Uit : www.geestkunde.net
De drie trappen van verdichting
Om Gods godenkinderen, de mensheid, te kunnen begeleiden op hun
ontwikkelingsweg naar geestelijke volwassenheid, door zelf hun vermogens tot
ontwikkeling te brengen, drukt God zichzelf uit in Gods engelen. Deze
engelen zijn een weergave van de eigenschappen van de goddelijke vermogens. Zij
zijn voor het geestesoog zichtbaar als een gedaante, de geestgedaante, die de
menselijke gestalte heeft.
Deze drievoudigheid is er ook de oorzaak van dat er van God uit drie stappen
van verdichting zijn die voeren tot de menselijke geest die als de algeestvonk
op aarde is.
Langs drie trappen van
verdichting, drie trappen van vermindering van de geestelijke
trillingssnelheid, kunnen Gods engelen, Gods krachten, tot de menselijke,
kinderlijke geestesgesteldheid afdalen en zich met de groei van de mens
bezighouden. Dat doen zij door met gedachten en gevoelens op de mens in te
werken en zo langzaam maar zeker, door de werkzaamheid van hun eigen eigenschappen
op de mens over te brengen, het overeenkomstige in de mens zelf tot leven te
wekken; waarbij overigens de keuzevrijheid van de mens gewaarborgd blijft.
Verder laten zij de omstandigheden op aarde zodanig verlopen, dat zich in de
tijd als stroom van gebeurtenissen steeds leerzame ervaringen aan de mens
voordoen.
Door
middel van de engelen als Gods eigen krachten houdt God zelf zich al denkend en
voelend met de loop van de schepping bezig. God leidt de schepping op
onmerkbare wijze door die gebeurtenissen te laten ontstaan, die noodzakelijk zijn
voor de groei van de menselijke geest. In het Grieks wordt daarom gesproken van
'angelos', wat boodschapper betekent, terwijl in het Hebreeuws wordt gesproken
van 'malak Jahweh', dat 'kracht Gods' betekent.
Samengevoegd is hier dus sprake van een 'bewuste kracht' die van God uitgaat.
Door middel van Gods engelen is God als de goddelijke algeest overal in de
eeuwige oneindigheid van zichzelf werkzaam aanwezig, maar toch onmerkbaar om de
mens de gelegenheid te geven op eigen kracht zijn eigen zelfstandigheid te verwerkelijken.
1. In de eerste stap van verdichting doet de goddelijke werkzaamheid zich voor
in het eerste drietal engelen als de Ofanim, het waarnemen-willen, de Serafim,
het voelen en de Cherubim, het denken.
Het Hebreeuwse 'ofan' betekent namelijk handelen; 'seraf' betekent branden van
liefde (De serafijnen zijn de 'vlammen-geesten' volgens Jesaja 6, 1 vv) en
'cherub' betekent grijpen of begrijpen.
De ofanim worden in het visioen van Ezechiël beschreven als 'wielen' (met de
betekenis kracht, bewegen, handelen) die 'ogen' bezitten. M.a.w. deze 'wielen
met ogen' verzinnebeelden: een kracht, die zich door waar te nemen van iets
bewust kan zijn.
De ofanim
zijn weliswaar een eenheid, maar bestaan toch uit de genoemde tweeheid: de
tweeheid als de bewuste kracht die de geest is. Zodoende zijn zij er de oorzaak
van dat God in werkzame toestand zich weliswaar in de vorm van de drieëenheid
van drie engelen aan ons voordoet, maar tegelijkertijd ook door een viervoudige
werkzaamheid wordt gekenmerkt: die van de vier geestelijke vermogens
(waarnemen-willen, denken, voelen).
2. De daarop volgende stap van verdichting is het drietal van de Machten,
Heerschappijen en Krachten.
De Machten heten in het Grieks Exousiai, afkomstig van Grieks 'ousia':
huisgezin en 'ous': gehoor. De machten helpen bij het verzoenen van
tegenstellingen en bewerken overeenstemming, saamhorigheid en vrede binnen
groepen mensen. Zij zijn een uitdrukking van het goddelijke voelen.
De Heerschappijen heten in het
Grieks Kyriotetes, afkomstig van Grieks 'kurioo': bepalen, besluiten,
beheersen. De heerschappijen helpen bij het vormen van een oordeel en het nemen
van besluiten. Zij zijn een uitdrukking van het goddelijke denken.
De Krachten heten in het Grieks Dynamis, afkomstig van Grieks 'dunameis':
macht, kracht, sterkte. De krachten helpen bij de worsteling om inzicht
(kennis, waarnemen) en bij het overwinnen van moeilijkheden (willen). Zij zijn
een uitdrukking van het goddelijke waarnemen en willen.
3. De laatste stap van verdichting is die der Beschermengelen, Aartsengelen en
Engelenvorsten. De eersten houden zich in het bijzonder bezig met de mens als
persoon, terwijl de anderen zich bezig houden met groepen, steden of volkeren
en alleen in sommige gevallen (met name bij mystici) met personen.
De Beschermengelen heten in het Grieks Angeloi: boodschappers. Zij begeleiden
en ondersteunen het aardse bestaan van de mens als persoon, gedreven door
liefde en mededogen. Zij zijn een uitdrukking van het goddelijke voelen.
De Aartsengelen heten in het
Grieks Archangeloi: aartsengelen. Zij begeleiden het aardse bestaan van steden.
De Engelenvorsten heten in het Grieks Archai: oerkrachten. Zij worden
gekenmerkt door werkdrang en willen daardoor een werk aanvangen, ondernemen.
Zij begeleiden het aardse bestaan van volken. Zij zijn een uitdrukking van het
goddelijke willen.
|
waarnemen/willen
|
denken
|
voelen
|
orde 1
|
Ofanim
|
Cherubim
|
Serafim
|
orde 2
|
Krachten
|
Heerschappijen
|
Machten
|
orde 3
|
Engelenvorsten
|
Aartsengelen
|
Beschermengelen
|
|