Vandaag vult de depressiekern die boven de Canarische lag geleidelijk opVannacht en morgen valt de wind grotendeels weg. Zondag 12 jan passeert een koufront, verbonden aan een noordelijk gelegen depressie, net ten noorden van de Canarische. De passaat begint zich terug in te stellen maar het front zorgt voor de nodige onstabiliteit waardoor het niet aangewezen is reeds te vertrekken.
Maandag 13 jan schuift het Bermudahoog oostwaarts en nestelt zich ten zuiden van de Azoren. Dit laat de situatie eindelijk wat normaliseren en de NO-passaat ontwikkelt zich. MAAR: ten zuiden van het Azorenhoog ligt een depressiekern op 22°N-40°W en de volgende week schuift het hoog wat op naar het westen (onder invloed van een nieuwe noordelijk gelegen depressie). Gevolgen: de NO-passaat is vrij stabiel maar vrij stevig: minstens 25 kt.
Je kan vertrekken op dinsdag maar je zal een stevige passaat krijgen. Jullie moeten beslissen of 25 kt ok is of niet. In de gusts kan je dan 30-35 kt krijgen. Golven tussen 3-4 m. Het lijkt erop dat dit de rest van de week zal staan. het zal een snelle maar niet zo rustige overtocht zijn. Ik heb hieronder en in bijlage een routeoverzicht gestoken voor een vertrek op dinsdag 14 jan. ETA 18 jan.
Het sneeuwt op de eilanden hier. Dit houd je niet voor mogelijk, vorige nacht kregen we hier zowat de derde storm te verwerken dit seizoen. Bij het openen van de Spaanse kranten stond het bol van foto's met winterlandschappen hier op Gran Canaria. Op welk weer wachten we eigenlijk? investeren we in extra winterpakken, nochtans zijn onze vrouwtjes vandaag op bikini-jacht geweest.
Eigenlijk valt er altijd wel iets te doen, maar eigenlijk zijn we klaar voor vertrek. Onze crew is aangekomen en iedereen heeft zijn hoekje aan boord, zijn privacy. Het is nu wachten op een beter weerbeeld. We krijgen een uitgebreid weerbericht van Fritz Buyl, een ervaren meteoroloog, die ook heel wat ervaring heeft in het zeilen. Het probleem is dat zich de ene depressie na de andere vormt in het Noordelijk gedeelte van de oceaan. Die zorgt er voor dat er zich geen trade winds vormen , nu net de winden die we nodig hebben om aan de overkant te raken. Vandaag hebben we wat oefeningen gedaan, de spiboom gemonteerd, reven getrokken, enz, Gisteren nog een probleem gehad met onze buitenboord motor opgelost, de waterpomp liet het afweten. Vrijdag weten we meer of we dinsdag zouden kunnen vertrekken, wat we wel al weten dat de wind vrij strak zal zijn en de golven een fiks formaat zullen hebben. De soep zullen we moeten houden voor later, .
Na lang beraad hebben we toch besloten onze zeilen te vernieuwen, het zijn onze motoren voor de komende 30.000 mijl, ongeveer 55.000 km. De zon is de grootste vijand van zeilen, daarom is er ook een nieuwe afdekhoes geleverd om ze te beschermen als we niet varen.
Eigenlijk zijn we er klaar voor. Er blijven steeds nog kleine dingetjes te doen, maar een moet je zeggen we zijn er klaar voor. Misschien toch een paar cijfers ivm met de bevoorrading van de boot: totaal aan drinkwater in flessen: 400 liter water opgeslagen in watertanks: 450 liter ook kunnen we van zeewater drinkwater maken aan 100l/per uur,daarvoor moet de generator aan, die op zich een 3 l mazout per uur verbruikt. Duur water niet? 1000l aan brandstof aan boord, we kunnen ongeveer een week op motor varen, een derde van de reis aan vers vlees zullen we ongeveer 20 kg ingevroren meenemen, we hopen ook wat vis te vangen onderweg als reserve nemen we uiteraard ook blikvoer mee, voor de laatste week of in geval van nood als de reis door een of ander voorval langer uitloopt In een volgende update bespreken we wat we aan veiligheidsmateriaal aan boord hebben.
Het komt allemaal heel dichtbij nu, Cindy heeft gisteren en vandaag constant in de keuken gestaan, we maken maaltijden op voorhand klaar die we dan vacuüm verpakt invriezen. Het geeft altijd een goed gevoel om zelfs bij slechter weer op de oceaan een warme maaltijd te hebben, dat sterkt ons aan aan en vooral geeft het ons een betere moraal. Verder nog bevoorrading, net nog 250l aan flessenwater aan boord gehaald. We volgen ondertussen ook het weerbeeld op voor onze te volgen route, momenteel ziet het er tot de 10de niet zo goed uit. de stormen en de depressies in het noordelijk gedeelte van de oceaan beïnvloeden de trade winds die we nodig hebben om de oceaan over te geraken. Mochten we nu vertrekken komen we in te veel windstiltes terecht. We hebben een 1000L stookolie aan boord, genoeg om een 25% van de route te varen op motor, dus dat maakt dat we voor het grootste gedeelte afhankelijk zijn van de wind. Dus afwachten dan maar.
Een goed gevoel hoort toch wel een klein beetje bij deze zalige feestdagen. Dit is ook wel wat wij voelen in dit prille begin van 2014, zeker ook mede door onze reisplannen, die nu echt wel heel kortbij komen.Een goed gevoel hebben wij ook omdat onze Saybia er helemaal klaar voor is. Ontelbare uren hadden we nodig om onze eindeloze todo "To Do List" rond te krijgen. Één puntje ontbreekt nog, het proefvaren, een leuke afsluiter vóór ons vertrek rond 15 januari.Adrenaline stroomt door ons lichaam, maar de spanningen rond deze avonturen zorgen voor alertheid om alles tot een goed einde te brengen.We proberen dagelijks een verslag uit te brengen op onze blog www.bloggen.be/cinal.Voor hen die zich geroepen voelen ons avontuur van nog dichterbij te volgen, er zijn nog enkele plaatsen vrij om jullie te laten meegenieten van deze niet alledaagse zeilavonturen. Een paar data zijn nog vrij vanaf eind maart tot eind mei in de Caribbean. Neem gerust contact met ons op voor verdere details.We wensen iedereen een voorspoedig 2014 en hopen jullie heel snel ergens te ontmoeten op een of ander tropisch strand.
André heeft een ouderwetse lintmeter vanonder het stof gehaald en telt de dagen af voor de grote afreis, heeft vandaag nummer 30 afgesneden. De dead-line komt eraan en de adrenaline komt stilletjes in beweging in onze lichamen. Meer dan 37.000 mijl of ongeveer 65.000km liggen voor de boeg, 3 à 4 jaar zijn daar voor uitgenomen.
Voor de afreis heb je een lijst af te werken waar je soms angstzweet van in de handen krijgt. Hoofdzaak is het in orde maken van het schip, maar ook praktische zaken als paspoorten, verzekeringen, inentingen, teveel om op te noemen, body check-up, enz De Saybia wordt voorzien van een nieuw kleedje, 2 nieuwe zeilen met een totale oppervlakte van 180 m2, een nieuw reddingsvlot oceaanwaardig, tal van andere snufjes zoals zonnepanelen, vernieuwen van ons batterijpark, 11 in totaal, veiligheidsmateriaal,... Maar goed we kijken vooruit de trip gaat over de Kaap Verdische eilanden, naar Sant Lucia waar we ongeveer begin februari aankomen. Het winterseizoen hoppen tussen de Leeward Eilanden. AL even gedacht de gure winter in Belgie even te onderbreken en een weekje met ons mee te zeilen. Vraag gerust onze gedetailleerde route en de meest gunstige plaatsen om te vliegen. Laat derest aan ons over, wij zorgen voor exotische zeiltrips, fantastische ankerplaatsen waar een cocktail met Bounty-allures dubbel zo goed smaakt. hou je van meer spanning, er is nog een kabinet vrij voor de Antigua en de Heiniken race. Ondertussen trek ik terug mijn werkkledij aan om ons schip tip top aan de startlinie te krijgen, half januari.Alain Plaetinck00 34 687 32 38 12alainplaetinck@gmail.comcinal@mailasail.comcindy-alain@hotmail.com
Reeds bij onze thuiskomst, eind april, na onze eerste Transatlantische oversteek, wisten we dat het thuiskomen slechts een tijdelijke situatie zou zijn. Ondertussen zijn Cindy en ikzelf hard aan het werk aan een volgend avontuur. Je kan het al raden de zee roept ons terug, het was zon een aparte ervaring dat daar een vervolg op komt. Concrete plannen,... deze keer wagen we ons aan een overtocht naar het Caribisch gebied, weliswaar met de SAYBIA.
GOED NIEUWS,....
Jullie kunnen meegenieten van deze spannende fantastische avonturen. Leg jou agenda naast ons onderstaand reisplan en neem snel contact met: André: andredesmet1@skynet.be Alain: cindy-alain@hotmail.com 00 34 687 32 38 12
REISPLAN:
Tot 15 jan 2014. De Saybia blijft op de Canarische eilanden, met als tijdelijke thuishaven Pasito Blanco in het zuiden van Gran Canaria . Daguitstappen, weekends of een weekje kunnen geboekt worden. 15 jan tot 31 jan. De laatste klusjes worden geklaard om de Saybia voor te bereiden voor de overtocht. Er zijn nog een aantal plaatsen vrij voor de overtocht (ongeveer 18 dagen), wees er snel bij, als zeiler moet je dit een keer meegemaakt hebben. Dit is jou kans om in een volledig uitgerust jacht en ervaren bemanning te genieten van deze overzeese cruise. 2700 mijl van Gran Canaria naar Barbados. Begin februari tot eind mei. Saybia hopt eilandjes in de Caribs, de parels van de zee kunnen door jullie ontdekt worden in de oase en luxe van de Hanse 53. Mei tot november.Saybia verlaat de Hurricane Belt en schuilt in Grenada, een eiland ten zuiden van de Caribs. Vandaar zijn als mogelijk nog mooiere uitstappen te plannen naar Trinidad, enz,....
U kan de boot, of een hut huren met bemanning voor een dag, weekend, weekje,.... Wij bespreken het vaarplan, de services aan boord,.... Neem contact met ons op voor verdere info om jullie vakantie tot een voltreffer te maken.
We staan versteld dat dit gigantische schip toch last heeft van de eeuwige oceaandeining, meestal ligt de zee bijna olieglad, bijna geen golfjes en toch gaat het logge schip steeds hellen van links naar rechts.
Cruises La Costa biedt ons een excellente service die blijkbaar hoort bij zo'n cruise. De dagen vliegen voorbij, enkele hoogtepunten zijn The Captains Gala, prachtige avondshows, naar meer smakende cocktails, zonnebaden op het deck, genieten van al dat moois.
Zo gaat het allemaal snel en zo komt het dat er gisteren geen Today krantje meer in onze kajuit lag, maar een uitcheckformulier voor de volgende dag. Terug koffers inpakken nog een laatste gala, drankje en uitschepen op het Canarische Tenerife, vanwaar we een Overzet nemen naar Las Palmas onze thuisbasis. Nog een laatste ritje en de wereldreizigers met bagage schepen terug in op hun eigen nestje.
Het was mooi, heel mooi, spanend heel spannend, deze reis zal nog lang naleven. Het was een heel lange voorbereiding, het is allemaal super verlopen een droom werd werkelijk. Ons enig probleem nu, een luxeprobleem, wat wordt onze volgende droom? Een mens leeft maar als hij kan blijven dromen, en werken aan die droom. WORDT VERVOLGD,.....