Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
04-12-2009
Scheepsbrand Kaai 1227 Katoennatie Waaslandhaven
Donderdagavond ontstond brand op een van de onderste dekken van een schip dat aan kaai 1227 aangemeerd lag en op dat moment met auto's geladen werd. Een dikke rook verspreidde zich snel door het schip, waardor minstens 3 matrozen bevangen geraakten door de rook. Omdat de brand zich diep in het schip bevind was deze zeer moeilijk te blussen.
Brandweer Beveren was als bevoegd korps ter plaatse, Antwerpen als SAH. Ook de Civiele Bscherming kwam ter plaatse.
Ongeval met technische ontzetting op Krijgsbaan Zwijndrecht
Op het kruispunt van de Schaarbeekstraat met de Krijgsbaan in Zwijndrecht kwam het Donderdagmiddag tot een aanrijding tussen een personenwagen en een vrachtwagen. De Personenwagen werd in de flank door de vrachtwagen geramd. De 4 inzittenden van de personenwagen raakten gewond. Door de aard van de verwondingen en de beschadiging van de wagen werd één persoon (passagier vooraan) door de brandweer uit het voertuig ontzet.
Ter plaatse:
- Commandowagen met LT. - 1e H. Linkeroever - SIW + GIW Noord - Zw Linkeroever - Zw Kruibeke - Zw Beveren - Delta 4
Verwarmingsketel ontploft in kelder van pand aan Grote Pieterpotstraat 2000 Antwerpen
In de kelder van een klein hotel in de Grote Pieter Potstraat, hartje Antwerpen, ontplofte een verwarmingsketel. Eén persoon raakte hierbij gewond, en werd ter plaatse verzorgd. De schade bleef beperkt tot de kelder een een deel van de trappenhal van het desbetreffende pand.
Ter plaatse:
- Commandowagen met LT. - 1e H. Zuid + SIW - 1e H. CK - Ladder CK - ZW CK
In de nacht van Zondag op Maandag kwam een 20-jarige man onder een goederentrein terecht in het station van Zwijndrecht. Brandweer en medische diensten kwamen ter plaatse, maar de man was op slag dood. Jammergenoeg betrof het een wanhoopsdaad. Het treinverkeer lag enkele uren stil, maar het personenvervoer ondervond geen hinder van het incident
Ter plaatse:
- Commandowagen met Lt. - 1e H. Linkeroever - SIW + GIW Noord - Zw Linkeroever - Delta 4
Woensdag was er in een deel van Burcht een sterke chemische geur waar te nemen. Verschillende ongeruste burgers belden het HC100 omdat ze een gaslek vreesden. Er kwamen oa meldingen vanop het Kaaiplein, Borgerweert en de Burchtse weel aan de school. (toch wel een eeindje van elkaar verwijderd. ...tot overmaat van ramp kreeg men op nagenoeg datzelfde moment ook melding dat er aan de Burchtse weel een boom op een gascabine gevallen zou zijn. Zowel brandweer als lokale politie van Antwerpen en Zwijndrecht kwamen ter plaatse. Zij konden wel vaststellen dat er een boom op de gascabine DREIGDE te vallen. De boom werd met de kettingzaag verwijderd. Wel werd voor de zekerheid de gasmaatschappij verwittigd. Zij hielpen eveneens naar de oorzaak van de sterke geur zoeken, maar er werd nergens een gaslek aangetroffen, dus gaat men ervan uit dat het een geur van de chemie in de haven was.
2 vrachtwagens belanden op spoorweg naast Antwerpse Ring op Linkeroever
Op de Antwerpse Ring richting Gent ter hoogte van het knooppunt Antwerpen-West gebeurde Maandagmiddag iets voor 13.30 een spectaculair ongeval. De bestuurder van een vrachtwagen merkte de afslag naar de E34 richting Knokke te laat op, hij maakte nog een bruusk manoeuvre, waarbij hij een andere vachtwagen aantikte. Beide vrachtwagens begonnen te slippen en raakten van de rijbaan waarna ze van een steile berm reden en deels op de drukke lager gelegen spoorweg terecht kwamen. De brandweer werd opgeroepen omdat er gevreesd werd dat de bestuurders gekneld zaten. Eén van de bestuurders raakte gewond, de andere bleef ongedeerd maar was wel onder de indruk van het gebeuren. Bij aankomst van de 1e H. Zuid bleek dit gelukkig niet zo te zijn. Wel werd onmiddelijk gevraagd om het treinverkeer in beide richtingen onmiddelijk stil te leggen en de spanning van de bovenleiding te halen. Het duurde uren vooraleer de vrachtwagens geborgen waren en alle brokstukken opgeruimd waren. Pas rond 18u kon het treinverkeer weer normaal passeren. De aansluiting komende van de Kennedytunnel richting E34 werd pas omstreeks 19u vrijgegeven. De verkeershinder bleef vrij beperkt, mede omdat de Liefkenshoektunnel een hele tijd tolvrij gemaakt werd.
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: