Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
20-01-2008
Verwijderen van omgewaaide boom Linkeroever
In de vooravond diende de 3e hulp (SIW + GIW Borgerhout) zich naar de doodlopende Dwarslaan op Linkeroever te begeven. Door de felle windvlagen van de afgelopen dagen waren daar enkele bomen gesneuveld, deze lagen op de weg en vormden een gevaar voor weggebruikers.
De bomen werden vakkundig verwijderd. De klus was op 2 minuten geklaard.
Zondagvoormiddag werd de snelwegcontainer van HWDO voor instructie naar WLo gehaald. De mannen van 3WLo konden zo eens zien wat de juiste inhoud van de container is.
Belangrijkste materiaal is de dieselpomp om tanks van vrachtwagens leeg te pompen, de 4 bijbehorende vaten van 250 liter (vrachtwagen heeft meestal 1000 liter diesel bij, in 2 tanks van 500 liter). Met deze pomp mag enkel diesel gepompt worden. Ook zeer nuttig; een bak met grote absorbtiedoeken (vergelijkbaar met vloeipapier, maar dan heel groot). Deze doeken worden op de vervuilde plek gelegd of op het water van een vervuilde beek / gracht. De doeken blijven drijven en slorpen zo de olie of brandstof op. De doeken worden in een appart vat gedeponeerd dat door afvalverwerkingsbedrijf wordt opgehaald.
Voor de rest staan er nog enkele overmaatse vaten, een speciaal wagentje om vaten te vervoeren, schoppen, borstels en aftrekkers in de container. De container is ook uitgerust met een aantal zakken absorptiekorrels, speciale handschoenen en wegwerpoveralles.
Zoals de naam het zegt wordt deze container uitsluitend gebruikt bij wegongevallen.
De Sergeant vond het nuttig dat er ook enkele beelden gemaakt werden, zo krijgt iedereen een beeld van de container. (bij deze voor gezorgd 8))
Na de instructie op WLo werd de container ook eens naar HWZ gereden.
Vrijdagavond gebeurde een ongeval op de afrit Burcht van de E17 komende uit Antwerpen. Een personenwagen met daarin 3 personen (vader, moeder en dochter) begon te slippen in de 2e bocht. De wagen knalde frontaal op een boom. Vader en dochter konden op eigen kracht uit het voertuig geraken, de moeder had echter verwondingen en diende voor de veiligheid en het comfort uit het voertuig ontzet te worden. De hulpen van 4WLo en 4 HWBO knipten het dak weg wat dmv. een voorwaartse dakomslag verwijderd werd. Na een kwartiertje lag de dame in de ziekenwagen na een zeer vlotte ontzetting. De samenwerking tussen de brandweer en het medisch personeel was schitterend.
2 heel licht gekwetsten en 1 gekwetste is de balans van dit ongeval.
De 2e infoavond was net zoals de eerste een groot succes. Ruim 300 geintreseerden kwam opdagen in de aula van de universiteit campus Groenenborger. Enig verschil met de vorige infodag (dat was eind December) was dat er vandaag meer allochtonen en minder vrouwen kwamen opdagen. Daar er de vorige keer bijna 50 vrouwelijke geintresseerden waren, waren het er nu zo'n 15. De vorige infodag waren er amper 5 allochtonen terwijl het er nu ruim 20 waren.
Nu wordt het afwachten, hoeveel mensen zullen effectief inschrijven. Ik heb alvast met enkele mensen een korte babbel gedaan en van een paar van hen ben ik zeker dat ik in de toekomst van hen nog actiefoto's ga nemen op interventies
Koninklijk Atheneum; "gaslek" blijkt geurhinder te zijn
Omstreeks 15:30 was er even paniek in het Koninklijk Atheneum aan de Pijlstraat in Antwerpen. De directie had de branweer gebeld omdat zij een "sterke gasreuk" konden waarnemen. Commandowagen, 1CK + ladder en 1 Zuid + SIW kwamen terplaatse en gingen de oorzaak zoeken. Deze bleek snel gevonden; het betrof een stinkend rioolputje. De hulpen keerden dan ook snel terug richting kazernes.
Donderdag 17 Januari op de middag brak brand uit op de 7e verdieping van een appartementsgebouw aan de Maria-Henriettalei, vlakbij het stadspark. Bij aankomst van 1 Zuid + SIW was er een hevige rookontwikkeling. Zuid heeft de aanval ingezet met 1x HD Boven was het vrij warm met dikke, verstikkende rook. Desondanks was het vuur snel onder controle. Naar wat ik verstond was het een berging- en keukenbrand. Er werd ruim een uur verlucht met de overdrukventilator, terwijl er met de koevoet nog stukken afgebroken werden worden omdat het vuur bleef nasmeulen. om 13u20 waren de hulpen terug in de kazerne
Terplaatse; (4e Cie)
- Commandowagen met LT en stagair-luitenants - 1 Zuid + SIW + AL - 1 Centraal
Vrijdagochtend 11 Januari kantelde een vrachtwagen op de R2 vlak bij de oprit aan de Tijsmanstunnel. De vrachtwagen, geladen met container met daarin zo'n 60 vaten zwavelzuuging op zijn zijde. Een aanzal van de vaten zuur sloeg lek. Het zuur lekte op de rijbaan en in de berm. BWA en brandweer BASF kwamen terplaatse met het nodige materiaal. Er werd gips op het gelekte zuur gestrooid. Hierdoor werd het dik (kalk) en was zo makkelijker op te kuisen. Wel werd de bekomen brij door de chemische reactie warm; als u op de foto's kijkt ziet u het dampen. De rijbaan is de ganse dag afgesloten geweest. Tot in de avond is men bezig geweest met de boel daar op te kuisen.
Zondagavond 13 Januari was het de beurt aan de 3e Cie. Ik ging een paar beelden maken toen de 3HWZ (1e hulp+ SIW+AL+ZKWG, 3 HWDO (2e hulp) en enkele dames van het HC100 de tunnels bezochten. De ziekenwagen deed een verkenningsritje door de Gasthuistunnel.
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: