Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
23-11-2008
Zwaar ongeval E19 St-Job door ijzel
Vannacht omstreeks half 3 gebeurde er opnieuw een ernstig ongeval op de E19 zo'n 1500 meter voor de afrit Sint-Job, richting Nederland. Door de ijzel slipte een personenwagen. Hij raakte een 2e voertuig dat ook begon te slippen. Nog 2 voertuigen konden het ongeval niet ontwijken en knalden op de wrakken. In totaal raakten 4 personenwagens betrokken in het ongeval. Verschillende mensen raakten gewond, waarvan één ernstig. Hij diende ontzet te worden uit zijn voertuig. Brandweer Antwerpen kwam als SAH terplaatse, Brasschaat als bevoegd korps. Antwerpen was begonnen met de ontzetting en werd bijgestaan door Brasschaat. Brasschaat ruimde achteraf de brokstukken en reinigde de rijbaan. Gedurende 2 uur was er een moeilijke doorgang voor het verkeer.
Donderdagavond 19 November omstreeks 19u gebeurde er een dodelijk ongeval met een vrachtwagen op de E19 ter hoogte van "kleine Bareel". Een vrachtwagen raakte er in de berm, gleed een aantal meter verder en kwam op zijn dak tot stilstand in de lagere berm, tussen de bomen. Enkele passanten waren reeds gestart met de reanimatie, maar voor de man, een dertiger uit Ranst kwam alle hulp te laat, hij overleed terplaatse aan zijn zware verwondingen. Omdat men niet onmiddelijk wist wat er in de citern vervoerd werd, en men rekening hield dat de vrachtwagen mogelijk gevaarlijke stoffen vervoerde werd buiten de standaard uitruk vor ongeval geknelde ook de kledijwagen van Lillo en de Adembescherminswagen van Linkeroever meegestuurd. Snel bleek dat de vrachtwagen geladen was met graankorrels, hierop mochten de kledijwagen en de adembeschermingswagen rechtsomkeer maken richting VP. De berging van de vrachtwagen was een zeer moeilijke klus en duurde tot na middernacht. Al die tijd was de afrit kleine bareel aan de Kapelsesteenweg afgesloten voor het verkeer.
Hulpen van brandweer Antwerpen ter plaatse;
- Commandowagen met Lt. - 1e H. Dokken + SIW - SIW + GIW + Kraanwagen Borgerhout
Vrachtwagen bolt net niet in de Schelde van Rijnkaai
Donderdagavond was een man zijn vrachtwagen aan het lossen aan de Waagnatie op de Rijnkaai. De handrem stond blijkbaar niet op en de vrachtwagen is beginnen bollen, richting diepte van de Scheldekaai. De bestuurder kon nog net van het stoeltje van zijn kraantje op de oplegger springen en naar zijn cabine lopen om zijn handrem op te trekken. Net op het randje van de kaaimuur kwam de vrachtwagen tot stilstand. Brandweer Antwerpen kwam ter plaatse, maar de vrachtwagen werd door een gespecialiseerde bergingsfirma op een veiligere parkeerplaats gezet waarna verder gelost kon worden. De schade aan de vrachtwagen is te herstellen, de bestuurder kwam er met de schrik vanaf.
Dinsdagochtend kantelde net na de Kennedytunnel rrichting Gent een container geladen met houtafval van een vrachtwagen, dit ter hoogte van de. Container + inhoud versperde 2 rijstroken wat voor een lange file zorgde op de Ring. De Liefkenshoektunnel was enkele uren tolvrij gemaakt. De 3e hulp van Borgerhout kwam terplaatse voor het verwijderen van een verlichtingspaal en een stuk vangrail.
In de Carnotstraat deed zich Donderdagvoormiddag omstreeks 10.40u een instorting voor. Tijdens verbouwingswerkzaamheden aan een pand stortte een (evenwel niet grote) stelling in. De stelling viel op het dak van een aanpalende woning en sleurde een muurtje mee. Een hoop stenen en de dakgoot van het aanpalende huis kwam in de smalle doorgang tussen de 2 panden terecht. Eén persoon werd met lichte verwondingen naar Stuivenberg overgebracht, een 2e persoon ging ter controle mee omdat hij een beetje in shock was. De overige bouwvakkers hadden het op een lopen gezet, reden ... Omdat gevreesd werd dat er zich nog personen onder het puin bevonden, en de omvang van de instorting nog niet gekend was kwam brandweer Antwerpen met de zware middelen terplaatse. Ook de stadsingenieur kwam ter plaatse. Gelukkig viel alles al bij al goed mee en konden de hulpen vrij snel weer richting kazerne keren.
Ter plaatse;
- Commandowagen met Luitenant - 1e H. Ck + Ladder - 1e H. Zuid + SIW - SIW + GIW + Kraanwagen Borgerhout
Woensdagvoormiddag deed zich in de Antwerpsestraat in Mortsel een ernstig ongeval voor. Een fietser die de straat overstak werd gegrepen door een vrachtwagen met Italiaanse nummerplaten. De fietser werd zo'n 15 meter meegesleurd en belandde onder de vrachtwagen. Brandweer Antwerpen en brandweer Edegem bevrijden het slachtoffer gezamelijk. De fietser werd met zeer zware verwondingen naar het ziekenhuis gebracht.
Hulpen brandweer Antwerpen ter plaatse (3e cie).
- Commandowagen met Lt. - 1e H. SZuid + SIW - SIW + GIW Borgerhout - Kraanwagen Borgerhout
RED-team in bijstand voor horizontale evacuatie Linkeroever
Vanmorgen vroeg de ziekenwagen van Linkeroever bijstand van de ladder 52m en de 1e H. Linkeroever voor een horizontale evacuatie vanop het 16e verdiep in de Julius Vuylstekelaan. De ladder kon in het smalle straatje naast de woontoren niet stellen. Er werd en beroep gedaan op het RED-team van Deurne. Echter, tijdens het gereed maken kwam het spijtige nieuws dat de persoon overleden was. De hulpen keerden hierop terug richting vp.
Rond de middag kwam er nog een oproep binnen van een klein brandje aan een gsm-mast aan de Katwilgweg op Linkeroever. Bij werkzaamheden had isolatiematerieaal vuur gevat. De 1e H. Linkeroever, watercontainer en de ladder 52m + de 1eH. Zuid kwamen terplaatse. Het brandje was zeer kleinschalig en onmiddelijk onder controle, schade was er nauwelijks.
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: