Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
09-05-2010
Trambotsing kruispunt St-Katelijnevest - Kipdorp
Zaterdagavond om 22.45u zaten de manschappen van de 1e Cie Post Centraal in de politiewacht rustig naar de TV te kijken toen er op straat plots een luid gerammel en geraas weergalmde en alles trilde. De manschappen liepen onmiddelijk de straat op en zagen daar de oorzaak van het lawaai. 2 trams (een van lijn 4 die op de St-Katelijnevest richting Minderbroedersrui reed en tram 10 komende uit de Wolstraat) waren op elkaar ingereden. Tram 4 ramde tram 10 in de zij van het eerste voertuig (gekoppelde tram) waarbij tram 10 volledig uit de rails ging. Op beide trams zaten zo'n 10 passagiers. De 1e H. CK, en de 3e hulp kwamen ter plaatse. Ook 3 ziekenwagens en een delta werden ter plaatse gestuurd. Heel even werd er aan gedacht om het MIP af te kondigen, maar dit bleek niet nodig. Volgens De Lijn raakten in eerste instantie twee reizigers lichtgewond. Hoe de aanrijding tussen een tram van lijn 4 en één van lijn 10 kon gebeuren, is nog niet volledig duidelijk, maar getuigen verklaarden dat tram 4 door het rood reed. De technische dienst van de lijn was snel ter plaatse en begon onmiddelijk met het verwijderen van de beschadigde pantograaf van het ontspoorde tramstel en het herstellen van een isolator van de bovenleiding. Hierna werd het rijtuig herspoord (wordt blijkbaar steeds met een ander voertuig in de rails getrokken. Door het ongeval werden de Wolstraat, Kipdorp, St-Katelijnevest en Minderbroedersrui afgesloten voor alle verkeer.
Vrijdagvoormiddag omstreeks 10;30 belandde op de Blancefloerlaan ter hoogte van de halte "Van Cauwelaert" en man van 64 onder een aankomende tram van lijn 5 die richting stadscentrum reed. De man werd een aantal meegesleurd met zijn arm. De brandweer kwam ter plaatse en haalde samen met de medische diensten de man vanonder de tram. Hij werd met ernstige verwondingen naar het ziekenhuis overgebracht. Door het ongeval reden de trams op lijnen 2, 3, 5, en 15 een hele tijd niet. Er werden vervangende lijnbussen ingelegd. Over de omstandigheden waarin het ongeval gebeurde is onduidelijkheid, maar mogelijk gaat het om een poging tot zelfdoding.
Kran van 80 ton schuift van vrachtwagen na kleine aanrijding op Boomsesteenweg Wilrijk
Maandagavond 3 Mei iets na 23u botste een vrachtwagen met een uitzonderlijk transport op een personenwagen, dit op de Boomsesteenweg ter hoogte van het Kruispunt met de Jules Moretuslei in Wilrijk. De lading, een graafmachine van maarliefst 80 ton schoof door het remmanouevre van de oplegger waardoor een hydraulische leiding sprong. De olie liep op het wegdek waardoor de rijbaan spekglad werd. Brandweer Antwerpen kwam met de 2e H. Zuid en de autostradecontainer ter plaatse om de gelekte hydraulische olie op te kuisen. Pas nadat alles was opgekuist en de vrachtwagen + lading getakeld kon de Boomsesteenweg vrijgegeven worden, dat gebeurde om 2.10u 's nachts.
Brand in tapaszaak in Verschansingstraat op Antwerpen-Zuid
In de vroege ochtend van Maandag 3 Mei brak in een tapaszaak in de Verschansingstraat op het Zuid brand uit.
De brand richtte heel wat schade aan. De brandweer had meer dan een uur nodig om alle smeulende resten (isolatiemateriaal) af te blussen. De zaak zal door de brand een tijdje de deuren gesloten moeten houden.
Ter plaatse:
- Commandowagen met Lt. - 1e H. Zuid - Ladder Zuid - 2e H. Noord
Sorteermachine vat vuur bij firma Dredging in Zwijndrecht
Donderdagnamiddag Iets voor 17u werden de commandowagen met Lt., 1e H. Linkeroever + hoogwerker en de 1e H. Zuid + ladder naar de Scheldedijk in Zwijndrecht bij de firma Dredging International gestuurd, dit voor een machine die in brand stond. Reeds bij het aanrijden was een grote zwarte rookwolk merkbaar boven het Zwijndrechtse havengebied. Ter plaatse bleek het te gaan om een alleenstaande grote verplaatsbare transport- en sorteerband die vrijwel volledig in brand stond. Het rubber van de transportband en de olie van het hydraulische systeem waren een gretige prooi voor he vuur. Omdat er geen onmiddelijke aanwezigheid was van hydranten werden de watertankwagens van Linkeroever, Lillo en Noord bijgevraagd. Ook de watertrein, poederwagen, schuimcontainer en schuimautopomp kwamen ter plaatse maar diende niet in acie te komen. Na een half uur was de brand onder controle en werd verder nageblust. Omstreeks 18u keerden alle hulpen terug naar VP.
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: