Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
08-02-2009
Zeer lang oliespoor A12 Antwerpen-Brussel
Op de A12 richting Brussel werd Zaterdagochtend omstreeks 9.30u een lang oliespoor ontdekt. Het oliespoor begon aan de Jan de Vostunnel op het Kiel en liep tot in Londerzeel, ruim 20 kilometer verder. Brandweer Antwerpen reinigde de rijbaan met de 2e H. Deurne, 2e H. Zuid en de IAP van Linkeroever (met sproeibalken) vanaf de Jan de Vostunnel tot aan de grens met Aartselaar. De grote watertankwagen stond buiten dienst en kon dus niet ter plaatse komen. Het stuk op grondgebied Aartselaar tot de Rupeltunnel nam brandweer Boom voor zijn rekening, de brandweerkorpsen van Willebroek, Puurs, Bornem en Londerzeel namen het stuk tussen de Rupeltunnel en Londerzeel voor hun rekening.
Enkele foto's van Eddy Huysmans vanop de A12 in Wilrijk;
Technische ontzetting bij ongeval Ring Linkeroever
Zaterdagmiddag omstreeks 10 na 12 slipte een wagen onzacht tegen de vangrail op de hoge brug van het knooppunt Antwerpen-West, komende van Gent (E17) richting expressweg E34. De bestuurder zat niet gekneld, was goed bij bewust zijn, zijn verwondingen vielen best mee, maar de wagen was helemaal verwrongen waardoor de deuren niet open gingen. De 1e H. Zuid + SIW en SIW + GIW kwamen terplaatse, Zw Zuid en Delta 4 als medische diensten. De deur aan de pasagierskant werd verwijderd waarna de bestuurder snel en vlot ontzet kon worden en stapte trouwens op eigen kracht uit het wrak. Hij werd overgebracht naar Stuivenbeg. Achteraf reinigde de 1e H. Zuid het wegdek.
Zware nachtelijke woningbrand K. Rogierstraat Antwerpen-Zuid
Zondagochtend omstreeks 04.00u ontstond brand in de achterplaats van een woning in de Karel Rogierstraat, vlakbij het Museum op Antwerpen Zuid. Ziekenwagen en Delta werden preventief meegestuurd, omdat een politiepatrouille die passeerde de zware rookontwikkeling had opgemerkt, en eveneens dat er zich nog iemand bevond op het 1e vediep. Bij aankomst van de hulpen, slechts één minuut later (kazerne ligt 400 meter verder), was er zware rookontwikkeling op alle verdiepingen. Eén vrouw, zat bevangen door de rook in het deurgat van de buren. Ze werd door de ziekenwagen Zuid naar het St-Vincentius ziekenhuis overgebracht. Terwijl de brand werd aangevallen langs de gang, en kort daarna via de garage, werd de ladder gesteld om het pand verder te doorzoeken (betreden via de trap was onmogelijk), maar snel bleek er niemand meer aanwezig te zijn in de woning. De brand was ontstaan in een achterplaats/leefruimte achter de garage, en had zich via een gangetje naar de trappenhal verspreid. Het was een felle brand die zich door het vele hout dat in het oude pand verwerkt was snel kon uitbreiden. Desondanks waren de manschappen van 2HWZ en 2HWDo het vuur vrij snel meester. Het nablussen nam ruim een uur in beslag. Het ganse pand van 2 verdiepingen heeft zware schade opgelopen en is onbewoonbaar. Naburige panden hadden buiten wat rookgeur geen schade. Omstreeks 05.30 keerden de hulpen terug richting VP. De brand ontstond door een oververhit kersepittenkussentje. Dat zette eerst een matras in brand n niet veel later stond de ganse kamer in brand.
Om 7.30u ging de 2e H. Zuid en korte nacontrole en een CO-meting doen.
Lekkende dieseltank Charles de Costerlaan Linkeroever
Donderdagavond had een vrachtwagenchauffeur pech op de Charles de Costerlaan op Linkeroever. De man kwam met zijn vrachtwagen van Linkeroever, en reed richting E17, door het tunneltje op het knooppunt Sint-Anna Linkeroever. Daar liep het echter mis. Een projectiel doorboorde zijn dieseltank, waardoor de diesel er uit gutste. De chauffeur stopte onmiddelijk, propte een stuk plastiek in het gat en belde de hulpdiensten. De 1e H. Linkeroever en de IAP kwamen terplaatse om de gelekte diesel op te kuisen. Ook de autostradecontainer van de HWDo werd bijgevraagd met een dieselpomp en een aantal vaten. De resterende diesel in de tank werd over gepompt, over de gelekte plas diesel in de goot werden korrels gestrooid, en deze werden achteraf ook in 2 vaten geschept.
Woningbrand Isabellalei blijkt smeulend handdoekje in keuken
Donderdag omstreeks 13.20u werd alarm gegeven voor een woningbrand in de Isabellalei in Antwerpen. Er werd in een keer ook een ziekenwagen meegestuurd, dit omdat de oproepster klonk alsof ze bevangen was door rook en verward/paniekerig klonk. Toen de hulpen aankwamen was er echter niks te zien. Er kwam in eerste instantie ook niemand open doen. Na enkele keren bellen ging de deur dan toch open. Al snel werd duidelijk dat het allemaal goed meeviel. Er hing een lichte brandgeur in de woning, ten gevolge van een smeulend handdoekje in de keuken. Na een korte controle konden de hulpen terug richting VP keren. Echter, net toen de hulpen zich vrij melden, kregen zij een nieuwe opdracht voor een rookontwikkeling op de hoek van de Grote Steenweg met de Belpairestraat. Onmiddelijk werd duidelijk dat het een loos alarm was. Een man had zijn kachel aangestoken, en dit ging gepaard met een rookontwikkeling.
Op de Kioskplaats in Hoboken vatte Donderdagmiddag kort voor 15u een voertuig vuur na een kortsluiting. Bij aankomst van de 1e H. Zuid stond het motorgedeelte van de wagen reeds volledig in brand. Het brandje was wel snel onder controle.
Administratie en officieren verhuisd van St-Jac naar KaNo
De administratie van de brandweer Antwerpen is de afgelopen week verhuisd van het gebouw op de Sint-Jacobsmarkt 58, 2000 Antwerpen naar de nieuwe brandweerkazerne Kazerne Noord, Noorderlaan 69 2030 Antwerpen.
De administratieve diensten en het officierenkorps namen hun intrek in de administratietoren van de kazerne, vooraan in het gebouw.
Let wel: de operationele diensten van de huidige kazernes Borgerhout en Dokken, en de collegas van de adembescherming (kazerne Linkeroever) verhuizen pas na de paasvakantie vanaf maandag 20 april 2009. De Kazerne Noord zal dus volledig operationeel zijn eind april 2009.
Woensdagavond omstreeks 22u slipte een wagen die in de gracht op de Kruibeeksesteenweg in Burcht. Een voertuig dat uit de tegenovergestelde richting kwam slipte eveneens in de gracht (aan de andere kant van de weg) nadat de bestuurder het ongeval probeerde te ontwijken. De oorzaak van beide slippers is een combinatie van onaangepaste snelheid op een glad wegdek ten gevolge van modder. Beide voertuigen werden uit de gracht getrokken, hadden geen schade en konden hun weg verder zetten.
De 1e H. Linkeroever + IAP kwamen terplaatse om de rijbaan proper te spuiten
Nadien werd zout gestrooid om ijsvorming te voorkomen.
Dinsdagavond omstreeks 19.30u werd een sterke gasreuk opgemerkt op de hoek van de Adriaan van Roeyenstraat met Dorp-West in Zwijndrecht. De brandweer kwam terplaatse en kon een vrij hoge concentratie gas meten (zo'n 100 lel) De straten in de buurt werden onmiddelijk afgesloten en er werd zelfs even overwogen om mensen uit hun woning te evacueren. De oozaak van het lek zou de steunpoot van een kraan geweest zijn. Deze stond pal boven de gasleiding en door de druk ontstond het lek. Na zo'n uur werden de straten terug vrijgegeven en werd het lek gedicht door de mensen van IGAO.
Hulpen ter plaatse;
- Commandowagen met Lt. - 1e H. linkeroever - 1e h. Zuid + SIW - 2e H. Dokken - Hoogwerker Linkeroever - Vrachtwagen 69 Dokken
Zondagnamiddag kwam een melding binnen van een uitslaande brand in een appartementsgebouw in de Klipstraat (hoek Dambruggestraat), 2060 Antwerpen. Er werd ook melding gemaakt van nog veel mensen aanwezig in het gebouw.
Buiten de standaard branduitruk werd een extra 2e hulp en de adembeschermingswagen + de nodige medische diensten mee ter plaatse gestuurd. Eenmaal ter plaatse was er een rookontwikkeling op het 2e verdiep merkbaar, maar van een uitslaande brand was geen sprake. Al snel bleek de melding flink overroepen. Een kleine droogtrommel had vuur gevat, dit zorgde voor heel wat rook. De situatie was snel onder controle. Na verluchting keerden alle hulpen terug richting VP. De drukke Dambruggestraat was een tijdje afgesloten voor het verkeer e ook de trams moesten wachten.
Hulpen ter plaatse;
- Commandowagen met Luitenant - 1e H. CK - 1e H. Dokken - 2e H. Zuid - Ladder CK - Adembeschermingswagen - Ziekenwagen CK - Delta 3 - Meerdere ploegen lokale politie
Zondagochtend iets na 8.30u eindigde een achtervolging door de politie brutaal op het Viaduct dam. Het achtervolgde voertuig ging uit de bocht en ramde een rij geparkeerde auto's. Het "slachtoffer" veinsde dat hij gekneld zat toen de politie hem aanmaande om uit te stappen. De politie vroeg hierbij bijstand van de brandweer om de persoon te bevrijden. Echter, tijdens de verwarring bleek het slachtoffer plots niet meer gekneld te zitten en zette het op een lopen. De politie kon hem echter snel klissen.
De taak van de brandweer beperkte zich tot het opruimen van de brokstukken.
Op de R1 richting Gent is vrijdagochtend voor de Thijsmanstunnel een ongeval gebeurd. Een wagen is er meermaals tegen de jerseys gegaan, daarna naar de zijberm, om daar een signalisatiebord te rammen en een paaltje uit te rijden. Dit werd vermoedelijk veroorzaakt omdat de persoon onwel werd.
De brandweer kwam ter plaatse en haalde de B stijl uit de wagen om de persoon vlot te ontzetten.
De bestuurder werd zwaargewond afgevoerd naar Jan Palfijn in Merksem.
Ter plaatse;
- Commandowagen met Lt. - 1e H. Lillo + SIW - SIW + GIW Borgerhout - WTW Borgerhout
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: