5 De
biecht
Naast de initiatiesacramenten (doop, eucharistie en
vormsel) en de sacramenten van de geloofsgemeenschap (huwelijk en
priesterwijding) heb je nog de sacramenten van genezing: boete en
ziekenzalving.
Boete
Katholieken geloven dat de heilige Moederkerk hun het leven
schenkt in het sacrament van het doopsel, hen voedt in de eucharistie, hen
helpt groeien in het vormsel en hen geneest in het sacrament van de boete.
Medicijnen en therapieen kunnen een gewond lichaam genezen,
maar katholieken geloven dat alleen de genade van God een gewonde ziel kan
genezen. Daarom heeft Jezus het sacrament van de boete ingesteld, om onze
spirituele wonden, onze zonde, te genezen.
Mensen denken bij het woord zonde vaak alleen aan
vergrijpen tegen de wetten van God. Zeker, als je steelt, liegt en moordt,
overtreedt je een paar van de Tien Geboden, en katholieken beschouwen deze
daden als zondig. Maar katholieken geloven dat God zijn zesde gebod om niet
te doden heeft gegeven, omdat hij wist dat deze zondige daden spirituele
wonden zouden slaan.
Katholieken beschouwen zonde als een soort virus dat de
ziel besmet. Als je liegt, bedriegt, steelt of moordt, word je als het ware
geinfecteerd met miljoenen dodelijke ziektekiemen. Hoe langer de infectie
onbehandeld blijft, hoe verder ze voortwoekert en hoe meer ze verergert. De
infectie veroorzaakt een wond die een einde kan maken aan het leven van genade,
dat toegang tot de hemel mogelijk maakt.
Net zoals je goedaardige en kwaadaardige tumoren hebt,
geloven katholieken dat er vergeeflijke en dodelijke zonden bestaan. Met andere
woorden, ze beschouwen sommige zonden als minder ernstig dan andere. Deze
minder ernstige pekelzonden brengen de ziel alleen maar een lichte wond toe,
maar andere zonden zijn zo kwaadaardig dat ze als dodelijk gelden. Ze noemen
dat de doodzonden, omdat ze de genade kunnen doden.
Het sacrament van de boete of sacrament van de biecht dient
voor spirituele genezing. Toen Jezus na zijn verrijzenis aan de apostelen
verscheen, blies Hij over hen heen en zei: Ontvang de heilige Geest. Als
jullie iemand zonden vergeven, dan zijn ze vergeven; vergeven jullie ze niet,
dan zijn ze niet vergeven (Joh. 20:22-23).
Omdat Jezus de apostelen het vermogen gaf zonden te
vergeven, moet Hij ook hebben gewild dat ze het zouden gebruiken. Jezus heeft
dus van begin af aan gewild dat het sacrament van de boete zou worden bediend.
Je kunt het sacrament van de boete vele malen in je leven
ontvangen, met als het sacrament van de eucharistie. De eerste keer dat je gaat
biechten, moet in ieder geval voor je eerste communie zijn. Je eerste heilige
communie ontvang je in de westerse Kerk als je de jaren des verstands hebt
bereikt, dus als je ongeveer zeven jaar bent.
Belijd uw zonden
Katholieken moeten alle bekende doodzonden aan een priester
opbiechten.
Katholieken die de eucharistie ontvangen zonder dat hun
doodszonden zijn vergeven, maken de zaak alleen maar erger. Als je de
eucharistie ontvangt met een doodzonde op je ziel, pleeg je heiligschennis, wat
betekent dat je iets heiligs onteert. Je toont gebrek aan respect voor het
sacrament en je begaat bovendien opnieuw een doodzonde.
Als je in doodsgevaar verkeert en er geen priester in de
buurt is, kun je een akte van berouw opzeggen om God om vergeving te vragen. In
een akte van berouw bekent de zondaar dat hij spijt heeft van zijn zonden en
berouwt hij dat hij God beledigd heeft. Hij moet dat doen uit liefde voor God,
en niet uit angst voor straf in het hiernamaals. En bovendien moet de zondaar
de absolute intentie hebben zo snel mogelijk bij een priester of bisschop te
biecht te gaan als hij in leven blijft. Maar in situaties die niet
levensbedreigend zijn, gelooft de Kerk dat doodzonden niet vergeven kunnen
worden en dat de ziel zichzelf tot de hel veroordeelt als de zondaar geen
absolutie van een priester ontvangt. De volgende tekst is een akte van berouw,
een gebed waarmee een zondaar uiting geeft aan zijn berouw en aan zijn
verlangen om in de toekomst zondigheid te vermijden.
O Heer, ik beken dat ik U vaak
beledigd heb. Ik haat en verfoei al mijn zonden die mij onwaardig maken U in
mijn hart te ontvangen, niet alleen omdat ik Uw straffen heb verdiend, maar vooral
omdat ze U mishagen. Ik bid en smeek U, schenk mij vergiffenis met de genade
van de volharding in mijn goede voornemens. Ik wil boete doen om wat ik tegen U
heb misdaan en neem mij vast voor de minste gelegenheid tot zonde te
ontvluchten. Amen.
Je zonden aan een priester opbiechten is veel minder eng
als mensen wel denken. De meeste mensen geven ook hun artsen en advocaten
delicate, gevoelige en vertrouwelijke informatie. Waarom dan niet aan een
priester? Voor niemand weegt de plicht tot geheimhouding en vertrouwelijkheid
zo zwaar als voor een priester. Zelfs de paus kan een priester niet overhalen
te vertellen wie bij hem te biecht is geweest en welke zonden die persoon heeft
opgebiecht. De priester moet bereid zijn gevangenisstraf, martelingen en de
dood te verdragen, voordat hij het zegel van de biecht, het biechtgeheim,
schendt.
In de loop van tweeduizend jaar zijn er veel slechte,
immorele en gewetenloze priesters geweest, en velen van hen hebben uit vrije
wil of onder dwang het priesterkleed uitgetrokken. Maar niemand van hen heeft
ooit de geheimen onthuld die hij tijdens de biecht heeft gehoord. Het feit dat
zelfs slechte en middelmatige priesters in de loop van de geschiedenis het
biechtgeheim nooit hebben geschonden zelfs niet nadat ze het geestelijk ambt
of de katholieke Kerk hadden verlaten is voor katholieken een belangrijk
teken dat de macht van de heilige Geest de waardigheid en heiligheid van het
sacrament van de boete beschermt.
De geheimhouding van het sacrament van de boete is zo
strikt en heilig, dat zelfs vijanden van de Kerk vaak ontzag hebben voor de
kracht van dit sacrament. De absolute geheimhouding zorgt ervoor dat je alles
kunt opbiechten zonder vrees voor represailles of reacties. De wetenschap dat
een priester niemand iets mag vertellen over wat hij hoort, geeft boetelingen
de kracht en de moed hem alles op te biechten.
Als een priester het zegel van de biecht verbreekt, wordt
hij automatisch geexcommuniceerd, en alleen de paus kan hem absolutie schenken
voor zon misdaad.
Er zijn drie manieren waarop de biecht kan plaatsvinden :
·
De oorbiecht of individuele biecht is de
gebruikelijkste vorm van biecht. De boeteling of penitent gaat naar een
katholieke kerk en gaat een biechtstoel of het confessionale binnen.
Hoewel boetelingen in sommige oudere
biechtstoelen alleen maar anoniem, achter een scherm, kunnen biechten, hebben
ze in nieuwere biechtstoelen vaak de keuze: ofwel hun gezicht blijft, net als
vroeger, tijdens de biecht achter een scherm verborgen ofwel ze biechten zonder
scherm, zodat de priester en de boeteling elkaar in het gezicht kunnen kijken.
Als je te biecht gaat, vertel je de
priester alle doodzonden die je sinds je laatste biecht hebt begaan en die je
je nog kunt herinneren. De Kerk moedigt de gelovigen aan ook hun pekelzonden op
te biechten, maar alleen het opbiechten van de doodzonden is verplicht. Als je
geen doodzonden op je geweten hebt of als je gewoon je pekelzonden wilt
toevoegen aan de doodzonden die je sowieso moet opbiechten, kun je het best de
priester gewoon al je zonden vertellen, net zoals je de dokter niet alleen
inlicht over je serieuze kwalen, maar ook over je kleinere klachten en
pijntjes. En het mooiste is dat je ook vergeving krijgt voor de zonden die je
vergeten bent op te noemen. Alleen als je welbewust bepaalde zonden achterwege
laat, is het sacrament ongeldig. De priester geeft je vervolgens een penitentie
die je moet doen en hij verleent absolutie.
·
Boetevieringen zijn de tweede vorm van
boetedoening. Normaal gesproken gaan in de advent en in de vastentijd diverse
priesters als biechtvader bij de parochies langs. De hele congregatie zingt een
hymne, luistert naar een schriftlezing en een korte preek en bidt gezamenlijk
een akte van berouw. Daarna gaan mensen individueel naar een priester naar
keuze, biechten in vertrouwen ten minste al hun doodzonden op, krijgen een
penitentie opgelegd en ontvangen absolutie.
·
Algemene biecht en absolutie is de derde en
minst voorkomende vorm. Bij oorlogen, natuurrampen of grootscheepse
levensbedreigende situaties kan het gebeuren dat het logistiek gezien onmogelijk
is grote aantallen zondaren de biecht af te nemen. Vaak is er slechts een
priester aanwezig voor honderden boetelingen en hij kan de mensen moeilijk een
week later laten terugkomen. In dat geval kan de priester de bisschop vragen of
hij algemene absolutie mag verlenen zonder een individuele biecht af te nemen.
Alleen een grote groep mensen en maar een
priester om hen te bedienen is niet voldoende reden om algemene absolutie te
geven. Een algemene absolutie zonder individuele biecht is alleen geldig als de
plaatselijke bisschop toestemming ervoor geeft en als er een zwaarwegende,
ernstige reden voor is, bijvoorbeeld toen zich in 1979 bij Harrisburg in de VS
een ramp in een kernreactor voordeed. Aan de algemene absolutie is nog de
voorwaarde verbonden dat alle personen die van de algemene absolutie profiteren
zo snel mogelijk individueel te biecht gaan, als ze de ramp overleven: ze
moeten dan in ieder geval al hun doodzonden opbiechten, inclusief de zonden die
op hun ziel lagen toen ze de algemene absolutie kregen.
Soldaten en mariniers die ten oorlog
trekken, krijgen vaak ook een algemene absolutie van de katholieke
veldprediker. Als ze levend terugkeren, moeten ze zo snel mogelijk individueel
te biecht gaan.
|