Net als Christus tijdens het Laatste Avondmaal consacreert
de priester brood en wijn afzonderlijk. Hij combineert de twee niet in 1
handeling door brood en wijn samen op te nemen. Hij scheidt brood en wijn,
lichaam en bloed.
Waarom? Wel: wat gebeurt er als iemands lichaam gescheiden
wordt van zijn bloed? Hij sterft. Hij bloedt dood. De afzonderlijke consecratie
van brood en wijn vertegenwoordigt de scheiding van lichaam en bloed, die
plaatsvond aan het kruis op die eerste Goede Vrijdag. Jezus stierf.
Maar katholieken ontvangen in de communie geen dood vlees
en bloed, want Christus is uit de doden opgestaan. Ze ontvangen in de communie
Zijn levende en verrezen vlees en bloed, omdat na Goede Vrijdag Paaszondag is
gekomen. Na de dood kwam de verrijzenis. Laten we weer terugkeren naar de mis.
Onmiddellijk na de herdenking van Zijn dood (de scheiding van lichaam en bloed)
door middel van de gescheiden consecraties, wordt de anamnese gesproken. Dit is
het onderdeel van de mis waarin het leven, lijden, sterven en verrijzen van
Jezus in het heden worden opgeroepen: Christus is gestorven, Christus is
verrezen, Christus zal wederkeren.
Tijdens de mis worden lichaam en bloed dus verenigd, net
zoals bij de verrijzenis. Na de consecratie zijn zowel lichaam als bloed van
Christus verenigd in de ene hostie, en Christus lichaam en bloed zijn ook
beide aanwezig in elke druppel van de geconsecreerde wijn. Na de verrijzenis
zijn het lichaam en bloed van Christus verenigd. Latijnse (westerse)
katholieken ontvangen normaal gesproken alleen de hostie, en geen wijn.
Daarna volgt de rest van het eucharistisch gebed, en de priester
sluit af met de woorden: Door Hem, en met Hem en in Hem zal uw Naam geprezen
zijn, Heer onze God, almachtige Vader, in de eenheid van de heilige Geest, hier
en nu en tot in eeuwigheid. De mensen zeggen Amen. Dan wordt het Onze Vader
gebeden.
Daarna kan de priester zeggen: Laten we elkaar een teken
van vrede geven, waarop iedere parochiaan andere kerkgangers in de buurt een
eenvoudige handdruk geeft ten teken van solidariteit en eenheid tussen de
geloofsgenoten, vlak voor het werkelijke en intiemste teken van eenheid, de
heilige communie.
Het Agnus Dei (Lam Gods) wordt gesproken: Lam Gods, dat
wegneemt de zonden der wereld, ontferm U over ons. Lam Gods, dat wegneemt de
zonden der wereld, ontferm U over ons. Lam Gods, dat wegneemt de zonden der
wereld, geef ons de vrede. De woorden over het Lam Gods zijn afkomstig van
Johannes de Doper.
De
communie ontvangen : De priester eet eerst de geconsecreerde
hostie en drinkt daarna de geconsecreerde wijn uit de kelk. Als er een diaken
bij is, biedt de priester hem een geconsecreerde hostie aan en daarna de kelk
om uit te drinken. Wanneer katholieken ter communie gaan, vormen ze een rij en
lopen zo naar de priester. Dan ontvangen ze een geconsecreerde hostie. Maar
voordat ze deze gaven ontvangen, moeten ze een teken van eerbied voor de
werkelijke tegenwoordigheid geven: een buiging van het hoofd, een kruisteken,
een kniebuiging of een knieling. Het is hoe dan ook verboden iemand die knielt
de communie te weigeren.
Wanneer een gelovige eerst de geconsecreerde hostie krijgt
aangeboden, zegt de priester: Het lichaam van Christus, waarop de gelovige
antwoordt: Amen, waarmee hij bedoelt: Ja, ik geloof dat dit Jezus is.
Katholieken moeten de communie toegediend krijgen door een daartoe bevoegde
bedienaar (priester of diaken).
Nadat hij de communie heeft ontvangen, gaat de gelovige
terug naar de kerkbank, knielt neer en bidt enkele minuten in stilte. Daarna
mag hij gaan zitten.
Katholieken kunnen deelnemen aan de communie als ze in
goede verstandhouding met de Heer zijn. Dat houdt het volgende in:
·Ze zijn zich niet bewust van enige doodzonden
waarvoor ze nog geen absolutie hebben ontvangen, je moet je in staat van genade
(geen zonden op je ziel) bevinden.
·Ze keuren niet openlijk de leerstellingen van
de Kerk, bijvoorbeeld de opvattingen over abortus, af.
·Ze mogen een heel uur voor het ontvangen van de
communie niets eten of drinken.
De Kerk verzoekt de volgende personen niet ter communie te
gaan:
·Niet-katholieken
·Katholieken met een ongeldig huwelijk
·Katholieken die niet een uur hebben gevast
(tenzij ze onder medicatie staan, ziek of bejaard zijn of in een ziekenhuis
liggen)
·Katholieken die nog niet eerste biecht en hun
eerste communie hebben gedaan
Je moet in gemeenschap zijn om de communie te ontvangen. In
gemeenschap zijn betekent dat je verenigd bent met alles wat de Kerk leert,
bidt en doet. Niet-katholieken zijn bijvoorbeeld niet volledig in gemeenschap,
want anders waren zij wel katholiek. Als je als katholiek gescheiden en buiten
de Kerk hertrouwd bent of als je je niet in een staat van genade bevindt omdat
je voor een doodzonde geen absolutie hebt gevraagd en gekregen, mag je eigenlijk
ook niet ter communie gaan. Wanneer je de eucharistie in de staat van doodzonde
ontvangt, verviervoudig je het negatieve effect van de doodzonde op je ziel
doordat je heiligschennis pleegt, doordat je iets wat heilig is onteert.
Het katholicisme vereist dat iemand eerst in gemeenschap
met de Kerk is, voordat hij de vruchten van die gemeenschap, de heilige
communie, kan plukken. Katholieken zien de communie als het resultaat van die
gemeenschap. Katholieken mogen ter communie gaan, maar ze moeten ook de paus
gehoorzamen, ieder weekend naar de mis gaan, alle leerstellingen van de Kerk
aanvaarden enz.
Wegzending : Bij
de afsluiting van de mis zegt de priester : Nu de aanwezigen het Woord van de
Schrift hebben gehoord en zij door de communie hebben gedeeld in het Woord dat
vlees is geworden, worden ze nu de wereld in gezonden om dat woord van God te
verspreiden en in praktijk te brengen. De missluiting is een begin, en geen
einde. De wil van God gehoorzamen en je geloof in de praktijk brengen, eindigt
pas als je in je graf ligt.
Het woord katholiek komt van het Latijnse catholicus, dat
zelf weer komt van het Griekse katholikos, dat universeel of algemeen betekent.
De zaterdagavond telt als zondag op grond van de oude
Hebreeuwse gewoonte om de nieuwe dag te laten beginnen bij zonsondergang en
niet bij zonsopgang. Zodra dus de zon op zaterdagavond ondergaat is het
liturgisch gesproken, zondag.
De mis op zondag (of zaterdagavond) is voor alle
katholieken verplicht, de dagelijkse mis is facultatief.
De zondagsmis is de parochiemis, waarbij de hele parochie
aanwezig hoort te zijn. De zondagsmis bevat een lezing uit het Oude Testament,
een lezing uit het Nieuwe Testament, een psalm en een evangelielezing. Tijdens
de dagelijkse mis is er, naast de psalm en de evangelielezing, maar 1
bijbellezing.
Hier volgen een paar feiten over de heilige
eucharistie:
·Het woord eucharistie komt van het Griekse
eucharistein, dat dankbaar zijn betekent. Katholieken zijn God dankbaar dat hij
het hemels brood, de eucharistie, verschaft om de ziel te voeden.
·Het woord communie komt van het Latijns woord
communio, dat gezamenlijk deelname of gemeenschap betekent. Katholieken geloven
dat de gelovige tijdens de communie in gemeenschap met het lichaam en bloed van
Christus treedt.
·Bij de eucharistie mogen alleen tarwebrood en
druivenwijn worden gebruikt. Het moment waarop de priester of bisschop de
woorden van de consecratie uitspreekt de woorden die Christus tijdens het
Laatste Avondmaal heeft gezegd: Dit is mijn lichaam en Dit is mijn bloed
(Matteus 26:26-29) geloven katholieken dat het brood en de wijn veranderen in
het lichaam en bloed, de ziel en goddelijkheid van Christus.
·In de Latijnse (westerse) Kerk gebruikt men
ongedesemd brood, dat uitsluitend van tarwemeel en water wordt gemaakt en sterk
lijkt op het ongedesemde brood dat Christus bij het Laatste Avondmaal heeft
gebruikt.
·Op zuiver natuurlijk niveau wordt datgene wat
we eten een deel van ons. Op bovennatuurlijk niveau, wanneer katholieken het
lichaam en het bloed van Christus eten, gaan ze meer op Christus lijken wat
betreft gehoorzaamheid aan de Vader, nederigheid en naastenliefde.
·Het katholicisme beschouwt de eucharistie net
als het doopsel en het vormsel als een initiatiesacrament, omdat nieuwe leden
worden aangemoedigd regelmatig en vaak aan de communie deel te nemen.
Eerste heilige communie
Wanneer jongens en meisjes (meestal rond hun zevende
levensjaar) hun eerste heilige communie doen, is dit in katholieke gezinnen een
grote gebeurtenis. Net als bij het doopsel komen bij de eerste communie
familieleden en vrienden bij elkaar om na afloop van de kerkdienst feest te
vieren.
De kinderen zijn in het algemeen te jong om alle
theologische fijnzinnigheden van de transsubstantiatie, de gebeurtenis waarbij
de substanties van brood en wijn veranderen in substanties van het lichaam en
bloed van Christus, op waarde te schatten. Maar zolang ze weten en geloven dat
ze geen brood en wijn ontvangen, maar het werkelijke lichaam en bloed van Jezus
Christus, zijn ze oud genoeg om de communie te ontvangen.
Net als de biecht en de ziekenzalving kun je de heilige
eucharistie meer dan eens ontvangen. Het doopsel, het vormsel en de
priesterwijding zijn echter eenmalig.
De eerste biecht moet voor de eerste heilige communie
plaatsvinden.
Verplichte feestdagen
Dagen waarop de katholieken naar de mis moeten gaan, naast
de regulieren zondagsmis volgens het Wetboek van Canoniek Recht van 1983:
·8 december : Maria Onbevlekte Ontvangenis
·25 december : Kerstmis
·1 januari : Maria, Moeder van God
·6 januari : Driekoningen
·19 maart : St Jozef
·29 juni : St Petrus en St Paulus
·15 augustus : Maria-Tenhemelopneming
·1 november : Allerheiligen
·Veertig dagen na Pasen : Hemelvaart
·Zestig dagen na Pasen : Sacramentsdag
Kleuren van de gewaden :
·Groen : is de kleur van de gewaden tijdens de
gewone dagen
·Paars : wordt gebruikt tijdens de advent en de
vasten; de priester mag deze kleur, samen met wit en zwart, ook bij
begrafenismissen dragen
·Wit en goud : zijn de passende kleuren voor
Kerstmis en Pasen
·Rood : is de passende kleur voor feesten van
het lijden van Jezus en voor feesten van de heilige Geest, omdat de kleur staat
voor de rode vuurtongen; daarnaast dragen priesters rode gewaden voor de
feesten van gemartelde heiligen, die hun rode bloed voor Christus hebben
vergoten
·Roze : is de kleur die op de derde
adventszondag en de vierde vastenzondag mag worden gedragen als teken van
vreugde voor wat komen gaat. Als je de sombere kleur paars opheldert met wat
wit, krijg je roze. Vandaar dat deze kleur geldt als een zichtbaar teken dat
Kerstmis of Pasen eraan zit te komen. De derde adventszondag heet ook wel
gaudetezondag (gaudete is Latijn voor verheug u) en de vierde vastenzondag heet
ook wel laetarezondag (laetare is ook Latijn voor verheug u)
De heilige eucharistie heeft betrekking op het lichaam en
bloed van Christus die aanwezig zijn in de geconsacreerde hostie op het altaar.
De eucharistie verwijst naar een van de drie aspecten van het lichaam en bloed
van Christus:
·Als offer tijdens de consecratie in de mis
·Als heilige communie
·Als allerheiligste sacrament
Deze drie aspecten vormen de kern van het katholieke geloof
met betrekking tot de eucharistie.
Een andere term voor de mis is de goddelijke liturgie.
Liturgie is afgeleid van het Griekse leitourgia, dat openbare (ere)dienst
betekent.
Van alle 7 sacramenten is de heilige eucharistie voor het
katholicisme het belangrijkst vanwege het rotsvaste geloof dat het
geconsacreerde brood en de geconsacreerde wijn feitelijk, werkelijk, waarachtig
en wezenlijk het lichaam en bloed, de ziel en goddelijkheid van Christus zijn.
Voor katholieken is de aanwezigheid van Christus in de eucharistie niet alleen
maar symbolisch, allegorisch, metaforisch of spiritueel. Ze is werkelijk.
Daarom noemen katholieken dit werkelijke tegenwoordigheid, omdat Christus
werkelijk tegenwoordig is.
Het misoffer is niet te scheiden van het offer dat Christus
in 33 n. Chr. Op de Calvarieberg bracht. Het is hetzelfde offer dat op een
onbloedige manier opnieuw wordt gebracht. Omdat Jezus God was, is Zijn offer
aan het kruis niet beperkt in tijd en ruimte alsof Hij alleen maar een mens was
geweest. Door Zijn goddelijkheid was Zijn offer eeuwig. Het is niet zo dat Zijn
offer 2000 jaar geleden niet goed genoeg was. Het was juist zo volmaakt en
krachtig dat het nooit kan worden beeindigd of herhaald. Het is eeuwig, want
zelfs 2 millennia na Zijn dood is de vergeving van de zonden nog steeds
werkzaam.
Dit is de kern van het misoffer :
·Offer: Jezus is het slachtoffer tijdens de mis;
·Persoon die het offer brengt: Jezus is de
priester tijdens de mis;
·Gevolg: de vergeving van zonden.
Via de priester is Jezus zelf de offeraar en brengt Hij het
offer ten behoeve van het volk van God de Vader. Als slachtoffer is Hij ook
degene die geofferd wordt. De mis is de belangrijkst katholieke ceremonie die
over de hele wereld wordt gevierd, op precies dezelfde manier, elke dag in de
week. De mis belichaamt alles wat de katholieken geloven, alles wat ze doen en
hoe ze het doen. De mis vormt de opsomming van alle doctrines van de Kerk,
geeft uitdrukking aan de manier waarop katholieken moeten leven en geeft hun de
middelen om dat te doen. Wie de mis begrijpt, begrijpt ook het katholicisme.
Wat is die mis nou precies?
De mis is de gewijde ritus, de formele, officiele eredienst
van het katholicisme. Bijbel, gebed, offer, hymnen, symbolen, gebaren, heilig
voedsel voor de ziel en richtlijnen voor een christelijk leven maken allemaal
deel uit van deze ene ceremonie.
De mis, de hoogste vorm van godsverering, is de enige
manier waarop een katholiek het derde gebod, om de dag des Heren te heiligen,
kan opvolgen. Op de zevende dag van de schepping stelde God de sabbat in als
rustdag en dag van de Heer. Hoewel de joodse sabbat op zaterdag valt, het
Laatste Avondmaal op Witte Donderdag plaatsvond en Jezus op Goede Vrijdag is
gestorven, ligt voor christenen de nadruk op het feit dat Christus op de eerste
paaszondag verrezen is. Het is de dag waarop katholieke christenen naar de kerk
gaan om deel te nemen aan de mis.
Alleen een gewijde priester kan de mis lezen. Dat kan
alleen via het gezag dat een gewijde priester, bisschop of paus uitoefent. Het
bijwonen van de mis is belangrijk, omdat het de katholieke gelovige verbindt
met andere gelovigen en met de universele en de plaatselijke Kerk. Wie op
zondag of op een verplichte feestdag niet naar de mis gaat, begaat een
doodzonde, tenzij slecht weer, ziekte of een echte noodsituatie een kerkbezoek
onmogelijk maakt.
De Kerk leert dat tijdens de mis drie niveaus van de Kerk
samenkomen en zich met elkaar verenigen; en dat is precies wat het woord
communie betekent: gemeenschap, het verenigd zijn. De apostolische
geloofsbelijdenis gebruikt de term gemeenschap van de heiligen, die verwijst
naar de drie niveaus van de Kerk:
·De heiligen in de hemel
·De gelovigen op aarde
·De zielen in het vagevuur
Alle drie de niveaus van de Kerk vereren en aanbidden God.
Alle mensen in de hemel, op aarde en in het vagevuur komen in de mis bij
elkaar, zodat alle dienaren van God gezamenlijk bidden. Deze sociale dimensie
is essentieel voor het katholicisme. Het katholicisme is geen godsdienst van
individualisme, maar van gemeenschapszin.
Al sinds de kruisdood van Jezus op Goede Vrijdag is het
kruis een symbool van het christendom. Een kruis bestaat uit een verticale lijn
die door een horizontale lijn wordt doorsneden. Dat beeld symboliseert onder
meer de persoonlijke relatie die de gelovige heeft met God (verticale lijn) en
de sociale relatie die de gelovige heeft met zijn naasten (horizontale lijn).
De mis concentreert zich op het kruis en benadrukt daarmee beide relaties: die
met de Heer en die met anderen.
Ten volle deelnemen
Het katholicisme vereist van zijn gelovigen tijdens de mis
meer dan alleen maar fysieke aanwezigheid in de kerk. Een katholiek moet
volledig, bewust en actief deelnemen aan de mis door te zingen, bidden,
spreken, zitten, knielen enz. De priester gaat tijdens de mis voor in gebed,
maar de gebeden van de gelovigen voegen zich bij de zijne. De gebeden van
priester en gelovigen zijn soms hetzelfde, maar verschillen soms ook van
elkaar. Als de priester staat en de gelovigen knielen, zoals tijdens het
eucharistisch gebed, nemen priester en congregatie beide met hun eigen gebaren
en woorden deel aan de mis. Volledige, actieve en bewuste deelname beperkt zich
niet tot een bepaalde plek of handeling: de gelovigen knielen en de priester is
vlak bij het altaar, en toch kunnen beiden volledig deelnemen.
Maar deelnemen aan de mis houdt meer in dan alleen maar op
tijd de juiste woorden zeggen en de goede handelingen uitvoeren. Het
belangrijkste van alles is dat de gelovigen innerlijk betrokken zijn. Iedereen
moet tijdens de mis communiceren met God. Alle aanwezigen moeten ontvankelijk
zijn voor, samenwerken met en bereid zijn tot acceptatie van de
bovennatuurlijke goddelijke genade die tijdens de mis wordt verleend. Waar het
werkelijk om draait, zijn de geestelijke vruchten voor de zien en die kun je niet
horen of zien.
Verleden, heden en toekomst verbinden
De mis is een combinatie van verleden, heden en toekomst in
een:
·Verleden: de priester gebruikt precies dezelfde
woorden en elementen waarvan Jezus zich op Witte Donderdag tijdens het Laatste
Avondmaal bediende
·Heden: de mis schenkt genade, voedsel en lering
voor de aanwezigen
·Toekomst: de mis is een voorafschaduwing van
het heilige banket in de hemel. Jezus sprak vaak over een hemels maal of een
bruiloftsfeest, waar de gasten goed te eten zouden krijgen en dat eeuwig zou
duren tot lang na het einde van de wereld.
De mis is cruciaal omdat het de aanwezigen in de tijd
terugbrengt naar het Laatste Avondmaal van Christus en Zijn apostelen, naar het
lijden en de kruisdood van Christus en naar Zijn verrijzenis en het lege graf
op paaszondag. Dezelfde woorden die Jezus bij het Laatste Avondmaal sprak,
gebruikt de priester tijdens het sacrament van de eucharistie om dezelfde zaken
te consacreren als Jezus indertijd heeft gedaan, brood en wijn. Hetzelfde offer
wordt gebracht: de Zoon wordt geofferd aan de Vader voor het heil van de hele
mensheid. Dezelfde verrezen Christus dringt tijdens de heilige communie binnen
in de ziel van ieder individu, wanneer de congregatie eet en drinkt van Zijn
levende (verrezen, niet dode) vlees en bloed.
St Thomas van Aquino, een 13e eeuwse dominicaner
theoloog, zei dat de eucharistie, met name tijdens de mis, de gelovige
herinnert aan wat Jezus in het verleden voor de mensheid heeft gedaan.
Daarnaast maakt de eucharistie Jezus present in de werkelijke tegenwoordigheid,
in de geconsacreerde brood en wijn. En ten slotte belooft de eucharistie de
gelovige de toekomstige heerlijkheid van de hemel door voedsel voor het eeuwig
leven te verstrekken. Daarom beschouwen de katholieken de mis als het absolute
hoogtepunt van de christelijke godsverering. De mis bevat het geinspireerde
Woord van God in de Schrift en maakt het vlees geworden Woord present in de
heilige eucharistie.
De mis geeft door lezingen en gebeden ook richtlijnen voor
een goed christelijk leven:
·Wees bereid offers te brengen voor andere,
zoals Jezus heeft gedaan
·Wees gehoorzaam aan de wil van God
·Luister naar Zijn woord
·Breng Zijn woord in praktijk
Twee delen van de mis
Het eerste deel van de mis is de liturgie van het woord en
de nadruk ligt op bijbellezingen als een integraal deel van de dagelijkse en
wekelijkse godsdienstpraktijk. Het tweede deel is de liturgie van de
eucharistie of liturgie van de tafel, en de nadruk ligt op het heiligste ne
meest gewijde deel van de mis, de heilige eucharistie.
Liturgie
van het woord
Katholieken beginnen en eindigen ieder gebed en sacrament
met een kruisteken. Het is een van de kenmerken van het katholicisme.
Welkomstwoord : de
priester maakt een kniebuiging als hij voorlangs het altaar loopt als teken van
respect en erkenning dat Christus waarachtig aanwezig is in de heilige
eucharistie. Daarna kust de priester het altaar en maken priester en diaken
daarvoor een buiging, omdat het altaar Christus symboliseert. Het geloof leert
dat de heilige eucharistie Christus is en dat het altaar Christus alleen maar
symboliseert.
Schuldbelijdenis : het
is een publieke erkenning dat iedereen een zondaar is en dat iedereen tijdens
de week wel een zonde heeft begaan, hoe klein dan ook. (het vervangt geen
biecht)
Ik belijd voor de almachtige God en voor u
allen, dat ik gezondigd heb in woord en gedachte, in doen en laten, door mijn
schuld, door mijn schuld, door mijn grote schuld. Daarom smeek ik de heilige
Maagd Maria, alle engelen en heiligen, en u, broeders en zusters, voor mij te
bidden tot de Heer, onze God.
Kyrie : de
ritus is een openbare schuldbelijdenis en geeft in het openbaar uitdrukking aan
de schaamte die de zondaar voelt over zijn zonden tegen God. Want katholieken
geloven dat een zondaar ook de geloofsgemeenschap beledigt en schade toebrengt.
Heer, ontferm U over ons.
Christus, ontferm U over ons.
Heer, ontferm U over ons.
Gloria : Deze
oude hymne herdenkt de engelen die bij de geboorte van Christus in Betlehem
hebben gezongen: Eer aan God in de hoogste hemel en vrede op aarde voor alle
mensen die Hij liefheeft (Lucas 2:13-14)
Eer
aan God in den hoge en vrede op aarde aan de mensen die Hij liefheeft. Wij
loven U. Wij prijzen en aanbidden U. Wij verheerlijken U en zeggen U dank voor
uw grote heerlijkheid. Heer God, hemelse Koning, God, almachtige Vader; Heer,
eniggeboren Zoon, Jezus Christus, Heer God, Lam Gods, Zoon van de Vader; Gij
die wegneemt de zonden der wereld, ontferm U over ons; Gij die wegneemt de
zonden der wereld, aanvaard ons gebed; Gij die zit aan de rechterhand van de
Vader, ontferm U over ons. Want Gij alleen zijt de Heilige, Gij alleen de Heer,
Gij alleen de Allerhoogste: Jezus Christus, met de heilige Geest in de
heerlijkheid van God de Vader. Amen
Het
katholicisme kent traditioneel vier soorten gebeden:
·Lofgebed:
God prijzen
·Gebed
om vergeving (berouw): God om vergeving vragen
·Smeekbede:
God om een gunst vragen
·Dankgebed:
God danken
Schriftlezing : elke gekwalificeerde lector, een leek
die is aangesteld om tijdens de mis schriftlezingen te doen, mag uit het Oude
en Nieuwe Testament voorlezen. Lectoren bereiden elke dag of week de
schriftlezingen voor. Op zondagen wordt een deel uit het Oude Testament
gelezen, gevolgd door een psalm, die meestal op muziek is gezet en gezongen
wordt. Daarna volgt een lezing uit een nieuwtestamentische brief of uit de
Handelingen van de Apostelen.
Vlak voor de
evangelielezing, een passage uit de nieuwtestamentische evangelien van Matteus,
Marcus, Lucas of Johannes, zingt de kerk normaal gesproken een muzikale
interpretatie van het woord alleluja. Alleluja is de Latijnse versie van het
Griekse woord allelouia, een uitdrukking van lof en vreugde, die zelf weer
afkomstig is van het Hebreeuwse halleluja, wat Prijs de Heer betekent.
Dan volgt de
evangelielezing. De hele Bijbel is geinspireerd, maar de evangelien zijn wat
specialer omdat ze de woorden en daden van Christus zelf bevatten. Alleen een
diaken, priester of bisschop mag bij de mis uit de evangelien lezen. Soms wordt
het evangelieboek ook bewierookt: de priester brandt dan boven de paginas die hij
zo meteen gaat lezen wierook in een wierookvat. Wierook is een symbool voor een
gebed dat naar de hemel opstijgt en een erkenning van de aanwezigheid van het
goddelijke. De evangelien worden bewierookt, omdat Christus altijd aanwezig is
als Zijn woorden en daden uit de Bijbel worden gelezen.
De Kerk
bepaalt welke heilige teksten priesters en diakens tijdens een specifieke mis
moeten lezen. De lezingen in de zondagsmissen volgen een cyclus van drie jaren
(A, B en C), waarin achtereenvolgens het evangelie volgens Matteus, Marcus en
Lucas centraal staan, terwijl lezingen uit het evangelie van Johannes hier en
daar tussen de andere lezingen worden ingevoegd. Als je elke zondag naar de mis
gaat, heb je in drie jaar tijd alle vier de evangelien en de meeste
nieuwtestamentische geschriften leren kennen.
Maar de
lezingen tijdens doordeweekse missen (van maandag tot en met zaterdagochtend)
verlopen volgens een ander schema. De doordeweekse missen gaan uit van een
tweejarige cyclus (I en II), omdat tijdens deze missen maar twee lezingen aan
bod komen, tegenover drie in het weekend. Alle even jaartallen, gelden voor
dagelijkse schriftlezingen als II-jaren.
Homilie : De homilie is iets anders dan een preek.
·Preek
: elke uitleg van en bezinning op het woord van God.
·Homilie
: een preek die in de mis na de evangelielezing wordt gehouden; alleen diakens,
priesters en bisschoppen mogen een homilie uitspreken. Volgens het canoniek
recht mag de bisschop onder bepaalde voorwaarden leken en religieuze broeders
en zusters toestemming geven een preek te houden, maar ze mogen nooit zelf een
homilie afsteken.
De priester of
diaken verbindt de schriftlezing met het dagelijks leven van de mensen, met de
leerstellingen van de Kerk of met de specifieke reden voor de mis, zoals een
huwelijk of een begrafenis.
Geloofsbelijdenis of credo : Het credo is een
christelijke eed. Hierin verklaren katholieken welke geloofsartikelen God hun
door middel van de heilige Schrift en de heilige Traditie heeft geopenbaard.
Voorbeden : Dit zijn de verschillende intenties
en de mensen reageren telkens met Heer, wij bidden u, verhoor ons.
Liturgie van de eucharistie
Collecte : Als er tijdens de collecte een offerande
processie is, lopen een paar parochianen naar het achterste gedeelte van de
kerk, waar een ampulla met gewoon drinkwater, een ampulla met wijn en een
houder met ongeconsacreerde hosties staan. Normaal gesproken brengen twee tot
vier mensen brood en wijn (de zogeheten offergaven) samen met het collectegeld
in een offerandeprocessie naar het priesterkoor.
Klaarmaken van de tafel : De priester en
misdienaren ontvangen de processie aan de voet van het altaar en nemen de gaven
in ontvangst. De priester maakt de gaven op het altaar klaar met een handeling
die het klaarmaken van de tafel of van de gaven heet. De priester giet wijn in de
miskelk en voegt er een paar druppels water aan toe om de eenheid van de
goddelijkheid en menselijkheid van Christus te symboliseren. De priester tilt
de hosties boven het altaar en zegt: Gezegend bent u, Heer, God van heel de
schepping. Door Uw goedheid kunnen wij dit brood offeren, dat de aarde heeft
gegeven en mensenhanden hebben gemaakt. Dit zal ons brood van leven worden. De
mensen antwoorden: God zij gezegend voor altijd.
Daarna tilt de
priester de met wijn gevulde miskelk boven het altaar en zegt: Gezegend bent
U, Heer, God van heel de schepping. Door Uw goedheid kunnen wij deze wijn
offeren, de vrucht van de wijnstok, het werk van mensenhanden. Dit zal onze
geestelijke drank worden. En de mensen antwoorden: God zij gezegend voor altijd.
Wassen van de handen (optioneel) : De priester kan
eventueel de gaven bewieroken en vervolgens wast hij naast het altaar zijn
handen met water. Dit wassen van de handen is een ceremonieel overblijfsel van
de joodse praktijk die ten tijde van Jezus gangbaar was. In die tijd waste de
hogepriester zijn handen voordat hij met Pasen in de tempel van Jeruzalem een
onbevlekt lam slachtofferde. Op dezelfde manier bereidt de priester zich
tegenwoordig tijdens de misviering voor op het offeren van het lam Gods (Jezus
Christus) aan God de Vader: hij wast bij wijze van ritueel zijn handen om een
onbevlekt offer te kunnen brengen.
Gebed voor de mensen : De priester spreekt
nog meer gebeden, waarbij hij ten behoeve van de mensen tot God bidt. Hij
spreekt gebeden uit over de gaven en daarna wordt het Sanctus (Latijn voor
heilig) gebeden: Heilig, heilig, heilig de Heer, de God der hemelse machten.
Vol zijn hemel en aarde van Uw heerlijkheid. Hosanna in den hoge. Gezegend Hij
die komt in de naam des Heren, Hosanna in den hoge.
Het eucharistisch gebed : Het eucharistisch
gebed, dat alleen de priester mag uitspreken, herinnert aan de gebeurtenissen
tijdens het Laatste Avondmaal. De priester verhaalt de gang van zaken tot het
gedeelte waarop Jezus het brood in zijn handen neemt. Op dat moment schakelt de
priester van de derde persoon over op de eerste persoon en spreekt alsof
Christus zelf ter plekke de hostie vasthoudt. De priester treedt als een andere
Christus (alter Christus) in de persoon van Christus (in persona Christi). Hij
gebruikt mijn omdat de priester op het moment van de consecratie Jezus is.
De priester
spreekt tijdens de consecratie precies dezelfde woorden als Jezus tijdens het
Laatste Avondmaal heeft gesproken: Dit is Mijn lichaam, dat voor u gegeven
wordt. Hij houdt de hostie voor iedereen zichtbaar boven het altaar. De
priester maakt een kniebuiging, neemt de kelk met wijn, en spreekt als
Christus: Dit is de beker van het altijddurende verbond. Dit is Mijn bloed,
dat voor u en alle mensen wordt vergoten tot vergeving van de zonden. Blijf dit
doen om Mij te gedenken. Hij heft de kelk omhoog en maakt een kniebuiging.
Het gerinkel
van de bellen bij de consecratie geeft aan dat dit het heiligste moment van de
mis is, een treffend symbool van eerbiedige vreugde.
Het
katholicisme gelooft dat tijdens de consecratie een wonder gebeurt. De
verandering van brood en wijn in het werkelijke lichaam en bloed van Christus
heet de transsubstantiatie. Door tijdens de heilige communie alleen maar de
woorden van Christus over het brood en de wijn uit te spreken, verandert de
priester ze in het lichaam en bloed, de ziel en goddelijkheid van Christus. Hij
kan dat doen door het gezag dat hem via het sacrament van de priesterwijding is
verleend. Alleen een gewijde priester heeft het gezag om de mis te doen en brood
en wijn te consacreren.
Daardoor is de
heilige eucharistie Christus zelf, die in de geconsacreerde hostie tegenwoordig
is, hetzij op het altaar, hetzij in het tabernakel, een gesloten metalen kluis op
of vlak bij het altaar. Er wordt dan door de katholieken geknield voor de
geconsacreerde hostie de eucharistie omdat het geen stukje brood meer is:
het is werkelijk Christus.
Het
katholicisme baseert het geloof in de transsubstantiatie op twee punten :
·In
de evangelien van Matteus, Marcus en Lucas gebruikt elke auteur in zijn
beschrijving van het Laatste Avonmaal op Witte Donderdag precies dezelfde zin.
Jezus nam het brood, zegende het, brak het en gaf het aan Zijn leerlingen met
de woorden: Dit is Mijn lichaam. Dit verwijst naar het brood. Het brood
wordt dus het lichaam van Christus. Omdat alle drie de evangelien precies
dezelfde formulering gebruiken, evenals St Paulus moeten deze heilige woorden
letterlijk worden opgevat.
·Jezus
beveelt expliciet : Eet Mijn vlees en drink Mijn bloed. Hij heeft ook gezegd:
Mijn vlees is echt voedsel en Mijn bloed is echte drank. Iemand uit de
menigte riep: Hoe kan die man ons zijn lichaam te eten geven! en Jezus
antwoordde: Waarachtig, ik verzeker u: als u het lichaam van de Mensenzoon
niet eet en Zijn bloed niet drinkt, hebt u geen leven in u (Joh. 6:53). Toen
trokken veel leerlingen zich terug en gingen niet verder met Hem mee. Als
Jezus dit symbolisch had bedoeld, waarom zou Hij dan op grond van een
misverstand zoveel van Zijn volgelingen hebben laten vertrekken?
De katholieken
geloven dat de eucharistie het Laatste Avondmaal is, de kruisdood op Goede
Vrijdag en Jezus verrijzenis op paaszondag in 1.
·Witte
Donderdag: Jezus stelde tijdens het Laatste Avondmaal het sacrament van de eucharistie
in.
·Goede
Vrijdag: Hij offerde Zijn leven om de mensheid van haar zonden te redden.
·Paaszondag:
Christus verenigde Zijn lichaam en bloed, verrees uit de doden en deed de
belofte van eeuwig leven.
De 7 sacramenten
De heiligste en oudste katholieke rituelen van aanbidding
zijn de 7 sacramenten. Het woord sacrament komt van het Latijnse sacramentum,
dat eed of verplichting betekent. De vroege christenen geloofden namelijk dat
deze 7 speciale ceremonies in staat waren de gelovige te binden aan God en zijn
Kerk.
De Catechismus van de Katholieke Kerk definieert de 7
sacramenten als werkzame tekenen van de genade, ingesteld door Christus en
toevertrouwd aan de kerk, waardoor ons het goddelijk leven verleend wordt. De
sleutelwoorden in deze definitie zijn tekenen en genade. Genade is onzichtbaar,
een bovennatuurlijke gift van God die mensen heilig maakt en hen in staat stelt
en de kracht geeft goed te doen. Maar omdat genade onzichtbaar is, is het
moeilijk haar te herkennen en onthouden. Vandaar die 7 sacramenten. Dat zijn
religieuze ceremonies die door middel van zichtbare tekenen de onzichtbare
genade van God symboliseren.
Waarom hebben katholieken 7 sacramenten? Waarom niet meer
of minder? Het gemakkelijk antwoord is dat Jezus er 7 heeft ingesteld. Maar in
de 13e eeuw wees de filosoof St. Thomas van Aquino erop dat de mens
van nature 7 fasen van ontwikkeling doormaakt. Het is daarom logisch dat God de
sacramenten zodanig heeft ingesteld dat ze overeenkomen met elk van die
gebeurtenissen. Het is niet zo dat God 7 sacramenten moest maken, zegt St.
Thomas, maar dat het logisch is dat er 7 sacramenten zijn:
·We worden geboren : doopsel
·We worden gevoed : eucharistie
·We groeien : vormsel
·We hebben genezing nodig : biecht
·We herstellen : ziekenzalving
·We hebben familie nodig : huwelijk
·We hebben leiders nodig : priesterwijding
1 Het
doopsel
Door de katholieke doop treedt de christen toe tot zijn
naaste spirituele familie: God de Vader; Jezus, de Zoon van God en broeder van
allen; en Maria, de moeder van Jezus en moeder voor allen. En iedereen die ooit
was, is en zal zijn gedoopt, wordt lid van deze uitgebreide spirituele familie.
Katholieken geloven dat het doopsel alle mensen tot broers en zussen in
Christus maakt, of ze nu katholiek, protestant of oosters-orthodox zijn.
Het doopsel verbindt ook de nieuwe katholieken aan de Kerk.
De priester wordt wel aan gesproken met (eerwaarde) vader, omdat hij meestal de
doop verricht. Bij de doop schenkt de heilige Moeder, de katholieke Kerk, het
leven aan de nieuwe christen vanuit de spirituele baarmoeder van het doopvont.
Het water in het doopvont is wel vergeleken met de wateren die de baby in de
baarmoeder omgeven, vandaar dat het vont de spirituele baarmoeder wordt
genoemd. Een mens wordt wedergeboren door de wateren van het doopsel met hulp
van de priester die de doop verricht. Het is uiteraard niet meer dan een
analogie, maar wel een analogie die al 2000 jaar standhoudt.
De erfzonde wegwassen
Maar het doopsel doet meer dan verbindingen leggen en
verbanden scheppen. Het doopsel wast ook de erfzonde weg, de zonde van het
oorspronkelijke ouderpaar van de hele mensheid: Adam en Eva. In het boek
Genesis (1:26-27) staat dat God de mens heeft geschapen naar Zijn evenbeeld en
gelijkenis, man en vrouw. De eerste man heette Adam en de eerste vrouw, Adams
echtgenote, heette Eva. Zij waren de prototypen van alle mannen en vrouwen, en
hun zonde werd overgedragen op alle mannen en vrouwen na hen. En de Bijbel zegt
dat die zonde ongehoorzaamheid was. Voor de katholieke Kerk is de erfzonde geen
persoonlijke zonde van de ongeborene, maar een zonde die bij de geboorte van
generatie op generatie wordt overgedragen. Alle mannen en vrouwen worden met de
erfzonde geboren, en alleen het doopsel kan die wegwassen. Erfzonde is de
natuurlijke neiging tot zondigen.
Het doopsel is echter slechts een eerste stap op weg naar
een gezond spiritueel bestaan. Wie een goed, gezond spiritueel leven leidt, zal
de dingen die slecht zijn voor de ziel, zoals zonde en kwaad vermijden en de
dingen nastreven die goed zijn voor de ziel, bidden en met Gods genade werken
van barmhartigheid uitvoeren.
Het doopsel wast niet alleen de erfzonde weg, maar schenkt
de dopeling ook heiligmakende genade, een speciale gratis gave van God.
Heiligmakende genade maakt van de nieuwe christen een kind van God en betrekt
de verdiensten van Jezus Christus, Zijn lijden en dood voor onze zonden, op de
nieuwe christen persoonlijk, omdat de dopeling bij naam wordt genoemd. Het
katholicisme gelooft dat mensen door de heiligmakende genade de hemel kunnen
binnengaan. Het rechtvaardigt hen in de ogen van God, omdat ze met de Redder en
Verlosser, Jezus Christus, zijn verenigd. Zonder de heiligmakende genade kun je
niet verschijnen voor de opperste heiligheid van God, die de personificatie van
heiligheid is.
3 soorten van doopsel
De rooms-katholieke theologie onderscheidt dus drie soorten waarop de
mens aan de doopgenade deelachtig kan worden:
1.Door de waterdoop,
die voor eenieder die haar kan ontvangen absoluut verplicht en
heilsnoodzakelijk is. Aan de hemel zullen door de waterdoop ook deelachtig
worden: onwetende kinderen die in ketterse niet-katholieke genootschappen
geldig gedoopt zijn, onwetend of te goeder trouw dwalende niet-katholieken die
niet in staat van doodzonde verkeren. Degenen die bewust de rooms-katholieke
leer bestrijden of verwerpen met hardnekkige innerlijke tegenstand en wel geldig
gedoopt zijn, zijn - volgens de katholieke leer - daarentegen wél van het heil
uitgesloten.
2.Door het Doopsel
van begeerte dat tot stand komt door een volmaakte liefde en het door
bovennatuurlijk geloof in Jezus Christus en diens rooms-katholieke Kerk. Zo
worden bijvoorbeeld catechumenen die voor hun doopsel onverwacht sterven geacht
worden deze vorm het doopsel ontvangen te hebben. Door sommigen wordt deze vorm
van doopgenade ook toegepast op de bijzondere gevallen van hen die zonder eigen
schuld in absolute onwetendheid over het christendom leven én daarbij één
Schepper en de natuurwet volgen. Deze laatste situatie lijkt echter uiterst
zelden voor te komen, zeggen bepaalde theologen.
3.Door het Doopsel
van bloed van hen die hun bloed als martelaren gaven voor het getuigenis
van Christus en nog niet gedoopt waren. Vereist is hiervoor wel, dat deze niet
bewust in tegenstand tegen de Katholieke Kerk leefden.
Waterdoop
In
de doopselviering komen verschillende symbolen en symbolische handelingen voor
:
het
kruisteken op het voorhoofd van het kind en de paaskaars drukken uit dat het
doopsel een gedachtenis is aan en een hernieuwing van Jezus' paasmysterie: de
overgang van dood naar leven;
het gebed ter vrijwaring van het kwaad en de handoplegging spreken van het
verlangen het kind te beschermen tegen de bedreigingen van het kwaad, die
niemand bespaard blijven;
het water symboliseert het nieuw leven: het herboren worden tot kind van God,
lidmaat van Christus. Hier wordt de trinitaire formule uitgesproken;
ook de zalving met chrisma symboliseert dat nieuwe leven en drukt uit dat het
kindje wordt geroepen als christen te leven en de zending die dit inhoudt, waar
te maken;
de riten met het witte doopkleed en de doopkaars zijn verdere symboliseringen
van een nieuw bestaan in de vreugde en het licht;
de effeta-ritus (openen van de zintuigen: mond, oren, ogen) brengt ten slotte
de bevrijdende kracht van het doopsel tot uiting
Nooddoop
De priester of diaken dient normaal gesproken het doopsel
toe, maar als de nood hoog is, bijvoorbeeld in een ziekenhuis of als iemands
leven gevaar loopt, mag iedereen dopen.
De rol van de peetouders
Iedereen die het doopsel ontvangt, moet iemand hebben die
hem daarbij steunt. Degenen die dat doen, heten peetouders. Er moet minimaal 1
peet zijn, maar bij de doop van babys zijn het er meestal twee. Volgens het
kerkelijk recht mag er van elk geslacht maar 1 peet zijn: een peter en een
meter. Ze moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen:
·Ze mogen niet de ouders van de dopeling zijn
·Ze moeten 16 jaar of ouder zijn
·Ze moeten praktiserende katholieken zijn en
iedere week naar de mis gaan
·Ze moeten zelf het vormsel hebben ontvangen
Bijbelse oorsprong
De doop wordt vermeld in de Bijbel. In het Oude Testament
komt het begrip doop niet zozeer voor, maar het Nieuwe Testament begint bij Johannes de Doper, die de doop van bekering en
vergeving van zonden predikt. Jezus Christus laat zich dopen door Johannes de
Doper. Ook de discipelen van Jezus pasten de dooppraktijk toe. Op de
pinksterdag na de hemelvaart van Jezus werden ruim 3000 mensen gedoopt en zo
ging dat door in alle christelijke gemeenten die ontstonden.
De apostel Paulus
schrijft in zijn brief aan de Romeinen een stuk onderwijs aangaande de doop.
Hij beschouwt de doop als een begrafenis van de oude mens, waarna de nieuwe
mens in Christus uit het watergraf opstaat. In de brief van Paulus aan de
Galaten wordt de doop een "bekleed" worden met Christus genoemd. In
de eerste brief van Paulus aan de Korintiers maakt Paulus een vergelijking
tussen de doop en de doortocht van het volk Israël door de Schelfzee bij de uittocht
uit Egypte.
De apostel Petrus
vergelijkt de doop met het verhaal van de zondvloed. Net zoals Noach en zijn
gezin door het water heen gered werden, zo ook de gelovige, aldus Petrus.
Om erachter te komen waarom God lijden toelaat, moeten we
terugdenken aan het moment waarop het lijden begon. Toen Satan Adam en Eva
ertoe aanzette God ongehoorzaam te worden, werd er een belangrijke vraag
opgeworpen. Het was niet zo dat Satan Gods macht in twijfel trok. Ook Satan
weet dat er geen grenzen zijn aan Gods macht. Wat Satan wel in twijfel trok,
was Gods recht om te regeren. Door God een leugenaar te noemen die zijn
onderdanen iets goeds onthield, beschuldigde Satan God ervan een slechte
regeerder te zijn. Satan suggereerde dat de mensen beter af zouden zijn zonder
Gods bestuur. Dat was een aanval op Gods soevereiniteit, zijn recht om te
regeren.
Adam en Eva kwamen tegen God in opstand. Eigenlijk zeiden
ze: We hebben God niet nodig als Regeerder. We kunnen zelf wel bepalen wat
goed en wat verkeerd is. Hoe kon God die kwestie oplossen? Hoe kon hij alle
met verstand begiftigde schepselen laten zien dat de opstandelingen geen gelijk
hadden en dat zijn manier echt de beste is? Sommigen zullen misschien zeggen
dat God de opstandelingen gewoon had moeten vernietigen en opnieuw had moeten
beginnen. Maar God had gezegd dat het zijn voornemen was de aarde met de
nakomelingen van Adam en Eva te vullen, en hij wilde dat ze in een aards
paradijs zouden wonen. En God vervult zijn voornemens altijd. Door de
opstandelingen in Eden te vernietigen, zou bovendien de opgeworpen vraag in
verband met Gods recht om te regeren niet beantwoord zijn.
Laten we dit eens met een voorbeeld illustreren. Stel dat
een leraar zijn leerlingen vertelt hoe ze een wiskundig probleem moeten
oplossen. Een slimme, maar opstandige leerling beweert dat de leraar het
verkeerd aanpakt. Deze rebel houdt vol dat hij een veel betere manier weet om
het probleem op te lossen en suggereert daarmee dat de leraar niet deskundig
is. Sommige leerlingen denken dat hij gelijk heeft en komen ook in opstand. Wat
moet de leraar doen? Als hij de opstandige leerlingen de klas uit stuurt, wat zal
dan het effect op de rest zijn? Zullen ze niet denken dat de opstandige
leerling en zijn medestanders gelijk hebben? Misschien zullen alle andere
leerlingen in de klas hun respect voor de leraar verliezen en denken dat hij
bang is ongelijk te krijgen. Maar wat nu als de leraar de rebel toestaat om de
klas te laten zien hoe hij het probleem zou oplossen?
God heeft net zoiets gedaan als deze leraar. Bedenk dat het
niet alleen om de opstandelingen in Eden ging; er waren ook nog miljoenen
engelen die toekeken. De manier waarop God de opstand aanpakte, zou een
diepgaande uitwerking hebben op al die engelen en uiteindelijk op de hele met
verstand begiftigde schepping. Wat heeft God dan gedaan? Hij heeft Satan
toegestaan te laten zien hoe hij de mensheid zou besturen en mensen toegestaan
zichzelf te besturen onder leiding van Satan.
De leraar in ons voorbeeld weet dat de rebel en zijn
medestanders het mis hebben. Maar hij weet ook dat de hele klas er voordeel bij
heeft als hij de rebellen de gelegenheid geeft hun gelijk te bewijzen. Als dat
hun niet lukt, zullen alle leerlingen als ze eerlijk zijn, inzien dat alleen de
leraar geschikt is om de klas les te geven. Ze zullen er begrip voor hebben als
de leraar vervolgens de opstandige leerlingen de klas uitstuurt. Zo weet God
dat alle oprechte mensen en engelen er voordeel bij zullen hebben als ze zien
dat Satan en zijn medestanders hebben gefaald en dat mensen zichzelf niet
kunnen besturen. Net als Jeremia zullen ze de volgende belangrijke waarheid
gaan inzien: Ik weet heel goed, o God, dat het niet aan de aardse mens is zijn
weg te bepalen. Het staat niet aan een man die wandelt, zelfs maar zijn schrede
te richten.
Waarom zolang?
Maar waarom heeft God het lijden zolang toegelaten? En
waarom voorkomt hij niet dat er slechte dingen gebeuren? Als we teruggaan naar
de leraar in onze illustratie, dan zijn er twee dingen die hij niet zou doen.
1 Hij zou de opstandige leerling er niet van weerhouden
zijn oplossing aan te dragen.
2 Hij zou de leerling niet helpen zijn gelijk te bewijzen.
Ten eerste heeft hij Satan en zijn medestanders er niet van
weerhouden om te proberen te bewijzen dat ze gelijk hebben. Hier was tijd voor
nodig. In de duizenden jaren menselijke geschiedenis hebben mensen iedere vorm
van zelfbestuur kunnen uitproberen. Er is weliswaar vooruitgang geboekt op het
gebied van de wetenschap en op andere terreinen, maar problemen als onrecht,
armoede, misdaad en oorlog zijn alleen maar erger geworden. Het is nu bewezen
dat menselijk bestuur een mislukking is.
Ten tweede heeft God Satan niet geholpen deze wereld te
besturen. Als God bijvoorbeeld verschrikkelijke misdaden zou voorkomen, zou hij
daarmee dan niet de zaak van de opstandelingen steunen? Zou God mensen dan niet
laten denken dat ze zichzelf wel kunnen regeren zonder dat dit rampzalige
gevolgen heeft? Als God dat zou doen, zou hij eraan meehelpen een leugen in
stand te houden. Maar God kan onmogelijk liegen.
Hoe zit het echter met alle schade die tijdens de
langdurige opstand tegen God is aangericht? Het is goed te bedenken dat God
almachtig is. Daarom kan en zal hij de gevolgen van het lijden van de mensheid
ongedaan maken. De toegebrachte schade aan onze planeet zal hersteld worden
doordat de aarde in een paradijs wordt veranderd. De gevolgen van zonde zullen
weggenomen worden op grond van geloof in Jezus loskoopoffer, en de gevolgen
van de dood zullen tenietgedaan worden door middel van de opstanding. Zo zal
God Jezus gebruiken om de werken van de Duivel te verbreken. God zal dit
allemaal op precies de juiste tijd doen. We kunnen blij zijn dat hij nog niet
ingegrepen heeft, want dankzij zijn geduld hebben wij de gelegenheid de
waarheid te leren kennen en hem te gaan dienen. Ondertussen zoekt God naar
oprechte aanbidders en help hij hen al het lijden te verduren dat ze in deze
wereld vol problemen ondervinden.
Sommigen vragen zich misschien af of al dit lijden niet
voorkomen had kunnen worden als God Adam en Eva zo had geschapen dat we niet in
opstand hadden kunnen komen. Voor het antwoord op die vraag is het goed te
bedenken dat God u iets heel kostbaars heeft gegeven: nl. je vrije wil. Zo kun je voor God kiezen.
·Kleine kinderen van Mijn Hart. Beluistert het
bruisen van de golven die met kracht en onstuimig op het strand uiteenspatten
om u aan de ontelbare gaven van uw Schepper te herinneren. Ge hebt de
schoonheid van mijn schepping vergeten, mijn bloeiende weiden met slijk bedekt,
mijn sierlijkste vogels gedood, de meest schitterende sterren gedoofd, en mijn
meest majestueuze bomen omgehakt. De planeet wordt in het bloed van
onschuldigen gedrenkt want het hart van de mens, harder dan graniet, sluit zich
af voor mijn Wet van liefde en mijn oproepen tot berouw. Met dit slijk en dit
vergoten bloed, bereid ik een nieuwe mensheid. Op de grond teruggekeerd, zal Ik
granen zaaien van medelijden en liefde die op de Adem van mijn Geest zullen
groeien en de zachte parfum van het Koninkrijk der hemelen zullen verspreiden.
Op de oceaan in furie, zal Ik
mijn netten uitwerpen en ijverige vissers zullen een ontelbaar aantal vissen
aan wal terugbrengen. Aan de hemel verduisterd door zware wolken, zal Ik
ontelbare duiven laten vliegen die een herstelde wereld aankondigen. De kracht
van mijn Heilige Geest zal mijn Hemel sereen maken, mijn aarde zal zijn eerste
schittering terugvinden en myriaden kinderen zullen mijn planeet doorkruisen om
de wonderen te verhalen door de Heer der heren verricht. Legt uw rouwklederen
af. De regen, uit de hemel gevallen, wast uw harten bevuild door de zonden, uw
gezwollen gezichten, en uw zielen vermoeid door de ondankbaarheden. Meer kreten,
meer tranen, meer haat! Een nieuwe wereld gaat geboren worden. Verheugt u! Ik
ben de Schepper.
·Mijn welbeminden, de Vader zendt mijn geliefde
Moeder naar u om uw blinde ogen en gesloten hart te openen. Wat doet ge met al
deze bezoeken? Leren ze u een blik naar ons te verheffen? Om u te buigen voor
het Aanschijn van de Heer? Hoe zou men nog uw hart van steen kunnen raken,
terwijl ge op deze slijkerige weg loopt, u wentelend in de zonde, en weigert
naar de stem van Omhoog te luisteren? Verdorven en overspelig geslacht dat de
geboden verworpen heeft aan Mozes gegeven op de Sinai, en dat doorgaat tegen
zijn Schepper op te staan! Ziehier hoe, weldra, het Vuur van de Hemel uw aarde
in vlam zal zetten, om u een hart te geven in staat mijn Stem te horen, om deze
dode zielen te wekken, die onverschillig voor mijn Genade zijn.
Al deze rijkdommen verzameld
in uw brandkasten, wat zult ge ermee doen op de dag van mijn terugkeer? Ze
zullen vernietigd worden, meegesleept in de troebelen. Ge zult op een
dwaalspoor zij, ge zult jammeren, de blik gericht naar de aarde, in
vertwijfeling. Wanneer zult ge uw blik naar de Hemel richten? Van Omhoog zal de
hulp komen en niet elders vandaan. De gezegende Vrouw onder alle vrouwen heeft
aandacht voor al uw vragen: Zij plaatst ze in mijn Barmhartig Hart. Zij vraagt
u te bidden want Ik laat Mij raken door het vuur en het vertrouwen van mijn
welbeminden. Nocdh de kracht, noch de wapens zullen overwinnen, maar het
handelend Geloof van hen die in Geest en Waarheid beminnen. Wanneer het onweder
losbarst, herinnert u mijn woorden, mijn waarschuwingen. Houdt vertrouwen. Ik
heb de wereld overwonnen! Ik ben de Levende.
INWONERS VAN DE AARDE, STOP JULLIE VERVUILING,
BLIJF MIJN SCHEPPING NIET VERNIETIGEN! KONINGEN VAN DEZE WERELD, BEKRACHTIG
WETTEN DIE HET LEVEN VAN DE PLANEET REDDEN, OMDAT ZOALS JULLIE BEZIG ZIJN, ZAL
MIJN SCHEPPING BINNENKORT EEN WOESTIJN ZIJN!
18 Augustus 2016 2H10 P.M
DRINGENDE OPROEP VAN GOD DE VADER AAN DE MENSHEID EN AAN DE KONINGEN VAN DEZE
WERELD
Mijn vrede zij met jullie, mensen van goede wil.
De opwarming van de aarde zal intenser worden, tot aan de limiet en zo talrijke
regios op de planeet onbewoonbaar maken. Zoek hoger gelegen plaatsen op om te
leven, omdat het leven in de steden heel warm zullen zijn, vooral in de
kustgebieden of gebieden waar rivieren passeren.
Het klimaat is veranderd door toedoen van de mens en de zon is door haar transformatie
niet meer dezelfde. Haar stralen vallen direct op de aarde (claudia: door de
dunne ozonlaag); haar voortdurende uitbarstingen zorgen ervoor dat enorme
hoeveelheden zonnematerie de ruime worden ingeslingerd en deze verzwakken het
magnetisch veld van de aarde. Deze veroorzaken een opwarming van de planeet op
wereldniveau. De ontbossing en de milieuvervuilling vernietigen de natuurlijke
bescherming van mijn aarde. Mijn schepping schreeuwt om gerechtigheid en als
jullie niet stoppen met de aarde te vervuilen en ontbossen, zullen de
natuurelementen zich tegen jullie keren. De vervuiling en de ontbossing, samen
met de evolutie van de zon, zullen droogtes en hongersnood brengen aan de
inwoners van de aarde.
Oh inwoners van de aarde, als jullie blijven mijn schepping vervuilen, zullen
jullie heel binnenkort geen water meer hebben! Water is het leven en jullie
verspillen dat water, jullie maken slecht gebruik van de natuurlijke
hulpbronnen. Als jullie blijven water verspillen en de hellende bekkens
ontbossen zullen jullie zeer binnenkort sterven van honger en dorst.
Ik zeg het jullie nog eens: al degenen die een aanslag plegen op mijn schepping
zullen schuldig bevonden worden; als ze het slechte dat ze doen niet repareren,
zal mijn goddelijke gerechtigheid hun ongerechtigheid teniet doen als ze in de
eeuwigheid komen. Mijn schepping is een levend organisme, zij voelt jullie
misbruik. Ik heb jullie een paradijs gegeven, de aarde genaamd, die leven
geeft, zodat jullie in harmonie met haar en de andere schepselen zou leven.
Maar dat gebeurt niet, de mens met zijn technologie van de dood zuigt het leven
uit de aarde, hij vernietigd de natuurlijke hulpbronnen en de waterbronnen die
het bloed zijn van mijn schepping.
Ik zal niet toelaten dat jullie verder mijn schepping vernietigen. Als jullie
haar blijven vervuilen en ontbossen verzeker ik jullie dat mijn aarde zich
tegen jullie zal keren en jullie zullen honger en droogte kennen. Plant opnieuw
bossen aan, vervuil mijn schepping niet, want jullie staan op het punt geen
water meer te hebben! Als jullie haar uitputten, zullen jullie sterven van
honger en dorst.
Koningen van deze wereld, ik richt een dringende oproep tot jullie : neem
maatregelen die de vervuiling en het misbruik van natuurlijke hulpbronnen aan
banden leggen! Als jullie dit niet doen zal het voortbestaan van alle
schepselen in gevaar komen, waaronder ook het menselijk leven!
Inwoners van de aarde, stop met jullie vervuiling, blijf mijn schepping niet
vernietigen! Koningen van deze wereld, neem wetten aan die het leven van de
planeet redden, want zoals jullie bezig zijn zal mijn schepping zeer binnenkort
een woestijn zijn! Denk na en wees er jullie bewust van, want het water en de
natuurlijke hulpbronnen raken uitgeput.
Jullie Vader Jahweh, Heer der Naties.
Breng mijn boodschappen uit, mensen van goede wil.
Rechter veroordeelt katholiek rusthuis omdat
het katholiek is
Volgende uitspraak van de Zwitserse natuurwetenschapper en
filosoof Max Thuerkauf (1925-1993) is mij altijd bijgebleven: Wie beseft dat
God Liefde is, heeft het in principe niet moeilijk om te weten dat de
christelijke godsdienst de ware is. Het is namelijk de godsdienst met het
hoogste liefdesgebod. Christus vraagt ons om allen te beminnen, tot zelfs onze
vijanden toe.
Deze nieuwe evangelische wet, uitgedrukt in de bergrede
van de Heer, doet daden stellen vanuit de liefde ingestort door de heilige
Geest, eerder dan uit vrees. Een wet van genade, eerder dan van rituele en
juridische verplichtingen; een wet die ons aanzet om onder de impuls van de
liefde te handelen.
De reden waarom het niet goed gaat met onze westerse
beschaving is dus niet ver te zoeken. De wet van God staat geschreven in het
menselijke hart. Iedereen heeft een geweten dat hem oproept om het goede te
doen en het kwade te laten. Maar zonder het geloof en zonder de Kerk en haar
sacramenten functioneert het menselijk geweten per definitie gebrekkig. Het
geweten kan gemakkelijk de mond gesnoerd worden en compleet misvormd geraken.
Dat is wat we in deze tijden van veralgemeende geloofsafval
in feite overal rondom ons heen zien gebeuren. De mensen kennen het verschil
tussen goed en kwaad niet meer, en erger nog het kan hen nauwelijks nog wat
schelen. Ze noemen goed wat kwaad is. Bijvoorbeeld omdat ze het morele gehalte
van een handeling verwarren met de goede gevolgen ervan. Zo wordt abortus goed
genoemd, omdat er eventueel goede gevolgen aan verbonden zijn voor de vrouw.
Het is evenwel nooit geoorloofd het kwade te doen om het
goede te bewerkstelligen. De Kerk vormt het menselijke geweten door te leren
dat abortus altijd (intrinsiek) verkeerd is en ruimt op die manier de
hindernissen op die de inspiratie van de heilige Geest in de weg kunnen staan.
Eenzelfde redenering geldt trouwens voor euthanasie. Het is altijd en overal
verkeerd om voor God te spelen en leven en dood van de naaste zelf in handen te
nemen. God is Meester van leven en dood.
Het is in ieder geval buitengewoon moeilijk, zo niet
onmogelijk, om juist te oordelen over het geweten van de ander. Soms is er
sprake van een dwalend geweten, wat impliceert dat er geen schuld is. Talloos
dezer dagen zijn diegenen die min of meer verplicht worden om tegen hun
(christelijk) geweten in te handelen, of verplicht worden om met hun geweten te
worstelen, bijvoorbeeld om hun werk of hun leven niet te verliezen. De
Christenen worden wereldwijd vervolgd. Openlijk en gewelddadig in sommige delen
van de wereld, geniepig en gemeen in andere (zoals bij ons).
Hoezeer de christelijke beschaving teloor aan het gaan is,
hoezeer de ware naastenliefde en het ware geloof onder druk staan, werd onlangs
duidelijk gemaakt door twee nieuwsberichten die ongeveer gelijktijdig de wereld
ingestuurd werden.
(1) Een overkoepelende vzw van een katholiek rusthuis in
Diest werd door de burgerlijke rechter in het ongelijk gesteld omdat ze
geweigerd had euthanasie in haar instelling toe te laten. De vzw werd
veroordeeld tot het betalen van een morele schadevergoeding van 6000 euro aan
de familieleden die klacht hadden ingediend. De kinderen vonden het niet kunnen
dat moeder per ambulance naar huis werd vervoerd om daar de gevraagde dodelijke
injectie toegediend te krijgen.
(2) In een andere casus oordeelde de Raad van State dat het
een ongeoorloofde inbreuk betekende op de godsdienstvrijheid van de moslims om
onverdoofd slachten algemeen bij wet te verbieden.
In het ene geval werd er ten koste van vermijdbaar
dierenleed rekening gehouden met de gewetensgevoeligheden van de islamieten. In
het andere geval werden de rechten van de directie van een katholiek rusthuis
ernstig met voeten getreden in een uiterst gevoelige gewetenskwestie.
Enige verduidelijking is wel op zijn plaats. Het is
natuurlijk ondoenbaar om elk gewetensbezwaar van elkeen te honoreren, precies
omdat gewetens kunnen dwalen, misvormd kunnen zijn, soms overdreven pretentieus
en ook wel overdreven angstvallig (scrupuleus) kunnen zijn. Werkgevers komen
regelmatig in aanraking met werknemers die vanuit religieuze of
levensbeschouwelijke overtuiging bepaalde taken niet wensen uit te voeren. Soms
gaat het zo ver dat de werknemer eist dat de hele onderneming aangepast wordt
om te voldoen aan bepaalde specifieke wensen en verlangens.
Een moslima verpleegster die vanuit haar geloofsovertuiging
geen man wil wassen, heeft wellicht het verkeerde beroep gekozen, omdat het nu
eenmaal tot de kerntaken van de beroepssector behoort om de hulpbehoevende
naaste te verzorgen. Meestal wordt er vanuit gegaan dat voorkomende
gewetenskwesties in een onderneming best in onderling overleg worden besproken.
Daarbij wordt onder andere rekening gehouden met de ernst van de
gewetenskwestie, de oprechtheid van de vraag, de aard van het beroep, en of de
lasten voor andere betrokkenen (patienten, collegas) aanvaardbaar klein zijn.
Tot hiertoe was het in Belgie zo dat het normaal werd
bevonden dat katholieke artsen in een zorginstelling niet verplicht konden
worden medewerking te verlenen aan abortus en euthanasie en dat katholieke
instellingen recht hadden om in hun beleid rekening te houden met de eisen van
geloof en geweten aangaande abortus en euthanasie. De uitspraak van de rechter
die het rusthuis in Diest in het ongelijk stelde, toont nog maar eens aan dat
de Belgische katholieken in toenemende mate vervolgd worden omwille van hun
geloof en hardhandig genoopt worden hun gewetens het zwijgen op te leggen.
Kunnen katholieke instellingen nog katholiek genoemd worden als de rechter hen
met boetes verplicht medewerking te verlenen aan abortus en euthanasie?
Ten tijde van het tot stand komen van de euthanasiewet
(2001-2002) heette het nog dat katholieke instellingen het recht hadden om de
toepassing van euthanasie te verbieden binnen de muren van de instelling.
Althans zo werd de wet algemeen geinterpreteerd. Terugblikkend lijkt het vrij
duidelijk dat de vaagheid in de wet opzettelijk ingebouwd werd door de
vrijzinnigen om op een niet nader bepaald punt in de toekomst katholieke zorginstellingen
te verplichten euthanasie toe te laten op verzoek van de patient. Hun strategie
heeft duidelijk goed gewerkt want we zijn nu zover.
Aan de ene kant is de rechter buitenproportioneel grof ten
aanzien van katholieke instellingen die hun naam eer willen aandoen. Aan de
andere kant wordt de wetgever geadviseerd onnodig tegemoetkomend te zijn ten
aanzien van de godsdienstvrijheid van de moslims die ritueel willen slachten.
In een opiniestuk in Knack argumenteerde journalist en historicus Luckas Vander
Taelen overtuigend dat de Raad van State zo partij koos voor een nodeloos
rigide beleving van voorbijgestreefde religieuze regels binnen de islam en dat
zij daarmee een historische kans gemist had (en tevens haar boekje te buiten
was gegaan).
De kern van het probleem ligt evenwel dieper. Het
kernvraagstuk is of men gelooft dat er zoiets bestaat als objectieve
moraliteit. Bestaat er goed en kwaad los van het individu? Is er een goddelijke
wet van boven die binnen in het hart geschreven staat, en die in principe door
iedereen kan begrepen en aanvaard worden? Van het gezamenlijke antwoord op die
vraag hangt zoveel af, hangt alles af, onder andere de vrede in het hart en de
vrede onder de mensen; en uiteindelijk zelfs het voortbestaan van de beschaving
zelf, niet enkel van de christelijke beschaving, neen, wel degelijk van de
beschaving zelf.
De belangrijkste rooms-katholieke
leerstellingen die bij de Jehovahs getuigen verkeerd worden uitgelegd :
·Jehovah kan ook als Jahweh worden vertaald, en
is terug te vinden in het Oude Testament
·Jezus is volledig God en volledig Mens, en is
geboren uit de Vader, en niet geschapen
·God de Vader is almachtig, zo ook Jezus, Gods
Zoon en zo ook God, de Heilige Geest en zij vormen de Drie-eenheid, 1 God en 3
personen. God de Vader is de Schepper, God de Zoon is de Wijsheid en God de
Heilige Geest is de Heilig makende.
·Jezus had geen broers, wel neven door de zuster
van Maria die zonen had
·Jezus belangrijkste daden, nog voordat Hij
genezingen deed, was zonden van de mensen vergeven
·Jezus werd aan het Kruis genageld, en was niet
zomaar aan een paal gehangen
·Wij zijn zonen en dochters van God net zoals
Adam en Eva, dat maakt dat we broeders en zusters zijn van Jezus
·Maria is zonder zonde ontvangen. Zij is degene
die Koningin is over de Engelen en Moeder is van de Kerk
·Jezus is geestelijk en lichamelijk verrezen
·Het Laatste Avondmaal is de instelling van
brood en wijn die het echte Vlees en Bloed worden van Jezus (=
transsubstantiatie). Dat wordt in de eucharistie gevierd dat elke keer een
weergave is van het Laatste Avondmaal en de uiting is van het Nieuwe Verbond
van God met de mens. Op witte donderdag herdenken we de dag van het Laatste
Avondmaal voordat Pasen wordt gevierd.
·De ziel (volledige mens zonder de verpakking)
is onsterfelijk
·Na de dood wordt de mens direct geoordeeld door
Jezus en wordt onmiddellijk naar de Hemel, de Hel of het Vagevuur gestuurd
·Gods koninkrijk in de Hemelen heeft oneindig
bestaan in de aanwezigheid van God de Vader, God de Zoon en God de Heilige
Geest. Wat de oorlog in de Hemelen betreft is die in de vroegste tijden gevoerd
toen er Engelen (geschapen door God) in opstand kwamen tegen God omdat Lucifer
(Satan) ongehoorzaam werd aan God en Gods bestuur in vraag stelde. Hij sleepte
de gevallen engelen mee in de Hel die de voorziene plaats werd voor deze
engelen. De gevallen engelen en Lucifer kregen nog de kans om Adam en Eva te
beinvloeden. Zo werd de aarde, de wereld nog door God toegelaten beinvloed te
worden door Satan.
·Er zijn Negen engelenkoren in de Hemel en die
worden allen bestuurd door aartsengelen. In de bijbel worden drie aartsengelen
genoemd nl. Michael, Gabriel en Rafael.
·Het lijden laat God toe om de mensen te
stichten. Hij is echter niet de oorzaak van het lijden.
·In de Tien Geboden wordt geen nadruk gelegd op
het respect van het eigen leven, maar is erin inbegrepen.
·Christenen mogen bloedtransfusies ondergaan als
het nodig is om hun leven te verlengen of ziekten op te lossen
·Wat ook in de Tien Geboden staat is de dag des
Heren (zondag) te eren en dan geen werk te verrichten. Deze dag is voorbehouden
voor God te eren.
·Christenen mogen soldaten worden in de oorlog
als er geen andere middelen meer overblijven om de vijand te stoppen die een
land binnenvalt.
·Christenen mogen beelden en voorwerpen van God
gebruiken om God te eren. Het is de gedachte erachter die telt.
·Verjaardagen mogen gevierd worden, ook
verjaardagen van heiligen mogen gevierd worden. Kerkelijke feestdagen (zoals Kerstmis
en Pasen) mogen gevierd worden.
·Het Doopsel moet niet alleen door
onderdompeling gebeuren, maar mag ook door besprenkeling en water over het
hoofd gegoten worden.
·Bij het overstappen van een Jehovahs getuige
naar de Rooms-katholieke godsdienst moet die opnieuw gedoopt worden door de
Kerk.
·De christen moet geregeld de Eucharistieviering
bijwonen i.p.v. vergaderingsbezoeken van Jehovahs getuigen.
·De Rooms-katholieke Kerk kent naast de
Eucharistieviering ook de volgende sacramenten : de biecht, het vormsel, het
huwelijk, de priesterwijding, het Heilig oliesel, het doopsel
·De opeenvolging van de gebeurtenissen tot aan
de Oordeelsdag.
De Antichrist die 3.5 jaar zal
regeren direct na de Waarschuwing. Dan zullen de 144000 getrouwen die gekozen
werden naar voren komen en helpen het Evangelie te prediken. Daarna volgt de
Opname van de christenen bijna op het einde van die 3.5 jaar. De overgebleven
mensen zullen de Strijd van Armageddon meemaken met aan de ene kant de legers
van de ongelovigen en aan de andere kant de legers van Jezus Christus. Na de
overwinning van Jezus Christus volgt het duizendjarig vrederijk met Jezus als
heerser met de 144000 getrouwen die werden uitverkozen om met Jezus te regeren.
Daarna wordt Satan nog een keer losgelaten en daarna volgt de Oordeelsdag. Dan
zullen miljarden zielen uit de Hemel, Hel en Vagevuur voor de grote witte troon
waarop Jezus Christus is gezeteld een voor een verschijnen. Op dat moment wordt
het boek des levens geopend en wordt elkeen beoordeeld voor de daden in zijn
leven. Daarna wordt het lichaam met de ziel verenigd voor altijd en zal enkel
de Hel en de Hemel voor eeuwig blijven bestaan.
Ge
bemint uzelf zo weinig dat ge zelfs niet ziet dat, door te weigeren naar Mij te
luisteren, ge bezig zijt u langzaam aan te vernietigen. Ge zult zeer spoedig
nieuwe, ongeneeslijke en ondraaglijke ziekten zien verschijnen: de onderzoekers
zullen blind zijn. Ge zult ongevallen zien waarin de hand van de mens de
hoofdschuldige is. Door de structuur van de Aarde te misvormen, stort alles
langzamerhand in. En de overstromingen van het water gaan door. En op andere
plaatsen, zullen de grote droogte en het vuur slechts ophouden wanneer ge Mij
aanroept.
Want
Ik laat de Meester van het Kwaad doorgaan met zijn werk van afbraak omdat hij
door uzelf gekozen is. Ik heb het u gezegd, kiest snel: of God of het Kwaad!
Gelooft ge dat Ik deze rampen zend? Neen! Gij zelf hebt ze gezocht door Mij te
verwerpen en Mij te minachten. Men kan geen twee Meesters tegelijk dienen!
Verwacht
niet dat Ik zal stoppen hetgeen uw wil van mensen zonder hart en zonder
waardigheid in gang heeft gezet, maar een enkele zaak kan u nog redden: Ik
herhaal het, deze Aarde die de zonen van God wil baren, moet ge helpen door te
beginnen alle kleine kinderen te redden van het uiteinde van de wereld die
sterven, bij gebrek aan zorg en voeding, door gebrek aan hulp van hun
intelligente en rijke broeders die hun kennis in dienst hebben gesteld van hun
persoonlijk comfort.
Treedt
uit uw cocon van welzijn en gaat hen tegemoet die sterven vanwege uw
onverschilligheid. Neemt die blinddoek van uw ogen. Kijkt wat ge hebt gedaan,
of laten doen in al die landen van ellende, verarmd door uw begeerlijkheid,
verwoest door uw ongehoorde moorddadige oorlogen. Stopt deze bloedbaden
alvorens Ik Mijn vinger op dit raderwerk leg, want Ik zal alles tegelijk
stoppen! Ge gaat naar beneden tuimelen als de stenen van een waterval die
afgesleten zijn door de voortdurende kracht van het water.
Ge
zijt vergeten dat Ik het Universum geschapen heb, de fundamenten van iedere
planeet gevestigd en uw Aarde vruchtbaar gemaakt om brood te geven aan ieder
kind van de hele wereld. Al deze goederen van uw aarde zijn niet eerlijk
verdeeld: nu gaan de winden, de getijden en de seizoenen langzamerhand sneller
veranderen tot het leven op uw Aarde onmogelijk wordt. Op een dag, zal alle
voedsel verdwijnen. Ik ben uw Schepper.
Als ge
wenst dat de Gave van God die Vader, Zoon en Heilige Geest is, tot u komt, dat
Mijn Geest van Verstand, Wetenschap en Wijsheid, u vergeeft, stel dan in Mij uw
Vertrouwen, uw Gehoorzaamheid, uw Hoop, maakt de Naastenliefde vrij dit Ik in
uw harten gelegd heb, en weest Nederig voor God en voor uw broeders in God.
Komt hen te hulp die op u wachten, komt met de ploeg in de hand, de
graankorrels om in de aarde te plaatsen, de pompen om het water aan te voeren.
Werkt voor een betere Wereld, en komt de wonden van de wereld verbinden. En Ik
zal u bevrijden van alle kwaad.
Alleen
voor die prijs, zult ge Mij weerzien. Want Ik zal komen om dit werk te
beeindigen dat u gegeven is eerst te doen. Voor God is niets onmogelijk Doet en
Ik zal doen. Woord van de Heer. Want aan Mij behoort het Rijk, de Macht en de
Heerlijkheid in de eeuwen der eeuwen. Amen! Door Mijn Kruis, kom Ik de Vrede
aan de wereld geven. Door uw werk, zal Ik u verlenen: de overeenstemming der
Volkeren en de wereld zal gered worden. Nieuwe Wereld, Nieuwe Hemelen. God
nodigt ieder van u op Zijn Nieuwe Aarde. Amen.
God
komt om u te waarschuwen. Spreekt tot de Groten van deze wereld, ze houden het
lot van uw planeet in hun handen. Redt Mijn kleine kinderen, geeft hun terug
een levend Land, komt hen helpen. Jezus, Redder van de wereld met alle Heiligen
van de Hemel en van de Aarde, mobiliseert al de Groten van uw Aarde. Spreekt.
Handelt snel. Amen.
Allerheiligen, volk van
heiligen boodschap van JNSR (Je Ne Suis Rien)
Jezus: Degenen die Mij
verwachten beleven als Uzelf deze hoop, want Ik ga door de menigten te voeden
zoals vroeger. Gelukzalig zij die Mij in hun hart kunnen horen en zo
overbrengen wat u wil zeggen. Mijn Woord is Voedsel. Trekt u niet terug van
Mijn Genade die in u is want, als Ik Mij met u verenig, is dat om u de gave te
geven Mij te horen. Deze gave die Ik in u gelegd heb, is voor allen en voor
ieder; ze is voor alles voor u opdat ge Mijn Weg in alle rust kunt volgen. Ge
zult Mij volgen, zoals de pijl de richting volgt die hem reeds aangegeven is
door de gespannen boog en door de handen die hem richt. Niets is onderworpen
aan het toeval. Ik wil dat daar waar Ik ben, gij allen zijt, al degenen die Ik vandaag
roep Mij te volgen.
De koers is een Oproep van God
de Vader die de Weg voorbereid voor deze huidige Tijd. Het kan niet anders
gesteld zijn, deze Tijd is een oproep voor de zielen die zich zeer spoedig
moeten verenigen met God om het traject dat we samen zijn begonnen om deze Tijd
van het Einde te eindigen. Mijn kind, gelukkig zijt ge als ge zonder
terughoudendheid tot Mij komt want de Hoop moet in u wonen. Ik ben in ieder van
u, echt Levend en, zelfs als Ik u uitnodig Mij te volgen, weet dat God Alleen
alles kan doen. Maar Ik herhaal het u, Ik wil deze tocht eindigen met al de
Geroepenen van de Vader. Zij die naar voren komen en de eersten gaan zijn, zullen
als gidsen de tocht openen voor de volgenden. Ik ben Degene die in ieder is, en
de tocht opent, voor u en in u, opdat niets vergeten wordt al naar gelang het
verloop van heel dit programma dat het Plan van God is voor deze zo
schrikwekkende tijd waar, overal, het Kwaad het aanvalsterrein bezet om u de
weg te versperren en uw geesten aan het wankelen te brengen.
Weest niet bevreesd! De
Heiligen en de Engelen zijn met u. Roept ze aan in al uw stappen. Zij weten
waarheen gij zich moet begeven. Zij kennen het Plan van God, van minuut tot
minuut: Ik onthul het hun naar de gang van zaken, want de Vijand ligt op de
loer. En alles wordt opgezet zonder dat hij het van te voren weet wat Ik
klaarmaak. Hij verwoest alles tegelijk om tegelijkertijd het Werk van God te
vernietigen, dat verborgen blijft ondanks zijn kwaadwilligheid, en zijn
dodelijke dwaasheid. Ik ga u waarschuwen voor wat u op de eerste plaats moet
doen. Dat is op de eerste plaats een leger van voortdurend Gebed, als een MUUR
die voortschuift, en de weg voor de Boze verspert die de aanroeping afkeurt van
Mijn Allerheiligste Moeder en de Heilige Aartsengel Michael verdediger van de
verdrukten van deze tijd. Ge kunt zo de plannen van de Boze stoppen die u de
weg gaat versperren. Bidt! Geeft uw tijd aan de Sacramenten van de Boete en
vooral van de Eucharistie. Vervolgens, luistert naar Mijn Woord in de stilte
van uw hart.
Herinnert u dat degene die zich
naar Mijn Heilige Wil voegt, niet in Mijn Plan tussenbeide moet komen zonder
Mijn toestemming. Alleen Ik kies de richting en de plaats waar Ik u ontmoet. Ik
kies eveneens de locaties en de verschillende werken die, allen tezamen, Mijn
Werk moeten vormen. God gaat alles omvormen volgens Zijn Heilige Wil. Ge zijt
geroepen tot Mij te komen en langzaam aan tot stand te brengen wat deze Nieuwe
Wereld moet worden, waar alles zich vernieuwt door de Heilige Genade van
Goddie over u waakt. Stemt ge dan toe
naar Mij te luisteren? Als uw ja, JA wordt, probeert dan niet in Mijn plaats te
kiezen, probeert dan niet iets volgens uw wil te doen, want alles zal in elkaar
storten of nooit vorm aannemen. God, Alleen, hoe de wereld kan veranderen en
niemand mag zich op de voorgrond stellen, voordat Ik, de Meester, hem roep en
hem leid. Ik vorm hem en Ik richt met hem alle pijlers die deze Nieuwe Wereld
gaan ondersteunen.
De eerste pijler zal de GEHOORZAAMHEID
AAN GOD zijn. Hierop zal Ik de Ondersteuning van Mijn Werk, dat liefde is,
funderen. De tweede pijler zal die zijn welke, vanaf deze Nieuwe Tijd die ik
voorbereid, Mijn Werk altijd zal bewaren: Ik spreek u over de NEDERIGHEID VAN
DE MENSEN TEGENOVER MIJN LIEFDE. Ik zal aan de nederigen de Genade verlenen die
van hen Mijn Leiders van Goddelijke Bescherming in alles zal maken. Aldus zal
Mijn Nieuwe Schepping zowel op Aarde als in de Hemel beschermd en bewaard
worden in de volle Majesteit van zijn Eeuwige en Almachtige God. Mijn Heilige
Moeder zal hun Koningin zijn, want Zij is de Nederigheid. De derde pijler zal
de VOLHARDING IN HET GELOOF zijn. Geen mens kan leven zonder het Respect van
God in hem. Want God die in ons leeft, wil Zich terugvinden in hem die kiest te
leven in God naar het beeld van de Schepper, van de Verlosser en van de
Heiligmakende Geest.
Het Geloof is een spons die
zich vult met de Liefde van God om zich langzaam, maar onophoudelijk, in uw
harten van kinderen van de Almachtige Vader uit te storten. Het is de drijfveer
die de hoop van de mens stimuleert om het geloof te doen groeien in de Geest
van Heiligheid. Dat ieder menselijk wezen geroepen wordt heilig te worden van
de Heiligheid van God. Uw Geloof zal de kracht van deze Wereld zijn. Volk van
Heiligen, wat kunt ge vrezen met de Geest van God in u? Vraag mij een geloof
bij iedere beproeving. De vierde pijler zal gemaakt worden van de HOOP IN GOD
die verenigd zal worden met de Heilige Liefdadigheid die in iedere mens
aanwezig is waar de kleinere dezelfde plaats zal innemen als de grotere. Als ge
dat niet begrijpt, zullen de andere pijlers een wankele wereld ondersteunen.
God waakt, want iedere pijler rust in het Heilig Hart van Zijn Goddelijke Zoon
Jezus in wie de Goddelijke Barmhartigheid niet ophoudt de groten van deze
wereld op te roepen om de deuren te openen voor de menselijke gerechtigheid die
alle goederen van God zal verdelen.
En dit, voordat de Heilige
Gerechtigheid van God, die Zijn goddelijk Vonnis van over de wereld begonnen
is, niet de ramp wordt die gij allen over uw Aarde afgeroepen hebt om haar te
gronde te doen gaan door met het doden van al de onschuldigen te beginnen die
van honger en ziekte sterven vanwege de onverschilligheid van de Groten van
deze wereld die, hoewel ze dit pijnlijk probleem kenden, het lieten verdwijnen
onder allerlei soorten vermaak, zoals deze beruchte satanische feesten, die de
plaats ingenomen hebben van de feesten waar, vroeger, de Heiligen uit de Hemel
en de Engelen van God hun plaats hadden. De wereld sterft, en gij danst! De
kinderen sterven, en gij grijnslacht! God wordt vergeten, en gij verwerpt de
eerste Wet van God, Zijn eerste Gebod: Ge zult uw God beminnen met heel uw
ziel, uit heel uw geest en al uw krachten. En ge zult uw naaste beminnen als
uzelf.
Dat is juist het leven in Mijn Wil die de eerste en de
actieve werkzaamheid in het schepsel is, de eerste akt. Mijn Wil gaat te werk
zoals een meester die wil dat het thema uitgewerkt wordt dat hij zijn leerling
geeft. Hij geeft hem het papier, legt hem de pen in de hand, legt zijn hand op
de hand van de leerling en werkt het thema uit terwijl de hand van de meester
en die van de leerling samen schrijven. Moet dan niet gezegd worden dat de
meester actief geweest is, dat hij zijn wetenschap in dat thema gelegd heeft en
zijn schoonschrift, zodat niemand er een onvolmaaktheid in vindt?
Maar de leerling heeft zich niet verzet, hij heeft het werk
van de meester ondergaan, hij heeft zijn hand laten leiden zonder enige
weerstand. Hij was integendeel gelukkig met die mooie gedachten en waardevolle
begrippen en was er verrukt over. Kan nu niet gezegd worden dat de gelukkige
leerling de waarde en de verdienste heeft van het werk van zijn meester?
Dat is hetgeen gebeurt met wie in Mijn Wil leeft: het
schepsel moet de akt en werking van Mijn Wil ondergaan, hij mag er zich niet
aan onttrekken. Anderzijds moet Mijn Wil het nodige doen dat bij Zijn
Goddelijke akt hoort en Onze goedheid is van die aard dat Wij het schepsel tot
eigenaar maken van Onze eigen akten. Als iemand echter niet in Onze Wil leeft,
is het alsof de meester het thema aan zijn leerling geeft, maar er niet de
auteur van is. Hij laat hem vrij in het schrijven, zodat hij dus fouten maakt
en het werk uitvoert volgens zijn beperkte mogelijkheden, want de leerling
voelt de capaciteit of de werkzaamheid van zijn meester niet, noch boven noch
in zichzelf.
Het thema is niets anders dan Onze genade die het schepsel
nooit alleen laat, ook niet in het kleine dat het doet. Naargelang de
ingesteldheid van het schepsel, leent het zich tot een actieve akt of een
helpende akt, want zonder de hulp en de steun van de Goddelijke genade kan het
schepsel niets goeds doen.
Heiliging van het menselijk handelen
Jezus: Mijn dochter, opdat de ziel zichzelf zou kunnen
vergeten, zou al wat zij doet en al wat voor haar noodzakelijk is, moeten
gebeuren alsof Ik het in haar zou doen. Als zij bidt, zou ze moeten zeggen: het
is Jezus die wil bidden en ik bid samen met Hem. Als zij werkt: het is Jezus
die wil werken, Jezus die wil wandelen, Jezus die wil eten, die wil slapen,
opstaan, zich ontspannen en zo voor al het overige in het leven. Alleen op die
manier kan de ziel zichzelf vergeten, want zij zal niet alleen alles doen omdat
Ik het wil, maar omdat Ik het wil doen: een noodzaak die Mij eigen is.
Op een dag was ik aan het werk en ik dacht: Hoe kan,
terwijl ik aan het werk ben, Jezus in mij werken? Is Hij het werkelijk die dit
werk wil doen? En Jezus: Ja, Ikzelf. Mijn vingers zijn in de uwe en werken.
Mijn dochter, toen Ik op aarde was, verlaagden Mijn handen zich niet om het
hout te bewerken, de nagels erin te kloppen en Jozef, Mijn voedstervader, bij
het werk te helpen. En terwijl Ik daarmee bezig was, schiep Ik de zielen
opnieuw met dezelfde handen, met deze vingers, en riep Ik andere zielen tot het
andere leven, vergoddelijkte Ik alle menselijke akten, heiligde ze en gaf aan elk
ervan een Goddelijke verdienste.
Als Ik Mijn vingers bewoog, liet Ik de revue passeren van
al de bewegingen van uw vingers en die van anderen, en als Ik zag dat ze het
voor Mij deden of omdat Ik het in hen wou doen, zette Ik Mijn leven van Nazaret
in hen verder. Ik voelde Mij door hen opgebeurd voor de offers en de
vernederingen van Mijn verborgen leven en Ik gaf hen de verdienste van Mijn
eigen leven. Dochter, het verborgen leven dat Ik in Nazaret leidde, wordt door
de mensen niet geteld, alhoewel Ik, na de Passie, niets beters voor hen kon
doen dan dit.
Immers, door Mij tot al die kleine en lage handelingen te
verlagen, die handelingen die de mensen dagelijks doen zoals eten, slapen,
drinken, werken, het vuur aansteken, opruimen, enz., allemaal handelingen
waaraan niemand ontsnapt, liet Ik in hun handen een Goddelijk muntstuk van
onschatbare waarde vallen. Wanneer het Lijden hen verlost, rust Mijn verborgen
leven iedere menselijke handeling ook de onaanzienlijkste uit met
Goddelijke verdienste en een oneindige waarde. Kijk, terwijl jij werkt omdat Ik
wil werken, zijn Mijn vingers in de uwe. Hoevelen laat Ik niet het licht van
deze wereld zien, op ditzelfde ogenblik, met Mijn scheppende handen terwijl Ik
in u werk? Hoeveel anderen roep Ik? Hoevelen heilig, bemoedig, kastijd Ik, enz.?
Jij bent met Mij als Ik schep, roep, verbeter, enz. en omdat jij niet alleen
bent, ben Ik het in Mijn werk ook niet. Zou Ik jou grotere eer kunnen geven?
Het goede dat ons en anderen kan gedaan worden, door de
dingen te doen omdat Jezus ze in ons wil doen wie kan zeggen wat ik begreep?
Mijn geest verdwaalt en daarom zet ik er een punt achter.
Uit: Heiligen in de Goddelijke Wil - Bloemlezing over de heiligheid uit de Dagboeken van de Dienares Gods Luisa Piccarreta
( ) Jezus: Mijn gezegende dochter, maak u over niets
zorgen. Mijn Wil heeft de kracht om alles teniet te doen wat niet het zijne is
en om de zwakheden en ellende van het schepsel te veranderen in levenslicht. Al
wat Ik jou zeg, komt niet van het schepsel maar van Mijn Wil die alles kan. De
zon symboliseert Mijn Wil. Als zij opkomt, drijft zij de duisternis op de
vlucht. Zij doet haar verdwijnen en sterven en als de zon de aarde inpalmt,
geeft zij haar levenslicht aan al wat is. Zo gaat het ook met Mijn Wil: als het
schepsel zich laat omhullen met de macht van zijn licht, verdwijnt de
duisternis, haar kwaad sterft af en verandert in levenslicht. Wie dat niet
begrijpt, is analfabeet en begrijpt dus evenmin wat Mijn Wil is.
Ook niet wat hij kan, noch waarheen hij iemand kan leiden
die in Mijn Wil leeft en zich door zijn licht laat omhullen. Laat zo iemand dus
maar praten. Ik hou Mij met Mijn zaken en akten bezig en laat ze begrijpen.
Misschien zijn het geleerden, geleerd in andere dingen, maar als het over Mijn
Wil gaat, zullen het steeds dommeriken zijn. Laten we hen daarom voor wat ze
zijn en laat ons erop letten het niet bij woorden te laten maar echte akten te
stellen.
Je moet weten dat wanneer het schepsel in Mijn Goddelijke
Wil handelt, zijn werken, daden, akten, aanbidding, liefde voor God gedaan
worden in de sfeer van de eeuwigheid, omdat Mijn Goddelijke Wil eeuwig is en al
wat daarin gedaan wordt, binnen de eeuwigheid blijft. Alles blijft voor altijd
bevestigd als akten, aanbidding, Goddelijke en eeuwige liefde. Men zou het
werken van het schepsel kunnen noemen die in God zijn overgebracht, waarin God
zelf werkzaam geweest is. Het menselijke begrijpt Gods Wil niet, noch de
eeuwigheid, en als het er begrip van heeft, moet de mens zijn leven verliezen
om het leven en de akten van God opnieuw te verwerven.
Wie dus in Onze Wil leeft, leeft voor Ons en niet in de
tijd maar in de eeuwigheid. Om Onze naam en eer te dragen, moeten zijn akten
Onze akten zijn, moet zijn liefde Onze liefde zijn. Wij voelen dat het schepsel
in Onze Wil treedt om Ons de gelegenheid te geven Ons werkzaam te laten zijn en
het Onze liefde te geven waarmee het Ons met Onze eigen liefde kan beminnen.
Alles moet het Onze zijn en al wat het doet moet de beeltenis van zijn Schepper
dragen.
Wie echter buiten Mijn Goddelijke Wil handelt, handelt in
de tijd, bemint, aanbidt in de tijd, wordt beschouwd als van de tijd en alle
werken en akten die in de tijd gedaan worden zijn werken zonder bevestiging.
Integendeel, zij moeten wachten op het oordeel om bevestigd of veroordeeld of
gezuiverd te worden door het vuur van het vagevuur. Dergelijke werken worden
als mensenwerk beschouwd waaraan volheid van heiligheid, volheid van liefde en
volheid van oneindige waarde ontbreken. Er is zoveel afstand tussen het ene en
het andere.
Moest iedereen dat begrijpen, hoe zou men er dan op letten
in Onze Wil te leven om dat mensenwerk achterwege te laten en vervuld te worden
van de werkzaamheid in de Goddelijke Wil! Wees dus aandachtig. Doe niets wat
niet door het licht van Mijn Wil belicht en gezuiverd is. Je zal Mij de hoogste
tevredenheid schenken als je Mij laat werkzaam zijn en als je Mij laat werken
als de God die Ik ben. Ik verwacht jou dus altijd in Mijn Wil, om je de stap te
doen zetten en jou tegemoet te komen, om Mijn armen voor je te openen, om in
jou werkzaam te zijn, Mij in zoete gesprekken met jou te onderhouden en om je
de geheimen van Mijn Hoogste Fiat te onthullen.
( )
Daarna dacht ik aan wat aan het begin van dit hoofdstuk
staat, namelijk dat wie in de Goddelijke Wil handelt, in de eeuwigheid handelt,
wie erbuiten handelt, werkt in de tijd. Ik dacht bij mezelf: Waarom dat grote
verschil? En Jezus, mijn hoogste Liefde, voegde eraan toe:
Mijn dochter, het is gemakkelijk om te begrijpen.
Veronderstel dat je een klomp goud krijgt waarvan je vele mooie gouden
voorwerpen kunt maken. Wanneer je echter in plaats van goud, koper of ijzer
krijgt, zou je het koper en het ijzer niet in goud kunnen veranderen en zou je
dus koperen of ijzeren voorwerpen maken. Vergelijk de ijzeren voorwerpen nu met
die van goud, wat is het verschil in waarde? Ook al heb je er evenveel tijd in
gestoken om eraan te werken en heb je dezelfde voorwerpen gemaakt, toch
overstijgen de gouden voorwerpen de waarde, schoonheid en verfijndheid van de
ijzeren, omwille van het verschillend materiaal.
Wanneer het schepsel goede werken doet met zijn menselijke
wil, omdat hij zijn weg vervolgt in de tijd, kan men zeggen dat al wat hij
doet, tijdelijke werken zijn, onderworpen aan heel wat ellende. Het zal altijd
mensenwerk zijn van geringe waarde omdat de gouden draad ontbreekt van het
licht van Mijn Wil. Wie echter in Mijn Wil werkzaam is, heeft niet alleen de
gouden draad in zijn macht maar ook zijn Schepper die in zijn werk actief is en
hij heeft niet de tijd maar de eeuwigheid in zijn macht. Het enige verschil dus
tussen de Goddelijke Wil en de wil van de mens is, dat een vergelijking tussen
beide niet standhoudt.
Het leven in de Goddelijke Wil is het werk van
de Heilige Geest, de Heiligmaker
( ) Jezus: Mijn dochter, bij hetgeen je zei over jouw
versmelting met Mijn Wil, is nog een andere oproep nodig: die van jou te
versmelten met de orde van de Genade, in al wat de Heiligmaker, de Heilige
Geest, aan de geheiligden gedaan heeft en zal doen. Wanneer de Schepping
toegeschreven wordt aan de Vader hoewel Wij, de Drie Goddelijke Personen,
altijd verenigd blijven in Onze werken en de Verlossing aan de Zoon, wordt
het Fiat Voluntas tua dat de Goddelijke Geest Zijn werk tentoonspreidt. Jij
doet dat wanneer je ten overstaan van de Hoogste Majesteit zegt: ik kom een
liefdesuitwisseling schenken voor al hetgeen de Heiligmaker in de geheiligden
doet. Ik kom binnen in de orde van de Genade, om U eer en wederliefde te kunnen
geven, alsof iedereen zich zou geheiligd hebben en om alle tegenstand en gebrek
aan overeenstemming met de Genade goed te maken.
En voor wat jou aangaat, zoek in Onze Wil de daden van de
Genade van de heiligmakende Geest, om jou Zijn pijn eigen te maken, Zijn
verborgen zuchten, Zijn angstige verzuchtingen in het diepste van de harten,
als Hij merkt hoe slecht Hij dikwijls onthaald wordt. Aangezien Zijn eerste
handeling en akt bestaat in het brengen van Onze Wil als de volledige daad van
hun heiliging, zucht Hij met onuitsprekelijke verzuchtingen wanneer Hij zich
afgewezen zit. En jij, in jouw kinderlijke eenvoud, zeg Hem: Heiligmakende
Geest, spoed U.
Ik smeek U, laat iedereen Uw Wil kennen, opdat ze er, als
ze hem kennen, zouden van houden en Uw eerste akt van hun volledige heiliging
zouden aanvaarden, wat Uw Wil is. Mijn dochter, Wij, de Drie Goddelijke
Personen, zijn onafscheidelijk en toch onderscheiden. Zo willen Wij aan de
mensengeneraties Ons Werk voor hen openbaren. En terwijl Wij onder Elkaar
verenigd en onafscheidbaar zijn, wil Elk van Ons toch afzonderlijk Zijn liefde
en Zijn werk voor de schepselen openbaren.
Hoe men in de Goddelijke Wil begint te leven
( ) Jezus: Mijn goede dochter, het is heel gemakkelijk om
in Mijn Wil te komen, omdat jouw Jezus nooit moeilijke dingen leert. Uit liefde
pas Ik Mij ten zeerste aan de menselijke mogelijkheden aan, opdat het schepsel
zonder moeilijkheden kan doen wat Ik leer en wil. Je moet weten dat om Mijn Fiat
binnen te gaan, willen de eerste onmisbare zaak is, met grote beslistheid
verlangen in Mijn Fiat te leven. De tweede bestaat erin daadwerkelijk de
eerste stap te zetten. Eens de eerste stap gezet, omgeeft Mijn Goddelijke Wil
het schepsel met licht en zoveel aantrekkingskracht, dat het de zin verliest om
zijn eigen wil te doen.
Immers eens dat het een stap gezet heeft en zich beheerst,
verandert de nacht van de passies, zwakheden en ellende, in dag en in
Goddelijke kracht. Daarna voelt het schepsel de enorme behoefte om de tweede
stap te zetten, die dan de derde stap oproept, de vierde, de vijfde enz. Deze
passen zijn stappen van licht die het schepsel mooi maken, heilig en gelukkig,
die het de weg wijzen en gelijkenis met zijn Schepper verlenen. Het schepsel
voelt zo niet alleen de extreme behoefte om in Mijn Wil te leven, maar het
voelt aan als zijn eigen leven, zodat het er zich niet kan van losmaken.
Zie je dus hoe gemakkelijk het is maar het is noodzakelijk
het eerst te willen en te verlangen zoals Mijn Vaderlijke goedheid het wil. Ik
rust de wil uit met genade, liefde en goedheid. Aangezien ook Ik dit wil, leg
Ik er alles van Mijzelf bij en indien nodig, Mijn eigen leven om het alle hulp
te geven, alle middelen en ook Mijn leven als het zijne. Om het te laten leven
in Mijn Goddelijke Wil is Mij niets te veel, als het erom gaat het schepsel in
Mijn Wil te laten leven.
Mijn dochter, Onze liefde is van die aard dat Wij
verschillende graden en soorten heiligheid en schoonheid vastgesteld hebben om
de ziel te tooien die in Onze Goddelijke Wil leeft. We maken ze onderling
verschillend, verschillend in schoonheid, in heiligheid en in liefde. Al zijn
ze allemaal mooi, toch zijn ze van elkaar onderscheiden: de enen blijven in de
zee van licht en genieten van de gaven die Mijn Wil bezit, de anderen blijven
onder de invloed van Mijn werkzaam licht en dat zijn de mooisten. We leggen er
heel onze scheppende kunst in, Onze werkzame activiteit.
Als We het schepsel in Onze Wil vinden, kunnen We doen wat
We willen, want het zal zich altijd ter beschikking stellen van Onze scheppende
macht. Wij hebben er Ons genoegen in om nieuwe schoonheden te scheppen, nooit
geziene heiligheid en liefde die We nog nooit aan een schepsel gegeven hebben,
omdat het leven, het licht en de kracht van Onze Wil ontbrak om ze te kunnen
ontvangen.
We zullen in het schepsel Onze echo horen, de leven gevende
kracht die steeds de liefde tot leven wekt, tot glorie, een voortdurende
herhaling van Onze Akten en van Ons leven zelf. Het leven van Ons Fiat is
juist dit tot leven wekken en waar Ons Fiat heerst, wekt het voortdurend
leven zonder ooit te stoppen. Het wekt het leven in Ons en behoedt dit leven,
wat de levenwekkende deugd van de Allerheiligste Drie-eenheid is. Ons Fiat
wekt leven in de schepselen waarin het heerst en brengt Ons beeld, Onze liefde
en heiligheid tot leven. We hebben dus nog veel te doen in het werk van de
Schepping, want We moeten onze akten reproduceren, Onze werken die als de
schoonste versiering zullen dienen van Ons hemels vaderland. ( )
Uit : Heiligen in de Goddelijke Wil - Bloemlezing over de heiligheid uit de Dagboeken van de Dienares Gods Luisa Piccarreta
Populair is de noveen van St. Clara, bid 9 dagen het
Weesgegroet bij een brandende kaars. Vraag 2 dingen die onmogelijk lijken om
verhoord te worden en 1 dat U zeer ter harte gaat. Laat op de 9e dag de kaars
opbranden en publiceer dit bericht. U krijgt wat U vraagt.
OLHeer vertelde in 1931 aan Zuster Lucia wat straf een
ongehoorzame hierarchie zou meemaken als ze niet gehoorzaamden. Hij zei: Maak
het kenbaar aan Mijn bedienaars dat als ze het voorbeeld volgen van de koning
van Frankrijk die de uitvoering van Mijn wens uitstelde, hem zullen volgen in
het ongeluk. Het is nooit te laat om zich tot Jezus en Maria te wenden. Dit is
een expliciete referentie naar de koningen van Frankrijk die de richtlijnen die
OLHeer gegeven had door de H. Margaretha Maria Alacoque in de wind geslagen. Op
17 juni 1689, het Feest van het Heilig Hart (dat reeds gevierd werd in de Abdij
van Paray-le-Monial) sprak de Heilige Margaretha Maria tot Moeder de Saumaise
om een boodschap van OLHeer door te geven aan Koning Louis XIV. Hij was beter
gekend als de zonnekoning voor zijn hang naar pracht en praal. Hij deed niets
met de boodschap die hij gekregen had door zijn biechtvader. Louis was te trots
om te geloven de Heer een nederige non een boodschap had gegeven die hij moest
uitvoeren nl. dat het Heilig Hart als Wapenschild zou fungeren voor de hele
Franse adel. Deze richtlijnen van OLHeer werden in de wind geslagen en honderd
jaar later op 17 juni 1789 brak de Franse Revolutie uit en op 21 januari 1793
werd de Koning van Frankrijk, Koning Louis XVI onthoofd door de
revolutionairen. Een ramp dat kon vermeden worden als de Koning had geluisterd
naar de boodschap van de Hemel.
Het visioen van Paus Leo XIII op 13 oktober 1884
Op 13 oktober 1884 had Paus Leo XIII een bijzonder visioen.
Toen de Paus zijn Mis had opgedragen in zijn prive Kapel in het Vaticaan die
door een paar Kardinalen en leden van de Vaticaanse staf werd bijgewoond,
stopte hij plotseling aan de voet van het altaar. Hij stond daar ongeveer 10
minuten als in een trance en zijn gezicht verbleekte. Daarna ging hij direct
van de Kapel naar zijn kantoor en hij stelde het gebed tot de Heilige Michael
op, met instructies dat het na alle missen moest gebeden worden. Hij had
stemmen gehoord. De ene stem was vriendelijk en zacht, de andere stem was nors.
Ze leken van bij het tabernakel te komen. Hij hoorde het volgende gesprek.
De norse stem, de stem van Satan in zijn trots bulderde tot
OLHeer: Ik kan je Kerk vernietigen.
De vriendelijke stem van OLHeer: Kun je dat? Doe het dan.
Satan: Om dit te verwezenlijken moet ik meer tijd en meer
macht hebben.
OLHeer: Hoeveel tijd? Hoeveel macht?
Satan: 75 tot 100 jaar, en een grotere macht over degenen
die hen overgeven aan mijn dienst.
OLHeer: Je krijgt de tijd, je krijgt de macht. Doe ermee
wat je wilt.
Exact 33 jaar na 13 oktober 1884 verscheen OLVrouw in
Fatima en het Zonnewonder gebeurde op 13 oktober 1917. De Communistische
Revolutie was op 25 oktober 1917. Het communisme is een andere naam voor
satanisme.
Jaar 2017
100 ste verjaardag van Fatima 13 oktober
100 ste verjaardag van de communistische revolutie in
Rusland 25 oktober
500ste verjaardag van de Protestantse
Reformatie 31 oktober
100 ste jaar van Satans tijd om de Kerk te vernietigen
100 ste verjaardag van de Slag van Jeruzalem 30 december