Als je ergens aankomt buiten Europa moet je de boot en de hele crew inklaren, daarom moet je een gele vlag hijsen, als teken dat je de douane vraagt. Niemand mag voordien van boord. Inklaren is meesten een hele klus, 3 kantoren, stempels in je paspoort en een heleboel invulformulieren.
Dezelfde dag was alles in orde en konden we voet aan wal zetten, en wat dacht je de eerste Rumpunch was als een zalf.
Saint Charles is de eerste haven waar we aankwamen, meteen heel mondain en chique, we hebben hier de kleinste boot.
Terug gewone dagelijks dingen doen kan overheersend zijn, een douche, een toilet dat niet beweegt, zalig gewoon.
De boot ligt nu voor anker.
We gaan de komende dagen op verkenning hier, en daarna plannen we de tocht naar het volgende eiland.
Het gaat waarschijnlijk eerst in zuidelijke richting, Grenadines.
Als je ergens aankomt buiten Europa moet je de boot en de hele crew inklaren, daarom moet je een gele vlag hijsen, als teken dat je de douane vraagt. Niemand mag daarvoor van boord.Dezelfde dag was alles in orde en konden we voet aan wal zetten, en wat dacht je de eerste Rumpunch was als een zalf.Saint Charles is de eerste haven waar we aankwamen, meteen heel mondain en chique, we hebben hier de kleinste boot.Terug gewone dagelijks dingen doen kan overheersend zijn, een douche, een toilet dat niet beweegt, zalig gewoon.De boot ligt nu voor anker.We gaan de komende dagen op verkenning hier, en daarna plannen we de tocht naar het volgende eiland.Het gaat waarschijnlijk eerst in zuidelijke richting, Grenadines.
Hey Hey Hey, onze droom komt in vervulling, we zijn aan de overkant. Wat een gevoel van voldoening, jaren droomden we ervan, maanden hebben we dit voorbererid, en nu we zijn er in het tropische paradijs. Ik ben vooral fier op mijn vrouwke, die hard meewerkte aan deze tocht, die in zelfs zware weersomstandigheden toch zorgde dat er steeds een warme maaltijd was. In de keuken vlogen potten soms in het rond, maar toch,...nooit kregen 2 keer hetzelfde voorgeschoteld. Fantastisch.Cindy stond ook dag en nacht klaar om touwen te trekken bij zeilwissels.Na iets meer dan 2844 mijl deden we de tocht in minder dan 18dagen, om precies te zijn 17 dagen en 15 uren.Dat zijn 423 uren Dat zijn 25380 minuten.Een gemiddelde snelheid van 6,7 knopen, ongeveer 12 km/h.Meer dan 90% van de tijd hebben we gezeild, dus iets minder dan 42 uren hebben we op motor gevaren, die tijd heeft de motor aangestaan bij gebrek aan wind. Wel heeft de motor in totaal bijna 95 uren gedraaid om energie op te wekken en zo onze batterijen op te laden, meestal s'nachts, overdag deden de zonnepanelen heel goed hun werk.Iedere minuut die we zeilden was een genot, het een al meer dan het ander, maar het heeft bijgedragen aan onze gezondheid, nog een comfirmatie, ons leven hoort op zee. Ikzelf heb me in lang niet zo goed gevoeld.We zeilden uiteindelijk in totaal 2844 mijlen, een boot vaart nooit rechtdoor, dat heeft met de wind te maken. Tijdens de overtocht hebben we slechts 4 keer een schip gedetecteerd op de radar, waarvan 3 cargo's en 1 catamaran zeilboot, ongelofelijk hoe eenzaam de oceaan is.We verbruikten uiteindelijk 580 liter mazout, 850 liter water,...Wat we nu gaan doen, testen of onze zeebenen nog functioneren aan land en proberen nadat we zijn ingeklaard, of die benen ons naar het dichtste terrasje brengen voor nen goeien mojito, en t mag er ook meer dan enen zijn. Proost,....