Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
25-04-2010
Gaslek in Wiegstraat 2000 Antwerpen
zaterdagavond iets na 19.30 werd een gasgeur opgemerkt aan een pand waar verbouwingen bezig zijn in de Wiegstraat in het hartje van Antwerpen. De brandweer kwam terplaatse en deed metingen. Het was al snel duidelijk dat er ergens een gaslek was. Uiteindelijk werd een klein lek gevonden. De brandweer besliste in samenspraak met de politie om de Wiegstraat te evacueren. Een aantal mensen die op de verschillende terrasjes van het mooie weer zaten te genieten moesten hun drankje laten staan en de straat verlaten, en de verschillende horecazaken moesten onmiddelijk hun deuren sluiten. De evacuatie verliep rustig en vlot. Nadat de gasmaatschappij ter plaatse kwam en het lek herstelde mocht iedereen terug naar binnen en konden de horecazaken hun deuren weer openen.
Ter plaatse:
- Commandowagen - 1e H. Zuid - 1e H. Centraal - Ladder Centraal - Lokale politie
Donderdagmiddag omstreeks 13h15' kwam een melding binnen van een brandgeur in een Joodse school op de Belgiëlei. De brandgeur was afkomstig uit de kelder, waar ook een zeer lichte rookontwikkeling merkbaar was. Na een korte zoektocht bleek de brandgeur afkomstig uit het keldergat. Vermoedelijk was een brandende sigartettenpeuk op wat droge bladeren gevallen en heeft dit even liggen smeulen waarna het "vuur" vanzelf doofde. Blussen noch verluchten was nodig. Na een kwartiertje keerden de wagens terug naar VP.
Ter plaatse:
- 1e H. Zuid + SIW - 2e H. Deurne - lokale politie
Brand vernielt zolder van woning in Berkenlaan Hoevenen
De brandweerkorpsen van Antwerpen (bevoegd) + Kapellen (SAH) en de Hulpdienst Brandweer Stabroek ontvingen Donderdagavond een melding van een dakbrand in de erkenlaan in Hoevenen. De brand richtte desondanks dat de brandweer snel en met veel middelen ter plaatse was grote schade aan. De Civiele Bescherming kwam na de bluswerken het dak dichtleggen met een zeil. Vrijdagvoormiddag was er echter een kleine heropflakkering en diende de brandweer opnieuw ter plaatse te komen.
Vrijdagmiddag iets na 11u kwam het tot een aanrijding tussen 3 vachtwagens net voor de Kennedytunnel richting Gent. Eén van de bestuurders werd door de brandweer ontzet uit zijn cabine en zwaar gewond overgebracht naar het ziekenhuis.
Door het ongeval stonden er ellenlange files op de ring, de E313 en de E19 komende van Nederland. Hierdoor werd de Liefkenshoektunnel tijdelijk tolvrij gemaakt.
Vrijdag 23 April omstreeks 11.20u ontstond brand aan één van de productieafdeling voor rubber chemicals bij het bedrijf Monsanto. Onmiddelijk kwam de bedrijfsbrandweer in actie, werd de alarmfase in gang gezet en ook de brandweer Antwerpen rukte met groot materiaal uit. Gelukkig had de bedrijfsbrandweerde brand na zo'n 5 minuten al onder controle, net voor de brandweer Antwerpen ter plaatse was.De stadsbrandweer diende niet in actie te komen, maar bleef wel standby tot de situatie volledig onder controle was en het alarm afgeblazen werd.
3 brandweerkorpsen vechten tegen dakbrand op Prins Boudewijnlaan
Op Maandag 19 April vatte het rieten dak van een woning vuur na slijpwerken aan een verwarmingsketel. Al snel stond en deel van het dak in brand. 3 brandweerkorpsen kwamen ter plaatse (Antwerpen, Edegem en Kontich), maar konden niet verhinderen dat het dak volledig nagenoeg volledig verwoest werd. Branden van rieten daken zijn zeer moeilijk te bestrijden. In vrijwel alle gevallen moet het hele dak er aan geloven omdat het vuur blijft smeulen in het dikke pak riet. De brandweer dient het riet dan ook allemaal te verwijderen en afte blussen.
Zware brand verwoest oude Indische tempel in Wilrijk
Op Donderdagavond 15 April omstreeks 23u krijgen de kazernes Zuid en Deurne een alarm voor woningbrand in Wilrijk, Gaston Fabrélaan. Extra melding van de seinkamer was dat het naast de oude Indische tempel zou zijn. Bij aankomst van de 1e H. Zuid treffen zij een uitslaande brand aan, in de oude tempel zelf.De vele brandbare materialen zijn een gretige prooi voor het vuur dat zich nog steeds verspreid. Al snel worden 1 extra 2e hulp (Zuid), 2 watertankwagens (Post Linkeroever en grote WTW Post Noord) bijgevraagd, niet veel later komen daar nog de WTW Post Lillo, de watercontainer, slangencontainer en de adembeschermingswagen van Post Noord bij. Omwille van de grote rookontwikkeling en de slangen die over de weg liepen werd de drukke R11 in beide richtingen afgesloten. Het duurt een hele tijd vooraleer de brand onder controle is, het nablussen duurde nog tot 's ochtends. Het gebouw werd grotendeels verwoest, maar een aantal waardevolle beelden en andere zaken konden nog gevrijwaard blijven.
Op de Antwerpse Ring richting Nederland ter hoogte van kilometerpaal 11.2 (aan het Crowne Plaza hotel, afrit Antw-Zuid) gebeurde omstreeks 22.20u een ongeval tussen een personenwagen en een Zweedse bus. De bus reed op de 3e van 4 rijstroken toen ze motorpech kreeg. In het verkeerscentrum had men dit al vlug gezien op de camerabeelden en wijzigde men onmiddelijk de rijstrooksignalisatie, maar tevergeefs. Al snel werd de bus achteraan aangereden door de personenwagen. De klap was vrij zwaar. Er werd gevreesd dat de bestuurder van de auto gekneld zat. Een combinatie van zijn verwondingen (die achteraf goed bleken mee te vallen) en het verhakkelde voertuig zorgde ervoor dat de bestuurder er niet op eigen kracht uitgeraakte. Met wat hulp van het medische personeel en de brandweer kon de bestuurder zonder aan het wrak te knippen uit zijn voertuig gehaald worden. Hij werd licht gewond naar het ziekenhuis gebracht. Op de bus, waar zo'n 50 passagiers opzaten, vielen geen gewonden. Wel raakte de motor van de bus beschadigd, waardoor zij hun weg niet konden verder zetten. Onmiddelijk werd voor hen opvang geregeld. Met een opgetrommelde lijnbus werden ze naar een tijdelijke opvangplaats gebracht. Dit ongeval is voor de toeristen nog meer pech bovenop alle pech die ze al hadden op hun reis. De meesten van hen hadden door het vliegverbod namelijk al 5 dagen vastgezeten in Parijs waar de bus hen gaan opladen was. Door het ongeval waren 3 rijstroken ruim een uur afgesloten, wat voor een korte file zorgde.
Ter plaatse:
- Commandowagen met Lt. - 1e H. Zuid - SIW Noord - GIW Noord - Kraanwagen Noord - Ziekenwagen Zuid - Delta 4 St-Vincentius - Wegpolitie Antwerpen
Zaterdagochtend om 5.15u werd de Heirbaan tussen de Kampstraat en de Brouwersstraat in Burcht opgeschrikt door een plots hels lawaai. Verschillende bewoners kwamen buiten kijken wat er gaan de was. Ze troffen een voertuig aan dat op zijn dak lag en 3 andere voertuigen die geramd waren. De bestuurster van het voertuig zat nog in haar voertuig. De brandweer werd ter plaatse gevraagd voor het bevrijden van een gekneld persoon, wat bij aankomst gelukkig niet zo bleek te zijn. Wel had de bestuurster duidelijk wat te diep in het glas gekeken, en was dat de reden van het ongeval. 2 voertuigen, beiden van hetzelfde gezin (één van de vader en de andere van de zoon) zijn waarschijnlijk rijp voor de schroothoop, een derde werd geschampt. Ook een remorkske dat geparkeerd stond kreeg een tik van één van de voertuigen die geramd werden, maar raakte niet beschadigd. De bestuurster werd door de ziekenwagen van Kruibeke licht gewond afgevoerd naar Sint-Vincentius. De taak van de brandweer beperkte zich tot het opkuisen van wat glas en het belichten van de interventieplaats.
Ter plaatse:
- Commandowagen met Lt. - 1e H. Linkeroever - SIW Noord - GIW Noord - WTW Linkeroever - Delta 4 - Ziekenwagen Kruibeke - 2 ploegen lokale politie Zwijndrecht.
Omstreeks 21.15u kwam er dan weer een oproep voor "autobrand" op de Krijgsbaan, op de brug over de E17 binnen. De 1e H. Linkeroever + WTW , de 1e H. Zuid e de lokale politie van Zwijndrecht kwamen ter plaatse. Het bleek om een voertuig te gaan dat aan de kant stond en waar een lichte rook (stoom) uit kwam.
Al snel bleek het te gaan om een voertuig met Brits kenteken. Het voertuig was een half uurtje daarvoor betrokken geraakt bij een ongeval in Sint-Niklaas. De bestuurder zette zijn weg voort (pleegde vluchtmisdrijf), maar het motorgedeelte was door het ongeval beschadigd en de motor raakte oververhit. Aan de afrit 16 van de E17 besloot de bestuurder de snelweg te verlaten, zijn voertuig te laten staan en met de noorderzon te verdwijnen. De politie zoekt naar de eigenaar van de wagen.
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: