Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
19-10-2008
Autobrandje Montignystraat Antwerpen-Zuid
Zondag in de latere namiddag merkten voorbijgangers rook op in een geparkeerd voertuig in de Montignystraat op het Zuid. Een kortsluiting in het dashboard bleek de oorzaak. De mannen van 4HWZ. sneden een stuk uit de voorruit om het smeulende dashboard te blussen.
Zondagnamiddag gebeurde er een ongeval op de E17 ter hoogte van Burcht. Het ongeval kwam op HC100 binnen als oproep ongeval geknelden aan de Kennedytunnel richting Nederland. ...de ervaring van de autovoerder van de 1e H. Linkeroever leerde hem dat mensen tot soms wel 2 kilometer voor de tunnel "aan de Kennedytunnel" noemen. Daarom reed de 1e hulp tot aan de oprit Burcht om daar te keren, en inderdaad, tijdens het aanrijden in de andere richting was het ongeval te zien, zo'n 500 meter voorbij de oprit Burcht, net voor de splitsing naar de E34/N49. Van geknelden was bij aankomst geen sprake, alle inzittenden hadden op eigen kracht de voertuigen verlaten. De taak van de brandweer beperkte zich tot het opkuisen van wat olie en glas. 2 jonge dames werden voor verzorging naar het ziekenhuis gebracht.
Berchem; auto duikt 10 meter naar beneden op spoorweg
Op de Singel richting Noord in Berchem, ter hoogte van Berchem-Kerk, raakte een personenwagen in een bocht van de weg af. De wagen ramde een boompje tussen de rijbaan en het fietspad en vloog door de struiken 10 meter naar beneden, waar het voertuig op zijn dak op de spoorweg belandde. De 2 inzittenden van allochtone afkomst raakten gewond, één van hen slaagde erin om het op een lopen te zetten, de 2e zijn verwondingen lieten dat niet toe. Hij werd overgebracht naar het ziekenhuis. Het treinverkeer verliep tijdelijk over 1 spoor, tijdens de zeer vlotte en snelle takeling werd het treinverkeer even stilgelegd.
Vrijdagochtend omstreeks 3.30u vatte een vrachtwagen vuur op de aansluiting van de Ring richting Nederland met de E313. Bij aankomst van 1e H. Deurne en de Watertankwagen was er enkel wat rookontwikkeling, tot plots echter het plafond van de koelwagen inzakte. Er deed zich een soort flash over voor. Een kortdurende vuurbol schoot uit de vrachtwagen. De Adjudant van Deurne vroeg de Luitenant terplaatse, + de Adembeschermingswagen en de watercontainer van Linkeroever. Even werd er zelfs aan gedacht om watertankwagens van andere korpsen te laten aanrukken, maar dat was net niet nodig. Na zo'n 3 kwartier was de brand, die vooral in de geïsoleerde wanden woekerde onder controle en werd er nog een tijd nageblust. De 3e hulp van Borgerhout kwam eveneens terplaatse om de wanden open te knippen zodat gemakkelijker geblust konden worden. Gedurende die tijd was de aansluiting naar de E313 volledig afgesloten voor het verkeer.
Hulpen ter plaatse;
- Commandowagen met Lt. - 1e H. Deurne + SIW - 2e H. Zuid - WTW Borgerhout - SIW + GIW Borgerhout - Watercontainer Linkeroever - Adembeschermingswagen Linkeroever - Wegpolitie Antwerpen met meerdere ploegen
Omstreeks 19.05u sukkelde een vrouw in de Schelde ter hoogte van de Scheldestraat op Het Zuid. De oproeper naar he HC100 had een foute plaats medegedeeld, namelijk aan het steen terwijl de vrouw in werkelijkheid ruim 500meter verder ter hoogte van de Scheldestraat in het water lag. Gelukkig kon ze nog op de kaai geholpen worden door omstaanders, nog voor de brandweer opde juiste locatie terplaatse was. De 1e H. CK kwam uit voorzorg even terplaatse. De 1e H. Dokken Boot en duikers keerden terug naar de kazerne. De vrouw had veel geluk dat het net hoog water was en dat er zeer weinig stroming stond. De vrouw werd met onderkoelingsverschijnselen door zw CK onder begeleiding van Delta 4 overgebracht naar St-Vincentius.
In de Tweemotstraat reed een brommer aan hoge snelheid onder een auto. De bestuurder van de brommer, een Dax Honda, remde nog, maar verloor de controle over zijn brommer, slipte en schoof zo onder de auto. De jongeman zat gekneld en werd door de hulpen van Borgerhout snel ontzet vanonder de auto.
In de Oranjestraat in Antwerpen brak om 14.25u brand uit in de keuken van een woning. Bij aankomst van de hulpen kwam er lichte rook van op het dak. Met 1x HD was de brand snel onder controle, maar er hing veel rook op de 2e verdieping. Omdat de ruimte goed afgesloten was, is de brand van zichzelf terug grotendeels gedoofd. De brand ontstond aan het elektrische kookvuur, daar waren nog wat vlammetjes. Het ganse verdiep heeft zware rookschade opgelopen, de muren en plafond waren volledig zwart geblakerd, de verf was zelfs van het plafond gepeld, wat duidt op een grote warmteontwikkeling. Het pand werd natuurlijk verlucht (er was redelijk wat wind) en na een half uurtje keerden de hulpen terug richting VP.
Ter plaatse;
- 1e H. CK - Ladder CK - 1e H. Zuid + SIW (1 Dokken was bezig met de interventie met drenkelingen in het Albertdok)
Op de Beatrijslaan op Linkeroever, vlak tegen de grens met Burcht waar werken plaatsvinden om een doorsteek te maken van de Burchtse Weel naar de Schelde viel Dinsdagvoormiddag een 40-meter hoge kraan om. De kraan was op dat moment een buis van enkele tonnen zwaar aan het optillen om deze in de gond te drillen. Om één of ander reden is de kraan uit balans geraakt en omgekanteld. Kraan van 40 meter hoog, inclusief de tonnen zware buis en de drilmachine die ook ruim een ton of meer weegt, smakten met een enorme dreun tegen de grond. De kraanmachinist kon nog op het laatste nippertje uit zijn cabine springen. De cabine wed volledig verpletterd . Dezelfde kraan met een waarde van 250.000 Euro was nog maar net hersteld van een gelijkaardig ongeval. Bij dit ongeval raakte niemand gewond. Er kwamen geen hulpdiensten terplaatse.
Op het moment dat deze foto's genomen werden (12.30u) was het grootste deel van de verwrongen al gedemonteerd (in stukken gebrand).
In de Kolibristraat te Merksem is rond 17.25u een brand uitgebroken in een garagebox. Aan een wagen waaraan men vermoedelijk aan het werken was ontstond brand en zette onmiddellijk alles in vuur en vlam. Toen de brandweer net buiten de kazerne reed konden ze al een enorme rookpluim waarnemen, idem voor mij.
De brand sloeg snel en hevig door het dak waardoor ook een enorme rookpluim ontstond, de buurtbewoners werden gevraagd om ramen en deuren gesloten te houden en binnen te blijven. Ook was er ontploffingsgevaar door enkele gasflessen die in het vuur stonden.
De brandweer heeft het vuur direct langst 2 kanten aangevallen en kon zo een woning vrijwaren en aan aanpalende garage's de schade verminderen.
In totaal werden er 8 boxen beschadigd waarvan 1 uitgebrand en 3 zwaar beschadigd.
Zondagnamiddag organiseerde 1HWZ en 1WLo een oefening met de nieuwe hoogwerker en de industriepomp van WLo naast de vroegmarkt op het Kiel. De werking van de beide wagens werd uitgelegd aan de mannen van 1HWZ, aangezien deze bij grote interventies over het ganse grondgebied van de stad, en dus ook in de sector van HWZ ingezet zullen worden. De hoogwerker werd gevoed door de IAP en daarna werd een waterschem opgesteld met 2 kanonetjes. (bv om gassen neer te slaan)
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: