Donderdagochtend om 5.30u werden de Commandowagen met Lt., 1e H. CK, 1e H. Zuid en ladder Zuid uitgestuurd voor brand in een café aan de Rubenslei. Tijdens het aanrijden kwam er in de seinkamer melding van een uitslaande brand, dit in café Capital in het stadspark. Bij het naderen van het stadspark werd desondanks de duisternis een grote rookontwikkeling waarneembaar. Ter plaatse aangekomen stond men voor een waar inferno. Het ganse café/feestzal stond volledig in brand, grondoppervlakte ong 250m². De Lt. vroeg onmiddelijk bijstand van een extra 2e H. (Noord) en een watertankwagen (Linkeroever). Kort daarna werd nog een 2e hulp (Deurne), de adembeschermingswagen, 2 watertankwagens (Lillo en de grote WTW Noord). Ook de slangencontainer van Lillo werd ter plaatse gevraagd, maar deze bleef stand-by. Rond 7u had men het vuur onder controle en kon het nablussen beginnen wat nu bij dit schrijven nog ettenlijke uren kan duren. Tot nu toe is er nog geen weet van slachtoffers. Wel werd er een ziekenwagen ter plaatse stand-by gehouden.
Hulpen ter plaatse:
- Commandowagen met Lt Van Gijseghem - Commandowagen met Lt Somers - 1e H. Zuid - 1e H. CK - 1e H. Noord ? (aflos) - 2e H. Noord - 2e H. Deurne - Ladder Zuid - WTW Linkeroever - WTW Lillo - WTW Noord - SIW Noord - GIW Noord - Adembeschermingswagen Noord - Slangencontainer Lillo - Vrachtwagen 68 voor frisdrank / extra materiaal - Bus 75 aflos - Bus 73 Aflos - HAV 100 met container (ophalen gebruikte slangen)
Aan de Siberiastrat naast de Royerssluis was een vrachtwagenchauffeur enkele multiboxen (stapelbare, versterkte vierkante vaten met inhoud van 1000l) ijzerchloride aan het lossen. Bij het optillen op de vrachtwagen, met een vorkliftje schoof de multibox van de lippen. Deze schoten naar achter en knalden vervolgens tegen het vat. Er ontstond een scheur van zo'n 15 centimeter waardoor de ijzerchloride, een sterk kleurende rood-bruine vloeistof uit het vat gutste. Het betreft en bijtende stof die makkelijk te verdunnen is met water. De 1e H. Noord, 2e H. Zuid, Adembeschermingswagen en IGS Lillo kwamen ter plaatse. toe de brandweer arriveerde was het lekken al gestopt. Zo' 150 liter van het product was op de vrachtwagen en de grond terecht gekomen. Het product werd gewoon met water verdund en weggespoten. Omdat een stuk van de grond waar het product terecht kwam, zal men metingen doen om de ernst van de vervuiling na te gaan, en indien nodig zal er sanering plaatsvinden. De geadresseerde van de ijzerchloride was Aquafin. Deze hebben vorig jaar een collector voor afvalwater gebouwd aan de Siberiastraat. Van hieruit word het ijzerchloride in het vervuilde water (sterk verdund) gemengd dat door de leiding loopt onder het Amerikadok. Dit doet men omdat het zwaar vervuilde water de leiding sterk zou aantasten als het water in de leiding stil staat.
De autovoerder van de kraanwagen merkte Dinsdagnamiddag een oliespoor op aan de verkeerslichten voor de oude kazerne Dokken. De 2e H. Noord werd bijgevraagd voor het reinigen van het wegdek, terwijl de autovoerder van de kraanwagen de rijstrook afzette en de nodige signalisatie aanbracht (kegels). Het spoor, zo'n 100 meter lang, werd bestrooid met absorptiekorrels.
evacueren van overleden persoon uit appartementsgebouw Fruithoflaan berchem
Een begrafenisondernemer die in opdracht van de stad een lichaam moest ophalen in een appartementsgebouw vroeg Dinsdagmiddag de hulp in van de brandweer om de overleden persoon naar buiten te evacueren. De ladder Zuid kon echter niet stellen wegens de aanwezigheid van een ondergrondse parkeergarage. Het RED-team werd bijgevraagd. Zij hebben het lichaam van de overledene op een schep gelegd en rechtstaand in de lift naar beneden gebracht.
Op Dinsdag 24 Augustus werd bij wegenwerken op de Liersesteenweg in Mortsel een gasleiding overgetrokken door een graafmachine. Het betrof een middenrukleiding die vrijwel volledig door was. Het gas spoot met kracht uit de leiding. Gelukkig kwam het niet tot een explosie, de kans hierop was zeer groot. De brandweer kwam ter plaatse en begon onmiddelijk met het evacueren van alle gebouwen binnen een straal van 200 meter. Ook de GB-vestiging viel hierbij. Buurtbewoners werden opgevangen in de sporthal in de Drabstraat, even verderop. Het gemeentelijk rampenplan trad in werking. De rampencoördinator, de Majoor van brandweer Antwerpen en het diensthoofd van de politie kwamen ter plaatse. Na een dik uur was de gastoevoer naar de leiding afgesloten en om de druk op de leiding te verminderen werd op de hoek van de Kerkstraat met de Liersesteenweg gas afgefakkeld door Eandis. Dat was een spectaculair zicht. De brandweer stond daar paraat met een HD, voor moest er iets misgaan. Voor de zekerheid werd de gevel van een woning even natgespoten, omdat de vlam behoorlijk wat hittestraling gaf. Meer dan een uur na het ontstaan van het lek was van op ruim 200 meter het sissend geluid van het lek nog te horen. Naarmate er werd afgefakkeld verminderde de druk en daardoor ook de gasontsnapping. Na een dik uur affakkelen was de druk zodanig verminderd dat de manschappen van Eandis aan de herstelling konden beginnen. De brandweer was al die tijd ter plaatse (1e H. Zuid en 2e H. noord.) Ook de CP-OPS van de brandweer Antwerpen werd gesteld nabij de sporthal in de Drabstraat. Daar stond de ZW UZA1 paraat voor de eerste medische zorgen te verlenen indien nodig. De SIW + GIW Noord kwamen eveneens ter plaatse om de CP-OPS mee op te stellen. Vrachtwagen 68 kwam iets na 13u ter plaatse om frisdrank te leveren. Rond 14u werd de 1e H. Zuid afgelost door de 2e H. Zuid.en keerde de 2e H. Noord naar VP.
Maandagmiddag 23 Augustus reden meerdere voertuigen op elkaar in in de Kennedytunnel richting Gent. Een vrachtwagenchauffeur merkte een plotse stilstaande file op het rechtse vak te laat op. Hij kon op het nippertje een aanrijding vermijden door alles dicht te gooien. Enkele vrachtwagens en een bestelwagen die daarachter reden konden dit echter niet. 4 voertuigen, waarvan 3 van dezelfde firma raakten betrokken. De bestelwagen van een firma uit Beveren zat gesandwicht tussen de vrachtwagens. De bestuurder daarvan had veel geluk en raakte slechts licht gewond. Hij werd voor verzorging naar het ziekenhuis overgebracht. De takeling nam een klein uurtje in beslag, het opruimen van de brokstukken en gelekte olie duurde een half uurtje. De 2e H. Zuid en de WTW kwamen daarvoor ter plaatse. Door het ongeval stond er een lange file op de Ring richting Gent.
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: