6 De
ziekenzalving
Dit sacrament heette vroeger het heilig oliesel of het
laatste oliesel. Dat was niet omdat dit sacrament het laatste was dat je
ontving voordat je dit leven verliet, maar omdat dit het laatste oliesel was
dat je kon ontvangen. De doop en het vormsel waren de eerste twee oliesels. Dit
oliesel heette ook wel de laatste sacramenten, want voor de uitvinding van
antibiotica en penicilline overleden meer mensen aan ziekten en verwondingen
dan dat ze ervan opknapten.
Dankzij de moderne geneeskunde hebben mensen tegenwoordig
veel meer kans om van ziekten te herstellen en succesvolle operaties te
ondergaan, in tegenstelling tot de tijd waarin bloedtransfusies, steriele
instrumenten en anesthesie nog niet bestonden. In vroegere jaren, toen ziekten
en verwondingen meestal tot de dood leidden, riepen katholieken de priester
erbij om hen te zalven, op basis van de brief van Jakobus: Laat iemand die
ziek is de oudsten van de gemeente bij zich roepen; laten ze voor hem bidden en
hem met olie zalven in de naam van de Heer (Jakobus 5:14).
Wanneer men dacht dat zieken en ge3wonden het niet zouden
redden, was het heilig oliesel het teken dat hulp niet meer baatte en dat de
zieken en gewonden zich geestelijk moesten voorbereiden op de dood. Dat is de
reden waarom bejaarde mensen tegenwoordig vaak de stuipen op het lijf krijgen
als de katholieke ziekenhuispastor met zijn purperen stola en olien komt
aanzetten. Ze denken meteen aan het ergste en beschouwen het sacrament als het
begin van het einde. In werkelijkheid is de ziekenzalving bedoeld om te bidden
voor een mogelijk herstel, maar belangrijker nog is de intentie om de ziel van
de zieke persoon kracht te geven.
Als mensen ziek zijn, raken ze vaak ontmoedigd, kwaad,
geergerd en bang. De Kerk gelooft dat het sacrament een speciale genade
verleent om de geest te kalmeren. Als het Gods wil is dat het lichaam zich zal
herstellen, dan zij het zo. Als dat niet zo is, heeft de zieke behoefte aan
genade, kracht en bemoediging om de ziekte met waardigheid te dragen. Het
sacrament van de ziekenzalving verleent ook absolutie voor alle zonden waar de
zieke berouw over heeft, maar die nog niet eerder via een biecht zijn vergeven.
Soms heeft de zieke geen tijd meer om te biechten, is hij buiten bewustzijn of
is hij niet helder genoeg meer om te biechten.
In dat geval vergeeft de priester door middel van het
heilig oliesel de zonden die de zieke zou hebben opgebiecht als hij daarvoor de
kans gekregen zou hebben. Vanwege dit aspect van de ziekenzalving kunnen
diakens dit sacrament niet bedienen, maar priesters en bisschoppen wel. De
ziekenzalving gebeurt door middel van ziekenolie, olijfolie die in de Goede
Week door de bisschop is gezegend. Zalving met olie is geen magisch of
gelukbrengend gebaar, maar een oprecht teken van bovennatuurlijke bijstand die
dient als ondersteuning van de lichamelijke medicijnen en de behandeling die de
patient al krijgt.
De zieken worden herinnerd aan de woorden van St Paulus: Ik
ben blij dat ik nu voor u lijd en dat ik in mijn lichaam mag aanvullen wat er
nog aan Christus lijden ontbreekt, ten behoeve van Zijn lichaam, de Kerk
(Kolossenzen 1:24), en: Zoals wij volop delen in het lijden van Christus, zo
delen wij volop in de troost die God ons door Christus geeft (2 Korintiers
1:5). Katholieke christenen geloven vast in het verlossende lijden, waarbij de
gelovige uit vrije wil zijn persoonlijke kwellingen en pijnen, zorgen en
problemen deelt met de lijdende Christus aan het kruis.
De katholieke gedachte van het verlossende lijden, met
andere woorden de gedachte dat de zieke zijn eigen lijden met het lijden van de
gekruisigde Jezus verenigt, geeft het onvermijdelijke lijden van de zieke
betekenis en zin. Deze gedachte wordt expliciet en impliciet uitgedrukt in het
sacrament van de ziekenzalving. Meestal zijn het de onschuldigen die lijden en
lijken schuldige zondaren aan pijn en ellende te ontkomen. In plaats van het
lijden als straf te beschouwen, wordt van katholieken gevraagd het lijden te
beschouwen als een persoonlijke kus en omhelzing van de gekruisigde Heer (om
met moeder Teresa van Calcutta te spreken). Hij omhelst ons zo stevig dat we,
als het ware, de nagels en doornen in ons eigen lichaam kunnen voelen.
Omdat tegenwoordig veel mensen van hun ziekten of
verwondingen herstellen, of in ieder geval niet meteen doodgaan, kunnen
katholieken het sacrament van de ziekenzalving zo vaak ontvangen als ze willen.
Bejaarden, ziekelijke mensen en mensen met een dodelijke of ernstige ziekte,
chronisch lijden of terugkerende ziekten kunnen en moeten vaak worden gezalfd.
Sommige katholieken beschouwen de ziekenzalving als een geestelijke oliewissel
en vinden het een goed idee om iedere drie maanden bedlegerige mensen in
verzorgingstehuizen en andere patienten met chronische en pathologische
aandoeningen te zalven.
Sommige parochies hebben een- of tweemaal per jaar een mis
met ziekenzalving voor de zieken van de parochie. Het enige addertje onder het
gras is dat mensen met minder ernstige ziekten, aandoeningen en pijnen en
mensen die last hebben van niet-lichamelijke kwalen die niet levensbedreigend
zij, ook gezalfd willen worden. Maar het sacrament is bedoeld voor mensen die
in levensgevaar verkeren of die zich medisch gezien in een ernstige en kritieke
toestand bevinden. Voor de lichtere gevallen is een gebed voor genezing meer op
zijn plaats. Het sacrament mag niet worden misbruikt of naar beneden gehaald
voor ieder buikpijntje en gekneusd teentje.
De katholieke Kerk raadt stervende personen aan een
kruisbeeld in de buurt te hebben om te mediteren, een rozenkrans, een bijbel,
wijwater en kaarsen. Met deze voorwerpen schep je een gewijde sfeer. De
lijdende persoon beklimt immers zijn eigen Calvarieberg en loopt letterlijk met
de Heer mee naar de plek waar Jezus is gekruisigd.
De priester doopt zijn vinger in de olie, smeert hem uit
over zijn duim en zalft vervolgens het hoofd van de zieke met de woorden: Moge
onze Heer Jezus Christus door deze heilige zalving en door Zijn liefdevolle
barmhartigheid u bijstaan met de genade van Zijn heilige Geest. Daarna zalft
hij de handpalmen van de zieke (als dat kan) en zegt: Moge Hij u van zonden
bevrijden, u heil brengen en verlichting geven.
|