Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
07-02-2010
Dief verdronken in Schelde na achtervolging
Donderdagavond iets voor 21u kreeg de politie melding dat er een dief aan het werk was dat ligt aangemeerd aan de Mexiconatie, Kaai 9 aan de 'd Herbouvillekaai (ter hoogte van de Kennedytunnel). De politie start onmiddelijk een zoektocht naar de dief. De dief wil het hazenpad kiezen en waagt een sprong vanuit en raampje in het ijskoude, snelstromende Scheldewater. De dader verdwijnt onmiddlijk (hoogstwaarschijnlijk door een combinatie van hoogte/slag op het water en het temperatuurscontrast) onder water. De brandweer Antwerpen en scheepvaartpolitie werden onmiddelijk in kennis gesteld, doch na een 2 uur durende zoektocht werd niks aangetroffen. Vanwege de sterke stroming was duiken onmogelijk. Enkel de boot werd te water gelaten om met de sensor te zoeken, toch werd niks opgemerkt. Ook de politiehelikopter speurde me de schijnwerper het water af, maar de zoektocht bleef vruchteloos. Vermoedelijk zal het lichaam in de helft van volgende week komen boven drijven tussen Kruibeke en Lillo.
Ter plaatse (4e Cie)
- Commandowagen met Lt - 1e H. Zuid - 1e H. Noord - SIW Noord - GIW Noord - Duikwagen Noord - Bootwagen Noord - Kraanwagen Noord
Brandweer Antwerpen verwelkomt vandaag 16e lichting rekruten
Op donderdag 4 februari 2010 om 17 uur verwelkomt burgemeester Patrick Janssens achttien nieuwe rekruten bij de brandweer Antwerpen.
Dit is de zestiende lichting rekruten die start bij de brandweer Antwerpen sinds 1998. In totaal versterken nu ongeveer 328 nieuwe krachten de brandweer ter vervanging van collegas die met pensioen vertrokken.
De achttien kersverse rekruten (allen mannen) begonnen op 1 februari aan een proeftijd van één jaar. Gedurende een vijftal maanden krijgen ze een intensieve algemene opleiding tot brandweerman. Daarna lopen zij stage in de ploegen. De nieuwelingen krijgen bovendien een gespecialiseerde opleiding industrie en gevaarlijke stoffen. Hierna zijn zij inzetbaar als brandweerman op de 'brandwagen', in de functie van gaspakdrager (voor interventies met gevaarlijke stoffen, lekafdichting, ) of als lid van de meetploegen (voor meting van concentraties van gevaarlijke stoffen) bijvoorbeeld in geval van een lekkende container met een gevaarlijk chemisch product.
Omdat de werfreserve uitgeput is, start er vermoedelijk in de eerste helft van volgende maand opnieuw een selectieprocedure voor brandweerman/brandweervrouw bij de brandweer Antwerpen. De brandweer rekruteert immers jaarlijks veertig tot vijftig nieuwe rekruten. Deze starten in twee lichtingen met hun opleiding: één in het voorjaar (februari) en een tweede in het najaar (september). Geïnteresseerden kunnen zich dus in de eerste helft van maart 2010 online kandidaat stellen voor deelname aan de selecties via de jobsite van de stad Antwerpen www.antwerpen.be/jobs.
Alle info over 'Hoe brandweerman/brandweervrouw worden' (profiel, takenpakket, voorwaarden, selectieprocedure, sport- en selectieproeven,...) staat ook op de website www.antwerpen.be. Geef op de homepagina rechts bovenaan als zoekopdracht 'brandweerman' in om deze info terug te vinden.
Bron/info: antwerpen.be
Wij wensen de nieuwe collega's een boeiende, veilige carriëre toe!
Lekkende dieseltank na klapband op N49 Zwijndrecht
Een vrachtwagen van een firma uit Zomergem kreeg Donderdagochtend omstreeks 4.45u op de N49 ter hoogte van Zwijndrecht richting Antwerpen een klapper aan de trekker links achter, buitenste band. Door de knal werd een ijzeren bare tegen de dieseltank gekatapulteerd. Deze raakte daardoor op 2 plaatsen lek waardoor de diesel op de weg gutste. De chauffeur verwittigde onmiddelijk nodige diensten. De 1e H. Linkeroever + WTW PLO kwamen ter plaatse. De tank werd onmiddelijk met vetter-pasta gedicht. De goot werd afgedamd met aarde zodat o weinig mogelijk diesel in het riool en zo in de ernaast gelegen gracht terecht kwam. De autostradecontainer werd bijgevraagd woor extra korrels. Na de chauffeur even geholpen te hebben met het vervangen van het wiel werden de doordrenkte korrels terug opgeschept en werd de rijbaan gereinigd met detergent. Verkeershinder was er op het vroege uur nauwelijks. 1 rijstrook was gedurende een uur afgesloten voor het verkeer.
Zondagnamiddag kwam een melding binnen van rookontwikkeling in de gang van een appartementsgebouw aan de Lange Kievitstraat, achter het Centraal station. Ter plaatse bleek het om een flinke rookontwikkeling te gaan ten gevolge van een salon dat in brand stond. De brand zelf was snel onder controle, de overige appartementen werden volledig gevrijwaard van schade. Een man en een vrouw hadden wel een rookintoxicatie. Vooral de man was er erg aan toe. Er werden 2 ziekenwagens en een MUG bijgevraagd. Beiden werden naar het ziekenhuis overgebracht.
Ter plaatse:
- Commandowagen met Lt - 1e H. CK - Ladder CK - 1e H. Noord
Uitslaande woningbrand Karel van Dammestraat Merksem
Maandagochtend omstreeks 3u is en gezin op het nippertje ontsnapt aan en brand in hun huis aan de Karel van Dammestraat in Merksem. Bij aankomst van de 1e H. Noord + Ladder was het koppel en hun dochtertje net buiten geraakt. Op dat moment sloegen de vlammen al door het dak van de woning, dat korte tijd later grotendeels inzakte. De Luitenant liet een 2e ladder in bijstand komen, en ook de adembeschermingswagen werd ter plaatse gevraagd. De 2e ladder (Deurne) diende te stellen in de Sint Johan Berchmanstraat, net achter de hoek, om vandaar uit over het dak van een garage de achterzijde van de woning te bereiken. De brand zelf was relatief snel geblust, maar het nablussen van de woning nam een hele tijd in beslag. Omdat het een oude woning betrof, waarin veel hout verwerkt was, kon het vuur steeds terug oplaien. Daarom werd een waakdienst opgezet die wanneer nodig kon ingrijpen. Vanmorgen ging de 2e H. deurne aflossen en nog een nacontrole uitvoeren.
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: