Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
05-06-2010
Ongeval met geknelde Mechelsesteenweg Mortsel
Donderdag rond 19.20u werden brandweer Edegem en brandweer Antwerpen opgeroepen voor een ongeval met geknelde op de Mechelsesteenweg. Aan het kruispunt met de Prins Leopoldlei was een jeep de middenberm opgereden en daar een eind verder tegen een boom tot stilstand gekomen. De bestuurster kreeg meteen de eerste zorgen door een secundaire ziekenwagen van ACL-ACK, MUG en 100-ziekenwagen (Middelheim), bijgestaan door de mensen van brandweer Edegem.
Man komt ongedeerd uit zware crash in Lindenstraat Zwijndrecht
Om 18.05u reed een man met zijn zware personenwagen aan hoge snelheid door de Lindenstraat, komende van de Krijgsbaan richting Heidestraat. In één van de bochtjes naast de E17 moest de man uitwijken voor een tegenligger. Hierbij ging hij uit de bocht, ramde een dikke boom, ging over kop en belandde uiteindelijk in de gracht tussen de Lindenstraat en de E17. Het ongeval gebeurde op net dezelfde plaats aan de E17 waar gisteren een dodelijk ongeval gebeurde. Een beetje miraculeus, maar de bestuurder kon op eigen kracht uit zijn verhakkelde auto kruipen. Verschillende mensen die passeerden stopten om hulp te bieden en verwittigden de politie en een ziekenwagen. De Lokale politie van Zwijndrecht en de ziekenwagen van Linkeroever kwamen ter plaatse. De man had buiten een klein schrammetje niks en weigerde vervoer. Tijdens de vaststellingen door de politie werd een sissend geluid waargenomen. Omdat men niet wist van waar dit geluid kwam werd de brandweer bijgevraagd. De 1e H. Linkeroever kwam ter plaatse en controleerde het voertuig. Ondertussen was het sissend geluid opgehouden. De batterij werd afgekoppeld en het voertuig werd voor de takeling nagekeken op een eventueel brandstoflek.
Zware uitslaande brand in Van Luppenstraat berchem
Om 21.10u kreeg de brandweer melding van een woningbrand in de Van Luppenstraat in Berchem, achter het oude Militair Hospitaal. De Commandowagen met Lt., 1e H. Zuid, ladder Zuid en 2e H. Deurne vertrekken als basisuitruk voor brand. Reeds bij het aanrijden was een grote zwarte rookwolk zichtbaar, wat op een zware brand wees. Hierbij kreeg men ook de melding dat er mogelijk nog mensen in het pand aanwezig zouden kunnen zijn. Het zou gaan over een moeder met 2 kinderen. De Luitenant vroeg nog bij het aanrijden al de adembeschermingswagen bij, en kort daarop een bijkomende 2e Hulp (Noord) voor extra voeding. Bij aankomst is de brand zwaar uitslaand aan de achterzijde van de woning en was er zeer grote pikzwarte rookontwikkeling die van kilometers ver te zien was. De woning is echter volledig ingesloten waardoor het niet gemakkelijk was om de aanval snel te starten. Via de tuintjes van de aangrenzende huizen werd de brand langs links, rechts en ook van op de straatkant waar de ladder ook gesteld stond aangevallen. De brand was hevig en al zwaar uitgebreid en bedreigde ook de naastgelegen panden. Deze liepen uiteindelijk ook brand en waterschade op, vooral langs de achterkant. Na een half uur blussen was de brand onder controle en kon men met het nablussen beginnen. Geregeld waren er nog kleine heropflakkeringen. Uiteindelijk bleek ook dat de moeder met 2 kindjes zich uit de voeten hadden kunnen maken nog voor aankomst van de brandweer en dat ze ongedeerd waren.
Omstreeks 22.40 keerden alle hulpen terug naar vp, enkel de 2e H. deurne bleef ter plaatse. Zij werden rond 23u afgelost door de 2e H. Zuid voor waakdienst.
Ter plaatse
- Commandowagen met Lt. - 1e H. Zuid - Ladder Zuid - 2e H. Deurne - 2e H. Noord - Adembeschermingswagen Noord - Zéér veel politie...
In de nacht van Donderdag op Vrijdag slipte een wagen op de Straatsburgbrug. Het voertuig dwarste de beide rijrichtingen en de middenberm om tegen een verlichtingspaal te knallen. De bestuurder diende door de brandweer uit zijn voertuig ontzet te worden. Hij werd met verwondingen naar het Stuivenbergziekenhuis overgebracht. De brandwer diende de verlichtingspaal ook neer te halen opdat deze ernstig beschadigd was en dreigde om te vallen.
Uitslaande brand verwoest plezierboot in Lobroekdok
Donderdagavond omstreeks 20.30 kreeg de brandweer melding van rookontwikkeling op een boot in het Lobroekdok, achter het Aldi-warenhuis op de Slachthuislaan.
Bij aankomst was er een vrij sterke rookontwikkeling waarneembaar. Ter plaatse aangekomen bleek direct dat er zich een goed ontwikkelde brand bevond op het beneden dek. Tussen het schip en de kade bevonden zich nog twee lichters wat de bereikbaarheid van de interventieplaats nog moeilijker maakte. De eerste aanval gebeurde met een lijn van 45 op verdeelstuk op het woondek, hier was enkel een hitte ophoping. Het probleem was de toegeng te vinden naar het beneden dek. De trap achteraan leidde naar twee slaapkamers achteraan, maar daar was geen vuur te zien. De deur aan bakboord bood ook geen simpele toegang tot de slaapkamers vooraan. Via de deur aan stuurboordzijde bereikten we eindelijk de slaapkamers in het voorplecht. Deze werd geblust met een 45 over een O bundel. de doorslag naar het bovendek werd aangepakt met een schuimlijn om stabiliteits problemen te voorkomen.
Na zo'n 10 minuten blussen was de brand grotendeels gedoofd, maar diende er nog een tijd nageblust te worden. De boot had zware schade opgelopen.
vrachtwagen met melk kantelt opm kruispunt Houtlaan - Merksemsebaan Wijnegem
Een vrachtwagen met melk ging Donderdag rond de middag op zijn zij op het kruispunt van de Houtlaan met de Merksemsebaan in Wijnegem De vrachtwagen kwam van de Houtlaan en wilde de Meksemsebaan opdraaien (richting deurne). In de bocht ging het fout en ging de vrachtwagen op zijn zij. Een deel van de lading melk lekte en kwam deels op de weg en deels in de berm terecht.
De 1e H. Deurne kwam ter plaatse om de rijbaan vrij te maken en te reinigen. Omstreeks 15u was de vrachtwagen getakeld.
Woensdagochtend kantelde op het kruispunt van de Korte Wielenstraat met de Vosseschijnstraat in de haven een vrachtwagen met een container. De bestuurder zat niet gekneld maar diende wel met hulp van de brandweer uit zijn cabine ontzet te worden.
De man raakte licht gewond. Nadien werd de rijbaan vrijgemaakt door de brandweer.
Zeeschip ramt kade en dreigde te zinken in Kanaaldok B1
In de nacht van Dinsdag op Woensdag ramde een zeeschip van zo'n 200m lang de kade van het Kanaaldok B1. Het schip liep zware averij op. Op 2 plaatsen was er een grote scheur. 1 net boven de waterlijn maar ook één eronder. Langs deze scheur stroomde het water het met 5000 ton geladen meststof binnen. De brandweer en Civiele Bescherming kwamen ter plaatse en ondernamen onmiddelijk actie. Er werden zware pompen opgetrommeld om het schip leeg te pompen, terwijl een andere ploeg het lek (voorlopig) probeerde te dichten. De dompelpompcontainer van de CB pompte per minuut zo'n 24000 liter dokwater uit het schip. ...langzaam aan kwam het schip weer omhoog (het was al 2 meter gezakt en dreigde dus te zinken). Hierna konden leden van een duikfirma die gespecialiseerd is in deze zaken het lek tijdelijk dichten.
Aan de Laarsebaan in Merksem ontstond omstreeks 16u brand in een woning. Er was bij aankomst van de brandweer rookontwikkeling uit de garage van de woning. Met een HD was de brandhaard snel gedoofd. Omdat er in de garage een jerrycan met benzine gescheurd of omgevallen was, werd er in de garage nog een schuimtapijt gelegd.
Vervolgens werd de woning grondig verlucht. Niemand raakte gewond.
Omstreeks 12.20u gebeurde er op de E17 en zwaar ongeval met dodelijke afloop. Een personenwagen slipte, ramde de betonnen jersy van de middenberm en ging over kop. De bestuurder werd hierbij uit zijn voertuig geslingerd en belandde onder zijn eigen wagen. Die kwam terug op zijn wielen te staan en schoof nog zo'n 50 meter door om op het 2e rijvak tot stilstand te komen. Achterop komend verkeer kon het ongeval gelukkig nipt ontwijken. De brandweer (1e H. Linkeroever, 2e H. Zuid en WTW Lillo) werd opgeroepen voor ongeval met autobrand, bestuurder uit voertuig geslingerd, overigens geen geknelden. Bij aankomst trof men het slachtoffer met levensbedreigende verwondingen aan in het midden van de snelweg. De Medische diensten deden nog een poging om de man te reanimeren, maar tevergeefs. De tent werd bijgevraagd en de politie stelde zelf een onderzoek in. Normaal stapt een verkeersdeskundige af, maar dit is sindskort veranderd. Vanaf heden doet de (weg)politie het onderzoek zelf, dit dmv fotogrammetrie. Dit is het in beeld brengen van de plaats van het ongeval (met een fototoestel dat bovenop een mast staat, op een speciaal uitgerust voertuig). Hiervoor werden alle 4 de rijvakken afgesloten, verkeer diende dan over de pechstrook te rijden. Soms diende het verkeer enkele minuten volledig stilgelegd te worden. Om 15.30 was de rijbaan terug vrij. Ondertussen stonden er gigantische files van bijna in Brecht op de E19 en vanaf Ranst op de E313. Nadat de vaststellingen n het onderzoek afgerond was einigde de brandweer het wegdek en werd de tent opgehaald.
Maandagavond laat, omstreeks kwart voor 12 ontstond brand in een woning aan de Kaarderstraat in de wijk Moretusburg, vlakbij Umicore én amper 200 meter zo van de Achturendagstraat waar eerder dit jaar 3 woningen ernstig beschadigd geraakten door een zware brand. Kort na het vertrek van de Commandowagen, de 1e H. Zuid + ladder en 2e H. Deurne werd door de seinkamer medegedeeld dat het reeds een uitslaande woningbrand betrof, maar dat alle bewoners het pand reeds verlaten hadden. De brand ging gepaard met een grote rookontwikkeling. Het (na)blussen nam een hele poos in beslag en ook de adembeschermingswagen werd in bijstand gevraagd.
Aan kaai 332 in het Zesde Havendok brak Zaterdachochtend omstreeks 8u brand uit op een zeeschip. Brandweer Antwerpen kwam ter plaatse met een heel aantal wagens. Op het schip stonden voornamelijk containers, waarvan er een aantal geladen waren met gevaarlijke stoffen.
Over de omvang van de brand en de exacte inzet van de brandweer is jammergenoeg niks geweten (vanwege de afgesloten terreinen ivm strenge veiligheidsmaatregelen op de bedrijventerreinen in de haven).
Volgende hulpen gingen ter plaatse:
- Commandowagen met Cdt. - 1e H. Noord - 1e H. Linkeroever - 2e H. Zuid - Ladder Noord - WTW Noord - WTW Linkeroever - Slangencontainer op HAV met williamskanon - Containermotorpomp - Adembeschermingswagen - vrachtwagen met extra rolkar klasse A-schuim.
Enkele foto's vanop een afstand. De voertuigen te zien op de foto's zijn de WTW van Linkeroever, de slangencontainer en de ladder Noord.
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: