Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
26-10-2008
Zware appartementsbrand Grote Steenweg Berchem
Donderdagvoormiddag brak brand uit op de 2e verdieping vn een appartementsgebouw aan de Grote Steenweg In Berchem.
Mijn collega-fotograaf passeerde op het moment dat de brand uitbrak de plaats van het gebeuren. Zijn ooggetuigeverslag;
"Ik passeerde toevallig de brand. Ik was een 200 meter voor de brand toen ik een grote hoeveelheid rook uit de woning zag komen. Toen ik er voorbij reed kwam er net een persoon (ik dacht een rode kruis medewerker) naar buiten met een persoon. Op dat moment kwam er ook juist een eerste politiepatrouille aan. Achter de ramen op het 2de verdiep zagen we, ik en mijn broer, serieuze vlammen in de kamer. Ik heb m'n wagen dan veilig geparkeerd en ben toen naar daar gegaan. Door de hitte sprong er een ruit vooraan. Een 5-tal minuten later kwam ook de commandowagen aan gevolgd door Ladder Zuid, niet veel later gevolgd door de 1 Zuid. Direct is er een ploeg met HD en adembescherming de woning binnengedrongen. De ladder werd opgesteld en via die weg werd een 2e aanval via een 2e HD ingezet. Een ruit werd verwijderd en via die weg drong de 2e ploeg de woning binnen waardna er een serieuze rookontwikkeling volgde. Niet veel later werd die rook door de overdrukventilator uit de woning verdreven en werd er begonnen met nablussen en het leegmaken van de woning. Ondertussen was ook ziekenwagen Middelheim aangekomen en ontfermde zich over de dame die naar buiten gebracht was. Deze was enkel redelijk over haar toeren en werd door de mensen van de ziekenwagen opgevangen. Ook 2e Deurne was toen al ter plaatse. "
Bij het recyclagebedrijf SITA aan de Schomhoeveweg ontstond Vrijdagochtend rond 8u brand. Pakken papier, karton en plastiek waren beginnen smeulen en zorgden voor een irriterende ook. 8 werknemers hadden last van prikkelende luchtwegen en werden voor controle overgebracht naar Jan Palfijn. Gelukkig beschikt het bedrijf over een zeer goede blus (sprinkler)instalatie waardoor de brand onder controle bleef. Brandweer Antwerpen kwam terplaatse me de nodige wagens. Na een dikuur keerden de wagens terug richting VP.
Hulpen terplaatse;
- Commandowagen met Lt - 1e H. Dokken + SIW - Ladder Dokken - 1e H. Lillo + SIW - 2e H. Zuid - Adembeschermingswagen - Watercontainer
Zondag in de latere namiddag merkten voorbijgangers rook op in een geparkeerd voertuig in de Montignystraat op het Zuid. Een kortsluiting in het dashboard bleek de oorzaak. De mannen van 4HWZ. sneden een stuk uit de voorruit om het smeulende dashboard te blussen.
Zondagnamiddag gebeurde er een ongeval op de E17 ter hoogte van Burcht. Het ongeval kwam op HC100 binnen als oproep ongeval geknelden aan de Kennedytunnel richting Nederland. ...de ervaring van de autovoerder van de 1e H. Linkeroever leerde hem dat mensen tot soms wel 2 kilometer voor de tunnel "aan de Kennedytunnel" noemen. Daarom reed de 1e hulp tot aan de oprit Burcht om daar te keren, en inderdaad, tijdens het aanrijden in de andere richting was het ongeval te zien, zo'n 500 meter voorbij de oprit Burcht, net voor de splitsing naar de E34/N49. Van geknelden was bij aankomst geen sprake, alle inzittenden hadden op eigen kracht de voertuigen verlaten. De taak van de brandweer beperkte zich tot het opkuisen van wat olie en glas. 2 jonge dames werden voor verzorging naar het ziekenhuis gebracht.
Berchem; auto duikt 10 meter naar beneden op spoorweg
Op de Singel richting Noord in Berchem, ter hoogte van Berchem-Kerk, raakte een personenwagen in een bocht van de weg af. De wagen ramde een boompje tussen de rijbaan en het fietspad en vloog door de struiken 10 meter naar beneden, waar het voertuig op zijn dak op de spoorweg belandde. De 2 inzittenden van allochtone afkomst raakten gewond, één van hen slaagde erin om het op een lopen te zetten, de 2e zijn verwondingen lieten dat niet toe. Hij werd overgebracht naar het ziekenhuis. Het treinverkeer verliep tijdelijk over 1 spoor, tijdens de zeer vlotte en snelle takeling werd het treinverkeer even stilgelegd.
Vrijdagochtend omstreeks 3.30u vatte een vrachtwagen vuur op de aansluiting van de Ring richting Nederland met de E313. Bij aankomst van 1e H. Deurne en de Watertankwagen was er enkel wat rookontwikkeling, tot plots echter het plafond van de koelwagen inzakte. Er deed zich een soort flash over voor. Een kortdurende vuurbol schoot uit de vrachtwagen. De Adjudant van Deurne vroeg de Luitenant terplaatse, + de Adembeschermingswagen en de watercontainer van Linkeroever. Even werd er zelfs aan gedacht om watertankwagens van andere korpsen te laten aanrukken, maar dat was net niet nodig. Na zo'n 3 kwartier was de brand, die vooral in de geïsoleerde wanden woekerde onder controle en werd er nog een tijd nageblust. De 3e hulp van Borgerhout kwam eveneens terplaatse om de wanden open te knippen zodat gemakkelijker geblust konden worden. Gedurende die tijd was de aansluiting naar de E313 volledig afgesloten voor het verkeer.
Hulpen ter plaatse;
- Commandowagen met Lt. - 1e H. Deurne + SIW - 2e H. Zuid - WTW Borgerhout - SIW + GIW Borgerhout - Watercontainer Linkeroever - Adembeschermingswagen Linkeroever - Wegpolitie Antwerpen met meerdere ploegen
Omstreeks 19.05u sukkelde een vrouw in de Schelde ter hoogte van de Scheldestraat op Het Zuid. De oproeper naar he HC100 had een foute plaats medegedeeld, namelijk aan het steen terwijl de vrouw in werkelijkheid ruim 500meter verder ter hoogte van de Scheldestraat in het water lag. Gelukkig kon ze nog op de kaai geholpen worden door omstaanders, nog voor de brandweer opde juiste locatie terplaatse was. De 1e H. CK kwam uit voorzorg even terplaatse. De 1e H. Dokken Boot en duikers keerden terug naar de kazerne. De vrouw had veel geluk dat het net hoog water was en dat er zeer weinig stroming stond. De vrouw werd met onderkoelingsverschijnselen door zw CK onder begeleiding van Delta 4 overgebracht naar St-Vincentius.
In de Tweemotstraat reed een brommer aan hoge snelheid onder een auto. De bestuurder van de brommer, een Dax Honda, remde nog, maar verloor de controle over zijn brommer, slipte en schoof zo onder de auto. De jongeman zat gekneld en werd door de hulpen van Borgerhout snel ontzet vanonder de auto.
In de Oranjestraat in Antwerpen brak om 14.25u brand uit in de keuken van een woning. Bij aankomst van de hulpen kwam er lichte rook van op het dak. Met 1x HD was de brand snel onder controle, maar er hing veel rook op de 2e verdieping. Omdat de ruimte goed afgesloten was, is de brand van zichzelf terug grotendeels gedoofd. De brand ontstond aan het elektrische kookvuur, daar waren nog wat vlammetjes. Het ganse verdiep heeft zware rookschade opgelopen, de muren en plafond waren volledig zwart geblakerd, de verf was zelfs van het plafond gepeld, wat duidt op een grote warmteontwikkeling. Het pand werd natuurlijk verlucht (er was redelijk wat wind) en na een half uurtje keerden de hulpen terug richting VP.
Ter plaatse;
- 1e H. CK - Ladder CK - 1e H. Zuid + SIW (1 Dokken was bezig met de interventie met drenkelingen in het Albertdok)
Op de Beatrijslaan op Linkeroever, vlak tegen de grens met Burcht waar werken plaatsvinden om een doorsteek te maken van de Burchtse Weel naar de Schelde viel Dinsdagvoormiddag een 40-meter hoge kraan om. De kraan was op dat moment een buis van enkele tonnen zwaar aan het optillen om deze in de gond te drillen. Om één of ander reden is de kraan uit balans geraakt en omgekanteld. Kraan van 40 meter hoog, inclusief de tonnen zware buis en de drilmachine die ook ruim een ton of meer weegt, smakten met een enorme dreun tegen de grond. De kraanmachinist kon nog op het laatste nippertje uit zijn cabine springen. De cabine wed volledig verpletterd . Dezelfde kraan met een waarde van 250.000 Euro was nog maar net hersteld van een gelijkaardig ongeval. Bij dit ongeval raakte niemand gewond. Er kwamen geen hulpdiensten terplaatse.
Op het moment dat deze foto's genomen werden (12.30u) was het grootste deel van de verwrongen al gedemonteerd (in stukken gebrand).
In de Kolibristraat te Merksem is rond 17.25u een brand uitgebroken in een garagebox. Aan een wagen waaraan men vermoedelijk aan het werken was ontstond brand en zette onmiddellijk alles in vuur en vlam. Toen de brandweer net buiten de kazerne reed konden ze al een enorme rookpluim waarnemen, idem voor mij.
De brand sloeg snel en hevig door het dak waardoor ook een enorme rookpluim ontstond, de buurtbewoners werden gevraagd om ramen en deuren gesloten te houden en binnen te blijven. Ook was er ontploffingsgevaar door enkele gasflessen die in het vuur stonden.
De brandweer heeft het vuur direct langst 2 kanten aangevallen en kon zo een woning vrijwaren en aan aanpalende garage's de schade verminderen.
In totaal werden er 8 boxen beschadigd waarvan 1 uitgebrand en 3 zwaar beschadigd.
Zondagnamiddag organiseerde 1HWZ en 1WLo een oefening met de nieuwe hoogwerker en de industriepomp van WLo naast de vroegmarkt op het Kiel. De werking van de beide wagens werd uitgelegd aan de mannen van 1HWZ, aangezien deze bij grote interventies over het ganse grondgebied van de stad, en dus ook in de sector van HWZ ingezet zullen worden. De hoogwerker werd gevoed door de IAP en daarna werd een waterschem opgesteld met 2 kanonetjes. (bv om gassen neer te slaan)
Om 11.15u gebeurde er op het einde van de Charles de Costerlaan, vlakbij de expressweg een zware aanrijding tussen 2 personenwagens. Een personenwagen met Poolse nummerplaat die richting stad reed begon te slippen en week af van zijn rijvak. Hij ramde hierbij een tegenligger in de flank. 2 ziekenwagens werden gestuurd; WLO en CK. Ziekenwagen Linkeroever, als eerste terplaatse vroeg al snel bijstand van een Delta omdat één van de gewonden in shock dreigde te gaan. Kort daarop werden nog 2 extra ziekenwagens bijgevraagd omdat alle gewonden liggend vervoerd dienden te worden. Omstreeks 11:40u vertrok de hele trein richting St-Vincentius.
Op de parking van de Carrefour in Burcht dreigde een grot metalen reklamepanneel van een reklamemast naar beneden te vallen. Het bord, zo'n 3x3 meer, hangende op een kleine 20 meter hoogte hing flink heen een weer te wapperen en hing slechts met enkele bouten vast aan de constructie. Door het voortdurendegewapper in de wind zouden deze ook kunnen losschieten. De 3e hulp van Borgerhout kwamen terplaatse en werden bijgestaan door de hoogwerker van Linkeroever. Met ijzerdraad en een touw werd het bord stevig vastgebonden, tijdelijk, want een firma zou de borden binnen afzienbare tijd komen vervangen en vernieuwen. Terwijl het reklamebord werd vastgemaakt liep er op een alarmcentrale in Brussel een automatisch brandalarm binnen in de Carrefour van Burcht. De 1e H. Linkeroever, de IAP van LO en ladder Zuid kwamen terplaatse, maar al snel bleek het om een loos alarm te gaan.
Donderdagavond iets voor half 7 ontstond brand in een fabrieksloods aan de Maccabilaan in Hoboken. Het betrof bij aankomst van 1e H. zuid en ladder Zuid reeds een uitslaande brand, desondanks dat zij snel terplaatse waren omdat zij nog in Hoboken waren nadat zij terugkeerden van een vorige interventie (gasgeur). Na enkele minuten vroeg de adjudant een 2e ladder bij. De Kapitein kwam eveneens terplaatse. Hij vroeg de watercontainer en in latere instantie ookde adembeschermingswagen terplaatse. Na een 20-tal minuten was de brand grotendeels gedoofd, maar omdater veel materiaal bleef nasmeulen en er geregeld kleine heropflakkeringen waren, bluste men nog ruim 2 uur na.
De werkplaats van het bedrijf is volledig ernield door de brand, he aangrenzende magazijn werd gevrijwaard, er hing enkel wat rook binnen, met de overdrukventilator was deze snel verdwenen.
De eigenaars en werknemers van het bedrijf waren erg aangeslagen. Velen kwamen een kijkje nemen. Toch waren zij zo vriendelijk om koffie te voorzien voor de brandweermannen.
Zondag 28 September was de familiedag van 3 HWDo. Op en rond de kazerne waren de familie en vrienden van de brandweermannen welkom voor een hapje en een drankje. Verschillende demonstraties en animatie zorgde voor afwisseling voor groot en klein. Het mooie weer was de kers op de taart en zorgde voor een zeer geslaagde dag
Met dank aan de manschappen van 3HWDo
Yoni. _________________ Brandweer Antwerpen in woord en beeld.
Giftig product veroorzaakt geurhinder in Lange Kievitstraat
Een zeer giftig product zorgde Zondag voor een hevige geurhinder in de buurt van de Lange Kievitstraat in Antwerpen. Een firma was bezig met het behandelen van stenen (vloer?), maar de producten die daarvoor gebruikt werden waren levensgevaarlijk. Op het niveau -3 van de ondergrondse parkeergarage naast het centraal station werd een bijzonder gevaarlijke concentratie van het product aangetroffen; 400 PPM. Er werd op vele verschillende plaatsen en op verschillende tijdstippen met de buisjes gemeten. Ook op de andere niveau's en buiten op straat werden nog gevaarlijke concentratie's gemeten. Even dacht men er zelfs aan de buurt te evacueren toen het aantal PPM's piekte, maar zo ver kwam het niet. Wel sloot de politie enkele straten af. Omdat men niet onmiddelijk de verluchting in werking kon doen treden duurde het even vooraleer de toestand genormaliseerd was. De oproep was binnen gekomen omstreeks 13.30, omstreeks 17.45 keerde de laatste hulp (1e H. Zuid) terug naar VP.
Yoni. _________________ Brandweer Antwerpen in woord en beeld.
Levensloos lichaam uit de Schelde gevist thv Burcht
Om half 9 Maandagochtend kreeg de politie meding van een drenkeling in de Schelde ter hoogte van Kaai 9 (Mexiconatie, thv Kennedytunnel) Bij aankomst van 1 Zuid kwam de politieboot ook net terplaatse, er was echter niks te zien. Na enkele minuten tevergeefs zoeken kreeg de scheepvaartpolitie melding van een schipper dat het lichaam al ter hoogte van boei 110 dreef, dat is ter hoogte van Burcht. De politieboot en de boot van BWA gingen terplaatse en troffen het levesloze lichaam aan ter hoogte van Ytong. Het lichaam dat al een tijdje in het water lag, werd aan boord gehesen van de politieboot en werd naar het insteekdokje achter het loodswezen gebracht waar de nodige verdere procedure werd ingezet.
Donderdagnamiddag gebeurde een dodelijk ongeval op de Scheldelaan ter hoogte van het bedrijf BASF. Een motorrijder reed tegen hoge snelheid door het rode licht en knalde in de flank van een vrachtwagen die uit de tegenovergestelde richting kwam en de terreinen van BASF wou oprijden (aan poort 6). De klap was hevig, voor de motard kon geen hulp meer baten, was op slag dood. Door de klap scheurde een van de brandstoftanks van de vrachtwagen. Enkele hoderden liter diesel kwam op het wegdek terecht.
Brandweer Antwerpen kwam ter plaatse om de tent te plaatsen en voor de opkuis rijbaan.
In Het Dokske in Merksem is donderdagavond een boot tegen een brug gevaren. De brug zakte daardoor in en kwam op de boot terecht. De boot en de brug blokkeerden het Albertkanaal, waardoor het scheepvaartverkeer veel hinder ondervond.
Het incident gebeurde rond 21.45 uur. De boot ramde het brugje met de kraan waarmee personenauto's op de boot kunnen getakeld worden. De brug, waarover elektrische kabels en distributiekabels lopen, zakte in.
Omdat een groot deel van Merksem qua stroomvoorziening afhankelijk is van de kabels over de brug, diende men de stroom elders te halen. Hierdoor konden de kabels op de brug stroomvrij gemaakt worden. Drie nabijgelegen bedrijven vielen daardoor zonder elektriciteit.
Rond 07.00 uur vanochtend kon de brug opgehesen worden. Het autoverkeer en de scheepvaart op het Albertkanaal ondervonden grote hinder van het ongeval. Tientallen schepen liepen vertraging op.
Bron: gva.be
Brandweer Antwerpen kwam terplaatse met;
- Commandowagen met Lt. - 1e H. Dokken + SIW - SIW + GIW Borgerhout - 2e H. Deurne
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: