Rachel Weisz naast Colin Firth in The Railway Man.
Rachel Weisz heeft een rol bemachtigd in de boekverfilming van Eric Lomax's biografie over zijn gevangenschap in Thailand tijdens de Tweede Wereldoorlog.
De film genaamd 'The Rail- way Man' wordt geregiseerd door Jonathan Teplitzky(Burning Man).
Rachel Weisz
Het boek van Lomax is een bestseller en gaat over een man die gevangen genomen werd door Japanners in de Tweede Wereldoorlog en door hen gemarteld werd. Later in zijn leven probeert hij om zijn voormalige vijanden te vergeven. De 41-jarige Rachel Weisz zal de rol van Patti spe- len, de vrouw van hoofdpersoon Eric(rol van Colin Firth).
In februari volgend jaar zullen de opnames beginnen in Australië, Engeland en Thailand. Rachel Weisz is momenteel bezig met de opnames van 'The Bourne Legacy'.
26-11-2011 om 20:29
geschreven door Patje007
Johnny Depp over 'The Rum Diary'.
Allereerst meegeven dat 'The Rum Diary' werd geregisseerd door Bruce Robinson, bij ons enkel bekend van de thriller Jennifer Eight(1992). De hoofdrollen zijn voor Johnny Depp, Giovanni Ribisi, Amber Heard en Aaron Eckhart.
'The Rum Diary' vertelt het verhaal van Paul Kemp, die in de jaren '50 New York verruilt voor een baantje bij de lokale krant op Puerto Rico. Hij probeert de realiteit te ontvluchten door het gebruik van drank, drugs, vrouwen en muziek. Wanneer er een lokale opstand uitbreekt, raakt hij samen met een vriend verwikkeld in een corrupt ontwikkelingsplan.
In het hierondervermelde filmpje vertelt Johnny Depp jullie er meer over.
'The Rum Diary' draait vanaf 30 november 2011 in de bioscopen.
26-11-2011 om 18:52
geschreven door Patje007
Posters 'Immortals'
'Immortals', een actiefilm geproduceerd door de makers van 300, is vanaf volgende week woensdag te bekijken in de bioscopen. De hoofdrollen in deze film worden gespeeld door Mickey Rourke, Henry Cavill en Freida Pinto.
Hieronder krijgen jullie een presentatie van de posters van de film. Binnenkort meer over 'Immortals' op moviefacts.
Poster 1:
Poster 2:
Poster 3:
Poster 4:
Poster 5:
Poster 6
Poster 7:
26-11-2011 om 18:19
geschreven door Patje007
'Immortals': vooruitblik.
Zoals jullie in mijn blog van 9 november 2011 reeds konden lezen, speelt vanaf 30 november 2011 het epos 'Immortals' in de zalen. De hoofdrollen in deze film, geproduceerd door de ma- kers van '300', worden gespeeld door Henry Cavill, Mickey Rourke, Freida Pinto en Stephen Dorff.
In het hierondervermelde filmpje krijgen jullie alvast een smaakmaker:
26-11-2011 om 00:00
geschreven door Patje007
25-11-2011
Nieuw in de bioscopen: Nova Zembla.
Release: 23 november 2011 Van: Renaut Oerlemans Met: Doutzen Kroes, Jan Decleir, Derek de Lint
Inhoud: De tweede film van Reinout Oerlemans gaat over Willem Barentsz en Jacob van Heemskerk die in de zestiende eeuw naar de Russische eilandengroep reisden. De film be- schrijft de laatste ontdekkingsreis van Willem Barentsz en Jacob van Heemskerck waarbij ze met hun bemanning strandden op het eiland Nova Zembla en hier moesten overwinteren in Het Behouden Huys. Het verhaal wordt beleefd door de ogen van Gerrit de Veer en is gebaseerd op het dagboek dat hij destijds bijhield.
Trailer:
25-11-2011 om 18:50
geschreven door Patje007
Gadgetmeester 'Q' keert weer terug in Bondfilm.
Voor het eerst sinds 2002 keert het personage Q terug in de nieuwe James Bondfilm 'Skyfall', die volgend jaar uitkomt en waarvan de opnames nu plaatsvinden. Q is het hoofd van de afdeling die de geheim agent voorziet van de nieuwste technische snufjes.
De rol van de gadgetmeester zal worden gespeeld door de Engelse acteur Ben Whishaw, zo meldt de BBC vandaag op zijn website. De 31-jarige Whishaw is de jongste acteur ooit die in de rol van Q kruipt.Voor het eerst in de geschiedenis van 007 zal Q dus jonger zijn dan Bond zelf, die opnieuw wordt vertolkt door de 43-jarige Daniel Craig.
Ben Whishaw
Q verscheen voor het laatst in 'Die Another Day' uit 2002, toen John Cleese de rol speelde. Die nam de rol over van de overleden Desmond Llewelyn, die de rol 36 jaar speelde.
Ben Whishaw is bekend van de Süskind-verfilming "The perfume" van de Duitse cineast Tom Tykwer. Hij acteerde al enkele malen met Bondacteur Daniel Craig. Beide acteurs waren name- lijk te zien in "Layer cake" en "Enduring love".
De nieuwe Bondfilm wordt geregisseerd door Sam Mendes. "Skyfall" wordt de derde Bond- film voor de 43-jarige Daniel Craig. De Spaanse Oscarwinnaar Javier Bardem vertolkt de rol van slechterik in de actiefilm. "Skyfall" wordt in 2012 in de bioscoop verwacht.
25-11-2011 om 18:27
geschreven door Patje007
Nieuw op Moviefacts: Cinemax 60 seconds.
Vanaf vandaag krijgen jullie wekelijks een of meerdere filmpjes gepresenteerd onder het concept 'Cinemax 60 seconds'. In dit concept worden filmsterren geïnterviewd door... filmsterren, en dit gedurende welgeteld 60 seconden. Op deze manier krijgen jullie de acteurs/actrices ook eens op een andere(lees ludieke) manier te zien.
In video-interview 1 mag Amanda Seyfried, naar aanleiding van de release van 'In Time, een aantal korte vragen stellen aan tegenspeler Justin Timberlake. In het tweede filmpje stelt Justin Timberlake een aantal vragen aan Amanda Seyfried.
Veel kijkplezier !!!
Video 1: interview Justin Timberlake
Video 2: Interview Amanda Seyfried
25-11-2011 om 00:00
geschreven door Patje007
24-11-2011
Interview met Twilight-actrice Julia Jones.
Door haar rol van weerwolf Leah Clearwater in The Twilight Saga: Eclipse werd de Amerikaanse actrice Julia Jones in één klap bekend. In het vervolg Breaking Dawn: Part 1 heeft ze een nog grotere rol. Een gesprek met de 29-jarige in Boston(Massachusetts) geboren actrice:
Had je de boeken al gelezen voordat je de rol kreeg? Julia Jones: Twee dagen vóór de auditie ben ik begonnen, maar dat was veel te laat. De boeken zijn zo dik. Pas toen ik de rol had, heb ik ze in één keer allemaal uitgelezen.
Hoe is het om jezelf als wolf te zien? Julia Jones: Heel gek, maar ik was ook blij verrast. Het is echt mijn wolf.
Wat heb je gemeen met Leah? Julia Jones: We zijn allebei best stoer. Toen ik opgroeide ging ik veel met jongens om. Ik was altijd met ze aan het stoeien en ze aan het uitdagen. En we zijn allebei sterke persoonlijkheden. We hebben allebei veel meegemaakt en dat heeft ons gemaakt tot wie we nu zijn.
Wat was voor jou de moeilijkste scène van Breaking Dawn? Julia Jones: De dag dat we op het strand moesten vechten. Het was heel slecht weer en zo koud dat ik mijn voeten niet meer voelde en mijn huid helemaal rood zag. Het leek wel of ik uitslag had.
Een vampier of een weerwolf? Wat zou jij liever zijn? Julia Jones: Een weerwolf. Ik zou niet onsterfelijk willen zijn als een vampier. Ik zou niet eens honderdvijftig jaar willen worden.
Als jij Bella zou zijn, wie zou je dan kiezen: Edward of Jacob? Julia Jones: Edward, hij gaat voor de ware liefde. Jacob is vooral een goede vriend. Ik ben nogal romantisch en zou dolgraag willen voelen wat zij voor elkaar voelen. Daar zou ik best vampier voor willen worden.
24-11-2011 om 19:52
geschreven door Patje007
Interview met Eddie Murphy en Ben Stiller n.a.v. de release van 'Tower Heist'.
Het is de eerste keer dat we Eddie Murphy en Ben Stiller samen op het witte doek zien, maar het duo bewijst dat het vanaf de eerste keer meteen goed zit tussen hun twee. De agent uit Beverly Hills Cop laat zich na tien jaar opnieuw van zijn beste kant zien in Tower Heist. En daar is Murphy maar al te blij om : "Ik was het beu om altijd maar thuis te zitten", luidt het. Een gesprek met de acteurs over hun nieuwste film:
Eddie Murphy, we hebben jou de laatste jaren amper op het witte doek gezien... Eddie Murphy: Ik was het beu om altijd maar thuis te zitten en ik wilde opnieuw iets doen met mijn leven (lacht). Ik heb veel te lang niks gedaan, totdat ik plots zei: 'Laat me alsjeblieft gaan want ik wil iets doen.' En hier zitten we dan. Nee, nu serieus: mijn gloriedagen uit de periode van Shrek, Daddy Day Care en Norbit liggen ondertussen in een ver verleden, dat besef ik maar al te goed. Ik ben ook helemaal niet meer geïnteresseerd in dat filmgenre. Ik wil gewoon doen wat ik graag doe, anders blijf ik wel gewoon thuis om wat op mijn gitaar te tokkelen.
Hoe ben je op het verhaal van Tower Heist gekomen? Eddie Murphy: Ik wilde oorspronkelijk een Afro-Amerikaanse versie maken van Ocean's Eleven. Ik had al verschillende acteurs in gedachten: Chris Tucker, Dave Chapelle, Chris Rock of Martin Lawrence als ontevreden werknemers die wraak willen nemen op hun baas. Ik heb mijn ideeën met Brian Grazer(coproducer van de film) besproken en hij heeft mij aangeraden om het anders aan te pakken. Hij kwam met een nieuw plan op de proppen wat mij meteen aanstond. Het idee om de financiële crisis in het verhaal te verwerken komt niet van mij. Mijn origineel script had geen enkele link met de actualiteit.
Ben Stiller, waarom wilde jij in Tower Heist meespelen? Ben Stiller: Dit filmgenre is compleet nieuw voor mij. Ik vond het verhaal ook erg sterk. Mensen die onrecht worden aangedaan en eindelijk het heft in eigen handen nemen om wraak te nemen... het zijn dit soort films waar ik als kind mee opgroeide. Ik keek er ook heel erg naar uit om met Eddie, Brad en Brian samen te werken want het is de eerste film die we samen hebben gemaakt.
Hoe was het om met Eddie Murphy samen te werken? Ben Stiller: Eddie Murphy is een icoon, zeker bij mijn generatie. Hij zit ook al 25 jaar in het vak. Het is heel fijn om met een superster zoals hem samen te werken. Als ik zie wat hij allemaal neer- zet... Hij is echt goed, en dat druipt er in de film ook van af.
Eddie Murphy: Ik was al jarenlang fan van hem en ik wilde al heel lang met hem samenwerken. Dit project kwam precies op het juiste moment.
Ben Stiller: Het spreekt voor zich dat je heel wat druk voelt wanneer je samen met Eddie Murphy in een film meespeelt, ik vond het trouwens ook een hele eer om aan deze film te mogen meewerken. Ben, we hebben je al in heel wat komedies gezien. Deze film is volgens Bret Ratner dan weer helemaal geen komedie, ga jij daarmee akkoord? Ben Stiller: Ja. Om eerlijk te zijn, ik heb op geen enkel moment geprobeerd om er een komedie van te maken. Ik wilde me in de eerste plaats concentreren op het verhaal en wat er precies achter het verhaal zit. Het komische aspect kwam pas op de tweede plaats. Wat ik zo sterk vind aan het script is dat alles zo realistisch is. Ik was in de eerste plaats gewoon blij dat ik in Tower Heist mocht meespelen. De grappige momenten die je ziet zijn niet op voorhand ingestudeerd, dat is er vanzelf gekomen. Ik wilde in feite helemaal niet grappig zijn, want dat werkt toch alleen maar averechts.
Eddie Murphy, stond je door jouw terugkeer op het witte doek niet onder heel wat druk? Eddie Murphy: Nee. Acteur zijn is leuk, je hebt altijd plezier in hetgeen je doet. Je zou als acteur helemaal geen druk mogen voelen. En daarbij, het is bovendien erg leuk : je wordt een paar keer per dag gevraagd om een grappige sketch neer te zetten. Ik wil maar zeggen, er zijn heel wat beroepen die een pak saaier en een stuk moeilijker zijn dan dat. Ik was in de eerste plaats blij dat ik erbij mocht zijn.
Tower Heist draait vanaf 23 november in de Belgische bioscoopzalen.
Inhoud:Ben Stiller en Eddie Murphy voeren, zoals jullie in het hierbovenvermelde interview reeds konden lezen, de sterrencast van Tower Heist aan. De uit Queens afkomstige Josh Kovacs(rol van Ben Stiller) is al meer dan tien jaar manager van een van de meest luxueuze en best beveiligde flatgebouwen in New York. Niets ontgaat de waakzame Josh. In de hoogste en chicste flat van zijn gebouw woont de Wall Street-gigant Arthur Shaw(rol van Alan Alda), die huisarrest heeft omdat hij twee miljard dollar van zijn investeerders stal. Wie van zijn fraude-slachtoffers het hardst werd getroffen? Het personeel van het flatgebouw, van wie hij de pensioenen moest beheren.
Enkele dagen voor Arthur vrijuit zal gaan voor de perfecte misdaad, roept het team van Josh de hulp van kleine boef Slide(rol van Murphy) in, om het bijna onmogelijke uit te voeren: de diefstal van wat zich volgens hen in Arthurs streng bewaakte flat bevindt. De nieuwbakken dieven kennen het gebouw op hun duimpje. Eigenlijk hebben ze de plek al die jaren verkend, zonder het te beseffen.
Trailer:
24-11-2011 om 12:51
geschreven door Patje007
23-11-2011
Regisseur Andrew Niccol over de sci-fi thriller 'In Time'.
Na zijn sterke debuut Gattaca, de komedie S1m0ne en de misdaadfilm Lord of War, is de science- fictionthriller 'In Time' de vierde film die geschreven en geregisseerd werd Andrew Niccol, die in 1999 tevens een Oscarnominatie kreeg voor zijn script van 'The Truman Show'. Een gesprek met Andrew Niccol over zijn nieuwste film, die zich afspeelt in een toekomst waarin mensen niet ouder worden dan 25, tenzij ze geld hebben om tijd bij te kopen. Een fabrieksarbeider probeert dit corrupte systeem omver te werpen.
Het lijkt steeds moeilijker om in Hollywood een origineel script verfilmd te krijgen, maar jou lukt het telkens weer... Andrew Niccol: Tja, als je niet bezig bent met een comicverfilming of een sequel, dan heb je het bij voorbaat al een stuk moeilijker. Maar uiteindelijk hangt het af van het idee en hoe je het verkoopt. Als je een studiobaas vertelt: "In deze film wordt niemand ouder dan 25 en is elke scène een tikkende klok", dan zegt-ie gegarandeerd: "Waar kan ik tekenen?"
Hoe kwam je op het bijzondere uitgangspunt van 'In Time'? Andrew Niccol: Het begon met het idee dat je in het nu moet leven: probeer te genieten van het mo- ment! Maar niemand doet dat, dus vroeg ik me af of dat anders zou zijn wanneer je letterlijk ziet hoe elke seconde van je leven wegtikt. Tegelijkertijd bedacht ik dat deze situatie het einde zou betekenen van alle andere uitvindingen. Mensen zonder geld hebben geen tijd meer om nieuwe dingen te creëren. Dat betekent het einde van kunst, van ontdekkingen, van ideeën. En de rijke mensen worden ook niet meer aangespoord om nog iets te bereiken, want voor hen maakt het niets meer uit. Zij kunnen iets vandaag doen, maar ook volgende week of over tien jaar.
Scène uit 'In Time'
Waarom plaats je jouw verhalen graag in een futuristische setting? Andrew Niccol: Omdat het gemakkelijker is om iets over de dag van vandaag te zeggen als je dat vanuit een ander tijdperk doet. Wanneer je een verhaal in het heden laat afspelen, voelt men zich sneller aangesproken en dan krijg je bijvoorbeeld de kritiek dat sommige dingen niet helemaal kloppen. Eigenlijk bied ik mijn kijkers de gelegenheid om er persoonlijk mee weg te komen.
Maar de realiteit haalt je soms sneller in dan verwacht... Andrew Niccol: Helaas gebeurt dat elke keer. Neem nou 'The Truman Show', die uitkwam vlak voor de opkomst van reality tv. Toen zeiden mensen ook dat ik een kristallen bol moest hebben, maar dat is echt niet zo. Bepaalde ideeën hangen nou eenmaal in de lucht en verschillende mensen pikken ze op. Daardoor krijg je soms ook tegelijkertijd twee bioscoopfilms die veel op elkaar lijken.
Scène uit 'In Time'
Hou je van het genre sciencefiction? Andrew Niccol: Ik had er geen idee van dat ik sciencefiction schreef, totdat iemand mij dat duidelijk maakte. Het is het schap in de videotheek waar mijn films staan. Daar is op zich niks mis mee, maar ik schrijf gewoon de dingen die in me opkomen en dat blijkt toevallig science- fiction te zijn. Tijdens het schrijfproces ben je zo vrij als wat. Alles is mogelijk. Een van mijn favoriete uitspraken over filmmaken luidt: "Op de eerste dag van productie komen er vracht- wagens vol compromissen aangereden." Dat is filmmaken: een compromis van begin tot eind.
Is het dan niet juist moeilijker om een film te regisseren die je zelf geschreven hebt? Andrew Niccol: Ik zit constant met een innerlijke strijd tussen de rol van schrijver en van regisseur. Soms heb ik het ook over 'de schrijver', alsof het over iemand anders gaat. Ik zou de schrijver ook nooit meenemen naar een interview als dit, want hij is een dronkenlap. Maar ik ken 'm goed en ik ben de enige die met hem kan overleggen.
Cillian Murphy in 'In Time'
Is je manier van schrijven door de jaren heen veranderd? Andrew Niccol: Soms ben je een beetje aan het zappen en kom je op tv toevallig een film van jezelf tegen. Je kijkt ernaar en je herkent jezelf niet meer in degene die het gemaakt heeft. Ik ben niet meer dezelfde persoon. Acteurs zeggen hetzelfde: ze kunnen een jaar later nooit precies dezelfde rol neerzetten, omdat ze een ander mens geworden zijn. En hopelijk zal dat altijd zo zijn.
Hoe ervaar jij het om te werken in Hollywood? Andrew Niccol: Toen ik jaren geleden overstapte van commercials naar speelfilms, zei ik tegen een andere regisseur: "Eindelijk ben ik weg van al die mensen die een mes in je rug steken". Waar- op hij antwoordde: "Vanaf nu krijg je het mes tussen je ribben.
Wie zijn je voorbeelden op filmgebied? Andrew Niccol: Dat zijn er te veel om op te noemen. Maar laat ik een groot geheim verklappen: niemand vertelt je dat je juist veel opsteekt van films die je niet goed vindt. Want je leert minstens zoveel van hoe het niet moet als van hoe het wel moet. En zelfs het maken van een slechte film is zo enorm moeilijk, dat ik nooit kritiek op een ander zou willen uiten.
Je maakt een heel rustige indruk, hoe ben jij als regisseur op de set? Andrew Niccol: Ik ben niet iemand die gaat schreeuwen om iets gedaan te krijgen. Ik probeer open te staan voor samenwerking en hou dan ook van de toevallige dingen die op de set gebeuren. Soms verspreekt een acteur zich tijdens de repetities en wanneer dat beter klinkt, verander ik het meteen in het script. Alsof ik het zelf verzonnen heb.
'In Time' draait sinds vandaag in de bioscopen.
23-11-2011 om 18:00
geschreven door Patje007
22-11-2011
Interview met Amanda Seyfried naar aanleiding van de release van 'In Time'.
Wat gebeurt er wanneer je niet met geld, maar met tijd moet betalen? Een kopje koffie kost jou vier minuten, een vette hap een uurtje of twee. Voor een sportkar tel je al snel 50 jaar neer. Kort- om: time is money, dus spring je er maar beter zorgvuldig mee om. Dat is precies waar het in de nieuwste actiefilm 'In Time' om draait: de armen schakelen best een versnelling hoger, want zij rennen vanaf nu letterlijk voor hun leven.
Een gesprek met Amanda Seyfried waarin ze alle details geeft over haar paniekaanvallen, waar- om studio's blondjes verkiezen en over haar geknipte seksscène met Justin Timberlake:
Het is de eerste keer dat we jou als roodharige vamp te zien krijgen. Een hele transformatie! Amanda Seyfried: Ze gaven me rode haren omdat Andrew(de regisseur) een hekel heeft aan blondjes. (lacht) Ik zie er altijd hetzelfde uit, all the fucking time! Er is nu eenmaal een bepaalde look waar studio's prat op gaan. Ze willen dat de acteurs er hetzelfde uit blijven zien. Dat ik in 'In Time' een pruik mocht dragen, was dan ook een verademing. Ook al ziet Sylvia(haar personage) er redelijk 'normaal' uit, ik voelde me een compleet ander mens.
In Time' brengt het verhaal van de rijken versus de armen. Denk je dat de film een realistisch beeld schept van hoe het er anno 2011 aan toe gaat in de wereld? Amanda Seyfried: Het is alsof Andrew Niccol twee jaar geleden door zijn glazen bol keek toen hij het script schreef. De thema's die hij aanhaalt zijn bijzonder actueel. We zien hoe hij de maatschappij in twee kampen verdeelt: die van de rijken en de armen. Wat er momenteel aan de hand is op Wall Street toont ons dat onze maatschappij er allesbehalve beter op wordt.
Amanda Seyfried en Justin Timberlake in 'In Time'
Hoe was het om met Justin Timberlake samen te werken? Het gerucht doet de ronde dat een stomende scène uit de film werd geknipt... Amanda Seyfried: (verbaasd) "Oooh, werd die er uitgeknipt?! Het was zoals in de film 'Niet Kijken Alsjeblieft', weet je nog? (lacht) Ach, zo stomend was de scène niet, hoor. Ze hadden het nochtans erg goed gemonteerd, maar de vrijpartij hoorde niet meteen thuis in de verhaallijn. Het klopte gewoon niet, al vond ik de scène op zich wel sterk. Van zodra je ons in de auto ziet zitten, dan wéét je gewoon dat we van jetje gaan geven!
Met of zonder seksscène: de chemie tussen jou en Justin druipt haast letterlijk van het scherm. Amanda Seyfried: Justin is geweldig. Dat is omdat we graag bij elkaar zijn en omdat we erg veel res- pect hebben voor elkaar. Je hoeft heus geen seks te hebben met iemand om de juiste chemie te creëren. Die klik had ik ook met Channing Tatum in 'Dear John', en ook dat had helemaal niks met seks te maken.
Justin Timberlake en Amanda Seyfried
Luisterde je als tiener naar N'Sync?"(de populaire boyband uit de jaren '90 waar Justin Timberlake deel van uitmaakte) Amanda Seyfried: Nou en of. Ik was dol op boybands! Ik denk niet dat Justin weet dat ik vroeger naar zijn nummers luisterde, al heb ik hem tijdens de opnames ooit verteld dat iets mij herinnerde aan een liedje dat op hun Kerstalbum stond.(verlegen)
Iemand die de nummers op een Kerstplaat kent, is overduidelijk een die hard fan! Amanda Seyfried: Ik weet zelfs dat het liedje op hun tweede album stond. Ze hebben zoveel Kerstalbums uitgebracht, kun je nagaan hoe populair zij vroeger waren! Ik betwijfel of Justin het weet, maar ik was 13 jaar en ik was fan van zowat elke boyband die er toen bestond. Ik was geobsedeerd door Five! 'I love music and hot boys'.
Heeft Justin ook op de set gezongen? Amanda Seyfried: Ja, de godganse dag. Hij bracht zelfs serenades voor ons. We hebben hem gewoon laten zingen want hij zingt zo ontzettend goed! Hij zong vooral nummers van Cee-Lo Green maar vertel hem alsjeblieft niet dat dit van mij komt.
Ik las dat je een tijdje geleden in behandeling ging voor paniekaanvallen. Klopt dat? Amanda Seyfried: Dat heb ik ook gelezen, ja. Het verhaal klopt maar ze hebben het een beetje uit de context gerukt. Ik ben gewoon doodsbang om live op tv te komen. Ik heb welgeteld drie sessies gevolgd, maar het heeft wel geholpen. Er is nochtans geen enkele reden om bang te zijn, ik heb het er in het verleden altijd goed van afgebracht. Ik heb een paar tv-interviews voor de boeg en ik krijg het al benauwd als ik er nog maar aan denk. Ik ben nog steeds een beetje bang dat ik mezelf live voor schut ga zetten.
Scène uit 'In Time'
Ben je misschien bang voor de vragen die ze jou gaan stellen? Amanda Seyfried: Nee, het heeft niets met de talkshowhosts te maken maar met de mensen die voor tv zitten. Ik wil gewoon niet dat miljoenen mensen zien hoe ik afga als een gieter. Dat is meteen ook waarom ik nooit op Broadway heb gestaan! Misschien dat ik in de toekomst op- nieuw in behandeling ga want ik zou eigenlijk heel graag op de planken willen staan.
Talkshows, interviews, voortdurend achtervolgd worden door paparazzi, ... Ik kan me inbeelden dat het leven van een Hollywoodster niet altijd even leuk is... Amanda Seyfried: Weet je wat geweldig is? Van zodra ik in New York ben, ben ik plots totaal onbekend. In LA is dat helemaal anders. Ik word constant lastiggevallen, dag in dag uit. In New York laten ze mij tenminste gerust, je zal dan ook zelden een foto van mij terugvinden die in New York is gemaakt. Gek hè? Ik snap er niks van. Wanneer ik terug naar mijn 'vroeger' leventje wil gaan, dan ga ik naar daar.
'In Time' draait vanaf 23 november in de Belgische bioscoopzalen.
22-11-2011 om 13:31
geschreven door Patje007
20-11-2011
Video-interview met Justin Timberlake en Amanda Seyfried n.a.v. de komende release van 'In Time'.
In zijn nieuwe film 'In Time' neemt Justin Timberlake het op tegen corrupte agenten. Vanaf jongs af aan is Justin in aanraking geweest met wapens:
20-11-2011 om 11:35
geschreven door Patje007
19-11-2011
'Tower Heist': voorstelling van de hoofdpersonages.
Vanaf 23 november 2011 speelt 'Tower Heist' in de bioscopen, een actiekomedie met in de hoofd- rollen Eddie Murphy en Ben Stiller.
Hieronder vindt je een overzicht waarin de hoofdpersonages door middel van posters worden voor- gesteld. Binnenkort meer over de film op moviefacts.
Filmposters:
19-11-2011 om 18:27
geschreven door Patje007
18-11-2011
Exclusief interview met Justin Timberlake n.a.v. de release van 'In Time'
Nog maar dertig en nu al een gevierde zanger én acteur. Met zijn rol als Will Salas in de sciencefictionfilm 'In Time' heeft Justin Timberlake zijn eerste echte hoofdrol te pakken.
Zingen of acteren? Justin Timberlake doet het allebei, maar de laatste jaren is hij voornamelijk met acteren bezig en dat blijft niet onopgemerkt. De grote doorbraak was zijn rol als Sean Par- ker in 'The Social Network'. Justin Timberlake:(grapt) Vrienden zeggen spottend dat ik visitekaartjes zou moeten hebben waarop staat 'David Fincher gaf me een filmrol'.
Maar ook in 'Bad Teacher' en 'Friends with Benefits' speelt hij zijn personage met glans, en nu heeft hij een hoofdrol in 'In Time'. Zijn tegenspeelster, Amanda Seyfried, weet wel waar- om Justin de rol kreeg.
Amanda Seyfriend en Justin Timberlake
Amanda Seyfried: He's just so fucking talented! Werken met hem was heel gemakkelijk, omdat hij doet wat hij graag doet. We waren een goed team en dat zie je in de film.
Ook Justin is vol lof over haar.
Justin Timberlake: Ik was de meest enthousiaste persoon op de set elke dag, omdat ik verliefd ben op dit verhaal en mijn personage, en het is niet vervelend samen te werken met iemand die zo mooi en sexy is als Amanda!(grinnikt).
Justin Timberlake en Mila Kunis in 'Friends with Benefits'
Over Mila Kunis, zijn tegenspeelster in Friends with Benefits, ging het gerucht dat de acteurs wel iets meer waren dan collega's, maar dat ontkende Justin met klem. En of hij en Jessica Biel, die in maart een einde maakten aan hun relatie, opnieuw een stel zijn, blijft onbevestigd. "Geen vragen over zijn liefdesleven", was de strenge boodschap van zijn assistent voor het interview.
Kan je nog anoniem over straat? Justin Timberlake: Ik denk dat ik nog ongezien op pad kan op plaatsen waar er niets te doen is en waar ik niet aan het werk ben. Zodra het geweten is dat ik ergens ben, wordt het onmogelijk. Aan het begin van mijn twintiger jaren had ik daar moeite mee. Maar dan realiseerde ik me dat er geen touw aan vast te knopen valt en dat je het moet los laten. Als ik morgen niet meer bekend zou zijn, zou ik dat prima vinden.
Amanda Seyfried en Justin Timberlake in 'In Time'
Hoe ga je om met die bekendheid? Justin Timberlake: De eerste indruk die mensen van me hebben, zal altijd een misverstand zijn. Ik heb geen controle over wat ze zien of lezen, en er zullen altijd mensen zijn die zich verbonden voelen met mij gebaseerd op wat ik doe, niet op wie ik ben. Die zaken hou ik gescheiden en zo hou ik het leefbaar. Wat ik doe, is slechts een deel van wie ik ben. Ik ben een zoon, een vriend, een neef, een kleinzoon en ooit zal ik misschien echtgenoot worden. Naast acteur en muzikant, ben ik dus ook al die dingen. Teruggaan naar waar ik vandaan kom, helpt me met beide voeten op de grond te blij- ven.Ik groeide op in een dorp in Tennessee en ik kan mijn vrienden op één hand tellen, en volgens die waarden leid ik nog altijd mijn leven.
In januari werd je dertig, een goed moment om de balans op te maken. Vertel, hoe zag die eruit bij jou? Justin Timberlake: Dat hoeft niet per se als je dertig wordt, dat is voor iedereen anders. Ik denk dat hoe ouder je wordt, hoe persoonlijker je doelen worden en hoe meer je je moet verantwoorden voor de keuzes die je maakt. Althans, zo ervaar ik dat. Vroeger was ik wat ik deed, maar zo voel ik het niet meer. Het draait niet om wat ik presteer, maar om geaccepteerd worden door dingen die niet gebaseerd zijn op andermans verwachtingen.
Hoe was het om in 'In Time' te spelen? Justin Timberlake: Ik heb er enorm van genoten, omdat het meer dan sciencefiction is. Het is ook thriller, drama en actiefilm, en het draait veel meer om emoties dan in andere sf-films. Dat tilt het resultaat naar een hoger niveau. Dit was de meest persoonlijke ervaring die ik met een personage heb gehad. Ik vind het geweldig hoe simpel en menselijk Will Salas is in een wereld waar iedereen ontmenselijkt wordt. Mijn favoriete films gaan over gewone mensen die iets speciaals moeten doen, over overlevings- instinct ook. 'In Time' is een spiegel voor de maatschappij. Het gaat over het verschil tussen rijk en arm, onze economie en de zoektocht naar hoe je voor altijd jong kunt blijven.
Zou jij er voor de rest van je leven jong willen uitzien? Justin Timberlake: Of ik er weer wil uitzien als vroeger? Tijdens mijn jeugd zag ik er belachelijk uit, dus nee!(lacht) Ik vind mezelf nu knapper dan ooit. Dat komt volgens mij omdat ik nu op een moment gekomen ben dat leeftijd aantrekkelijk wordt. Als je aanvaardt dat je ouder wordt, wordt het iets waarin je je in vindt. Dus nee, ik verlang er zeker niet naar om weer jonger te zijn.
Ben je niet bang van de dood? Justin Timerlake: Nee waarom zou ik? Het gaat toch gebeuren. Onze lichamen houden het een beperkte tijd vol en op een gegeven moment stopt het. Ik denk niet dat het iets is om depressief van te worden. Het hoort bij het leven en daarom is het ook iets moois.
In 'In Time' heb je soms nog maar één dag te leven. Als je in het echte leven wist dat je nog maar één dag hebt, hoe zou je die dan invullen? Justin Timberlake: (denkt even na). Ik zou golf spelen met mijn vader. Euh,(lange stilte) een margarita drinken. Of twee? Ik weet het echt niet. Ik zou mijn dag waarschijnlijk met familie spenderen en veel lachen, want dat is belangrijk!
'In Time' speelt vanaf 23 november 2011 in de Kinepolis-bioscopen.
Inhoud: In de wereld van Will Salas(rol van Justin Timberlake) is tijd letterlijk geld - de rijken hebben het eeuwige leven en de armen, zoals Will, moeten tijd bedelen, lenen en stelen om de dag te overleven. Wanneer een onbekende rijke man plots sterft en Will valselijk beschuldigd wordt van moord, gijzelt hij de mooie Sylvia(rol van Amanda Seyfried). Levend van minuut tot minuut wordt de liefde tussen de twee een krachtig instrument in de oorlog tegen dit vastgeroeste systeem.
18-11-2011 om 18:45
geschreven door Patje007
Oliver Stone in Hasselt.
Hasselt kreeg donderdag hoog bezoek: Oliver Stone, bekroond regisseur van onder
meer Platoon, Born On The 4th Of July, JFK en
Nixon, gaf er een lezing in de Ethias Arena.
Aanleiding was het tweedaagse World Creativity Forum, een uit de kluiten
gewassen brainstorm- sessie onder creatieve geesten, zakenmensen, studenten en
wetenschappers. Enkele van zijn leukste
uitspraken:
Over de filmbusiness: Interessant, maar het houdt ook
veel bullshit in. Je moet rekening houden met veel egos: je hebt de acteurs,
maar ook veel crew. Tegenwoordig zijn dat sterren, en ze willen ook zo behandeld
worden.
Over falen en succes: Ik ben niet rijk naar
Hollywoodnormen. Ik overleef wel, terwijl ik de films kan maken die ik graag wil
maken. Ik doe het niet voor het geld. Ik heb films gehad die naar mijn mening
erg succesvol waren: ik ben blij dat ik ze heb gemaakt, ik ben er trots op, maar
ze hebben amper geld opge- bracht."
Over slechte films: Het is niet zo dat Hollywood geen
goede films met inhoud maakt. Natuurlijk willen ze graag geld zien, maar je hebt
ook filmstudios die oprecht interesse hebben in een prestigefilm, eentje die
er- gens over gáát. Ik krijg mijn vrijheid, ook al houden de filmbonzen soms hun
hart vast. Maar ze weten heel goed dat ik wegloop als ik mijn vrijheid niet
krijg.
Langs de andere kant slagen de filmstudios er helaas ook in publiek te
trekken met films die niet goed zijn. Harry Potter trekt zalen vol
idioten. De boeken zijn goed - mijn dochter leest ze - maar die laatste prent
vond ze terecht maar niks. Ik heb dit jaar ook Transformers 2 gezien...
(blaast). Dat moet dan een van de grootste films van het jaar zijn.
'sAvonds was Oliver Stone ook te gast in het Canvasprogramma Reyers Laat. Klik hier voor het volledige interview.
18-11-2011 om 18:36
geschreven door Patje007
Angelina Jolie speelt archeologe Gertrude Bell.
Angelina Jolie kruipt in de huid van de Engelse archeologe en schrijfster Gertrude Bell in een film over haar leven.
Het project is een initiatief van Ridley Scott, die de film ook wil regisseren.
Bell werd beroemd met haar politieke betrokkenheid bij het Midden-Oosten. Ze schreef boeken over haar politieke werk in de regio, over onbekende culturen en haar rol als vrouw in een mannen- wereld. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werkte Bell voor de Britse geheime dienst.
Bell overleed in 1926 op 57-jarige leeftijd aan een overdosis slaappillen. Ze zou geen zelfmoord hebben gepleegd, omdat ze aan haar huishoudster had gevraagd haar te wekken.
Scenarist Jeffrey Caine, bekend van 'The Constant Gardener'en Bondfilm 'GoldenEye', schrijft het script van de film. De 36-jarige Jolie heeft pas haar regiedebuut 'In the Land of Blood and Honeyafgerond, een film over de oorlog in Bosnië. De actrice werd wereldberoemd door haar titelrol als avonturier in Lara Croft: Tomb Raider uit 2001.
Wanneer Ridley Scott met Gertrude Bell wil beginnen, is nog onbekend. Hij werkt momenteel aan de afronding van Prometheus, een prequel op zijn sciencefictionfilm 'Alien'. Daarnaast heeft hij zich verbonden aan een biografische film met Gerard Butler als Simon Mann, die in 2004 een mislukte coup pleegde tegen de president van het Afrikaanse land Equatoriaal-Guinea.
Ridley Scott
De film zal enige competitie kunnen verwachten aangezien ook Werner Herzog(Bad Lieutenant: Port of Call - New Orleans) bezig is met een film over het leven van Bell. Naomi Watts zal de hoofdrol spelen in de film die nu nog Queen of the Desert genoemd wordt.
18-11-2011 om 00:00
geschreven door Patje007
17-11-2011
David Fincher in beeld voor 'Cleopatra'.
David Fincher is in onderhandeling om de film Cleopatra te regisseren.
Eric Roth zou de epische film over de Egyptische koningin schrijven met Angelina Jolie in de hoofdrol, waarbij topproducer Scott Rudin(The Social Network, No Country For Old Men) het geheel zou gaan produceren.
Angelina Jolie en David Fincher
Als Fincher de film regisseert, dan zou dit betekenen dat hij weer samenwerkt met Roth. Beide mannen waren in het verleden verantwoordelijk voor 'The Curious Case of Benjamin Button'. David Fincher is na 'The Girl With The Dragon Tattoo' verbonden aan verschillende films. Zo heeft hij al toegezegd dat hij een 3D remake gaat maken van '20,000 Leagues Under the Sea'. Ook heeft hij zijn naam verbonden aan de dramaserie 'House of Cards' met Kevin Spacey in de hoofdrol. Verder is Steve Zaillian bezig met het script van de tweede Millenium remake The Girl Who Played with Fire. Mocht de eerste film uit de reeks een hit worden, dan zal Sony ongetwijfeld Fincher koppelen aan het vervolg.
Het is echter afwachten wat er gaat gebeuren. Zowel Cleopatra als 'The Girl With The Dragon Tattoo' zijn eigendom van Sony. Zou Fincher voor zijn eerstvolgende project kiezen voor '20,000 Leagues Under the Sea', dan is het niet ondenkbaar dat Sony een andere regisseur gaat aan- trekken voor 'Cleopatra'.
Binnenkort meer hierover op moviefacts.
17-11-2011 om 18:51
geschreven door Patje007
Leonardo DiCaprio doet het niet voor het geld.
Acteurs verdienen tonnen geld, maar voor dat geld doet Leonardo DiCaprio het niet. Dat vertelt hij in de oktobereditie van het magazine GQ. Volgens Forbes verdiende Leo vorig jaar wel de meeste centen van alle mannelijke acteurs, zon 77 miljoen dollar. De 36-jarige DiCaprio heeft al een carrière van 18 jaar achter de rug, goed voor meer dan 1 miljard aan de box office. In al die jaren is geld voor hem nooit een motivatie geweest.
Leonardo DiCaprio: Doorheen mijn carrière wist ik nooit welke van mijn films geld zouden opbrengen en welke niet. Toen Titanic uitkwam zei iedereen: Besef je wat voor een succes dit is? en ik zei dan: Ja, ja, het is een hit. Het geld was niet belangrijk tot ik dertig werd en interesse kreeg in het produceren. Maar nu zeg ik ook nog steeds dat het nastreven van box office succes een straatje zonder einde is, tenzij je wilt bewijzen dat je met jouw naam alleen een film kunt dragen.
DiCaprio hoopt dat hij in de voetsporen kan treden van Clint Eastwood en de stap kan maken naar regisseren. Eastwood regisseert DiCaprio in J. Edgar, een film die vanaf 11 januari 2012 te zien is in de bioscopen.
Leonardo DiCaprio: Als ik me zou toeleggen op regisseren dan zou ik dezelfde geen bulls**t aanpak hanteren zoals die van Eastwood en zijn crew. Echt, er zijn geen spanningen op zijn set. Het is een klein en sterk team.
Leonardo DiCaprio in J. Edgar
Eastwood denkt ook dat DiCaprio een fantastische regisseur zou zijn:
Clint Eastwood: Heel veel kerels krijgen schrik eens ze in de stoel zitten. John Wayne vond het te overweldigend. Maar voor iemand die heel rustig is, andere acteurs begrijpt en houdt van het proces is het heel eenvoudig.
DiCaprio voegt er nog aan toe dat het volgens hem vooral een oefening is waar je zelf aandacht op wilt leggen in plaats van de 20 andere dingen volgens andere mensen.
17-11-2011 om 18:34
geschreven door Patje007
Regisseur Matthijs van Heijningen Jr. over 'The Thing'.
Als volslagen onbekende in de filmwereld werd Matthijs van Heijningen Jr. voor de regie van de prequel van John Carpenters 'The Thing' gecontracteerd. Zijn horrorfilm laat zien wat zich enkele dagen voor de klassieker uit 1982 afspeelde, maar is door het ontzag voor het origineel haast te labellen als een remake. Van Heijningen begon zijn loopbaan aan de zijde van zijn filmproduce- rende vader, maar ontwikkelde zich uiteindelijk tot internationaal regisseur van commercials. Van Heijningen, die in de Verenigde Staten woont, was in Amsterdam. Een gesprek:
Matthijs van Heijningen Jr.
Hoe ben je als onbekende regisseur bij een project als 'The Thing' terechtgekomen? Matthijs van Heijningen Jr.: Ik maak al twaalf jaar lang commercials. Eerst in Nederland en later ook in het buitenland. In Amerika is de overgang van commercialregisseur naar film- regisseur een logische stap. Daar wordt helemaal niet vreemd tegenaan gekeken. Ze beoorde- len je commercials om te zien of je in staat bent een speelfilm te maken. In die twaalf jaar aan commercials zaten genoeg dingen waaruit bleek dat ik met acteurs en special effects kon werken. Wat wel een beetje vreemd was, is dat ze me gelijk een grote film gaven. Bij commercials leer je heel goed pitchen. Je bent altijd in competitie met andere regisseurs, dus je moet heel erg goed kunnen overtui- gen dat jij degene bent die het project moet gaan maken. Ik ben dus goed in verkooppraatjes.
Ben je ook een fan van het horrorgenre? Matthijs van Heijningen Jr.: Jazeker. Toen ik erbij betrokken werd, dacht ik wel dat het uiteindelijk toch niet zou gaan gebeuren. Ik had dus heel veel bravoure en overblufte mezelf. Toen ze zeiden: ga hem maar maken, realiseerde ik me pas dat ik een prequel van een John Carpenter ging doen. Dat was eigenlijk nog helemaal niet tot me doorgedrongen. Toen begonnen de slapeloze nachten pas.
Scène uit 'The Thing'
Heb je eigenlijk contact gehad met Carpenter? Heeft hij je film gezien? Matthijs van Heijningen Jr.: We hebben geen contact gehad en ik weet niet of hij mijn film ook heeft gezien. Hij kan natuurlijk niet zomaar een bioscoop binnenlopen. Misschien heeft hij een privéviewing gehad. Niemand die het weet.
Hoe moeten we jouw film nou noemen, een prequel of een remake? Matthijs van Heijningen Jr.: Het is gewoon een prequel, want hij speelt zich drie dagen eerder af. Toen ik erbij betrokken raakte en het dus een prequel bleek, zijn we als een detective door de Noorse scène van het origineel gegaan. Het was enorm puzzelen. Er waren allerlei eisen waar ik aan moest voldoen, want ik moest van alles uitleggen. Er zijn ook heel veel dingen die niet kloppen hoor. In John Carpenters versie ook. Hierin zit een stukje videotape waarin we zien dat die Noren met turbochargers het ijs opblazen. Toen dacht ik al: tien Noren kunnen niet zon krater veroorzaken. Carpenter redeneerde, ach dat hebben ze gewoon gedaan. Ik moest dat dus zien op te lossen.
Wilde je dat enorme ruimteschip er ook per se in hebben? Matthijs van Heijningen Jr.: Dat wilde vooral de studio graag. Dat was één van hun eisen om- dat ze heel erg bang waren dat mijn film anders helemaal hetzelfde zou zijn als die van Carpenter. Ik had het schip er misschien liever niet in gehad.
Hoeveel macht heb jij als Nederlandse debutant tegenover zon grote studio? Matthijs van Heijningen Jr.: Toen ik erbij kwam, was er al een versie, maar die was heel slecht. Als toeschouwer wist je namelijk al wie of wat The Thing was. Ik vond dat nergens op slaan. Het idee is dat je het niet weet, anders heb je geen paranoiagevoel. De studio bood aan dat als ik het beter wist, ik het mocht gaan bedenken. We zijn toen met de producers opnieuw begonnen. Ze wilden wel dat ruimteschip erin hebben; dat was hun enige eis. Maar de scène waarin de personages elkaar op tandvullingen controleren(The Thing kan niet overweg met lichaamsvreemd materiaa) heb ik bijvoorbeeld zelf bedacht. Dat moment komt het dichtst bij wat ik voor ogen had.
Scène uit 'The Thing'
Zit er ook nog een diepere laag in jouw film verscholen? Matthijs van Heijningen Jr.: In Amerika is het gevoel van terrorisme en dat je niet weet wie je buurman is heel sterk. Mensen vervreemden van elkaar. Dat zou wellicht een diepere laag kunnen zijn. Dat je buurman misschien een zelfmoordterrorist is. Maar dat is ook wel een beetje een verkooppraatje. Ik vind de paranoia, dat je elkaar niet kan vertrouwen, een heel universeel gegeven.
Carpenters film kwam uit tijdens de Koude Oorlog... Matthijs van Heijningen Jr.: Ze hebben hem toen ook gevraagd of het een parabel over aids was. De ziekte zit in je en je weet het niet. Dat werd er allemaal bijgehaald. Maar hij zag het gewoon als een goede monsterfilm. Ik vond het idee dat jij of ik het monster kunnen zijn en dat samen moeten uitvinden gewoon heel erg sterk.
Horror is het genre bij uitstek dat het moet hebben van clichés. Wilde je deze nog om- zeilen of vul je enkel de verwachtingen van het publiek in? Matthijs van Heijningen Jr.: Ik heb daar nooit zo bij stilgestaan. Als het monster in je zit en je weet het niet, wat is dan voor mij het meest angstaanjagende? Wat als er in mij iets open- barst? Dat vind ik ook aan 'Alien' zo goed: dat glibberige spinachtige wezen. Dat zijn een soort oerangsten en daar kan je niet van afwijken. Als het een heel mooi perfect monster zou zijn, zal het waarschijnlijk niet worden opgepakt door je primaire brein.
Op de set van 'The Thing'
De special effects zijn heel erg jaren tachtig. Heb je overwogen om het visueel veel moderner te maken? Matthijs van Heijningen Jr.: Als fanboy van het origineel wilde ik het heel praktisch aanpakken door kostuums te bouwen. We hadden het gedraaid en gemonteerd en toen zag het er ook echt uit als een jarentachtigfilm. Dat zouden de echte fans ongetwijfeld geweldig hebben gevonden, maar we hebben daarna nog wel veel computereffecten toegevoegd.
De ontvangst in de Verenigde Staten was redelijk. Ben je zelf eigenlijk tevreden? Matthijs van Heijningen Jr.: Ik had niet verwacht dat mijn film in sommige media zo hard aan- gepakt zou worden. Ik had op een mildere ontvangst gehoopt. Ik las kritieken dat het er nihilistisch uitzag en er geen karakterontwikkeling zou zijn. Ik had bovendien gehoopt dat mijn film iets meer zou omzetten in het eerste weekend. Als een film het slecht doet bij de box office, krijg je dan nog wel een tweede kans in Hollywood?
'The Thing' speelt momenteel in de bioscopen. Voor meer informatie over de film, zie mijn blog van29/10/2011.
17-11-2011 om 18:31
geschreven door Patje007
16-11-2011
Kristen Stewart en Robert Pattinson over Breaking Dawn.
Zoals jullie reeds op mijn blog konden lezen komt vandaag 'The Twilight Saga': Breaking Dawn Part 1 in de zalen. Als afsluiting op de reeks artikels over de film vinden jullie hieronder een gesprek met hoofd- rolspelers Kristen Stewart en Robert Pattinson:
Net als bij de verfilming van Harry Potter wordt ook het laatste deel uit 'The Twilight Saga' in twee helften uitgebracht in de bioscoop. In Breaking Dawn - Part 1 treedt Bella in het huwelijk met vampier Edward.
Kristen, wat was voor jou de meest speciale scène in deze film? Kristen Stewart: De bruiloft, absoluut. We hebben er zo lang naar toe gewerkt en er lag zo veel druk op dat moment. Het voelde alsof we echt iets te vieren hadden. Niet zozeer een hu- welijk, maar wel het einde van een heel lange draaiperiode. De geheimhouding van de opnames was ook bizar. Niemand van de crew mocht een mobiele telefoon bij zich hebben, wat natuurlijk erg lastig was. Maar de bruidsjurk moest geheim blij- ven en er mochten geen foto's van op internet verschijnen.
En natuurlijk de veelbesproken bedscène... Kristen Stewart: O ja, de seks was natuurlijk ook een 'big deal'. Ik weet nog dat we het erover hadden hoe je vampierseks in beeld kon brengen, want gek genoeg wordt dat in het boek hele- maal niet beschreven. Er was dus wel ruimte voor interpretatie. Schrijfster Stephenie Meyer heeft de film onlangs gezien en mijn eerste vraag was of zij alles wel okay vond. En met 'alles' bedoelde ik natuurlijk de seksscène. Ik geloof wel dat dat zo is.
Was het voor jullie als acteurs lastig om eindelijk zo'n intieme scène te spelen? Robert Pattinson: Kristen en ik waren enorm nerveus, maar regisseur Bill Condon had er goede en originele ideeën over waardoor het erg interessant en best cool werd. Toch waren de opnames behoorlijk gênant, want alles werd zo langdradig en in kleine stukjes opgenomen. Het was erg grappig, maar ik hoop niet dat er outtakes op de dvd terecht zullen komen.
Kristen Stewart: Omdat die scène helemaal niet aanvoelde als een Twilight-film, dacht ik ook telkens "Waar zijn we mee bezig?" Het was een hele onderneming, maar ik heb het resultaat gezien en het ziet er prachtig uit. Ik vind ook echt dat het helemaal bij het boek past. Tijdens de opnames voelde het trouwens helemaal niet alsof we een bedscène draaiden, want Rob en ik voelden ons zo belachelijk en ongemakkelijk. Ook het feit dat er zoveel over te doen was, maakte het een bizarre gebeurtenis.
Robert Pattinson: Omdat de seks niet in het boek is beschreven, hebben de fans al die tijd hun eigen ideeën erop los kunnen laten. Dus het gaat niet alleen om een bedscène, maar hoe je het zo spectaculair in beeld kunt brengen dat het voldoet aan alle fantasie. Daarnaast ben je er ook ge- woon mee bezig hoe je eruit ziet op beeld. Ik vooral, omdat Taylor Lautner zo enorm gespierd is. Dus probeerde ik maar standjes te bedenken waarin ik alle spieren in m'n lijf moest aanspannen, m'n armen helemaal uitstrekte en tegelijkertijd m'n buik kon inhouden. Ik realiseer me dat dit antwoord waarschijnlijk het slechtste en meest ijdele is wat ik kon geven.
Hebben jullie geprobeerd om niet te dicht in de buurt van de tv-serie True Blood te komen? Robert Pattinson: Ik heb True Blood nooit gevolgd, maar er wordt wel altijd gezegd dat die serie het tegenovergestelde is. Twilight gaat over onthouding, True Blood over vleselijkheid, over het toegeven aan. In Breaking Dawn geven ze zich eindelijk over aan de verleiding en de lust. Maar hoe gaat dat als je vampier bent? Het lijkt alsof iedereen denkt dat het toppunt van erotiek voor vampieren wilde en tomeloze seks is. Maar het zou raar zijn als dat plotseling in Twilight ging gebeuren. De vraag was dus hoe je zo'n seksuele ervaring in beeld brengt, zonder dat het ob- sceen zou worden.
Breaking Dawn is een emotionele reis. Hebben de dingen die Bella meemaakt ook invloed op jou persoonlijk? Kristen Stewart: Ik kan moeilijk een scheiding maken tussen de rol die ik speel en m'n eigen persoonlijkheid. Ik leef al vier jaar naar de momenten uit Breaking Dawn toe - ik was zeventien toen we met deze reeks begonnen. Dit laatste deel zit vol levensbepalende gebeurtenissen, die lang niet allemaal fantasy zijn maar ook in je eigen leven voorkomen. Iedereen die de boeken leest, zal zichzelf erin kunnen herkennen. Tijdens de opnames moest ik mezelf dwingen om me niet te veel door het boek te laten leiden, maar om die momenten gewoon te laten gebeuren.
Wat was er in dit deel anders aan de rol van Edward? Robert Pattinson: Normaal is Edward erg stabiel. Hij denkt en handelt vanuit de wil om een eervol persoon te zijn die altijd het juiste doet, bla, bla, bla. Voor mij was het dus interessant dat hij in dit deel dingen doet waarvan ik dacht "Waar ben je mee bezig?", dingen die niet goed zijn. En dat maakt de rol leuker om te spelen, omdat het een sterke reactie uitlokt. Edward is veel impulsiever, roekelozer en egoïstischer dan in de vorige delen. Hij heeft de zaken niet meer onder controle en weet niet goed meer wat hij moet doen.
Wat ga je het meest missen aan de films? Kristen Stewart : Het is raar om te zeggen 'alles', maar dat is eigenlijk wel wat ik bedoel. Het is gewoon de hele ervaring. We zijn er zo lang mee bezig geweest, dat het raar is om te beseffen dat je nooit meer met deze jongens zal samenwerken aan een Twilight-film. Maar tegelijkertijd voelt het goed, want we hebben alles nu wel gedaan. Hoewel het tweede deel van Breaking Dawn natuur- lijk nog uit moet komen, zal uiteindelijk alles ophouden. Ik zal het missen, maar het zal niet verdwij- nen. Ik bedoel dat ik het altijd met me mee zal dragen.