Relativisme: 10
belangrijkste dwalingen van de Westerse mens
In deze wereld van
politieke correctheid en moreel relativisme wil de mens zich tolerant en open
opstellen. Men probeert het goede in alles zien en men wil vooral niet
overkomen als een moraalridder of met ouderwetse concepten zwaaien als zonde
of de duivel. Het resultaat is dat de moderne gelovige zich, vaak met de beste
bedoelingen, laat verleiden tot de verwatering van zijn geloof en/of
morele principes, met desastreuze gevolgen voor hemzelf en de maatschappij.
We sommen hier enkele
typische moderne dwalingen voor je op:
1) Relativisme
Relativisme
is de visie dat er geen universele waarheid bestaat. Zonder waarheid bestaat er
geen verschil tussen goed en kwaad, en is dus alles mogelijk. Wanneer men niet
meer in zonde gelooft, stelt men zich kwetsbaar op voor duivelse verleiding.
Het relativisme is in verschillende vormen overal aanwezig in onze
maatschappij. Meer hierover in de volgende punten:
2) Indifferentisme
Volgens
het indifferentisme zijn alle religies hetzelfde en maakt het niet uit wat je
overtuiging is. Indifferentisme komt onder andere veel voor binnen het
Protestantisme. Hoe vaak hoor je niet zeggen dat het niet uitmaakt tot welke
Kerk je behoort, als je Jezus maar liefhebt?
Indifferentisme
is ook een belangrijke component van het multiculturele denken. Men hoort wel
vaker zeggen dat het onbelangrijk is of je Hindoe, Moslim, Jood, Sikh,
Boeddhist of Katholiek bent. We klimmen allen dezelfde berg, maar volgen een
verschillend pad. Dat kan misschien kloppen, maar maar sommige paden zijn
gewoon beter dan andere, omdat ze meer waarheid bevatten. Bepaalden paden
kunnen je zelfs naar beneden leiden, in plaats van naar de top van de berg.
Laten we
hierover eerlijk met onszelf zijn: Jezus Christus is de ultieme en definitieve
revelatie van God aan de mensheid. Bovendien is Katholicisme hiervan de
oudste en volledigste uiting.
3) Eclecticisme
Eclectisme
is een dichte neef van het indifferentisme. Met eclectisme bedoelt men de
willekeurige combinatie van allerlei religieuze en spirituele concepten: een
beetje te vergelijken met een feestbuffet. Mensen, die al voor het
indifferentisme gewonnen zijn, vallen makkelijk voor het eclectisme. Een Kerk
denken ze niet nodig te hebben. Dus doen ze maar wat aan huis-, tuin- en
keukenspiritualiteit. Een beetje New Age hier, een moment van meditatie daar.
Ondertussen wordt er ook nog wat gelezen in de Bijbel, Koran en andere
geschriften. Men stuurt zijn kinderen naar de catechese voor de Eerste
Communie en ondertussen gaat men regelmatig naar de lokale waarzegger. Je kan
echter Islam niet gaan mengen met het Christendom, of Boeddhistische
spiritualiteit met Katholiek gebed. Dit is net zo onmogelijk als het combineren
van ijs met ketchup of rauwkost met chocoladepudding. Het vermengen van
religieuze paden kan je al snel tot een dwaalspoor leiden en een nog grotere
relativering van normen en waarden.
4) Sentimentalisme
Sentimentalisme
is het baseren van morele en religieuze keuzes op emotie, in plaats van eeuwige
waarheden. Iets kan je een goed of een slecht buikgevoel geven. Je wordt
boos op iets of iemand en je baseert dan je morele of geloofsovertuiging op dit
boze gevoel. Of je kan je goed voelen bij iets en je daarop baseren. Een
concreet voorbeeld hiervan is het volgende: twee sympathieke mannen willen
samen trouwen en dan denk je: ach, Ronny en Jef zijn zulke toffe kerels.
Waarom kunnen ze niet trouwen zoals iedereen? Je baseert je mening dus
op je emoties voor Ronny en Jef. Je wil vriendelijk zijn en je gunt iedereen
wel een mooi feest. Door belangrijke beslissingen enkel op emoties te baseren,
veroorzaak je echter maatschappelijke chaos.
5) Utilitarisme
Utilitarisme
is het baseren van morele keuzes op economische criteria, als kost en
efficiëntie. Een concreet voorbeeld: moeder werd opgenomen in een rusthuis. Ze
lijdt aan dementie en het wordt duur om de rusthuisfactuur te blijven betalen.
Artsen geven je de mogelijkheid om voor euthanasie te kiezen om haar uit haar
lijden te verlossen Ga hier niet op in. Utilitarisme is de reden waarom zoveel
babys worden geaborteerd. Men wil zijn toekomst niet opgeven wegens een
ongeplande zwangerschap. Utilitarisme wordt ook vaak met sentimentalisme
gecombineerd: Je wil het lijden van je moeder toch niet rekken? Dat zou je
zelfs geen hond aandoen! Klinkt velen waarschijnlijk vertrouwd
6) Incrementalisme
Dit is
gewoon een moeilijk woord voor drup, drup, drup. Hier komt de verleiding
stukje bij beetje; een halve leugen hier, een halve waarheid daar. Je geeft
druppelsgewijs toe aan sentimentalisme, een paar utilitaire argumenten, een
snuifje indifferentisme en wat relativisme. Het valt niet op, maar elke dag
wordt er geknaagd aan je principes. Blijf dus alert.
7) Materialisme
We gaan
het hier niet hebben over shoppen en consumptie; dat is een lichtere vorm van
materialisme. De diepere betekenis van materialisme is het ongeloof in het
bovennatuurlijke. Voor een materialist zijn God, engelen en duivels, hemel en
hel slechts een mythe. Er bestaat geen onzichtbare wereld. De sacramenten zijn
slechts symbolen en de Kerk een menselijk instituut. Priesters zijn niet meer
dan maatschappelijk werkers met een kruisje. Het huwelijk is slechts een blad
papier, de biecht is niet meer dan therapie en communie- en vormselvieringen
overgangsrituelen voor onze kinderen. Dat is materialisme. Herkenbaar? Verwerp
het dan met je ganse hart. Het is een leugen.
8) Sciëntisme
Sciëntisme
is gebaseerd op het idee dat enkel wetenschappelijk bewezen feiten
geloofwaardig zijn. Deze mening is wijdverspreid in onze hedendaagse
maatschappij. We weten allen dat de wetenschap de Bijbel weerlegt, niet?
Fout. Alle waarheid komt van God en ook de wetten van de natuur en de fysica
zijn aan Hem onderworpen. Sciëntisme is een aftakking van het atheïsme: de
overtuiging dat er geen God is en dat enkel de wetten van wetenschap als geldig
beschouwd kunnen worden. Het is belangrijk om dit te beseffen.
9) Situatie-ethiek
Dit is
een ander woord voor moreel relativisme. Bij situatie-ethiek spelen vooral
de intentie of de omstandigheden van een morele keuze een belangrijke rol.
Indien je het goed bedoelt en indien de omstandigheden het verantwoorden, heb
je een goede keuze gemaakt volgens deze visie. Heel wat katholieken gebruiken
situatie-ethiek om contraceptiegebruik, abortus of euthanasie te
verantwoorden. Uiteraard wordt situatie-ethiek vaak ook gecombineerd met
sentimentalisme en utilitarisme. Op deze manier is het makkelijk om zelfs de
zwaarste zonden te vergoelijken.
10) Universalisme
Volgens
deze dwaling is God zo liefhebbend en barmhartig dat Hij nooit iemand de hel in
zou sturen. Met andere woorden: iedereen, ongeacht zijn of haar levenswandel,
wordt gered. Dit is niet alleen in tegenspraak met het Evangelie, maar ook met
de Kerkelijke leer van de laatste 2000 jaar. Het geeft vele gelovigen de
illusie dat het weinig uitmaakt wat ze allemaal gedaan hebben, omdat ze sowieso
naar de hemel gaan. Het kwaad wordt zo weggemoffeld achter een illusie van
Goddelijke barmhartigheid.
Gebaseerd
op: Churchpop.com
Van : Katharina Gabriels
|