Zoals haar vriend Robert Pattinson probeert actrice Kristen Stewart een ernstige actrice te worden. Haar hitserie 'Twilight' is intussen al lang ingeblikt, en dus had ze tijd om de hoofd- rol te spelen in de fantasy-film 'Snow White and the Huntsman', en om een belangrijke bij- rol te vertolken in de onafhankelijke arthouse-film 'On the Road' naar het werk van Jack Kerouac. 'Snow White' mogen we volgende week verwachten, 'On the Road' komt vandaag uit. 'On the Road', de autobiografische roman uit 1951 die vooral handelt over Kerouacs vriend- schap met Neal Cassady, had een enorme impact op vele kunstenaars en intellectuelen. Francis Ford Coppola kocht de filmrechten, maar wist niet hoe hij het script goed moest krij- gen. Uiteindelijk werd Coppola producent en mocht de Braziliaan Walter Salles regisseren.
Voor de belangrijkste rollen deed men een beroep op Sam Riley(als Sal alias Kerouac), Garrett Hedlund(als Dean Moriarty alias Neil Cassady) en Kristen Stewart(als Marylou alias LuAnne Henderson). Voor Stewart was de film een unieke kans om te proeven van een revolutionaire en unieke periode uit de Amerikaanse geschiedenis van de 20ste eeuw.
U speelt Marylou die gebaseerd is op LuAnne Henderson, de eerste vrouw van Neal Cassady en een - naar verluidt op vraag van Cassady - bedpartner van Kerouac. Hoe heeftu de sleutel tot dat personage gevonden? Kristen Stewart: De dochter van LuAnne bracht ons een bezoek en we hebben een dag met haar doorgebracht. Maar soms gaat het, voor mij als actrice, meer om een gevoel te vatten dan om iets te ontdekken over een bepaalde vrouw. Het ging er mij niet om de sleutel tot haar per- soonlijkheid te vinden. Want ze was daar in het boek, helemaal en volledig. Het was een heel emotionele ervaring en ik had met haar contact als met een echt mens. Ze springt als het ware van de pagina en slaat je in het gezicht, maar dan niet op een slechte manier, want meer met haar tong dan met haar hand.
Het mooie aan LuAnne is dat ze zichzelf nooit heeft verkocht. Dat maakt haar ook anders dan al die figuren uit de Beat-beweging. Ze heeft nooit gerebelleerd tegen iets. Ze was gewoon zich- zelf. Ze vond het niet belangrijk om deel uit te maken van iets dat andere mensen zou meeslepen. Het was geen prioriteit voor haar. Het ging haar enkel om de mensen waarvan ze hield. Ik vond haar heel menselijk. En als er een personage is dat de geest van 'On the Road' belichaamt, is zij het wel. Ze is echt die fascinerende link tussen Sal en Dean. Dat is misschien een heel gedurfd statement, maar ik denk dat het allemaal niet zou gebeurd zijn als zij er niet was geweest.
U heeft enkele naaktscènes in de film. Waren die voor u vanzelfsprekend? Kristen Stewart: Ik was 16 toen ik voor het eerst met Walter sprak over de verfilming van het boek. Ik ben echter blij dat ik een paar jaar ouder was toen we begonnen met filmen. Nu, LuAnne was 16 toen ze het allemaal meemaakte, ik was op mijn 16de misschien een iets jongere 16-jarige. Iedereen die zo'n scènes doet, wil graag zeggen dat 'Walter een heel be- schermende omgeving rondom zijn acteurs schiep'. Maar ik wilde die scènes echt doen. Ik houd ervan om mezelf verder en verder te duwen en mezelf bang te maken. Ik wilde al- tijd zo dicht mogelijk bij de echte ervaring staan. Je leest iets en het provoceert je. En je wilt daar verder mee gaan en het echt beleven. Ik had nooit de gedachte om terug te krabbelen. Het enige wat telde was een stap verder zetten. Ach, zolang je eerlijk bent met jezelf, is er niets waarover je je moet schamen.
Hoe belangrijk was het boek voor uw? Kristen Stewart: Het was het eerste boek dat me verslaafd maakte aan lezen. Dat boek opende op een heel natuurlijke manier heel wat deuren. Ik ben bovendien geïnteresseerd in de tegencul- tuur. Mijn favoriete verhalen zijn altijd die verhalen die verteld worden vanuit het standpunt van een outsider. Maar Walter(Salles) heeft iets heel mooi gedaan met de film. Het is een mix gewor- den van het boek, de point of view van Jack Kerouac, én van de realiteit, wat er echt gebeurd is. Ik was echt geobsedeerd door dat boek. Ik denk dat mijn tweede favoriete boek 'Sexus' van Henry Miller is. Maar dat ligt dus allemaal op dezelfde lijn.
Over enkele dagen zien we u in een gans andere rol, die van Sneeuwwitje. Wat waren uw favoriete sprookjes? Kristen Stewart: Ik had geen favoriete sprookje. Met 'Snow White' gaat het dus zeker niet om dat sprookje opnieuw te ontdekken. Ik hield wel van de Disney-films en de boze koningin van 'Snow White' was behoorlijk bangelijk, maar de prinsesverhaaltjes waren zeker niet aan mij be- steed. Ik hield meer van 'Jungle Book' en 'Robin Hood'.
Hoe bent u eigenlijk bij 'Snow White and the Huntsman' beland? Kristen Stewart: Ik was bezig met 'Breaking Dawn' en wilde niets meer lezen. Toen kreeg ik het script van 'Snow White' aangeboden en iedereen was er enorm enthousiast over. 'It's a big deal' hoorde ik iedereen zeggen. Regisseur Rupert Sanders kwam naar Vancouver om mij op te zoeken en toonde me de korte versie van de film waarin je de twee werelden van Sneeuw- witje ontdekte. Voor mij waren die vijf minuten echt een verrassing. Want het ging om één kerel die zowel de happy sprookjeswereld als de onderwereld had geschapen. Het was alle- maal zo mooi én walgelijk. Zoiets had ik nog nooit gezien. Bovendien, je zou nog kunnen zeggen dat het kan in vijf minuten. Maar het is nog iets anders om die schoonheid in een langspeelfilm vast te leggen. Wel, Rupert heeft het toch gedaan.
'On the Road' speelt, zoals gezegd, vanaf vandaag in de zalen, 'Snow White and the Huntsman' draait vanaf volgende week woensdag in de zalen.
06-06-2012 om 15:59
geschreven door Patje007
Tags:On the Road, interview Kristen Stewart, Kristen Stewart
05-06-2012
Ashley Tisdale speelt hoofdrol 'Scary Movie 5'.
De Scary Movie-reeks is nog steeds niet dood. Een vijfde deel komt eraan met High School Musical-actrice Ashley Tisdale in de hoofdrol. De opnames beginnen eerstkomende zomer.
Ashley Tisdale neemt het stokje over van Anna Faris, die in de vorige vier delen de hoofdrol op zich nam. Hoewel Faris ontkent dat ze voor het vijfde deel terugkeert, lijkt haar medewer- king niet helemaal uitgesloten. Ook zou acteur Anthony Anderson in onderhandelingen ver- wikkeld zijn om de rol van Mahalik opnieuw te spelen.
Het vijfde deel in de parodiereeks neemt recente filmhits als 'Black Swan', 'Paranormal Ac- tivity', 'Rise of the Planet of the Apes' en '127 Hours' op de korrel. Het scenario wordt nu ge- schreven door Malcolm Lee(Undercover Brother) en David Zucker(The Naked Gun). Hoewel Zucker delen drie en vier regisseerde, zal nu zijn schrijfpartner op de regiestoel plaats- nemen.
In Amerika draait 'Scary Movie 5' vanaf 11 januari 2013 in de bioscoop. De Belgische première- datum is nog niet bekend.
05-06-2012 om 18:35
geschreven door Patje007
Tags:Scary Movie 5, Ashley Tisdale
Interview met de cast van 'The Lucky One'.
Zac Efron heeft twee nieuwe films uit. Een zweterige, erodetective 'The Paperboy' en een romantisch drama 'The Lucky One'. Zac is Logan, een marinier die ervan overtuigd is ge- raakt dat een foto van een meisje(Beth) hem het leven heeft gered in Irak. De film is ge- baseerd op het gelijknamige boek van Amerikaans auteur Nicholas Sparks, de zevende al. Eerder werd onder meer 'The Notebook', 'The Last Song', 'Message in a bottle', 'A walk to remember' en 'Dear John' verfilmd. Een gesprk met Zac Efron, tegenspeelster Taylor Schilling, regisseur Scott en schrijver Nicholas vanuit Londen: Zac Efron en Taylor Schilling Waarom wil je een gekwelde marinier spelen, Zac? Dat is zo verschillend van wat je tot nu hebt gedaan... Zac Efron: Juist daarom. Dit was een rol buiten mijn comfort zone, en een uitdaging op verschillende vlakken. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal, over hoe ik Logan moest neer- zetten. Dat is plezant. Ik weet wel dat ik niet gekozen ben omdat ik de allerbeste acteur ben, maar ik doe mijn best om te groeien door mijn personages of door de regisseurs waar ik mee werk. Scott Hicks(regisseur): Zac bood zich aan voor de rol, dit was wat hij zocht om zijn carrière een andere wending te geven. Ik was onder de indruk van zijn energie maar ik waarschuwde hem ook: het wordt veel werk, je moet eruit zien als een marinier. Hij antwoordde: 'Wat het ook is, ik doe het'. En dat heeft hij gedaan: zich 100 procent gegeven, niet alleen voor de fy- sieke transformatie maar ook mentaal. Hij heeft mariniers ontmoet om zijn personage vorm te geven.
Hoe ben je zo gespierd geraakt, Zac? Zac Efron: Door heel, heel hard te werken. Ik wil het zeker niet ophemelen, want zo speciaal was het niet, maar ik ga het zeker ook niet weglachen: het was veel trainen. Het was echt een van de moeilijkste dingen die ik ooit heb gedaan. Vier maanden lang, elke dag tijdens het fil- men. Ik heb geprobeerd om het in stand te houden, maar het is toch traag maar zeker vergeten. Al ga ik nooit de basisprincipes vergeten. Scène uit 'The Lucky One'
Taylor, vraagje voor jou: Was het niet intimiderend om naast iemand als Zac Efron te moeten spelen? Taylor Schilling: Nee, eigenlijk niet. Ik had nooit High School Musical gezien, en ik heb nog steeds niet gekeken. Ik snapte 'dat' dus niet, maar ik wist wel dat hij succes had en een celeb was natuurlijk, ik had zeker mijn hoofd niet in het zand. Ik ken hem alleen niet als een zingen- de en dansende ster. Maar voor een film doe ik een bewuste poging om alle verwachtingen en vooroordelen te laten varen. Het hielp ook dat de screentest zo vlot verliep. Ik was meteen op mijn gemak, ik voelde me niet zelfbewust of raar. Het ging gewoon goed, het klikte en dat ge- beurt echt niet zoveel.
ZacEfron(beaamt): We lazen samen op de screentest en ik wist meteen dat ze Beth was, in alle opzichten. Ik bedoel maar... ze is prachtig! En ze levert de beste prestatie in de film vind ik.
Scott Hicks: Niet de meest logische keuze: een quasi onbekende actrice en de studio had lie- ver een andere grote naam om op de affiche te zetten. Maar ze was de eerste die auditie kwam doen, en ze blies me omver. Wie achter haar kwam, werd aan haar gemeten maar niemand kon aan haar tippen.
Taylor Schilling in 'The Lucky One' Scott, waarom heb je dit project aanvaard? Scott Hicks: 'The Lucky One' trok me aan omdat het een liefdesverhaal was en vijf mensen die proberen hun relatie met elkaar proberen te vinden. Dat is vrij ongewoon in deze tijd, het is een echt menselijk verhaal. Het was niet altijd gemakkelijk om de film rond te krijgen: de waterscène was een logistieke nachtmerrie!
De hele film is gefilmd in Louisiana, en iets vinden daar dat op Irak leek was een uitdaging... ik had zelf ook nog nooit een oorlogsscène gedaan, maar ik wilde het wel met respect doen voor de soldaten. De seksscènes waren ook interessant: dat had ik ook nog nooit gefilmd, en je wil dat het knettert op het scherm natuurlijk . Gelukkig waren de acteurs compleet op hun gemak en wilden ze alles geven.
Zac Efron in 'The Lucky One'
Nicholas, wat was je inspiratiebron voor dit verhaal? Nicholas Sparks: Mijn buurman. Hij is zelf drie keer naar Irak geweest. De eerste keer was hij een beetje anders, de tweede keer was hij nog meer anders en de derde keer dat hij te- rugkwam, stopten zijn handen niet meer met trillen. Hij werd niet gek, het was een fantas- tische man, een vader van vijf kinderen. Maar hij was zwaar getraumatiseerd. Zijn reactie was om door het land te gaan trekken. Zoals Logan dus.
Mariniers hebben me bedankt voor deze aanpak, in plaats van alweer een woedende marinier die zijn hoofd verliest en zelfmoord pleegt ofzo. De meesten worden niet gek, ze worstelen er in stilte mee voor de rest van hun leven. En Zeus (de hond van Logan) is gebaseerd op mijn eigen hond, hij lag altijd bij mij in het bu- reau als ik dit boek aan het schrijven was. Ik ben gewoon dol op honden!
Hoe is het om een verhaal verfilmd te zien? Schrijf je met specifieke acteurs in het achter- hoofd? Nicholas Sparks: Nee, ik schrijf mijn verhalen niet met bepaalde acteurs in gedachten. Behal- ve voor 'The Last Song', daarvan wist ik dat Miley(Cyrus) de hoofdrol zou spelen. Uiteindelijk weet je toch niet zeker of een verhaal een film wordt, dus het is beter om je te fo- cussen op het boek. Ondertussen is het wel zo dat ik er op een bepaalde manier rekening mee hou dat het ver- filmd kan worden, vooral conceptueel. Het moet niet enkel pakken op papier, maar ook op film.
Ik ben eigenlijk altijd al blij geweest met de verfilmingen van mijn verhalen, ik heb geluk ge- had. Wat je eigenlijk altijd zoekt, is chemie tussen de personages en als je dat hebt, is het gemakkelijk om het verhaal tot leven te brengen. Dat ze dingen veranderen vind ik niet zo erg, zolang ze de geest van het verhaal, de boodschap en de bedoeling van de hoofdper- sonages bewaren.
'The Lucky One' draait vanaf morgen in de bioscopen.
05-06-2012 om 18:15
geschreven door Patje007
Tags:The Lucky One, interview Zac Efron, interview Taylor Schilling
04-06-2012
'The Hunger Games' grote winnaar MTV Awards
De avonturenfilm 'The Hunger Games' heeft zondagavond de meeste MTV Movie Awards ge- wonnen. De populaire film won onder meer beeldjes voor beste gevecht en beste make-up en hoofdrolspelers Jennifer Lawrence en Josh Hutcherson werden geëerd voor hun acteerpresta- ties. De prijzen werden uitgereikt in Los Angeles.
'The Hunger Games' verzilverde vier van de acht nominaties. Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2 won prijzen voor beste cast en beste held. The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 1 won beste film van het jaar. Hoofdrolspelers Kristen Stewart en Robert Pattinson kregen voor het vierde jaar op rij een prijs voor hun kusprestaties in de vam- pierenfilm.
De komedie Bridesmaids won twee prijzen, waarvan een voor Melissa McCarthys komische rol als schoonzus van de bruid.
De MTV Movie Awards werden aan elkaar gepraat door de Britse komiek Russell Brand.
04-06-2012 om 18:41
geschreven door Patje007
Tags:MTV Movie Awards, The Hunger Games
Regisseur Walter Salles over 'On the Road'.
Na 'The Motorcycle Diaries' maakte regisseur Walter Salles nog een roadmovie: 'On the Road', gebaseerd op het beroemde boek van schrijver Jack Kerouac. De film schetst een beeld van de naoorlogse Amerikaanse generatie die begin jaren vijftig in opstand komt tegen de gevestigde orde.
Een gesprek met regisseur Salles na de wereldpremière van de film in Cannes: Waarom trok dit project u zo aan? Walter Salles: Ik las 'On the road' voor de eerste keer toen Brazilië zich in een zwarte periode bevond, namelijk tijdens de jaren van het militaire regime. Van hogerhand werden de boeken, de muziek en de films gecensureerd. 'On the road' werd als opruiende literatuur beschouwd, dus ik moest stiekem een Engelse uitgave lezen. De vrijheid van de personages sprak mij enorm aan, en de manier waarop seks en drugs werden gebruikt om een beter beeld van de wereld te krijgen, om het leven beter te begrijpen. Het was volledig het tegendeel van de levens die wij op dat moment in Brazilië leidden. Dus de visie van de jonge Kerouac op het leven maakte diepe indruk op mij, en op veel Braziliaanse leeftijdgenoten. Daarom zei ik gelijk 'ja' toen het project na veel omzwervingen op mijn bureau belandde.
U hebt eerder met 'The Motorcycle Diaries' al een zeer memorabele roadmovie gemaakt. Was u niet huiverig om nog zo'n film te maken? Walter Salles: Nee, eigenlijk niet. Het is een genre dat mij blijkbaar erg aanspreekt, omdat de personages letterlijk en figuurlijk een reis mee maken die hun leven en het leven van heel veel andere mensen verandert. Jonge mensen ontdekken de wereld en worden langzaam maar ze- ker volwassen. Voor welke richting kiezen ze? Wat voor gevolgen hebben die keuzes? Waarom kiezen ze geen andere weg? Dat interesseert mij heel erg. En het maken van roadmo- vies heeft dat effect ook op mijzelf. Ik leer zelf ook veel nieuwe dingen, en mijn wereldbeeld wordt er breder door. Bovendien biedt dit soort films de kans om de film op de meest prachtige verschillende plekken te draaien.
De voorbereidingen voor 'On the Road' duurden jaren. Waarom zo'n intensieve research voor het project? Bood het boek niet genoeg informatie? Walter Salles: Ik werd in 2004 benaderd door de American Zoetrope studio van Francis Ford Coppola, die de rechten al een kwart eeuw in zijn bezit had. Ik wilde het heel graag doen, maar voelde mij nog niet klaar om hier aan te beginnen. Het bewerken van dat legendarische boek tot een film was heel complex: je wilt het gevoel van een hele generatie proberen te vatten. Dus stel- de ik voor om eerst een documentaire te draaien, Searching For on the Road, en een groot deel van de reis van Kerouac opnieuw te maken, om zijn odyssee beter te begrijpen. Ik wilde ook meer perspectief geven dan het boek doet. We zijn nu zestig jaar verder, en kunnen nu met een afstandje beschouwen hoe Jack Kerouac en de beat-generation beïnvloed werden door de politieke, sociale en maatschappelijke omstandigheden van de jaren vijftig.
U hebt een indrukwekkende cast bij elkaar gekregen: Kirsten Dunst, Kristen Stewart, Viggo Mortensen, Terrence Howard. Hoe verliep dat proces? Walter Salles: Dat heeft ook enkele jaren geduurd. De eerste actrice was Kirsten Dunst, die we in 2005 al benaderden. Kristen Stewart zag ik in 'Into the Wild', nog voordat de hele Twilight-gekte rond haar los barstte. En zij bleek het boek ook goed te kennen en het gevoel goed te begrijpen. Hoofdrolspeler Sam Riley heb ik benaderd nadat ik 'Control' van Anton Corbijn zag. Ik vond de manier waarop hij zanger Ian Curtis vertolkte simpelweg briljant, en zijn eerste auditie overtuigde mij op alle fronten dat hij de hoofdrol moest gaan spelen.
Wat kunnen jongeren anno 2012 nog leren van Jack Kerouac en zijn ideeën? Walter Salles: Dat veel ervaring opdoen eigenlijk de beste manier is waarop je een kritisch beeld van de wereld kan vormen. Jack Kerouac deed dit: hij wilde alles voelen, ruiken, proe- ven. Hij probeerde het maximale uit ieder moment van zijn leven te halen. In zijn tijd moest er nog heel veel ontdekt worden: het lijkt alsof dat in onze tijd niet meer kan. Alsof alles al gedaan en ontdekt is. 'On the Road' is een goed tegengif tegen die gedachte. Want het principe dat je door ervaring een veel beter en genuanceerd beeld van de wereld krijgt, is nooit veranderd.
Trailer:
'On the Road' draait vanaf woensdag 6 juni 2012 in de bioscopen.
Regie: Walter Salles Cast: Kristen Stewart, Kirsten Dunst, Garrett Hedlund, Sam Riley Genre: Drama Duur: 140 minuten
New York, eind jaren veertig. Na de dood van zijn vader ontmoet Sal Paradise(rol van Sam Riley), een aanstormend schrijver uit New York, de losbandige en avontuurlijke Dean Mori- arty(rol van Garret Hedlund). Verlangend naar vrijheid vluchten ze weg van de dagelijkse sleur en reizen door heel Amerika. Tussen wanhoop en vervoering experimenteren ze met seks, liefde, drugs, alcohol en muziek. Ze zoeken de beroering, het wilde leven, de losban- digheid - de toppen van hun emoties.
Posters:
04-06-2012 om 17:31
geschreven door Patje007
Tags:On the Road, Walter Salles, interview Walter Salles
03-06-2012
Nieuw in de bioscopen vanaf 06/06/2012: 'The Lucky One'
De marinier Logan Thibault overleefde drie 'tours of duty' in Irak. Hij schrijft zijn geluk toe aan een foto van een vrouw die hij nog nooit eerder had ontmoet. Nu, wanneer hij eindelijk terug naar huis in North Carolina mag keren, besluit hij zijn geluksbrenger op te zoeken...
Zac Efron als Logan
Taylor Schilling als Beth
Fotogalerij:
TV-spot:
Regie: Scott Hicks Genre: Drama Duur: 101 minuten
03-06-2012 om 14:18
geschreven door Patje007
Tags:The Lucky One
02-06-2012
David Cronenberg over zijn apocalyptische limousinetrip 'Cosmopolis'
David Cronenberg, ooit verguisd als maker van bizarre horrorfilms, heeft al enkele jaren de status van arthousecineast gekregen. Vorige week stelde hij in Cannes zijn misschien wel meest claustrofobische film voor.
'Cosmopolis', gebaseerd op het gelijknamige boek van Tom Delillo, schetst een apocalypti- sche dag uit het leven van een jonge multimiljonair die gespeeld wordt door tieneridool Ro- bert Pattinson.
'Cosmopolis', sinds woensdag te bekijken in de Belgische zalen komt, zal de Pattinson-fans even doen slikken. Het personage in deze intellectuele en literaire praatfilm is immers alles- behalve sympathiek. Hij leeft in zijn limousine, en zijn relaties met andere mensen zijn even emotioneel als die tussen een topbankier en zijn cliënten. Maar dat is Cronenberg ten voeten uit. Emotioneel heel afstandelijk, maar toch interessant.
Een gesprek met de Canadese meester aan de vooravond van de uitreiking van de Gouden Palm in Cannes: Robert Pattinson en David Cronenberg
Waarom heeft u Robert Pattinson gecast? David Cronenberg: Denk je niet dat hij een goed acteur is? Ikzelf vind dat hij een goed acteur is. Ach, er zijn heel wat aspecten aan het casten van de juiste acteur. Maar het castingproces wordt spijtig genoeg niet erg goed begrepen. Wanneer je de hoofdrol van 'Cosmopolis' wil casten, stel je een lijst van 10 of 15 acteurs op. Maar je zit met een Cana- dees-Franse co-productie en dus zou het goed zijn om iemand te hebben met een Europees paspoort. Een Amerikaan kan, maar we hebben slechts plaats voor één Amerikaan in de film. Als hij de hoofdrol speelt, kan hij niet de tegenstander van het hoofdpersonage zijn. Nu, we hebben Paul Giamatti als de tegenstander ter beschikking en dus moet de hoofdrol- speler een Europeaan worden. OK, wat is de leeftijd van het hoofdpersonage? Is hij 28 of willen we iemand die ouder is. OK, ouder zoals Colin Farrell, die 33 of 34 is.
Op zeker punt hadden we Colin en was het interessant om Marion Cotillard te hebben als zijn vrouw. Je cast dus niet één persoon, maar een hele film. Het moet allemaal in elkaar passen. We hadden dus Colin, maar hij moest 'Total Recall' doen. Wat als we jonger gaan? Wie is er op de markt, die 25 jaar oud is, die in staat is om deze rol te spelen, die interessant genoeg is om gedurende 100 minuten naar te kijken - want hij zit in elke scène van de film - en die genoeg bekendheid heeft - we moeten daar eerlijk in zijn - om het budget te verantwoorden. We kunnen Robert Pattinson krijgen. Maar dan is Marion niet meer de juiste vrouw. We moeten iemand vinden die jonger is. Zo werkt het.
Er zijn nog wel meer mannelijke acteurs van 25... David Cronenberg: Ja, maar de film kost 15 miljoen euro. Dat is het maximum dat je voor een onafhankelijke film kan krijgen. Maar je hebt toch sowieso een ster nodig. Voor 'History of Vio- lence' had ik ook een ster nodig. Dat werd dan Viggo Mortensen. Hij werd een ster na 'The Lord of the Rings' en Robert na 'Twilight'. Dat zijn mensen waarmee ik dure independents kan maken. Ik ben heel verheugd dat 'The Lord of the Rings' of 'Twilight' bestaan, want ik krijg door die films acteurs die ik normaal gezien niet zou krijgen.
Sarah Gadon, Emily Hampshire en David Cronenberg op het Filmfestival van Cannes
Wat vindt u ervan dat sommigen zeggen dat Pattinson een ander soort van vampier speelt? David Cronenberg: Het is gemakkelijk om te zeggen dat het personage een vampier is die het bloed uit Wall Street zuigt. Maar een acteur kan geen abstract concept spelen. Het is bovendien een al te gemakkelijke link met 'Twilight'. Dit is een levensecht personage met een verleden.
Bestaat die limousine echt? David Cronenberg: De buitenkant wel. Het interieur was een set die uit 25 stukken bestond, net een Lego-constructie. Het was een beetje groter dan een normale limo. En je kon het achterste stuk wegnemen zodat je met je camera kon manoeuvreren.
Juliette Binoche in 'Cosmopolis'
Heeft u een breedhoeklens gebruikt om het interieur groter te doen lijken? David Cronenberg: Niet echt, een breedhoeklens is voor mij geen rationele keuze. Het voelde zo aan dat ik die lens moest gebruiken. Soms wil je dat de limousine groter lijkt, soms wil je dat hij kleiner overkomt. Ik wilde dat je de wanden van de auto bijna zou voelen, want hij leeft 24 op 24 tussen die wanden. Hij dwingt iedereen binnen zijn steriele wereld, waar alles met de computer functioneert en er geen geluiden van buiten binnenkomen.
Maar kiest u een specifieke stijl voor u de hele film voor u begint te filmen? David Cronenberg: Wanneer ik met een film begin, weet ik nog niet hoe ik hem ga filmen. Op de eerste dag beslissen mijn cameraman en ik hoe we het eerste shot zullen doen. En dat bepaalt heel veel elementen van de rest van de film. Het gebeurt heel spontaan.
De laatste sequence speelt in één ruimte met twee acteurs. Vreemd om zou te eindigen... David Cronenberg: De laatste 22 minuten zijn als een toneelstuk. Het lijkt wel of er een kort- film in het geheel werd verwerkt. De camera komt dichter en neemt dan afscheid van de acteur. Voor mij is het pratend menselijk gezicht de essentie van cinema.
Voelt u dat u anders filmt dan vroeger? David Cronenberg: Ik ben zeker een meer volwassen filmmaker geworden. En mijn films zijn ook meer volwassen. Ik heb meer zelfvertrouwen dan vroeger. Zo had ik voor Cosmopolis 40 dagen om te filmen, maar ik heb alles afgerond in 35 dagen. Ik doe slechts één of twee takes. Mijn cameraman bevestigt dat ik heel anders film dan in de tijd van 'Dead Ringers'. Ik film- de toen vanuit alle mogelijke hoeken. Ik ben nu veel efficiënter. Ik heb ondertussen veel tijd doorgebracht in de montagekamer. Ik weet wat ik nodig heb en wat niet.
02-06-2012 om 20:01
geschreven door Patje007
Tags:Cosmopolis, interview David Cronenberg, David Cronenberg
01-06-2012
Opnames Mad Max gaan in juli eindelijk van start.
De opnames van 'Mad Max: Fury Road' gaan in juli in Namibië van start. Dat zei hoofd- rolspeelster Charlize Theron tijdens een recent interview. "Het zal verdomme eens tijd worden ook, want we zitten hier al drie jaar op te wachten", lacht de Zuid-Afrikaanse actrice.
De laatste vertragingen, vorig jaar, waren niet te wijten aan budgettaire problemen of acteurs die kwaad de set afstormden. De geplande opnames in Australië konden sim- pelweg geen doorgang vinden omdat de anders zo stoffige woestijn door extreme re- genval was veranderd in een groene oase. Nauwelijks een goede locatie voor een Mad Max-film.
Charlize Theron: Het was een groot probleem want de woestijn heeft zich nooit helemaal kunnen herstellen. Nou ja, niet zoals wij wilden. Het is er nu prachtig."
De speciaal voor de film gebouwde auto's, waarmee de naar aardolie snakkende bendes elkaar bestrijden, stonden ruim een jaar weg te roesten voordat ze werden verscheept naar Afrika.
Over Therons personage Furiosa is nog vrijwel niets bekend. Ze wordt omschreven als 'de belangrijkste chick' in de film, maar dat kan duiden op zowel de jeugdliefde van Mad Max als op zijn grootste aartsvijandin.
Charlize Theron: Ik ben uitermate zenuwachtig. Het is een zeer uitdagende rol. Dit wordt geen Mad Max-film zoals we die kennen, maar een geheel nieuwe versie.
De drie films uit de jaren tachtig met Mel Gibson als Mad Max gingen over een postapoca- lyptische wereld waarin bloeddorstige bendes elkaar bestrijden om aardolie, water en knap- pe vrouwen. Vooral de eerste twee films staan bekend om hun extreem bloederige geweld. Er is dus nogal wat voor nodig om daar overheen te gaan.
'Mad Max: Fury Road' staat onder regie van George Miller en heeft Tom Hardy in de titelrol. Wanneer de meermaals uitgestelde film in de bioscoop moet verschijnen is nog niet bekend.
01-06-2012 om 22:51
geschreven door Patje007
Tags:Mad Max: Fury Road, Charlize Theron
Nieuwe beelden uit 'The Dark Knight Rises'.
Binnenkort kan je eindelijk naar de bioscoop voor 'The Dark Knight Rises', de afsluiter van Christopher Nolans Batman-trilogie. In Amerika is het marketinggeweld reeds los- gebarsten met pittige TV spots.
Acht jaar na de gebeurtenissen in 'The Dark Knight'(2008) kruipt Bruce Wayne(rol van Christian Bale) opnieuw in de huid van zijn alterego Batman. Zijn stad Gotham City is namelijk in de greep van Bane(rol van Tom Hardy). Ook krijgt de vleermuizenman te maken met de charmes van Catwoman(rol van Anne Hathaway). Uiteindelijk gaat Bat- man de strijd aan om zijn naam te zuiveren.
Alvast veel kijkplezier met de hiernavolgende, nog niet eerder op Moviefacts vertoonde, foto's, TV-spots en trailers:
Fotogalerij:
Filmfragmenten:
TV-spot 1:
TV-spot 2:
Trailer 1:
Trailer 2:
Trailer 3:
'The Dark Knight Rises' draait vanaf 25 juli 2012 in de bioscopen.
01-06-2012 om 22:30
geschreven door Patje007
Michael Mann leidt jury filmfestival van Venetië.
De Amerikaanse filmmaker Michael Mann leidt dit jaar de jury van het internationaal film- festival van Venetië. De 69ste editie van het evenement vindt plaats tussen 29 augustus en 8 september 2012.
Regisseur Michael Mann is vooral bekend van misdaadfilms als Heat(1995), Collateral(2004) en Public Enemies (2009). Voor hem wordt het de eerste keer dat hij de jury van een interna- tionaal filmfestival mag leiden.
Volgens de organisatoren in Venetië viel de keuze op de regisseur vanwege zijn positie als "een van de meest invloedrijke en representatieve personen in de hedendaagse Amerikaanse cinema".
Het wordt de derde keer op rij dat een Amerikaanse regisseur de jury van het filmfestival van Venetië leidt. Vorig jaar was het de beurt aan Darren Aronofsky(Black Swan). In 2010 nam Quentin Tarantino(Inglourious Basterds) de honneurs waar.
01-06-2012 om 21:14
geschreven door Patje007
Tags:Michael Mann, Filmfestival van Venetië
Veel actie in nieuwe TV-spot van 'The Expendables 2'.
Als Barney Ross(Sylvester Stallone), Lee Christmas(Jason Statham), Yin Yang(Jet Li), Gunnar Jensen(Dolph Lundgren), Toll Road(Randy Couture) en Hale Caesar(Terry Crews) samen met de nieuwe Expendables Billy the Kid(Liam Hemsworth) en Maggie(Yu Nan) in- gehuurd worden door Mr. Church(Bruce Willis) gaan de dingen gruwelijk mis. Een van hen wordt vermoord en plotseling staan de levens van alle Expendables op het spel. Ziedaar de simpele intrige van de film
Hieronder kan je naast de nieuwe TV-spot van de film, dewelke trouwens bol staat van de actie- scènes, een aantal personageposters bekijken. Deze indrukwekkende verzameling actiehelden kan je vanaf 22 augustus 2012 aan het werk zien in de bioscopen.
TV-spot:
Personageposters:
01-06-2012 om 18:50
geschreven door Patje007
Tags:The Expendables 2
Model Anne Vyalitsyna in A Good Day to Die Hard
Model Anne Vyalitsyna staat op het punt haar acteerdebuut te maken in John Moore's Die Hard-sequel 'A Good Day to Die Hard'. Ze sluit zich aan bij Bruce Willis, Jai Courtney, Se- bastian Koch, Yulia Snigir en Cole Hauser. Het is nog onbekend om wat voor rol het zal gaan.
In deel 5 uit de reeks zit John McClane in Rusland samen met zijn zoon Jack. De twee doen nauwelijks voor elkaar onder en moeten ondanks hun persoonlijke euvels samen- werken om te overleven en de wereldwijde democratie in stand te houden.
'A Good Day to Die Hard' draait vanaf 20 februari 2013 in de bioscopen.
01-06-2012 om 17:56
geschreven door Patje007
Tags:Anne Vyalitsyna, A Good Day to Die Hard.
Trailer 'The Bourne Legacy'.
Binnenkort kunnen we eindelijk zien of Jeremy Renner een waardige opvolger is van Matt Damon in 'The Bourne Legacy'. Een nieuwe trailer van het vierde deel in de succesvolle spionagereeks is intussen verschenen en kan je hieronder bekijken, samen met de eerste trailer.
Nieuwkomers in de Jason Bourne-franchise zijn Rachel Weisz en Edward Norton. Oud- gedienden Joan Allen, Albert Finney en David Strathairn werden bereid gevonden om terug te keren. De regie is trouwens in handen van Tony Gilroy, die meeschreef aan de scripts van alle Bourne-films.
Trailer 1:
Trailer 2:
'The Bourne Legacy' draait vanaf 19 september 2012 in de bioscopen.
01-06-2012 om 17:32
geschreven door Patje007
Tags:Trailer The Bourne Legacy
31-05-2012
Geen Joker in The Dark Knight Rises
The Joker komt niet terug in de nieuwe Batman-film 'The Dark Knight Rises'. Dat zegt regisseur Christopher Nolan, waarmee hij langlopende geruchten ontkracht. Nadat Heath Ledger onverwacht en nog voor het verschijnen van The Dark Knight in 2008 overleed, was de grote vraag of het populaire personage zou terugkeren, ge- speeld door een andere acteur. Christopher Nolan
"We maken geen enkele verwijzing naar The Joker", citeert de Amerikaanse site Comic- bookmovie de 41-jarige Nolan. "Ik had daar heel sterke ideeën over door mijn relatie met Heath en mijn ervaringen op de set van The Dark Knight."
"Ik wil niet dat tragische gebeurtenissen uit de werkelijkheid doorsijpelen in de films. Dat vind ik ongepast", gaat de maker van films als Memento, The Prestige en Inception verder. "We hebben gewoon een nieuwe reeks personages en zetten het verhaal van Bruce Wayne voort. Zonder The Joker."
Heath Ledger als The Joker in 'The Dark Knight'
In The Dark Knight Rises moet Batman, wederom gespeeld door Christian Bale, het op- nemen tegen Bane, een rol van Tom Hardy. Ook Catwoman, gespeeld door Anne Hatha- way, is prominent aanwezig.
Nolan helpt ook een ander hardnekkig gerucht uit de wereld. "Deze derde film is absoluut het einde van Batman", zegt hij in het Britse filmblad Empire. "En we doen het op de juiste manier, we blazen de hele boel op." Wel is Nolan als scenarist betrokken bij een nieuwe Batman-film met een nieuwe Batman, waarin zijn verhaal opnieuw wordt verteld. Deze reboot staat gepland voor 2015.
'The Dark Knight Rises' verschijnt dd. 25 juli in de bioscopen.
31-05-2012 om 19:54
geschreven door Patje007
Tags:The Dark Knight Rises, Christopher Nolan
Michelle Pfeiffer in 'Malavita'.
Michelle Pfeiffer staat op het punt om de vrouw van maffiabaas 'Robert De Niro' te spelen in 'Malavita'. Op dit moment voert de Dark Shadows-actrice onderhandelingen met de ma- kers van de zwartgallige actiekomedie. 'Malavita' vertelt het verhaal van een beruchte maffiafamilie, die als belangrijke getuigen in een rechtszaak beschermd worden. Ze verhuizen noodgedwongen naar het Franse Nor- mandië, waar ze hun best doen om zo weinig mogelijk op te vallen. Maar al snel vallen ze terug in hun oude criminele gedrag. Michelle Pfeiffer is gevraagd voor de rol van De Niro's echtgenote, die de merkwaardige gewoonte heeft om mensen te vergiftigen.
De regie van 'Malavita' is in handen van Luc Besson(Léon, The Lady). De Franse regisseur heeft hier de touwtjes strak in handen, want hij is ook bij deze film betrokken als producent en scenarioschrijver.
'Malavita' is overigens gebaseerd op Tonino Benacquista's roman 'Badfellas' - een titel die refereert naar Martin Scorsese's gangsterklassieker 'Goodfellas'(1990), ook met Robert De Niro.
De opnames van 'Malavita' beginnen in augustus. Volgend jaar zou de film in de bioscopen moeten draaien.
31-05-2012 om 14:36
geschreven door Patje007
Tags:Michelle Pfeiffer, Malavita
Zwart pak in 'MIB III' zit Will Smith opnieuw als gegoten.
Het is bijna vier jaar geleden dat Will Smith in een film te zien was(het sentimentele Seven Pounds) en daarom wilde de Amerikaanse acteur zijn comeback maken met iets vertrouwds. In 'Men in Black 3' is Smith herenigd met Tommy Lee Jones als het zwartgepakte mysterieu- ze duo J en K dat de wereld beschermt tegen aliens waarvan het volk niet eens weet dat ze bestaan. Dit keer komt er een reis in de tijd aan te pas, waarbij Josh Brolin de rol speelt van de jonge Tommy Lee Jones.
Will Smith: Ik vond het belangrijk om een comeback te maken met een rol waarin ik me comfortabel voel. En ik ben blij dat het met een kindvriendelijke film is. Dat is iets wat Eddie Murphy me jaren geleden op het hart drukte. Hij zei: 'Als je het geluk hebt om in deze business te zitten, moet je elke twintig jaar terug gaan.' En teruggaan bete- kent een kinderfilm maken. Het handige is dat ik de doelgroep thuis heb zitten.
Will Mith is zelf trouwens vader van drie kinderen.
Het was niet de eerste keer dat Smith advies kreeg van een door de wol geverfde collega.
Will Smith: In 1990 was ik met Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger en Bruce Willis in Australië toen zij daar een vestiging van Planet Hollywood openden. Ik zat daar na afloop met die mannen aan tafel en Stallone zei: 'Jongeman, je kunt niet alleen een filmster zijn in de Verenigde Staten. Je bent pas een filmster als ze je ook in Australië en Italië kennen.' Dankzij de wijze raad van Sylvester zijn we met I, Robot naar Rusland gegaan. We gingen naar Brazilië. We reizen de wereld over om dat vol te houden.
Smith is binnenkort nog in meer sequels te zien. Er is een Hancock 2 aangekondigd, een I, Robot 2 en een Bad Boys 3.
Will Smith: Ik ben 43. Ik heb nu nog een jaar of zeven dat ik films kan maken waarin ik rondren en -spring. Maar zon film als Bad Boys 3 maken is geweldig. Miami, strakke T- shirts en snelle autos. Wat wil je nog meer!
Men In Black 3 draait sinds woensdag in de bioscopen.
31-05-2012 om 14:23
geschreven door Patje007
Tags:Men in Black III, Will Smith
Ook Gemma Arterton in Runner, Runner
Actrice Gemma Arterton gaat een rol spelen in de nieuwe thriller 'Runner, Runner'. De actrice voegt zich daarmee bij Justin Timberlake en Ben Affleck, die al eerder voor de film waren gecast. De film wordt geregisseerd door Brad Furman(The Lincoln Lawyer).
De film speelt zich af in de wereld van het illegale, online gokken. Timberlake speelt een student aan Princeton die zijn collegegeld betaalt door (illegaal) online poker te spelen. Hij wordt uiteindelijk de rechterhand van de corrupte baas van de pokersite (rol van Ben Affleck). Gemma Arterton speelt de vriendin van Timberlake.
De 26-jarige Arterton brak in 2008 internationaal door als Bondgirl Strawberry Fields in 'Quantum of Solace'. De laatste jaren had ze hoofdrollen in 'Prince of Persia' en 'Clash of the Titans'. Begin volgend jaar is de Britse actrice te zien in de duistere sprookjesfilm 'Hansel and Gretel: Witch Hunters'.
31-05-2012 om 14:06
geschreven door Patje007
Tags:Runner,Runner, Gemma Arterton
29-05-2012
Logan Marshall-Green over 'Prometheus'.
Logan Marshall-Green is vooral bekend om zijn gastrollen in '24' en 'The O.C.' Hij werd onder- scheiden met de Drama Desk Award voor zijn rol in het toneelstuk 'The Distance from Here' van Neil LaBute. Hij maakt zijn speelfilmdebuut in 2005 in 'The Great Raid'. In 2007 vertolkte hij de rol van Paco in 'Across the Universe' van Julie Taymor. Hij was ook te zien als Melvin Panton in 'Brooklyn's Finest' en in 'Devil', een film gebaseerd op een verhaal van M. Night Shyamalan.
Op de set van Ridley Scotts Prometheus vertelt Marshall-Green over zijn personage Holloway, het werken met een van de grootste sciencefiction-pioniers en de themas van de film.
Wat kun je ons vertellen over je personage? Logan Marshall-Green: Ik speel Charlie Holloway, een wetenschapper en de geliefde van Elizabeth Shaw, die gespeeld wordt door Noomi Rapace. Ze vormen een team. Zij is de denker, hij de doener. Ik zou niet willen zeggen dat hij helemaal niet nadenkt, maar hij is wel iemand van snel handelen. Soms hebben ze daar als team last van, maar het pakt ook wel eens goed uit. Hij houdt van risicos nemen en deze missie is ook een risico.
Het interessante is dat Noomi en ik een team zijn, maar dat onze filosofieën lijnrecht tegeno- ver elkaar staan. Zij is een gelovige, ik ben de wetenschapper. Ik ben de scepticus. De atheïst, voor mijn part. Maar we vullen elkaar wel aan, bij gebrek aan een betere formule- ring. Samen vormen we één geheel. Daarom voelen ze zich ook op het romantische vlak tot elkaar aangetrokken. Ze hebben respect voor elkaar. Mijn scepsis en haar geloof zijn met el- kaar in evenwicht.
Logan Marshall-Green, Noomi Rapace en Michael Fassbender in 'Prometheus'
Hoe reageer je als je gebeld wordt en iemand zegt dat Ridley Scott je wil spreken over een sciencefiction-project? Logan Marshall-Green: Dan zeg je: Natuurlijk. En meteen erachteraan: Ik doe mee. Ik deed auditie voor een typische sciencefiction-scène. En daarbij kwam ook nog eens dat het voor een film van Ridley Scott was. Die had al dertig jaar geen sciencefiction-film meer gemaakt. Dus ik lees de scène, ik speel de scène en krijg te horen dat ze mij wel willen hebben voor die rol. Maar ik denk bij mezelf: Ik wil wel eerst het script lezen. Terwijl ik eigenlijk al wist dat ik die rol wilde hebben. Dus ik lees het script, dat moest ik bij hen op kantoor doen, want het was allemaal supergeheim. En het is echt een geweldig script. En dat personage is zo gaaf. Ik kon het allemaal bijna niet geloven. Ik was helemaal door het dolle heen. Ik dacht alleen maar: Waar kan ik tekenen? Bij wie moet ik zijn? Want ik ben een fan.
Ridley is een van de redenen dat ik gek op films ben, maar ook dat ik ben gaan acteren. Hij heeft het sciencefiction genre een nieuw gezicht gegeven. Dus de keus was snel gemaakt. Als hij tegen me zegt: Spring. Dan vraag ik: Hoe hoog?
Het verhaal behandelt een paar zware themas. Das vrij zeldzaam voor een block- buster van dit formaat. Logan Marshall-Green: Zeldzaam voor de meeste films, maar niet voor Ridley. Ridley is iemand die zich bezighoudt met details en grote vraagstukken. Hij maakt niet nog een Alien- film. Hij gaat niet nog een 'Gladiator' maken. Hij stelt ook grotere vragen. Het zit hem alle- maal in de details. En het is verbazingwekkend als je al die details in deze wereld ziet. Hij heeft zijn toekomst echt gerealiseerd. Je kan er zo in duiken en de personages leren kennen.
De bemanningsleden van de Prometheus hebben allemaal hun eigen agenda. Hoe was de interactie met de andere acteurs? Logan Marshall-Green: Die was heel goed. Zoals je al eerder zei hield iedereen elkaar in de gaten. Maar er zitten prachtige duos bij. Zoals de personages van Noomi en mij, die echt een eenheid moeten vormen, omdat de rest niet in ze gelooft en ze kapot wil maken. En je hebt de personages van Rafe Spall en Sean Harris, en die van Charlize Theron en Idris Elba. En al die duos houden de andere duos in de gaten.
Hoe was het om met Noomi te werken? Logan Marshall-Green: De ervaring met Noomi was gewoon een droom. Ik beoordeel mijn collegas altijd op hun arbeidsethos. En niemand heeft zon goede werkinstelling als Noomi. Eigenlijk werden we samen voor de haaien gegooid. Wat we moesten laten zien, is zowel een romantische als een professionele relatie. Ik had me echt geen betere actrice kunnen wensen, zowel in de fysieke scènes als op het vlak van karakteristieke details. Ik denk dat we allebei hetzelfde doel voor ogen hadden, en hopelijk is dat terug te zien. Zonder al te veel te willen verklappen, hun relatie is van belang voor het verhaal. Maar in plaats van hun relatie er dik bovenop te leggen, hebben we gekozen voor subtiele, karakteristieke details. Stopte ze nou echt een bevroren ruimteframboos in zijn mond? Ja.
Maakt het je spel beter als je met zulke talentvolle collegas werkt. Logan Marshall-Green: Je wilt altijd met de beste mensen samenwerken. Daar kun je wat van leren, en desnoods wat van jatten. Als je zelf ook maar je best doet. Ridley is van de A- categorie. En mensen van de A-categorie krijgen ook mensen van de A-categorie. Maar ben je van de B-categorie, dan krijg je mensen van de C-categorie. De cast van Ridley bestaat altijd uit mensen van de A-categorie. En dat geldt ook voor zijn crew en ontwerpers. Daarnaast verwacht hij dat je hem helpt met het verhaal. Bij zulke grote producties krijg je ook altijd de tijd om aan de scènes en het script te werken. Het is geen kwestie van gewoon je uren maken. Dat had ik nooit eerder meegemaakt. Het be- gint allemaal bij Ridley en het eindigt bij ons. Ik heb nooit eerder deel uitgemaakt van een cast die zon sterke band heeft, op zowel het sociale als het professionele vlak.
Je had t over Ridleys oog voor detail. Is hij een pietje precies? Logan Marshall-Green: Wat voor mij belangrijk is, is dat ik een regisseur heb waar ik op vertrouw. En dat kan alleen maar als ie laat blijken dat ie weet wat ie wil. En niemand is zo zeker van zijn zaak als Ridley. Daarnaast heeft hij de gave om sommige beslissingen over te laten aan de acteur. Hij wil dat de cast en crew hem helpen met het verhaal. Ik heb echt nog nooit zoiets meegemaakt. En de man doet 15 dingen tegelijk. Terwijl hij met je in ge- sprek is, maakt ie tekeningen voor het storyboard en houdt ie 10 monitors in de gaten. Hij is echt een octopus.
Kunnen we veel actie verwachten? Logan Marshall-Green: Zeker, je zult je geen moment vervelen. Het gaat niet 80 blad- zijden lang over een alien, die dan plotseling opduikt. Nee, het gaat over een filosofie en een wereld. En uiteindelijk mondt het uit in een chaos. Dat is het mooie van dit soort films. We doen iets heel anders. Niemand zal zich vervelen.
Heb je genoten van die chaos? Logan Marshall-Green: O ja, en tot nu toe is er niemand gewond geraakt. Maar het is een enorme chaos. De storm wordt niet later digitaal toegevoegd. Er is sprake van echte stormen en dat is natuurlijk schitterend. Heerlijk om daarin te spelen.
'Prometheus' draait vanaf 30 mei 2012 in de zalen.
29-05-2012 om 18:09
geschreven door Patje007
Tags:Prometheus, Logan Marshall-Green
Exclusief interview met Charlize Theron n.a.v. de komende release van 'Prometheus'.
De in Zuid-Afrika geboren Charlize Theron had al een carrière als actrice en model achter de rug, als ze in 2003 echt wereldberoemd wordt. In de film 'Monster' speelt ze de serie- moordenaar Aileen Wuornos. Een rol waarvoor ze zelfs een Oscar krijgt. Eind jaren 90 speelde ze rollen in 'Celebrity' van Woody Allen, en in 'The Devil's Advo- cate, Mighty Joe Young, en 'The Cider House Rules'. Na het winnen van een Oscar, werd Theron een veelgevraagde actrice met rollen in 'North Countryr, 'Aeon Flux' en 'Hancock'. Ze wordt met name geroemd om haar veelzijdigheid.
Haar meest recente rol is die van Mavis Gary in de comedy 'Young Adult' van Jason Reit- man. Daarin speelt ze een schrijfster die terugkeert naar haar geboortestad om weer een relatie aan te knopen met haar grote jeugdliefde, ook al is hij dan inmiddels getrouwd en vader van een kind.
In 'Prometheus', Ridley Scotts terugkeer naar het sciencefiction-genre, speelt ze de rol van Vickers. Een gesprek met de actrice vanop de set, in de Pinewood Studios. Wat kun je vertellen over het verhaal van 'Prometheus'? Charlize Theron: Oh god, jullie brengen me straks nog in de problemen. Ik kan wel zeggen dat Ridley een sciencefiction-film maakt met het DNA van Alien, maar het is toch een film op zich. Het gaat eigenlijk over die grote vragen waar niemand het ant- woord op weet. Waar komen we vandaan? En is dat waar we in geloven wel veilig? En blijven we erin geloven als het tegendeel bewezen wordt?
Hoeveel 'Alien'-DNA zit er dan in 'Prometheus'? Charlize Theron: Ik denk dat de mensen zelf op zoek moeten gaan naar die band. Dat is het mooie van deze film. Je hoeft geen 'Alien'-fan te zijn, alhoewel de fans, ongetwijfeld zullen roepen: Wauw, nu snap ik t. Maar in mijn optiek staan zowel de film als het ver- haal op zich.
Je hebt al eerder sciencefiction gedaan. Houd je van dat genre? Charlize Theron: Ik heb in Aeon Flux gespeeld, dat is mijn enige sciencefiction-film in een carrière van 15 jaar. Maar het genre trekt me wel aan. Ik kijk altijd eerst of het een goed verhaal is, en daarna pas naar het genre. Het verhaal is voor mij veel belangrijker. Daarom werk ik zo graag met Ridley Scott. Zijn insteek is altijd het verhaal, de motiva- tie en het aan de kaak stellen van grote vraagstukken.
Ridley gaf het genre een nieuw gezicht met 'Alien' en 'Blade Runner'. Kunnen we van 'Prometheus' hetzelfde verwachten? Charlize Theron: Absoluut. Hij is een van de allergrootste regisseurs. Toen hij zich 30 jaar geleden op het genre stortte, stopte hij er veel originele ideeën in. Het genre ligt hem. Ik denk echt dat het publiek zeer tevreden over deze film zal zijn. Het is een geweldig ver- haal en de personages zijn fantastisch, die vormen echt het hart van de film. Het verhaal en de personages: een winnende combinatie. Wat je tegenwoordig veel ziet in het science- fiction-genre zijn spectaculaire sets, maar verder eigenlijk niets. Ik denk dat deze film een eind gaat maken aan films met grote budgetten maar nietszeggende verhalen.
Scène uit 'Prometheus'
Ridley is een pietje precies. Hoe heb je dat ervaren? Charlize Theron: Het is echt ongelofelijk. Ook dat is een reden waarom ik in deze film wil- de spelen. Gedurende mijn hele loopbaan heb ik altijd gezegd: "Als ik ooit de kans krijg om met Ridley Scott te werken, dan grijp ik die met beide handen aan." Hij is de reden waarom ik in dit project ben gestapt. Hij is een van die paar grote regisseurs waarvan je je altijd afvraagt hoe het zou zijn om daarmee te mogen werken. En hij heeft echt alle verwachtingen overtroffen. Hij is een echte acteerregisseur. Hij houdt van acteurs en staat altijd heel dicht bij je. Hij heeft een geweldig instinct. En hij durft grenzen te verleggen, en dat is natuurlijk altijd fantastisch. Er is nooit één weg, maar diverse paden en hij wil ze allemaal betreden. Hij legt steeds een nieuwe laag bloot, en voor een acteur is dat fantastisch.
Wie is Vickers? Charlize Theron: Vickers werkt voor de Weyland Corporation, het bedrijf dat de missie financiert. Ze is een keiharde zakenvrouw, die er niet voor terugdeinst iedereen, inclusief zichzelf, in gevaar te brengen. Ze wordt gedreven door de macht die ze heeft, omdat ze in dienst is van het bedrijf, en ze verwacht dat iedereen doet wat zij wil. Ze is een beetje een enigma; haar emoties zijn heel moeilijk te doorgronden. In het begin denk je dat ze alleen maar handelt in het belang van het bedrijf. Maar we hebben het over een Ridley Scott-film, dus er zit meer achter, en dat komt meestal pas naar boven aan het eind van de tweede acte. Tegen het eind van de film komt alles uit, en dat is zeer verrassend.
Hoe doen de andere bemanningsleden tegen haar? Charlize Theron: Vanaf het begin af aan vinden ze haar niet echt aardig, want ze zijn met iets moeilijks bezig en zij maakt het ze niet makkelijk. Ze komt met allerlei bureaucratische regeltjes en laat goed merken dat ze de baas is over deze gepassioneerde wetenschappers die iets nieuws willen ontdekken. En ze pikt ook helemaal niets. Ze is er niet om vrienden te maken. Ze is een 'einzelgänger'.
Denk je vaak aan de themas als je op set bent? Charlize Theron: Ik geloof niet dat ik daar iets over mag zeggen. Dan verraad ik de plot. Ik denk dat alle personages in het verhaal op een gegeven moment met hun neus op de feiten worden gedrukt. Ze hebben zichzelf de vraag gesteld wie ze zijn en waar ze vandaan komen, en of er een religieuze of wetenschappelijk basis aan ten grondslag ligt. En tegen het eind van de film worden ze daarmee geconfronteerd.
'Prometheus' draait vanaf 30 mei 2012 in de bioscopen.
29-05-2012 om 13:35
geschreven door Patje007
Tags:Charlize Theron, Prometheus
Exclusief op Moviefacts: Achter de schermen van 'Prometheus'.
30 mei 2012 is het zover. Dan laat regisseur Ridley Scott(Alien, Blade Runner, Gladiator) zijn aan Alien verwante science-fictionthriller 'Prometheus' op ons los in de bioscopen.
Noomi Rapace, Michael Fassbender, Charlize Theron, Idris Elba, Guy Pearce, allemaal hebben ze rollen in de film. Een indrukwekkende cast, die ervoor moet zorgen dat 'Prome- theus', samen met 'The Avengers' en 'The Dark Knight Rises' één van de blockbusters van dit jaar moet worden.
In volgende video krijgen jullie een uitgebreide kijk achter de schermen met uitgebreide commentaar van de fenomenale cast van de film: