Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
29-12-2010
www.112antwerpen.be
Beste trouwe "brandweer Antwerpen in woord én beeld"-bezoeker,
Na ruim 3 jaar berichtgeving over het gebeuren rondom het Antwerpse brandweerkorps heb ik met spijt in het hart de harde beslissing moeten nemen om de vertrouwde en zeer gewaardeerde blog op een veel lager pitje te moeten doen branden. Een website onderhouden, het bekomen van info, verwerken van foto's én het opstellen van verslagjes is een tijdrovende bezigheid. Gezien ik mij ook nog voor andere website's inzet en daarbuiten nog een fulltime job heb, was het niet langer mogelijk om comfortabel an de site te werken, en een goede, actuele berichtgeving te verzekeren. Om mijn berichtgeving te verzekeren kan ik al langer rekenen op de heer Louis van Looy. Sinds enkele weken hebben wij de handen in elkaar geslagen om een nieuwe nieuwswebsite op te starten, een opvolger voor de blog en voor het PH-A. De website heeft de toepasselijke, gemakkelijke én krachtige naam www.112antwerpen.be gekregen.
112antwerpen zal zoals de naam al doet vermoeden alle berichten uit het Antwerpse brengen die met alle hulpdiensten te maken hebben. Dit in combinatie met fotoreportages zoals u die hier op de blog gewoon was.
112antwerpen is een professionele nieuwswebsite, volledig klaargestoomd door een professionele websitebouwer. Reeds vele complimenten geven ons nog meer inspiratie en moed om onszelf nu op één website te concentreren, zodat we nieuws en fotofeiten uit het Antwerpse zo snel wij kunnen aanbieden op www.112antwerpen.be
Wij verwelkomen u er graag. Ook uw vragen, voorstellen, tips ... zijn steeds welkom!
Linkeroever: Auto zakt weg door waterlek onder voetpad
Een bewoner van de August van Cauwelaertlaan op Linkeroever beleefde enkele bange momenten toen hij deze avond zijn oprit opreed met zijn auto. Plots zakte de auto weg in een gapend gat in het voetpad net voor de oprit. De verbaasde bestuurder stapte uit en zag zijn rechtse acherwiel in een put vastzitten van 1x1 meter, maar de bode zag hij (door de duisternis) niet. Wel hoorde hij in de put water lopen waardoor hij al een groot vermoeden had dat de put het gevolg was van erosie door een waterlek. De man belde de politie die de melding doorgaf aan de brandweer (die 200 meter verder gekazerneerd is). Zij kwamen ter plaatse en vroegen de technische ploeg (derde hulp) in bijstand om de wagen te takelen. Met krikken wed het voertuig voorzichtig opgetild, waarna er balken onder het wiel gestoken werden. Hierna kon de bestuurder veilig terug achteruit rijden, zonder zichtbare schade aan zijn voertuig. DE Antwerpse waterwerken kwamen ter plaatse en begonnen onmiddelijk aan de herstelling van het lek.
Auto in brand gestoken naast oude slachthuis Antwerpen-Dam
Op Zondagmiddag 21 Novemeber werd een grote rookontwikkeling opgemerkt nabij de oude gebouwen van het slachthuis, aan de Slachthuislaan op de Antwerpse Dam. Het bleek te gaan om een auto die voor een loskade van het verlaten gebouw volledig in brand stond. Omdat de kans bestond dat het vuur zou overslagen naar het gebouw, werd eveneens de grote watertankwagen van de Post Noord meegestuurd. Het voertuig brandde volledig uit (stond waarschijnlijk al een tijdje in brand) en werd naar alle waarschijnlijkheid in brand gestoken. De politie voerde daarom een onderzoek naar de feiten.
Vrijdag iets voor 12u moest een vrachtwagen die geladen was met tonnen slachtafval van kippen bruusk remmen aan de ingang van de Kennedytunnel richting Nederland. Hierdoor spoelde een deel van de lading uit de laadbak en kwam op de trekker en de rijbaan terecht Hierdoor raakten 2 van de 3 rijstroken versperd. De brandweer van de Post Linkeroever kwam ter plaatse om de meeste smurrie weg te spuiten, maar omdat de hoeveelheid zo groot was, werd de Civiele Bescherming bijgevraagd met speciaal materiaal om het stinkende afval op te kuisen. Pas omstreeks half 3 werden de 3 rijvakken weer vrijgegeven. Ondertussen had zich op de E17 een file vanaf Sint-Niklaas (16 km) gevormd, en vanaf Vrasene op de E34 ( 10 kilometer). De files gingen over in de avondspits die hierdoor nog moeizamer verliep. Pas om 20.30u was de file volledig verdwenen.
Spectaculaire crash in bocht op knooppunt Sint-Anna Linkeroever
Op het knooppunt Sint-Anna Linkeroever van de Antwerpse Ring richting Nederland ging Donderdagmiddag een vrachtwagen geladen met een propvolle container metalen karren uit de bocht. Het 40 ton zware gevaarte nam in zijn crash een stuk betonnen jersey, een verlichtingspaal, een signalisatiebord en een elektriciteitskast mee. Een automobilist, wonende in Ekeren reed net op dat moment komende van de Waaslandtunnel richting E34. Hij zag het gevaarte plots opdoemen en gaf plankgas. Had hij dit niet gedaan was zijn auto verbrijzeld geweest door het gevaarte. De container kwam nog geen seconde en centimeters na zijn auto met een geweldige dreun op de rijbaan terecht. De chauffeur van de vrachtwagen kon op eigen houtje uit zijn cabine klauteren en raakte licht gewond, maar de container die hij vervoerde werd werkelijk tot schroot herleid. Deze scheurde helemaal open en werd zodanig getorst dat hij vooraan zelfs los kwam van de trailer. Om het gevaarte te takelen diende men de achterste verankeringen zelfs door te branden. De takeling nam uren in beslag en zorgde voor veel verkeershinder.
Smeulende zekeringskast in woning Statiestraat Zwijndrecht
In de drukke Statiestraat in het centrum van Zwijndrecht merkte de bewoner van een privéwoning dat er rook uit zijn zekeringskast kwam. De brandweer werd verwittigd, kwam ter plaatse en sloot de elektriciteit, in afwachting van de komst van een elekricien af. Buiten wat geurhinder was er geen schade in de woning. Het verkeer ondervond wel even hinder en werd plaatselijk omgeleid door de politie.
Melding vrachtwagenbrand aan liefkenshoektunnel blijkt gescheurde brandstoftank
Dinsdagochtend iets voor 1u was er melding van een vrachtwagenbrand net voor de Liefkenshoektunnel richting Nederland. De brandweer Antwerpen (SAH) en Beveren (bevoegd) kwamen ter plaatse, maar al snel bleek er niet meer aan de hand dan een Russische vrachtwagenbestuurder die aan de tolhuisjes een hoge boordsteen had geraakt, waardoor de brandstoftank scheurde en tientallen liter diesel op het wegdek terecht kwamen. De milieucontainer (speciaal uitgeruste container voor het ledigen van brandstoftanks, absorptiemateriaal, borstels, schoppen, vaten, etc..) van brandweer Antwerpen werd bijgevraagd. De resterende inhoud van de brandstoftank werd overgepompt in een vat. De gelekte diesel werd bestrooid met absorptiekorrels. Verkeershinder was er niet.
Ter plaatse
- Commandowagen met Lt. Beveren - AP voorpost Kieldrecht - Tankwagen voorpost Kieldrecht - Karweiwagentje voorpost Kieldrecht - 1e H. Lillo Brandweer Antwerpen - Tankwagen Lillo Brandweer Antwerpen - Milieucontainer post Noord brandweer Antwerpen
Brand industrie firma Hercules Geslecht Doel (SAH Antwerpen)
Zondagavond werden brandweer Antwerpen Post Lillo (als SAH) en Beveren met groot materiaal opgeroepen voor brand industrie bij de firma Hercules aan het Geslecht in Doel. De bedrijfsbrandweer had de situatie al snel onder controle. De stadsbrandweer (Antwerpen) en de LT. van brandweer Beveren gingen op het bedrijf, de overige wagens kregen het bevel aan de ingang te wachten. Na een half uurtje kregen alle wagens het bericht dat ze terug mochten keren naar de kazerne. Wat er juist brandde is niet duidelijk, maar het gebeurt wel meer dat er kleine brandjes ontstaan aan productielijnen in dit bedrijf.
Ter plaatse:
Brandweer Beveren: - Commandowagen met Lt. - AP voorpost Kieldrecht - Tankwagen voorpost Kieldrecht - Karweiwagentje Kieldrecht - Grote materiaalwagen - Hoogwerker - Grote watertankwagen
Brandweer Antwerpen: - 1e H. Lillo - Hoogwerker Lillo - SAP Lillo - Poederwagen Lillo
Zondagmiddag vond op de E313 ter hoogte van Deurne een ernstig ongeval plaats. Een personenwagen, bestuurd door een jonge dame, reed richting Hasselt. Plots week de auto volgens getuigen van het rechtse vak bruusk uit naar links en knalde enorm hard tegen de middenberm.Door de klap kwamen betonblokken van de middenberm op de rijbaan in de andere rijrichting. 2 auto's die daar reden konden de betonblokken niet meer ontwijken. De auto van een bejaard Nederlands echtpaar kwam veilig tot stilstandop de pechstrook, en beiden kwamen zonder verwoningen uit het voertuig. Het 2e voertuig, en zware Mercedes met Duitse nummerplaat was zwaarder gehavend. De bestuurder daarvan raakte zwaar gewond. De jonge dame wiens auto volledig verhakkeld op zijn kop op de middenberm lag kon zelf uit haar voertuig kruipen en raakte slechts licht gewond! De brandweer had een hele karwei aan het opruimen van de brokstukken en verwijderen van gelekte motorolie die over de ganse breedte van de 4-vaksbaan lag. In de richting Hasselt waren 2 rijstroken afgesloten, richting Antwerpen waren 3 rijstroken afgesloten. Dit veroorzaakte in beide richtingen lange files.
Ter plaatse:
- Commandowagen met Lt. - 2e H. Deurne - 2e H. Noord - SIW Noord - GIW Noord - HAV met milieucontainer - WTW Lillo
Aan de Vesten (N70) in Melsele brak Zaterdagavond rond 23.30u een woningbrand uit. De brandweer van Beveren die nog geen kilometer verder gekazerneerd ligt was omdat er nog vele manschappen aanwezig waren in de kazerne na een hele dag water pompen en zandzakken vullen zeer snel ter plaatse. Bij aankomst trof men de bejaarde bewoonster in paniek met lichte ademhalingsmoeilijkheden voor de deur aan. Het personeel van de ziekenwagen ontfermde zich onmiddellijk over de dame, terwijl de spuitgasten de enigzins beperkte vuurhaard te lijf gngen. Het vuur was gelukkig snel onder controle, maar had wel al redelijk wat (rook)schade veroorzaakt. De bewoonster werd voor verzorging naar een Antwerps ziekenhuis overgebracht. Door de brand was de drukke N70 tussen het centrum van Melsele en Beveren ruim een uur afgesloten voor het verkeer.
Omdat de oproeper oorsprongkelijk het adres "Grote Baan in Melsele" had doorgegeven, werd ook de brandweer van Antwerpen gestuurd als SAH. ...de N70 word in de volksmond "Grote baan" genoemd vanaf Zwijndrecht tot Beveren, maar de plaats van interventie noemt "Vesten". Het eerst doorgegeven huisnummer op de Grote baan was namelijk helemaal aan de andere kant van Melsele, tegen Zwijndrecht, waar uiteraard niks werd aangetroffen werd. De interventie speelde zich ruim 2 kilometer verder af. De brandweer Antwerpen ging uit voorzorg even poolshoogte nemen, maar keerde onverricht ter zake terug naar 't stad
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: