Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
24-10-2009
Technische ontzetting bij ongeval in Kennedytunnel
Vrijdagochtend om 10.00u botste een Duitste truck achterop een personenwagen in de Kennedytunnel richting Nederland. De personenwagen kwam tot stilstand tegen de betonnen jersey op het rechtse rijvak. De bestuurder van de personenwagen zat niet gekneld, maar een technische ontzeting was noodzakelijk. De 1e H. Linkeroever en de SIW + GIW Noord kwamen hiervoor ter plaatse. Door het ongeval waren gedurende 50 minuten 2 rijstroken afgesloten wat voor een file vanaf Haasdonk op de E17 zorgde.
Donderdagavond om 19.40u is een gezin dat in een appartement in de Reynerslaan in Burcht woont slachtoffer geworden van een CO-intoxicatie. De ouders hadden een ziekenwagen gebeld omdat hun dochter zich plots zeer misselijk en duizelig voelde. Kort daarop werden de ouders duizelig. Het personeel van de ziekenwagen Linkeroever herkende alle symptomen van een CO-intoxicate. Kind en ouders kregen en de ziekenwagen zuurstof toegediend. De brandweer (1e H. Linkeroever) kwam ter plaatse voor een CO-meting en er werd een 2e ziekenwagen (Kruibeke) bijgevraagd voor het vervoer naar UZA. Daar mochten de mensen een tijdje in de kamer voor hyperbare zuurstoftherapie. In die kamer heerst een druk van 2,5bar, waardoor de ontgiftiging van het lichaam sneller verloopt.
Vrouw overleden na val van 6e verdieping uit appartement op Van Eycklei
Woensdagmiddag gebeurde een zeer tragisch ongeval op de Van Eycklei naan het stadspark in Antwerpen. Een vrouw die in een appartement aan het babysitten was op 2 kindjes viel er uit het raam van de 6e verdieping. Er werd aangebeld, waarop de 34-jarige vrouw uit het raam ging kijken wie er aangebeld had. Hierbij leunde ze over een klein rekje voor het raam, dat het begaf. Hierdoor storte de vrouw ruim 20 meter naar beneden. Ze kwam terecht op het voetpad, het rekje kwam op een auto terecht, die raakte beschadigd. De ziekenwagen Zuid van Brandweer Antwerpen kwam ter plaatse, evenals een MUG. De vrouw werd met zeer ernstige verwondingen overgebracht naar het Middelheimziekenhuis, waar ze kort daarna overleed. Politie en parket kwamen ter plaatse om het ongeval te onderzoeken.
Ongeval met geknelde op kruispunt Amerikalei - Montignystraat
Op het kruispunt Amerikalei met de Montignystraat kwam het Woensdagmiddag om 12.10u tot een aanrijding tussen 2 voertuigen. De 1e H. Zuid kwam ter plaatse, maar diende geen bevrijding uit te voeren, aangezien de "geknelde" het voertuig reeds had kunnen verlaten. De taak van de brandweer beperkte zich tot het opkuisen van de brokstukken en verwijderen van gelekte vloeistoffen.
Appartement aan L. van Berckenlaan in Berchem 2 x getroffen door brand.
In een appartement aan de Lodewijk van Berckenlaan in Berchem brak Maandagavond iets voor 20u een brand uit. De brand situeerde zich in de slaapkamer van een appartement op het 2e verdiep. Bij aankomst van 1 Deurne + ladder was er vrij veel rookontwikkeling en al een uitgebreide brand in de slaapkamer. In de rest van de flat hing rook. Omdat niet zeker was of de bewoners het appartement al verlaten hadden, werd preventief een ziekenwagen en een delta meegestuurd. Toen de hulpen net terplaatse waren kregen zij ook de melding dat er zich in het bovenliggende appartement nog 2 personen bevonden die niet naar beneden wilden/durfden te komen. Uiteindelijkwerden zij toch overhaald hun appartement te verlaten. De vrouw van het koppel was in shock en had een lichte rookvergiftiging. De brand was vrij vlug omschreven. Er werd nageblust, en het verbrande materiaal werd buiten gegooid. Na een uurtje mochten de geëvacueerde bewoners terug in hun appartement, behalven de mensen van het getroffen appartement dat onbewoonbaar was, en kleerden de hulpen terug naar de kazerne.
...echter, iets voor 2u Dinsdagochtend kreeg men opnieuw een brandoproep vanuit hetzelfde adres in de Lodewijk van Berckenlaan. De brand in het appartement was terug opgelaaid. Bij aankomst van 1 Deurne + ladder was de brand zelfs uitslaand langs de achterzijde van het gebouw. Door het nachtelijke uur werd de brand niet onmiddelijk opgemerkt, en kon het vuur gretig om zich heen grijpen. Rook verspreidde zich opnieuw in een groot deel van het gebouw en enkele mensen hadden ademhalingsmoeilijkheden. 3 personen werden voor verzorging naar het ziekenhuis overgebracht. Het appartementsgebouw werd door de brandweer ontruimd en de bewoners werden tijdelijk elders opgevangen. Pas om 7u verklaarde de brandweer na een laatste inspectie het gebouw weer veilig, en konden de bewoners weer in hun flats.
Maandagvoormiddag omstreeks 10.40u kreeg de brandweer Antwerpen een brandoproep van de bedrijfsbrandweer van de firma Total op de Scheldelaan in de Antwerpse haven. Er was brand ontstaan een een leiding van een instalatie die net heropgestart was na grote onderhoudswerken. De directie van het bedrijf liet onmiddelijk de 1000 werknemers van het bedrijf evacueren tot buiten het bedrijf. Deze evacuatie verliep zeer snel en vlot. De stadsbrandweer rukte onmiddelijk met de zware middelen voor industriebrand uit. Dat houdt in: - basisuitruk voor brand - 1e hulp - ladder - 2e Hulp - Commandowagen - Industrietrein - Hoogwerker - Poederwagen - Schuimcontainer - Adembeschermingswagen - IGS-container
- Watertrein ( - Watertankwagen - Slangenwagen - Container met vlottende dompelpomp en williamscanon op aanhanger
Ter plaatse trof men een beperke brand aan die vrij snel omschreven was. De brand was veroorzaakt door een lekke leiding. Uiteraard diende het lek gedicht te worden. Hier slaagde men omstreeks 12.20u in Vanaf dat moment mochten de 1000 geëvacueerde werknemers van de plant terug op het terrein om hun werk verder te zetten. Enkele wagens van de brandweer Antwerpen bleven nog een tijdje stand-by tot de veiligheid voor 100% gegarandeerd kon worden.
Omdat er op rafinaderijen (en de meeste andere grote bedrijven in de haven) in de Antwerpse haven en strikt fotografieverbod geldt, volgen er geen foto's van deze interventie zelf. Van buitenhet bedrijf zijn er wel enkele beeldjes:
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: