De vertrekdatum ligt nog niet helemaal vast maar midden volgende week zouden we de trossen los gooien.
Gisteren zaterdag zijn we gaan proefvaren, alles verliep vlot. Een paar kleine details te veranderen aan boord, smeren van een paar geleiders op de mast, maar de adrenaline begint echt wel te gieren, het wordt tijd om te vertrekken. Tijd om de laatste voorraden vers voedsel aan boord te halen. Boter, melk, kaas, vers vlees, groenten, eieren,enz,....
Vandaag zondag spelen we grootkeuken, we gaan aan de kook, voor de eerste dagen op zee bereiden we een paar gerechten, dit maakt het ons voor de eerste dagen een stuk makkelijker.
Ons lichaam heeft toch een paar dagen nodig om te wennen aan de constante deining op zee, dus niet direct geschikt om zomaar een uurtje te staan kokkerellen in een steeds bewegende keuken.
De weersvoorspellingen zijn vrij goed, al hebben we de kans om iets te weinig wind te hebben. Maar goed je weet het nooit 100%.
Gelukkig waren we nog niet van plan te vertrekken, maar dat zou toch niet gelukt zijn. Gisteren namelijk plofte na de middag een auto in het water net voor onze boot. De arme chauffeur dacht er niet aan zijn handrem aan te zetten en de auto besliste zomaar even een bad te nemen. Ondertussen is onze voltallige bemanning aangekomen. Gisteren rond de tafel gezeten, er valt heel wat te bespreken. Zo hebben we alle veiligheidsvoorschriften overlopen, wat te doen bij brand, lekken van de boot, uitvallen van de stroom, enz,... Zaterdag gaan we even proefvaren, de boot testen, de bemanning, enz,.... Een beetje nieuw voor ons is het "downwind" zeilen, het zeilen met de wind vanachter, dit vergt een paar technieken onder de knie te krijgen. We hebben ook de schiften verdeeld, wie welk deel van de dag voor zich neemt, wanneer je slaapt, enz,....het varen gaat 24 uur door, er is altijd een permanentie voorzien.
Een paar ideetjes van wat we zoal meesjorren: 250 liter flessenwater, 30 liter fruit en groentesappen, 9 kg pasta en 8 kg rijst, 2,5 kg noten, 2kg gedroogd fruit, ongeveer 5 kg groeten in blik, ongeveer 2 kg tonijn in blik, 100 blikjes bier, 24 flessen wijn, sausen en soepen in poedervorm,enz... Daarboven komt nog de vers afdeling: 14 kg vacuüm verpakt vers vlees, ongeveer 25 kg vers fruit, 10 kg verse groenten, 60 eieren, voldoende broden voor de eerste week, daarna zelf bakken. De kunst is om alles zo te organiseren dat wat eerst bederft, eerst moet worden gegeten. Dagelijkse controle van de voorraad is zo belangrijk. We zijn in normale omstandigheden een drietal weken onderweg, daarbovenop voorzien we nog een marge van 50%. Dus bevoorraden we ons voor 4 personen eten en drinken voor een 35 dagen. Gestuurd via satteliettelefoon Cindy Alain
Gisteren was normaal de start van de ARC, de regatta die meer dan 230 boten de oceaan over brengt. Het was sedert 1989 geleden dat de start moest uitgesteld worden door een gevaarlijke weerssituatie op de oceaan. Een depressie ten Noordwesten van de Canarische eilanden beïnvloedt het weer zodanig dat de wind nu Zuidoost waait met kracht 6 à 7, net uit de richting waar je naartoe vaart, dus een onmogelijke klus. De start is verplaatst naar dinsdag 13h. Van dan blijft de wind wel vrij krachtig maar uit de goede richting, wat zou betekenen dat het een snelle start wordt, wat ook zijn voordelen heeft, golven zullen er wel zijn, 2 à 3 meter hoog. We volgen het weer nu ook op de voet voor onszelf, het ziet er naar uit dat het winderig blijft, wat natuurlijk een snelle overtocht zou geven, alleen wordt het dan wat moeilijker om de soep in de kommen te houden. Behalve de verse voeding zou alles aan boord zijn. Vanaf donderdag zijn we voltallig aan boord en kunnen we overgaan naar de safetycheck, briefing naar iedereen toe, wat te doen in geval van nood, enz,.... We gaan dan proefvaren en zien of alles goed vast zit aan boord en of de boot 100% ok is. Derest laten we dan over aan Neptunus die de kwaliteit van de reis bepaalt.