten voor de
Genade van God en zijn geestelijk blind geworden. Ik
lijd onder hetgeen jullie te wachten staat. Kniel in gebed. Waardeer het
gezinsgebed. Bid de Rozenkrans. Jullie, Priesters van Mijn Zoon Jezus, wees
waakzaam. Jullie werden gekozen door Mijn Zoon Jezus en niet door de mensen. Neem
jullie verantwoordelijkheid op voor de redding van zielen. Verkondig de
waarheid, corrigeer dwalingen. In je leven en missie moet God de eerste plaats
innemen.
Houd Mijn arme
kinderen weg van de duisternis van valse leerstellingen. Heb de waarheid lief
en verdedig ze. Als je gered wil worden, moeten jullie God gehoorzamen en niet
de mensen. Verkondig geen halve waarheden. Vergeet niet: degenen aan wie veel
gegeven werd, zal veel gevraagd worden. Hou moed. Kijk naar het voorbeeld van
Nathan en laat je leiden door Gods actie. De mensheid is geestelijk arm
geworden omdat de mensen zich afgesloten hebben voor de waarheid. Doe zo
verder. Ik ben jullie Moeder en ik ben van de Hemel gekomen om op te eisen wat
van God is. Trek je niet terug. Ik zal bidden tot Mijn Jezus voor elk
van jullie. Vlucht van zonde en wees van de Heer. Toon door jullie voorbeeld en
woorden aan de wereld dat jullie bij God horen.
De deuren
zullen gesloten worden voor al degenen die de waarheid verkondigen, maar de
Heer zal Zijn Uitverkorenen niet in de steek laten. Vele uitverkorenen die de
waarheid moesten verdedigen zullen ingepalmd worden door valse ideologieen en de
gelovigen zullen bedroefd zijn. Bekeer jullie. Dit is de tijd van
genade. Dit is de boodschap die ik vandaag geef in de naam van de Allerheiligste
Drie-eenheid. Dank jullie om Mij toe te laten jullie hier nogmaals te
verzamelen. Ik zegen jullie, in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige
Geest. Amen.
Een volle agenda, maar nooit
druk. Het klinkt te mooi om waar te zijn. Toch kan het, als je kiest voor
benedictijns timemanagement.
In navolging van de oude Regel van Benedictus geldt dat aandacht voor je
werk bijdraagt aan de kwaliteit van je werk én aan je werkplezier. In haar
nieuwe boek 'Een volle agenda, maar nooit druk' vertaalt Denise Hulst de
richtlijnen van de spirituele grootmeester naar een hedendaagse, praktische
toepassing om je werk in rust, vrijheid en verbondenheid te doen.
Timemanagement hebben we gehad, slimmer en efficiënter werken was kort geleden
nog een trend. Het haalde allemaal weinig uit, de stress werd meestal niet
minder door al dit soort handige instrumenten. Een heel andere benadering is
die van de stichter van de orde der Benedictijnen: werken vanuit aandacht en
met vaste tijden voor vaste taken. Dat is een wezenlijk andere grondhouding,
een waardoor de kwaliteit van werk omhoog gaat, er meer rust in de agenda komt
en het plezier in het werk toeneemt.
Efficiencytrainer en timemanager Denise Hulst noemt deze houding 'werken
vanuit verbinding': je richt je werkdag zó in dat alles wat aandacht verdient,
die aandacht ook krijgt.
Benedictus
Hulst raakte geïnspireerd toen zij een boek las over de Regel van de heilige
Benedictus (480-547). Hij schreef zijn kloosterlingen vaste routines voor in
een afgewogen ritme van acht uur bidden, acht uur werken en acht uur rusten.
Door deze dagindeling te eerbiedigen hoefden de broeders zich niet meer druk te
maken over de vraag wanneer welke taken gedaan moesten worden. Dat gaf hen een
zekere mate van vrijheid, waardoor ze meer ontspannen en effectiever konden
werken. Een principe dat zeker in de huidige tijd ('druk, druk, druk') enorm
heilzaam is, aldus Hulst, die in haar boekje handvatten geeft om te werken
volgens benedictijns timemanagement.
Kloostergeloften
Het boekje is opgebouwd aan de hand van de drie kloostergeloften die het
benedictijns gedachtegoed vertegenwoordigen en twee vaardigheden die daarbij
goed van pas komen:
stabilitas: niet weglopen voor
dat waaraan je jezelf hebt verbonden en wat hier en nu een appél op je doet;
conversio morum: dagelijks bezig
zijn met het - stapje voor stapje - verbeteren van je houding, werk- en
levensstijl, waarbij het alles moet in één keer anders' niet nagestreefd dient
te worden;
obedientia: de kunst van het
aandachtig luisteren en van harte daadwerkelijk respons
geven;verantwoordelijkheid dragen voor jezelf en anderen;oefenen in de kunst
van het beginnen en ophouden.
Tips
In elk hoofdstuk geeft Hulst een aantal praktische tips en aanwijzingen
om te werken volgens Benedictus' regel. Een kleine greep:
*handel dagelijks de e-mail af op een paar vaste tijdstippen;
*zet het werken aan kerntaken in de agenda;
*reserveer twee dagdelen per week voor het opvangen van onvoorziene
werkzaamheden, brandjes die geblust moeten worden, et cetera;
*plan het werk in kleine stapjes; neem tijd om koffie te drinken en te lunchen;
*hoe concreter hoe beter: benoem je taken zo duidelijk en praktisch mogelijk;
*stel voor elk beginnen een concreet tijdstip vast;
*ga aan het werk, ongeacht hoe je je daarbij voelt;
*sluit de dag rustig af en blik even terug;
*vermijd multi-tasking;
*ontwikkel een heilzaam dagritme.
Bron: Denise Hulst: 'Een volle
agenda, maar nooit druk'
Lofzang van Zacharias die na de doop van zijn
zoon Johannes de Doper terug kon spreken :
Geprezen zij de Heer, de God van Israël,
hij heeft zich om zijn volk bekommerd en het verlost.
Een reddende kracht heeft hij voor ons opgewekt
uit het huis van David, zijn dienaar,
zoals hij van oudsher heeft beloofd bij monde van zijn heilige profeten:
bevrijd zouden we worden van onze vijanden,
gered uit de greep van allen die ons haten.
Zo toont hij zich barmhartig jegens onze voorouders
en herinnert hij zich zijn heilig verbond:
de eed die hij gezworen had aan Abraham, onze vader,
dat wij, ontkomen aan onze vijanden,
hem zonder angst zouden dienen, toegewijd en oprecht,
altijd levend in zijn nabijheid.
En jij, kind, jij zult genoemd worden: profeet van de Allerhoogste,
want voor de Heer zul je uit gaan om de weg voor hem gereed te maken,
en om zijn volk bekend te maken met hun redding
door de vergeving van hun zonden.
Dankzij de liefdevolle barmhartigheid van onze God
zal het stralende licht uit de hemel over ons opgaan
en verschijnen aan allen die leven in duisternis
en verkeren in de schaduw van de dood,
zodat we onze voeten kunnen zetten op de weg van de vrede.
22 mei 2017,
OLVrouw van Monte Vergine [Napels, Italie]
Mijn
zeer geliefde zoon, dit is Maria, je Moeder van de Hemel. Ik weet dat jij en
een groot deel van de wereld nu veel te lijden hebben. Jullie allen moeten nu
veel blijven bidden voor de bescherming van jullie leiders en jullie land. Al het kwaad in de wereld en de hel vechten tegen jullie land, Amerika. Ze weten dat jullie
land het puzzelstuk in de hand houdt dat satan tegenhoudt om de hele wereld te
vernietigen.
Jullie
hebben vele goeie mensen in de wereld, maar jullie hebben ook vele slechte
leiders die alles wat jullie zien onder controle hebben en veel dingen die
jullie nog toegelaten worden. Toch hebben jullie de hele Hemel aan jullie kant
in een goede President en Vice President die Ik voor jullie heb gekozen en
geholpen heb om verkozen te worden. Al de goddelozen in Washington weten dat
ze neergehaald zullen worden en in de gevangenis zullen belanden als jullie
President overwint en Amerika terug op koers brengt. Al jullie nieuwsmedia en
tv-programmas worden aangewend door al de rijke boosaardige mensen om te
proberen hun vel te redden. Ze hebben reeds vele jaren gestolen van de armen en
ze hebben controle over al de banken, de beurzen, de goudstandaard, het zilver,
de chemische bedrijven, de medische wereld en de farmaceutische bedrijven. Er
is veel gebed nodig en een bijzondere daad van God om hen te stoppen zodat ze
niet alles vernietigen. Satans enkel doel is Mijn God te vernietigen en Zijn
kinderen om hen naar de hel te voeren. Maar, met jullie gebeden en de macht van
de Hemel zal zeer weinig worden bereikt door satan. Het lijkt alsof alles
verloren is door al de leugens en het kwaad dat tegen Mijn kinderen wordt
gedaan, maar God zal zeer binnenkort alles veranderen met Zijn macht en al het
kwaad neerhalen en hen in de hel werpen voor eeuwig.
Stop
niet met bidden maar blijf smeken om Gods barmhartigheid en bescherming zodat
het nieuwe Tijdperk van Vrede hier zeer spoedig zal aanbreken volgens Gods
tijd. Zorg ervoor dat je al je lijden opoffert voor de redding van zielen en
bid voor al degenen die jullie vervolgen. Bidden
tegen het kwaad stopt het kwaad. Liefs, Maria de Moeder van God en de Hemel.
2 mei 2017 Kom Heilige
Geest en de H. Michael als Beschermer en Bewaarder over Gods Woord aan Zijn
Zoon
Mijn
zeer geliefde zoon, dit is Jezus van Liefde en Barmhartigheid. Jullie land en
de wereld zijn een smerige boel. Ik heb je voorheen verteld dat je land op het
punt staat overgenomen te worden. Ik heb je verteld dat Ik nog altijd jullie
land bescherm. Ik vertelde je ook om de volgende 40 dagen te kijken en te zien
wat er gebeurt.
De
40 dagen zijn nu over en jullie kunnen al de natuurrampen zien die Ik reeds toegestaan
heb deze lente. Ik zeg je te bidden en de volgende 40 dagen in het oog te
houden want er zal veel meer schade aangericht worden aan jullie land en de
wereld.
De
gebeden houden je land boven water en dat is alles. Je hebt wat meer
gebedsstrijders maar niet genoeg om de dingen in je land te verbeteren. Jullie
land bengelt nog steeds op de rand van een klif, klaar om te vallen tot jullie
meer wetten veranderen en de meerderheid van mensen de 10 geboden naleeft en de
10 geboden terug invoert in jullie land, de kerken, de scholen, de regering en
in alle steden. Jullie houden alleen jullie hoofd boven water en dat is alles.
Blijf
bidden, Amerika, want jullie hebben veel ontbering te verwachten en soms zal
het zwaar zijn. Jullie Jezus van Liefde en Barmhartigheid. Geef de hoop niet
op, maar geef Mij meer gebeden. Liefs, Jezus.
6 april 2017 Kom Heilige
Geest met het Woord van God met de H. Michael en de Hemel als Beschermer van Uw
Woorden Kom, Heer Jezus
Mijn
zoon, Ik wilde met je praten over je land. Je land moet verenigd zijn met hun
God en niet met satan. De kloof in je land wordt veroorzaakt door de
levensstijl van de bevolking en de goddeloze mensen die de wereldregering naar
je land zendt om je land te vernietigen. Ik heb je reeds in vele van Mijn
boodschappen gezegd dat de enige manier om je land te redden het invoeren van
de 10 Geboden is in jullie kerken, scholen, regering en in alles wat jullie
land doet. Ik heb jullie een goede President gezonden en een goede Vice
President die proberen dat te doen. Maar de mensen willen niet luisteren naar
wetten en orders van God of van jullie nieuwe leiders.
Ik
zeg je dat heel Amerika en de wereld moeten luisteren naar God en de 10 Geboden
moeten zien als hun ware leider. En dan naar de nieuwe leiders die Ik jullie
zend, als de nieuwe leiders de Geboden naleven. Luister naar hen en help hen om
je volk terug Gods Wil na te leven en niet satans wil. Tenzij jullie de 10
Geboden beginnen naleven, zal jullie land steeds meer blijven lijden. Luister
alsjeblieft, Mijn kinderen, want Gods weg is de enige manier om gelukkig en in
vrede te zijn..
Je
vraagt je af waarom zo vele mensen naar je land komen, en dat komt omwille van
al de abortussen in jullie land en de wereld. Het komt ook door de luiheid van
het Amerikaanse volk. De elite die de wereld leiden brengen goedkope
werkkrachten in het land om de luiheid van het Amerikaanse volk op te vangen
zodat ze meer geld kunnen vergaren. Als de Amerikanen hun kinderen hadden
gehouden en ze niet hadden laten aborteren zouden jullie niet zoveel mensen
hebben die naar jullie land komen en jullie jobs innemen. Het komt door al
jullie luiheid en vleselijke zonden dat jullie op het punt staan eraan ten
onder te gaan.
Ik,
jullie God heeft jullie een laatste kans gegeven en jullie maken er best
gebruik van om jullie te verenigen en jullie levensstijl te veranderen van
zonde en ziekte naar liefde en vrede van God en niet wat jullie vleselijke
liefde noemen. Jullie leven in geleende tijd. Liefde is de Maker van Hemel en
Aarde. Bid vandaag veel voor jullie Congres, Senaat en President. Het is een kritieke
dag in het leven van jullie land. (Twaalf uur na deze boodschap vuurde het
Amerikaans leger meer dan 50 tomahawk raketten af naar een Syrisch
legervliegveld.)
Dank
U, Jezus, voor bescherming tegen de stormen van vorige nacht. Liefs, van al Uw
kinderen op aarde. Vergeef ons voor onze zonden.
Ben je klaar om vandaag te sterven? De dood komt plotseling
en onverwacht!! Je kunt je niet verbergen voor de dood, hoezeer je ook
probeert!! Matteus 7:14 De meeste mensen gaan naar de hel!! Laksheid in het
lezen van goede geestelijke boeken en gebed is de hoofdweg naar de hel! Nadat
je sterft, is er geen tweede kans!! Je moet sterven vroeg of laat!! Dit kan de
laatste dag zijn dat je leeft!! Je beslist niet wanneer je zult sterven!! Ben
je werkelijk voorbereid om vandaag te sterven? Stel jezelf deze vraag! Je zult
voor eeuwig vallen en wensen dat je dood gaat in de hel!! Je ziel zal branden
terwijl je lichaam ontbindt!! Al je ledematen en lichamelijke organen zullen
branden in de hel!! Je zult branden en dag en nacht vallen voor eeuwig!!
Huilen of schreeuwen
zullen niet helpen!! De deur zal nooit meer opengaan voor jou!! EEN doodzonde
is genoeg om voor eeuwig vervloekt te zijn!! Je wanhoop, verdriet, kwelling en
razernij zullen voor eeuwig zijn zoals alle mensen met lust en driften
verdienen!! De meest afschuwelijke duivels zullen je aanvallen voor eeuwig
zonder medelijden!! De duivels zullen je martelen voor eeuwig!! Er zijn
duizenden manieren waarop je vandaag kunt sterven!! Je aardse leven kan
eindigen in een paar uur!! Je kunt je niet verbergen voor de dood hoezeer je
ook probeert!! Ben je klaar om nu te sterven??
Lees het woord van God en bid dagelijks of wees voorbereid
om voor eeuwig te branden! In de hel zul je eeuwig huilen omdat je niet gebeden
hebt en geestelijke boeken hebt gelezen. Al je zondige vrienden zullen op je wachten
om je te kwellen voor eeuwig en altijd!! Je bent ondergedompeld in vlammen en
je zult nooit water krijgen of een seconde rust!! Hoe kon je toch jezelf
vervloeken voor een seconde van vleselijke lusten?? Je wordt van de ene beul en
kwelling naar een andere gesleurd zonder ophouden!! Elke keer iemand zondigt
zijn ze in feite Onze Heer Jezus aan het geselen en kruisigen! Elke keer je
Gods geboden niet onderhoud ben je de Zoon van God eigenhandig aan het
vermoorden!!
Onze persoonlijke zonden zorgden ervoor dat de Zoon van God
op het Kruis stierf. We zijn moordenaars! Je zult de meest verschrikkelijke
pijn in de specifieke lichaamsdelen voelen waarmee je gezondigd hebt!! Wie kan
de wanhoop van een ziel in de hel peilen? De duivels zullen het nooit moe
worden om je aan te vallen!! Deze nachtmerrie wacht de meeste mensen in de
wereld!! De duivels zullen je verscheuren en aan je lichaam kauwen zonder
einde!! De meeste mensen zullen spoedig deze nachtmerrie ondervinden!! Niemand
zal je meelijwekkend geschreeuw en gekreun om hulp horen dat voortkwam omdat je
van je vleselijke lust genoot!!
56 miljoen mensen steven elk jaar! Spoedig zul je ook
sterven!! Zal God je vandaag in de hel werpen?? Waarom zou je vandaag niet
kunnen sterven?? 240000 mensen sterven elke dag! Wanneer is het aan jou?? De
nachtmerrie van de hel zal spoedig beginnen voor jou!! Je zondig leven van lust
duurde maar een moment!! Maar je kwelling in de hel zal voor eeuwig zijn!! De
pleziertjes van de wereld samen zijn het niet waard om in de hel te komen en
toch blijven jullie de vleselijke lusten verder doen!! Dit leven duurt maar een
seconde in vergelijking met de eeuwigheid!! Luie mensen die weigerden goede
spirituele boeken te lezen en dikwijls te bidden zullen tijd hebben in de hel
om hun zonden te overdenken!
De aarde 6,5 miljard mensen 193 landen Dodental in de
wereld : 56 miljoen per jaar 153000 per dag 6390 per uur 107 per minuut
1,78 per seconde Ieder moment gaat een ziel naar de hel voor eeuwig. De deur
zal voor eeuwig gesloten worden voor alle sterfelijke zondaars en mensen die
hun lusten niet konden bedwingen!! Matteus 12:30 zegt ons om onze tijd en
mogelijkheden te gebruiken om mensen te redden van de hel! Elke keer je
zondigt, spuw je God in het gezicht en verwerp je zijn offer!! Uit 100000
zondaars die halsstarrig zonde bedrijven tot de dood, is er nauwelijks EEn die
zal gered worden. (H. Jerome) Zie wat je persoonlijke zonden met God de Zoon
hebben gedaan op het Kruis!
Welke verschrikking moet er in de gedachten van de
aangevallen zielen heersen in de hel? De duivels haten je hartsgrondig en
zullen nooit ophouden met je aan te vallen!! Wat een verschrikking moet het
zijn om vannacht te gaan slapen en wakker te worden in de hel met demonen die hun
klauwen in je zetten en je opeten!! Voor sommigen onder jullie, zal dit spoedig
gebeuren!! De meest wonderbaarlijke tijd die je zult doorbrengen is de eerste
vijf minuten nadat je dood bent. De mens is het enige wezen die weet dat hij
zal doodgaan. En hij probeert wanhopig het feit te vergeten dat hij zal
doodgaan en als je hen daar aan herinnert veranderen ze van onderwerp zoals een
zaptoestel. Ze willen niet denken aan de dood. De dood komt plotseling!!! In
vleselijk lust leven is jezelf vermoorden in eeuwigheid! Zul je haar plaats
innemen vannacht wanneer je slaapt?
Degenen met lusten
en driften zullen verscheurd worden door demonische wezens! De zondaar wordt
ledematen van demonen in de hel (H. Birgitta). Je seconden van lust zullen
veranderen in een eeuwig vuur! Zie jezelf in deze smartvolle situatie! Je
eeuwige razernij en somberheid over je zonden zullen onbeschrijflijk zijn!!
Vertel dat de hel een echte plaats is. Mensen kunnen erom lachen en ze maken
grapjes over zon plaats als de hel. Evenals ze het negeren en er niet aan
denken of het te ontkennen. Ik zal oog in oog komen te staan met God. Ik zal
uitleg geven over de manier waarop ik preek. Ik weet wat God zei tot Abraham :
Wanneer je niet predikt over de hel, heb je mijn Woord doelbewust niet ernstig
genomen. Probeer het niet weg te praten.
Het is een plaats van miserie voor de zintuigen. Het is een
plaats van miserie van emotionele miserie. In de passage in de Bijbel tot de
rijke man : Zoon, je zult alles onthouden, elke kleine en grote zonde. Je zult
weten wie er voor je gebeden hebben en zij zullen naar Christus gaan. De
meerderheid zal in de hel belanden. In de tijd van Noah waren er maar 8 zielen
die gered werden van de Zondvloed. Zorg nog vandaag voor berouw over je zonden
en ga naar de biecht.
Vrees niet degene de enkel het lichaam kan doden. Vrees
degene die zowel het lichaam als de ziel in de hel kan doden. (Jezus Matt.
10:28) De dood komt onverwacht voor zowel jong als oud!! In de hel zul je
huilen voor eeuwig omdat je niet gebeden hebt en geestelijke boeken hebt
gelezen. Miljarden van lakse mensen zijn nu in de hel omdat ze weigerden God te
hebben gezocht! Wee jullie want jullie lust was vol hoogmoed!! Jullie zullen
ware wanhoop ervaren vanaf de seconde dat je het eeuwige hellevuur binnengaat.
Je zult schreeuwen en weeklagen, maar niemand zal je horen! Je zult verscheurd
worden door demonische monsters voor eeuwig!!! Wee, wee, wee. Je zult gillen
van wanhoop!!
Je kwelling zal vermeerderd worden voor elke zonde die je
hebt gepleegd. Na de dood is het oordeel (Hebreeen 9:27). Matteus 7:14 zegt dat
weinigen de weg naar het leven vinden. Vrees degene die de macht heeft om je in
de hel te werpen. (Lukas 12:5). Vrees God en houd je aan zijn geboden.
(Prediker 12:13). God zal elke daad beoordelen. (Prediker 12:14) Na 1000 jaar,
zal de eeuwigheid pas begonnen zijn in de hel!! Spoedig zul je in de hel komen
tenzij je berouw toont voor je vleselijke lusten!! Je vleselijke lust duurde
maar een oogwenk!! Maar je kwelling in hel zal nooit eindigen!!
Er zal geween en tandengeknars zijn in de hel van pijn en
onmacht. Jezus leert ons in Matteus 12:30 dat degenen die weigeren om andere
mensen uit de hel te houden zijn vijanden zijn! Verspreid deze video aan al je
vrienden en mensen die je kent om hun ziel te redden van de hel! Je haat
werkelijk je vriend als je niet probeert om zijn ziel te redden!! Meedogenloze
duivels zullen je aanvallen zoals roofdieren voor eeuwig!! Als je bang bent
voor aardse dieren, wacht dan tot je geestelijke monsters ziet!! Alle mensen
die lusten en driften hebben zullen de buik van het beest belanden samen met
hun lotgenoten! Alleen in de duisternis met duivels je zonden overwegen in
eeuwigheid.
Duivels zullen je lichaam opeten, toch ga je nooit sterven
hoe je ook schreeuwt!! 2 Tim. 4:4 Een bijbelprofetie voor onze tijd : en ze
zullen inderdaad hun afwenden van de waarheid en ze zullen er fabels van
maken!! Er is zoveel godslastering, overspel, ijdelheid, lust, afgoden enz. in
de media dat je zondigt als je deze bekijkt! Alle wereldse en goddeloze media
verzieken de ziel en maken het ongeschikt voor eeuwig leven bij God!! Je zult
lijden en branden voor eeuwigheid als je deze programmas bekijkt die gehaat
zijn door God!! In de hel zul je tijd hebben om te overwegen waarom je je ziel
verkocht hebt voor een seconde plezier!!
Elke gedachte, woord en daad zal doorgrond worden,
beoordeeld en gewreekt worden door God!! In de meeste gevallen zullen degenen
die weigeren aan de hel te denken, meer zondigen. Want deze overweging overwint
de duivel. Ze zullen naar beneden vallen zoals vloeibaar koper in de hel! (St
Birgitta) Roofdieren zijn Gods manier om te tonen hoe vreselijk de demonen je zullen
behandelen in de hel!! Ik zal een beest zenden om je op te slokken (St Birgittas
openbaringen) Het beest zal je naar de hel sleuren! (Sr Birgittas
openbaringen)
Je zult een verschrikkelijke kwelling ondergaan, nog
miljoenen keren erger omdat je je eigen lust liefhad. Je zult meer lijden dan
alle mensen die ooit geleefd hebben op aarde! Ben je voorbereid om te sterven?
Een moment na je dood zul je aangevallen worden door demonische wezens! Ga je
sterven in je slaap vannacht? Je zult omgeven zijn door vuur zoals een vis in
het water! Hoe kun je een eeuwigheid van lijden en pijn riskeren voor een
seconde of een moment van lust en plezier? Je nachtmerrie in de hel zal spoedig
beginnen tenzij je nu stopt met je lust en doodzonde!!
Niemand zal je geschreeuw horen! Je zult ware eenzaamheid
kennen omdat je geweigerd hebt om de wereld te haten!!De meest afschuwelijke
demon zal je ingewanden en vlees eten voor eeuwig omwille van je verachtelijke
lust!! Er zullen duizenden duivels rond je zijn!! Je vrienden zullen je niet
helpen wanneer de dood komt, maar eerder zullen ze proberen je pijn te doen
zoveel ze kunnen! Als je vriend bent met zondige mensen zul je met hen in de
hel terecht komen volgens het woord van God!! Menselijke vriendschap moet
eindigen door de dood, red dus je goddeloze vriend of hij zal je in de hel
sleuren!!
Je moet proberen om je vriend te redden van de hel, maar
wanneer hij koppig weigert, dan moet je hem loslaten anders zul je zijn lot
delen!!
De
H. Rita leefde in de 14de en 15de eeuw in Umbrië, een
schilderachtige provincie in Midden-Italië, waar ook St. Franciscus en vele
andere heiligen leefden en werkten.
Rita
werd geboren te Roccaporena, een bergdorpje in de Apennijnen, op enkele
kilometers van Cascia, waar zij de laatste veertig jaar van haar leven zou
doorbrengen in het klooster van de zusters Augustinessen.
Cascia
ligt op een naar het zuiden gerichte helling op een hoogte van 631 m. Het
stadje is omringd door hoge bergtoppen en bestaat buiten de bovenstad uit een
aantal gehuchten die met elkaar verbonden zijn door kronkelende bergpaden.
Ten
tijde van de H. Rita was Cascia vijfmaal groter dan het huidige stadje. Het
centrum van de bovenstad bestond uit de St. Augustinuskerk, de paleizen van
het stadsbestuur en de versterkte burcht. Cascia kende toen een grote bloei als
commercieel centrum, waar ook vele ambachtslui werkten zoals zilversmeden,
glazeniers, papierbewerkers, linnenververs, lakenhandelaars,...
Vele
muilezeldrijvers, beladen met koopwaar, deden Cascia aan wanneer ze over de
bergrug van de Apennijnen van Napels naar Florence trokken.
Honderd
jaar na de dood van de H. Rita, omstreeks 1550, bleef er van de oude glorie van
Cascia echter niets meer over.
De
invloed van St. Augustinus was groot in dit deel van Italië, en dit was ook in
Cascia te merken. Buiten de St. Augustinuskerk in het centrum, trof men er ook
een klooster van zusters Augustinessen aan, evenals drie andere
vrouwenkloosters. In de omgeving van de stad kenden de nederzettingen van
kluizenaars die de regel van Augustinus volgden een grote bloei. Eén van de
beroemdste kluizenaarsoorden was dat van het Heilig Kruis (Santa Croce) te
Valnucina, nu Onze Lieve Vrouw ter Sterre (Madonna della Stella) genoemd.
Deze
kluizenaars leidden een intens geestelijk leven dat in schrille tegenstelling
stond met het soms weinig stichtende leven van een aantal geestelijken uit die
tijd. De Kerk in Europa beleefde toen een donkere periode, bekend als het
Westers Schisma (1378-1429). Drie pausen zeiden recht te hebben op het bestuur
van de Kerk : één te Avignon, één te Rome en één tegenpaus. De H. Rita heeft
gedurende een groot deel van haar leven deze verwarring in de Kerk meegemaakt.
Ook haar tijdgenote, de H. Catharina van Siëna, leefde in deze woelige tijd en
zij zorgde ervoor dat de paus van Avignon terug naar Rome kwam en de eenheid in
de Kerk herstelde.
Over
het algemeen zal de middeleeuwse wereld waarin H. Rita leefde niet veel beter
of slechter zijn geweest dan onze tijd. Het menselijk leven echter was toen aan
grotere gevaren blootgesteld dan nu : er heerste een grote kindersterfte,
besmettelijke ziekten roeiden op regelmatige tijdstippen een groot deel van de
bevolking uit en benden die voor moord niet terugschrokken, doorkruisten het
land. Daarentegenover staat dat de christelijke levensbeschouwing een
weldoende invloed uitoefende op het dagelijkse leven.
De
geboortestreek van de H. Rita was bovendien nog verdeeld door de strijd tussen
twee partijen : de Welfen (= de pausgezinden) en de Gibellijnen (= de
keizersgezinden). De rivaliteit tussen deze 2 groepen was zeer groot en leidde
dikwijls tot geweld. Moorden kwamen veel voor en wraakneming werd dikwijls
aanzien als een heilig recht, dat meestal leidde tot nieuwe moordpartijen.
Haar ouders
Haar
vader heette Antonio Lottius, zoals blijkt uit een contract van 1446. Haar
moeder, Amata Ferri, was een stille, eenvoudige vrouw, die een teruggetrokken,
onopvallend leven leidde. Het echtpaar leidde te Roccaporena een eenvoudig
leven. Dank zij de opbrengst van een kleine eigendom, vruchtbaar gemaakt door
hun arbeid, konden zij in hun levensonderhoud voorzien. De ouders van Rita
waren zeker niet rijk, maar in het dorp genoten ze wel een zeker aanzien.
Volgens
een oude traditie behoorden zij tot de pacieri of vredestichters. Zij maakten
deel uit van een bepaalde groep burgers, die vrijwillig hun diensten aanboden
om twistende medeburgers met elkaar te verzoenen. De verzoening door deze
vredestichters bewerkt, had kracht van wet.
Haar jeugdjaren
Door
hun hoge ouderdom moeten Antonio en Amata de geboorte van hun dochtertje en
enig kind als een grote genade van de hemel hebben beschouwd. Het historisch
feit van Ritas geboorte werd, zoals toen de gewoonte was, verduidelijkt door
een aantal vrome legenden : enkele engelen kondigen het aanstaande moederschap
aan en zeggen de naam die God voor haar heeft uitgekozen : Rita, afkorting van
Margarita, wat parel betekent. Omdat Roccaporena niet over een kerk
beschikte, werd Rita te Cascia gedoopt. Dit gebeurde waarschijnlijk in de kerk
van Santa Maria della Plebe.
Een
andere legende vertelt ons over het wonder van de bijen, dat reeds uitgebeeld
werd op een schilderij van 1480. Op zekere dag vlogen bijen rond het wiegje
waarin het kindje lag. Een landarbeider, die toevallig voorbijkwam en gewond
was aan de hand, probeerde de bijen te verjagen. Tot zijn grote verwondering
zag hij dat na die tussenkomst zijn hand genezen was. Ook het feit dat de bijen
het kindje geen kwaad berokkenden en integendeel in en uit haar mond vlogen en
er honing achterlieten, was wonderbaar.
Rita
beleefde rimpelloze kinderjaren en ze was onopvallend samen met haar ouders.
Minstens twee documenten getuigen dat ze leerde lezen en schrijven, wat voor
het gewone volk in die tijd een grote uitzondering was. Het feit dat haar
ouders tot de vredestichters van het dorp behoorden, zal voor Rita wel een
gunstige invloed uitgeoefend hebben op haar vrome en vredevolle opvoeding.
We
weten ook dat ze al heel jong op bezoek ging naar het klooster van de H.
Maria Magdalena te Cascia, waar waarschijnlijk een van haar verwanten was
ingetreden en waar zij zelf, 40 jaar later, zal verblijven. Zij had een
bijzondere verering voor 3 heiligen : H. Johannes de Doper, de H. Nicolaas van
Tolentino en de H. Augustinus. Haar 3 lievelingsheiligen verschenen haar in een
visioen en stortten in haar hart een vurig verlangen om kloosterlinge te
worden. Dit gebeuren wordt gestaafd door een zeer oud schilderij uit 1480.
Als echtgenote en moeder
Over
het huwelijk van de H. Rita worden we ingelicht door een zekere Nicolaas,
Augustijn. Korte tijd na de dood van de heilige schreef hij hierover in de
volkstaal. Deze teksten werden minstens tot 1698 bewaard in het klooster van
de H. Maria Magdalena. Hieruit kunnen we het volgende opmaken : vader Antonio
zou zijn dochter als bruid hebben geschonken aan Ferdinando Mancini uit
Roccaporena, een goede jongen, maar met een hard en opvliegend karakter. Niets
bewijst echter dat hij een dronkaard en een beul voor zijn vrouw zou zijn
geweest. Waarschijnlijk steunt dit verhaal op een latere verkeerde
interpretatie van een tekst op haar doodskist. Het is immers moeilijk aan te
nemen dat de ouders van Rita hun enige dochter aan een bruut ten huwelijk
zouden hebben gegeven.
We
kennen de reden niet die Rita overtuigde om te huwen. Misschien de noodzaak om
voor haar bejaarde ouders te zorgen, misschien ook het verlangen van haar
ouders om haar uit te huwen aan een jonge man, die haar zou kunnen beschermen
in een tijdperk dat hoe langer hoe woeliger werd.
In
de streek van Cascia werd in die tijd een huwelijk niet zozeer bepaald door de
keuze van de bruid en de bruidegom, maar veeleer door de belangen van beide
families. Rita heeft in ieder geval ingestemd met de raad en het verlangen van
haar ouders, ook al moet dit besluit haar pijn en verdriet hebben bezorgd,
omdat ze verlangde om in het klooster binnen te treden.
Ferdinando
moet evenals Rita tot de kleine burgerij hebben behoord, aangezien de wetgeving
te Cascia huwelijken buiten de eigen stand verbood om zo de bezittingen in
handen van de hogere stand te houden. Ferdinando schijnt een kleine ambtenaar
te zijn geweest, werkzaam als bewaker op de toren van de Giacone-heuvel. Deze
toren was toen zeer belangrijk omdat hij diende om de toegang tot de nauwe
vallei die leidde naar Roccaporena, te controleren.
De
officiële huwelijksplechtigheid had waarschijnlijk plaats in 1381 toen Rita
veertien jaar was. Ze bleef echter in het ouderlijk huis wonen tot aan de
feitelijke huwelijksverbintenis, die gevierd werd omstreeks 1385. Pas dan nam
ze haar intrek in de woning van Ferdinando te Roccaporena en werd zij mevrouw
Mancini.
Het
huwelijksleven van Rita moet vooral in de eerste jaren moeilijk zijn geweest.
Van Ferdinando waren steeds woede-uitbarstingen te verwachten, vooral omdat de
moeilijke tijdsomstandigheden hem danig op de zenuwen konden werken. Dank zij
de weldoende invloed van zijn echtgenote werd Ferdinando kalmer en minder
onstuimig en heerste er stilaan een grotere eensgezindheid tussen de
echtgenoten. De oudste levensbeschrijving van de heilige, opgesteld door
Cavallucci, vertelt ons : Rita slaagde erin haar echtgenoot zo aan te pakken
dat zij, tot ieders verbazing, hem kalm en rustig maakte en gehecht aan de
dienst van de Heer. Zij leefde in de grootste vrede met hem gedurende de 18
jaar van hun huwelijksleven.
Ferdinando
werd waarschijnlijk vermoord in 1401 en dood aangetroffen onder de toren van de
Giacone-heuvel. De werkelijke reden van deze moord kennen we niet. Maar we
zagen hierboven dat alle burgers van Cascia behoorden tot de partij van de
Welfen ofwel tot de partij van de Gibellijnen. Verraad, moord en wraak waren
schering en inslag bij beide partijen.
Uit
het huwelijk van Rita en Ferdinando werden twee kinderen geboren, twee jongens
: Giangiacomo Antonio en Paolo-Maria. Na de dood van haar man stond Rita alleen
in voor de opvoeding van haar beide kinderen, die op dit ogenblik ongeveer 15
jaar waren. Ongetwijfeld ondergingen deze jongens de invloed van de zeden en
gewoonten uit de streek. Rita vreesde daarom dat zij door hun overtuiging, dat
bloedwraak wettelijk verantwoord was, ja zelfs een plicht, de dood van hun
vader zouden wreken en ook een moord zouden begaan. Ze vreesde dat haar
kinderen het slachtoffer zouden kunnen worden van een moordaanslag. Een zeer
oude hymne getuigt dat Rita er in slaagde de Casciaanse overheden te
verhinderen haar zonen te verbannen en ook dat ze het risico liepen om
opgeknoopt te worden.
Het
gebed van Rita om haar kinderen te beschermen werd uiteindelijk verhoord, maar
op een wijze die ze niet verwacht had. Haar beide kinderen stierven een
natuurlijke dood in 1402. We weten echter niet onder welke omstandigheden.
Cavallucci vertelt ons dat zij tot een beter leven werden geroepen. En zo
moet Rita, ondanks haar groot verdriet, de dood van haar beide kinderen hebben
aangevoeld.
Haar kloosterleven
De
ouders van Rita waren reeds lang overleden en na de dood van haar man en haar
beide kinderen, stond ze alleen op de wereld. Rita begon opnieuw te denken aan
de roeping die ze vanaf haar jeugd had willen volgen : intreden in het
klooster. Zo wilde zij nog volmaakter volbrengen wat ze tijdens haar leven
altijd al had gedaan : God eren en dienen.
In
Cascia bestonden verschillende vrouwenkloosters. Rita verkoos het
Augustinessenklooster van de H. Maria Magdalena. Maar tot haar grote
ontgoocheling werd haar aanvraag tot toelating geweigerd. Deze weigering
steunde niet alleen op het feit dat ze weduwe was, maar vooral op het feit dat
haar familie behoorde tot een politieke partij waartoe een aantal zusters niet
behoorden. Haar intrede in de gemeenschap kon de politieke tegenstellingen
binnen het klooster verscherpen. Deze weigering ontmoedigde Rita niet en
verschillende malen herhaalde zij haar aanvraag, maar steeds opnieuw weigerden
de kloosterlingen haar toe te laten. Toen nam ze haar toevlucht tot haar 3
schutspatronen en na vele maanden werd het onmogelijk gewaande toch
werkelijkheid : Rita werd toegelaten in het Augustinessenklooster te Cascia.
Een legende vertelt hoe deze toelating gebeurde. Op een nacht, toen ze aan het
bidden was in haar huis te Roccaporena, verschenen haar drie schutspatronen :
H. Johannes de Doper, St. Nicolaas van Tolentino en St. Augustinus. Ze zeiden
haar dat ze hen moest volgen. Zonder moeilijkheden leidden zij Rita binnen in
het klooster, waar de volgende morgen de zusters haar aantroffen in de kapel.
Toen gaven zij Rita de toelating om bij hen te blijven. Het is een vrome legende,
maar zoals steeds schuilt hierin een kern van waarheid. De H. Rita werd niet in
letterlijke zin door gesloten deuren het klooster binnengeleid, maar door de
hulp van haar schutspatronen en door haar inzet slaagde zij erin de politieke
tegenstellingen in het klooster te verwijderen, een onmogelijk gewaande taak.
Zo kon ze haar ideaal verwezenlijken : kloosterzuster-Augustines worden.
Het
klooster waar Rita omstreeks 1407 binnentrad behoorde oorspronkelijk toe aan de
Benedictijnen, maar na de aardbeving van 1328 werd het toegewezen aan de
Augustinessen. Van de huidige kloostergebouwen behoren nog slechts het
heiligdom en de daarbij horende resten van het toenmalige kerkje tot gebouwen
uit de tijd van de H. Rita. Nog voor haar intrede in het klooster had Rita dit
kerkje op haar kosten laten herstellen.
Eenmaal
in het klooster toegelaten moest Rita, vooraleer de drie geloften van armoede,
zuiverheid en gehoorzaamheid af te leggen, haar postulaat en noviciaat
doen. Zo noemt men de periode voor de definitieve toelating van een
kloosterlinge. Gedurende deze tijd kunnen de oversten nagaan of een nieuwe
zuster inderdaad een roeping heeft en of ze geschikt is om deel uit te maken
van de kloostergemeenschap.
Waarschijnlijk
trad Rita ook in het slotklooster met de belofte te leven op water en brood.
Deze belofte had de waarde van een religieuze gelofte. In die tijd van de H.
Rita was dit slotklooster nog open. De algemene verplichting van een slot
voor beschouwende zusters werd pas ingevoerd door het Concilie van Trente, dat
eindigde in 1563. Toen Rita in het klooster trad, bestond er dus geen slot en
de zusters konden vrij uit en in gaan.
Nadat
haar noviciaat beëindigd was, sprak Rita haar geloften uit en trad zo toe tot
een der oudste religieuze gemeenschappen van de Westerse Kerk : deze van
Augustinus. Zij volgde met haar medezusters de regel van Augustinus, die hij
zowel voor vrouwelijke als mannelijke religieuzen had geschreven. Deze regel
wordt nu nog altijd gevolgd, niet alleen door de paters Augustijnen en de
zusters Augustinessen, maar ook door andere religieuzen die deze regel als
leidraad voor hun kloosterleven hebben genomen.
Levend
volgens deze regel heeft Rita meer dan 40 jaar in het klooster van de Heilige
Maria Magdalena doorgebracht. Vanuit haar kloostercel kon ze door een klein
vensterluik de hoge bergen en het natuurschoon van Cascia bewonderen.
Haar heiligheid
De
echte christelijke heiligheid bestaat uit de liefde voor God en de evenmens.
God is liefde en schenkt ons de kracht Hem te beminnen. Rita had na haar
intrede in het klooster geen enkel ander bezit meer dan God zelf en zij schonk
zich helemaal aan Hem.
Het
aan God geschonken leven door de kloostergeloften is een liefdegave van Jezus
aan de mens en evenzeer een liefde-antwoord van de kloosterlinge aan God. Om
deze reden beschrijft de geschiedkundige Cavallucci de roeping van Rita als
volgt : Doordat ze met een volmaakte liefde haar Heer beminde, volgde hieruit
dat Hij haar riep tot de hoogste vorm van volmaaktheid. Echte liefde is niet
tevreden met een franje !
De
woorden van de Heer : Ik ben de weg, de waarheid en het leven moeten een
buitengewone indruk op Rita hebben gemaakt. Toen ze deze woorden eens hoorde
uitleggen in de kerk werd ze door de goddelijke genade zo verlicht dat ze op
een vurige wijze Jezus begon lief te hebben. Van toen af scheen het haar toe
dat ze enkel nog moest de waarheid nastreven, op weg gaan en leven met
Hem.
Uit
zuivere liefde verlangde ze er ook naar zeer intiem verenigd te worden met het
verlossende lijden van Jezus. Dit groot verlangen werd in 1432 verhoord.
Tijdens een meditatie over het lijden van Christus werd ze door een
buitengewone godsvrucht en vreugde aangegrepen om alle lijden met Hem
blijmoedig te verduren. Hiervan was bij haar een uitwendig teken (= stigmata)
overgeble-ven : een wonde op het voorhoofd. Dit van God geschonken merkteken
moet haar veel pijnen hebben bezorgd.
De
naaste is niet steeds de liefdevolle medemens, maar toch dient hij ondanks
alles bemind te worden, zelfs indien hij een vijand is. Volgens de leer van de
zalige Augustijn, Simon van Cascia, die door de kloostergemeenschap van de H.
Maria Magdalena werd beschouwd als hun geestelijke leidsman, moet men in het
streven naar de volmaaktheid de volgende dingen onthouden : Beminnen is een
deugd, bemind worden is enkel geluk, niet liefhebben daarentegen is een
bittere dood. Rita hield zich trouw aan deze voorschriften. Wie kan zeggen
hoeveel keren ze zich, gedurende de plotseling optredende besmettelijke
ziekten, spontaan inzette om moedig de slachtoffers naar lichaam en ziel te
redden ? Zij was een edelmoedige verpleegster voor alle behoeftigen en in vele
noodgevallen. Hoe ze ook vervolgd werd door de gruwelijke haat van een aantal
inwoners van Cascia, haat die haat in haar echtgenoot en in haar kinderen had
getroffen, toch paste Rita steeds de christelijke vergeving toe, zodat minstens
van één kant een dam werd opgeworpen tegen de vloedgolf van kwaad.
Dit
was haar nog niet genoeg en ze werkte ijverig zoals de H. Catharina van Siëna
opdat de vrede terug zou keren en opdat er onder haar stadsgenoten een band van
eenheid zou gesmeed worden. Op het grondgebied van Cascia met zijn vele
kastelen, gelegen langs de grens tussen het koninkrijk van Napels en het
hertogdom van Spoleto, werd de geschiedenis van de middeleeuwen dikwijls met
bloed geschreven. Rita heeft door haar vergevingsgezindheid de mensen van
Cascia geholpen om hun ongelijk in te zien.
Ondanks
haar hoge ouderdom (meer dan 70 jaar) wilde Rita ook een pelgrimstocht naar
Rome ondernemen. Haar overste gaf haar hiervoor toelating op voor-waarde dat
haar hoofdwonde zou genezen zijn, wat inderdaad ook gebeurde. Rita begaf zich
op weg met enkele van haar medezusters. De afstand tussen Cascia en Rome
bedraagt 160 km. De zusters beschikten over geen enkel vervoermiddel en de
reis werd te voet afgelegd. Onderweg leefden ze van de vrijgevigheid van de
bevolking. Na de terugkeer van deze vermoeiende pelgrimstocht opende de
hoofdwonde van Rita zich opnieuw en zou zich niet meer sluiten tot aan haar
dood.
De
laatste 4 jaar van haar leven was Rita bedlegerig, getroffen door een
ongeneeslijke ziekte. Iedere morgen ontving ze de heilige communie, die lange
tijd haar enige voedsel zou zijn. Uit deze periode van haar leven dateert ook
de legende van de roos, waardoor Rita bekend staat als de heilige met de
roos.
Legende van de roos
Toen
Rita bijna 4 jaar te bed lag, kreeg ze op zekere dag het bezoek van een
verwante. Bij het afscheid vroeg ze of Rita iets wenste uit haar huis te
Roccaporena. Rita antwoordde dat ze een roos wenste uit haar tuintje. Wat ze
verlangde was niet zoveel, maar wel onmogelijk in de wintermaand januari.
En
toch vond deze vrouw, tot haar grote verwondering een frisse en pas ontloken
roos op een rozestruik in de tuin van Rita.
De
verwante haastte zich met de roos naar Rita, die het geschenk dankvol
aanvaardde. Daarna gaf ze de roos door aan haar medezusters. Zo werd de
heilige met de doorn, ook de heilige met de roos.
Haar heengaan
Gedurende
haar laatste levensjaren bleef Rita haar medezusters aansporen om trouw te
blijven aan Christus, in broederlijke liefde samen te leven en steeds trouw de
regel van Augustinus te volgen.
Op
een mooie lentedag, 22 mei 1447, nadat zij het sacrament van de zieken en de
zegen van haar overste had ontvangen, overleed Rita vreedzaam. Het volk
vertelde later dat op dit ogenblik een zwerm bijen met bruine vleugels zich
neerzette op de muur van het klooster en het zo met een rouwkleed bedekte, en
dat de klok van het klooster driemaal weerklonk en zo aan heel de omgeving het
overlijden van Rita meedeelde.
Verering van de H. Rita
Voor
haar dood werd Rita al door haar tijdgenoten als een heilige beschouwd. Volgens
Cavallucci zouden reeds tijdens de laatste levensjaren van Rita een aantal
wonderen door haar tussenkomst zijn gebeurd. Onmiddellijk na haar dood, lang
voor haar zalig- en heiligverklaring, begonnen de inwoners van Cascia en
omgeving tot haar te bidden en bekwamen zij door haar tussenkomst talrijke
gebedsverhoringen.
Het
lichaam van de H. Rita werd nooit begraven en bevindt zich nog altijd in een
goede staat. Vele gelovigen komen nog altijd tot haar bidden en de
gebedsverhoringen dank zij haar tussenkomst, zijn zo talrijk en soms zo
buitengewoon en onverwacht dat de H. Rita de heilige van de onmogelijke en
hopeloze zaken wordt genoemd.
Dit
is een noveengebed dat door het klooster van Augustinessen in Cascia wordt
aangeboden op de achterkant van een prentje met de H. Rita geknield voor het
kruisbeeld :
(het
is een vertaling uit het Engels)
Heilige
Rita,
Vanuit
uw heiligdom in Cascia bent U de bewerkster van wonderen.
Daar
waar U in al Uw glorie vredig slaapt.
Daar
waar al Uw relieken, die ons doen herinneren aan ons streefdoel : de Hemel,
worden bewaard.
Zie
met medelijden op mij neer. U ziet mijn arm bloedend hart dat omgeven is door
doornen. U ziet mijn lijden en mijn verdriet.
U
ziet, Heilige Rita, dat ik geen tranen meer over heb om te wenen, omdat ik
verpletterd ben door zorgen. Meer nog dan ik U kan zeggen.
Verpletterd
en ontmoedigd, verstommen mijn gebeden.
Ik
wordt wanhopig door al mijn zorgen.
Kom
toch, Heilige Rita ! Kom mij toch helpen en red mij !
U,
die de Heilige van de hopeloze zaken wordt genoemd. U, die voorspreekster bent
bij God voor de wanhopigen. U doet Uw naam eer aan als U God spreekt over de
gunst die ik U vraag.
(vertel
de gunst die je vraagt)
Iedereen
prijst Uw glorie en iedereen vertelt over de wonderbare mirakels die U
verkregen hebt door Uw voorspraak.
Aanhoor
Uw nederige dienaar en bid voor mij tot de Lieve Heer Jezus. Dat Hij door
medelijden bewogen wordt door al mijn zorgen. En dat ik door U, Heilige Rita,
mag krijgen wat ik zo graag zou willen en dat mijn zieleheil ten goede komt.
3
Onze Vaders
3
Wees gegroet Maria
3
Glorie zij de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, zoals het was in het begin,
nu en altijd en in alle eeuwen der eeuwen.
Dit
noveen moet gedurende 9 dagen achtereenvolgens gebeden worden.
AARDSE
MILITIE, HET UUR KOMT ERAAN: BLIJF ALERT EN WAAKZAAM, WANT DE STRIJD IN JULLIE
WERELD ZAL BEGINNEN!
KATHEDRAAL VAN HET GODDELIJK KIND IN BOGOTA- COLOMBIA
7 MEI 2017 9 :30 P.M
DRINGENDE OPROEP VAN DE HEILIGE AARTSENGEL MICHAEL EN HET HEMELSE LEGIOEN, AAN
HET VOLK VAN GOD
Stervelingen, loof en verheerlijk Jahweh
Wie is als God, Niemand is zoals God
Broeders en zusters, dat de Vrede van de Allerhoogste met jullie moge zijn en
dat onze hulp en bescherming jullie altijd moge vergezellen.
Broeders en zusters, de dagen van barmhartigheid komen ten einde, er is enkel
nog de Waarschuwing van onze Vader die moet gebeuren, zodat de tijd van zijn
Goddelijke Gerechtigheid zal beginnen. De hemelse bazuinen weerklinken weldra,
en zullen jullie tocht naar de eeuwigheid eraan komt. Bereid jullie voor, sterfelijke
broeders en zusters, want jullie zuivering zal beginnen. De dagen van geestelijke
strijd komen er reeds aan en jullie zullen dan geen rust kennen, want de
legioenen van het kwaad zullen jullie aanvallen en zullen op alle manieren proberen
jullie ondergang te bewerkstelligen. Volk van God, wees op jullie hoede en
waakzaam in gebed, vasten en boetedoening, zodat jullie de dagen van
geestelijke duisternis die eraan komen kunnen weerstaan.
Wij herinneren jullie eraan, broeders, dat we tot jullie beschikking staan. Aanroep
ons en wij zullen jullie ter hulp komen. Wij zijn jullie broeders, de Engelen en
Aartsengelen van het Hemels Legioen. Wij staan onder leiding van Onze
Veelgeliefde Broeder Michael en wij dienen Onze Vader en OLVrouw en Koningin
Maria. Onze Vader heeft ons de Genade verleend om jullie geestelijk te kunnen
bijstaan in de dagen van jullie geestelijke strijd. Wij willen jullie meedelen
dat jullie eerst de toelating moeten vragen aan Onze Vader met het gebed van
het Onze Vader vooraleer ons te aanroepen. Vervolgens moeten jullie onze
Broeder Michael aanroepen met zijn strijdleuze : Wie is als God ! Niemand is
zoals God ! (3 keer) en zo komen wij in zijn gezelschap jullie onze hulp en
bescherming verlenen.
Broeders en zusters : Wie is als God, Niemand is als God ! Ik ben jullie
Broeder Michael en ik wil jullie er opnieuw aan herinneren dat jullie reeds klaar
moeten zijn en voorbereid voor de geestelijke strijd. Ik herinner jullie eraan,
Aardse Militie, dat jullie vooraleer te gaan strijden, jullie je Geestelijke
Wapenrusting moeten aantrekken. Let op jullie niet in de strijd te begeven
zonder jullie Wapenrusting aan te trekken, want jullie lopen het gevaar
aangevallen te worden door de machten van het kwaad ! Herinner jullie dat wij
niet tegen vlees en bloed vechten, maar tegen de heerschappijen, tegen de
machten, tegen de wereldbeheersers van deze duisternis, tegen de boze geesten
in de hemelen. (Efesiers 6 :12)
Broeders en zusters, jullie moeten reeds voorbereid zijn zoals goede soldaten,
en gebruik maken van geestelijke wapens die God jullie heeft gegeven. Deze zijn
krachtig door de Geest voor de ineenstorting van forten. Aardse militie, het
uur komt eraan; blijf alert en waakzaam want de strijd in jullie wereld zal
beginnen ! Wijd jullie toe aan Mij, en aan het Hemels legioen. Verspreid deze
toewijding aan jullie gezinnen, ouders, buren en vrienden, zodat ze door de
Genade en de Barmhartigheid van Mijn Vader ze beschermd zijn.
Jullie moeten de Handleiding van de Geestelijke Wapenrusting hebben dat Mijn
Vader jullie heeft gestuurd door onze broeder Enoch. Omdat daar de gebeden en
rozenkransen in staan die jullie moeten bidden in de dagen van geestelijke
strijd. Dat heel het Volk van God en de Aardse militie de gebeden in zijn bezit
heeft van de Wapenrusting om de aanvallen van de machten van het kwaad te
kunnen afweren.
Volg de instructies die wij jullie sturen door de boodschappen van Enoch, omdat
ze jullie zullen leiden en onderwijzen in de geestelijke strijd. Broeders, respecteer
dus onze instructies en wees voorbereid, want de geestelijke strijd in jullie
wereld zal beginnen. Ik bied jullie dit gebed van toewijding aan tot Mij en het
Hemels Legioen, zodat jullie het elke keer bidden als jullie de geestelijke
strijd aangaan.
GEBED VAN TOEWIJDING AAN
DE HEILIGE MICHAEL EN HET HEMELS LEGIOEN VOOR DE GEESTELIJKE STRIJD
Glorievolle
Prins van de Hemelse Legioenen, Heilige Aartsengel Michael, ik wijd mij toe aan
u, mijn veelgeliefde Aartsengel en aan het Hemels Legioen, samen met mijn
gezin, mijn ouders, mijn buren en vrienden. Wij willen vandaag en alle dagen
die we leven onder de zon, beschermd en beschut worden door uw Hemelse Persoon
en door het Hemels Legioen.
Wat we zijn, wat we hebben
en wat we doen wijden we aan u toe en we vragen uw bijstand en bescherming
zowel overdag als s nachts zodat geen enkele macht van het kwaad ons kan
verloren doen gaan. Wij vertrouwen de zorg van ons fysieke, psychische,
biologische en spirituele zijn toe aan u en in het bijzonder onze ziel. Hemels
legioen, dat uw bijstand en bescherming ons bevrijden van alle kwaad en gevaar.
Help ons, broeders, om ons stevig in het geloof te bewaren zodat geen enkele
van Gods kinderen verloren gaat.
O gezegende Heilige
Michael, bescherm ons tegen de aanvallen en valstrikken van boze geesten omdat
u heel goed weet dat we arme stervelingen zijn. We zijn fragiel en zwak en we
hebben de Barmhartigheid van God nodig en uw bescherming om de missie te kunnen
voltooien die de hemel ons heeft toevertrouwd. O Heilige Michael, dat uw
overwinnende strijdkreet : Wie is als God, Niemand is als God! Satan onderwerpt
en verjaagt in de hel samen met alle boze geesten die in de wereld rondzwerven
voor de val van de zielen. Amen.
Jullie Broeders, de Aartsengel Michael, de Engelen en Aartsengelen van het
Hemels Legioen.
Glorie aan God. Alleluia, Alleluia, Alleluia.
Breng onze boodschappen aan de hele mensheid, mensen van goede wil.
Bid elke dag het Rozenhoedje + de
Geloofsbelijdenis
Ik geloof in
God de Almachtige Vader ... Onze Vader ... Weesgegroet ... Glorie zij de Vader
...
Eerste
dag
Mijn Heer,
ik geloof in U, ik aanbid U, ik stel mijn hoop in U en ik hou van U. Ik vraag u
vergiffenis voor zij die niet in U geloven, die U niet aanbidden, die hun hoop
niet in U stellen en die niet van U houden.
Bid zodanig
dat de Harten van Jezus en Maria aandachtig zijn voor uw smeekbeden
Maria, Lieve
Vrouw van de Rozenkrans, Bekom voor mij de genade door de verdiensten van Uw
zoon.
Maria, Lieve
Vrouw van de Rozenkrans, neem onze arme gebeden op in Uw machtige tussenkomst
bij het Hart van de Heer, opdat iedereen zich zou verenigen in het gebed en het
berouw. Laat ieder van Uw kinderen het hart openen om U meer en meer te
benaderen en door U tot de Heer te gaan, die niets liever doet dan ons te
redden omdat Hij van ons houdt.
Jezus,
vergeef ons, Bescherm ons tegen het vuur van de hel, Neem allen zielen tot U,
vooral deze die er de grootste nood aan hebben. Dit voor Uw liefde, Jezus tot
herstel van de beledigingen tegen het Onbevlekte Hart van Marie en voor de
bekering van de arme zondaars.
Tweede
dag
"Wees
niet bevreesd, Ik kom van de Hemel." Maria, doordring onze harten, onze
zielen van deze zekerheid die ons dichter en dichter tot U brengt. Bevorder ons
zonder vrees, ondanks de moeilijkheden, de hindernissen, en volledig vertrouwen
en eenvoud.
Maria, mijn
Moeder, Ik aanroep U, ik kom tot U. Met u hoef ik niets te vrezen, want u bent
van de Hemel.
Maria, Lieve
Vrouw van de Rozenkrans, Bekom voor mij de genade door de verdiensten van Uw
zoon.
Maria, Lieve
Vrouw van de Rozenkrans, neem onze arme gebeden op in Uw machtige tussenkomst
bij het Hart van de Heer, opdat iedereen zich zou verenigen in het gebed en het
berouw. Laat ieder van Uw kinderen het hart openen om U meer en meer te
benaderen en door U tot de Heer te gaan, die niets liever doet dan ons te
redden omdat Hij van ons houdt.
Jezus,
vergeef ons, Bescherm ons tegen het vuur van de hel, Neem allen zielen tot U,
vooral deze die er de grootste nood aan hebben. Dit voor Uw liefde, Jezus tot
herstel van de beledigingen tegen het Onbevlekte Hart van Marie en voor de
bekering van de arme zondaars.
Derde dag
Lieve Vrouw
van de Rozenkrans, zoals Lucia zeg ik ja aan Uw oproep en aan het verlangen van
Jezus. Ik wens U te kennen en lief te hebben Ik wil bijdragen om de verering in
te stellen tot Uw onbevlekte Hart. Ja, U bent mijn Toevlucht en de stem die mij
leidt tot Jezus. In volledig vertrouwen en met liefde Zodat ik "Alles voor
Jezus en Maria" kan zeggen en herhalen.
Maria, Lieve
Vrouw van de Rozenkrans, Bekom voor mij de genade door de verdiensten van Uw
zoon.
Maria, Lieve
Vrouw van de Rozenkrans, neem onze arme gebeden op in Uw machtige tussenkomst
bij het Hart van de Heer, opdat iedereen zich zou verenigen in het gebed en het
berouw. Laat ieder van Uw kinderen het hart openen om U meer en meer te
benaderen
en door U
tot de Heer te gaan, die niets liever doet dan ons te redden omdat Hij van ons
houdt.
Jezus,
vergeef ons, Bescherm ons tegen het vuur van de hel, Neem allen zielen tot U,
vooral deze die er de grootste nood aan hebben. Dit voor Uw liefde, Jezus tot
herstel van de beledigingen tegen het Onbevlekte Hart van Marie en voor de
bekering van de arme zondaars.
Vierde
dag
Maria, Lieve
Vrouw van de Rozenkrans Bekom voor ieder van Uw kinderen voldoende geloof en
nederigheid om te geloven in de ware leer van Uw Zoon. Steek in mij nart het
licht van een grote liefde aan voor de zielen zodat ik de redding tot mijn
hoofddoel stel en hen zou helpen de hel te vermijden door te bidden voor de
bekering van de zondaars.
Maria, Lieve
Vrouw van de Rozenkrans, Bekom voor mij de genade door de verdiensten van Uw
zoon.
Maria, Lieve
Vrouw van de Rozenkrans, neem onze arme gebeden op in Uw machtige tussenkomst
bij het Hart van de Heer, opdat iedereen zich zou verenigen in het gebed en het
berouw. Laat ieder van Uw kinderen het hart openen om U meer en meer te
benaderen en door U tot de Heer te gaan, die niets liever doet dan ons te
redden omdat Hij van ons houdt.
Jezus,
vergeef ons, Bescherm ons tegen het vuur van de hel, Neem allen zielen tot U,
vooral deze die er de grootste nood aan hebben. Dit voor Uw liefde, Jezus tot
herstel van de beledigingen tegen het Onbevlekte Hart van Marie en voor de
bekering van de arme zondaars.
Vijfde
dag
Lieve
Moeder, print in mijn hart en mijn ziel de woorden van Uw Boodschap die U hebt
toevertrouwd aan de kinderen van de Cova de Ira. Jezus, Maria, geeft mij een
vurige dorst naar het gebed, naar de opofferingen uit liefde voor de zielen.
Heer, red mij, red mij. U vermag alles voor zij die U aanroepen. U bent Liefde.
Maria, Lieve
Vrouw van de Rozenkrans, Bekom voor mij de genade door de verdiensten van Uw
zoon.
Maria, Lieve
Vrouw van de Rozenkrans, neem onze arme gebeden op in Uw machtige tussenkomst
bij het Hart van de Heer, opdat iedereen zich zou verenigen in het gebed en het
berouw. Laat ieder van Uw kinderen het hart openen om U meer en meer te benaderen
en door U tot de Heer te gaan, die niets liever doet dan ons te redden omdat
Hij van ons houdt.
Jezus,
vergeef ons, Bescherm ons tegen het vuur van de hel, Neem allen zielen tot U,
vooral deze die er de grootste nood aan hebben. Dit voor Uw liefde, Jezus tot
herstel van de beledigingen tegen het Onbevlekte Hart van Marie en voor de
bekering van de arme zondaars.
Zesde dag
Lieve
Moeder, U hebt ons de middelen gegeven: "de Rozenkrans, het berouw, de
opoffering", om bij de Eeuwige Vader, door de verdiensten van Uw Zoon,
vele genaden en zegeningen te bekomen. U bent gekomen om ons de weg van de hoop
en van het licht te tonen om zo de Vrede en de Liefde terug te vinden. Maria,
aan de Rozenkransen die worden gebeden en maak er een onmetelijke kroon van Liefde
van.
Maria, Lieve
Vrouw van de Rozenkrans, Bekom voor mij de genade door de verdiensten van Uw
zoon.
Maria, Lieve
Vrouw van de Rozenkrans, neem onze arme gebeden op in Uw machtige tussenkomst
bij het Hart van de Heer, opdat iedereen zich zou verenigen in het gebed en het
berouw. Laat ieder van Uw kinderen het hart openen om U meer en meer te
benaderen en door U tot de Heer te gaan, die niets liever doet dan ons te
redden omdat Hij van ons houdt.
Jezus,
vergeef ons, Bescherm ons tegen het vuur van de hel, Neem allen zielen tot U,
vooral deze die er de grootste nood aan hebben. Dit voor Uw liefde, Jezus tot
herstel van de beledigingen tegen het Onbevlekte Hart van Marie en voor de
bekering van de arme zondaars.
Zevende
dag
Het was in
1917 ... en vandaag weerklinkt Uw oproep nog steeds. Lieve Vrouw van de
Rozenkrans, zie de liefde en het vertrouwen van hen die u volgen. Aanhoor hun
smeekbeden voor de redding van hun broeders, voor de redding van de wereld. Heb
medelijden over ons. Raak het hart van de onverschilligen, Verander mijn hart.
Maria, Bemiddelares van alles genaden, aanhoor onze oproep.
Maria, Lieve
Vrouw van de Rozenkrans, Bekom voor mij de genade door de verdiensten van Uw
zoon.
Maria, Lieve
Vrouw van de Rozenkrans, neem onze arme gebeden op in Uw machtige tussenkomst
bij het Hart van de Heer, opdat iedereen zich zou verenigen in het gebed en het
berouw. Laat ieder van Uw kinderen het hart openen om U meer en meer te
benaderen en door U tot de Heer te gaan, die niets liever doet dan ons te redden
omdat Hij van ons houdt.
Jezus,
vergeef ons, Bescherm ons tegen het vuur van de hel, Neem allen zielen tot U,
vooral deze
die er de grootste nood aan hebben. Dit voor Uw liefde, Jezus tot herstel van
de beledigingen tegen het Onbevlekte Hart van Marie en voor de bekering van de
arme zondaars.
Achtste
dag
Maria, de
wens van Uw Zoon is dat wij allen worden gered. Ja, Hij ontvangt de zondaars en
in Zijn onmetelijke genade vergeeft Hij alle fouten, zelfs de ergste. Daarom
beantwoord ik met heel mijn hart aan uw oproep door dit gebed te bidden.
Maria, Lieve
Vrouw van de Rozenkrans, Bekom voor mij de genade door de verdiensten van Uw
zoon.
Maria, Lieve
Vrouw van de Rozenkrans, neem onze arme gebeden op in Uw machtige tussenkomst
bij het Hart van de Heer, opdat iedereen zich zou verenigen in het gebed en het
berouw. Laat ieder van Uw kinderen het hart openen om U meer en meer te
benaderen en door U tot de Heer te gaan, die niets liever doet dan ons te
redden omdat Hij van ons houdt.
Jezus,
vergeef ons, Bescherm ons tegen het vuur van de hel, Neem allen zielen tot U,
vooral deze die er de grootste nood aan hebben. Dit voor Uw liefde, Jezus tot
herstel van de beledigingen tegen het Onbevlekte Hart van Marie en voor de
bekering van de arme zondaars.
Negende
dag
Lieve Vrouw
van de Rozenkrans Lieve Vrouw van de Hartstocht, help mij, zoals U, en in
eenheid met de goddelijke Gekruisigde om zonder mopperen, de beproevingen die
God mij stuurt te aanvaarden. Help mij om in de voetsporen van het Geloof, de
Hoop en de Liefde te treden, tot aan het einde van de Weg.
Blijf mij
steeds nabij, Maria, Zoals u bij Uw zoon Jezus bleef tijdens heel Zijn leven,
op Zijn weg naar de Calvarie en aan de voet van het Heilig Kruis.
Maria, Lieve
Vrouw van de Rozenkrans, Bekom voor mij de genade door de verdiensten van Uw
zoon.
Maria, Lieve
Vrouw van de Rozenkrans, neem onze arme gebeden op in Uw machtige tussenkomst
bij het Hart van de Heer, opdat iedereen zich zou verenigen in het gebed en het
berouw. Laat ieder van Uw kinderen het hart openen om U meer en meer te
benaderen en door U tot de Heer te gaan, die niets liever doet dan ons te
redden omdat Hij van ons houdt.
Jezus,
vergeef ons, Bescherm ons tegen het vuur van de hel, Neem allen zielen tot U,
vooral deze die er de grootste nood aan hebben. Dit voor Uw liefde, Jezus tot
herstel van de beledigingen tegen het Onbevlekte Hart van Marie en voor de
bekering van de arme zondaars.
Is de Katholieke leer over de aflaten niet dwaas en
onzinnig?
Waarom?
Dan zegt men: nou, omdat volgens die leer de Katholieken, als zij iets
verkeerd hebben gedaan, alleen maar een gebedje of een goed werk hoeven te doen
waar de Paus een aflaat aan heeft verbonden en dan is alles kant en klaar,
vergeven en vergeten. Lezer, als dat echt waar zou zijn, ben ik het helemaal
met u eens, dat deze leer dwaas en onzinnig moet worden genoemd. Maar let op,
ik zeg: als dat waar zou zijn, want zou dat echt waar zijn? Om ons niet te
vergissen, nemen we even een Katholieke Catechismus bij de hand. Daar vind ik op
de vraag: Wat is een aflaat? het volgende antwoord: Een aflaat is de (hele
of gedeeltelijke) kwijtschelding van tijdelijke straffen, die door de H. Kerk
aan sommige goede werken verbonden wordt. Ook lezen we: Wordt door de aflaten
ook kwijtschelding van zonde gegeven? Antwoord: Nee, nooit; want de aflaat is
alleen de kwijtschelding van de tijdelijke straffen, die na de vergeving van de
zonden zijn overgebleven.
Hier zien we dus meteen
1. Dat er bij de aflaten hoe dan ook, geen sprake is van kwijtschelding of
vergeving van zonden, maar van straffen, en;
2. Niet van de eeuwige, maar alleen van de tijdelijke straffen, die men, nadat
de zonde en de eeuwige straf al zijn vergeven, nog bij God schuldig mocht zijn.
Hierdoor blijkt de zaak dus heel anders te zijn, dan het meestal door
niet-Katholieken wordt voorgesteld.
Zo zien we dat wanneer de mens, na hij door de zonde Gods vriendschap heeft
verloren, vergeving ontvangt van die zonde en zijn vriendschap met God weer
wordt hersteld, niet meer bang hoeft te zijn voor de eeuwige straffen van de
hel voor deze zonde, want de hel is niet voor Gods vrienden; maar hieruit volgt
niet, dat daarmee ook al zijn tijdelijke straffen zijn kwijtgescholden.
Een voorbeeld hiervan vinden we in de geschiedenis van David. Hij had, zoals we
weten, ernstig gezondigd. De profeet Nathan kwam hem zijn misstap even onder
ogen brengen, en toen David zijn schuld bekende, en oprecht berouw toonde, gaf
de profeet hem in naam van God de verzekering, dat de Heer zijn zonde had
vergeven. En toch voorspelde de profeet hem tegelijkertijd dat hij om die zonde
uit te boeten, nog zware, tijdelijke rampen en tegenspoed zou moeten
ondervinden. Hieruit blijkt dus dat wanneer de mens gezondigd heeft vergeving
kan krijgen van de belediging die hij God heeft aangedaan, en zijn liefde en
vriendschap tot God weer kan hersteld worden, en toch tegelijkertijd, om die
zonde uit te boeten, nog bepaalde tijdelijke straffen bij God schuldig kan
zijn. Welnu, de tijdelijke straffen die soms nog overblijven nadat de zonde en
de eeuwige straf al vergeven zijn, worden volgens de leer van de Katholieke
Kerk, ons volledig of gedeeltelijk kwijtgescholden door de aflaten.
Als men dus beweert dat een Katholiek het buitengewoon makkelijk heeft, omdat
hij alleen maar een aflaat hoeft te verdienen om vergeving van zonden te
ontvangen, dan heeft men helemaal een verkeerd beeld van de leer van de
Katholieke Kerk. Nee, de Katholiek moet eerst zorgen dat zijn zonde (de
belediging die hij God heeft aangedaan) is uitgewist door een oprechte
boetvaardigheid, door oprecht berouw en een rouwmoedig hart, en als dit is
gebeurd, pas dan stelt de Kerk hem in de gelegenheid om door het verdienen van
aflaten volledige of gedeeltelijke kwijtschelding van de tijdelijke
straffen te ontvangen, die hij voor zijn al vergeven zonden misschien nog
schuldig is.
U zult zich misschien afvragen: Maar hoe komt de Katholieke Kerk aan die macht
om tijdelijke straffen kwijt te schelden?
Die macht ontving de Kerk van Christus zelf, die tot Petrus zei: Ik zal u de
sleutels van het rijk der hemelen geven, en alles wat gij gebonden hebt op
aarde, zal ook gebonden zijn in de hemel, en alles wat gij ontbonden hebt
op aarde, zal ook ontbonden zijn in de hemel. (Matth. 16, 19)
Door deze woorden werd, zoals we al hebben gezien, aan Petrus de hoogste
volmacht in de Kerk van God geschonken, omdat de sleutels het beeld zijn van de
opperste macht. En om het nog duidelijker te bevestigen en te verklaren, voegt
Hij hieraan toe: Alles wat u zult ontbonden hebben, zal ook bij God ontbonden
zijn. Aan de Kerk is daarom in de persoon van Petrus de macht gegeven om alle
banden te verbreken die de mensen kunnen beletten om hun eeuwige bestemming te
bereiken. Die banden kan men onderscheiden in: de band van de zonde/schuld en
de band van de straf, die eeuwig of tijdelijk kan zijn. Nu vraag ik u: als de
Kerk, zoals wij aantoonden, in het H. Sacrament van de Biecht de macht bezit om
de band van de zonde en van de eeuwige straf te verbreken, zou zij dan niet de
macht hebben om de veel lichtere band van de tijdelijke straffen te ontbinden,
terwijl bovendien Christus nadrukkelijk zegt: Al wat gij zult ontbinden, zal
ontbonden zijn? Maar nu zij die macht dus wel moet bezitten, dan bezit zij ook
de macht om aflaten te verlenen, die in niets anders bestaat dan in volledige
of gedeeltelijke kwijtschelding van tijdelijke straffen.
Hierbij wil ik nog opmerken dat de Kerk, wanneer zij deze macht gebruikt,
normaliter een of ander werk, vaak zelfs meerdere goede werken als noodzakelijke
voorwaarden stelt.
Is dit alles nu zo onbegrijpelijk, dwaas en onredelijk? Ik denk niet, lezer,
dat u dit zult volhouden. Waarom blijft men dan nog altijd in de katholieke
leer over de aflaten een bewijs zoeken tegen de heiligheid van de Katholieke Kerk?
Omdat men en ik geloof meestal uit onwetendheid, maar vaak ook tegen beter
weten in die leer belachelijk maakt, door ze heel anders voor te stellen dan
ze werkelijk is. Maar ik durf u nu ook te vragen: pleit het niet juist voor de
Katholieke Kerk als zulke oneerlijke listen nodig zijn om de heiligheid van
haar geloofsleer te bestrijden?
Relativisme: 10
belangrijkste dwalingen van de Westerse mens
In deze wereld van
politieke correctheid en moreel relativisme wil de mens zich tolerant en open
opstellen. Men probeert het goede in alles zien en men wil vooral niet
overkomen als een moraalridder of met ouderwetse concepten zwaaien als zonde
of de duivel. Het resultaat is dat de moderne gelovige zich, vaak met de beste
bedoelingen, laat verleiden tot de verwatering van zijn geloof en/of
morele principes, met desastreuze gevolgen voor hemzelf en de maatschappij.
We sommen hier enkele
typische moderne dwalingen voor je op:
1) Relativisme
Relativisme
is de visie dat er geen universele waarheid bestaat. Zonder waarheid bestaat er
geen verschil tussen goed en kwaad, en is dus alles mogelijk. Wanneer men niet
meer in zonde gelooft, stelt men zich kwetsbaar op voor duivelse verleiding.
Het relativisme is in verschillende vormen overal aanwezig in onze
maatschappij. Meer hierover in de volgende punten:
2) Indifferentisme
Volgens
het indifferentisme zijn alle religies hetzelfde en maakt het niet uit wat je
overtuiging is. Indifferentisme komt onder andere veel voor binnen het
Protestantisme. Hoe vaak hoor je niet zeggen dat het niet uitmaakt tot welke
Kerk je behoort, als je Jezus maar liefhebt?
Indifferentisme
is ook een belangrijke component van het multiculturele denken. Men hoort wel
vaker zeggen dat het onbelangrijk is of je Hindoe, Moslim, Jood, Sikh,
Boeddhist of Katholiek bent. We klimmen allen dezelfde berg, maar volgen een
verschillend pad. Dat kan misschien kloppen, maar maar sommige paden zijn
gewoon beter dan andere, omdat ze meer waarheid bevatten. Bepaalden paden
kunnen je zelfs naar beneden leiden, in plaats van naar de top van de berg.
Laten we
hierover eerlijk met onszelf zijn: Jezus Christus is de ultieme en definitieve
revelatie van God aan de mensheid. Bovendien is Katholicisme hiervan de
oudste en volledigste uiting.
3) Eclecticisme
Eclectisme
is een dichte neef van het indifferentisme. Met eclectisme bedoelt men de
willekeurige combinatie van allerlei religieuze en spirituele concepten: een
beetje te vergelijken met een feestbuffet. Mensen, die al voor het
indifferentisme gewonnen zijn, vallen makkelijk voor het eclectisme. Een Kerk
denken ze niet nodig te hebben. Dus doen ze maar wat aan huis-, tuin- en
keukenspiritualiteit. Een beetje New Age hier, een moment van meditatie daar.
Ondertussen wordt er ook nog wat gelezen in de Bijbel, Koran en andere
geschriften. Men stuurt zijn kinderen naar de catechese voor de Eerste
Communie en ondertussen gaat men regelmatig naar de lokale waarzegger. Je kan
echter Islam niet gaan mengen met het Christendom, of Boeddhistische
spiritualiteit met Katholiek gebed. Dit is net zo onmogelijk als het combineren
van ijs met ketchup of rauwkost met chocoladepudding. Het vermengen van
religieuze paden kan je al snel tot een dwaalspoor leiden en een nog grotere
relativering van normen en waarden.
4) Sentimentalisme
Sentimentalisme
is het baseren van morele en religieuze keuzes op emotie, in plaats van eeuwige
waarheden. Iets kan je een goed of een slecht buikgevoel geven. Je wordt
boos op iets of iemand en je baseert dan je morele of geloofsovertuiging op dit
boze gevoel. Of je kan je goed voelen bij iets en je daarop baseren. Een
concreet voorbeeld hiervan is het volgende: twee sympathieke mannen willen
samen trouwen en dan denk je: ach, Ronny en Jef zijn zulke toffe kerels.
Waarom kunnen ze niet trouwen zoals iedereen? Je baseert je mening dus
op je emoties voor Ronny en Jef. Je wil vriendelijk zijn en je gunt iedereen
wel een mooi feest. Door belangrijke beslissingen enkel op emoties te baseren,
veroorzaak je echter maatschappelijke chaos.
5) Utilitarisme
Utilitarisme
is het baseren van morele keuzes op economische criteria, als kost en
efficiëntie. Een concreet voorbeeld: moeder werd opgenomen in een rusthuis. Ze
lijdt aan dementie en het wordt duur om de rusthuisfactuur te blijven betalen.
Artsen geven je de mogelijkheid om voor euthanasie te kiezen om haar uit haar
lijden te verlossen Ga hier niet op in. Utilitarisme is de reden waarom zoveel
babys worden geaborteerd. Men wil zijn toekomst niet opgeven wegens een
ongeplande zwangerschap. Utilitarisme wordt ook vaak met sentimentalisme
gecombineerd: Je wil het lijden van je moeder toch niet rekken? Dat zou je
zelfs geen hond aandoen! Klinkt velen waarschijnlijk vertrouwd
6) Incrementalisme
Dit is
gewoon een moeilijk woord voor drup, drup, drup. Hier komt de verleiding
stukje bij beetje; een halve leugen hier, een halve waarheid daar. Je geeft
druppelsgewijs toe aan sentimentalisme, een paar utilitaire argumenten, een
snuifje indifferentisme en wat relativisme. Het valt niet op, maar elke dag
wordt er geknaagd aan je principes. Blijf dus alert.
7) Materialisme
We gaan
het hier niet hebben over shoppen en consumptie; dat is een lichtere vorm van
materialisme. De diepere betekenis van materialisme is het ongeloof in het
bovennatuurlijke. Voor een materialist zijn God, engelen en duivels, hemel en
hel slechts een mythe. Er bestaat geen onzichtbare wereld. De sacramenten zijn
slechts symbolen en de Kerk een menselijk instituut. Priesters zijn niet meer
dan maatschappelijk werkers met een kruisje. Het huwelijk is slechts een blad
papier, de biecht is niet meer dan therapie en communie- en vormselvieringen
overgangsrituelen voor onze kinderen. Dat is materialisme. Herkenbaar? Verwerp
het dan met je ganse hart. Het is een leugen.
8) Sciëntisme
Sciëntisme
is gebaseerd op het idee dat enkel wetenschappelijk bewezen feiten
geloofwaardig zijn. Deze mening is wijdverspreid in onze hedendaagse
maatschappij. We weten allen dat de wetenschap de Bijbel weerlegt, niet?
Fout. Alle waarheid komt van God en ook de wetten van de natuur en de fysica
zijn aan Hem onderworpen. Sciëntisme is een aftakking van het atheïsme: de
overtuiging dat er geen God is en dat enkel de wetten van wetenschap als geldig
beschouwd kunnen worden. Het is belangrijk om dit te beseffen.
9) Situatie-ethiek
Dit is
een ander woord voor moreel relativisme. Bij situatie-ethiek spelen vooral
de intentie of de omstandigheden van een morele keuze een belangrijke rol.
Indien je het goed bedoelt en indien de omstandigheden het verantwoorden, heb
je een goede keuze gemaakt volgens deze visie. Heel wat katholieken gebruiken
situatie-ethiek om contraceptiegebruik, abortus of euthanasie te
verantwoorden. Uiteraard wordt situatie-ethiek vaak ook gecombineerd met
sentimentalisme en utilitarisme. Op deze manier is het makkelijk om zelfs de
zwaarste zonden te vergoelijken.
10) Universalisme
Volgens
deze dwaling is God zo liefhebbend en barmhartig dat Hij nooit iemand de hel in
zou sturen. Met andere woorden: iedereen, ongeacht zijn of haar levenswandel,
wordt gered. Dit is niet alleen in tegenspraak met het Evangelie, maar ook met
de Kerkelijke leer van de laatste 2000 jaar. Het geeft vele gelovigen de
illusie dat het weinig uitmaakt wat ze allemaal gedaan hebben, omdat ze sowieso
naar de hemel gaan. Het kwaad wordt zo weggemoffeld achter een illusie van
Goddelijke barmhartigheid.
Jezus en St Pieter gingen op wandel en ze kwamen aan een
groot stuk land. Daar stonden een boer en boerin de oogst binnen te halen. Ze
hadden veel werk. St Pieter vroeg aan de boer : Mijn beste man, je hebt
precies veel werk? Ja, antwoordde de boer, we moeten nu harder werken omdat
onze zoon ons niet meer kan helpen. Hij studeert namelijk voor advocaat. St
Pieter bleef nog wat babbelen met de boer en boerin en toen gingen ze verder.
St Pieter keek nog even om en zag dat er een grote donderwolk over het land van
de boer en boerin kwam. Een bliksemschicht verwoestte de hele oogst. St Pieter
keek naar Jezus en zei verschrikt : Jezus, hun hele oogst is mislukt! Maar
Jezus sprak : God is goed en Hij doet alles met inzicht.
Toen gingen ze verder. Het was al avond en de duisternis
viel in. Ze kwamen aan een klein huisje waar een kluizenaar woonde. St Pieter
klopte op de deur. De kluizenaar deed open en was blij hen te zien. Hij vroeg
hun of ze bij hem wilden eten en slapen. St Pieter gaf de kluizenaar wat geld
en ze gingen aan tafel zitten. De kluizenaar haalde een heel mooi potje uit de
kast en gaf Jezus en St Pieter te drinken. St Pieter zei tot de kluizenaar : Mijn
beste man, je hebt een heel mooi potje. Ja, antwoordde de kluizenaar, ik
ben eraan gehecht. De volgende morgen vertrokken Jezus en St Pieter. Na een
tijdje had St Pieter dorst en Jezus haalde het mooie potje van de kluizenaar
boven en gaf St Pieter te drinken. St Pieter werd lijkbleek en zei tot Jezus. Maar
Jezus je hebt het mooie potje van de kluizenaar meegenomen. Maar Jezus sprak :
God is goed en Hij doet alles met inzicht.
Daarna gingen ze terug op pad en ze kwamen bij een grote
rivier. Er lag een veerboot en ze stapten in de boot. Ze zagen de veerman komen
aangelopen. Hij zette de beide mannen over aan de overkant. Ondertussen had
Jezus stiekem een gat in de boot geboord. Toen de boot terugvoer zonk de boot
en verdronk de veerman. St Pieter had alles gezien en werd vuurrood. Maar
Jezus, je hebt de man laten verdrinken. Maar Jezus sprak : God is goed en Hij
doet alles met inzicht.
Toen gingen ze opnieuw verder. Na een tijdje zagen ze een
man die aan de kant van de weg zat te huilen. Hij was dronken. St Pieter vroeg
aan de man : Mijn beste man, waarom ben je zo aan het huilen? De dronken man
snikte dat zijn vrouw kwaad was op hem en dat hij zijn kinderen amper eten kon
geven. Hij was van miserie beginnen drinken. Jezus haalde het mooie potje van
de kluizenaar boven en gaf het aan de man. Jezus sprak : Verkoop het potje,
geef het geld aan je vrouw en zorg dat je kinderen goed te eten hebben. En stop
met drinken. Nu werd St Pieter heel kwaad. Hij riep : Maar Jezus, je hebt
alle mensen die ons goed gedaan hebben, met kwaad vergolden. Maar Jezus
kalmeerde St Pieter.
Hij sprak : Ik ga je het uitleggen. De zoon van de boer
en boerin zou enkel slechter worden van inborst en hoogmoedig worden. Nu zou
hij zijn ouders helpen met de boerenstiel en nederig blijven. Het hele gezin
zou tevreden zijn. De kluizenaar zou minder denken aan zijn potje en bidden in
de plaats. Wat de veerman betreft : hij was een slecht mens maar hij kwam juist
van de biecht en had al zijn zonden beleden. Hij is dus gestorven als een goed
mens. En wat de dronkaard betreft : hij verkocht het potje en gaf het geld aan
zijn vrouw en ze zorgden dat de kinderen het goed hadden. Het hele gezin was
blij en de man stopte met drinken.
Nu begreep St Pieter alles. Hij zei : Heer, je hebt
gelijk. God is goed en Hij doet alles met inzicht.
O Jezus, door het Onbevlekte Hart van Maria,
bied ik U mijn gebeden, werken, vreugde en lijden, en alles wat deze dag moge
brengen, zowel het goede als het slechte aan voor de liefde van God, voor de
bekering van de zondaars en als eerherstel voor alle zonden die gepleegd worden
tegen het Heilig Hart van Jezus en het Onbevlekte Hart van Maria.
Het begin van het openbare leven van Jezus is zijn doopsel
door Johannes in de Jordaan. Johannes verkondigde "een doopsel van
boetvaardigheid tot vergeving van de zonden".
De Doper aarzelt om Jezus te dopen, maar Jezus drong aan...
Mat 3:14 Maar Johannes verzette er zich tegen, en sprak: Ik moet gedoopt worden
door U, en Gij komt tot mij?
Echter, het doopsel van Johannes heeft niets met het sacramentele doopsel in
Christus te maken. Johannes doopte met water, maar Christus doopt met de Heilige
Geest en met vuur.
Door het Doopsel wordt de Christen sacramenteel gelijkvormig gemaakt aan Jezus,
die in zijn Doopsel vooruitloopt op zijn dood en verrijzenis; de Christen moet
in dit mysterie van deemoedige vernedering en berouw binnengaan, afdalen in het
water samen met Jezus om met Hem hieruit weer omhoog te stijgen, wedergeboren
worden uit water en Geest om in de Zoon welbeminde zoon van de Vader te worden
en "een nieuw leven te leiden"
Rom 6:3 Of weet gij niet, dat wij allen, die gedoopt zijn tot de gemeenschap
met Christus Jesus, dat we gedoopt zijn tot de gemeenschap met zijn Dood?
Rom 6:4 In die gemeenschap met zijn Dood zijn we dus begraven met Hem door het
Doopsel, opdat ook wij een nieuw leven zouden leiden, zoals Christus door de
glorie van den Vader uit de doden is opgewekt.
Rom 6:5 Want wanneer wij met Hem zijn saamgegroeid door het beeld van zijn
Dood, dan zullen we het ook wezen door dat van zijn Verrijzenis.
Act 19:1 Terwijl Apollo reeds te Korinte vertoefde, trok Paulus de hogerop
gelegen streken door, en kwam te Éfese aan. Daar trof hij enige leerlingen aan,
Act 19:2 tot wie hij zeide: Hebt gij den Heiligen Geest ontvangen, toen gij
gelovig werdt? Maar ze antwoordden hem: Neen: we hebben zelfs niet eens
gehoord, dat er een Heilige Geest bestaat.
Act 19:3 Hij zeide: Met welk doopsel zijt gij dan gedoopt? Ze antwoordden: Met
het doopsel van Johannes
Act 19:4 Nu sprak Paulus: Johannes heeft inderdaad met een doopsel van bekering
gedoopt, maar hij sprak daarbij tot het volk, dat ze moesten geloven in Hem,
die na hem zou komen; dat is in Jesus.
Act 19:5 Toen ze dit hadden gehoord, lieten ze zich dopen in de naam van den
Heer Jesus.
Act 19:6 Paulus legde hun de handen op, en de Heilige Geest kwam over hen neer;
en ze spraken in talen en profeteerden