Wegens zijn verschijning in culthits als bijvoorbeeld 'Donnie Darko' en blockbusters als 'The day after tomorrow' en 'Prince of Persia' mag Californiër Jake Gyllenhaal(30) zich een heuse ster noemen, en dat krediet probeert hij te verzilveren door eigen producties op te starten.
'Source code' is daarvan het meest recente voorbeeld. Gyllenhaal kreeg het intrigerende scenario van Ben Ripley een paar jaar geleden in handen en zocht lang naar een regisseur met de juiste gevoeligheid om dit bijzondere verhaal tot leven te wekken.
'Source code' is namelijk in grote lijnen een thriller over een bom op een trein maar met een sciencefictionkantje. De aanslag heeft namelijk al plaats gevonden. De bom is ont- ploft en het hoofdpersonage (gespeeld door Jake Gyllenhaal) wordt via een baanbrekende nieuwe technologie in de geest van een van de slachtoffers geflitst om de laatste 8 minuten van diens leven nog eens mee te maken. Op die manier moet hij de nodige informatie verzamelen om de terrorist in te rekenen en een tweede, nog grotere aanslag te vermijden.
Toen Gyllenhaal 'Moon' zag, het fantastische debuut van de Britse cineast Duncan Jones, wist hij dat hij zijn man gevonden had. Hier was iemand die zowel de intelligentie, het talent en de humor als de affiniteit met het sciencefictiongenre had om de film in de hand te houden. Want hoe je het ook draait of keert, 'Source code' is in wezen geen eenvoudig verhaal.
Jake Gyllenhaal: De plot is opgebouwd uit allerlei aanwijzingen. Duncan en ik moesten er dus vooral voor zorgen dat alles simpel en helder bleef. Anders zou het heel snel ver- warrend worden. Maar ook als acteur kon ik mijn tanden in de film zetten. De situatie van mijn personage is op zich interessant. Waar bevindt hij zich? Waar komt hij vandaan? Waarom is hij daar? Maar uiteindelijk ging het voor mij in de eerste plaats om hergeboorte. Hoe zou het voelen om telkens opnieuw geboren te worden? Ik zag hem als iemand die keer op keer wakker schiet en zich moet oriënteren. Dat opende allerlei filosofische vraagstukken.
Geef eens een voorbeeld. Jake Gyllenhaal: Elke dag is gevuld met kleine geboortes en overlijdens. Pas als we daar oog voor hebben, kunnen we groeien. Anders blijven we ter plaatse trappelen.
Michelle Monaghan en Jake Gyllenhaal
Als je het zo stelt, is het niet vreemd dat 'Source code' al meteen vergeleken werd met 'Donnie Darko'. Jake Gyllenhaal: Beide films komen uit een gelijkaardige filosofische reflex, denk ik. Ik vind het interessant dat ze net op sleutelmomenten in mijn leven komen. Toen we 'Donnie Darko' draaiden, was ik pas 18 en zat ik nog in volle adolescentie. Nu ben ik er 30 en word ik geacht volwassen te zijn. De vraag of je ingaat op de kansen die je elke dag krijgt, wordt op elke leeftijd anders ingevuld. Belangrijk is dat je dingen kunt achterlaten en compromissen sluiten. Hoeveel compromissen kan je sluiten voor je jezelf verliest en hoeveel heb je nodig om een leven te leiden waarmee je tevreden bent? Daarover gaat volwassenheid. Ik hou van films die dat soort vragen stellen.
Wat ging er door je heen toen je het script van 'Source code' voor het eerst las? Jake Gyllenhaal: Wat mij fascineerde, was welke scenarios je allemaal zou kunnen uit- proberen als je inderdaad in iemands lichaam zou kunnen glippen tijdens de laatste 8 minuten. Wiens lichaam zou je kiezen? En wat zou je kunnen veranderen? Ik dacht aan JFK in Dallas, aan Martin Luther King op zijn balkon in Memphis, aan Abraham Lincoln in het theater. Dan zou ik een hapje gaan eten in plaats van naar het toneelstuk te kijken. (lachje) Die keuzes zouden alles kunnen beïnvloeden, met compleet voorspelbare gevolgen. Ik vind het geweldig om daar- over na te denken.
In de film zien we je op een gegeven moment met een opengereten hersenpan. Ik kan me voorstellen dat dit beeld jou een weerzinwekkend gevoel bezorgt... Jake Gyllenhaal: Zo'n scène spelen is vreemd, en wanneer je het resultaat onder ogen krijgt is het nog vreemder. Ik zag mezelf nooit op een manier die daar ook maar van ver op leek. Ik heb er zelfs een foto van gemaakt. Het is erg beangstigend om jezelf zo te zien, maar ik wéét dat het niet echt is. Artistiek gezien zit dat natuurlijk briljant in elkaar. Duncan had het ook met de computer kunnen genereren, maar deed dat niet omdat hij kunst hoog in het vaandel draagt. Ik houd mijn 'halve lichaam' en gebruik het nu als hoofdkussen (lacht).
Kijkers blijven na de film ongetwijfeld met een reeks vragen achter... Jake Gyllenhaal: Ik hou van films die de kijker achterlaat met filosofische en psycho- logische vragen. Er moet een zekere vorm van mysterie zijn, dat geeft het verhaal een ziel. Vragen zoals "Wat als?" komen ongetwijfeld in je op na het zien van 'Source Code'. Wanneer de kijker zich na de film vragen begint te stellen over bijvoorbeeld de liefde of het einde van de film, dan is de regisseur in zijn opzet geslaagd.
Jouw personage krijgt telkens 8 minuten om te ontrafelen wie de bommenwerper is voordat de trein ontploft. Wat zou jij willen doen als je wist dat je nog maar 8 minuten te leven had? Jake Gyllenhaal: Ik heb me al meermaals afgevraagd hoe het zou zijn om in het lichaam van iemand anders te zitten. Dat zou ontzettend veel mogelijkheden met zich meebrengen: wat zou je doen om een catastrofe te vermijden? Zou je dergelijke rampen zoals in Japan kunnen voorkomen? Wat als je jezelf in het lichaam van JFK kon verplaatsen, tijdens de laatste 8 minuten van zijn leven? Wat zouden we allemaal te weten komen als een computerprogramma ons vlak voor de dood naar dat lichaam kon sturen? Wat zouden we doen en waar zouden we nu zijn? Zouden we de geschiedenis kunnen veranderen? Zouden we op deze manier mensenlevens kunnen redden? Kunnen we mensen hierdoor bij elkaar brengen? Het zijn vooral die laatste twee vragen die me voortdurend bezighouden. Erg fascinerend is dat.
Jij bent er om 'de wereld te redden', zoals jouw personage al lachend verkondigt in de film. Ondanks alles heb je ook nog de tijd om verliefd te worden. Een held heeft dus altijd tijd voor de liefde? Jake Gyllenhaal: Vraag maar eens aan een president of hij tijd heeft om verliefd te worden (lacht). Dat kan je namelijk op elk moment in je leven overkomen. Hoewel mijn personage erachter komt dat het er niet altijd even netjes en eerlijk aan toe gaat in de wereld, is hij er rotsvast van overtuigd dat hij het meisje waar hij gevoelens voor krijgt wél kan vertrouwen. Liefde is een kwestie van je geliefde te zien zoals hij of zij werkelijk is, of dat nu om een familielid, een vriend, of een partner gaat. Op een gegeven moment keert mijn personage terug naar de trein en ziet het meisje waar hij verliefd op is geworden. Hij beseft opeens dat zij de enige persoon in zijn leven is die hij blindelings kan vertrouwen. En dat maakt iets los in hem.
'Source Code' speelt vanaf vandaag in de Kinepolis-bioscopen.
Regie: Duncan Jones Cast: Jake Gyllenhaal, Michelle Monaghan... Genre: Science-fiction, drama Duur: 93 minuten
20-04-2011 om 00:00
geschreven door Patje007
19-04-2011
Nick Cassavetes stapt uit Gotti-film.
Nick Cassavetes heeft zich teruggetrokken als regisseur van Gotti: Three Generations. In deze verfilming van het leven van maffiabaas John Gotti speelt John Travolta de hoofdrol. Cassavetes stapte op vanwege verplichtingen bij een andere filmproductie, schrijft de Amerikaanse filmsite Deadline.
Nick Cassavetes
Naast Travolta is ook Joe Pesci in de film te zien. Lindsay Lohan was in onderhandeling voor een rol. De opnames starten in oktober, zodat de film volgend jaar in première kan gaan.
Cassavetes legt momenteel de laatste hand aan het drama Yellow, met Sienna Miller in de hoofdrol van een drugsverslaafde vrouw.
Sienna Miller
De regisseur, zoon van het acteurskoppel John Cassavetes en Gena Rowlands, is vanaf 25 mei te zien in het bijrolletje van Tattoo Man in de komedie The Hangover part II. Hierin ontwaakt bruidegom Stu (rol van Ed Helms) met een heuse 'tribal' tatoeage op zijn gezicht. Die cameo zou eerder gespeeld worden door Liam Neeson, maar hij had geen tijd voor de opnames.
19-04-2011 om 18:21
geschreven door Patje007
George Clooney legt Nespresso geen windeieren.
Iedereen kent de Amerikaanse filmster George Clooney. Dat heeft het koffiemerk Nespresso goed gezien. Anno 2006 bombardeerden zij Clooney tot het exclusieve gezicht van hun campagnes. Met succes!
In 2005 kwam de omzet van Nespresso nog op 640 miljoen euro, vorig jaar bedroeg die ruim 2,3 miljard. En ja, dat is grotendeels aan de Amerikaanse acteur te danken, want in de 40 landen waar Clooney de campagne aanvoert, is de omzet jaarlijks met minstens 20% toegenomen.
Dankzij Nespresso is het Zwitserse moederbedrijf Nestlé het derde bedrijf in Europa met een totale beurswaarde van meer dan 140 miljard euro. En de groei is nog niet ten einde.
De Nespresso-cupjes zijn niet verkrijgbaar in de supermarkten, omdat die eind jaren tachtig niet geïnteresseerd waren in de dure koffie. Nestlé richtte dus de Nespresso Club op, waarvan ieder die een koffieapparaat kocht, automatisch lid is. De Club bevestigt de exclusiviteit van de koffie en laat het Nestlé toe een uitgebreide data- base op te bouwen. Zij weten perfect wie, wanneer, welke koffie drinkt, kennis van onschatbare waarde.
Vooralsnog lukt het Nestlé de ruim 1.700 patenten te beschermen, ook al werd re- centelijk in thuisland Zwitserland een rechtszaak verloren. Maar Nestlé staat niet stil, naar verluidt werken zij aan chips in de machines die ervoor zorgen dat de illegale kopieën van de cupjes worden geweigerd. De groei van de koffie is dus nog niet afgelopen!
19-04-2011 om 00:00
geschreven door Patje007
18-04-2011
World Invasion: Battle Los Angeles: algemene informatie + preview.
World Invasion: Battle Los Angeles speelt vanaf 20 april 2011 in de Kinepolis- bioscopen.
Inhoud: Al jaren worden er over de hele wereld ufo's waargenomen en gedocumenteerd: Buenos Aires, Seoul, Frankrijk, Duitsland, China. Maar in 2011 worden die vage waarnemingen keiharde werkelijkheid wanneer de aarde wordt aangevallen door onbekende krachten. Terwijl overal ter wereld grote steden worden verwoest, houdt alleen Los- Angeles nog stand in een strijd die nooit voor mogelijk werd gehouden. Een sergeant van de Marine (rol van Aaron Eckhart) en zijn nieuwe peloton moeten een halt zien toe te roepen aan een vijand die alles overtreft waar ze ooit tegen hebben gestreden.
'In a better world', een film over vergelding en vergiffenis.
Met films als "Brodre/Brothers" en "Efter brylluppet/After the wedding" is Susanne Bier (°1960) zonder twijfel de meest bekende vrouwelijke filmmaker van Denemarken. En dat is nog meer het geval sinds haar nieuwe film "In a better world/Haevnen", behalve een bioscoophit in eigen land, ook bekroond werd met de Golden Globe én de Oscar voor beste buitenlandse film.
Inhoud: Een kustplaatsje in Denemarken. De tienjarige Elias wordt gepest op school, maar daar komt verandering in als Christian, een nieuwe klasgenoot, het voor hem op- neemt. Die doet dat op een even agressieve als blijkbaar efficiënte manier, want de Zelf heeft de jonge Christian, hoewel hij dat zo veel mogelijk probeert te verbergen, het moeilijk om het verlies van zijn moeder, gestorven aan kanker, te verwerken. De twee jongens worden goede vrienden, maar dan beslist Christian om de dankbare Elias te betrekken bij een gevaarlijke wraakactie.
Scène uit 'In a better world'
Zo samengevat lijkt "In a better world/Haevnen" een soort coming-of-age verhaal, maar Susanne Bier, die hier voor het scenario opnieuw samengewerkt heeft met Anders Thomas Jensen, heeft de perikelen van de twee jongens gekaderd in een groter geheel. Letterlijk, want Anton, de vader van Elias, werkt als dokter in een vluchtelingenkamp in Afrika, waar hij behalve met de "normale medische miserie" ook nog eens geconfronteerd wordt met de gruwelijkheden van een stammenoorlog. Anton is een uitgesproken pacifist, maar hoe zal hij reageren als een van de krijgsheren, bijgenaamd Big Man, waarvan hij weet dat die de compleet amorele aanstichter is van de meest afschuwelijke gruweldaden, op een bepaald moment zelf medische verzorging nodig heeft?
Op die manier wordt de thematiek van "In a better world/Haevnen" - de Deense titel betekent wraak - namelijk vergelding, vergiffenis en de noodlottige, want vicieuze cirkel van geweld dat geweld oproept, zowel op een micro- als macroscopisch niveau uitgewerkt.
Susanne Bier
Die combinatie van binnenlandse en buitenlandse verhalen had Susanne Bier reeds eerder toegepast in "Brodre/Brothers", over de relatie tussen twee broers, waarvan de oudste als militair naar Afghanistan vertrekt voor een VN-missie. Maar daarom maakt ze nog geen politieke films, benadrukt de cineaste.
Susanne Bier: Mijn films gaan over moraliteit. Ze behandelen ethische problemen. Natuurlijk kan er daarbij soms sprake zijn van politieke implicaties, maar persoonlijk vind ik het makkelijker om mijn ethische standpunten uit te drukken dan mijn politieke overtuiging. Natuurlijk ben ik een tegenstander van moorddadige regimes, maar zoiets vind ik eerder een fundamentele, menselijke stellingname dan een politieke.
Scène uit 'In a better world'.
Hoewel emoties in haar werk een belangrijke rol spelen, heeft Bier ook niet graag dat haar films als melodrama's zouden omschreven worden.
Susanne Bier: Ook in een "gewoon drama" kan sprake zijn van grote emoties. Misschien ben ik ouderwets, maar ik associeer de term melodrama toch vooral met fake. En zelf vind ik natuurlijk dat mijn eigen films eerlijk en oprecht zijn.
Scène uit 'In a better world'
In dat verband vindt de cineaste haar samenwerking met coscenarist Anders Thomas Jensen (die zelf ook o.m. "Adams æbler/Adams apples" regisseerde) erg belangrijk. Ze beschouwt hem als haar creatieve sparringpartner.
Susanne Bier: Hij heeft niet alleen een natuurlijk gevoel voor dialoog, maar hij weet ook altijd een soort humoristische energie in de scenarios binnen te sluizen, zelfs in het meest ernstige materiaal. Hij kan wel een beetje terughoudend zijn wat de meer emotionele ele- menten betreft. Ik kan soms iets suggereren en het idee alleen al doet hem bijna braken.
Susanne Bier is hoe dan ook niet van plan om zich te specialiseren in films over morele dilemma's en maatschappelijke pijnpunten. Eerder in haar carrière had ze reeds de psycho- logische thriller "Sekten/Credo" (1997) gedraaid en ook de romantische komedie "Den eneste ene/The one and only" (1999). En dat wil ze in de toekomst ook blijven doen.
Susanne Bier: Mensen zijn hetgeen mij het meest interesseert. Het is eigenlijk het enige dat mij bezig houdt. En die interesse wil ik graag in verschillende filmgenres aan bod laten komen. Ik heb het gevoel dat ik nog veel andere films zal maken.
'In a better world' speelt vanaf 13 april 2011 in UGC.
Regie: Susanne Bier Cast: Mikael Persbrandt Wil Johnson Genre: Drama Duur: 100 minuten
18-04-2011 om 00:00
geschreven door Patje007
17-04-2011
Nu al sequel voor Hugh Jackmans 'Real Steel'.
De film 'Real Steel' moet nog in de bioscopen komen, maar er wordt al gewerkt aan een sequel.
DreamWorks heeft scenarist Josh Gatins gevraagd om ook de sequel van de film te schrijven. 'Real Steel' zou een groot succes zijn bij de screenings en dat zou DreamWorks gemotiveerd hebben om alvast aan een sequel te beginnen.
Hugh Jackman
'Real Steel gaat over Charlie Kenton (rol van Hugh Jackman), een boxer die zijn glorie verloren heeft en daarmee ook zijn kans op een titel, nu stalen robots van bijna 1.000 kg en 2,5 meter lang de boksring overgenomen hebben. Als promotor verdient Charlie net genoeg geld om simpele robots in elkaar te zetten om zo van de ene ondergrondse bokswedstrijd naar de andere te kunnen gaan. Wanneer Charlie aan lager wal raakt, is hij genoodzaakt samen te werken met zijn zoon Max (rol van Dakota Goyo) die hij nooit echt heeft leren kennen. Samen gaan ze aan de slag om een tegenstander te bouwen en te trainen die kampioenswaardig is. Ook Evangeline Lilly, Kevin Durand, Hope Davis en Anthony Mackie hebben een rol in de film.
'Real Steel' draait december 2011 in de bioscopen.
17-04-2011 om 22:01
geschreven door Patje007
Source Code: algemene informatie + trailer.
Source Code speelt vanaf 20 april 2011 in de Kinepolis-bioscopen.
Inhoud: Soldaat Colter Stevens (rol van Jake Gyllenhaal) ontwaakt in het lichaam van een onbekende man op een pendeltrein naar Chicago die binnen enkele minuten zal ontploffen. Hij maakt deel uit van een overheidsexperiment, genaamd 'Source Code', een programma dat toelaat in de huid te kruipen van een andere persoon tijdens de laatste acht minuten van diens leven. Colters missie: ontdekken wie de bom geplaatst heeft. Hij beleeft de aanslag opnieuw en opnieuw, wanhopig op zoek naar aanwijzingen. De tijd dringt, een nieuwe aanslag dreigt. Bovendien begint Colter zich af te vragen of er een manier is om de passagiers van de trein alsnog te redden...
Regie: Duncan Jones Cast: Jake Gyllenhaal, Michelle Monaghan... Genre: Science-fiction, drama Duur: 93 minuten
17-04-2011 om 00:00
geschreven door Patje007
16-04-2011
Gesprek met de cast van 'Scream 4'.
Neve Campbell, Courteney Cox, David Arquette en Wes Craven kennen elkaar al zowat vijftien jaar. Ze zagen elkaar terug op de set van 'Scream 4' en dat was een beetje als thuiskomen. Tekst en uitleg werden door de cast gegeven tijdens een pers- conferentie in Los Angeles:
David Arquette en Courteney Cox
David Arquette: Het is meer dan een verbond tussen collega's en regisseur. De hele ploeg heeft de voorbije vijftien jaar samen doorgebracht. Je krijgt echt het gevoel dat je tot een familie behoort(draait zich om en glimlacht naar Courteney Cox, die ondanks hun feitelijke scheiding nog altijd zijn vrouw is). Zeker omdat ik getrouwd ben met Courteney en we samen een kind hebben. Dat brengt eerlijkheid met zich mee, en daar hou ik van.
Courtney Cox: Het was heel spontaan. En met Wes hebben we een soort relatie die geëvolueerd is. Hij is onze mentor. Terugkomen en iets samen herbeginnen, dat is zeer prettig. Bovendien ben ik nu veel closer met Neve dan bij de eerste drie films.
Neve Campbell
Wat maakt 'Scream' zo uniek? Wes Craven: Uiteraard zijn de personages, net als de acteurs, ouder geworden. De personages zijn allemaal veranderd. Neve was in het begin een puber(lacht). Alle personages waren jonger. Ze hebben allemaal belangrijke veranderingen in hun leven doorgemaakt. Dat maakt 'Scream' zo uniek. Uniek of niet, dat moet de kijker maar beslissen. De personages hebben beslissingen genomen, hebben dingen meegemaakt die hen hebben veranderd. Gale en Dewey zijn getrouwd. Gale kan niet aarden in dit kleine stadje, ze is ongelukkig en is wanhopig op zoek naar een nieuw idee voor een roman. Dat is fascinerend. Het is formidabel een drama over vijftien, zestien jaar uit te spinnen. Ik ken geen andere films waarin dat gebeurt.
De nieuwkomers Emma Roberts, Hayden Panettiere, Anthony Anderson en Rory Culkin hebben zich met plezier bij de 'anciens' gevoegd.
Emma Roberts(speelt Jill, nichtje van Sidney): Ik was te jong om de eerste film in de cinema te zien. Maar ik heb hem gezien toen ik tiener was. Ik vond het de meest waarheidsgetrouwe en meest aanvaardbare horrorfilm van mijn generatie. Het feit dat het verhaal mogelijk is, maakt het net zo angstaanjagend. Het grootste deel van de film heb ik met mijn ogen dicht gezeten, hoewel ik er zelf in meespeel(schaterlach).
Emma Roberts
Hayden Panettiere(speelt Kirby, vriendinnetje van Jill): Ik hou van het masker en de realistische kant van de film: iemand die je huis binnendringt, dat is een schrik- wekkend gegeven. Het was ook heel bijzonder om in deze familie terecht te komen, in een vaststaand gegeven. Dat moet je respecteren, je moet je plek zien te vinden in die familie.
Anthony Anderson(speelt agent in de ploeg van Dewey die het huis van Sidney moet bewaken: Ik ben zeer blij deel te mogen uitmaken van de filmreeks waarmee ik ben op- gegroeid en die ik heb geparodieerd in 'Scary Movie 3 en 4'(lachend).En ik preciseer dat ik niet de eerste ben die sterft. Nieuw decennium, nieuwe regels: de zwarte is niet meer de eerste die de pijp uitgaat".
Scream 4 speelt sinds 13 april 2011 in de Kinepolis-bioscopen.
Dossier wereldsterren: deel 25: interview met Zac Efron.
Zac Efron, 23 jaar, werd wereldberoemd met zijn rollen in de High School Musical- films en Hairspray. Hordes puberfans dromen sindsdien nog steeds van hun idool. En hij kon nog aardig zingen ook!
Regisseur Craig Brewer was ook gecharmeerd van Zacs fysieke en vocale kwaliteiten en bood hem de hoofdrol aan in de nieuwe Footloose, een remake van de dansklassieker uit 1984 die van Kevin Bacon een wereldster maakte,en die in de Amerikaanse bioscopen te zien zal zijn vanaf 14 oktober 2011. Zac Efron bedankte vriendelijk. Met tranen in de ogen en een brok in de keel had hij zojuist het script dichtgeslagen van Charlie St. Cloud(2010), een drama over broederliefde, dood en rouwverwerking. In de carrière van Zac Efron hadden vrolijke feelgoodfilms op dat moment plaatsgemaakt voor serieus drama. In de film Charlie St. Cloud kon het puberidool zelfs met de doden praten.
Een gesprek met Zac Efron vanuit het zonovergoten Marina del Rey:
Zac Efron: Ik werd gegrepen door de innige band en vriendschap die mijn perso- nage Charlie heeft met zijn kleine broertje Sam. Ik heb zelf een jonger broertje, dus het verhaal was heel herkenbaar en emotioneel. Daarom wilde ik Charlie St. Cloud zo graag maken.
Hebben jij en je broertje net zon innige band als Charlie en Sam in de film? Zac Efron: Absoluut. Ik zou ontroostbaar zijn als er iets met Dylan zou gebeuren. Daarom proberen we zoveel mogelijk tijd samen door te brengen. Deze zomer heeft Dylan zijn schooldiploma behaald. Om dat te vieren, zijn we op vakantie naar Maui gegaan. Zonder onze ouders! Elke dag om zeven uur op om te surfen, te hiken en te cliffjumpen. We hebben een toptijd gehad!
Zac Efron en Charlie Tahan in Charlie St. Cloud
In Charlie St. Cloud kun je met je verongelukte broertje praten. Geloof jij zelf in bovennatuurlijke zaken als leven na de dood en communiceren met overleden mensen? Zac Efron: Ik zweef een beetje in het midden. Ik ben meer het type: eerst zien, dan geloven. Maar soms hoor ik zulke bijzondere verhalen dat ik stiekem toch wel eens denk dat er meer is tussen hemel en aarde. Neem nou mijzelf. Ik heb de mazzel dat mijn films redelijk succesvol zijn. Dan denk ik: Zou er daarboven dan echt iemand zitten die het goed met me voor heeft?
Wel eens een bovennatuurlijke ervaring gehad? Zac Efron: Niet echt. Ik ken wel een spookverhaal uit mijn jeugd. Vroeger moest ik op weg naar school altijd langs een groot, roze huis. Omdat we op de bovenste etage nooit iemand zagen, ging al gauw het gerucht dat daar op zolder een geest huisde. Onzin, natuurlijk. Toch?
Amanda Crew en Zac Efron in Charlie St. Cloud
Het gaat op je 23ste al razendsnel met je carrière. Kun je je nog herinneren wat je als klein jochie later wilde worden? Zac Efron: Professioneel gametester! Geld verdienen met computerspelletjes uitproberen, dat wil elke jongen wel. Ik houd ook van tekenen, dus misschien was ik wel striptekenaar geworden. En er is een tijd geweest dat ik arts wilde worden. Mensen helpen is het mooiste wat er is.
En dat doe je. Jij helpt mensen in de zin dat ze vrolijk worden van jouw films. Zac Efron: Dat is ook zo. Op straat ben ik ooit aangeklampt door een huilende fan. Het was een dik meisje dat zei dat ze het dankzij Hairspray niet meer erg vond om te zwaar te zijn. Ze was trots op wie ze was en ze bepaalde nu zélf wel wat cool, hip en trendy was en wat niet. Dat vond ik ontzettend stoer van haar, ik werd er zelf helemaal blij van. Een van mijn films had iemand dus echt geholpen.
Zac Efron en Nikki Blonsky in Hairspray
Is het leuk om beroemd te zijn? Zac Efron: Het heeft zn voor- en nadelen. Ik heb natuurlijk het mooiste werk van de wereld. Ik kom in veel landen, ontmoet leuke mensen...
We voelen een 'maar' aankomen... Zac Efron: Roem benauwt me ook vaak. Ik heb altijd mensen om me heen. Paparazzi, security, managers... Als ik een flesje cola wil, rent er al iemand naar de koelkast. Dat vind ik soms vervelend, omdat ik altijd gewend ben geweest voor mezelf te zorgen. Maar ook omdat ik graag alleen ben.
Zac Efron en Vanessa Hudgens in High School Musical 3: Senior Year
Hollywoodwatchers vergelijken je met Leonardo DiCaprio: van tienerster naar serieus acteur. Geeft dat druk? Zac Efron: De vergelijking streelt me. Leonardo heeft door Titanic natuurlijk nog steviger met dat stempel van tieneridool moeten worstelen. Maar hij heeft volgehouden, is boven gekomen en is nu op een punt in zijn loopbaan beland waarin hij zijn beste films maakt. Als voor mij net zon carrière als die van Leo is weggelegd, dan ben ik een gelukkig mens.
Wat is er waar van het gerucht dat Jerry Bruckheimer in jou de opvolger van Johnny Depp in de Pirates of the Caribbean-saga ziet? Zac Efron: Dat is inderdaad een gerucht. Maar als hij me vraagt, teken ik blind. In deze film is mijn personage een zeilkampioen, dus ervaring met schepen en woeste zeeën heb ik al, haha!
16-04-2011 om 16:41
geschreven door Patje007
15-04-2011
Andy Serkis trekt apenpak weer aan.
Andy Serkis, vooral bekend als Gollum in The Lord of the Rings, trekt voor zijn nieuwste film Rise of the Planet of the Apes een apenpak aan. Dat deed hij eerder voor zijn hoofdrol in King Kong (2005), maar volgens de acteur zijn die rollen onvergelijkbaar.
Andy Serkis
In de trailer van de nieuwste Planet of the Apes-film, die vanaf 5 augustus 2011 te zien is in de Amerikaanse bioscopen, is te zien hoe wetenschapper Will Rodman, gespeeld door James Franco, een medicijn uitvindt om hersenen te herstellen. Dat medicijn test Franco op apen. De enige bijwerking is dat de intelligentie van de apen significant verhoogd wordt.
In een interview legt Serkis, een Engelse film- en theateracteur van Armeense af- komst, uit wat de verschillen zijn met zijn vertolking van Kong en de rol van Caesar.
Andy Serkis: Om te beginnen was ik in King Kong een tien meter hoge gorilla. In Rise of the Planet ben ik een normale chimpansee, die is opgevoed door mensen en een zekere mate van genetische intelligentie heeft. De rollen zijn eigenlijk onvergelijkbaar. Mensen denken dat het voor mij een makkelijke rol moet zijn, omdat ik eerder de rol van King Kong op me heb genomen. Maar het karakter van een gorilla is compleet anders dan dat van een chimpansee. Je kunt de stukken King Lear en Hamletvan Shakespeare ook niet met elkaar vergelijken.
Scène uit King Kong
Ter voorbereiding op de film bestudeerde Andy Serkis, samen met zijn collegas, urenlang beelden van gorilla's, chimpansees en orang-oetans.
Andy Serkis: Maar toch is dat niet het belangrijkste onderdeel van de film. Je wilt ze wel goed na kunnen doen, maar deze film gaat veel meer over het karakter van de apen. Voor mij draait het om de ontwikkeling van mijn karakter, Caesar. Ik begin de film als driejarige chimpansee maar maak een ontwikkeling tot een soort revolutionaire leider van de groep. De Che Guevara van het apenvolk.
Planet of the Apes komt oorspronkelijk voort uit het boek De Apenplaneet (1963) van schrijver Pierre Boulle. Het verhaal ging over een planeet, waarin mensen vanaf de Aarde op een planeet terechtkomen waar mensen als dieren behandeld worden en de mensapen het intelligente ras zijn.
Dat boek werd vijf jaar later verfilmd door Franklin Schaffner in opdracht van 20th Century Fox. Planet of the Apes kreeg vier vervolgen en een remake in 2001, ge- regisseerd door Tim Burton.
In de nieuwste film, geregiseerd door Rupert Wyatt, wordt het verhaal verteld van de oorsprong van de planeet.
15-04-2011 om 23:53
geschreven door Patje007
Dossier wereldsterren: deel 25: interview met Zac Efron.
Morgen, filmfreaks, kunnen jullie op Cinefilm terecht voor het 25ste deel van de reeks interviews met wereldsterren. Deze keer is het Zac Efron, bekend van de High School Musical-films en Hairspray, die jullie zal vertellen over zijn carrière en hoe het is om een superster te zijn.
15-04-2011 om 16:36
geschreven door Patje007
Interview met regisseur Wes Craven naar aanleiding van de release van 'Scream 4'.
Na het ongeziene succes van de eerste drie Scream-films meer dan tien jaar geleden, is de legendarische slasher movie terug van weggeweest. En net als bij de eerste drie films worden in Scream 4 de regels van het genre op hun kop gezet. Acteurs Neve Campbell, David Arquette en Courteney Cox tekenen weer present, net als regisseur Wes Craven, die misschien wel zijn grootste hit ooit beet heeft.
Kon evenmin ontbreken in Scream 4: de moordenaar Ghostface. De man in het zwart met het iconische masker duikt opnieuw slachtend op wanneer Neve Campbell, alias Sidney Prescott, terugkeert naar haar weinig geliefde Woodsboro.
Wes Craven
Waarom heeft het 10 jaar geduurd om een vervolg op Scream 3 te bedenken? Wes Craven: Het heeft te maken met de DNA van de reeks. Scream is een commentaar op de cultuur en dan vooral op de filmcultuur. En ik denk dat initiatiefnemer producer Bob Weinstein (de baas van het voormalige Miramax), ook wel wist dat we 10 jaar nodig zouden hebben voor we konden terugblikken op het voorbije tijdperk van genrefilms. Maar er waren ook de Scary Movie-films, eveneens geproduceerd door Weinstein, die in de geest van het publiek wat moesten vervagen. Zodanig dat een nieuwe Scream-film zich zou kunnen onderscheiden in iets dat toch wat ernstiger is dan die Scary Movie-films. Maar voor ons allemaal was het handig om 10 jaar te wachten, want dat gaf ons de gelegen- heid om getuige te zijn van een zeer significante evolutie in het horrorgenre.
De serie lacht met de regels van het genre. Welke waren voor u de horrorfilms die de nieuwe regels in Scream 4 bepalen? Wes Craven: Wij hebben in feite onze eigen regels bedacht. Die regels zijn dus nooit toege- past geweest door de horrorfilms van de laatste 10 jaar. We dringen ze in feite een beetje op. Om een voorbeeld te geven: een van de personages zegt dat het onverwachte het nieuwe cliché is. Het is vooral dat soort van observaties die we gemaakt hebben. We praten boven- dien ook veel over de remakes, nieuwe starten en sequels die de laatste 10 jaar schering en inslag waren. En we hebben ons goed geamuseerd met gaten prikken in die films (lacht).
Scène uit 'Scream 4'
Scream 4 kost zon 40 miljoen dollar, evenveel als Scream 3. Is dat mogelijk, na 10 jaar inflatie en een economische crisis? Wes Craven: Ik zou niet weten wat het budget van de film is, maar het is vermoedelijk in de buurt van wat je zegt. En ja, het is mogelijk om het budget te beperken. Onder meer omdat we een fantastische deal hadden met de plaats in de staat Michigan waar we draaiden. Want we kregen een mooie taksreductie van zon 40%. Uiteindelijk hebben ze die deal snel na onze doortocht afgeschaft omdat het hen veel te duur uitkwam (lacht). Maar toen we daar draaiden, was Michigan the place to be voor filmmakers. Ik denk dat op het moment van onze shoot nog 8 of 10 andere cameraploegen aan het werk waren.
De jongeren die Scream 4 zullen zien, hebben waarschijnlijk de eerste drie films niet gezien. Ziet u nummer 4 als een introductie van de serie aan een nieuwe generatie van toe- schouwers? Wes Craven: Absoluut. Allison Brie is de actrice die de assistente van Neve speelt. Ze is 27 jaar oud en ze heeft me verteld dat ze als 12-jarige de Scream-films op video ontdekte. Dat was dus de vorige generatie. Je hebt dus via de nieuwe film niet alleen een nieuwe generatie van kijkers, maar ook een nieuwe generatie van fans die ook nog in de film acteren.
In de cast heb je de veteranen met Neve Campbell, Courteney Cox en David Arquette en je hebt de nieuwkomers. Tekenden die groepen zich ook af op de set? Wes Craven: Neen, we leefden allemaal samen. We hadden ongeveer 21 acteurs van wie zeven heel jonge acteurs. Die hadden hun eigen idee van pret en ze gingen samen uit. Maar David Arquette, die tot de veteranen hoort, werd goede vrienden met al die jongeren. We vormden echt een heel flexibele geheel. Er waren heel weinig spanningen op de set en dat leidt ook tot betere vertolkingen.
Scream 4 speelt vanaf 13 april 2011 in de Kinepolis-bioscopen.
Fans van James Bond noteren het best alvast in hun agenda: in november 2012 wordt de nieuwe Bondfilm in de filmzaal verwacht.
Het zag er even slecht uit voor 007. Filmmaatschappij MGM, die eigenaar is van de rechten, kampt al een tijdje met financiële problemen. Sony Pictures bood zich aan als partner en helpt de prent te financieren. Sony stelde zich ook garant om ook de volgende Bondfilm uit te brengen. Daniel Craig zou ook dan weer in de huid van de Britse spion kruipen.
'Quantum of Solace', de laatste Bondprent, dateert van 2008. Samen met 'Casino Royale' (2006) bracht de film 820 miljoen euro op.
14-04-2011 om 18:41
geschreven door Patje007
Special n.a.v. de release van 'Morning Glory': deel 3: interview met Harrison Ford, Rachel McAdams en Diane Keaton.
In de komedie Morning Glory speelt Rachel McAdams een jonge tv-producente die de taak krijgt om een slecht bekeken ochtendshow van de ondergang te redden. En dat valt niet mee als de twee presentatoren - Harrison Ford en Diane Keaton - elkaars bloed wel kunnen drinken. Een gesprek met de drie hoofdrolspelers vanuit Los Angeles.
Hebben jullie je rollen gemodelleerd naar echte presentators? Diane Keaton: Jazeker, ik heb echt geprobeerd om op Diane Sawyer te lijken. Want het ging mij er alleen maar om hoe ik eruit zag, hahaha. Ik werd ooit door haar geïnterviewd in Good Morning America voor een andere film en ik herinner me dat ik helemaal gefascineerd raakte door haar mooie gezicht. Dus zonder te weten waar we het precies over hadden, zei ik: "Als ik zulke mooie lippen had als jij, hoefde ik niet zo hard te werken aan mijn 'f***ing' persoonlijkheid." Sindsdien mag ik niet meer terugkomen. Maar goed, dat was dan mijn verhaal.
Rachel McAdams: Ik heb wel een paar tv-producenten gevolgd. Gelukkig mocht ik een kijkje nemen in de regiekamer van Good Morning America en The Today Show. Er zijn weinig vrouwelijke producenten, je hebt er maar een paar bij die grote shows. Dat werk vraagt ook zo ontzettend veel tijd. Ik besef dat het echt wel gemakkelijker is om actrice te zijn dan producent van een ochtendshow. Ik heb net iets meer tijd voor mezelf.
Harrison Ford: Ik heb niemand willen imiteren. Ik wilde alleen uitzoeken wie mijn personage Mike Pomeroy was en probeerde vervolgens Mike Pomeroy te spelen als nieuwslezer. Dus ik heb me niet gespiegeld aan een bepaald iemand.
Het is gemakkelijk om dit soort tv-shows op de hak te nemen, maar hebben jullie door deze rol ook meer waardering gekregen voor de mensen voor en achter de schermen? Harrison Ford: We maken de goede shows niet belachelijk, alleen de slechte. De mensen die goede televisie maken worden zeer gewaardeerd en zijn prettig om mee samen te werken. Zij laten het lijken alsof het allemaal heel gemakkelijk is. Ik denk niet dat we het beroep in z'n algemeen in de maling nemen. Het gaat gewoon specifiek over de slechtst bekeken ochtendshow uit de tv-geschiedenis.
Kijken jullie zelf ook naar deze ochtendprogramma's of lees je liever een krant? Diane Keaton: Zodra ik opsta zet ik CNN aan. Dat is nou eenmaal een gewoonte van me. Dat gaat automatisch, waar ik ook ben. Ik ben een groot voorstander van CNN en vooral een fan van Anderson Cooper. Ze zijn allemaal geweldig.
Diane Keaton in 'Morning Glory'
Rachel McAdams: Ik luister vooral naar de radio. Het eerste wat ik 's ochtends doe is de radio aanzetten op CBC. En de laatste tijd ben ik echt podcasts gaan volgen, zoals Radiolab en This American Life.
Harrison Ford: Ook ik zet 's ochtends meteen het nieuws aan, omdat ik altijd als eerste opsta. Dat is gewoon om snel even te kijken of er wat gebeurd is. Maar ik kan niet tegen al dat vrolijke gedoe in de ochtend. Het achtergrondnieuws haal ik uit kranten en van de radio. Ik luister graag naar BBC News en CBC News. Die hebben vaak interessante dingen te vertellen.
Jouw personage probeert te voorkomen dat nieuws infotainment wordt. Hoe denk jij over dat fenomeen? Harrison Ford: Het is in de realiteit nog erger. Ik heb het natuurlijk niet over echte journalisten die op een verantwoorde manier hun nieuws vergaren. Maar ik maak me wel zorgen over de manier waarop tegenwoordig politieke opinies als nieuws worden verpakt, waarmee alleen maar vooroordelen bevestigd worden. Er is een heel scala aan tv-shows die voor 'nieuws' doorgaan. Wat je politieke overtuigingen of vooroordelen ook mogen zijn, er is ergens wel een programma dat precies vertelt wat jij horen wil. En dat de rest het allemaal verkeerd heeft. Dat is geen nieuws. Dat is religie. En persoonlijk maak ik me daar erg kwaad over.
Hoe kunnen we voorkomen dat nieuws straks alleen nog maar van dat soort Rush Limbaugh-achtig entertainment geworden is? Harrison Ford: Gewoon door niet klakkeloos aan te nemen wat ze jou proberen te verkopen. Als iets je niet bevalt, ga dan ergens anders heen. En het ligt volgens mij niet eens zozeer aan Rush Limbaugh of andere bekende mensen. Het komt door het publiek. Wij zijn minder geïnteresseerd geraakt in de diepere oorzaken van de problemen die er spelen. We proberen nauwelijks een nationaal bewustzijn te creëren en zijn te veel bezig met het uitbuiten van de onderlinge verschillen. De saamhorigheid is niet zo groot meer, terwijl dat de kracht van een land moet zijn. Ik zeg dit niet uit vaderslandsliefde of nationalisme, ik wil gewoon dat de maatschappelijke problemen aan de orde worden gesteld. En dat hangt af van goede informatie, geplaatst binnen het juiste kader.
14-04-2011 om 00:00
geschreven door Patje007
13-04-2011
Robert Redford vond droomcast voor nieuwe prent.
De Amerikaanse regisseur Robert Redford heeft de ideale acteurs gevonden voor zijn nieuwste film 'The Conspirator'. De hoofdrollen zijn weggelegd voor James McAvoy en Robin Wright.
Robin Wright en James McAvoy in 'The Conspiritor
De nieuwe prent van Redford gaat over een vrouw die beschuldigd wordt van samen- zwering in de nasleep van de moord op president Abraham Lincoln. De hoofdrollen zijn voor Robin Wright, de ex-vrouw van acteur Sean Penn, en de Schot James McAvoy.
Robert Redford en James McAvoy op de set van 'The Conspirator'.
De regisseur vertelde aan talkshowpresentator Piers Morgan dat hij zijn droomcast heeft gevonden.
Robert Redford: Ik wilde James al van het prille begin. Hij is een fantastische acteur en het verbaasde me dat hij het script zo goed begreep. Ik wilde James en Robin. Voor mij was er geen andere optie, ik hoopte alleen maar dat ze de rol zouden aanvaarden.
De film speelt vanaf 15 april in de Amerikaanse filmzalen. Ook Alexis Bledel, Evan Rachel Wood en Tom Wilkinson zijn te zien in 'The Conspirator'.
13-04-2011 om 15:03
geschreven door Patje007
Joe Pesci naast Travolta in Gotti: Three Generations.
Goodfellas-acteur Joe Pesci heeft getekend voor een rol in de film Gotti: Three Generations, die (nu ook officieel) geregisseerd gaat worden door Nick Cassavetes (The Notebook, 2004). Ook Lindsay Lohan gaat haar opwachting maken in de misdaadfilm over de legendarische maffiabaas John Gotti (1940-2002).
Joe Pesci
Pesci zal de rol gaan spelen van Angelo Ruggiero, een voormalige capo van de beruchte Gambino familie en een goede vriend van Gotti. Lohan speelt de rol van Victoria Gotti, de dochter van Gotti. Ze sluiten aan bij John Travolta die eerder werd gecast voor de hoofdrol.
Gotti: Three Generations wordt gebaseerd op de visie van John Gotti's zoon John Gotti jr. De maffiabaas Gotti was jarenlang hoofd van de beruchte Gambino familie, één van de vijf New Yorkse misdaadfamilies.
13-04-2011 om 14:38
geschreven door Patje007
Red Riding Hood, eerste van hele reeks films gebaseerd op sprookjes.
Hollywood herontdekt blijkbaar de sprookjes. Vanaf vandaag speelt Red Riding Hood in onze bioscopen, een film die duidelijk gebaseerd is op het sprookje van Roodkapje. Deze wordt binnenkort gevolgd door Sneeuwwitje(2 films), Hans en Grietje, Pinocchio en de Schone en het beest.
Het gaat hier niet om lieflijke kindertekenfilms à la Walt Disney. In Red Riding Hood zitten bijvoorbeeld scènes die flirten met horror en erotiek, waardoor dit verhaal be- stemd is voor een ouder publiek en dan vooral de tieners die Twilight een beetje beu zijn.
Dat het Hollywood ernst is, merk je aan de topsterren die ervoor worden ingehuurd. Julia Roberts zal de boze koningin spelen in The brothers Grimm: Snow White, waarin Sneeuwwitje en de zeven dwergen hun verloren koninkrijk proberen terug te winnen. Twilight-actrice Kristen Stewart wordt samen met Charlize Theron en Viggo Mortensen genoemd voor Snow White and the huntsman. In die film staat de relatie centraal tussen Sneeuwwitje en een man die haar in het bos vrijlaat in plaats van haar te vermoorden. Voor Hansel & Gretel: Witch hunters staan Gemma Arterton (Prince of Persia) en Famke Janssen op de acteurslijst en in dit verhaal zullen Hansje en Grietje zowaar premiejagers worden.
Catherine Hardwicke
Op de vraag hoe het komt dat Hollywood plots massaal de sprookjestoer op gaat, antwoordt Catherine Hardwicke(regisseur Red Riding Hood en Twilight) het volgende: Catherine Hardwicke: Zo werkt Hollywood nu eenmaal: iemand lanceert een idee en zodra er potentieel in lijkt te zitten, stort iedereen zich erop. Klassieke sprookjes zijn een godsgeschenk voor Hollywood. Het zijn verhalen die iedereen kent en dat scheelt een stuk in de marketingkosten. Tegelijk is het niet verwonderlijk dat de nieuwe verfilmingen de donkere kant van de sprookjes naar boven spitten. Hollywood is niet blind. De bazen van de studio's hebben in de gaten dat verhalen à la Twilight met een laagje horror maar ook romantiek het uitstekend doen bij tieners. De filmbonzen mikken vooral op meisjes, die ruim de helft van het cinemagaand publiek vertegenwoordigen, maar vroeger slecht bediend werden met al die superheldenfilms waar jongens op kicken.
Nu krijgen ook de meisjes de kans een film te kiezen als ze met hun vriendje uitgaan. Onderschat dat niet: films varen er aan de kassa wel bij als ze in aanmerking komen voor een afspraakje. Maar er is meer. Veel sprookjes gaan over de duistere verlangens en angsten van de mens, inclusief seksualiteit. Neem nu Roodkapje: ze vertelt de wolf zelf waar ze naar- toe gaat en zo nodigt ze hem uit in haar leven. Die wolf staat voor het verbodene, de man. In die zin denk ik dat Red Riding Hood opvoedkundig is. Sprookjes leren tieners omgaan met seks. Meisjes die met hun ontluikende seksualiteit worstelen en daar met hun moeder niet over durven te praten, kunnen het wél over het meisje in de film hebben. Via een omweg praten ze over hun eigen onzekerheden.
Amanda Seyfried speelt Roodkapje in de nieuwe film Red Riding Hood. Maar in deze fantasy/horror-versie van het bekende sprookje is ze een volgroeide tiener. Amanda Seyfried
Catherine Hardwicke: En toevallig woont ze in een middeleeuws dorp dat geteisterd wordt door een weerwolf.
De meeste mensen kennen het verhaal van Roodkapje als sprookje van de gebroeders Grimm. Maar Red Riding Hood is hier slechts lichtelijk op gebaseerd.
Catherine Hardwicke: Al voordat de Grimms het sprookje verzonnen, kwam het verhaal in verschillende vormen voor over de hele wereld. En die verhalen waren zelfs veel donkerder dan de film.
Virginia Madsen en Amanda Seyfried
In de film is er geen grote, boze wolf, maar staat een weerwolf centraal.
Catherine Hardwicke: De oude verhalen hadden soms ook een weerwolf, dus het is niet nieuw. Dit aspect gebruikten wij om ons verhaal een mysterieus tintje te geven. De hele film moet dan ook los gezien worden van het sprookje. Dat Roodkapje een tiener is in plaats van het kleine meisje dat iedereen kent, is ook iets van de oude verhalen.
Gary Oldman (Batman Begins, The Dark Knight) mag als beroemd jager het dorp gaan vertellen dat de wolf zich onder de bevolking bevindt. De jonge acteurs Max Irons en Shiloh Fernandez, de tegenspelers van Seyfried, zouden wel eens deze weerwolf kunnen zijn.
Gary Oldman
En alsof het karakter van Seyfried niet genoeg problemen heeft met de moord op haar grote zus, moet ze kiezen tussen de rijke Henry (Max Irons), aan wie ze van kinds af aan gekoppeld blijkt te zijn, en de arme houthakker Peter (Shiloh Fernandez), haar jeugd- liefde.
Max Irons: Bij het spelen van elkaars rivalen in de liefde, scheelde het dat wij het goed met elkaar konden vinden op de set.
Fernandez is echter de gelukkige die als enige een liefdesscene mag doen met Seyfried, iets waar de 25-jarige Irons zwaar teleurgesteld over was. "Gekwetst zelfs." Hij mag slechts toekijken wanneer Fernandez op het punt staat het karakter van Seyfried te ontmaagden.
Amanda Seyfried en Shiloh Fernandez
Shiloh Fernandez(26): Dat vond ik dan weer eng, daar had ik geen weet van.
Amanda Seyfried(25):(nonchalant)Hij zegt maar wat, ik geloof hem niet. Shiloh werkte er uiteindelijk harder voor, want ik zag hem vaker bij de audities.
Na Chloë (2010) is het karakter in Red Riding Hood de tweede titelrol in haar korte carrière als actrice.
Raak je al een beetje gewend aan het feit dat je in Red Riding Hood de titelrol speelt? Amanda Seyfried: Ja, ik vind het erg leuk. Je moet de juiste keuze maken wie je gaat spelen en wie de film uiteindelijk gaat regisseren. Alleen dan zal het spelen van zo'n rol vanuit jezelf kunnen komen.
Het spelen van een hoofdkarakter uit een beroemd sprookje ervaart ik als plezierig. Maar het brengt wel enige verantwoordelijkheid met zich mee. Het was geen droom die uitkwam om een sprookjesfiguur te spelen. Maar dat is omdat ik als klein meisje nog niet wist dat ik actrice wilde worden. Als ik echter toen te horen zou krijgen dat ik in de toe- komst deze kans zou krijgen, zou ik zeker wel verheugd zijn geweest. Bang dat ik niet meer in andere sprookjesfilms zou kunnen spelen omdat het publiek me nu met Rood- kapje zal associëren ben ik niet. Als ik maar genoeg andere projecten doe na Red Riding Rood, dan moet dat vast wel weer mogelijk zijn.
Met Mamma Mia (2008) beleefde Seyfried haar doorbraak en sindsdien mag ze kiezen uit diverse grote rollen. Een andere situatie dan in 2004, toen ze haar filmdebuut maakte met een bijrol in Mean Girls naast Lindsay Lohan, een actrice die het nu moet doen met bij- rolletjes.
Amanda Seyfried: Ach, zij doet het momenteel eventjes op haar manier. Maar voor mij voelt het nu zeker erg fijn. Goh, wat is het toch alweer lang geleden sinds die eerste film.
Red Riding Hood speelt vanaf 13 april 2011 in de Kinepolis-bioscopen.
Regie: Catherine Hardwicke Cast: Amanda Seyfried, Gary Oldman Genre: Thriller, drama Duur: 100 minuten
13-04-2011 om 14:22
geschreven door Patje007
12-04-2011
Filmaffiche 'Red Riding Hood'.
Red Riding Hood speelt vanaf 13 april 2011 in de Kinepolis-bioscopen.
12-04-2011 om 22:20
geschreven door Patje007
Michael Shannon speelt slechterik in Superman: Man of Steel.
Michael Shannon gaat Generaal Zod spelen in Superman: Man of Steel, schrijft het Amerikaanse entertainmenttijdschrift The Hollywood Reporter. Zod is de voornaamste tegenstander van Superman in de film.
Michael Shannon
Regisseur Zack Snyder is blij met de 36-jarige acteur. Zack Snyder: Michael is een krachtige acteur die intelligent overkomt en tegelijk een slechterik kan spelen.
Generaal Zod komt net als Superman van de planeet Krypton en weet daardoor veel over de zwakke plekken van de held. Shannon is momenteel te zien als verwarde agent in de tv-serie Boardwalk Empire. Hij kreeg vorig jaar een Oscarnominatie voor zijn bijrol in het drama Revolutionary Road met Kate Winslet en Leonardo DiCaprio.
De Britse acteur Henry Cavill speelt de titelheld in Superman: Man of Steel. Kevin Costner en Diane Lane spelen zijn stiefouders en Amy Adams speelt Lois Lane.
De film moet volgend jaar in de bioscopen draaien
12-04-2011 om 11:59
geschreven door Patje007
11-04-2011
Zoon Ridley Scott maakt film over Jeff Buckley.
Jake Scott, de zoon van de Britse regisseur Ridley Scott, gaat een biografische film maken over het leven van zanger Jeff Buckley. Dat schrijft de Amerikaanse filmsite Deadline.
Jeff Buckley
Het plan voor een film over Jeff Buckley circuleert al enkele jaren, maar nu lijkt er eindelijk schot in de zaak te komen.
Het scenario is geschreven door Ryan Jaffe, bekend van de muzikale komedie The Rocker. De moeder van Buckley, Mary Guibert, gaat de film produceren. Twilight-acteur Robert Pattinson heeft al aangegeven dolgraag de muzikant te willen spelen.
Jeff Buckley overleed in 1997 op 30-jarige leeftijd tijdens een zwempartij in de Mississipi.