Will Gluck: Ik ben nooit naar de filmschool geweest. Ik heb alles geleerd door te werken aan de mis-
lukte tv-series die ik gecreëerd heb. Het heeft me een hoop geld uitgespaard maar misschien hadden
20th Century Fox en NBC, de zenders die mijn gerateerde reeksen gefinancierd hebben, me beter naar
de filmafdeling van New-York University gestuurd.
Justin Timberlake en Mila Kunis in 'Friends with Benefits'
Zijn geluk veranderde toen hij in 2010 'Easy A' maakte, een middelbareschoolkomedie die op-
viel door zijn frisse stijl en toon. Minder dan een jaar later is Gluck daar al opnieuw, deze keer
met personages die een tiental jaar ouder zijn dan de vorige keer. Zijn ambities lagen dan ook
een beetje hoger.
Will Gluck: Ik wou een originele film proberen over liefde en seks. Het is één van de redenen
waarom ik Mila Kunis en Justin Timberlake in de hoofdrollen wou. Het moest namelijk van bij
het begin duidelijk zijn dat die personages geen enkel probleem hebben om van bil te gaan als ze
daar zin in hebben. Dat is niet het onderwerp van de film. Het gaat over hoe moeilijk het is om de
juiste persoon te vinden.
Hoe moeilijk is het om originele seksscènes te verzinnen?
Will Gluck: In de meeste films zie je de acteurs kussen, gaat het licht uit en hoor je vervolgens
s morgens de vogeltjes fluiten. Ik wou een film maken over wat gebeurt tussen het moment dat
ze tussen de lakens duiken en het volgende ochtendgloren. In 'Friends With benefits' draait alles
rond de seks, zowel verbaal als fysiek. En elke scène moest grappig zijn.
Wat de film origineel maakt, is dat je zelden de kans krijgt om heel eerlijk te zijn tijdens seks.
Om onverbloemd te zeggen wat je denkt, alsof je basketbal of tennis speelde. Dat heb je volgens
mij nog nooit gezien op het scherm. Ik kan me niet herinneren dat Spencer Tracy aan Katharine
Hepburn uitlegde hoe ze hem precies moest plezieren. (lacht)
Scène uit 'Friends with benefits'
Wat stoort je dan zo erg aan gewone romantische komedies?
Will Gluck: Dat het altijd over personages gaan die denken dat ze de eerste mensen zijn die de
liefde ervaren. Mijn personages weten heel goed waar ze aan beginnen, wat er waarschijnlijk zal
gebeuren en wat de valkuilen zijn. Ze kennen de clichés en de films.
Er spelen voortdurend scènes uit relatiefilms op de achtergrond in 'Friends with benefits'.
Wil je daarmee zeggen dat die films de tijdsgeest weerspiegelen of dat we ons in ons leven
laten inspireren door cinema?
Will Gluck: We kijken allemaal voortdurend naar films en naar televisie. We luisteren voort-
durend naar muziek. En we praten er ook voortdurend over. Ik wou een film waarin de persona-
ges dat ook doen. Dat maakt het namelijk realistisch. De meeste films doen dat niet.
Zij spelen zich in een soort zeepbel waar popcultuur geen deel van uitmaakt. Op straat zie je geen
reclame voor andere films, op café spelen geen songs die je kent, niks. De realiteit is anders. Als
je in Amerika iemands huis binnen stapt, staat de televisie gegarandeerd op. Ik vind het dan ook
fake als je in een film een scène toont waar midden op de dag de tv uit staat. Hetzelfde met muziek.
In mijn films hoor je voortdurend songs.
Scène uit 'Friends with benefits'
Wordt je film dan niet heel duur?
Will Gluck: Ongelooflijk duur. (lacht) Ik gebruik geen componist maar bestaande songs.
Het muziekbudget in 'Easy A' en deze film was een serieuze hap van de totale kost. Maar ik zou
het niet anders willen. Het is voor mij heilig dat een verhaal zich in een realistisch kader afspeelt.
Daarom werkt Justin Timberlake bij een echt tijdschrift, 'GQ', en hebben ze het over merknamen
zoals iPad of Amazon. Het is heel moeilijk om daar telkens de toelating voor te krijgen maar ik
vind het belangrijk.
Justin Timberlake ontmoet op een bepaald moment een mooie vrouw die een Belgisch foto-
model blijkt te zijn. Waar komt je voorliefde voor ons kleine landje vandaan?
Will Gluck: Je zal het er misschien niet mee eens zijn maar België is zon land waar Amerikanen
niets van afweten. Niks negatiefs en niks positiefs. Ze kennen enkel de naam en eventueel choco-
lade of wafels. Daar houdt het bij op. Dat betekent dat je kan zeggen wat je wil.
Je kent die Belgen, ze zijn dol op water! En niemand zal je terecht wijzen.
Het klopt in elk geval dat we mooie mensen zijn.
Will Gluck: (lacht) De Smurfen zijn Belgisch, niet? En Kuifje. Maar niemand in Amerika weet
dat Kuifje van oorsprong Belgisch is.