Naarmate je Mijn handelen met je onderkent, stroomt het
eeuwige leven door je wezen in al zijn heiligende, versterkende en herstellende
kracht. Eeuwig leven is een bewustheid van de dingen der eeuwigheid. Bewustheid
van Mijn Vader en bewustheid van Mij. Niet alleen maar een zekere kennis
omtrent Ons bestaan, zelfs niet van Onze Godheid, maar een bewustheid van Ons
in allen. Wanneer je je van Mij bewust wordt, worden ook allen voor wie je
zorgt met Mij verbonden. Schenk je Mij je dienstbaarheid, dan trek je door de
magnetische kracht van de liefde allen die je dierbaar zij, binnen de straal
van het Goddelijk leven.
Allen 1
Iedere man is je broeder, iedere vrouw je zuster, ieder
kind je kind. Je zult geen onderscheid kennen naar ras, kleur of geloof. Een is
jullie Vader en gij zijt allen broeders. Dit is de eenheid die Ik kwam
onderwijzen de mens verenigd met God en Zijn groot huisgezin. Niet de mens
alleen, in zijn eentje, die een eenheid met God zoekt. Zie God, de Vader, met
Zijn groot huisgezin verspreid over de wereld en wanneer je eenheid met Hem
zoekt, moet dat voor je betekenen een gehechtheid aan Zijn gezin, Zijn overige
kinderen. Hij erkend allen als Zijn kinderen; niet allen erkennen Hem als hun
Vader. Denk hierover na.
Immuun voor het kwade
Het kwade werd door Mij overwonnen en voor allen die op Mij
vertrouwen is er immuniteit voor het kwade. Schuif het kwade terzijde met de
pijlen waarin Ik voorzie. Je verheugen in beproevingen is zon pijl. Het
beoefenen van Mij tegenwoordigheid is er ook een. Het ontledigen van jezelf is
een ander pijl. Aanspraak maken op Mijn kracht over de verleiding is er nog
een. Je zult vele van deze pijlen aantreffen wanneer je Mijn weg bewandelt, en
je zult ze handig en snel leren gebruiken. Elk ervan is van toepassing op de
behoefte van dat moment
Uit het ongeziene
Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en
het bewijs der dingen, die men niet ziet.
Je zit nog niet in, noch zul je zolang je op aarde bent ten
volle inzien hoe geloof, samenwerkend met geestelijke kracht, daadwerkelijk
datgene tot stand brengt wat je hoopt. De mensen spreken van dromen die
bewaarheid werden. Maar jullie onder kennen ze als gebeden die verhoord zijn;
uitingen van geestelijke kracht in het ongeziene. Vertrouw daarom onbegrensd.
Gevaarlijke kracht
Zie je niet in hoe noodzakelijk het is dat je de
aanvalsmethode van de Geest leert? Er moet een zeker diepgeworteld geloof in
Mij zijn, anders zou je jezelf niet kunnen toevertrouwen aan een volledige overgave
aan Mij. Maar in hen die de gehele weg met Mij gaan, moet een volledig buigen,
een overgeven van hun wil en leven aan Mij komen, anders zou het grotere geloof
dat volgt een bron van gevaar zijn. Het zou je terugsleuren naar het materiele
vlak in plaats van je te voeren naar geestelijke hoogten.
Schuilend bij U
Volg Mij en of het nu in de storm is, of langs de stoffige
hoofdweg, of over de met stenen bezaaide plaatsen, of door de koele, open plek
in het bos, of door de weide, of langs de wateren der ruste, dan zal er bij
Mij, bij elke ervaring, een toevluchtsoord zijn. Bij tijden lijkt het alsof je
van verre volgt. Dan strek je, vermoeid door de last en de weg, een hand uit om
de zoom van Mijn kleed aan te raken. Plotseling is er geen stof meer, geen
vermoeidheid. Je hebt Mij gevonden. Mijn kind, ook al lijkt het zinloos, ga
door met je geestdodende werk, of dat nu geestelijke, verstandelijke of
lichamelijke inspanning vergt. Voorwaar, het beantwoordt aan zijn doel, al was
het maar dat het je ertoe brengt om steun van Mij te zoeken.
Heer Jezus Christus, uit liefde tot de mensen verblijft Gij
dag en nacht in dit Sacrament, terwijl Gij daar vol goedheid en liefde allen
afwacht, uitnodigt en ontvangt die U komen bezoeken. Ik geloof dat Gij in het
Sacrament des altaars tegenwoordig zijt; ik aanbid U uit de afgrond van mijn
niet en dank U voor alle mij bewezen genaden. Bijzonder dank ik U, dat Gij mij
Uzelf in dit heilig geheim geschonken, mij uw allerheiligste moeder Maria tot
voorspreekster gegeven en mij geroepen hebt om U in deze kerk te bezoeken.
Ik groet in dit ogenblik uw zo liefdevol Hart en ik heb de
mening het te groeten met een drievoudig doel: vooreerst om U dank te zeggen
voor deze grote gave; ten tweede om U vergoeding te geven voor alle
beledigingen, die U in dit Sacrament door al uw vijanden zijn aangedaan; ten
derde heb ik de mening U te aanbidden op alle plaatsen van de wereld, waar gij
in uw H. Sacrament minder vereerd en meer verlaten zijt.
Mijn Jezus, ik bemin U uit geheel mijn hart. Het spijt mij,
dat ik uw oneindige goedheid in het verleden zo dikwijls mishaagd heb. Met de
hulp van uw genade neem ik mij voor, U in het vervolg niet meer te beledigen en
op dit ogenblik wijd ik mij, hoe ellendig ik dan ook ben, zonder voorbehoud aan
U toe. Ik geef U en sta U af geheel mijn wil, mijn neigingen, mijn verlangens
en alles wat mij toebehoort. Doe voortaan alles wat U behaagt met mij en al het
mijne.
U alleen zoek ik, uw heilige liefde en de volharding tot
het einde toe; uw wil volmaakt te vervullen is mijn enig verlangen. Ik beveel U
aan de zielen van het vagevuur, vooral die de meeste godsvrucht hadden tot het
allerheiligst Sacrament en de heilige Maagd Maria. Ook beveel ik U alle
ongelukkige zondaars aan. Eindelijk, mijn dierbare Zaligmaker, verenig ik al
mijn gevoelens met die van uw liefdevol Hart, en daarmee verenigd offer ik ze
op aan uw eeuwige Vader en ik bid Hem in uw naam, ze uit liefde tot U aan te
nemen en te verhoren.
2
Bezoek aan het Allerheiligste Sacrament
De bruid van het Hooglied ging haar bruidegom zoeken en
toen ze hem niet vond, vroeg ze overal: Hebt ge mijn zielsgeliefde niet gezien?
Toen was Jezus nog niet op aarde; maar als nu een ziel, die Jezus liefheeft,
Hem gaat zoeken, dan vindt zij Hem altijd in het allerheiligste Sacrament. De
gelukzalige Pater Avila was gewoon te zeggen, dat hij onder alle heiligdommen
geen aantrekkelijker kon vinden of verlangen, dan een kerk, waar Jezus in het
Allerheiligst rust.
O oneindige liefde van mijn God, een oneindige liefde
waardig! Hoe hebt Gij er toe kunnen komen, mijn Jezus, zo diep af te dalen, dat
Ge U onder de gedaante van brood wilde verbergen, en U die vernedering hebt
getroost om met de mensen te kunnen verkeren en U met hun hart verenigen? O
mensgeworden Woord, Gij hebt U zo uitermate diep vernederd, omdat uw liefde zo
uitermate groot is. Hoe is het mogelijk, dat ik U niet met heel mijn ziel
bemin, terwijl ik weet, hoeveel Gij gedaan hebt om mijn hart te veroveren!
Ik wil U dan veel beminnen; en daarom geef ik de voorkeur
aan uw welbehagen boven ieder persoonlijk belang, boven iedere zelfvoldoening.
Mijn genoegen is het, U genoegen te doen, U, mijn Jezus, mijn God, mijn liefde,
mij al! Ontsteek in mij een vurige begeerte om voortdurend bij U in het H.
Sacrament te zijn, U in mijn hart te ontvangen en U daar gezelschap te houden.
Ik zou een ondankbare zijn, als ik aan zon zoete en minzame uitnodiging geen
gehoor gaf.
Mijn God, vernietig toch in mij alle gehechtheid aan de
geschapen dingen. Gij, mijn Schepper, Gij wilt dat op U alleen al mijn
verlangens, al mijn genegenheden gericht zijn. Ik bemin U, allerbeminnelijkste
goedheid van mijn God. Ik vraag van U niets anders dan U zelf. Ik vraag niet
mijn eigen voldoening; ik wil alleen U tevredenstellen, dat is mij genoeg. Mijn
Jezus, neem dit verlangen aan van een zondaar, die U wil beminnen. Help mij met
uw genade en maak, dat ik, ellendige slaaf van de hel, van dit ogenblik af de gelukkige
slaaf van uw liefde mag zijn.
Schietgebed: Jezus, mijn enig goed, ik bemin U bovenal.
3
Geestelijke communie
Mijn Jezus, ik geloof dat Gij in het allerheiligste
Sacrament tegenwoordig zijt. Ik bemin U boven alles en wens U in mijn hart te
ontvangen. Maar ik kan dit nu niet werkelijk doen; daarom bid ik U: kom ten
minste geestelijkerwijze in mijn hart. Ik omhels U, alsof gij reeds gekomen
waart en verenig mij geheel en al met U. Laat mij toch nooit van U gescheiden
worden.
4
Bezoek aan Maria
Allerzoetste meesteres en mijn moeder, ik ben een lage
opstandeling tegen uw grote Zoon; maar vol berouw kom ik een beroep doen op uw
medelijden om door u vergiffenis te krijgen. Zeg mij niet, dat ge het niet
kunt, want de H. Bernardus noemt u: middelares van verzoening. Op u ook rust de
taak, die in gevaar zijn te redden; volgens de H. Ephrem toch zijt gij de hulp
van allen die in gevaar verkeren. O mijn meesteres, wie verkeert in groter
gevaar dan ik? Ik heb eens God verloren. Het is zeker dat ik tot de hel veroordeeld
ben geweest, maar of God mij reeds vergeven heeft, weet ik niet.
En zo ja, dan kan ik Hem opnieuw verliezen. Gij kunt echter
alles voor mij verkrijgen; van u verhoop ik dan ook alle goed: de vergiffenis,
de volharding, de hemel. Door uw voorspraak eenmaal zalig geworden, hoop ik in
het rijk der hemelingen te behoren tot het getal van hen, die het meest uw
barmhartigheid zullen roemen.
Schietgebed: Eeuwig, eeuwig zal Ik Marias barmhartigheid prijzen.
Amen, amen!
5
Gebed tot de allerheiligste Maagd om haar machtige bescherming te verkrijgen
Allerheiligste en onbevlekte Maagd en mijn moeder Maria,
tot u die de moeder zijt van mijn God, de koningin der wereld, de
voorspreekster, de hoop en de toevlucht van de zondaars, neem ik, de
ellendigste van allen op dit ogenblik mijn toevlucht. Met de diepste eerbied
kniel ik voor u neer, o grote Koningin, en ik dank u voor alle mij tot hiertoe
bewezen genaden, voornamelijk dat gij mij van de hel, die ik zo dikwijls heb
verdiend, bevrijd hebt. Ik bemin u, allerbeminnelijkste Maria, en om de liefde
die ik u toedraag, beloof ik voor altijd uw dienaar te wezen en zoveel in mijn
vermogen is te maken dat ook anderen u beminnen.
Op u vestig ik al mijn hoop; heel mijn zaligheid stel ik in
uw handen. Neem mij aan als uw dienaar en laat mij schuilen onder uw mantel, o
Moeder van barmhartigheid. En omdat gij zo vermogend zijt bij God, bevrijd mij
van alle bekoringen of wel verkrijg voor mij de kracht om ze tot mijn dood toe
te overwinnen. Ik bid u om de ware liefde tot Jezus Christus; door u hoop ik
een goede dood te sterven. Mijn moeder, om de liefde die gij God toedraagt,
smeek ik u mij altijd bij te staan, maar vooral in het laatste ogenblik van
mijn leven. Verlaat mij niet, totdat gij mij zalig ziet in de hemel, waar ik u
zal zegenen en uw barmhartigheid in alle eeuwigheid zal prijzen. Amen. Zo hoop
ik, zo zij het.
6
Bezoek aan de H. Jozef
H. Jozef, vergun mij, dat ik u met de H. Kerk toespreek: U
zal ik steeds prijzen, want gij zijt mijn machtige beschermer. Ik zal u loven
en uw macht verkondigen, want nooit heb ik vergeefs uw hulp ingeroepen. In de
bekoringen ben ik nooit bezweken, als ik tot u gebeden heb.
Schietgebed: Geef mij een zalig sterfuur en eeuwig zal ik u
prijzen.
7
Gebed tot de H. Jozef
Mijn heilige aartsvader, gij zetelt nu in de hemelse
vreugde op een verheven troon, dicht bij uw geliefde Jezus, die u op aarde
onderdanig was; heb medelijden met mij! Ik leef hier omringd van zoveel
vijanden, van de duivel en mijn boze hartstochten, die mij onophoudelijk
bestrijden en van Gods genade trachten te beroven.
Op aarde viel u het geluk te beurt, voortdurend met Jezus
en Maria om te gaan. Verkrijg ook voor mij de genade, mijn overige levensdagen
met God verenigd te leven, altijd weerstand te bieden aan alle aanvallen van de
hel en daarna in de liefde van Jezus en Maria te sterven. Dan zal ik mij
eenmaal voor eeuwig met u in hun gezelschap mogen verheugen. Amen.
Uit: Bezoeken aan het Allerheiligste Sacrament door H. Alfonsus Maria de Liguori
Heer: Ik
ben het Johannes! Vele zielen vinden het normaal om altijd aan Ons allen alles
te vragen wanneer ze wereldse behoeften of een werelds lijden ondergaan, doch
velen onder hen zijn ondankbaar als hun problemen opgelost worden. Dan zijn ze
Ons allen weer vergeten omdat het voor hen meer dan normaal lijkt at Wij allen
voor hen alles oplossen zonder dat zij iets in de plaats stellen. Meestal
vragen zij wereldse zaken maar zo weinig geestelijke zaken. Er zijn zo weinig
zielen die vragen om hun geloof standvastiger te maken, om meer liefde te kunnen
geven aan hun medemensen. Toch willen zij altijd geholpen worden zonder 1
enkele inspanning van hun kant. Wil blijven bidden opdat elke ziel eens goed
zou willen nadenken over de genade om dankbaar te zijn wanneer zij iets
ontvangen. Het is toch mooi als een ziel dankbaar is voor wat zij van Ons allen
bekomt zelfs voor de kleinste dingen. Dankbaar voor hetgeen zijn ontvangen en
bewust van hun zwakheid. Dat de zielen geen angst hebben om zich aan Ons allen
te geven, dat zij geen angst hebben om gestraft te worden voor hetgeen zij
verkeerd gedaan hebben. Integendeel, Wij allen zullen elke ziel met open armen
ontvangen als zij zich naar Ons willen keren en zich in alle eerlijkheid naar
het sacrament van de biecht willen begeven en hun zonden met veel spijt
belijden. Dat elke ziel wil leren om zich open te stellen voor de goddelijke
liefde en Mijn Woord leert beleven, dat zij proberen om Mijn weg te gaan, een
weg van het goed beleven en naleven van alle sacramenten, een weg van waarheid
en rechtvaardigheid, van barmhartigheid en goddelijke liefde. Een liefde die
hen dichter bij Ons allen zal brengen, maar ook een liefde die hen dichter bij
de medemens zal doen komen. Ik zegen jullie om verder de strijd tegen de andere
te blijven voortzetten. Ik ben bij jullie aanwezig in alle omstandigheden en op
elk moment. (9/6/2002)
Heer: Ik
ben het Johannes! Wat is het mooi om de kleine, eenvoudige en nederige zielen
door het wereldse leven te zien wandelen. Ook zij kennen moeilijkheden en
zwakke momenten, doch door het eenvoudig en nederig belijden van hun geloof
kunnen zij alle stormen trotseren. Zij zoeken, en blijven kracht en sterkte
vinden in het geloof en in het beleven van alle sacramenten. Velen voelen zich
wel eens zwak maar gaan onmiddellijk weer bidden. Wil bidden voor die vele
kleine zielen opdat zij zouden volhouden. Andere zielen daarentegen begrijpen
niet hoe kleine, eenvoudige zielen alles kunnen doorstaan, zij blijven de
hoogmoed in hun vaandel dragen en zien alleen maar duisternis. Zij zien niet
hoe de kleine zielen Onze weg blijven opgaan en daar voortdurend de nodige
voeding ontvangen. Hoogmoedige zielen die zich in het spoor van de andere
bevinden, blijven de medemensen oordelen en veroordelen, zij spelen ook rechter
en wijzen andere zielen terecht. Zij vergeten in hun eigen hart te kijken hoe
zondig zij zijn. Wil veel blijven bidden want meer en meer zielen lopen de
andere achterna in zijn hoogmoed, met zijn jaloersheid en zijn haat tegenover
de medemens. Doordat deze zielen alleen oog hebben voor de wereldse dingen zien
zij niet hoe zij in het spoor van de andere lopen. Zij voelen zich gevleid door
wereldse macht en geldzucht, door hun wereldse rijkdom.
Blijf heel veel bidden voor de vele zielen die vruchteloos
aan het zoeken zijn, die het geestelijke leven niet vinden en zich in een
doolhof weten. Ik wil elke ziel zegene die zich totaal aan Ons allen wil geven
en onvoorwaardelijk op Ons allen durft vertrouwen. Ik ben bij je en zal je
blijven beschermen. Wil je altijd aan Ons allen blijven geven, totaal geven.
(30/6/2002)
Heer: Ik
ben het Johannes! Vele zielen zijn op een dwaalspoor beland en zijn de goede
weg verloren. Nochtans hebben zij allen door Mij, door Mijn Moeder en heiligen
goede onderrichtingen en raadgevingen ontvangen, en deze woorden worden nu nog
naar de wereld toegestuurd, doch vele zielen leggen deze onderrichtingen en
raadgevingen naast zich neer. Zij bidden niet meer met het hart en vinden dan
ook geen kracht meer om verder de goede weg op te gaan zodat zij ook hun
medemensen geen liefde meer kunnen geven. Op vele plaatsen hebben Wij allen
gevraagd om te blijven bidden en dit doen Wij NU nog, te blijven bidden opdat
zij zich allen zouden durven bekeren. Doch zovele zielen vinden het niet nodig
om naar Ons allen te luisteren. Zij zullen zelf wel zeggen hoe het er moet aan
toe gaan en wat er moet gebeuren als zij eens in een kerk komen voor een of
andere speciale gelegenheid, want elke dag of elke week een H. Eucharistie
bijwonen vinden vele zielen tijdverlies. Zij vinden hun weg niet meer, ook
omdat de verwarring groter en groter wordt, ook omdat vele priesters Mijn weg
en deze van Mijn Plaatsvervanger op aarde niet meer volgen. Toch blijf Ik aan
elke goede ziel vragen om te blijven bidden, hoe zwaar dit op bepaalde momenten
ook mag zijn; omdat de goede zielen klaar en duidelijk zien hoeveel
ongerechtigheid er op jullie wereld bestaat, omdat zij duidelijk zien hoe de
ander over de zwakke en afgedwaalde zielen reageert. Wil toch blijven geloven
en de kracht in het diepe gebed zoeken zodat de goddelijke liefde in jullie
harten blijft wonen. Blijf moedig en nederig alle vernederingen en bespottingen
omwille van Ons allen doorstaan, Wij allen zullen bij jullie zijn die deze
strijd willen verder zetten, een strijd tegen de andere en zijn trawanten. Wie
niet biddend is zal heel moeilijk kracht vinden om de goede weg op te gaan.
Geef elke afgedwaalde ziel en soms nog twijfelende zielen moet om ook Mijn weg
op te gaan, een weg van waarheid, van gerechtigheid en liefde. Ik zegen jullie
om kracht en sterkte te geven Mijn Woord heel diep te beleven. Ik ben bij je en
zal je blijven beschermen altijd en overal. Blijf moedig vechten voor Ons
allen. (10/7/2002)
Onze
vreugde is het, te schenken, onszelf te schenken, te vergeven, te beminnen.
( ) Vandaag wil ik u herinneren aan wat Jezus van zijn
Kleine Zielen verwacht. Wat vraagt Jezus?
Hij vraagt nederige zielen om te strijden tegen de
hoogmoed. De hoogmoed is een gesel die onvermijdelijk leidt tot de ontkenning
van het Heilige, zo niet van God zelf, de nederigheid is zijn tegengestelde.
Jezus dringt dan ook bijzonder aan op dit basispunt, de Nederigheid. Hij vraagt
liefdevolle kleine zielen om te strijden tegen het gebrek aan liefde. De
liefde, zoals die op onze dagen begrepen wordt is slechts een surrogaat van de
ware liefde, die op God moet gericht zijn: zelfgave, edelmoedigheid, zuiverheid
in elke levensstaat waarin God ons plaatst; huwelijk of celibaat, eerbied voor
de andere. Elke liefde dient op te vliegen uit het Hart van Hem die zei: Ik
ben de Liefde.
Hij vraagt edelmoedige kleine zielen om tegen de zelfzucht te
strijden. Ongelukkigerwijs is er steeds, in elk van ons min of meer, een vorm
van zelfzucht die ons onveranderlijk leidt naar de liefde van eigen gemak, naar
de onmacht van een menselijke natuur die halsstarrig de hulp weigert van de
genade die zich aanbiedt; hulp om het eigen ik te overstijgen. Hij vraagt
biddende kleine zielen om te verhelpen aan het gebrek aan gebed. Eigenlijk,
dierbare kleine zielen, welk gebed wordt door God het meest op prijs gesteld?
Is het een woordenvloed die vurig gebed wil zijn? Of is het eerder zelfgave,
offergave van elke dag, steeds hernieuwd, in vreugde als in lijden dat het ons
doet uitschreeuwen van pijn, maar pijn die verzacht wordt door de vreugde van
de gave aan de Liefde?
Jezus vraagt vertrouwvolle kleine zielen om tegen het
pessimisme te strijden. Geloof mij, het vertrouwen is de basis van de
Kleinheid. Het is als een klein vogeltje in Gods Hand, dat alles, ik zeg wel
alles van zijn goedheid verwacht. Jezus laat zich altijd overwinnen door ons
vertrouwen; hoeveel mensen van deze tijd laten zich wegzinken in pessimisme,
omdat zij hun hart niet vertrouwvol willen openen? Jezus vraagt reine kleine
zielen om te strijden tegen de onreinheid. Het is levensnoodzakelijk voor de
toekomst van de wereld op te komen tegen het kwaad dat steeds verergert. Geheel
bewust dat God met ons is, dienen wij krachtdadig de onreinheid onder al haar
vormen aan te klagen, het gebrek aan verantwoordelijkheidszin doen kennen van
hen die laten begaan, zonder de stem te verheffen om de kanker te stoppen die
aan de ziel van onze kinderen knaagt, ook aan volwassenen die te laf zijn om
tussen te komen.
De massa-media, de sensatiebladen raken in extase voor wat de
schande is van onze eeuw. Wat slecht is wordt de hemel in geprezen, wat goed is
wordt afgeremd, gestopt, door precies diegenen die tot opdracht hebben het aan
te moedigen, te spreken, luid hun verontwaardiging, onze verontwaardiging, te
verkondigen. De verdorvenheid der zeden tast zelfs de kinderen aan. Er staat
nochtans in het Evangelie: Als gij niet wordt als kleine kinderen zult gij het
Rijk der Hemelen zeker niet binnengaan. Arme kleine jeugd. Wat betekent het
toch die enkele jaren hier beneden. De dag zal komen waarop gij zult staan
tegenover diegene die Liefde tot het uiterste wil zijn. Jezus vraagt ook: ware
kleine zielen om te strijden tegen de Leugen en de Schijnheiligheid: God is
Waarheid. Telkens wij over dit punt struikelen brengen wij hulde aan de Duivel.
En zoals Jezus het ons in de Boodschap herinnert: Een kleine leugen blijft
steeds een legen. Het order voor Kleine Zielen moet zijn en blijven: Nooit
liegen.
Jezus vraagt onderworpen kleine zielen om tegen de
ongehoorzaamheid te strijden. Wie kent nog het sleutelwoord: Gehoorzaamheid?
Nemen zij Jezus-Christus tot voorbeeld, die zijn hele aardse leven lang,
gehoorzaamd heeft aan zijn schepsels Jozef en Maria. Wij zullen het aanschijn
van de aarde niet veranderen. Alleen God, Bron van alle goed, heeft die Macht.
Daarom raad ik u aan, aan de grondwaarheden van het Geloof te gehoorzamen: aan
de eeuwige Waarheden: aan Gods Geboden die op onze dagen zo vergeten zijn. Onze
Moeder de Heilige Kerk lijdt Laten wij haar wonden verzorgen. Hoe? Door ons
voorbeeld van kleinheid en nederigheid, maar vooral door ons neen aan de
afwijkingen van sommigen van haar leden. Laat ons bidden en beminnen. Jezus,
haar Goddelijke Stichter zal de rest doen Het weze ons voldoende, te beminnen.
Hij vraagt: Offerzielen om tegen de Ketterij te strijden. Aan elk
van hen vraagt Jezus een onmetelijke eerbied voor zijn Liefdesacrament. Vrezen
wij niet. Trotseren wij spot, beledigingen, onbegrip. God die ons ziet, weet,
en is gelukkig. Dat is het essentiele. De rest heeft weinig belang. Want, zo
wij al lijden, Hij heeft meer geleden dan wij Onze vreugde is te schenken,
onszelf te schenken, te vergeven, te beminnen Dragen wij onze broosheid op aan
de Barmhartige Liefde. Kinderen, wezen wij nooit zijn lijden door onze
vrijwillige zonden en onze weigering Hem te beminnen.
Iedereen dient te begrijpen dat indien onze zo tedere
Hemelmoeder bij elk van ons is, zij het kanaal is langs waar de Hemelse Genaden
naar de kinderen van deze aarde vloeien. De Heer ontvangt ons gebed graag uit
haar maagdelijke handen. Nemen wij onze toevlucht tot Maria, onze zo dierbare
Gezant bij God. Door Haar zal de geest van het Kwaad overwonnen worden. Wezen
wij er van overtuigd dat de wereld gered zal worden door haar Bemiddeling op
het Hart van haar Zoon. Zij zal optreden en zijn immanente Gerechtigheid
stoppen, indien er nog tijd is. Ik dring er op aan dat gij in praktijk zoudt brengen
wat Jezus ons leert in de Boodschap van de Barmhartige Liefde. Wat zegt Hij
ons? Hij zegt ons dat wij allen zondaars zijn en dat de bekering van de zielen
bij onze eigen ziel moet beginnen. Kleine ziel zijn betekent beminnen,
schenken, vergeven. Het is eendracht met de naaste betrachten.
Jezus zegt ons: Dat niemand zich boven de andere verheven voele.
Wie heeft het recht te oordelen? Oordelen zij niet maar betreuren zij het kwaad
dat aan de mensheid knaagt. Dat ons dierbare Legioen zich verenige met het
Legioen der Engelen. Zij zijn er om ons bij te staan. Jezus zegt ook in de
Boodschap: Mijn kleine zielen kunnen de wereld redden. Er dient onder ons een
diepe eenheid te zijn, geput uit Gods Hart, want zonder Hem en buiten zijn
Onderrichtingen, zal er niets zinvols mogen verhoopt worden. Kleine ziel zijn
is meer dan een naam, het is een leven leiden in overeenstemming met het
Evangelie en met de Boodschap.
In deze droevige tijden richt ik mij in het bijzonder tot
u, dierbare gehandicapten, want gij zijt de goede gist van onze hoop voor het
leven op deze totaal ontredderde wereld. Geloof in de waarde van uw opgedragen
lijden. Ja, valoriseer wat gij verdraagt door het op te dragen aan de Liefde.
Wat u betreft, jongeren, die de toekomst van de wereld zijt, weest U ervan
bewust dat de Heer naar u kijkt, en van u veel edelmoedigheid verwacht in zijn
Dienst. Slechts aan die rijs en mits om u heen geschonken Liefde, zal Jezus u
als zijn ware kinderen kunnen erkennen. Dan zal Gods Vergiffenis ons niet
ontbreken. Moge de Heer de hedendaagse mensen helpen de zin en het doel van het
leven terug te vinden, en hen zo bevrijden van de onrust en de droefheid die
onze wereld overweldigen. En dat wij allen zouden mogen leven in de vreugde van
de Heer.
Leef met Mij. Werk met Mij. Schep er altijd behagen in om
Mijn heilige wil te doen. Laat dat de voldoening van je leven zijn. Vind daar
je volle genot in. Laat het wonder van Mijn zorg voor je zo vertroostend zijn,
dat je geen saaiheid meer kunt zien in geestdodend werk, in uitstel De
heerlijkheid van Mijn leiding (het wonder van haar intimiteit) openbaart zult
een tedere kennis omtrent je, betreffende je verleden en je toekomst. Laat dit
Mij aan jou openbaren en vermeerder zo dagelijks je kennis omtrent Mij.
De weg die je nam
Zie achterom naar de weg waarlangs Ik je geleid heb. Zeg
bij jezelf: Is mijn Heer vandaag niet even sterk als in de dagen die achter
mij liggen? Heeft Hij mij niet gered toen menselijke hulp machteloos stond?
Heeft Hij niet Zijn belofte gehouden en Mij beschermd en voor mij gezorgd? Kan
ik, daaraan denkend, nu twijfelen aan Zijn macht? Zo zul je vertrouwen krijgen
en een vaster geloof. Wanneer je geloof dan aldus versterkt is, kan Mijn kracht
meer vrijelijk en vollediger voor je werken. Je begint je nog maar pas Mijn
wonderen te realiseren. Je zult ze meer en meer tot openbaring zien komen
wanneer je voortgaat. Laat Mij toe in al wat je doet, in elk plan, in elke
daad.
Rijkdommen van Zijn genade
Het is aan Mijn volgelingen om Mijn Woord, het Woord van
God Zelf, aantrekkelijk te maken. Mijn Woord moet rijkelijk in je wonen. Er
moet geen karigheid, geen armoede zijn, maar een overvloed van rijke
voorzieningen. Let op het woord wonen. Niet bij vlagen, zoals Ik je heb gezegd.
Het moet zich daar thuis voelen, het moet er thuishoren. Geen kwestie van
schrale of uitgeputte voorzieningen. Het Woord van God groeit in betekenis, in
intensiteit voor je, wanneer je het in werking stelt. Bedenk ook dat het Woord van
God, dat Woord is dat vleesgeworden is, Die bij je woont, je Heer Jezus
Christus.
Mijn beeld hersteld
Zie op Mij totdat je blik zo intens wordt, dat je de
schoonheid der heiligheid absorbeert. Dan wordt daadwerkelijk je kleinzielige,
onwaardige eigen-ik uit je natuur verdrongen. Zie op Mij. Spreek met Mij. Denk
aan Mij. Zo word je omgevormd door de vernieuwing van je gedachten. Andere
gedachten, andere verlangens, andere wegen volgen, want je wordt veranderd naar
Mijn beeld. Aldus rechtvaardig je Gods wegen met de mens de mens gemaakt naar
Zijn beeld, dat beeld werd vertroebeld, maar toch had Ik nog vertrouwen in de
mens; vertrouwen dat de mens, wanneer hij in Mij, de Mens Christus Jezus, het
beeld Gods zou zien, hij ernaar zou streven zich weer te verheffen tot Mijn gelijkenis.
Verwachting
In al je werk, je samenzijn met anderen dien je altijd je
bewust te zijn van Mijn koesterende liefde die je omringt. Blijf in Mijn
liefde. Kom Mij tegemoet in de avond, verwachtingsvol en met liefde.
Voortijdige zegen
Geef
mij kracht om Uw tijd af te wachten, Uw tuchtiging te aanvaarden.
Slechts je falen hierin kan de antwoorden op je vele
gebeden vertragen. De zegen die je begeert, vereist een geoefend,
gedisciplineerd leven; anders zou ze je ondergang bewerken en de kritiek
brengen van een wereld, die slechts aan het doel, Mijn doel dat je zo vurig
zoekt te dienen, afbreuk kan doen.
Verbroken banden
Maak
los de ketenen die mij binden aan de aarde en aan stoffelijke dingen.
Ze zullen losgemaakt worden. Zelfs nu wordt je gebed
verhoord. Maar je kunt alleen dan volkomen worden bevrijd als je meer en meer
leeft met Mij. Bevrijding van je gedachten van aanspraken van het eigen-ik
ontstaat door een vervangingsproces. Vervang elke aanspraak van het eigen-ik
door Mijn aanspraak. Vervang elke gedachte van vrees of afkeer door een
gedachte van geborgenheid in Mij en van blijdschap in Mijn dienst. Vervang elke
gedachte van beperktheid of hulpeloosheid door een van kracht, van een door de
Geest gesteund leven. Doe dit volhardend. In het begin in een welbewuste
poging, totdat het een bijna onbewuste gewoonte wordt. De ketenen zullen
stukspringen en geleidelijk zul je het wonder van je vrijheid verwezenlijken.
Overvloedig geven
Here,
ik vraag om Uw onbegrensde voorzieningen.
Ik geef niet met karige hand. Zie de schoonheid in de
natuur, de overdaad, de overvloed. Wanneer Ik je een werk geef te doen, iemands
nood geef te lenigen, dan kennen Mijn voorzieningen geen grenzen. Ook jullie
moeten deze Goddelijke vrijgevigheid leren, niet alleen jegens de eenzamen, de
behoeftigen met wie je in aanraking komt, maar ook jegens Mij, je Heer. Meet de
rijkdom van Marias geschenk af aan de offers die vandaag de dag worden
gebracht door hen die hun liefde voor Mij belijden. Onvrijgevigheid belemmert
de ziel in zijn groei.
MIJN MARIAAL LEGIOEN, WEES KLAAR EN VOORBEREID,
WANT DE DAGEN VAN DE GROTE STRIJD ZIJN NABIJ !
14 SEPTEMBER 2016 2:10 P.M
OPROEP VAN MARIA, HULP DER CHRISTENEN AAN HET VOLK GODS
Kleintjes van mijn Hart, dat de vrede van mijn Heer met jullie allen zij en dat
mijn Hulp en Bescherming jullie altijd moge vergezellen.
Mijn Mariaal Legioen, wees klaar en voorbereid, want de dagen van de grote
strijd zijn nabij. Enoch zal jullie begeleiden, hij is uitverkoren van mijn
Vader om het Volk van God te onderwijzen en voor te bereiden in de spirituele
strijd. Luister naar hem en volg de richtlijnen op die we jullie zenden
doorheen onze Boodschapper.
Verleen hem al jullie medewerking zodat hij zijn missie tot een goed einde kan
brengen; hij komt in naam van ons; effen de weg voor hem, verwacht geen ander,
hij is reeds onder jullie en de Glorie van God is met hem. Bereid jullie voor,
uitverkoren naties, om de Boodschapper van Albricias te ontvangen, die de
Blijde Boodschap brengt aan het Volk Gods. Verheug jullie want de Allerhoogste
heeft jullie een profeet gezonden onder jullie.
Enoch, Enoc of Henoch, het is dezelfde Boodschapper, zodat jullie niet
twijfelen aan zijn naam en zijn missie. De Geest van mijn Heer is met hem en
met Elia, zij zullen de twee kandelaars zijn die de weg van het Volk Gods
verlichten, in de dagen van duisternis die eraan komen. Elia en Enoch zullen de
ketterijen en bedrog van de Antichrist vernietigen in de tijd van zijn
heerschappij. De kudde van mijn Zoon zal maar hen luisteren en hen volgen,
omdat ze in hen de aanwezigheid van God zullen zien die zijn Volk komt bezoeken
en aanmoedigen.
Mijn tegenstander en zijn aanhang zullen hen vervolgen en hen aanvallen, maar
hij zal hen geen kwaad kunnen aandoen, omdat de macht van God met hen zal zijn.
Al degenen die proberen hen kwaad aan te doen zullen sterven voordat ze het
kunnen proberen; enkel wanneer ze hun missie beeindigen zullen ze overwonnen
worden en zullen ze hun leven geven. Mijn Vader zal verheerlijkt worden door de
getuigenis van deze twee getuigen. Bereid jullie dus voor, Volk van God, om
Enoch en Elia te ontvangen en herinner jullie dat de triomf bij Onze Twee
Harten ligt.
Blijf in de vrede van mijn Heer.
Ik houd van jullie, jullie Moeder, Maria Hulp der Christenen.
Kleintjes, brengmijn boodschappen aan
de hele mensheid.
Het kerkelijk
of liturgisch jaar van de Rooms-katholieke Kerk loopt niet gelijk met
het kalenderjaar. Het wordt ingedeeld in twee kringen rond de grote feestdagen
van Kerstmis en Pasen. Het kerkelijk jaar start met de kerstkring die aanvangt
met de eerste zondag van de advent (eigenlijk het avondgebed voorafgaand aan
deze zondag), gaat over Kerstmis tot aan de vierde zondag na Epifanie
(Driekoningen). Dan start de paaskring die, naargelang van de gebruikte
liturgische kalender, aanvangt met septuagesima (70 dagen voor Pasen) of Aswoensdag.
Deze kring eindigt 50 dagen na Pasen met Pinksteren. De zondag daarop volgt Trinitatis
(Drievuldigheidsfeest) met daarna de 27 zondagen na Trinitatis. Deze periode
wordt ook nog onderverdeeld in de zomerkring (Trinitatis en 12 zondagen erna)
en de herfstkring (van de 13e tot de 27e en laatste zondag na Trinitatis).
Daarmee is de kring van het kerkelijk jaar gesloten.
De indeling van het kerkelijk jaar
A. De kerstkring
De
kerstkring is de eerste periode van het kerkelijk jaar. Deze gaat van de eerste
zondag van de Advent tot aan het feest van doopsel van Jezus.
De advent
De advent
begint op de zondag die het dichtst bij het feest van de Heilige Andreas (30
november) valt. Deze zondag valt tussen 27 november en 3 december.
De eerste zondag (Levavi)
De tweede zondag (Populus
Sion)
De derde zondag (Gaudete)
De vierde zondag (Rorate)
Vanaf 17
december tot 24 december wordt de jaarlijkse kerstnoveen gehouden. Er worden in
die dagen geen heiligen herdacht en het dragen van gewaden in de paarse kleur
is verplicht voorgeschreven.
De kersttijd
Kerstmis (25 december): Hoogfeest
van de geboorte van de Heer
Heilige Familie (zondag onder de octaafdag
van Kerstmis, 30 december als Kerstmis op een zondag valt)
Hoogfeest van Maria Moeder
van God (1
januari, octaafdag van Kerstmis)
Openbaring of in de volksmond Driekoningen
genoemd (6 januari, maar wordt in de liturgie gevierd op de zondag na 1
januari als 6 januari op een weekdag valt)
Doopsel van Jezus (1e zondag na 6 januari).
Als de Openbaring des Heren valt op 7 of 8 januari wordt het Doopsel van
Jezus gevierd op de maandag 8 of 9 januari.
Hiermee
eindigt de kersttijd. Nu begint de tijd door het jaar tot aan de dinsdag vóór Aswoensdag.
In die periode kan het feest van de Opdracht van de Heer in de tempel (Maria
Lichtmis) (2 februari) op een zondag vallen. Dan heeft dit feest voorrang op de
gewone zondagsliturgie. Het feest sluit de vele kerstfeesten af maar is al een
verwijzing naar Pasen.
B. De paaskring
In de
liturgische kalender die gebruikt wordt bij de gewone vorm van de Romeinse
ritus, begint de paaskring met Aswoensdag en eindigt met het hoogfeest van
Pinksteren. In de kalender die gebruikt wordt bij de buitengewone vorm vangt
deze kring aan met septuagesima (70 dagen vóór Pasen) en eindigt vóór de eerste
zondag van de advent.
Veertigdagentijd
Deze
periode start op Aswoensdag, eindigt met het Alleluia in de paasnacht en staat
voor de vastentijd. De vroegere benaming van de 5de zondag was Passiezondag. De
6de zondag in de Veertigdagentijd heet nu Palmzondag-Passie van de Heer, en
luidt tevens de Goede Week in.
Aswoensdag (Misereris omnium)
De eerste zondag: (Invocabit
me)
De tweede zondag: (Reminiscere)
De derde zondag: (Oculi)
De vierde zondag: (Laetare)
De vijfde zondag: (Judica)
Palmzondag: (Pueri
Hebreaorum)
Witte Donderdag: (Nos autem)
Paastijd
De
paastijd is de tijd die loopt vanaf de vooravond van Pasen (paasavond en
-nacht) tot en met Pinksteren (50 dagen na Pasen).
De eerste
8 dagen van Pasen vormen het paasoctaaf, waarbij elke dag hierin wordt gevierd
als een Hoogfeest van de Heer, en er dus het Gloria en Credo wordt gezongen. De
zondag waarmee het octaaf eindigt, wordt Beloken Pasen genoemd en is de Zondag
van de Goddelijke Barmhartigheid.
Paaszondag: (Resurrexi)
De tweede paaszondag: (Quasi
modo)
De derde paaszondag: (Jubilate
Deo)
De vierde paaszondag: (Misericordia
Domini)
De vijfde paaszondag: (Cantate
Domini)
De zesde paaszondag: (Vocem
iucundidatis)
Hemelvaart van de Heer: (Viri
Galilaei)
De zevende paaszondag: (Exaudi
Domine)
Pinksteren: (Spiritus Domini)
Tussen
Hemelvaart en Pinksteren wordt de jaarlijkse Pinksternoveen gehouden.
De kleuren van het kerkelijk jaar
Tijdens
het kerkelijke jaar worden verschillende liturgische kleuren gebruikt. Iedere
kleur heeft zijn eigen periode in het kerkelijk jaar en zijn eigen betekenis.
Rose
Rose betekent vreugde voor
het komende kerstfeest en paasfeest.
Periode: Wordt gedragen op
de derde zondag van de Advent (Gaudete) en de vierde zondag in de Veertigdagentijd
(Laetare).
Paars
Paars is de kleur van
boete en soberheid.
Periode: Het wordt gedragen
in de advent de tijd vóór Kerstmis en de Veertigdagentijd de tijd vóór Pasen
en bij de diensten van de uitvaart en op Allerzielen. Alleen bij de
uitvaart van kinderen die hun zevende levensjaar nog niet bereikt hebben
('engelenmis'), wordt een wit kazuifel gebruikt. Men draagt ook een paars
kazuifel bij de Kruisdagen (de drie dagen vóór OLH Hemelvaart) en de Quatertemperdagen.
Wit
Wit staat voor zuiverheid
en geluk.
Periode: wit is de kleur die
men draagt op de dagen van de kersttijd (vanaf het hoogfeest van Kerstmis,
25 december, tot en met het feest van het Doopsel van de Heer (de zondag
na 6 januari). Het wordt gedragen in de gehele paastijd, op Hemelvaarsdag,
en op de feesten van de Heer die niet in verband staan met Zijn lijden.
Verder ook op de feesten van Maria, op het hoogfeest van de geboorte van
de heilige Johannes de Doper (24 juni), evenals op de feestdag van de
heiligen die geen martelaar zijn, zoals op 27 december, de feestdag van de
heilige Johannes, apostel en evangelist en op Trinitatis (de zondag na
Pinksteren). Het wordt ook gedragen bij de uitvaart van kleine kinderen.
Groen
Symbool voor verwachting
en hoop
Periode: Het wordt gedragen
in de Tijd door het jaar, op de zondagen en weekdagen buiten de kerst- en
paastijd, advent en veertigdagentijd waar geen verplichte gedachtenis van
een heilige of feest wordt gevierd.
Rood
Symbool: van de liefde
en van de Heilige Geest.
Periode: Pinksteren, in
vieringen van de apostelen en evangelisten en martelaren.
Bij de viering van het Vormsel.
Op het feest van Kruisverheffing
(14 september).
Op Palmzondag en Goede
Vrijdag en in de votiefmis van het lijden van Christus.
Bij de begrafenis van de
paus of van kardinalen wordt ook rood gedragen.
Waarschuwingen: Maar
nu zult ge, land voor land, stad na stad, in catastrofen gedompeld worden de
een nog groter dan de andere Alles zal nog meer losbarsten. Verwacht ge dat
de sterren vallen? opgepast voor ontvoering van kinderen! Mijn arme
kinderen, haast u. Ge zijt bezig uw laatste voorwaarde te stellen. Mijn
Barmhartigheid staat u nog toe deze verandering in alle rust te verrichten,
maar u wacht de slag die beslissend zal worden. Mijn kind, Ik ben in afwachting
van uw beslissing en gij, ge zijt in afwachting van een zelfvernietiging! Gij
verkiest de valbijl, terwijl Ik u Mijn Heilige Genade van Vergeving aanbiedt!
weldra, zult ge met het geld in de hand in het geheel niets meer vinden om u
te voeden, want Ik heb tegen de zon gezegd de grond te verbranden en aan het
water om de gronden te overstromen, opdat de Hongersnood woedt op de Aarde van
de mensen, die Mij niet erkend hebben, noch toen Ik op uw Aarde ben gekomen,
noch door Mijn profeten die u almaar waarschuwen voor uzelf Overal herhalen
zich de catastrofen en Ik had u gewaarschuwd. Niet een enkele plek van de
planeet zal er Mijn vrede smaken tot op de dag waarop Ik in Mijn Glorie zal
wederkeren".
Beloften: Ik
zal komen een halt toeroepen aan de dwaasheid van de mensen die onder
heerschappij van Satan staan. Met Mijn stem zal Ik al de ontketende elementen
ophouden. Satan zal geen macht meer hebben over Mijn Aarde die Ik kom bevrijden
van alle kwaad Ge hebt nooit opgehouden met Onze Vader verbonden te zijn
door de draad van het Eeuwig Leven dat de Hemel en de Aarde verbindt De barmhartigen
zal Ik overdekken met Mijn Barmhartigheid Ieder wezen is geroepen heilig te
worden van de Heiligheid van God. Uw Geloof zal de kracht van deze wereld zijn
Werkt voor een betere Wereld. Komt de wonden van de wereld verbinden. En Ik
zal u bevrijden van alle Kwaad. Alleen tegen deze prijs zult ge Mij terugzien.
Want Ik zal dit werk komen beeindigen dat u gegeven is eerst te doen. Voor God
is niets onmogelijk. Doet en Ik zal doen. Woord van de Heer Als alle mensen
begrijpen dat de Barmhartigheid van God in alle harten kan doordringen om Zich
met ieder van ons te verenigen teneinde de deur van uw harten open te stellen
voor de Meester van de Geschiedenis, dan zal er geen oorlog meer zijn, geen
honger en de ziekte zal voor altijd verdwijnen.
Israel en
Ismael: Mijn Land Israel wordt een levende wonde Wat hen wacht is een
immense schrik, ze gaan de Vader en Mij zien, want de herinnering van Mijn Volk
is trouw gebleven en, voor hen, zal de Zoon van God verschijnen, uitgaande van
een wolk (Dat zou ook Garabandal kunnen zijn. Het teken zal voor allen
zichtbaar zijn, men zal het kunnen fotograferen maar niet aanraken. Dit teken
gelijk aan de wok die de Hebreeen in de woestijn geleiden tijdens de Exodus zal
alle Joden aanzetten zich te bekeren). Ze zullen hun vreugde uitschreeuwen Waar
zijn de Joden, de Arabieren en de Christenen? Ze zijn allen in Mijn Liefde
wanneer ze mijn Vader en uw Vader beminnen!
De kruisen van
Liefde: Mijn Kruisen van Liefde zijn de eerste steun waar Mijn Nieuwe Aarde
wordt opgebouwd. Ze zijn er de basis van. Hun kracht verwijdert het Kwaad. Mijn
Kruisen zijn levend door de Heilige Zegening die ze ontvangen van Mijn heilige
Priesters Mijn Kruisen kondigen Mijn terugkeer in Glorie aan Deze
Kruisen van Liefde vermenigvuldigen zich om te realiseren, wat in een ogenblik
het Grote Glorievolle Kruis moest doen dat gevraagd is door onze Vader in de
Hemel. Maar de wereld heeft reeds een voet in de afgrond. Heb medelijden,
mijn God, opdat uw rijk moge komen. Red hen, het is nog tijd Zo weinig tijd
antwoordt u de Heer! Door het laatste Kruis te Naju op te richten, zult ge
dat van Dozule vrijkopen, zult ge Mijn Weg vrijmaken en ge zult aldus kunnen
roepen van Oost tot West: Kom, Heer Jezus!
Geestelijken, mensen die anderen in hun spirituele
behoeften steunen, worden in de katholieke Kerk door een bisschop gewijd via
een special sacrament, de priesterwijding. Door middel van dit sacrament komt
ook de hierarchie van diaken, priester en bisschop tot stand.
Dit sacrament kun je maar een keer ontvangen, net als het
doopsel en het vormsel, maar je kunt wel een wijding in telkens een hogere
graad ontvangen. Iemand moet eerst tot diaken zijn gewijd voordat hij de
priesterwijding kan ontvangen, en hij moet eerst tot diaken en priester zijn
gewijd voordat hij de bisschopswijding kan ontvangen. Elke priester en elke
bisschop heeft het sacrament van de priesterwijding dus meer dan eens
ontvangen, maar hij kan niet opnieuw tot diaken, priester of bisschop worden
gewijd, omdat de wijding voor het leven geldt.
Alleen gedoopte mannen komen in aanmerking voor het
sacrament van de priesterwijding. Jezus Christus heeft het sacrament van de
priesterwijding tijdens het Laatste Avondmaal tegelijkertijd met het sacrament
van de eucharistie ingesteld. Om brood en wijn te kunnen veranderen in het
lichaam en bloed, ziel en goddelijkheid van Christus moet je priesters hebben
die deze macht dankzij hun wijding hebben gekregen.
Bisschoppen ontvangen de hoogste graad van priesterwijding
en vaak zeggen ze in de Kerk dan dat de bisschoppen de volheid van het
wijdingssacrament ontvangen. Zij hebben namelijk alleen het gezag alle zeven
sacramenten toe te dienen: doopsel, boete, eucharistie, huwelijk, ziekenzalving,
priesterwijding en vormsel. Priesters hebben alleen het vermogen en het gezag
om vijf sacramenten toe te dienen: doopsel, boete, eucharistie, huwelijk en
ziekenzalving. Diakens kunnen er maar twee toedienen, doopsel en huwelijk, op
voorwaarde dat het een huwelijk zonder mis is.
In uiterste noodgevallen kunnen bepaalde sacramenten door
leken worden toegediend, zoals het doopsel als iemand in levensgevaar verkeert
of het huwelijk in missielanden waar op reguliere basis geen priesters aanwezig
zijn. Maar normaal gesproken bedienen diakens, priesters en bisschoppen de
sacramenten, omdat de toediening van de heilige rituelen van de Kerk aan de
mensen van God een van hun primaire functies is.
Diakens, priesters en bisschoppen krijgen een uitgebreide
pastorale en theologische opleiding. Katholieke priesterstudenten gaan naar het
seminarie, waarvoor ze wel eerst een opleiding moeten hebben gevolgd die
toegang geeft tot het hoger beroepsonderwijs. Studenten die het seminarie
hebben voltooid, kunnen daarna een academische studie theologie volgen.
Door hun gedegen theologische en pastorale vorming aan het
seminarie hebben katholieke geestelijken een uitstekende basis, maar ze moeten
deze academische achtergrond aanvullen met een waarachtig gebedsleven. De
pastorale vorming houdt in dat seminaristen leren naar mensen te luisteren, hen
met raad terzijde te staan en met andere mensen te werken, vooral met zieken,
behoeftigen enz. Dankzij de seminaristenopleiding kan een katholieke
geestelijke functioneren als een goede pastoor en als een bekwame theoloog.
Het sacrament van de priesterwijding maakt van een man geen
kerkelijke aristocraat, maar verleent hem wel de waardigheid van het sacrament.
Dat houdt in dat hij de paus moet gehoorzamen en zich in dienst moet stellen
van het Godsvolk. In vroegere tijden kwam het echter regelmatig voor dat
opportunistische en ambitieuze mensen opklommen in de klerikale hierarchie en
via hun ambt als diaken, priester of bisschop misbruik maakten van hun
kerkelijke autoriteit en hun persoonlijke behoeften bevredigden. Het sacrament
van de priesterwijding is niet bedoelt om een bovenklasse te scheppen, maar om
spiritueel leiderschap te bieden. Pastoors moeten zichzelf beschouwen als
herders die hun schapen kennen en liefhebben, en niet als chefs die denken dat
hun onderdanen alleen maar dienaren en boeren zijn.
Een geestelijk leider kan zijn gewijde ambt vrijwillig
neerleggen of als hij zich heeft misdragen, onder dwang. Het is echter
onmogelijk een diaken, priester of bisschop zijn priesterwijding te ontnemen.
Een uit het priesterambt ontzette of gelaiceerde geestelijke mag geen
priestergewaad meer dragen en mag zijn ambt niet meer rechtmatig uitoefenen. De
ontzetting uit het priesterambt is onvrijwillig, en een priester krijgt deze
straf opgelegd als hij een misdaad heeft gepleegd of een schandaal heeft
veroorzaakt. Laicering vindt plaats op verzoek van de geestelijke zelf; hij
doet dat niet omdat hij zich zedeloos heeft gedragen, maar omdat hij ontheven
wil worden van zijn celibaatsverplichtingen en omdat hij zijn gewijde ambt niet
meer wil uitvoeren.
Beide ingrepen hebben hetzelfde gevolg: uit het ambt
ontzette en gelaiceerde priesters mogen niet meer het priesterboord dragen, vader
genoemd worden of in het openbaar de sacramenten toedienen. Alle verzoeken tot
laicering gaan naar Rome, en alleen het Vaticaan kan ze inwilligen. Een uit het
ambt ontzette of gelaiceerde geestelijke krijgt geen salaris, huisvesting of
verzekeringen meer. Hij mag trouwen, maar hij mag nooit meet in het openbaar een
van de sacramenten toedienen. De enige uitzondering is als een uit het ambt
ontzette of gelaiceerde priester of bisschop te maken krijgt met een katholiek
in doodsnood en er geen andere priester aanwezig is. In dat geval kan een uit
het ambt ontzette of gelaiceerde priester of bisschop het heilig oliesel
toedienen en de laatste biecht afnemen. Voor de rest mag hij nooit meer in het
openbaar zijn priestertaken vervullen.
Wanneer
het eenmaal tijd is, zullen wij oogsten, als wij niet verslappen.
De weg kan lang en grauw schijnen. Mijn hart van liefde
doet soms pijn, omdat Ik je moet vragen om zon lange en zon vermoeiende weg
te gaan. Toch is voor ieder van Mijn volgelingen de gekozen weg zeker die welke
het meest geschikt is voor zijn voeten. Maar voeten raken vermoeid. Heb je de
moeizame weg laten effenen door de liefde? We wandelen tezamen.
De blik van liefde
Liefde is de bloem. Liefde is het zaad waaruit die bloem
ontspruit. Liefde is de bodem waarin ze gevoed wordt en groeit. Liefde is de
zon die ze tot ontplooiing brengt. Liefde is de geur die de bloem afgeeft.
Liefde is de blik die haar schoonheid ziet, en God is liefde, alwetend,
albegrijpend, uit Wie al het goede voortkomt.
Liefde voor het onbeminnelijke
Liefde voor allen dient al wat je doet te markeren, indien
je Mij als Heer erkent en indien je een ware volgeling van Mij wilt zijn. Zijn
banier over mij was liefde. Die woorden drukken niet alleen de liefdevolle
bescherming rondom je uit, maar ook de banier waaronder jullie marcheren als
soldaten van Mij, jullie Aanvoerder. Ze dienen ook om je te herinneren aan
datgene waarvoor je staat tegenover de wereld. In de naam der liefde is het dat
je marcheert. In de naam der liefde is het dat je overwint. Liefde is het die
je dient te brengen naar de onbeminnelijke plaatsen op deze wereld. Het is de
enige uitrusting die je nodig hebt.
Dove oren
De mens roept om hulp. De mens voelt zijn behoefte aan Mij.
Geheel niet lettend op de talloze malen dat Ik hem nabij kom, niet gehoord, dat
Ik verder ga, onopgemerkt, dat Ik voor dovemansoren spreek, voorhoofden aanraak
die gefronsd en gerimpeld zijn door aardse zorgen. De Christus is dood, zegt
de mens. Levend en verlangend, vol van een levende tederheid kruiste Ik zijn
weg vandaag. Hij sloeg er geen acht op. De mens hoort de stormen, de wind, de
aardbeving en met zijn oren, die nog tuiten van de echos, hoort hij niet de
stille, zachte stem. O, gaat niet aan Mij voorbij, Mijn kinderen.
Balsem voor alle kwalen
Heb lief en draag zorg en bid. Voel je nimmer machteloos om
hen die je liefhebt, te helpen. Ik ben hun hulp. Wanneer je Mij gehoorzaamt en
Mijn onderwijs volgt in je dagelijks leven, zul je die hulp in werking stellen.
Dus als je gebruikt wilt worden om een ander te redden, bepaal je dan tot je
eigen leven. Maak zoveel je kunt alles zoals het behoort te zijn. Laat je
invloed voor Mij zich steeds verder en verder uitbreiden. Laat de liefde je
balsem zijn voor alle kwalen. De kracht waarin je alle barrieres zult afbreken.
Ze symboliseert ook de Naam van de God die je liefhebt en
dient. Ga daarom met Zijn banier die boven je wappert, voorwaarts in blijmoedig
vertrouwen tot de overwinning. Je taak is om te helpen, te versterken, op te
richten, te genezen. Alleen als je liefhebt zul je dit doen.
Tweede dood deert niet
Hij
die overwint, zal niet te lijden hebben van de tweede dood.
De eerste dood is de dood van het eigen-ik, het gevolg van
overwinning, van zelfoverwinning. Dit is een geleidelijke dood. Wanneer deze
volkomen is, zal de tweede dood niet deren. Want het is slechts de overwinnende
geest, die zijn menselijke woonplaats aflegt voor een beter leven.
De moed die Mijn martelaren toonden was niet alleen
onbevreesdheid die in een tijd van vervolging ontstond door geloof in Mij en in
Mijn kracht tot ondersteuning en bewaring. Hij vloeide ook voort uit de
overwinning van het eigen-ik die mens al bereikt had. Toen het eigen-ik
werkelijk gedood was, deerde die tweede dood hun niet meer. Hun deel was toen
het opstandingsleven bij Mij.
Dit sacrament heette vroeger het heilig oliesel of het
laatste oliesel. Dat was niet omdat dit sacrament het laatste was dat je
ontving voordat je dit leven verliet, maar omdat dit het laatste oliesel was
dat je kon ontvangen. De doop en het vormsel waren de eerste twee oliesels. Dit
oliesel heette ook wel de laatste sacramenten, want voor de uitvinding van
antibiotica en penicilline overleden meer mensen aan ziekten en verwondingen
dan dat ze ervan opknapten.
Dankzij de moderne geneeskunde hebben mensen tegenwoordig
veel meer kans om van ziekten te herstellen en succesvolle operaties te
ondergaan, in tegenstelling tot de tijd waarin bloedtransfusies, steriele
instrumenten en anesthesie nog niet bestonden. In vroegere jaren, toen ziekten
en verwondingen meestal tot de dood leidden, riepen katholieken de priester
erbij om hen te zalven, op basis van de brief van Jakobus: Laat iemand die
ziek is de oudsten van de gemeente bij zich roepen; laten ze voor hem bidden en
hem met olie zalven in de naam van de Heer (Jakobus 5:14).
Wanneer men dacht dat zieken en ge3wonden het niet zouden
redden, was het heilig oliesel het teken dat hulp niet meer baatte en dat de
zieken en gewonden zich geestelijk moesten voorbereiden op de dood. Dat is de
reden waarom bejaarde mensen tegenwoordig vaak de stuipen op het lijf krijgen
als de katholieke ziekenhuispastor met zijn purperen stola en olien komt
aanzetten. Ze denken meteen aan het ergste en beschouwen het sacrament als het
begin van het einde. In werkelijkheid is de ziekenzalving bedoeld om te bidden
voor een mogelijk herstel, maar belangrijker nog is de intentie om de ziel van
de zieke persoon kracht te geven.
Als mensen ziek zijn, raken ze vaak ontmoedigd, kwaad,
geergerd en bang. De Kerk gelooft dat het sacrament een speciale genade
verleent om de geest te kalmeren. Als het Gods wil is dat het lichaam zich zal
herstellen, dan zij het zo. Als dat niet zo is, heeft de zieke behoefte aan
genade, kracht en bemoediging om de ziekte met waardigheid te dragen. Het
sacrament van de ziekenzalving verleent ook absolutie voor alle zonden waar de
zieke berouw over heeft, maar die nog niet eerder via een biecht zijn vergeven.
Soms heeft de zieke geen tijd meer om te biechten, is hij buiten bewustzijn of
is hij niet helder genoeg meer om te biechten.
In dat geval vergeeft de priester door middel van het
heilig oliesel de zonden die de zieke zou hebben opgebiecht als hij daarvoor de
kans gekregen zou hebben. Vanwege dit aspect van de ziekenzalving kunnen
diakens dit sacrament niet bedienen, maar priesters en bisschoppen wel. De
ziekenzalving gebeurt door middel van ziekenolie, olijfolie die in de Goede
Week door de bisschop is gezegend. Zalving met olie is geen magisch of
gelukbrengend gebaar, maar een oprecht teken van bovennatuurlijke bijstand die
dient als ondersteuning van de lichamelijke medicijnen en de behandeling die de
patient al krijgt.
De zieken worden herinnerd aan de woorden van St Paulus: Ik
ben blij dat ik nu voor u lijd en dat ik in mijn lichaam mag aanvullen wat er
nog aan Christus lijden ontbreekt, ten behoeve van Zijn lichaam, de Kerk
(Kolossenzen 1:24), en: Zoals wij volop delen in het lijden van Christus, zo
delen wij volop in de troost die God ons door Christus geeft (2 Korintiers
1:5). Katholieke christenen geloven vast in het verlossende lijden, waarbij de
gelovige uit vrije wil zijn persoonlijke kwellingen en pijnen, zorgen en
problemen deelt met de lijdende Christus aan het kruis.
De katholieke gedachte van het verlossende lijden, met
andere woorden de gedachte dat de zieke zijn eigen lijden met het lijden van de
gekruisigde Jezus verenigt, geeft het onvermijdelijke lijden van de zieke
betekenis en zin. Deze gedachte wordt expliciet en impliciet uitgedrukt in het
sacrament van de ziekenzalving. Meestal zijn het de onschuldigen die lijden en
lijken schuldige zondaren aan pijn en ellende te ontkomen. In plaats van het
lijden als straf te beschouwen, wordt van katholieken gevraagd het lijden te
beschouwen als een persoonlijke kus en omhelzing van de gekruisigde Heer (om
met moeder Teresa van Calcutta te spreken). Hij omhelst ons zo stevig dat we,
als het ware, de nagels en doornen in ons eigen lichaam kunnen voelen.
Omdat tegenwoordig veel mensen van hun ziekten of
verwondingen herstellen, of in ieder geval niet meteen doodgaan, kunnen
katholieken het sacrament van de ziekenzalving zo vaak ontvangen als ze willen.
Bejaarden, ziekelijke mensen en mensen met een dodelijke of ernstige ziekte,
chronisch lijden of terugkerende ziekten kunnen en moeten vaak worden gezalfd.
Sommige katholieken beschouwen de ziekenzalving als een geestelijke oliewissel
en vinden het een goed idee om iedere drie maanden bedlegerige mensen in
verzorgingstehuizen en andere patienten met chronische en pathologische
aandoeningen te zalven.
Sommige parochies hebben een- of tweemaal per jaar een mis
met ziekenzalving voor de zieken van de parochie. Het enige addertje onder het
gras is dat mensen met minder ernstige ziekten, aandoeningen en pijnen en
mensen die last hebben van niet-lichamelijke kwalen die niet levensbedreigend
zij, ook gezalfd willen worden. Maar het sacrament is bedoeld voor mensen die
in levensgevaar verkeren of die zich medisch gezien in een ernstige en kritieke
toestand bevinden. Voor de lichtere gevallen is een gebed voor genezing meer op
zijn plaats. Het sacrament mag niet worden misbruikt of naar beneden gehaald
voor ieder buikpijntje en gekneusd teentje.
De katholieke Kerk raadt stervende personen aan een
kruisbeeld in de buurt te hebben om te mediteren, een rozenkrans, een bijbel,
wijwater en kaarsen. Met deze voorwerpen schep je een gewijde sfeer. De
lijdende persoon beklimt immers zijn eigen Calvarieberg en loopt letterlijk met
de Heer mee naar de plek waar Jezus is gekruisigd.
De priester doopt zijn vinger in de olie, smeert hem uit
over zijn duim en zalft vervolgens het hoofd van de zieke met de woorden: Moge
onze Heer Jezus Christus door deze heilige zalving en door Zijn liefdevolle
barmhartigheid u bijstaan met de genade van Zijn heilige Geest. Daarna zalft
hij de handpalmen van de zieke (als dat kan) en zegt: Moge Hij u van zonden
bevrijden, u heil brengen en verlichting geven.
Kleintjes,
het jaar van barmhartigheid loopt ten einde en de dagen van angst zijn
aangebroken voor demensheid!
6 september 2016 2:20PM
OPROEP VAN MARIA, MYSTIEKE ROOS AAN DE MENSHEID
Kleintjes van mijn Hart, dat de vrede van mijn Heer met
jullie allen weze en dat mijn moederlijke bescherming jullie altijd moge
vergezellen.
Het jaar van Barmhartigheid is bijna voorbij en de grote
meerderheid blijft in een spirituele lethargie. Ze laten dit jaar van genade
dat de hemel hen geeft om vergeven te worden voorbijgaan, en als de dagen van
gerechtigheid aanbreken zullen ze jammeren en om barmhartigheid verzoeken aan
de hemel en er zal niemand zijn die naar hen zal luisteren. Het jaar van
Barmhartigheid loopt ten einde, er blijft enkel nog de Waarschuwing; daarom
geeft mijn Vader dit jaar van vergeving zodat jullie Hem kunnen ontmoeten en
jullie overgang naar de eeuwigheid kunnen verdragen.
O mensheid, jullie weten niet wat jullie te wachten staat;
dagen van chaos, dagen van wanhoop en geestelijke duisternis komen eraan; al
degenen die niet geestelijk voorbereid zijn lopen het risico verloren te gaan!
De Waarschuwing komt middenin de beproeving en de grote meerderheid zal verrast
worden zonder voorbereid te zijn. Wat een droefheid treft mij in mijn hart van
Moeder als ik velen nu zie en die morgen verdwenen zijn!
Deze mensheid let niet op de oproepen van de hemel. Ze
denken dat het fanatisme is en dat God niet straft, omdat volgens velen, God
liefde is en barmhartigheid. Kleintjes, God is barmhartig, maar hij is ook
rechtvaardig; barmhartigheid en gerechtigheid zijn Zijn heilige Naam. Denken
jullie dat jullie mogen blijven zondigen en dat jullie verblijfplaats de hemel
zal zijn? O wat hebben jullie het verkeerd voor, want met deze gedachtengang
zal het de eeuwige dood zijn dat op jullie wacht! In deze wereld ontvangen
jullie ook een straf als jullie een delict plegen, hetzelfde is waar in de
eeuwigheid. God geeft aan elk volgens zijn werken, de slechten zullen in het
eeuwige vuur geworpen worden en de rechtvaardigen zullen de eeuwige glorie
binnengaan.
Kleintjes, als het jaar van barmhartigheid ten einde loopt,
zullen de dagen van angst eraan komen voor de mensheid. Daarom vraag ik jullie
te maximaal voordeel te halen uit deze dagen van barmhartigheid dat de hemel
jullie geeft, zodat jullie het grote aantal aflaten verzamelen en ook voor
jullie naasten die het verst verwijderd zijn van God, zodat bij de Waarschuwing
hun zielen niet verloren gaan in de eeuwigheid. Bid mijn Heilige Rozenkrans en
vraag om de bekering van deze ondankbare en zondige mensheid omdat de dagen van
de grote duisternis nabij zijn. Kleintjes, blijf in de vrede van mijn Heer.
Ik houd van jullie, jullie Moeder, Maria, Mystieke Roos.
De eerste stap in dit sacrament is dat je alle zonden
opbiecht waarvan je je bewust bent. Dat je er echt spijt van hebt, zou voor
zichzelf moeten spreken, maar we willen het toch nog even zwart op wit zetten: het
berouw voor je zonden moet oprecht zijn. De priester geeft iedereen het
voordeel van de twijfel, maar God laat zich door niemand voor het lapje houden.
Als een man bijvoorbeeld opbiecht dat hij overspel heeft gepleegd, maar dat
alleen maar doet omdat zijn vrouw hem nu betrapt heeft en niet omdat hij er
echt spijt van heeft, worden hem geen van zijn zonden, ook niet zijn
pekelzonden, vergeven. Zijn biecht was namelijk niet oprecht. Woordelijke
belijdenis van de zonden moet samengaan met innerlijk berouw.
Het is voor katholieken absoluut noodzakelijk alle
doodzonden te belijden waarvan ze zich bewust zijn en die ze nog niet eerder
hebben opgebiecht. De Kerk drukt gelovigen op het hart ook eventuele
pekelzonden op te biechten die ze sinds de laatste biecht hebben begaan, hoewel
dat niet verplicht is.
We spreken van volmaakt berouw als je spijt hebt omdat God
goed is en zonde Hem beledigt. We spreken van onvolmaakt berouw als je spijt
hebt omdat je bang bent voor de kwellingen in de hel. De Kerk neemt met beide
genoegen, hoewel het volmaakte berouw uiteraard beter is. Maar tijdens een
moment van zwakte kunnen de angstbeelden van vuur en zwavel je natuurlijk wel
op het smalle, rechte pad houden.
Als je je zonden hebt opgenoemd, vraagt de priester je een
akte van berouw op te zeggen, maar je moet wel echt menen wat je zegt. Net
zoals de gelovige er zelf verantwoordelijk voor is dat hij zonder doodzonden op
zijn ziel de eucharistie ontvangt, zo weet ook alleen de boeteling zelf of zijn
biecht geldig is. De priester kan niet weten of je je in een staat van doodzonde
bevindt, of je al je zonden opgebiecht hebt, of je werkelijk spijt hebt en of
je echt van plan bent geen zonden meer te begaan. Jij wel. Daarom weten alleen
jij en God in welke staat je ziel zich precies bevindt.
Penitentie doen
Nadat je je zonde hebt beleden, geeft de priester je een
penitentie die je moet volbrengen. Tegenwoordig kan een penitentie bijvoorbeeld
zijn dat je een week lang elke dag een vriendelijk gebaar naar je vijand moet
maken. Of misschien moet je een maand lang een dag in de week naar een
verzorgingstehuis of ziekenhuis gaan om te helpen. Misschien moet je
vrijwilligerswerk doen in een gaarkeuken of een opvangtehuis. Misschien moet je
een van de lichamelijke of geestelijke daden van barmhartigheid uitvoeren. Maar
heel vaak bestaat de penitentie uit gebed: bijvoorbeeld het bidden van vijf of
tien Onzevaders of Weesgegroetjes.
Wat de penitentie ook is, het is in feite niet meer dan een
symbool, omdat katholieken geloven dat Christus door Zijn offer aan het kruis
onze zonden op zich heeft genomen. Je penitentie is voor jezelf, om je eraan te
herinneren dat God op de eerste plaats komt en jij op de laatste plaats.
Absolutie voor de zondaar
Voordat je de penitentie doet, maar nadat de priester je de
penitentie heeft opgedragen en je ermee hebt ingestemd, geeft hij je zijn
sacramentele absolutie.
God, de barmhartige Vader
heeft de wereld met zich verzoend door de dood en de verrijzenis van Zijn Zoon
en de heilige Geest uitgestort tot vergeving van de zonden. Hij schenke u door
het dienstwerk van de kerk vrijspraak en vrede, en ik ontsla u van uw zonden in
de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest. Amen.
Als de boeteling geen spijt heeft en niet van plan is zijn
gedrag te wijzigen, kan de priester geen absolutie geven. Als een man
bijvoorbeeld opbiecht dat hij een overspelige relatie heeft, maar daar geen
einde aan wil maken en niet wil terugkeren naar zijn vrouw, kan de priester hem
geen absolutie geven. De man voelt namelijk niet alleen geen spijt, hij is ook
van plan zijn zonde voort te zetten; hij is niet vastbesloten zijn leven te
veranderen. Maar ook als hij de priester voor de gek houdt en alleen maar doet
alsof hij spijt heeft, is de absolutie ongeldig. Want God kun je niet voor de
gek houden.
Alleen een priester of bisschop (en dus ook een kardinaal
of de paus) kan absolutie verlenen. Diakens mogen dit sacrament niet bedienen.
Naast de initiatiesacramenten (doop, eucharistie en
vormsel) en de sacramenten van de geloofsgemeenschap (huwelijk en
priesterwijding) heb je nog de sacramenten van genezing: boete en
ziekenzalving.
Boete
Katholieken geloven dat de heilige Moederkerk hun het leven
schenkt in het sacrament van het doopsel, hen voedt in de eucharistie, hen
helpt groeien in het vormsel en hen geneest in het sacrament van de boete.
Medicijnen en therapieen kunnen een gewond lichaam genezen,
maar katholieken geloven dat alleen de genade van God een gewonde ziel kan
genezen. Daarom heeft Jezus het sacrament van de boete ingesteld, om onze
spirituele wonden, onze zonde, te genezen.
Mensen denken bij het woord zonde vaak alleen aan
vergrijpen tegen de wetten van God. Zeker, als je steelt, liegt en moordt,
overtreedt je een paar van de Tien Geboden, en katholieken beschouwen deze
daden als zondig. Maar katholieken geloven dat God zijn zesde gebod om niet
te doden heeft gegeven, omdat hij wist dat deze zondige daden spirituele
wonden zouden slaan.
Katholieken beschouwen zonde als een soort virus dat de
ziel besmet. Als je liegt, bedriegt, steelt of moordt, word je als het ware
geinfecteerd met miljoenen dodelijke ziektekiemen. Hoe langer de infectie
onbehandeld blijft, hoe verder ze voortwoekert en hoe meer ze verergert. De
infectie veroorzaakt een wond die een einde kan maken aan het leven van genade,
dat toegang tot de hemel mogelijk maakt.
Net zoals je goedaardige en kwaadaardige tumoren hebt,
geloven katholieken dat er vergeeflijke en dodelijke zonden bestaan. Met andere
woorden, ze beschouwen sommige zonden als minder ernstig dan andere. Deze
minder ernstige pekelzonden brengen de ziel alleen maar een lichte wond toe,
maar andere zonden zijn zo kwaadaardig dat ze als dodelijk gelden. Ze noemen
dat de doodzonden, omdat ze de genade kunnen doden.
Het sacrament van de boete of sacrament van de biecht dient
voor spirituele genezing. Toen Jezus na zijn verrijzenis aan de apostelen
verscheen, blies Hij over hen heen en zei: Ontvang de heilige Geest. Als
jullie iemand zonden vergeven, dan zijn ze vergeven; vergeven jullie ze niet,
dan zijn ze niet vergeven (Joh. 20:22-23).
Omdat Jezus de apostelen het vermogen gaf zonden te
vergeven, moet Hij ook hebben gewild dat ze het zouden gebruiken. Jezus heeft
dus van begin af aan gewild dat het sacrament van de boete zou worden bediend.
Je kunt het sacrament van de boete vele malen in je leven
ontvangen, met als het sacrament van de eucharistie. De eerste keer dat je gaat
biechten, moet in ieder geval voor je eerste communie zijn. Je eerste heilige
communie ontvang je in de westerse Kerk als je de jaren des verstands hebt
bereikt, dus als je ongeveer zeven jaar bent.
Belijd uw zonden
Katholieken moeten alle bekende doodzonden aan een priester
opbiechten.
Katholieken die de eucharistie ontvangen zonder dat hun
doodszonden zijn vergeven, maken de zaak alleen maar erger. Als je de
eucharistie ontvangt met een doodzonde op je ziel, pleeg je heiligschennis, wat
betekent dat je iets heiligs onteert. Je toont gebrek aan respect voor het
sacrament en je begaat bovendien opnieuw een doodzonde.
Als je in doodsgevaar verkeert en er geen priester in de
buurt is, kun je een akte van berouw opzeggen om God om vergeving te vragen. In
een akte van berouw bekent de zondaar dat hij spijt heeft van zijn zonden en
berouwt hij dat hij God beledigd heeft. Hij moet dat doen uit liefde voor God,
en niet uit angst voor straf in het hiernamaals. En bovendien moet de zondaar
de absolute intentie hebben zo snel mogelijk bij een priester of bisschop te
biecht te gaan als hij in leven blijft. Maar in situaties die niet
levensbedreigend zijn, gelooft de Kerk dat doodzonden niet vergeven kunnen
worden en dat de ziel zichzelf tot de hel veroordeelt als de zondaar geen
absolutie van een priester ontvangt. De volgende tekst is een akte van berouw,
een gebed waarmee een zondaar uiting geeft aan zijn berouw en aan zijn
verlangen om in de toekomst zondigheid te vermijden.
O Heer, ik beken dat ik U vaak
beledigd heb. Ik haat en verfoei al mijn zonden die mij onwaardig maken U in
mijn hart te ontvangen, niet alleen omdat ik Uw straffen heb verdiend, maar vooral
omdat ze U mishagen. Ik bid en smeek U, schenk mij vergiffenis met de genade
van de volharding in mijn goede voornemens. Ik wil boete doen om wat ik tegen U
heb misdaan en neem mij vast voor de minste gelegenheid tot zonde te
ontvluchten. Amen.
Je zonden aan een priester opbiechten is veel minder eng
als mensen wel denken. De meeste mensen geven ook hun artsen en advocaten
delicate, gevoelige en vertrouwelijke informatie. Waarom dan niet aan een
priester? Voor niemand weegt de plicht tot geheimhouding en vertrouwelijkheid
zo zwaar als voor een priester. Zelfs de paus kan een priester niet overhalen
te vertellen wie bij hem te biecht is geweest en welke zonden die persoon heeft
opgebiecht. De priester moet bereid zijn gevangenisstraf, martelingen en de
dood te verdragen, voordat hij het zegel van de biecht, het biechtgeheim,
schendt.
In de loop van tweeduizend jaar zijn er veel slechte,
immorele en gewetenloze priesters geweest, en velen van hen hebben uit vrije
wil of onder dwang het priesterkleed uitgetrokken. Maar niemand van hen heeft
ooit de geheimen onthuld die hij tijdens de biecht heeft gehoord. Het feit dat
zelfs slechte en middelmatige priesters in de loop van de geschiedenis het
biechtgeheim nooit hebben geschonden zelfs niet nadat ze het geestelijk ambt
of de katholieke Kerk hadden verlaten is voor katholieken een belangrijk
teken dat de macht van de heilige Geest de waardigheid en heiligheid van het
sacrament van de boete beschermt.
De geheimhouding van het sacrament van de boete is zo
strikt en heilig, dat zelfs vijanden van de Kerk vaak ontzag hebben voor de
kracht van dit sacrament. De absolute geheimhouding zorgt ervoor dat je alles
kunt opbiechten zonder vrees voor represailles of reacties. De wetenschap dat
een priester niemand iets mag vertellen over wat hij hoort, geeft boetelingen
de kracht en de moed hem alles op te biechten.
Als een priester het zegel van de biecht verbreekt, wordt
hij automatisch geexcommuniceerd, en alleen de paus kan hem absolutie schenken
voor zon misdaad.
Er zijn drie manieren waarop de biecht kan plaatsvinden :
·De oorbiecht of individuele biecht is de
gebruikelijkste vorm van biecht. De boeteling of penitent gaat naar een
katholieke kerk en gaat een biechtstoel of het confessionale binnen.
Hoewel boetelingen in sommige oudere
biechtstoelen alleen maar anoniem, achter een scherm, kunnen biechten, hebben
ze in nieuwere biechtstoelen vaak de keuze: ofwel hun gezicht blijft, net als
vroeger, tijdens de biecht achter een scherm verborgen ofwel ze biechten zonder
scherm, zodat de priester en de boeteling elkaar in het gezicht kunnen kijken.
Als je te biecht gaat, vertel je de
priester alle doodzonden die je sinds je laatste biecht hebt begaan en die je
je nog kunt herinneren. De Kerk moedigt de gelovigen aan ook hun pekelzonden op
te biechten, maar alleen het opbiechten van de doodzonden is verplicht. Als je
geen doodzonden op je geweten hebt of als je gewoon je pekelzonden wilt
toevoegen aan de doodzonden die je sowieso moet opbiechten, kun je het best de
priester gewoon al je zonden vertellen, net zoals je de dokter niet alleen
inlicht over je serieuze kwalen, maar ook over je kleinere klachten en
pijntjes. En het mooiste is dat je ook vergeving krijgt voor de zonden die je
vergeten bent op te noemen. Alleen als je welbewust bepaalde zonden achterwege
laat, is het sacrament ongeldig. De priester geeft je vervolgens een penitentie
die je moet doen en hij verleent absolutie.
·Boetevieringen zijn de tweede vorm van
boetedoening. Normaal gesproken gaan in de advent en in de vastentijd diverse
priesters als biechtvader bij de parochies langs. De hele congregatie zingt een
hymne, luistert naar een schriftlezing en een korte preek en bidt gezamenlijk
een akte van berouw. Daarna gaan mensen individueel naar een priester naar
keuze, biechten in vertrouwen ten minste al hun doodzonden op, krijgen een
penitentie opgelegd en ontvangen absolutie.
·Algemene biecht en absolutie is de derde en
minst voorkomende vorm. Bij oorlogen, natuurrampen of grootscheepse
levensbedreigende situaties kan het gebeuren dat het logistiek gezien onmogelijk
is grote aantallen zondaren de biecht af te nemen. Vaak is er slechts een
priester aanwezig voor honderden boetelingen en hij kan de mensen moeilijk een
week later laten terugkomen. In dat geval kan de priester de bisschop vragen of
hij algemene absolutie mag verlenen zonder een individuele biecht af te nemen.
Alleen een grote groep mensen en maar een
priester om hen te bedienen is niet voldoende reden om algemene absolutie te
geven. Een algemene absolutie zonder individuele biecht is alleen geldig als de
plaatselijke bisschop toestemming ervoor geeft en als er een zwaarwegende,
ernstige reden voor is, bijvoorbeeld toen zich in 1979 bij Harrisburg in de VS
een ramp in een kernreactor voordeed. Aan de algemene absolutie is nog de
voorwaarde verbonden dat alle personen die van de algemene absolutie profiteren
zo snel mogelijk individueel te biecht gaan, als ze de ramp overleven: ze
moeten dan in ieder geval al hun doodzonden opbiechten, inclusief de zonden die
op hun ziel lagen toen ze de algemene absolutie kregen.
Soldaten en mariniers die ten oorlog
trekken, krijgen vaak ook een algemene absolutie van de katholieke
veldprediker. Als ze levend terugkeren, moeten ze zo snel mogelijk individueel
te biecht gaan.
Mijn volk, hoe kunt gij nog steeds niets zien wat de
waarheid is. Dwazen zijt gij. Gij zijt geestelijk blinden geworden en geen
onderscheid meer zien van de duisternis of het licht. De misleidingen in de
wereld zijn groot. Daarin zijn de duivels in sluwheid verborgen waardoor vele,
vele zielen verloren gaan. Die valse glimlach niet meer kunnen onderscheiden
van het licht. De droefenis van de Vader is groot door de vele tranen van de
trouwe gelovigen die worden bedreigd en beschuldigd en beticht van valsheid en
bedrog.
De Vader zal de waarheid openbaren en de ware gezichten
laten zien. Aan de daden kunt gij zien wie ze zijn! Waar is de ware Liefde
gebleven. Uw woede en haat zijn van het kwaad. Wees op uw hoede, de Satan
omarmd u met zijn valse schijnheilige glimlach en die zogenaamde lieve woorden
waar het kwaad zich in verschuilt. Met de roede zal de Vader de aarde kastijden
en zuiveren van het duivelse kwaad. De Hel is overvol door de zonden van de
mens.
De Vader zal het kaf van het koren verdelgen en vernietigen
in de smeltoven van het eeuwig vuur. De Moeder Gods (Maria) zal de slang
verpletteren! Houd stand gij trouwe gelovigen. Blijf in de waarheid. Gods
liefde is groot voor de mens door het aanreiken van Zijn geschenk: het Heilig
blauw-witte liefdeskruisje! Draag dit grote geschenk van de Vader. Het zal U
beschermen tegen het kwaad. Zijn liefde en kracht is in het Heilig Kruisje. De
Duivel kan deze zuivere liefde niet verdragen en verwijdert zich daarvan.
Denk na wat U doet. Het kwaad zal de geboden en gebeden
veranderen. Ga er niet in mee (Het komt niet van God)! Deze mogen nooit
veranderd worden. Spreek de veranderde gebeden niet uit! Dan zult gij
tegenstanders van de Vader zijn. Gij priesters, luistert gij nog naar de waarschuwing
van God de Vader. U begaat groot kwaad om zo God de Vader te beledigen en
treffen in Zijn Goddelijke Hart. Spreek die valse woorden niet uit. U beledigt
de Vader en heel de Hemel.
Strijdt met kracht en Hemels vuur voor de waarheid. Laat U
niet misleiden door de valse profeet die de waarheid en zuiverheid van God
belachelijk doet maken in die zogenaamde liefde. Laat de mens niet boven God
geplaatst worden. Het zijn de zielen waar het om gaat. Het is een zielestrijd,
zie dat toch. De Satan tegen het goede (God zelf). Open Uw ogen, de tijd is
kort. De oorlog is nabij, het water zal gaan komen. Zovele zielen zullen
verloren gaan. Het Rooms Katholieke geloof is het ene ware geloof! Wijk niet
af, gij zult verloren gaan.
Alleen een Rooms Katholieke priester mag de Heilige
sacramenten bedienen en niemand anders! De gezalfde herders (priesters) van
God, ook gij begaat grote fouten door de waarheid niet aan te nemen en de
gelovigen misleid. Dan begaat U groot kwaad, Gij luistert niet. Pas op, bekeer
U nu het nog kan. U leidt de schapen richting afgrond als gij de woorden blijft
spreken die niet van God de Vader zijn. De gelovigen zullen U volgen in deze
misleiding. Denk goed na, ga niet af naar de menselijke wil, de valse vrijheid
en de gemakzucht.
Eens zult gij verschijnen voor Gods aangezicht, het
Goddelijk gerecht. Denk daar aan. Bidt de Rozenkrans, vraag om vergeving. Draag
het Heilig liefdeskruisje. De kracht die U zal beschermen dan zal de liefde U
omarmen en weer kinderen van God de Vader zijn. Wees zuiver en rein. Dan zult
gij de ware priesters zijn. Zo als U zich aan God had aangeboden. Blijf trouw,
wees niet bang. De Vader zal U begeleiden door het dragen van Zijn Heilig
Kruisje. Amen.
NOVEEN
TOT ONZE-LIEVE-VROUWVAN ALTIJDDURENDE BIJSTAND
Begin
deze noveen met de geloofsbelijdenis: Ik geloof in God, de Almachtige Vader ...
De eerste
dag
O Moeder van Altijddurende Bijstand, leer mij, ondanks het lijden, mijn ziel te
bewaren in het vertrouwen, de rust en de kalmte. Leer mij te zeggen en iedere
dag te herhalen: "Ziehier de dienstmaagd (of: dienaar) des Heren, mij
geschiede naar Uw Woord." Leer mij mijn lijden te aanvaarden zoals Gij met
Jezus en voor Jezus. Leer mij blootgesteld te zijn aan tegenspraak, opdat Uw
Zoon gekend zou zijn, bemind door allen, en opdat Gij gekend en bemind zou
zijn. O Moeder van Altijddurende Bijstand, verkrijg voor mij bij de Heer deze
genade ... (uw intentie). O Moeder van Altijddurende Bijstand, waak over mij,
en bid voor mij. 1 Onzevader ... 3 Weesgegroeten ... 1
Eer aan de Vader ...
De tweede
dag
O Moeder van Altijddurende Bijstand, Leer mij edelmoedig alles te aanvaarden
wat de Heer mij te dragen geeft, en volledig op Hem te vertrouwen. In moeilijke
omstandigheden wil ik altijd mijn toevlucht bij U zoeken. Druk mij in Uw armen
zoals Gij Uw Kind Jezus in de armen drukte om het te beschermen. O Moeder van
Altijddurende Bijstand, verkrijg voor mij bij de Heer deze genade... (uw
intentie). O Moeder van Altijddurende Bijstand, waak over mij en bid voor mij.
1 Onzevader ... 3 Weesgegroeten ... en 1 Eer aan de
Vader ...
De derde
dag
O Moeder van Altijddurende Bijstand, leer mij in mijn leven steeds het
fundamentele en het noodzakelijke te zoeken. Leer mij steeds te luisteren naar
de Heer, en in Zijn dienst te staan. Leer mij met vertrouwen en liefde de eisen
en de verlangens van de eeuwige Vader te aanvaarden, zelfs zonder te begrijpen,
en mij er met edelmoedigheid aan te onderwerpen. O Moeder van Altijddurende
Bijstand, verkrijg voor mij bij de Heer deze genade ... (uw intentie). O Moeder
van Altijddurende Bijstand, waak over mij en bid voor mij. 1 Onzevader
... 3 Weesgegroeten ... en 1 Eer aan de Vader ...
De vierde
dag
O Moeder, O.L.Vrouw van Altijddurende Bijstand met Jezus Uw goddelijke Zoon en
met allen die lijden, kinderen en moeders die lijden, en voor allen die zullen
lijden, leer mij de beledigingen te vergeven en Gods wil te aanvaarden. Geef
mij moed, edelmoedigheid en overgave aan Gods Voorzienigheid. O Moeder, ik
vraag vergiffenis bij al het lijden dat Jezus en Gij, mijn tedere Moeder, voor
mij hebt ondergaan. O Moeder van Altijddurende Bijstand, verkrijg voor mij bij
de Heer deze genade ... (uw intentie). O Moeder van Altijddurende Bijstand,
waak over mij en bid voor mij. 1 Onzevader ... 3 Weesgegroeten
... en 1 Eer aan de Vader ...
De vijfde
dag
O Moeder, O.L.Vrouw van Altijddurende Bijstand, als ik Uw icoon bekijk, Uw
droevig aangezicht, dan straalt dat gelaat ook zoveel tederheid en liefde uit;
eveneens de wil om de zending die de Heer U toevertrouwde, te vervullen, en de
aanmoediging om, koste wat kost, samen met Jezus tot het einde te gaan! Ik
smeek U om vergiffenis voor de grote pijn die ik U aandeed door mijn fouten en
lafheden. O Moeder van Altijddurende Bijstand, verkrijg voor mij bij de Heer
deze genade ... (uw intentie). O Moeder van Altijddurende Bijstand, waak over
mij en bid voor mij. 1 Onzevader ... 3 Weesgegroeten
... en 1 Eer aan de Vader ...
De zesde
dag
O Moeder, O.L.Vrouw van Altijddurende Bijstand, dank U omdat Gij altijd voor
ons de Boodschapster van de Heer zijt. Gij die komt en terugkomt,
onvermoeibaar, om ons te herinneren aan de weg van het Licht, de Waarheid en de
Liefde. Dank U, omdat Gij de Moeder van de Kerk zijt; Moeder van de herders, de
schapen en de lammeren die Gij wilt verzamelen opdat, zoals Jezus het verlangt,
er maar één kudde en één herder zou zijn. O Moeder van Altijddurende Bijstand,
verkrijg voor mij bij de Heer deze genade ... (uw intentie). O Moeder van
Altijddurende Bijstand, waak over mij en bid voor mij. 1 Onzevader
... 3 Weesgegroeten ... en 1 Eer aan de Vader ...
De
zevende dag
O Moeder, O.L.Vrouw van Altijddurende Bijstand, smeek de Eeuwige Vader dat Hij
de stortvloed van genaden, die Jezus ons voor verdiend heeft door Zijn lijden en
kruisdood, over ons, arme zondaars, uitstort. Aanvaard onze armzalige gebeden,
onze offers en inspanningen, ons verlangen en onze goede wil U lief te hebben,
om U steeds meer te beminnen omwille van hen die U niet genoeg beminnen. O
Moeder van Altijddurende Bijstand, verkrijg voor mij bij de Heer deze genade
... (uw intentie). O Moeder van Altijddurende Bijstand, waak over mij en bid
voor mij. 1 Onzevader ... 3 Weesgegroeten ... en 1 Eer
aan de Vader ...
De
achtste dag
O Moeder, O.L.Vrouw van Altijddurende Bijstand, doe mij inzien dat mijn leven
hier op aarde maar een doorgang is naar de eeuwigheid; dat mijn leven een tijd
van beproeving is, ook een beproeving van de liefde die, dankzij de verdiensten
door het lijden van Uw Zoon en Uw lijden, voor mij de deuren zullen openen naar
het geluk zonder einde in Uw gezelschap en in de glorie van de Vader. O Moeder,
bid voor ons, arme zondaars, nu en in het uur van onze dood! O Moeder van
Altijddurende Bijstand, verkrijg voor mij bij de Heer deze genade ... (uw
intentie). O Moeder van Altijddurende Bijstand, waak over mij en bid voor mij.
1 Onzevader ... 3 Weesgegroeten ... en 1 Eer aan de
Vader ...
De
negende dag
O Moeder, O.L.Vrouw van Altijddurende Bijstand, Gij zijt ook de Morgenster, de
deur van de Hemel, en Gij zijt er om ons te leiden naar Jezus, onze Verlosser.
O Moeder van Barmhartigheid, Gij zijt ook de Onbevlekte, O.L. Vrouw van de
Hoop, het Vertrouwen en de Vrede, want Gij zijt de Moeder van de Liefde. O
Moeder van Altijddurende Bijstand, verkrijg voor mij bij de Heer deze genade
... (uw intentie). O Moeder van Altijddurende Bijstand, waak over mij en bid
voor mij. 1 Onzevader ... 3 Weesgegroeten ... en 1 Eer
aan de Vader ...
Gebed tot
Onze Lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand
Maria, Moeder van Jezus van Nazareth, Moeder van de Verlosser van de wereld, Uw
leven op deze aarde was bezaaid met pijn, lijden, smarten. Gij hebt zozeer
geleden in Uw lichaam, Uw geest, Uw hart, en Uw ziel! Iedere dag van Uw
leven bracht overvloedig Uw deel van het kruis te dragen met uw Zoon.
Maria,
geen pijn, lijden of smart bleef U gespaard. Geen enkele moeder heeft zoveel
geleden als Gij, en dit omdat Gij aanvaard hebt de Moeder te zijn van Hem Die
op aarde gekomen is om al onze zonden op Zich te nemen, met alle zwakheden van
alle mensen van alle tijden om al hun fouten uit te boeten en alle mensen te
beschermen tegen de eeuwige dood. Gij hebt toch zoveel geleden, O Maria!
Met
Jezus, hebt Gij geleden. In eenzaamheid, verlatenheid, en door verraad. Met
Jezus, zijt Gij gegaan tot het einde. Uiteindelijk hebt Gij aanvaard Moeder te
worden van alle mensen, van allen door wie en voor wie Uw Zoon stierf aan het
kruis! In de glorie van de Vader waar de verrezen Jezus U dan ontving, gaat Gij
nog verder om altijd over ons allen te waken. Altijd blijft Gij voor ons ten
beste spreken om onze zielen te redden. Gij bemint ons allen en iedereen. Gij
wenst en verlangt vurig dat we zouden plaats nemen in het Rijk van onze Vader
der Hemel.
Met U,
Maria, wil ik enkele van Uw beproevingen overwegen. Ze waren talrijk, Uw
beproevingen. Iedere dag, met Jezus, hebt Gij geleden voor ons, door ons, en
omwille van ons. Vergeef ons, o Moeder, en heb medelijden met Uw arme kinderen.
Litanie ter ere van OLV van Altijddurende Bijstand
Litanie van OLVrouw van Altijddurende Bijstand
Heer, ontferm U over ons. Christus, ontferm U over ons.
Heer, ontferm U over ons.
Christus, hoor ons. Christus, verhoor ons.
God, Vader van de Hemel, ontferm U over ons.
God, Zoon, Verlosser van de wereld, ontferm U over ons.
Heilige Drie-eenheid, een God, ontferm U over ons.
Heilige Maria, bid voor ons.
Moeder van het Kind Jezus, bid voor ons.
OLV van Altijddurende Bijstand, bid voor ons.
OLV van Altijddurende Bijstand van al degenen die U
aanroepen met vertrouwen, bid voor ons.
OLV van A. Bijstand van al degenen die toegewijd zijn aan
het Kind Jezus, bid voor ons.
OLV van A. Bijstand om een levend geloof te verkrijgen, bid
voor ons.
OLV van A. Bijstand om de hoop van de Christenen aan te
wakkeren, bid voor ons.
OLV van A. Bijstand om naastenliefde te ontvangen en te
geven, bid voor ons.
OLV van A. Bijstand om Gods Wetten na te leven, bid voor
ons.
OLV van A. Bijstand om standvastigheid in deugd en goede
werken, bid voor ons.
OLV van A. Bijstand in elke spirituele nood, bid voor ons.
OLV van A. Bijstand tegen de opstand van de eigen wil, bid
voor ons.
OLV van A. Bijstand tegen elke bekoring, bid voor ons.
OLV van A. Bijstand tegen de kwade geest, bid voor ons.
OLV van A. Bijstand om berouw te verkrijgen, bid voor ons.
OLV van A. Bijstand voor degenen die terug het pad van
redding willen opgaan, bid voor ons.
OLV van A. Bijstand voor de bekering van zondaars, bid voor
ons.
OLV van A. Bijstand in elke tijdelijke nood, bid voor ons.
OLV van A. Bijstand in elke kwelling, bid voor ons.
OLV van A. Bijstand voor getroffen gezinnen, bid voor ons.
OLV van A. Bijstand voor de armen en zieken, bid voor ons.
OLV van A. Bijstand tegen besmettelijke ziekten en
epidemieen, bid voor ons.
OLV van A. Bijstand in elk accident, bid voor ons.
OLV van A. Bijstand tegen vernietiging door vuur, bid voor
ons.
OLV van A. Bijstand tegen storm en bliksem, bid voor ons.
OLV van A. Bijstand tegen vernietiging door overstroming,
bid voor ons.
OLV van A. Bijstand voor reizigers, bid voor ons.
OLV van A. Bijstand voor bestuurders van motorvoertuigen,
bid voor ons.
OLV van A. Bijstand voor schipbreukelingen, bid voor ons.
OLV van A. Bijstand tegen de vijanden van ons land, bid
voor ons.
OLV van A. Bijstand in tijden van oorlog, bid voor ons.
OLV van A. Bijstand voor degenen die hun roeping volgen
voor priester of religieus leven, bid voor ons.
OLV van A. Bijstand voor arbeiders in de wijngaard van de
Heer, bid voor ons.
OLV van A. Bijstand voor missionarissen die het geloof
verspreiden, bid voor ons.
OLV van A. Bijstand voor onze Heilige Vader, de Paus, bid
voor ons.
OLV van A. Bijstand voor degenen die het ware geloof
zoeken, bid voor ons.
OLV van A. Bijstand tegen de vijanden van de Kerk, bid voor
ons.
OLV van A. Bijstand in het stervensuur, bid voor ons.
OLV van A. Bijstand voor de bevrijding van Zielen in het
Vagevuur, bid voor ons.
Lam van God, Dat de zonden van de wereld wegneemt, spaar
ons, O Heer.
Lam van God, Dat de zonden van de wereld wegneemt, verhoor
ons, O Heer.
Lam van God, Dat de zonden van de wereld wegneemt, ontferm
U over ons.
OLV van A. Bijstand, bid voor ons. Dat we de beloften van
Christus waardig mogen worden.
O Almachtige en Eeuwige God, Die ons ziet omringd door
zovele gevaren en miserie, verleen ons in Uw oneindige goedheid dat de H. Maagd
Maria, Moeder van Uw Goddelijke Zoon ons beschermt tegen de kwade geest en ons
beschermt tegen alle tegenspoed. Dat Zij ons moge bevrijden van elke kwaad naar
lichaam en ziel, en ons veilig moge begeleiden naar het Hemels Koninkrijk door
de verdiensten van Onze Heer Jezus Christus, Uw Zoon, die leeft en heerst met U
in de eenheid van de Heilige Geest, 1 God, wereld zonder einde. Amen.
Overweging : Als onze ogen altijd gericht zijn op de Hemel
en God, dan zullen wij op het eind van ons leven ons in Zijn Aanwezigheid
bevinden.
(bid de rozenkrans)
Imprimatur: Joseph F. Rummel, Aartsbisschop van New
Orleans, 11 februari 1936