Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
21-08-2008
Spektaculair ongeval met technische ontzetting op tramterminus Linkeroever
Op de Blancefloerlaan op Linkeroever gebeurde Woensdagavond een spektaculair ongeval. Een personenwagen week af van de rijbaan en reed de tramterminus op waar hij op de tramsporen, tussen 2 wachthokjes tot stilstand kwam. De chauffeur, een oudere man, zat niet gekneld, maar kon de wagen niet verlaten omdat de deuren verwrongen waren en daardoor niet open gingen. Voor het comfort van het SO werd het dak, de B-stijl en de deur aan de chauffeurskant verwijderd waarna de man gewoon kon uitstappen (een technische ontzetting dus), mits ondersteuning van de hulpverleners. De man had relatief weinig verwondingen. Een getuige die het ongeval zag gebeuren zei dat de chauffeur bij het oprijden van de borduur en het gras plankgas gaf in plaats van te remmen, waarna hij met zijn wagen als een bowlingbal de tramterminus opdenderde. Een glazen wachthokje, enkele meer ijzeren hek en een informatiebord van de tram sneuvelde. Het mag een wonder heten dat er niemand van de wachtenden op de tram geraakt werd.
In elk geval mooi werk gelever door de mannen van 3WLO, 3 HWBo en Delta 4.
Hulpen terplaatse;
- Commandowagen met Lt. - 1e H. Linkeroever - SIW + GIW + Kraanwagen Borgerhout
- Ziekenwagen Linkeroever - Delta 4
- Meerdere ploegen lokale politie - technische dienst de Lijn Let vooral op hoe het ijzeren hekwerk in de deur steekt. De ijzeren stang die dwars door de deur ging stak centimeters naast de chauffeur.
Dinsdagavond (19/08) gebeurde er een zeer ernstig ongeval op de Boomsesteenweg in Wilrijk. Ter hoogte van het kruispunt met de Juul Moretuslei reed een personenwagen bestuurd door een vrouw van middelbare leeftijd tegen hoge snelheid tegen een verkeerslicht. Het moet een enorme klap geweest zijn. Vele buurtbewoners werden door de knal opgeschrikt en kwamen kijken op straat wat er was gebeurd. ...van de personenwagen die op de zijrijweg richting Brussel reed, was de volledig recherkant weg. 1 persoon werd terplaatse gereanimeerd en werd met zeer zware verwondngen overgebracht naar UZA. De 2e persoon uit het voertuig, een dame had relatief weinig verwondingen. Een hoogzwangere dame die het ongeval voor haar ogen zag gebeuren was in shock en werd eveneens afgevoerd naar het ziekenhuis. ...sommige mensen spraken erover dat er bij het ongeval een 2e voertuig betrokken was dat vluchtmisdrijf gepleegd heeft, al kon dat niet bevestigd worden.
Hulpen terplaatse;
- Commandowagen met Lt. - 1e H. Zuid + SIW - SIW + GIW Borgerhout Ladder Zuid (verwijderen verkeerslicht)
Dinsdagavond iets na 20.30u gebeurde een bizarongeval in de Kennedytunnel. Het was eerst wat onduidelijk wat er gaande was in de Kennedytunnel richting Nederland. De ziekenwagen Linkeroever werd opgeroepen voor een persoon onder een vrachtwagen. Een Delta (Stuivenberg) werd eveneens gestuurd. Bij aankomst van de ziekenwagen Linkeroever zat de tunnel muurvast, het duurde dan ook even voor de ziekenwagen op de plaats van het gebeuren was. Het bleek te gaan om een verkeersongeval. De politie vroeg om de Delta en een 2e bijgevraagde ziekenwagen de tunnel tegen de richting in te rijden (politie had de tunnel afgesloten).
Een getuige (vrachtwagenchauffeur) deed zijn verhaal; "Het verkeer in de tunnel vertraagde tot zo'n 50 km/u en ging allemaal op de linkse en rechtse rijstrook rijden omdat er een auto panne had op de 2e rijstrook. De vrachtwagen achter mij reed plots de 2e rijstrook op, maar had omdat hij te dicht achter mij reed de stilstaande personenwagen niet opgemerkt. Hij probeerde nog te remmen maar knalde flink op de personenwagen die weggekatapulteerd werd tegen de betonnen vangrail op de rechtse rijstrook, vlak voor mijn neus. Ik kon nog net op tijd stoppen".
De bestuurder van de personenwagen werd zwaar gewond afgevoerd naar Stuivenberg door ziekenwagen Linkeroever, de vrachtwagenchauffeur werd voor controle overgebracht naar Vincentius.
In de Appelmansstraat te Antwerpen brak iets na 16.00u brand uit in de keuken van een restaurant. Bij aankomst van de 1 Ck werd een grote rookontwikkeling waargenomen en vroeg men direct bijstand van een 2e ladder. EDeze mocht bij aankomst wel vrijwel onmiddelijk terug naar de kazerne.
Hulpen ter plaatse:
- Commandowagen met Lt. - 1e H. CK - 1e H. Zuid + SIW - Ladder CK
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: