Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
29-02-2008
Ethyleenlek Scheldelaan Zandvliet
Woensdagochtend om 08u werd groot alarm geslagen voor een gaslek aan de Scheldelaan ter hoogte van kaai 913, recht tegenover poort 3 van BASF. Een onderaannemer was werken aan het uitvoeren toe een leiding geraakt werd. Er kwam onmiddelijk een stoomwolk onder hoge druk vrij. Omdat niet bekend was welke omvang het lek had, welke leiding het was en wat het product was dat erin zat werd groot alarm geslagen. 1 HWLi + SIW,SAP, Slangenwagen, kledijwagen, poederwagen en kuykenpomp gingen terplaatse. Ook 1 Dokken en AB WLO reden richting 913 der dokken. De bedrijfsbrandweer van BASF was zeer snel terplaatse, zij maakten melding van aardgas, al was die niet zeker. Er diende een perimeter van 100 meter gerespecteerd te worden. Na wat onderzoek kwam men tot de vaststelling dat het geen aardgas maar Ethyleen was De leiding had een diameter van 1,7 meter en 100 bar druk. De perimeter werd uitgebreid naar 610 meter. Iedereen binnen een straal van 300 meter werd geevacueerd. De CP-OPS werd opgesteld van waaruit vergaderd werd met de nodige diensten. De enige oplossing was het gecontroleerd laten leeglopen van de leiding, waar nog duizenden m2 ethyleen inzat. Naast de Berendrechtsluis werd op een daarvoor voorziene plaats het overgebleven gas afgefakkeld. Dit duurde bijna 24 uur, tot de druk op de leiding zodanig verlaagd was dat men het lek kon herstellen. Dit lukte pas Woensdag rond de middag, bijna 30 uur nadat het lek ontstond. Al die tijd was de Scheldelaan afgesloten. Ook de Noordzeeterminal en BASF ondervonden flinke hinder van het lek. Het affakkelen zorgde oor spectaculaire beelden;
Maandagavond 25 Februari om 18u verzamelden ruim 150 brandweermannen voor een protestactie voor de ondertussen welgekende standpunten qua pensioenleeftijd, de vergrijzing van het korps en de Zaterdagvergoeding. Er waren ook delegaties van brandweer Gent en brandweer Mechelen. Bij het begin van de gemeenteraard werd luidruchtig geprotesteerd. Met sirenes, toeters, fluitjes, bommetjes, spandoeken, vlaggen en zelfs een trompet trok de brandweer de aandacht. Er werd een delegatie van 4 vakbondsmensen ontvangen op het kabinet van de burgemeester. Er zou een belofte gedaan zijn, maar meer is daarover nog niet geweten. Vrijdag 7 Maart zou er een nieuwe, grote betoging gepland zijn. Mogelijk volgt er later ook nog een Nationale betoging.
Zondag 24 Februari gebeurde er een eenzijdig ongeval op de Krijgsbaan in Zwijndrecht. Een wagen die richting Kruibeke reed slipte in de gracht en kwam onzacht tot stilstand tegen een duiker. De bestuurder ging met zijn hoofd hard tegen de voorruit en geraakte niet op eigen kracht uit het voertuig. De hulpen van Linkeroever en Borgerhout kwamen terplaatse en ontzetten de gewonde bestuurder uit het wrak. De man werd door de ziekenwagen WLO onder begeleiding van Delta 4 overgebracht naar St-Vincentius.
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: