Vandaag was voor Cindy en Alain een spannende dag, we zijn gaan proefvaren. Dit betekent, alles wat we de laatste 3 maanden met veel passie aan onze Saybia hebben gedaan werd vandaag uitgeprobeerd en uitgetest. Uitslag 97%, oef, wat een last valt van onze schouders af. De zeilen met hun extra reven, de watermaker, de zonnepanelen, de windgenerator, enz, alles heeft het goed gedaan, de boot bleef ook droog. Ok, dit geeft het gevoel dat elk moment dat we hier nog moeten blijven er een te veel is. We zijn KLAAR. Het weerbeeld krijgt ook een goede vorm. Hieronder kan je het weerbeeld lezen dat onze meteoroloog heeft doorgestuurd. De Tradewinds komen eraan, als alles zo blijft, vertrekken we dinsdag rond 10h s'morgens. Plan A is koers zetten naar de Kaap Verdische eilanden, voelen we ons goed en gaat het goed met de winden varen we meteen door naar de overkant. St Lucia here we come, ..
Vandaag vult de depressiekern die boven de Canarische lag geleidelijk opVannacht en morgen valt de wind grotendeels weg. Zondag 12 jan passeert een koufront, verbonden aan een noordelijk gelegen depressie, net ten noorden van de Canarische. De passaat begint zich terug in te stellen maar het front zorgt voor de nodige onstabiliteit waardoor het niet aangewezen is reeds te vertrekken.
Maandag 13 jan schuift het Bermudahoog oostwaarts en nestelt zich ten zuiden van de Azoren. Dit laat de situatie eindelijk wat normaliseren en de NO-passaat ontwikkelt zich. MAAR: ten zuiden van het Azorenhoog ligt een depressiekern op 22°N-40°W en de volgende week schuift het hoog wat op naar het westen (onder invloed van een nieuwe noordelijk gelegen depressie). Gevolgen: de NO-passaat is vrij stabiel maar vrij stevig: minstens 25 kt.
Je kan vertrekken op dinsdag maar je zal een stevige passaat krijgen. Jullie moeten beslissen of 25 kt ok is of niet. In de gusts kan je dan 30-35 kt krijgen. Golven tussen 3-4 m. Het lijkt erop dat dit de rest van de week zal staan. het zal een snelle maar niet zo rustige overtocht zijn. Ik heb hieronder en in bijlage een routeoverzicht gestoken voor een vertrek op dinsdag 14 jan. ETA 18 jan.
Het sneeuwt op de eilanden hier. Dit houd je niet voor mogelijk, vorige nacht kregen we hier zowat de derde storm te verwerken dit seizoen. Bij het openen van de Spaanse kranten stond het bol van foto's met winterlandschappen hier op Gran Canaria. Op welk weer wachten we eigenlijk? investeren we in extra winterpakken, nochtans zijn onze vrouwtjes vandaag op bikini-jacht geweest.
Eigenlijk valt er altijd wel iets te doen, maar eigenlijk zijn we klaar voor vertrek. Onze crew is aangekomen en iedereen heeft zijn hoekje aan boord, zijn privacy. Het is nu wachten op een beter weerbeeld. We krijgen een uitgebreid weerbericht van Fritz Buyl, een ervaren meteoroloog, die ook heel wat ervaring heeft in het zeilen. Het probleem is dat zich de ene depressie na de andere vormt in het Noordelijk gedeelte van de oceaan. Die zorgt er voor dat er zich geen trade winds vormen , nu net de winden die we nodig hebben om aan de overkant te raken. Vandaag hebben we wat oefeningen gedaan, de spiboom gemonteerd, reven getrokken, enz, Gisteren nog een probleem gehad met onze buitenboord motor opgelost, de waterpomp liet het afweten. Vrijdag weten we meer of we dinsdag zouden kunnen vertrekken, wat we wel al weten dat de wind vrij strak zal zijn en de golven een fiks formaat zullen hebben. De soep zullen we moeten houden voor later, .