Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
03-10-2008
Zware aanrijding Linkeroever
Om 11.15u gebeurde er op het einde van de Charles de Costerlaan, vlakbij de expressweg een zware aanrijding tussen 2 personenwagens. Een personenwagen met Poolse nummerplaat die richting stad reed begon te slippen en week af van zijn rijvak. Hij ramde hierbij een tegenligger in de flank. 2 ziekenwagens werden gestuurd; WLO en CK. Ziekenwagen Linkeroever, als eerste terplaatse vroeg al snel bijstand van een Delta omdat één van de gewonden in shock dreigde te gaan. Kort daarop werden nog 2 extra ziekenwagens bijgevraagd omdat alle gewonden liggend vervoerd dienden te worden. Omstreeks 11:40u vertrok de hele trein richting St-Vincentius.
Op de parking van de Carrefour in Burcht dreigde een grot metalen reklamepanneel van een reklamemast naar beneden te vallen. Het bord, zo'n 3x3 meer, hangende op een kleine 20 meter hoogte hing flink heen een weer te wapperen en hing slechts met enkele bouten vast aan de constructie. Door het voortdurendegewapper in de wind zouden deze ook kunnen losschieten. De 3e hulp van Borgerhout kwamen terplaatse en werden bijgestaan door de hoogwerker van Linkeroever. Met ijzerdraad en een touw werd het bord stevig vastgebonden, tijdelijk, want een firma zou de borden binnen afzienbare tijd komen vervangen en vernieuwen. Terwijl het reklamebord werd vastgemaakt liep er op een alarmcentrale in Brussel een automatisch brandalarm binnen in de Carrefour van Burcht. De 1e H. Linkeroever, de IAP van LO en ladder Zuid kwamen terplaatse, maar al snel bleek het om een loos alarm te gaan.
Donderdagavond iets voor half 7 ontstond brand in een fabrieksloods aan de Maccabilaan in Hoboken. Het betrof bij aankomst van 1e H. zuid en ladder Zuid reeds een uitslaande brand, desondanks dat zij snel terplaatse waren omdat zij nog in Hoboken waren nadat zij terugkeerden van een vorige interventie (gasgeur). Na enkele minuten vroeg de adjudant een 2e ladder bij. De Kapitein kwam eveneens terplaatse. Hij vroeg de watercontainer en in latere instantie ookde adembeschermingswagen terplaatse. Na een 20-tal minuten was de brand grotendeels gedoofd, maar omdater veel materiaal bleef nasmeulen en er geregeld kleine heropflakkeringen waren, bluste men nog ruim 2 uur na.
De werkplaats van het bedrijf is volledig ernield door de brand, he aangrenzende magazijn werd gevrijwaard, er hing enkel wat rook binnen, met de overdrukventilator was deze snel verdwenen.
De eigenaars en werknemers van het bedrijf waren erg aangeslagen. Velen kwamen een kijkje nemen. Toch waren zij zo vriendelijk om koffie te voorzien voor de brandweermannen.
Zondag 28 September was de familiedag van 3 HWDo. Op en rond de kazerne waren de familie en vrienden van de brandweermannen welkom voor een hapje en een drankje. Verschillende demonstraties en animatie zorgde voor afwisseling voor groot en klein. Het mooie weer was de kers op de taart en zorgde voor een zeer geslaagde dag
Met dank aan de manschappen van 3HWDo
Yoni. _________________ Brandweer Antwerpen in woord en beeld.
Giftig product veroorzaakt geurhinder in Lange Kievitstraat
Een zeer giftig product zorgde Zondag voor een hevige geurhinder in de buurt van de Lange Kievitstraat in Antwerpen. Een firma was bezig met het behandelen van stenen (vloer?), maar de producten die daarvoor gebruikt werden waren levensgevaarlijk. Op het niveau -3 van de ondergrondse parkeergarage naast het centraal station werd een bijzonder gevaarlijke concentratie van het product aangetroffen; 400 PPM. Er werd op vele verschillende plaatsen en op verschillende tijdstippen met de buisjes gemeten. Ook op de andere niveau's en buiten op straat werden nog gevaarlijke concentratie's gemeten. Even dacht men er zelfs aan de buurt te evacueren toen het aantal PPM's piekte, maar zo ver kwam het niet. Wel sloot de politie enkele straten af. Omdat men niet onmiddelijk de verluchting in werking kon doen treden duurde het even vooraleer de toestand genormaliseerd was. De oproep was binnen gekomen omstreeks 13.30, omstreeks 17.45 keerde de laatste hulp (1e H. Zuid) terug naar VP.
Yoni. _________________ Brandweer Antwerpen in woord en beeld.
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: