Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
13-09-2009
VZW Fokus-100 bezoekt Antwerpse kazernes
Op Zaterdag 12 September brachten zo'n 30 leden van Fokus-100 (staat voor Foto Organisatie voor KorpsUitStappen) waaronder ook Brusselse, Waalse en Nederlandse fotografen een bezoek aan de kazernes Noord, Linkeroever, Deurne en Lillo. Voertuigen, materiaal en de kazerne. Op de kazernes kregen de leden wat uitleg, een rondleiding, en uiteraad,de mogelijkheid om een fotoreportege te maken. Blikvanger was uiteraard de lange ladder van de post Noord die werd gesteld, waardoor de leden een imposant uitzicht over de stad en de haven te zien kregen.
Louis van Looy dokter op het medisch Centrum kaai142 en eigenaar van de gelijknamige website (en eveneens lid van FOKUS-100) maakte volgende fotoreportage:
Op de Noorderlaan ter hoogte van het Park spoor Noord gebeurde Zondagochtend een zwaar ongeval. Een Lamborghini reed richting Luchtbal. In de bocht bovenop de brug ging het echter al zwaar fout. De Lamborghini zou geraakt zijn door een aandere wagenen de Lamborghini crashte zwaar tegen de betonnen rand. De wagen werd tot schroot herleid. De bestuurder werd door de manschappen van 3PC en 3PN uit het wrak gehaald en in zeer kritieke toestand naar Stuivenberg overgebracht waar hij kort daarna overleed. Een verkeersdeskundige van het Parket kwam ter plaatse en onderzocht het ongeval. De Noorderlaan was urenlang afgesloten door het ongeval.
DE FOTO'S ZIJN TIJDELIJK NIET ZICHTBAAR. EXCUSES HIERVOOR.
Vandaag was het een rampzalige dag voor het verkeer dat door de Kennedytunnel moest. Er gebeurden liefst 4 ongevallen. Het eerste ongeval gebeurde vanochtend vroeg al, rond half 7, richting Nederland. Al snel stond het verkeer op de E17 stil vanaf Parking Kruibeke.
Het 2e ongeval gebeurde iets na 14u, opnieuw richting Nederland. Een personenwagen werd achteraan aangereden door een vrachtwagen, gelukkig zonder veel erg. De takeldienst Viaene kwam ter plaatse om de personenwagen te takelen. Net toen men de weg wou vrijgeven, reed een Deense truck de tunnel in, maar zag te laat (desondanks de vele borden) dat de rechter rijstrook nog niet vrij was. De bestuurder voerde een bruusk manouevre uit waarbij zijn vrachtwagen begon te slippen en in de schaar ging. De truck botste hard tegen de jersy aan de linkerkant en kwam hierna dwars over de rijbaan tot stilstand. Ikzelf stond op dat moment boven op de brug van de Beatrijslaan en zag hoe het verkeer plots hevig moest remmen en volledig stopte op de 3 rijstroken. Personen die uitstapten en argwanend in de tunnel keken deden niet veel goeds vermoeden. Toen ik beneden kwam heb ik direct gevraagd of er gekwetsten waren, en op dat moment kwam een Belgische chauffeur mij en een andere chauffeur (die de hulpdiensten aan het bellen was) tegemoet gelopen om te zeggen dat de chauffeur zijn deur niet open kreeg. Een beetje tot onze verbazing stond die chauffeur 10 tellen later naast ons, zonder een schrammetje. Er werd dan ook medegedeeld dat er geen geknelde(n) waren, maar wel dat de rijbaan vol brokstukken en koelvloeistof lag. Personenwagens konden nog wel voorzichtig voorbij de geschaarde vrachtwagen rijden, maar vrachtwagens moesten zich echt centimeter voor centimeter langs de geschaarde truck wringen. ...terwijl de file aangroeide had zich in de andere richting (aan de uitgang van de tunnel richting Gent een kijkfile gevormd. In deze file gebeurde om 14.50 een 4e ongeval waarbij een personenwagen geplet raakte tussen 2 trucks. ook hier kwam iedereen er zonder verwondingen vanaf, maar ook dit ongeval veroorzaakte extra verkeershinder op de Ring richting Gent. Gelukkig was de takeling van de geschaarde truck snel afgehandeld, waarna de brandweer (2e Cie PLO met 1e H. en IAP16) de rijbaan kon reinigen. Omstreeks 15.25u was de rijbaan terug vrij, maar was de file reeds aangegroeid tot Haasdonk op de E17, en Melsele op de E34.
Om 20.10u kwam een melding binnen van een appartementsbrand op 3e verdieping op de Turnhoutsebaan in Borgerhout. Tijdens het aanrijden kregen de hulpen ook nog mee dat er zich naar alle waarschijnlijkheid nog één persoon in het appartement bevond. Ziekenwagen en Delta Stuivenberg werden dus eveneens ter plaatse gestuurd. Bij aankomst trof men een appartement vol rook aan ten gevolge van een vergeten pot op het vuur. Of de bewoner daadwerkelijk mee ging naar het ziekenhuis is door mij niet geweten, niemand ter plaatse wist het met zekerheid. Het appartement werd grondig verlucht met de overdrukventilator, deze werd naar boven gebracht met de ladder. Omdat de ladder deels op de tramsporen moest stellen, lag het tramverkeer rihing Deurne een kwartiertje stil en door een uitwijkmanouevre van een personenwagen op de turnhoutsebaan voor de hulpen op weg naar de interventie, kwam het tot een aanrijding stoffelijk tussen 2 personenwagens aan de verkeerslichten met de Eliaertstraat. De lokale politie kwam hier ter plaatse. Ter plaatse:
- Commandowagen met Lt. - 1e H. Zuid - 1e H. deurne - Ladder Deurne - Delta 3 - zw Stuivenberg - Lokale politie - Technische Dienst de Lijn
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: