Met THE SAYBIA de horiZON achterna
Dagboek van een zeilreis om de wereld.
Inhoud blog
  • Explorer 5 cv's
  • test
  • Over en out
  • Naar het droogdok
  • Laatste 10 mijl
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    03-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindelijk concrete plannen

    Een droom sinds jaren, momenten dat we dachten, het komt er wel nooit meer van.


    Mensen die ons beter kennen moeten weten dat wij vechters zijn, en altijd trachten onze dromen een plaats te geven.
    Plots kwam alles in een stroomversnelling, grote reorganisaties op het werk, de toevallige ontmoeting van een Amerikaan uit Seattle, een uitgebreid gezondheidsonderzoek, brachten ons uiteindelijk tot de mogelijkheid om toch de grote stap te wagen.

    De uitdaging:
    Drijvende en zeilend vanuit Gran Canaria, de Atlantische oceaan oversteken richting Caribs. Concreet vanuit Puerto Rico naar Barbados. In rechte lijn een tocht van ongeveer 2700 mijl, ongeveer 5000 km, alleen denken we in een boog te zeilen om de goede winden op te vangen, uiteindelijk wordt het ongeveer 3000 mijl. Hoelang, we hopen het op minder dan 3 weken te klaren.

    Hoe?
    Een paar maanden geleden ontmoetten Nadim, een Amerikaan die hier kwam aangezeild met een gloednieuw aluminium zeiljacht van 45 voet, ongeveer 14 meter lang. Bij een eerste kennismaking en een herstelling die ik aan boord uitvoerde, kwam het tersprake dat hij wel gezelschap zocht om verder de oceaan over te zeilen. Nadim kocht de boot in Nederland en moet nu naar zijn thuishaven in Seattle.
    Dus onze puzzel kreeg vorm, timing, gelegenheid, droom,.....

    Routes:
    Vertrek uit Gran Canaria, de oversteek, Barbados, Santa Lucia, en dan noordelijk op ontdekking tussen de vele eilanden van de oceaan THE CARIBS.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    03-11-2012, 00:00 geschreven door alain  
    01-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Technische informatie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    The “Saybia” een wereldje op zich.

    Als je ver van land verwijderd bent is het opportuun dat je alles maar dan ook alles aan boord hebt. Daarom hebben wij hieronder een lijstje samengesteld van zaken die aan boord worden geschouwd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ons bootje steeds dieper in het water zakt door het vele gewicht. Dat alles doet ons ook een stukje trager varen.

    1. De mini-apotheek.

    Een uitgebreid arsenaal aan medicatie, samengesteld door een bevriend chirurg uit Barcelona moet het mogelijk maken om op iedere noodsituatie een eerste hulp te bieden. Een deel van de medicatie zit in een aparte container, het zijn de producten die enkel mogen gebruiken nadat we telefonisch contact hebben gehad met een dokter. Bvb. Morfine mogen we enkel toedienen na medisch consult. Ook is er een apparaat om zware snijwonden te hechten, injecties voor allerhande, enz. Ik mag er niet aan denken dat Cindy mij een levensnoodzakelijke injectie moet geven, je zou voor minder gezond blijven, haha,…..

    2. De voedselbank.

    Ik denk van de vele zaken aan boord dat dit nog de ingewikkeldste zaak is van het hele project. De oversteek duurt normaal maximaal 3 weken, maar we voorzien voedsel en drinkwater voor 6 weken. Een noodgeval zoals een afgeknapte mast kan er voor zorgen dat je heel wat langer op zee bent. Een voorbeeld van hoeveelheden kunnen we best geven met drinkwater. Raar maar waar je droogt heel snel uit en daarvoor wordt er aangeraden ongeveer 3 liter op 24h te drinken. Snel even rekenen, 4 personen X 42 dagen X 3 liter geeft een totaal van meer dan 500 liter (kg).
    En dat is nog maar het water. Groenten worden onderverdeeld in houdbaarheid, de eerste dagen wordt er verse sla gegeten, daarna volgen de kookgroenten en later blikvoeding. Hetzelfde met vlees en vis. Er is een vriezer en twee koelkasten aan boord maar wel met beperkte inhoud. We schatten dat we ongeveer 1200kg aan eten en drinken meenemen. Brood wordt na de eerste week zelf gebakken, daar is ons Cindy meester in, heerlijk de geur van een vers gebakken brood.

    3. Techniek aan boord (zie ook vorig artikel).

    - Een Japanse turbodieselmotor van 100pk brengt ons verder bij te weinig wind.
    Die verbruikt ongeveer 6 liter/uur.
    - Een dieselgenerator van 6 KW bezorgt ons 220 volt en laadt ook onze batterijen,
    verbruik, ongeveer 2 liter/uur.
    - Een watermaker is een toestel dat drinkbaar water maakt van zeewater, wordt op
    zich gevoed met de bovenstaande generator en produceert 90 liter/uur.
    - Verscheidene elektrisch (24 volt) aangedreven pompen zorgen voor de
    watervoorziening en de afvoeren.
    - Een netwerk van elektronica voorziet ons van alle comfort: 3 GPS-kaartlezers, een
    windinstallatie, een dieptemeter, snelheidsmeter, Satteliet-telefoon, weerfax, VHF-
    boordradio, enz,…
    - Een elektrische broodoven.
    - De zeilgarderobe bestaat uit, een grootzeil van 77 m², een genua van 93 m², een
    genua van 60 m², een lichtweerzeil van 120m², een stormfok en stormgrootzeil. Een
    trinqueta staat nog op het verlanglijstje.
    - 2 ankers van ongeveer 25kg en een ankerketting van 100 meter moeten ons op
    idyllische plaatsjes aan de grond houden.
    - Het veiligheidspakket hebben we ook zwaar uitgebreid, moeilijk uit te geven centen,
    daar het allemaal zaken zijn die je hoopt om nooit te gebruiken, maar ze kunnen
    levensnoodzakelijk zijn. Even opsommen: 10 gewone reddingsvesten, 4 opblaasbare
    met harnas, 2 reddingsvlotten, Epirb (toestel die via satelliet onze positie doorgeeft bij
    een noodsituatie), een arsenaal vuurpijlen, een seinpistool (kan ook als verdediging
    tegen eventuele piraten gebruikt worden), reddingsboei, werpspeer die een
    overboord gevallen persoon helpt terug te vinden, uurwerken die bij het over boord
    vallen een signaal weergeven, een grabbelbox is een waterdichte drijvende tas
    waarin alles zit opgeslagen om mee te nemen in je reddingsvlot.
    Verder zijn er de gebruikelijke zaken aan boord die veelal te vergelijken zijn met een caravan. Alleen gaat alles op een boot veel sneller defect. Ook onderdelen zijn steeds een stuk duurder. Alles is gemaakt om zo goed mogelijk bestand te zijn tegen vocht en zout water. Het is een dagelijkse bezigheid de boot droog te houden en alles goed te onderhouden. Dit hoort nu eenmaal bij het zeilen. Zeker 30% van onze tijd gaat aan het onderhoud van het schip.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    01-11-2012, 00:00 geschreven door alain  
    Archief per week
  • 02/02-08/02 2015
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 27/04-03/05 2009
  • 03/12-09/12 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 09/04-15/04 2007
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Graag een reactie
  • FSF
  • Jg emperor appreciated Kevin Durant!Freddy adu counter said the warriors players
  • Jg emperor praised Kevin Durant was thunder of sorrow King Fried combination far four giant + no team
  • 先生
  • Greets from Malaysia

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs